Atslēgvārdi:

Zatlera Ķīna 37

Kauns tomēr kaut kā. Latvijas prezidents ir vienīgais no Baltijas valstu galvām, kurš tomēr ir aizbraucis uz Ķīnu, uz Olimpisko spēļu atklāšanas ceremoniju. Un mani nepārliecina ziņas no prezidenta kancelejas, ka nu tik būs — Zatlers tiksies ar Ķīnas un Vjetnamas prezidentiem un varbūt pat ar pašu Putinu! Nu un?

Iesaki citiem:

Raksts Dienā

Tikpat labi ar pompu var paziņot, ka Zatlers tiksies arī ar Ziemeļkorejas, Birmas un Zimbabves diktatūras vadītājiem vai varbūt ar kaimiņu Lukašenko. Vai tad tas Latvijas tautai būtu jāuztver kā milzīgs diplomātisks panākums?

Mani vairāk interesē sarunu saturs. Protams, mēs nevaram tagad spekulēt, ko Zatlers sacīs savam Ķīnas kolēģim (un varbūt pat pašam Putinam!). Varbūt sadūšosies un sasparosies kā tāds mazs susurs, izriezīs krūtežu un aizstāvēs vājākos, tas ir, diplomātiski liks manīt Hu Dziņtao, ka nav tomēr labi neturēt solījumus un turpināt vajāt un sodīt cilvēkus, kas aizstāv pašus pamatus — cilvēktiesības. Un tāpat nav labi turpināt apspiest Tibetu un vajāt tās iedzīvotājus, jo, lai atceramies, ka tieši Tibetas jautājums ir tas, kas visvairāk ir aizēnojis olimpisko prieku un azartu un kura dēļ tomēr spēļu atklāšanas pasākumā tribīnēs neredzēsim daudzu valstu vadītājus. Mūsu Zatleru gan.

Es ļoti ceru, ka Latvijas cilvēkiem nepietiks tikai ar „vadoņa” mierinājumu mājās palicējiem — kaut ko jau ar tiem ārvalstu kolēģiem parunāšos, un miers. Īpaši tāpēc, ka Zatlers nemaz arī nesola ar Ķīnas prezidentu runāt par cilvēktiesību neievērošanu. Patiesībā — nekad jau arī nav solījis, jo viss Zatlera sacītais jau tradicionāli ir bijis tik nekonkrēts, cik nekonkrēts Zatlers lielākoties ir spējis būt savā retorikā: „Mēs runāsim par visiem mūs interesējošiem jautājumiem”. Ir sena patiesība — ja par visu, tad — par neko. Mūsu „vadoni” tikpat labi var interesēt laikapstākļi vai demogrāfiskā situācija Ķīnā, vai viegla pačalošana par sportistu uzvarām un zaudējumiem un papriecāšanās par Olimpiskajām spēlēm radītajām iespaidīgajām jaunbūvēm. Bet ne par Tibetu. Bet ne par cilvēku vajāšanu viņu pārliecības dēļ.

Un tāpat kritiku neiztur Zatlera skaidrojumi, ka viņam jāuzmundrina un klātienē jājūt līdzi Latvijas sportistiem, īpaši sieviešu basketbola valstsvienībai. Pati par sevi šī ideja gan ir apsveicama — jauki, lai jau prezidents ar savu klātbūtni iedvesmo sportistus, bet sacensības taču nenotiek atklāšanas ceremonijas laikā, vai ne? Un basketbolistes, starp citu, atklāšanas ceremonijā, ļoti iespējams, nemaz arī nepiedalīsies. Tāpēc Zatlers mierīgi varēja apmeklēt kādu spēli vai sacensības, nevis svinīgo ceremoniju, kad taču tiks rādīta diktatoriskās Ķīnas varenība.

Bet prezidenta tiekšanās būt klāt tieši svinīgajā pasākumā beigu beigās vedina drīzāk uz domām, ka šī ir viena no reizēm, kad Zatlers tomēr izmanto iespēju izbraukt no valsts, jo salīdzinājumā ar viņa priekšgājēju Vairu Vīķi—Freibergu pašreizējais Latvijas prezidents ar izbraukumiem aiz robežas nav īpaši lutināts. Vai arī varbūt Zatlers kārtējo reizi izbauda iespēju būt „vienā smalkā pasākumā”, nu līdzīgi kā Jaunajā vilnī. Neesmu gan pārliecināta, ka lielā Ķīna Zatleru sagaidīs ar tik plaši atplestām rokām kā „padomju estrādes” pasākums, bet nu gada garumā tāds savdabīgs loks ir noslēdzies. Mi za oģin Kitai bija viena no nedaudzajām skaidrajām Zatlera izteiktajām domām viņa pirmajā preses konferencē tūlīt pēc iecelšanas amatā. Un tagad, pēc gada, Zatlers nu savām acīm ieraudzīs šo „vienoto Ķīnu”. Kā zināms, šis jēdziens sevī ietver arī okupēto Tibetu, tāpēc manī nav pārliecības, ka Latvijas prezidents Ķīnas līdera priekšā atkāpsies no saviem pirms gada teiktajiem vārdiem un runās par Ķīnas ēnas pusēm, jo Zatlers taču publiski jau ir apliecinājis savu pārliecību.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (37) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Zibsnis -> čingizhans 13.08.2008 10:12
ha, naivais! kad ķīna militāri pastaigāsies pa eirāziju, tā jau sen būs aizmirsusi zatlera bērna šļupstus. iekļaus vienotā ķīnā arī latviju, un tad mēs būsim nu ļoti vieni.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

