Atslēgvārdi:

Vitālā dzīve 6

Nu jau otro dienu redzu, kā virs Rīgas centra jumtiem lidinās lidaparāts ar vēstījumu “vital life”. Pirmo reizi lidmašīnu ieraugot, domāju, ka vēstījums varētu būt kas romantisks a la “I love you, X…” vai “Will you marry me, Y…”. Bet, ieraugot “vital life” uz sekundes simtdaļu pat iedomājos, ka tam varētu būt kāda saistība ar Gruzijas konfliktu. Taču nekā – ātrs meklējums internetā apstiprināja necēlāko no vēstījuma variantiem – tā ir reklāma dzīvības apdrošināšanai. Neesmu sajūsmā divu iemeslu dēļ:

Iesaki citiem:

1. Šādam reklāmas veidam nevajadzētu pastāvēt tajā pasaules daļā, kurā daļa sabiedrības pavisam nopietni, bet cita daļa – vismaz izliekas, ka domā par klimata izmaiņām un to, kā tās palēnināt. Sevi pieskaitu pie pirmās sabiedrības daļas, tāpēc man pavisam nopietni nav pieņemama tik nepamatota resursu tērēšana – degvielas patēriņš, lidaparāta veidotais piesārņojums - lai vienkārši kaut ko pārdotu.

2. Satraucoši, ka reklāmas pasūtītājs ir, kā viņi savā mājas lapā pasludina, “Norvēģijas lielākā privātā dzīvības apdrošināšanas un pensiju kompānija ar vairāk nekā 150 gadu ilgu pieredzi”. Nezinu, vai arī Norvēģijā un citās kompānijas darbības vietās tā ir nodarbojusies ar tik dabai nedraudzīgu reklamēšanos. Bet ļoti žēl, ka tieši skandināvi – kas pasaulē pazīstami ar savām rūpēm par dabu – Latvijā nolēmuši dzīvības apdrošināšanas klientu skaitu palielināt, uz dabas rēķina.

Protams, vitālā dzīve jau nav vienīgā reklāma, kuras veidotāju un pasūtītāju komanda nav domājusi par tās draudzīgumu videi. Vēl joprojām pa Rīgas ielām regulāri braukā mašīnas ar koncertu, mobilo telefonu, utt. reklāmām piekabē. Arī, kā jau rakstīju agrāk, Dienas portāla reklāmas kampaņa, kuras laikā vārdi “Diena.lv” pa Rīgas ielām tika vizināti uz mašīnas jumtiem, katram burtam un pat punktam piešķirot savu “taksometru” (kopā 8 mašīnas), devusi savu ieguldījumu piesārņojuma un mašīnu skaitu sastrēguma stundās palielināšanā. Skumji.

Bet vitālā dzīve lika atcerēties vēl satraucošāku faktu, par ko uzzināju, ciemojoties Zviedrijā. Proti, visu kuģu un prāmju notekūdeņi pa taisno tiekot laisti Baltijas jūrā! Zviedrijas likumdošana regulējot tādas darbības aizliegumu, bet tie attiecas tikai uz Zviedrijas krasta teritoriju, kamēr starptautiskajos ūdeņos acīmredzot tādas normas nav, vai to ieviešana nav kontrolēta. Lieki piebilst, ka Zviedrijā šī ziņa bija pirmo lappušu svarīgumā un, ka to satraukti un sašutuši pārrunāja daudzi, vaicājot, kāpēc šie fakti atklājušies tikai tagad, vai agrāk par to neviens neaizdomājās (un Zviedrijā jau nu gan tam tā nevajadzētu būt), vai vides draugi šo faktu nezināja, kādi likumi tad attiecas uz Baltijas jūru, un, kur ir Eiropas Savienība? Visi centieni attīrīt Baltijas jūru uz šo ziņu fona liekas smieklīgi.

Mazais prieks, ka vismaz cīņu pret bezmaksas plastmasas maisiņiem lielveikalos Latvijā šogad izdevies iekustināt pareizajā virzienā. Bet, ai, kā ar to nepietiek vitālai dzīvei zaļi domājoša cilvēka izpratnē.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (6) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Rita 20.08.2008 11:51
Dace, jus esat aptrakusi ar to dzives pareizibu! Izbeidzat teret ludzu laiku tadam mulkibam! Domajat par Eiropu globali! Dace, jus atkal esat mani kartigi sarugtinajusi!Kauns!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

smatrii 17.08.2008 23:49
taa pati eiropas savieniibas ietvaros notiekoshaa kvotu paardoshana, liekuliibas kalngals

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 17.08.2008 18:34
Dzesijai - ievēroti viņi ir, bet negatīvā nozīmē. Un jā, PR pamatmācība gan ir, ka negatīvs tēls esot labāks nekā nekāds tēls, tomēr es atļaušos tam nepiekrist - jo ne jau kritiku par reklāmas veidu viņi vēlas panākt, bet gan to, ka es un daudzi citi (vai vispār kāds cits šo redzēja?!) gribētu mesties uz šo firmu pēc apdrošināšanas polises, utt. Šāda vēlme manī ir izdzēsta. Bet es saprotu, ka varbūt kādu šī reklāma ļoti iepriecināja - lidojoši burtiņi tomēr...

