Atslēgvārdi:

Zagļi un laupītāji 18

Pēdējos 3 mēnešus es apmeklēju biznesa skolu jaunajiem uzņēmējiem. Novērojumi ir dažādi. Pirmais - daudziem cilvēkiem neko nevajag arī bez maksas. Pat zināšanas, pat kontaktus.

Iesaki citiem:

Šo 3 mēnešu laikā kursu apmeklētāju kļuva arvien mazāk un mazāk - sākotnēji uz tiem pieteicās 1000 gribētāju, tika atlasīti 40, no kuriem tikai 19 ir palikuši līdz beigām. Un tā nebija kursu vaina, ticiet man.

Otrs novērojums - jauno uzņēmēju TOP tēma ir - kā uzvārīties, izkruķīties, izmānīties. Un no otras puses, kā nebūt apkrāptam, jo nevienam nevar uzticēties. Jūtam diskursu?

Kā apiet šo nodokli? Un kā mikrouzņēmumu var izmantot, lai izvairītos no nodokļu samaksas? Kā taisa PVN shēmas? Oiii, valsts mūs apzog! Kādas shēmas var realizēt, lai dabūtu ES naudu vienai lietai, bet izmantotu citai, peļņu nesošai? Aiii, ES fondi - tas ir pārāk sarežģīti. Kā jānoslēdz statūti, dibināšanas, finansēšanas līgums, līgums ar piegādātāju, lai mani neapkrāptu? Paturam galvā - bet lai es pie vajadzības apkrāpt varētu?

Mēs raudam par valsti. Par krāpniekiem politiķiem, kas tomēr esot labi cilvēki. Par zagļiem oligarhiem, kas tak tomēr labi saimnieki. Par godīgumu agrāk proponējušiem politiķiem, kam solījums ir aizmirsies. Kā mēs te esam nokļuvuši? Bet varbūt mēs esam tie, kas mēs esam? Tauta, ka uzskata visus par zagļiem un laupītājiem, bet paši zog, mānās un uzvārās? Mēs vienkārši tādi esam. Un tāpēc mūsu politiķi būs drusku nevarīgi, neprofesionāli un ar tieksmi uz negodīgumu. Un drusku varīgi, godīgi un griboši kaut ko mainīt. Jo viņi nāk no turienes pat, no kurienes mēs.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (18) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kārlis 22.04.2011 02:35
Varbūt, ka tiešām, ka tādi esam visi. Kā teiktu Rasma Kārkliņa: "The system made me do it" un Kampars jau nav no lielajiem žuļikiem, lai jau turpina strādāt :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

no malas 19.04.2011 21:10
jebkurš bizness ir uzvārīšanās. vai nu tu paprasi vairāk par kādu lietu / pakalpojumu kā tev ir bijuši izdevumi radīšanai (ja pieņem, ka vispār tiek kas jauns radīts), vai nesamaksā darbiniekiem par paveikto, cik viņi ir sastrādājuši. šā kā tā nāksies pabarot arī bankas un/vai puišus no malas.
ja gribi legāli, jāuzvāra vēl vairāk - lai arī badīgajai valstelei pietiek.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

fzss 19.04.2011 16:57
īsta mīksto mentalitāte - kā nospert(nozagt) ko, apčakarēt, apšmaukt, nohaltūrēt(saņemt algu par neko), utt... tas jau no padomju laikiem ! tā rodas tie, kuri neko augstāku neiekāro ...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Jānis 19.04.2011 15:10
Nu taisnība vien ir autorei. Mūsu sabiedrībā nav iespējama uzticēšanās, jo mēs nedodam iemeslu tās locekļiem to darīt. Viss kā varam panākt, lai mums apkārtējie nemēģinātu mūs apkrāpt ir ieviešot viņiem bailes vai velmi to nedarīt. jā un neaizmirstiet sekot līdz nepārtraukti kā arī paši rādīt piemēru un nepārkāpt līniju.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Pēteris Krišjānis 19.04.2011 14:50
Mani īstenībā neineteresē atmaskas. Visas tās lielākoties bāzējas uz to, ka "es neeju uzņēmējdarbībā, lai nebraukātu ar Ferarī". Visi mani draugi, kurus es zinu kas ir uzņēmējdarbībā ir lielākoties 95% godīgi. 5% no visām darbībām ir pelēkā zona, kur likums ļauj izvēlēties - un protams viņi izvēlās to, kas ļauj noturēties virs ūdens - bet citādāk viņi ir godīgi.