čingizhans 12.08.2008 18:35
Žurnaļugas, laiks ELITĀRAJOS portālīšos (politika.lv) rakstīt par to, kā sabruka WTC ēka nr. 7. Baidaties? Jeb prātiņa un drosmes trūkst? Tibetā ASV savu intervenci vada jau no 20.gs. vidus. Ku-kū.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

čingizhans 12.08.2008 18:12
Zatlers, iespējams, ir viskosmiskāki komiskākais prezidents Latvijas jaunlaiku vēsturē, kurš, iespējams, pašam un daudziem šitādu raksteļu rakstītājiem nezinot ar savu pērli "mi za oģin kitai" ir izglābis Latviju nākotnē - kad Kīna izdomās militāri pastaigāties pa Eirāzijas kontinentu. Tibeta ir tikai CIP uzrīkots projekts. Diletantisks raksts.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Eduards -> Gatis 08.08.2008 15:51
Ir pat izmēģināts pirmais reiss. Nesen laikam laikrakstos rakstīja. Protams tur ir visādas entās problēmas, bet Ķīnai preces uz Eiropu daudz ātrāk un lētāk ir nogādāt pa sauszemi nevis ceļot ar ķuģi apkārt kontinentam. Protams nav jau teikt, ka Ķīnai vajag tieši Latviju, bet mums Ķīnu gan tāpēc jau izklājamies kā paklājiņš. Informācijai http://www.sam.gov.lv/satmin/content/?cat=112

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

kas ir cilvēktiesības??? 08.08.2008 14:21
nav tomēr labi neturēt solījumus un turpināt vajāt un sodīt cilvēkus, kas aizstāv pašus pamatus — cilvēktiesības
----------------------------------------
par kādām cilvēktiesībām runājam? Par R-Eiropas rietumu individuālismā balstīto cilvēktiesību izpratni? Kāpēc R-eiropai un ASV būtu tiesības visu pārējo pasauli mācīt? Tas ir jauns rasisma un šovinisma paveids. Ja jau visas kultūras ir vienlīdzīgas, arī tradicionālās kultūras, kurās par individu augstāk vērtē kolektīva un tautas tiesības in vienlīdzīgas ir Eiropas individualistiem, tad ar kādām tiesībām mēs uzstājam uz mūsu cilvēktiesību izpratni? Reliģiozie teiktu - dievs visus radījis, tāpēc vajag ievērot cilvēktiesības. Bet pārējiem atliek kultūru un pasaules uzskatu cīņa, kurā uzvar stiprākais. Eiropa vairs nav stiprākā un ilgi vairs nediktēs noteikumus pasaulei. Un pamatoti. Kāpēc visai pasaulei jāpiekrīt mūsu cilvēktiesību izpratnei??? Ar ko Ķīniešu izpratne sliktāka? Survival of the fitest - un ķīnieši ilgtermiņā būs dzīvot spējīgāki...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Lietussargs 08.08.2008 13:02
Es pieļauju, ka "Zīms" savu sarkastisko piezīmi rakstīja pusdienu pārtraukuma laikā no datora, kas atrodas kādas no daudzo Latvijas rāžojošo uzņēmumu atpūtas telpām. Vai ne? Un tagad ir pulksten 13 un Zīms dodas uz savu darbavietu, lai turpinātu ražīgu darbošanos saražojot daudzviet tik ļoti pieprasīto eksporta preci.

Bet varbūt Zīms pats ir tāda uzņēmuma vadītājs vai pat īpašnieks? Un varbūt sarkasma pilnais autors ir darba devējs vairākiem simtiem Latvijas iedzīvotāju?

Ja tas ir tā, tad cepuri nost Zīma priekšā un nebilstu ne vārda pretī viņa sarkasmam.

Savukārt, ja Zīms ir biroja žurka, kam klaviatūras taustiņu klabināšana ir vienīgais veids kā žultaini pašizpausties, būtu labāk pievaldījies. Jo tevi un tev līdzīgos muldoņas lielā mērā pie dzīvības uztur pietiekami lielais tranzīta kravu apgrozījums.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis -> Eduards 08.08.2008 12:54
Mani kautkā nepārliecina apgalvojumi, ka Ķīnai interesē Latvijas tranzīta iespējas.
Vai ir kautkādi raksti, intervijas, pētījumi, ka Ķīnai būtu interese Baltijas reģiona tranzītā?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Zims 08.08.2008 12:47
Jā, tā jau ir, Lembergs arī visu laiku dzīvoja uz Ventspils tranzīta naudas un par to pirka varas lēmumus Latvijā. Neko tur nepadarīsi - esam tranzītvalsts, esam tranzītā ieinteresēti, jāatmet tie ideālistu principi pie malas un jākooperējas ar Krieviju un Ķīnu. Laimīgā Latvija! Tevi sagaida vnk spoža nākotne! Lepojos ar mūsu reālpolitiķiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Eduards 08.08.2008 12:22
Katrai valstij ir savas politiskās un ekonomiskās intereses. Protams būtu ļoti jauki, ja politiskās vienmēr ņemtu virsroku, taču reizēm (Latvijas gadījumā gandrīz vienmēr) virsroku ņem ekonomika. Arī šoreis, attiecībā uz Ķīnu. Nav noslēpums, ka mūsu ostas, dzelzceļš, valsts budžets utt ir atkarīgs no tranzīta pakalpojumiem un šobrīd aktuāls jautājums ir piesaistīt Ķīnas tranzītu. Līdz ar to likumsakarīgi, ka mums nepieciešamas labas attiecības ar Ķīnu un Krieviju (valsts starp LV un ĶTR). Kā var uzturēt labas attiecības? Protams piedaloties spēļu atklāšanā, piesardzīgi runājot par cilvēktiesību pārkāpumiem utml. Līdzigi ir ar Baltkrieviju. Nu ko lai dara, ja esam tranzītā ieinteresēta un no tranzīta daļēji atkarīga valsts, bet mūsu tranzīta partneri valstis ar stipri apšaubāmu demokrātiju.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

