Atslēgvārdi:

Vienvirziena biļete uz otro pusi 30

Kalvīša valdības augstprātība nav kas tāds, kam var pieslieties sevi cienoša žurnāliste, kura desmit gadus ir strādājusi tieslietu jomā, ceļot gaismā un kritizējot netīru darījumu shēmas, aplokšņu algas, politisko korupciju un citas nelikumības.

Iesaki citiem:

Kā zibens bulta no skaidrām debesīm Latviju apšalca ziņa, ka pazīstamā televīzijas reportiere Inta Lase piekritusi kļūt par nu jau amatu pārņēmušā Valsts prezidenta Valda Zatlera preses sekretāri. Šī ziņa sekoja publicētajai informācijai, ka vairāki profesionāļi no šī darba bija atteikušies. Tā arī sekoja neoficiālai manā rīcībā esošajai informācijai, ka tikai dažas dienas pirms tam Inta Lase bija piedalījusies diskusijā par to, kā panākt, lai V. Zatlers ar visām savām reputācijas problēmām no zvēresta tomēr atteiktos.

Pati Inta Lase skaidrojusi, ka pēc desmit gadiem žurnālistikā viņai licies, ka nu esot laiks pamēģināt valsti aplūkot no otras puses. Baidos, tas būs no tumšās puses — tās pašas, pret kuru tik ilgi cīnījās Intas Lases un kolēģu izlolotais raidījums De Facto. Valdis Zatlers par prezidentu kļuva, pateicoties Aigara Kalvīša valdības veidotajai izmisīgi ciniskajai bodītei. Ja izrādīsies, ka viņš ir prezidents ar mugurkaulu, kurš “aizmirsīs” par tiem, kuri viņu iecēla saulītē, tad viss it kā būs kārtībā. Ja savukārt izrādīsies, ka viņš tomēr ir ieliktenis, tad iznīcināta reputācija būs pirmām kārtām tai sievietei, kura mēģinās viņu izskaidrot un aizbildināt. Cita starpā tāpēc, ka vismaz man personīgi ziņa, ka Zatlers ir samaksājis 250 latu soda naudu par daudzu gadu grēkiem, neremdina pārliecību, ka viņu nevajadzēja ievēlēt. Neesmu viens, un šis nu reiz būs prezidents, kuram vismaz viena daļa sabiedrības ļoti intensīvi skatīsies uz pirkstiem. Preses sekretārei viegli nebūs.


Skatītāji pievilti

Tas, ka žurnālisti pārtop par politikāņu runas vīriem un sievām, pasaulē nav nekas neparasts. Mans kolēģis Romāns Meļņiks kādu brīdi strādāja toreizējā premjerministra Guntara Krasta birojā. Pagājušā gadsimta 90. gadu sākumā bija prātam neaptverami absurdā situācija, kurā Valdis Freidenfelds vienlaikus darbojās kā Finanšu ministrijas preses sekretārs un rakstīja finanšu ziņas laikrakstam Neatkarīgā Cīņa. Vairākos gadījumos žurnālisti pat ir kļuvuši par kandidātiem, tajā skaitā 2006. gada Saeimas vēlēšanās tā rīkojās vairāki tā dēvētās krievu preses pārstāvji mūsu valstī. Tiesa, krieviski rakstošā prese mūsu valstī dzīvo pēc saviem noteikumiem, kuriem ar rietumos izstrādāto žurnālistikas ētiku ir maz sakara. Ja jau avīze ir “kreiso spēku” propagandas biroja filiāle, tad nav nekāds pārsteigums, ka žurnālisti uz brīdi pārkvalificējas par politikāņiem.

Arī rietumos notiek tādas pašas lietas — pašreizējā ASV prezidenta preses sekretārs Tonijs Snovs (Tony Snow) pirms tam darbojās žurnālistikā, tiesa, lielākoties telekanālā Fox News, kuru par žurnālistikas iestādi saukt būtu pagrūti, drīzāk tā ir prezidenta pārstāvētās Republikāņu partijas nodaļa. Arī prezidenta Džona Kenedija preses sekretārs Pjērs Salindžers (Pierre Salinger) bija žurnālists, turklāt pēc tam, kad viņš vairs nebija preses sekretārs, viņš atgriezās žurnālistikā. Nupat no amata aizgājušā Lielbritānijas premjerministra leģendārais (ne vienmēr pozitīvā nozīmē) preses sekretārs Alastērs Kampbels (Alastair Campbell) pirms tam bija laikraksta redaktors. Savukārt Francijas valdības preses sekretāre vienlaikus ir arī kultūras ministre. Varianti ir dažādi.