Ir jāiestājas par būtību. Ja jau esam pret BSA un citiem reketiem - lūdzu, ir atvērtais pirmkods, ir biznesa formuma organizācija LATA, ir uzņemumi, kas ir gatavi piedāvāk lētākus risinājumus. Negribi riskēt - neriskē, izvēlies vienu nozari kurā tu cērt rubli un tajā arī virzies. Jā, nebūs viegli sākumā. Un tā ir lielākā mūsu problēma - mēs visu gribam pārāk viegli. Nu nebūs.

Un par ES fondu apšmaukšanu un nodokļu ļaunprātīgu un apzinātu nemaksāšanu vienlaicīgi paģērot palīdzību no budžeta es vispār nepieminēšu. Tas ir noziedzīgi, neētiski un nē, tam nav nekāda attaisnoju

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

tā ir 19.04.2011 13:07
Piekrītu. Santehnikas veikalā "Vai čekiņu vajag? Došu atlaidīti10%".Tad vēl tirgus,cigareķiki, spirtiki utt varētu skaitīt vēl ļoti daudz

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Eduards Ozoliņš 19.04.2011 11:23
Drošvien var piekrist kāda, šķiet, psihoterapeita un sociālo procesu pētnieka izteiktajai domai nesenā žurnāla "IR" numurā, ka viena no galvenajām problēmām un krīzes cēloņiem ir GODĪGUMA akūts trūkums. Varētu būt, ka tieši tā ir visu problēmu sakne un tas tik tiešām ir diezgan nožēlojami.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris_2 > Aleksis 19.04.2011 10:51
Man rodas aizdomas, ka neesat pat ar acu kaktiņu redzējis tos likumus, par kuriem rakstat.

Pensiju aprēķināšanas kārtība pilnīgi VIENNOZĪMĪGI ŅEM vērā sociālos maksājumus visā maksātāja dzīves laikā. Katru gadu līdz tam veiktās iemaksas tiek indeksētas ar katru gadu pasludināmo indeksu par kādu ir augusi vidējā alga valstī, tātad precīci ietver algu "treknumus" un "liesumus" - vidējās algas attiecībā ir ietverta gan inflācija, gan visas citas tīrās un ēnu ekonomikas izpausmes. Līdz 96. gada pensijas aprēķina no tā laika 4 gadu iemaksām - toreiz burtiski daži desmiti tuvu pensiju gadiem cilvēki, kuri labi saprata šo niansi (piemēram daži profesori), patiesi veica lielas iemaksas un ieguva lielas pensijas. Nu un ?! 0,0štrunts procentu no kopējā skaita! Un tās iepējas - tā "pilnveidot" savu it kā pelnīto līdz 96 gadam - jau 13 gadus VAIRS NEEKSISTĒ!
Par pārējo var tā pat turpināt tik pat detalizēti, tikai nav vērts. Bet īsi - "atmiņas nesēju" nodeva ir EU uzspiesta, "no augšas" nozīmētā un tik pat "amorāla" kā visa Globalizācija; Dienesta auto nodoklis ir tieši no morāles viedokļa cēls, jo tas ir mēģinājms atgriezt valstij to, ko nošauca tieši treknumā pārblīdušie mahinatori, kas savām privātām vajadzībām iegādātos krutvāģus formēja kā uzņēmuma un nemaksāja PVN.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis to Andris_2 19.04.2011 00:01
>>> Lai nu paliek "bieži vien" - lūdzu tikai trīs, bet KONKRĒTUS, piemērus amorāliem likumiem !!!======Art's droši vien minēs citus piemērus, bet te būs daži no manas un paziņu pieredzes:

(1) Vecuma pensiju aprēķināšanas kārtība. Tā ņem vērā pensionāra veiktos sociālos maksājumus noteiktos gados pirms došanās pensijā. Zinātājam ar pazīšanos uzņēmēju aprindās šo sistēmu ir viegli apšmaukt un relatīvi īsā laikā "apzeltīt" savu pensiju, kuru pēc tam var saņemt ilgus gadus, daudzkārt atpelnot fiktīvajā darba līgumā nomaksātos nodokļus.
"Taisnīgāka" pensiju aprēķināšanas kārtība ņemtu vērā sociālos maksājumus visā maksātāja dzīves laikā, turklāt ņemtu vērā arī iemaksātās naudas pirktspējas izmaiņas - lai nebūtu milzīgā plaisa starp tiem, kuri pensionējās pirms 1996.g. un tiem, kuri pensionējās "treknajos gados".