pt 08.08.2008 11:28
vispār tā ir liekulība - ja tiek atbalstīta Latvijas izlases ierašanās šajās spēlēs, kāpēc par Zatleru ir sacelta jezga.
Vai Dita domā,ka arī sportistiem nevajadzēja braukt? Un ja tomēr vajadzēja, kāpēc? Ja jau ignorējam Ķīnu, kāpēc ne nepārprotami?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis -> Lietussargs 08.08.2008 11:05
Daudz jau vairs nav jāgaida. Es ar interesi sekošu līdzi Zatlera centieniem Ķīnā nodibināt ekonomiskos sakarus.
Daudz neko jau negaidu, gribu tikai lai eksports uz Ķīnu un nevis no Ķīnas pieaug!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Lietussargs 08.08.2008 09:16
Katrs žēlo/nežēlo otru pēc savas saprašanas. Tāpat arī neviens no pagātnes dižajiem kritiķiem neiestāstīsiet, ka pelēki dzīvojot PSRS laikos, šodienas dažas papildus brībības pakāpes jūsu un jums līdzīgo muldoņu dzīvi ir padarījušas krāsaināku. Spīguļi, jā, bet ne šo dienu pilnasinīgumu.
Un galvenais, ne jums, nedz citiem spriest pat manu nodzīvotā laika pilnvērtību. tajos gados esmu uzkrājis pietiekamu pamatbagāžu gan morālu, gan jā, arī diezgan labu finansiālu, lai mierīgi smaidītu par Laures un viņai līdzīgo pārmilzīgo centību pierādīt savu principā nepierādāmo uzdevumu.
Līdz ar to, labāk nemērīsimies ar krāniņiem, vai nu kas jums tur ir, bet dzīvosim katrs pa savam. Jūs te jūsmojot par savām šodienas vizuļos un niekos spīdošajām brīvības pakāpēm, bet es, jums pasakot, ka neko citu, kā jaunas važas sev neesat patiesībā uzlikuši.
Tā kā nemaz jau neesat tik brīvi. Viena totalitārisma vietā ir nācis nākamais. Absolūtās brīvības un tpēc arī bezatbildības totalitārisms. Kurš no visiem ir labāks nākotnei, nedz jums, nedz man būs lemts izspriest.
Attā! Pagaidām.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andžejs - > Laure 08.08.2008 06:48
Vai Jūs Ķīnā esat bijusi?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Laure -> Lietussargs 07.08.2008 21:29
Atvainojos, ātrāk nosūtījās komentārs.
Tātad - šādu dzīvi es noteikti nekad nemainītu pret manu tagadējo, kad es jūtos brīva un varu būt tāda, kāda esmu. Un ķīniešiem novēlu tieši to pašu. Tā ir neatņemama dāvana.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Laure -> Lietussargs 07.08.2008 21:27
Man no sirds Jūsu žēl, ja Jūs dzīvi PSRS saucat par pilnvērtīgu. Psihologi gan teiktu - tas ir pašaizsardzībai, jo grūti jau atzīt, ka daudzas mūža desmitgades ir pagājušas totalitārismā, kad personības izpausmes bija ierobežotas. Un nestāstiet man, ka tā nav bijis, jo es arī esmu dažas desmitgades PSRS dzīvojusi. Es tomēr uzskatu, ka tā mana dzīve nebija diez ko patīkama - pelēki cilvēki pelēkā valstī, kur ikviena augstāk paslieta galviņa tika apgriezta, kur rindas stāvēja pēc krējuma un sviesta nebija, bet kur toties bija oktobrēni, pionieri un komjaunieši, kuriem bija jāmācās viltus vēsture un jāslavē uz mocekļu kauliem celta valsts.
Š

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Jaaniitis 07.08.2008 19:41
ir taada sajuuta, ka visi te ir bijushi Tibetas neatkariibas ciiniitaaji jau n-tos gadus. kur juus bijaat pirms 2 gadiem, pirms 3 gadiem? kaapeec nebreecaat uz VVF, kad vinja tur devaas valsts viziitee?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Lietussargs > Laure 07.08.2008 19:11
"Jā, bet arī PSRS pati izvēlējās savu iekārtu, un atcerieties vien, cik cilvēki nelaimīgi tur bija! "
================================================

Šeit slēpjas Jūsu tipa cilvēku domāšanas lielākā kļūda un nelaime. Man kā cilvēkam, kas daudzas desmitgades nodzīvojis PSRS, šie gadi bija laimīgi, jo mācījos, iemīlējos, precējos, dzima mani bērni, es viņus audzināju. Es DZĪVOJU pilnvērtīgi! Es neesmu nožēlojis nevienu toreiz nodzīvoto gadu! Un nenožēloju tagadējos.