No vienas puses ir skaidrs, kāpēc politikānis sev blakus šādā nozīmē vēlas redzēt pieredzējušu žurnālistu. Intai Lasei ir pietiekami daudz zināšanu par žurnālistikas virtuvi, lai viņa savu klientu varētu bīdīt šurpu vai turpu, kā nu mirklis to prasa. Viņa pārzina žurnālistikas niķus un stiķus, nešaubos, ka viņa Zatleram palīdzēs izskatīties labāk, nekā tas varbūt būtu citādi. Un tajā ziņā viņa nepārprotami ir savas profesijas nodevēja.

Un tomēr arī pēc pirmā mirkļa šoka man paliek nelāga sajūta. No Latvijas drosmīgākā televīzijas raidījuma pa tiešo iekšā šī raidījuma nepārtraukti atmaskotajās netīrībās — tas šķiet pārmērīgi liels solis. Turklāt neizbēgami ir tas, ka Inta Lase būs pārāk tuvu savai auditorijai. Viņa strādājusi gan laikrakstā Diena, gan arī Latvijas Televīzijas Ziņu dienestā, un tās nu reiz ir divas instances, kuras visvairāk Latvijā cenšas nodrošināt politisku atklātību un godīgumu.

Ir vērts padomāt arī par to, kā Intas Lases lēmums ietekmēs Latvijas Televīzijas Ziņu dienestu un tā auditoriju. Nu jau krietni sen televīzijas skatītāji ir pieraduši, ka svētdienas vakarā Ilze Jaunalksne, Sandijs Semjonovs, Inta Lase un Jānis Krēvics viņiem stāsta skarbu, atklātu un reizēm smīnošu taisnību par to, kas notiek mūsu valstī. Nu Inta ir pārgājusi otrajā pusē. Skatītāji būs pilnīgi tiesīgi justies, ka viņi ir pievilti. Vai tad Inta Lase pirms tam, kritizējot Zatleru un viņa ievēlēšanas procesu, teica nepatiesību? Un vai nerodas tomēr jautājums par to, ka I.Lase ir pārgājusi no vienas budžeta finansētas iestādes uz citu? Latvijas Televīzijas Ziņu dienestā patlaban ir pietiekami daudz problēmu bez tā, ka nu viena no redzamākajām darbiniecēm ir pārgājusi profesionāli pretējā pusē. Ceru, ka skatītāji to neattiecinās uz visu Ziņu dienesta darbu.


Bez atpakaļceļa

Neērta situācija būs pirmo reizi, kad bijušajiem kolēģiem būs jāuzdod kāds skarbāks jautājums, neērta situācija būs, pirmo reizi uz šādiem jautājumiem atbildot. Un vēl vairāk, ja De Facto izdosies izķepuroties no Latvijas Televīzijas vadības centieniem to iznīcināt, vienalga būs jārēķinās ar jautājumu, vai žurnālisti bijušajai kolēģei uzdos tikpat stingrus jautājumus, kādus viņi uzdotu kādam citam? Un otrkārt — vai Intai Lasei ar “savējiem” būs citas attiecības, nekā ar pārējiem? Latvija tomēr ir pārāk mazs dīķis, lai cilvēks tik pēkšņi varētu pāriet no vienas profesijas uz radikāli citu un cerētu, ka jautājumu nebūs.

Taču pats galvenais visā šajā jezgā ir tas, cik ārkārtīgi netīra patlaban ir politika Latvijā. Kalvīša valdības elpu aizraujošā augstprātība nu nav kas tāds, kam sevi cienoša žurnāliste var pieslieties, un it īpaši jau ne žurnāliste, kura, kā to atzīmējusi politoloģe Nellija Ločmele, “vairāku gadu garumā ir strādājusi tieslietu jomā, ceļot gaismā un kritizējot netīru darījumu shēmas, aplokšņu algas, politisko korupciju un citas nelikumības.”