Par piesārņojumu vēl - es šad un tad aizdomājos par skaņu kā piesārņojuma veidu, piemēram, aizdauzītas durvis (trauma), mūzika autobusā (arī mēdz būt trauma)... Bet tas tāds vispārīgs temats par ko jau esmu pavārījusies - par to, kā viena cilvēka darbība rada sekas pārējiem ;)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Dzesija 17.08.2008 18:19
Piekrītu Dacei, ka šitā darīt nesmuki. Tikai ar piebildi - tas ir tādā ziņas līmenī, ne tik daudz reāls kaitējums, kā jau Aleksis piebildis. Ziņa sanāk tāda - pārdošana vispirms, un tad jau varam būt arī zaļi domājoši. Ja korporatīvās vadlīnijas prasa.

Bet šajā sakarā ir vēl kas - lidmašīnītes un reklāmas mašīnu radītais fiziskais piesārņojums ir viena lieta. Otra lieta ir publiskās telpas piesārņošana - nemateriālais piesārņojums. To, protams, var attiecināt uz visām reklāmām, bet ņemot vērā to, ka cīņa par patērētāju kļūst arvien sīvāka, patērētāja skatiens jātver arī neiedomājamās - līdz noteiktam brīdim - vietās. Principā jebkur, kur uz to kāds paskatīsies. Un reklāmas cilvēki ir radoši un inovatīvi, tā ka varam sagaidīt arvien lielāku mūsu garīgās telpas piesārņojumu. Bet nu ja diskusija par garīgo telpu tāda pa mākoņiem, tad šie braukājošie bilbordi nodara tīri praktisku kaitējumu - palielina sastrēgumus un samazina redzamību citiem autovadītājiem.

Kopumā vital life ar DacesA ierakstu var būt apmierināti - viņi ir ievēroti un paliks atmiņā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 17.08.2008 16:13
Aleksim - piekrītu, ka šīs reklāmas ir sīkums, salīdzinot uz visapkārt notiekošajām negudrībām, ja raugāmies no resursu ieguldīšanas efektivitātes viedokļa. Energoefektivitāte mājokļos patiesi ir daudz sāpīgāks jautājums, bet sen neesmu neko dzirdējusi par politiku un īstenošanu šajā jomā.
Ironiski - varbūt A.Šlesera ministrijas plāns samazināt autobusu maršrutu skaitu ir tāpēc, ka Šlesers grib, lai tauta vairāk pērk mašīnas un benzīnu, un tāpēc vairāk patērē resursus un palīdz ekonomikai pārāk ātri nesaaukstēties?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis 17.08.2008 15:44
Pievienojos Dacei A. un gribētu pievērst uzmanību vēl dažām lietām. Viena no lielākajām enerģijas ietaupīšanas jomām ir transports; lai gan šajā jomā varbūt neesam tik atpalikuši - sabiedriskais transports joprojām pastāv un tiek lietots. Nav īsti laba A.Šlesera vadītās ministrijas nesen veiktā autobusu maršrutu samazināšana līdz ar ievērojamu biļešu sadārdzināšanos. Būtu par šo jautājumu jāveic izskaidrošanas darbs koalīcijas vidū - droši vien vajadzīgs enerģijas taupītāju lobijs...

Otra taupīšanas joma ir mājokļi. Vai visiem mums ir normālā stāvoklī logi, durvis, dūmvadi? Cik daudzi no mums ir pasūtījuši energoauditu; vai zinām, cik labi mūsu māja vai dzīvoklis ir siltumizolēts? Kurās vietās vajadzīga siltināšana? Protams, šādus auditus var veikt g.k. apkures sezonas laikā, bet finansējumu noorganizēt var arī tagad - sk. http://www.energoaudits.lv/finance.htm .

Daces minētās mašīnas, kuras braukā pa pilsētu ielām ar frivolām reklāmiņām, neko daudz kopējā bilancē nemaina - bet tā rīkoties nav patriotiski. Enerģijas taupīšana ne vien liecina par mūsu zaļo domāšanu, bet arī taustāmā veidā vairo mūsu valsts drošību un mazina atkarību no kaimiņvalstīm, veicina konstruktīvu attīstību arī Krievijā, neļaujot gūt virsroku bandītiskai "fosilajai impērijai" (nesen izdota pat tāda grāmata - "Petrostate: Putin, Power, and the New Russia").

Citi autora darbi
7595930098 1188c7be29 z

Life with Donald Trump 1 Autors:Dace Akule

Uzticesanas vienna konference

Par uzticēšanos 66 Autors:Dace Akule

Peru akmeni

Par globāli būtisko 1 Autors:Dace Akule

Kaleidoskops 1

Par sarežģīto pasauli 1 Autors:Dace Akule

Bilde peru

Par Peru 5 Autors:Dace Akule

11825959 10153434773260306 6968551125438830656 n

Par AirBaltic 17 Autors:Dace Akule