Tā kā nevajag te uzmesties par visgudru žēlotāju un sprediķotāju, kur neviens nav to prasījis.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Lietussargs 07.08.2008 19:01
Paldies Dievam, Valsts prezidentam ir pašam galva uz pleciem un Providus ar Delnu, vismaz pagaidām, vēl nav politiskās dienaskārtības noteicēji.
Līdz ar to DitasA šausmināšanās ir kaķa lāsti, kuri nekāpj tur, nu paši labi zināt kur.

Un vēl. nezin kāpēc visi kritiķi zina labāk, kas notiek Ķīnā par pašiem ķīnīšiem. Prezidents dara pareizi, ka uztur labas attiecības ar valsti, kuras tranzītkravas varbūt pēc pāris gadiem palīdzēs nenomirt badā labai tiesai Latvijas ņaudētāju, ieskaitot varbūt pašu bloga autori. V.Z. rīkojas kā pragmatisks valsts pārstāvis, kas rūpējas par savas valsts nākotni.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis 07.08.2008 19:00
Zatlers, manuprāt, NEUPURĒ savu reputāciju mūsu vidū. Es viņu cienu par konsekventu un diezgan drosmīgu rīcību. Cienu arī tos, kuri iestājas par tibetiešu tiesībām - varu vienīgi jautāt viņiem, ko viņi zina par žuangu, miao, hui, ji, uiguru, mongoļu, korejiešu un citu Ķīnas minoritāšu stāvokli? Vai nav tā, ka tibetiešus aizstāvam tikai viņu PR kampaņas dēļ, bet par citām minoritātēm Ķīnā aizmirstam? Starp citu, uiguri ir diezgan daudz protestējuši pret Ķīnas centrālās valdības politiku. Arī tie korejieši, kurus deportē atpakaļ uz Ziemeļkoreju. Mani allaž fascinējuši tie tibetas cilvēktiesību aizstāvji, kuri savu politisko pārliecību gūst no "alternatīvā dzīvesveida" popularizētājiem, meditāciju skolotājiem vai veģetārās pārtikas veikaliņos tirgotām brošūrām.

Lai ko arī V.Zatlers Ķīnā nedarītu, viņš nepārspēs V.Vīķes-Freibergas apšaubāmo ieceri pazemot sevi un Latvijas valsti, dodoties uz 9.maija svinībām Maskavā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Gatis 07.08.2008 17:58
No vienas puses kancelejeai taisnība par to, ka Ķīnai ne silts ne auksts no tā, vai Zatlers tur ir vai nav atklāšanas ceremonijā.
Bet no otras puses - es gan pats joprojām neredzu iemeslus, kālab Zatleram tur ierasties ir tik svarīgi, apzinoties, ka uz spēles tiek likta viņa reputācija pašu pilsoņu vidū.

Bet kas man liekās interesanti, esmu pamanījis, ka rietumu valstu cīkstiņi par cilvēktiesībām kādā nedemokrātiskā valstī konverģē ar lētā darbaspēka potenciālu konkrētajā valstī.

Tagad paskaidrošu tuvāk, ko ar to es domāju!

Lai šo sistēmu saprastu, vispirms mums jāpaskatās uz sevi! Vai patiešām mēs cīnāmies par Tibetu? Kā mēs varam cīnīties ar Ķīnu par Tibetu un cilvēktiesībām, ja lielākā daļa no mums lieto Ķīnā ražotās preces?

Mums ir pa lēto iegādātie Ķīnas apavi, apģērbi, mājsaimniecības un elektropreces, rotaļlietas un mums ir labi!!! Tikai mēs to negribam atzīt...

Un tas ir garš stāsts, kālab mēs to negribam atzīt. Dažiem tās patiešām ir rūpes par cilvēktiesībām un cīņa par demokrātiju. Bet globālajām kompānijām šī cīņa ir par kautko citu. Viņām interesē Ķīnas darbaspēks... un milzīgais tirgus.

Paskaidrošu saprotamāk: jo vairāk kādā valstī ir lētais darbaspēks, jo rietumu pasaule ir vairāk ieinteresēta cilvēktiesībās tajā valstī.

Tas pats ir ar naftu. Jo vairāk naftu var dabūt kādā valstī, jo sīvāk mēs cīnamies par cilvēktiesībām, šajā gadījumā, musulmaņu zemēs.

Daudzi, kas vēl nesaprata, gribēs noliegt, ka esam tikai manipulējamā daļa no sistēmas.

Bet kāpēc gan mūsu valdībām interesē Irāka un Ķīna, ja, piemēram, Āfrikā ir tādas valstis kā Sudāna un Uganda, kurās terorisms un nabadzība plosās, kurās nav pat normāla stabila valdība iecelta?
Piemēram, šajās valstīs lokālie teroristu grupējumi cīnās pret vietējo valdību un laupa zēnus no ciematu mājām, lai izmantotu karošanai pret valdību. Derīgs ir jebkurš zēns, kas spēj atpazīt "ienaidnieku" un panest automātu.
Vēl nenolaupītie bērni aiz bailēm ir spiesti nakšņot pilsētas stacijās, jo tur ir daudz drošāk nekā piepilsētas ciematos.
Kāpēc mūsu NATO neaizsūta tur spēkus un neieceļ stabilas valdības?