Joprojām piekrītu tiem jēdzieniem, kādus mani domu biedri pauda todien, kad kļuva zināms, ka Inta Lase kļūs par Valda Zatlera aģentu. Piekrītu Jānim Domburam, ka bez “atvēsināšanās perioda” pastāv ētikas jautājums. Piekrītu Artai Ģigai, ka tā ir “pāriešana otrā pusē”. Piekrītu N. Ločmelei, ka runa ir vai nu par principu nodevību vai bezprincipu konjunktūru. Jūtos skumjš. Jūtos pievilts. Baidos, ka tāpat kā Valdis Zatlers nav un nekad nebūs tāds kā Vaira Vīķe-Freiberga, tā Inta Lase nav un nekad nebūs tāda preses sekretāre kā Aiva Rozenberga. Un sēroju par to, ka no manas profesijas pazudusi pietiekami laba un talantīga kolēģe. Atpakaļceļa viņai vairs nebūs, un jācer, ka vismaz uz mirkli Inta Lase padomāja, ko viņa iesāks pēc četriem vai astoņiem gadiem. Es ceru, ka tajā brīdī mūsu valstī būs stipri vien tīrāka politika un profesija neņems atpakaļ cilvēku, kurš politikā iesaistījās tad, kad tā joprojām bija ļoti, ļoti netīra.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (30) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Skagalis 16.07.2007 17:47
Vai nebuutu jaasaak runaat par zhurnalistikas,ipashi politiskaas ,staavokli Latvijaa?Manupraat masu meediju ipashnieki/vadiiba neljauj attiistiities godpraatiigai ,neatkariigai zhurnalistikai,arii pashu zhurnaalistu vidu truukst solidaritaates un par cik masu meediju ipashnieku viduu notiek kari tad ,kur likties pat ne neatkariigai ,bet pat godpraatiigai zhurnaalistikai,jo redz:-luuk aiz durviim jauninjie staav...

Un tad eerta dziive bezprincipu un pseidomorales cilveecinjiem.Tagad Streips"noliek" Lasi,bet kaads vinshj pats? Vinjsh mums pretrasisma ciiniitaajs...Tad kaapeec Prezidenta pirmas preses konf. "Dienas" killerzhurnaalistes "kinieshu actinjas" vinjaa neizrais nekaadas reakcijas? Nu ja vinja augstaas prasiibas beidzas pirms saakas vinjsh,to es sapratu no shii raksta un komentaariem http://www.politika.lv/index.php?id=13125.

Taa arii nesaprotu vai Jaunalksnes telefonsarunas neietver nekaadus zhurnaalista etikas paarkaarpumus,jeb tomeer ietver?Jo teleekraanaa vinja godiigas sabiedriskas intereses aizstaavoshas prokures tonii runaa vienuu,bet tad viss izraadas tik teaatris... Laikam jau buus taisniiba viedokljiem par moraali LTV.

Un Diena? Tie zhurnaalisti ,kas veeleejaas taisiit lugu peec slaktinja ASV.Kas tie pa ljaudiim>?Nu par Ozolinja kakofeimismiem vispaar nerunaasim.

Kaads secinaajums masu mediju vadiiba ipashnieku intereshu delj izvirza redzamaakaas ,izdeviigaakaas poziicijaas amoraalas personas,jeb notiek negatiivaa izlase.

Droshi vien tendence pastaav arii citos medijos,ne visos protams,jo daudzkur svariigaakas ir profesionaalaas kvalitaates nevis prasme "aplikt"

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

lenijs, dzintaram 15.07.2007 22:20
nu viena prātīga doma - lases draugi tagad ārdās, jo ir izjaukta shēma, kas palīdzēja noteiktām aprindām izmantot valsts TV savu interešu lobēšanai. kāda pētnieciskā žurnālistika - tikai prasti pasūtījumi no de facto puses. bet par streipu visu pateica gardas meitenes - tā varbūt ir vienīgā lieta, kuru dēļ viņas var cienīt.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Dzintars 15.07.2007 19:50
Vai tiem visiem I.Lases apkrāmētājiem neienāk prātā viena elementāra doma zinot LTV un Dienas "orientāciju"? Varbūt viņai vienkārši apnika būt par pasūtījuma žurnālisti un sagribējās darīt normālu darbu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aldaily - es 15.07.2007 19:05
es: Manuprāt Tu tagad jauc ikdienišķu darba maiņu ar tādu darba maiņu, kur tiek visrupjākajā veidā "uzmesti" kolēģi un viņu turmpmākais darbs. Kaut kas līdzīgs nupat, nupat cita kolēģa jaunizgudrotas vielas nozagšanai un aiznešanai uz konkurējošo firmu.

Nosauktās situācijas saistībā ar korporatīvo spiegošanu parasti ir krimināli sodāmas. Ja kāds žurnālists pirms došanās uz citu darbu "iztīrītu" savu kolēgju datorus vai nokopētu viņu telefonu grāmatiņas, arī tad būtu pamats runāt par krimināli sodāmu rīcību. Ja turpretī darbinieks paņem līdzi iepriekšējā darbā likumīgi iegūto kvalifikāciju un personiskos sakarus, tas ir tikai normāli.