(2) Valsts nodeva par Latvijā pārdotiem atmiņas nesējiem (CD-ROM, DVD matricām, zibatmiņu u.c.), ko saņem autortiesību monopolists AKKA/LAA. Tie, protams, ir santīmi - bet šīs nodevas vienīgā jēga ir politiski pietuvinātu ļaužu barošana, plus - visu Latvijas IT lietotāju atklāta uzskatīšana par potenciāliem (mūzikas, filmu) datorpirātiem. Arī tad, ja viņi šos atmiņas nesējus iegādājas leģitīma biznesa vajadzībām, vai arī glabā uz tiem, teiksim, paši savus mēdiju failus.
Nav problēmu, ja kāds uzskata, ka tas ir taisnīgi. Bet tādā gadījumā jebkura cita valsts ievāktas nodevas izmantošana kāda monopola barošanai ir tikpat taisnīga. Turklāt pie šīs kārtības nevienam nav morālu tiesību kaut ko pārmest tiem, kuri patiešām nodarbojas ar pirātismu.

(3) Dienesta auto nodoklis. Tai vietā, lai nedaudz sakārtotu PVN priekšnodokļa aprēķinu par izmantoto degvielu (katrai nozarei noteiktas degvielas kvotas vai tml.), tika izveidots sarežģīti administrējams auto nodoklis. Saeimas deputāti, kuri pieņēma šo lēmumu, paši ir slaveni ar dienesta auto izmantošanu dažādiem nepiemērotiem mērķiem - un viņiem lieli degvielas čeki tiek apmaksāti līdz ar citiem ekstravagantiem izdevumiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris_2 > Art 18.04.2011 23:06
...Mūsu (imho, bieži vien amorālie) likumi? ...
----------------
Lai nu paliek "bieži vien" - lūdzu tikai trīs, bet KONKRĒTUS, piemērus amorāliem likumiem !!!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Armands Art'am 18.04.2011 21:57
Paldies par izvērsto skaidrojumu. Jā - ir grūti vai neiespējami "lauzt" kādu iesakņojušos sistēmu. Un praktiķiem ir jārīkojas tā, kā ir jārīkojas.

Mana nelielā pieredze IT konsultāciju biznesā (kas vispār ir diezgan solīda vide) liecina, ka ir tādi "stakeholders", ar kuriem var sadzīvot pa labam un ir daži tādi, ar kuriem konflikts ir neizbēgams. Pirmajā kategorijā ietilpst visi normālie ļaudis - darbinieki, piegādātāji, klienti (un arī valsts amatpersonas - tanīs gadījumos, kad viņu prasības ir taisnīgas un adekvātas). Kad vēl biju darba ņēmējs, varēju salīdzināt kā pašmāju IT kantorīši neprot tikt galā ar personāla vadības jautājumiem un pret darbiniekiem izturas neaprēķināmi līdz pat algu izmaksas aizturēšanai; savukārt lielo ārvalstu firmu filiāles izturas daudz prognozējamāk un priekš darbinieka patīkamāk. Var saprast, ka darba devējam ir naudas grūtības; bet nevar saprast cūcisku attieksmi, demagoģiju vai vispār neesošu komunikāciju ar darbiniekiem. Gluži tāpat uzņēmums var respektēt klientus, piegādātājus, utml. Jo ar katru blēdību uzņēmējs uzkrāj sev negatīvu karmu - pats pēc tam ar to dabūs pa pieri.

No otras puses, ir represīvās iestādes - dažam VID, citam BSA vai AKKA/LAA; vēl citam - bankas vai parādu piedzinēji. Kā arī reketieri, negodprātīgi piegādātāji, nemaksājoši klienti vai uz konfliktu noskaņoti esošie vai bijušie darbinieki. Reti kuram ir ideāls miers un saskaņa ar visiem - un ir gadījumi, kad nevar atļauties godavīra stāju, kad vajadzīgi sitieni zem jostasvietas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

jumors 18.04.2011 21:57
Vecums nenāk viens. Sāk mākties virsū atmiņas- piemēram, par neizpratni- pieņem tādu un tādu likumu. Debestiņ, kāpēc vajadzīgas tādas sankcijas ? Nu kā- cilvēki noteikti šmauksies! Visa mūsu likumdošana bija paredzēta cilvēkiem, kas nespēj būt godīgi - un tas nu ir pierādīts- ko cilvēkam iestāsta, par to viņš kļūst! Vai gan jābrīnās?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Art 18.04.2011 20:03
Lielākoties piekrītu gan raksta autorei gan Armanda komentāram.

Katram individuālam aģentam ir neiespējami grūti mainīt sistēmu. Vienots aģentu lobijs arī Latvijā kā man redzams nestrādā (vismaz šajā virzienā - uz godīgāku uzņēmējdarbības vidi). Ievēlēt politiķus, kuri reāli mēģinātu kaut ko šajā sakarā var sakārtot, izskatās, ka arī nevaram (laikam tas ir grūti izdarāms valstī, kur ~ 50 vēlētāju fano par "labo saimnieku" Lembergu).