Viss ir vienkārši - nav jēgas tērēt spēkus uz valstīm, kurās nav nedz tirgus nedz kvalificēta darbaspēka, nedz arī derīgie izrakteņi.

Sistēma darbojās un mēs, kuriem interesē cilvēktiesības un demokrātija, tiekam izmantoti daudz tālejošākiem plāniem.

Bet es joprojām neredzu nevienu iemeslu Zatleram upurēt savu reputāciju mūsu mūsu vidū, lai parādītu godu Ķīnai...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis 07.08.2008 17:56
Esmu par to, ka prezidentu līmenī notiek kontakti ar Tautas Republiku. Ķīna ir ANO Drošības Padomes pastāvīgā locekle; mērot pirktspējas paritātes vienībās - otra lielākā ekonomika pasaulē (aiz ASV). Šādu valstu nav daudz.

Ir vajadzīgas vairākas lietas - neticu, ka prezidents visu var atrisināt, bet ir vērts vismaz mēģināt:
(1) Jādefinē ietvars, kurā var veicināt biznesa kontaktus. Ķīnai ar viņu 1 triljona ASV dolāru uzkrājumu var būt interesanti investēt Latvijā. Varbūt Ķīnai ir vajadzīgas kaut kādas Latvijā ražotas mantas. Mums ir milzīgs ārējās tirdzniecības deficīts ar Ķīnu - gan jau arī pašai D.Arājai mājās katrs otrais piederums vai apģērba gabals ir Ķīnā darināts.

(2) Kultūras apmaiņas programmas. Pirmkārt jau studentu un speciālistu komandējumi. Latvija var būt arī viens no lētiem un efektīviem placdarmiem, no kurienes Ķīna var izplatīt savu produkciju visā ES. Mums ar ķīniešiem ir līdzīgs ekonomiskās attīstības līmenis un līdzīga izpratne par autortiesībām un DRM (Digital Rights Management). Ņemot vērā Latvijas veto tiesības daudzu ES lēmumu pieņemšanā, Ķīnai var būt interese arī par to. Dažas ES valstis, piemēram, ievieš nelikumīgas tirdzniecības barjeras attiecībā pret Ķīnas produkciju (apaviem un apģērbiem). Mēs varam iestāties pret Ķīnas kā PTO lockles diskrimināciju.

(3) Tibeta un citas etniskās provinces... Domāju, ka Latvija var vest sarunas ar Ķīnu par to, lai atļautu turp doties Latvijas žurnālistiem. Mūsu žurnālisti ir pieraduši pie autoritārākas kārtības un gatavi iet uz zināmiem kompromisiem. Savukārt Ķīnas ieguvums - iespēja teikt visai pasaulei, ka Tibetā darbojas žurnālisti no Eiropas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Laure -> kantoris 07.08.2008 17:54
Beidz piesieties! Es tiešām neesmu juriste, bet Tu taču būtību saprati - ir nepieņemami akceptēt to, ka viena diktatūra vajā pati savus iedzīvotājus.
Ja jau esi tik apskaužami erudīts, vai slaktiņš Tjaņmeņas laukumā, kad tika nogalināti simtiem studentu, Tev neko neizsaka? Un mēs jau vēl nezinām, ja pakašātos Ķīnas zemē, varbūt vēl kādu Srebreņicas ekvivalentu vai ko līdzīgu atrastu.

Ar savām juridiskajām gudrībām Tu tāpat mani nepārliecināji. I nepūlies!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


kantoris 04 07.08.2008 17:46
Laura,
""Cilvēktiesības ir universālas, un kā tad ir - vai mēs stāvētu klusu, ja kāda valsts pēkšņi ne no šā, ne no tā sāktu apšaut savus cilvēkus?""
Tas ko tu raksti atklaaj tavu nezinaasanu
1 cilveektiesiibas nav universaalas, tiesiibas principaa nav universaalas, atseviskjas normas var par taadaam kljuut ja taas ir akcepteejushas vai nu vairums vai visas pasaules valstis, taadas normas ir piemmeram genociida aizliegums. tachu genociida aizliegums nav cilveektiesiibas. taapat tavs piemeers par apshaushanu neattiecas uz cilveektiesiibaam, tas attiecas uz humanitaarajaam tiesiibaam, vai ir zinaami fakti par masveida humanitaaro tiesiibu paarkaapumiem kjiinaa???