Ja nu kādam darba devējam ir vajadzīga papildu aizsardzība pret to, ka darbinieka dienesta laikā iegūto informāciju neizmantos konkurenti, var rīkoties Darba likuma 84.panta kārtībā "Konkurences ierobežojums pēc darba tiesisko attiecību izbeigšanās" (sk. http://www.likumi.lv/doc.php?id=26019 ). Būtu dīvaini, ja nodokļu maksātāju uzturētā LTV televīzija sāktu lietot šādus konkurences ierobežojumus saviem bijušajiem darbiniekiem :))) Jebkurā gadījumā attiecīgas klauzulas būtu jāfiksē darba līgumā. Piemēram - "Latvijas Valsts televīzijas darbinieks 6 mēnešus pēc darba attiecību izbeigšanas nevar strādāt konkurentu uzņēmumā, piemēram, Valsts Prezidenta dienestā. Uzsākot darbu konkurentu uzņēmuma ātrāk, darbiniekam vai viņa jaunajam darba devējam jāatmaksā LTV apmācības izdevumi XXX latu apjomā. Pārejas laikā LTV maksā darbiniekam algu LR likumdošanā noteiktajā kārtībā. Utt...."

Manuprāt, jebkurai normālai iestādei vai uzņēmumam dara godu tas, ka viņu bijušie darbinieki var palīdzēt Valsts Prezidentam. Var jau būt, ka LTV vēlas pozicionēties kā pretvalstiska iestāde vai kā valsts varas konkurenti....

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

J.Skagalis 14.07.2007 23:06
Piekriitu viedokliem,ka tagad nav ne viduslaiki ,ne feodalisms.I.L. vienkarshi mainijusi darbu,un vinjas darbiiba jaavertee peec taa kaa vinja izpilda darba pienaakumus.Jo sevishkji svariigi darba kvalitaate ,jo jauna Valsts Prezidents ir nepieredzeejis politikaa,jauninjais.Moralizeshana par I.L. riiciibu ir privaato attieciibu jautaajums,man kaa pilsonim un nodoklju maksaataajam buutiski ,lai tiktu aizsargaatas sabiedriibas intereses,nevis notiktu "skorpioni burkaa "procesi.

Varbuut der parunaat par LTV Zinju dienesta un "Dienas" politikas nodaljas super-truper godpraatiiguma paaraakumu paar citiem masu informaacijas liidzekljiem?Varam...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

hehe 14.07.2007 12:03
Nav jau Streips tik stulbs kā iztaisās. Labi zina ka Lase iefiltrēta ienaidnieka nometnē lai kompromātu savāktu un vajadzīgā brīdī graujošu skandālu uzrīkotu. Bet pretinieka modrība jāmazina - tālab arī bļaustīšanās par nodevību un citas lietas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Jūlijs 14.07.2007 11:21
Streip,pavērojat sevi no malas,Jūsu visgudrība un augstprātīa šķebina pat ļoti.Varbūt pietiks tās mūžīgās raganu medības.Rodas iespaids,ka visapkārt vieni tautas ienaidnieki,valdība,prezidents u.t.t. pat žurnāliste , kas nepajautāja piekrišanu vai drīkst mainīt savu darbu. Varbūt pietiks izmantojot savu žurnālistu profesiju meklēt kam un ko ieriebt,vai safabricēt atkal kaut ko pēc iespējas netīrāku. Vēl pat neļaujam sākt darbu prezidentam,bet savā latviskajā manierē esam aplējuši ar netīrumiem no galvas līdz kājām.Pēc Jūsu domām droši vien pats pareizākais,nu taisni vai pats dievs esat Jūs pats.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Neapmierinātais 13.07.2007 15:35
Kas tā ir - viena puse,otra puse?Šķiet esam viena tauta.Vai paši neredzat,kā Jūs , žurnālisti, sadalāt sabiedrību.Domādami,ka esiet patiesības nesēji, pareizā viedokļa paudēji, piesaucat katra teikuma galā tautu,sabiedrību.Lejot šmuces uz citiem sen esiet zaudējuši objektivitāti.Un tagad jau šmucējat savas profesijas pārstāvjus.Takš vienreiz rimstieties.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis - es 13.07.2007 14:14
es: Jo atšķirībā no visādiem matemātiķiem utml, cilvēks pēc strādāšanas PR nevar pilnvērtīgi atgriezties žurnālistikā. Tas ir ētikas pārkāpums šajā profesijā.