Tādējādi atgriežoties individuāla aģenta pozīcijā (pieņemsim, mazs veikaliņš laukos), kamēr sistēma nemainās, aģentam jāizvēlas atkarībā no savas "morāles" vai "godīguma izjūtas" un spējas pielāgoties sistēmai, ko darīt: (i) palikt Latvijā un spēlēt pēc noteikumiem vai (ii) pārvākties uz citu sistēmu (valsti). Šeit es pieņemu, ka aģentam nav iespējas izvēlēties alternatīvu nodarbinātības veidu, vismaz ar pieņemamām izmaksām.

Šajā vietā es nedaudz nepiekrītu Armandam, kurš, kā man ir sanācis izprast, uzskata mēģinājumus "uzmest" valsti, biznesa partnerus vai klientus par vienmēr muļķīgām izvēlēm. Manuprāt, ja alternatīva iz ģimenes badošanās, šīs izvēles bieži vien var izrādīties individuāli racionālas, it īpaši Latvijā pie esošās uzņēmējdarbības vides, pastāvošā bezdarba un niecīgās valsts sociālās palīdzības. Pat mēģinot skatīties ne tikai no risk/reward perspektīvas, bet arī moralizējot šo jautājumu - kas ir šim gadījumam attiecināmā morālo vērtību sistēma, lai mēs varētu vērtēt individuālo aģentu lēmumus ("ak viņš nelietis, valsti/biznesa partneri/klientu apkāsa!", utml.)? Vai tā ir aģenta individuālā vai sabiedrības morāle? Ja sabiedrības, tad kuras - lauku pagasta iedzīvotāju, rajona iedzīvotāju, valsts iedzīvotāju (valsts pilsoņu/nepilsoņu?), ES iedzīvotāju, utt.? Ja pieņemam tā ir, ka visu Latvijas iedzīvotāju morālo vērtību sistēma, tad kas ir šīs sistēmas proxy? Mūsu (imho, bieži vien amorālie) likumi? Vai arī tās morālās vērtības, kuras sabiedrība reāli manifestē ikdienā? Un ja tas ir otrais variants, tad mēs nekādi nevaram uz morāles pamatiem nosodīt uzņēmēju, kurš krāpjas morālās sistēmas ietvaros, kurā krāpšanās ir viens no tās stūrakmeņiem.

Nu gan aizrakstījos. Nu nepatīk man, kad kādu mēģina morāli nosodīt balstoties uz neatbilstoši augstiem morāles standartiem. Apstākļiem IR nozīme (un jābūt nozīmei), ja ne likuma burtā, tad vismaz morālajā novērtējumā.

Art

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

MJ 18.04.2011 17:33
Nevar nepiekrist. Diemžēl, bet tāda ir skaudrā sistēma, ko piekopjam.Vai nu apkrāp kādu, vai tas cits apkrāps Tevi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Armands 18.04.2011 16:58
Ja uzņēmums jāveido kādā darbaspēka-intensīvā nozarē, bet pievienotā vērtība nav liela, tad uzņēmējam nekas cits neatliek kā šmaukties ar nodokļiem (celtniecība, pakalpojumi, sabiedriskā ēdināšana, utml.). Jo to pašu dara visi konkurenti - tas, kurš nešmauksies, izputēs. Un Latvijā #IR nenormāli augsti nodokļi attiecībā uz legāli nodarbinātu darbaspēku. Tādēļ zeļ un plaukst aploksnes, utml. Neviens mazais uzņēmējs nevar viens pats izmainīt sistēmu, kur lielākā daļa parametru vispār ir ārpus viņa kontroles. Postpadomju biznesa telpai vispār ir raksturīgi, ka, ievērojot itin visus likumus, nav iespējams saimniekot. Latvijā - ir iespējams, bet tikai tajās nozarēs, kas nav darbaspēka intensīvas (labor-intensive), vai kur ir augsta pievienotā vērtība.

Gluži saprotama ir arī topošo uzņēmēju vēlme netikt apkrāptam, slēgt līgumus maksimāli droši. No otras puses, pasīva žēlošanās par to, cik valsts ir slikta (vai arī - kārdinājums "uzmest" savus biznesa partnerus vai klientus) - tās ir muļķīgas izvēles. Jo ātrāk no tādām tiksim vaļā, jo labāk. Paldies Lindai par šīs tēmas pacelšanu!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

marta 18.04.2011 16:37
Lieliski!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

zl 18.04.2011 16:16
Es arī piekrītu. Šo manu sajūtu par mums pašiem Jums ir izdevies uzrakstīt tieši tā kā es jūtos. Par citiem un par sevi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Diesel 18.04.2011 15:59
Piekrītu katram vārdam - daudzi brēc, cik viss slikti, bet paši nemaksā nodokļus un strādāt negrib.

Saistītie raksti

www.miomilo.lv miomilo.lv

Citi autora darbi