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

kantoris 04 07.08.2008 17:41
nomierinies es nestraadaaju prezidenta kancelejaa, esmu students , bet uz Ilvesa nabas argumentu tu neatbildeeji... un tas mani biedee visvairaak, jo tu ietiepiigi saliidzini kjiinu ar psrs un baltieshus ar tibetieshiem, liidziibas protams pastaav, bet ir arii daudz kaa atskjiriiga...
starp citu par kjiinieshiem man ir pilniigi preteeja pieredze taapeec arii rakstu:
luuk ko man stasstiija kjiinieshi kurus es esmu saticis:
savaa starpaa kjiinieshi var kritizeet Kjiinu, tach atrodoties aarzemees, par savu valsti tikai labu. un ne jau aiz baileem par cietumu - kurs tad arrzemees zina ko vinji tur runaa, bet aiz lepnuma par kjiinu (cita lieta vai ir vai nav par ko lepoties, taapat ka latvieshi lepojas ar laimas shokoloaadi...)
nevar saliidzinaat kjiinas un krievijas attiistiibu; arii valstu iekaartas ir pilniigi atskjiriigas. kjiinaa tauta negrimst arvien lielaakaa nabadziibaa tieshi otraadi, kjiinas valdiiba ir sapratusi, ka labklaajiiba + olimpiskaas speeles ir veids kaa turpinaat savu varu.
visbeidzot par greizu prieksstatu : par kjiinu mums nav pareizu prieksstatu, taa ir sarezgjiitaaka realitaate nekaa pirmaa briidii vareetu iedomaaties. piemeers, par greizajiem prieksstatiem, pavasarii rietumu TV raadiija atteelus ar kjiinieshu tankiem tibetaa, kuri veelaak izraadiijaas Nepaalas armijas tanki filmeeti nepaalaa (kjiina protesteeja un skjiet taa bija BBC, kas shiss zinjas bija spiesti atsaukt, jo taas bija maldinoshas...) taa ka patiesiibaa man ir aizdomas ka runaajot par cilveektiesiibaam kjiinaa LR prezidents izskatiisies vnk smiekliigs, tas buutu apmeeram tas pats kaa bizbizmaariitei aizraadiit zilonim ka nav labi bradaat pa skudraam

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Laure 07.08.2008 17:05
Manuprāt, tomēr pasaule attīstās un attīstās arī izpratne par to, ko valsts drīkst vai nedrīkst atļauties pret saviem iedzīvotājiem. Un nedrīkst būt tā, ka mums ir vienalga vai ka mēs akceptējam situāciju, kad kāda valsts vajā savus cilvēkus tikai viņu domu, viņu pārliecības dēļ. Cilvēktiesības ir universālas, un kā tad ir - vai mēs stāvētu klusu, ja kāda valsts pēkšņi ne no šā, ne no tā sāktu apšaut savus cilvēkus? Vienkārši - liktu pie sienas un - bums, bums, bums! Ko tad mēs darītu? Pēc Jūsu loģikas - mierīgi noskatītos, jo tā valsts taču rīkojas pēc saviem "svētajiem" principiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

no Briseles > Kancelejai 07.08.2008 16:59
Vairums PSRS pilsoni ari bija "lepni" par savu valsti, jo preteja gadijuma vareja nonakt cietuma. Vairums kiniesi "lepojas" a savu valsti, jo cenzuras del viniem nv bijis iespeju palukoties, ka dzivo citur pasaue, ka var pastavet parvaldes formas, kas pilsonus fiziski neiznicina par katru nepaklausibu. Savukart vairums to kiniesu, ko man ir izdevies sastapt - parsvara dazadas Rietumu macibu iestades - nemaz ar Kinu nelepojas.

Par Kinas, Krievijas, Kazahstanas u.c. diktatuuru "attistibu" runajot - ja Tu par attistibu sauc valdoso oligarhu/klanu/politiku un viniem pietuvinato strauju aptaukosanos tiesha un parnesta veida, un valsts monopola ieviesanu pelnosas jomas, lai so naudu pecak pievaktu sev un iegulditu ierochos/apzeltitu paris pilis/sarikotu kadu starptautisku pasakumu, kamer tauta grimst aizvien lielaka nabadziba, tad Tev par attistibu ir loti greizs prieksstats.

Es tiesam ceru, ka Tu nestrada prezidenta kancelejaa, jo preteja gadijuma tiesam jamuk prom no sis valsts uz paliksanu. sados gadijumos es nelepojos, ka esmu latvietis.

PS un liec tacu miera manu un Ilvesa nabu, johaidi, atrodi kadu argumentu ta vieta lai barstitu primitivas frazes!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


kantoris 04 07.08.2008 16:50
nee ne gluzhi es gribu teikt, ka nevar visu pasauli meeriit peec muusu meerauklas. Tibetieshi, piemmeram, netiecas peec neatkariibas, bet peeec kultuuras autonomijas (vinjiem nav probleemu eest kjiinieshu piiradzinjus). Kjiinieshi neuztver cilveektiesiibas taa kaa to uztveram mees. padomaajies kas ir cilveektiesiibas? buutiiba taa ir indiiviida pretnostatiitashana kopumam, kas kjiinai nav raksturiigi. iedomaajieties uz latviju atbrauc kjiinas prezidents un saak vaaleet ka mees nedziivojam peec sveetajiem konfuucija principiem un taapeec esam baigi sliktie ekonomiskie partneri??? mees paboliitu acis, tapat kaa vinji paboliis acis kad vinjiem pieminees cilveektiesiibas...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Laure -> kanceleja 07.08.2008 16:42
Jā, bet arī PSRS pati izvēlējās savu iekārtu, un atcerieties vien, cik cilvēki nelaimīgi tur bija! Atcerieties padomju represijas!
Vai tad pēc Jūsu loģikas sanāk - tas jau nekas, ja Ķīnas valdība pārkāpj cilvēktiesības, mums par to ne silts, ne auksts? Bet mēs, atrodoties PSRS sastāvā, gan gribējām, lai mums jūt līdzi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