Taisni matemātiķi nevar pilnvērtīgi atgriezties agrākajā profesijā. Arī Latvijā ir pazīstami piemēri - matemātiķi (T.Ždanoka, K.Šadurskis) un fiziķi (I.Godmanis, E.Repše), kas aizgājuši uz politiku, bet nav neviena zināma piemēra, kur kāds būtu atnācis no politikas uz matemātiku vai fiziku atpakaļ. Tomēr, ja mēs negribam atgriezties pie padomjlaiku moralizēšanas par speciālistiem, kuri negrib strādāt atbilstoši "sadalei" un uzskatām cilvēkus par skrūvītēm jeb dzimtcilvēkiem lielākā mehānismā, tad ir jāatzīst cilvēku brīvība mainīt nodarbošanos. Ja cilvēkam nav brīvības izvēlēties darbu, tad pļāpām par demokrātijas aizstāvēšanu nav jēgas. Tieši šis punkts ir tas, ko ir sapratusi I.Lase, bet nav sapratis K.Streips.

Es saprotu to, ka cilvēks nevar VIENLAIKUS būt žurnālists un PR darbinieks (pastāvēs interešu konflikti, jo šīm profesijām ir ļoti atšķirīgi mērķi.). Bet neviens vēl te nav saprotami paskaidrojis, kādēļ cilvēks nevarētu pārkvalificēties - turklāt abos virzienos. Kur īsti ir ētikas pārkāpums? Bijušajam PR speciālistam varētu būt jāievēro daži nosacījumi, rakstot par savu agrāko darba devēju, bet tas šķiet vienīgais ierobežojums.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

es - Aleksis 13.07.2007 12:50
Bet visiem cilvēkiem nepiemīt tik augsti ideāli, un nav taisnīgi viņiem par to pārmest.

Bet visi cerēja, ka De Fakto žurnālistiem tādi piemīt. Un, ka viņi nenodos savu žurnālista misiju.

Jo atšķirībā no visādiem matemātiķiem utml, cilvēks pēc strādāšanas PR nevar pilnvērtīgi atgriezties žurnālistikā. Tas ir ētikas pārkāpums šajā profesijā. Protams, Latvijā jau viss notiek, arī prezidents nedeklarē aploksnes un nemaksā nodokļus, bet kādam šī augstā latiņa ir jātur.

Un varbūt pēc gadiem diviem visi politiķi jau runās par ētiku un morāli,

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

es - Aldaily 13.07.2007 12:46
Manuprāt Tu tagad jauc ikdienišķu darba maiņu ar tādu darba maiņu, kur tiek visrupjākajā veidā "uzmesti" kolēģi un viņu turmpmākais darbs. Kaut kas līdzīgs nupat, nupat cita kolēģa jaunizgudrotas vielas nozagšanai un aiznešanai uz konkurējošo firmu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ece - kants 12.07.2007 10:17
Ja nezināt patiesos apstākļus, ne Jums spriest, ko Ece dara, satikdama uz ielas Intu Lasi. Ece ir principiāls cilvēks, bet Jūsu komentārs ir necienīgs.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

kants 11.07.2007 17:30
100% piekrītu. Tā žurnālistu draudzība, kāda tiek apspriesta i-neta komentāros, diez ko nopietni neskan. Tas ir, te jau skan, bet Ece, satkusu I.L. uz ielas, droši vien smaida līdz ausīm un saka - vai, Intiņ, es tā pēc tevis ilgojos! Kā ta tev iet? vai nav kāda brīva vietiņa, tu mana labākā draudzene, es tā gribētu kopā ar tevi...
nu. necienīgi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aldaily - Ece 11.07.2007 15:29
Neizprotu smalko žurnālistu cunftes etiķeti, bet profesionālo darīšanu un personīgās draudzības samaisīšana vienā putrā parasti liecina par agresivitāti un ļoti sliktu gaumi. Kamēr būs tāda "skorpionu burkas" mentalitāte, nevajag brīnīties, ka sakarīgi cilvēki aizies no šādas profesijas.

Man ir neskaitāmi kolēgji, kas aizgājuši strādāt uz konkurējošiem IT uzņēmumiem vai pat no tīrās programmēšanas ir pārsviedušies uz telekomunikācijām vai bankām. Un joprojām esam labi paziņas, kas viens otram gatavi iespēju robežās palīdzēt. Darba pietiks visiem - izlasiet Frīdmana grāmatu Lexus and the Olive Tree un nomierinieties

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ece - kants 11.07.2007 15:03
Ko Jūs zināt par Lases draugiem, ka tik vieglu roku bārstāt šādus apgalvojumus?!

LASE IR NODEVUSI SAVUS DRAUGUS, jo trīs dienas, pirms atklātībā ļoti nejauši parādījās viņas nodoms doties strādāt pie Zatlera, viņa ar draugiem jautri čaloja pie vīna glāzes un no draugiem izvilka visu info, ko draugi domā par Zatleru, viņa nožēlojamo ievēlēšanu, kā arī "draudzīgi" pārsprieda, kā vēl varētu Zatleram "iegriezt". Viņa draugiem nepateica, ka jau pēc trim dienām ēdīs no Zatlera rokas.

Kurš īsti ir nožēlojams? Lase vai viņas draugi. Ak, piedodiet, bijušie draugi, kuri viņai ticēja, bet kuri šai nodevējai neticēs vairs nekad.

Viņa iešāva ne tikai sev kājā, bet arī galvā. Viss, Lase draugiem ir mirusi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

kants - mameha 11.07.2007 14:22
Dievs nedod man tik nožēlojamus draugus, kas no manis novērstos darba vietas maiņas gadījumā. Gan jau ka I.L. arī tādi nav un kāja paliks nesašauta.
uztaisīt no ilikteņa spīdošu un tautas mīlētu prezidentu var dod krietni vairāk reputācijai, nekā bīdīt ziņas valsts kontrolētā televīzijā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis 11.07.2007 14:17
Katrai profesijai ir sava ētika - vienas ētiskās vadlīnijas ir žurnālistiem un citas - valsts amatpersonu preses sekretāriem. Vairums cilvēku spēj mūža laikā darboties dažādos kontekstos. Latvijā viduslaiki ir pagājuši - kastu jeb kārtu sistēma, kas katru cilvēku piesaistīja viņa amatam, ir jau sen izbeigusies.

Ungāru matemātiķis Pauls Erdešs par saviem bijušajiem kolēgjiem, kuri vairs nepierādīja teorēmas, bet darīja kaut ko citu, mēdza teikt, ka viņi esot "miruši". Pats P.Erdešs līdz pat nāves stundai bija 100% veltījies matemātikai; viņam nebija ne gjimenes, ne pastāvīgas dzīvesvietas. Nupat tāpat saka Kārlis Streips - priekš viņa agrākais žurnālists, kurš vairs nenodarbojas ar žurnālismu, ir nodevējs gluži tāpat kā atkritis katoļu priesteris vai mūku ordeņa brālis... Nu ko tur var teikt - K.Streips var veltīt visu energjiju tikai savai žurnālista misijai; viņa dzīves aicinājums droši vien ir strīdēties ar katoļu bīskapiem kā arī ar "žurnālistiem-atkritējiem" no Neatkarīgās Rīta avīzes. Bet visiem cilvēkiem nepiemīt tik augsti ideāli, un nav taisnīgi viņiem par to pārmest.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Mameha 11.07.2007 14:07
Inta ar šo savu gājienu visvairāk iešāvusi kājā pati sev - sagraudama savu reputāciju kolēģu un draugu acīs, kas taču nenāks par labu nākotnes karjerai ... tagadiņ var drukāt preses relīzes par to, kas šuvis Zatlera sievai kleitu un kas taisījis frizūru ... kvalitatīvs lēciens, neko teikt.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Shadow 11.07.2007 13:48
Hm..juristu gadijuma ir princips, ka juristu nedrikst jaukt ar vinja parstavamo klientu. Jurists aizstav klienta intereses, neviss pauz savu viedokli..Domaju, ka tiesi tapat ir ar zurnalistiem. Katrs pauz partstaveta medija intereses, uzskatus..Iespejams, ka reizem tie sakrit....Bet principa, neredzu te lielu dilemmu..Ja De Facto un Inta Lase spes savas turpmakajas attiecibas nenemt vera kopigo vesturi, bet katrs stradas profesionali un godigi, lai parstavetu sava "klienta" intereses, tad visi tikai bus ieguveji. Es ari ceru, ka Inta Lase padaris Zatleru par "civilizetaku" ne tikai pec formas, bet ari satura. Ja taa, busim visi ieguveji!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

kants - dita 11.07.2007 13:26
Dita tirgo ziepes vai sver sieru norvēģu imperiālistu lielveikalā? Tad jau ir viņas kritikai kāds ētisks pamats, tas teicami...
Ideoloģiskā figūra "cienījams darbs", tā nosaucot slikti apmaksātu kalpotāja vai strādnieka nodarbošanos, ir ne tikai lēta, bet arī novecojusi par daudziem daudziem gadiem, ja ne pāris gadsimtiem - kopš Ruso laikiem.

Nozēlojams nav neviens darbs, bet gan darbinieki, kas to dara ar kreiso pakaļkāju. Ja I.L. bija profesionāle telivīzijā, tad tāda gan jau būs arī jaunajā amatā.