kanceleja 07.08.2008 16:29
Gati tev ir taisniiba, bet es gribu teikt to ka ir divkossigi aizbildinaaties ar cilveektiesiibaam un ierakt galvu smiltiis kaa to dara Igaunijas prezidents. kaads gan pamats mums teikt kjiinas valdiibai ka tai jaaieveero taadas pashas cilveektiesiibas kaa Eiropas padomes daliibvalstij? Katra valsts pati izveelas savu iekaartu un indiviida vietu sabiedriibaa. es tikai gribu uzsveert ka ir absoluuti neadekvaati piemeerot muusu standartus kjiinai, turklaat kjiinai shaadaa gadiijumaa nav nemaazaakaa pamata muusos ieklausiities ko taa arii nedara

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

kanceleja = stulba 07.08.2008 16:24
"Jebkura nedemokratiska/autoritara valsts, kur sistematiski tiek parkaptas cilvektiesibas, tiek praktizeta cenzuura, vienpartijas sistema un opozicija faktiski ir iznicinata vai oficiali aizliegta, ir drauds vispirms jau saviem pilsoniem, un ja vel ta ir lielvara - tad ari briivajai pasaulei."
OK es varbuut spriezhu stulbi, tachu palasot sho tekstu var redzeet ka tavas idejas taalaak par savu nabu nesniedzas! kaadeelj gan demokraatija buutu taa paarvaldes forma, kas jaapaarnjem visai pasaulei, tieshi taadaa veidaa kaa taa tie iistenota eiropaa??? piemeers, sociaalaas katastrofas aafrikaa. un kjiina kas atsakaas pakalusiigi paarnjemt shaadu uzspiestu modeli veiksmiigi attiistaas; kaapeec gan eiropa un asv driikst attiistiities, bet citi nee? turklaat vairums kjiinieshu ir lepni par savu valsti, olpimpiskaas speeles patiesiibaa ir lielisks instruments partijas rokaas, kas veicina kjiinieshu nacionaalismu, paskatieities uz kjiinieshu reakciju peec uzbrukumiem laapai pariizee.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Evita 07.08.2008 15:59
Nez kāpēc Ilvesa pozīcija savas valsts pārstāvēšanā šķiet daudz simpātiskāka. Vai tās būtu attiecības ar Kremli, vai Ķīnu.
Bet par Zatleriem un Pekinu - tā vien liekas, ka pagadījusies laba izdevība Olimpiādi un Ķīnu pie reizes apskatīt. Un dēlam parādīt. Otras tak tāda var nebūt. Nez, kad šī vēlme redzēt visu un aizbraukt visur bez jebkādas politikas konsekvences rimsies?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis -> no kancelejas 07.08.2008 15:44
Gribēju pateikt dažus vārdus par Jauno pasaules kārtību.
Šī Buša un viņa priekšteču izsludinātā "Jaunā Pasaules Kārtība", kurā valda vienlīdzība starp visām valstīm paredz tikai to, ka komplektā ar šo vienlīdzību tiek ieviesti RFID čipi zem cilvēku ādas, lai ļaudis būtu vieglāk kontrolējami, izsekojami un paredzami.
Vēl tas "New World Order" vājina lokālo valstu valdību un demokrātiju, bet stiprina vispasaules kompāniju iespējas izvērsties un apspiest lokālās valstu kompānijas.
Gribi piemērus? Paskaties uz mūsu cukura ražošanu! Mūsu vietējās kompānijas noceļ un vietā ceļ jaunas ar ārzemju kapitālu.
Gribi vēl piemērus? Piemēram, ASV kompānijas panāca, ka valdība atļauj viņām reklamēt recepšu zāles, kā rezultātā ASV palielinājās bojā gājušo skaits no neadekvātu zāļu lietošanas. Tāpat palielinājās arī antidepresantu lietotāji.
Vēl cits piemērs ir ģenētiski modificētā pārtika, kura tiek sludināta ar "nopirktu" zinātnieku palīdzību. Pamatojums: tas atrisināšot badu. Bet patiesībā? Patiesībā dažas no šīm ģenētiskām modifikācijas ir veiktas dārzeņiem, lai iegūtu izturību pret pesticīdiem. Vēl interesantāk, ka attiecīgo "pesticīdu noturības" modifikāciju izstrādātāji tiek finansēti tieši no pesticīdu ražotājiem.
Arī Indijā šis modelis darbojās savulaik pesticīdu ražotāju iespaidā.
Cits piemērs ir CocaCola un dažādu apģērbu un apavu ražotāji, kuri klusi ekspluatē dienvidu valstis tikpat kā nemaksājot nodokļus.

Jaunā pasaules kārtība nav nekas cits, kā valstu valdības varas pārnešana korporāciju/kompāniju rokās. Viņiem neinteresē demokrātija, cilvēktiesības, līdztiesība - viņiem interesē pēc iespējas vairāk pārdot un nopelnīt un pēc iespējas mazāk maksāt darbaspēkam. Un visātrāk to var izdarīt sametoties šīm kompānijām kopā un caur EU, NAU un citām valstu savienībām un brīvās tirdzniecības līgumiem, iesaistot 3.pasaules valstis ar lēto darbaspēku.