Par to, ka dita un viņai līdzīgie ievēlēja deputātus un mums tagad ir tāds prezidents, jāuzņemas atbildība vēlētājiem, nevis jāvaino cilvēks, kas varētu glābt situāciju. Prezidents r svarīgs simbols iekšplitikā un tā tēls - nozīmīgs komunikācijas līdzeklis ārpolitikā. Jo labāks profesionālis palīdzēs prezidentam (it īpaši, ja pēdējais ir gadījies 2. šķiras), jo labāk Latvijas valstij un mums visiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Dita - kants 11.07.2007 12:18
Inta tieši sevi ir spilgti nodemonstrējusi ne tikai kā bezgribas, bet arī kā bezprincipu vergu. Grib mani Zatlers? Maksā man smuku naudiņu? Hej, esmu gatava spodrināt TP ielikteņu tēlu un, ja vajadzēs, arī kurpes!

Ja reiz Intu LTV sita un spārdīja, tad viņa varēja iet tirgot ziepes vai Rimi svērt sieru. Tas vismaz būtu cienījams darbs, par kādu nu nemaz nenosauksi Intas tagadējo nodarbošanos, ko var dēvēt vienīgi par nožēlojamu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

marta - L. 11.07.2007 11:55
Vai pastāv kāda niecīga iespēja, ka žurnālists kā brīvs cilvēks izvēlas strādāt medijā, kam uztveres un principu jomā ir kaut neliela līdzība ar paša žurnālista uzskatiem par kvalitatīvu darbu? Jūsu komentārs liek domāt par pretējo - ka žurnālisti ir ieslodzīti savos medijos un uz mūžiem lemti nekad no tiem neizkļūt.

Turklāt lēmums aiziet uz SA nav nekas nosodāms. Sodīt vajadzētu par melošanu, par sēdēšanu uz diviem krēsliem vienlaicīgi un par kolēģu izspiegošanu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

kants 11.07.2007 11:43
"Sabiedrisko TV uztur par nodokļu maksātāju naudu, tādēļ Inta par savu soli ir atbildīga visiem nodokļu maksātājiem. Argumentētu paziņojumu joprojām no viņas neesam dzirdējuši"
:D
Cilvēki - te pat vairs nav runa par morāles likumu katrā no mums vai kaut ko citu, te ir runā par Ārprātu. Kā var cilvēku, šinī gadījumā, žurnālsti, aplūkot kā bezgribas vergu?
Pēc citētā argumenta sanāk, ka visi, kas strādā valsts iestādēs, ir atbildīgi visiem nodokļu maksātājiem. Sanāk cilpa, ne? Tik lētu sofistisku demagoģiju nebiju dzirdējis pat no Šlesera!
Hei, Dita! Iespējams, ka arī tev kādreiz būs iespēja strādāt labākā darbā, tad tu nāksi klajā ar publisku paziņojumu?
Neesmu pats strādājis nekad Latvijas Televīzījā, bet varu iedomātie, kāds pagrimums, korupcija un zemiskums tur valda. Pilnīgi normāli, ka cilvēks aiziet uz labāku vietu. Vai tad tāpēc ir jālej uz viņu dubļi?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

L. 11.07.2007 11:09
Liekulīgi ir tie žurnālistu brēcieni "kādas šausmas, kā viņa tā varēja nodot, atteikties no ideāliem utt". Un arī tas, ka vairāki citi pazīstamie atteikušies no Zatlera piedāvājuma. Man ir citādas ziņas. Aizskrēja un pieteicās paši, bet viņus nepaņēma! Vai šī Lases apriešana nav viņu atraidījuma dēļ!?
Par kādiem ideāliem, idejām šodien ir tiesības kliegt žurnālistiem? Vai par tām, ko piekopj, proponē viņu pārstāvētie mediji? Tie būtu ideāli?! Jeb pašu skaidro saprātu iemanījušies pielāgot, "kā vajag" un tas kļuvis par viņu pārliecību? Kurš ir tas neitrālais, objektīvais, par tautas gaišāku nākotni sardzē stāvošais? Ja kāds apgalvo, ka viņa medijis, ak, vai, kā melo. Vai nesaprot, ko dara jeb vienkārši nav saskāries ar "izdevēja (vai taml.) interesēm". Nekas, nāks laiks, nāks "intereses". Un tad tava žurnālista brīvība beigsies. Protams, var atteikties, kā arī esmu darījusi, apelējot pie savām tiesībām saskaņā ar preses likumu, bet tad attiecības ar priekšniecību būs pabojātas, uz augstāku amatu neceri un honorāriņus rēķinās mazliet mazākus... Lai cik skumji tas nebūtu, bet pirms diskutējam par idejām un ideāliem, jātiek skaidrībā par sevi - cik profesionāli un godprātīgi darbojamies. Kamēr tā nav, ir tikai loģiski, ka labi profesionāļi pāriet pretējā ierakumu pusē, kur spēles noteikumi ir skaidrāki un neviens negaida, ka tu liekuļosi. Un atgriezušies arī no "turienes" ir - Līga Krapāne pa taisno no prezidenta Ulmaņa preses sekretāres uz "Panorāmu". Toreiz nevienam (arī ne K.S.) nebija nekas iebilstams...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Dita 11.07.2007 11:07
Nav runa par vienkāršu darba mainīšanu. Tiešām ļoti bieži, kā atzīmē Jana, mediju vadības vainas dēļ labi žurnālisti kļūst par PR speciālistiem, tā pavisam noteikti nodrošinot gan sev labākus darba, gan materiālos apstākļus, un viņiem neviens neko nepārmet.

Intas Lases gadījums ir akūtāks. Viņa ir sabiedriskās TV ekrāna seja un viena no vadošajiem analītiski pētnieciskā raidījuma žurnālistiem. Viņas koalīciju kritizējošajiem sižetiem ir uzticējušies ap 300 000 LTV skatītāju. Vēl pavisam nesen - maija beigās viņa izveidoja raidījumu, kurā kritizēja gan Zatlera izraudzīšanās necaurspīdīgo procesu, gan viņa atbilstību valsts pirmās amatpersonas amatam. Un tikai mēnesi vēlāk viņa jau strādā Zatlera komandā. Man kā TV skatītājai rodas jautājums - kad Inta meloja? Vai strādājot De facto vai tagad, kad viņas darba vieta ir Rīgas pils?

Sabiedrisko TV uztur par nodokļu maksātāju naudu, tādēļ Inta par savu soli ir atbildīga visiem nodokļu maksātājiem. Argumentētu paziņojumu joprojām no viņas neesam dzirdējuši.

Kā viņa tagad publiski var attaisnot Zatlera "pateicības" un likumam neatbilstoši aizpildītās amatpersonas deklarācijas, ja pati to pirms dažām nedēļām kritizējusi? Vai Inta Lase tagad melo de facto?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

1943 - Autors 11.07.2007 09:39
Kad beidzot mēs savā valstī paši sev nebūsim ienaidnieki.Redz - kaut kāds žurnālists pārgāja darbā uz citu vietu- kļuva par ienaidnieku. Kam? Straipam? Ārsts kļuva par Prezidentu- slikti. Vajadzēja ielikt J. Lagzdiņu vai Repši- būtu labi. Vai tās nav raganu medības no visdemokrātiskākā žurnālista puses? Domāju, ka ir. Būtu vēlams, lai autors pierāda, ka Lase tagad ir Latvijas Valsts ienaidniece! Es no viņa raksta tā sapratu. Cik lielā mērā Streipa k-gs uzskata Kalvīti par valsts ienaidnieku, Lasi par valsts nodevēju un t. t. , jo Straipa prāt- kas nav ar mani- tas ir pret mani!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Dika 11.07.2007 09:25
Piekrītu Skaistulei un Streipam tā ir " De facto" graušana no iekšpuses.Mēs visi esam cilvēki , bet no dažiem tomēr mēs gaidām lielāku patriotismu un uzdrīstēšanos nesalūzt...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Skaistule 11.07.2007 09:13
Varbūt muļķīgi, taču pirmajā mirklī, uzzinot par I. Lases pāriešanu pretējā pusē, nodomāju, - tas darīts ar nolūku! lai iznīcinātu "De facto". Piekrītu Streipa rakstam.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Jana 11.07.2007 08:37
Tā kā esmu tāda pati - "sliktā pārbēdzēja un nodevēja", tad no visas sirds vēlu Intai veiksmi un izturību šajā amatā!

varbūt pēc šī gadījuma mediju vadība sāks aizdomāties, kādēļ žurnālisti ar tik vieglu sirdi "pārmet kažoku uz otru pusi":)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

rasa 10.07.2007 23:22
Kārli, Tu esi zaudējis objektivitāti!

Saistītie raksti
Kresli 255x203(1)

Negodīga spēle 14 Autors:Jānis Juzefovičs

Citi autora darbi
Streips 165x152

Skumja pašdarbība 16 Autors:Kārlis Streips

Streips 165x152

Grimstošais kuģis 3 Autors:Kārlis Streips

Streips 165x152

Privātpersona Nils 1 Autors:Kārlis Streips