Šī lētā darbaspēka tiesības viņus interesē tikai tik daudz, lai var izmantot kā darbaspēku, maksājot viņu valstij pēc iespējus mazākus nodokļus.

Par kompānijām un viņu tiesībām ir izveidota ļoti laba un atzīta dokumentālā filma: http://www.freedocumentary.com/film.php?id=102

Lielisks piemērs tam, ko stāstu ir arī filma par CocaCola: http://www.freedocumentary.com/film.php?id=194

Šādus piemērus esmu redzējis 100tiem un jebkuri mēģinājumi pateikt, ka "Jaunā pasaules kārtība" ir par laimīgāku un labāku pasauli, man personīgi jau liekās smieklīgi un muļķīgi.

Es tiktiešām centos rakstīt ne pārāk negatīvi, bet tie "Jaunās pasaules" piemēri ir tik nedemokrātiski un netaisnīgi pret vidēji un nabadzīgi situēto sociālo slāni, ka ātri uzvāra asinis jebkuram normālam cilvēkam.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


no Briseles > Kancelejai 07.08.2008 15:16
Saubos, vai Ilvess spriezh tik primitiivi (lai neteiktu stulbi) ka Jus. Jebkura nedemokratiska/autoritara valsts, kur sistematiski tiek parkaptas cilvektiesibas, tiek praktizeta cenzuura, vienpartijas sistema un opozicija faktiski ir iznicinata vai oficiali aizliegta, ir drauds vispirms jau saviem pilsoniem, un ja vel ta ir lielvara - tad ari briivajai pasaulei. Ja Zatlera komanda spriez sitik primitiva limeni ka si komentara autors, tad runa ir nevis par "talredzibu" bet par neveikli masketu politisko tuurismu.

PS Domaju, ka varam sagaidit, ka Hu Dzintao izradis kirurgam Zatleram ipasu labvelibu sakara ar vina slaveno pirmo komentaru par arpolitiku "mi za ogin kitai" - nedomaju, ka tas bus paslidejis garam nepamanits. bus interesanti paverot, ka tiesi jauna lielvara izdomas pateikties. varbut uzdavinas pandu laaci ka kadreiz vienam ASV prezidentam?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


no tautas 07.08.2008 14:46
"Olimpiskaas speeles ir iespeeja ieraudziit pasauli..."
****************

Jā, jā, pareizi Jūs sakāt - šī ir iespēja Valdim un Lilitai ieraudzīt pasauli. Un nekas vairāk.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

no kancelejas 07.08.2008 14:32
Gatim - kaapeec gan Zatleram buutu jaatbalsta kaut kaada marasmaatiska baltijas vienotiiba, kad taa izpauzhas kaa Ilvesa nespeeja redzeet par taalaak par savu nabu, kam skjiet ka visai pasaulei buutu cauru dienu jaaseero par komunistu noziegumiem, un jaapienjem par dogmu ka krievi un taatad arii visi pareejie "komunisti" taatad arii kjiinieshi neizbeegami ir ljauni un ir drauds "briivajai" pasaulei??? Olimpiskaas speeles ir iespeeja ieraudziit pasauli un ieraudziit latvijas vietu tajaa, turklaat vai shii nav pirmaa reize kad speeles notiek valstii kuru agraak sauca par attiistiibas valsti un kas ir izkljuvusi no sho valstu loka? Shiis olimpiskaas speeles taadeelj ir apliecinaajums jaunai pasaules kaartiibai, kuraa pastaav reaala vienliidziiba starp ziemelju un "dienvidu" valstiim; Taadeelj Zatlers iespeejams un vnja komanda ir bijushi daudz taalredziigaaki nekaa tie kas neredz un nesaprot to ka sodien kjiina ir jauna lielvara

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

regnaars 07.08.2008 14:25
es nesaprotu kas juus tadi esat baigi gudrie novaakushies, kas tagad maaciis kjiinu kaa vinjiem dziivot??? Kaads no taa buus labums latvijai? kaads no taa buus labums tibetai? kaads no taa buss labums kjiinai? Turklaat ar tibetu nav nemaz tik vienkaarsi, lieta taada ka pavasarii Tibetieshi protesteeja par kjiinas ekonomisko ekspansiju, kas apdraud vinju identitaati; tas protams taa ir. tachu no otras puses kas mees esam lai vinjus maaciitu? Latvija tachu ir PTO daliibvalsts un taatad pilniibaa pienjem kapitaalistisko pasaules uzskatu, kas ekspansiju un iedziivosanos uzskata par galvenajaam veertiibbaam. taadeelj pat ja prezidents kaut ko bildiis par tibetu, tad vinjam noteikti ljoti asi varees atraukt ka ne jau vinjs ir tas kas ir aicinaats dot padomus...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis 07.08.2008 13:11
Zatleram tiešām nevajadzēja uz atklāšanu ierasties.
Viņš ir Latvijas prezidents un viņam vajadzētu atbalstīt Latvijas vienotību ar Baltijas valstīm!
Bet viņš, redziet, vienoto Ķīnu atbalsta...

Es ar vien mazāk sāku viņa motīvus saprast.

Citi autora darbi
Kaut kas krasains

Un atkal jauns sākums 5 Autors:Dita Arāja