Raksts

Vienpusība


Datums:
02. septembris, 2010


Autori

Reklāmu novērotāji


Tā kā ražīgāko monitoringa gadījumu skaits pagājušās nedēļas ietvaros pienākas trešdienai, tad ceturtdiena, 26.augusts, pārmaiņas pēc, apjoma ziņā iekļāvusies „standarta” monitoringa dienas ietvaros. Kopumā analizēti 24 aizdomīgie gadījumi, no kuriem 11 pamanāmas slēptās reklāmas pazīmes, 4 esam atstājuši diskusijai, bet pārējos 9 materiālos slēptās reklāmas pazīmes nesaskatījām.

Iespējamās slēptās reklāmas. Aizdomīgie gadījumi. 2010.gada 26.augusts:

1. Raidījums “Tautas kontrole” 26.augustā (PIK FM)

Šis gadījums nu jau komentārus vairāk neprasa, jo, kā vairākkārt norādīts, viss par šo jau pateikts.

Kritērijs: apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju).

Kandidāts – žurnālists

Nākamie divi gadījumi ir identiski ar to, ka to autors ir deputāta kandidāts Nikolajs Kabanovs (SC). Publikācijās autors izmantojis ne tikai iespēju aplūkot politiskos procesus, bet arī pie viena pakritizēt politiskos oponentus. Nu ko lai saka, ir amati, kas priekšvēlēšanu laikā ir pat ļoti izdevīgi.

2. Кто последний в премьеры?/ День за днём (7 Секретов)

Kritērijs: partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju).

3. Нажали на газ/ Политика (Вести Сегодня)

Kritērijs: partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju).

Brīvais mikrofons

Faktiski, sākot jau ar pirmo monitoringa nedēļu par ierastu lietu ir kļuvusi iespēja kandidātiem brīvi izteikties dažādos televīziju veidotajos raidījumos. Pagājušajā ceturtdienā konstatējām divus šādus gadījumus, kad deputāta kandidātiem ir iespēja parādīt savas pozitīvās īpašības un nenovērtējamo kompetenci. Pamatojums, kādēļ kandidāts uz sarunu aicināts, īsti precīzi definēts netiek. Kā arī – nekāda analītiska pieeja šādām intervijām nav.

4. Intervija ar Igoru Zujevu/ Ziņas (PBK)

Šo materiālu varētu nosaukt arī, piemēram, par “4 labi/nekaitīgi jautājumi deputāta kandidātam” vai tamlīdzīgi. Igoram Zujevam (SC) ir dota iespēja gari un plaši izstāstīt par dažādiem saviem labajiem darbiem.

Kritērijs: Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku.

5. Intervija ar Māri Riekstiņu/ Labrīt Latvija! (LTV1)

Intevijas ar Māri Riekstiņu (PLL) medijos pēdējā laikā parādījušās vairākkārt. Tomēr, atšķirībā no citām, šai trūkst īsta pamatojuma, jo ievadā tāds netiek sniegts. Kā to nodēvēja kolēģis, šis atgādina “pieklājīgo un neitrālo” individuālu kandidātu popularizēšanas taktiku.

Kritēriji:

– Partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju); raksts vai informācija par partiju vai deputātu kandidātu tiek pasniegta tajās medija tradicionālajās rubrikās, kas nav saistītas ar aktuālo politikas procesu vai pirmsvēlēšanu aktualitāšu atspoguļošanu

– Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku

Standarta publikācijas

Šie ir materiāli, kas ar orģinalitāti vairs neizceļas. Drīzāk ar apnicību. Kārtējo reizi “aktuālo jautājumu” komentē PLL deputāta kandidāts Arno Ter-Saakovs, savukārt Mārtiņš Lauva (SC) kārtējo reizi ir “gatavs dalīties savās zināšanās ar cilvēkiem”.

6. Облегчит бремядолгов (Вести)

Atšķirībā no iepriekšējām publikācijām, kurās vairāk runa par ekonomiku, šajā pievēršanās arī kandidāta personībai.

Kritērijs: Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku.

7. Актуальные вопросы компетентной персоне/ Путешествия туризм (Час)

Kritēriji:

– Partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju).

– Raksts vai informācija par partiju vai deputātu kandidātu tiek pasniegta tajās medija tradicionālajās rubrikās, kas nav saistītas ar aktuālo politikas procesu vai pirmsvēlēšanu aktualitāšu atspoguļošanu.

8. ПИСЬМО В ПОДДЕРЖКУ ПЕДАГОГОB (Динабург Вести (Daugavpils))

Arī šo publikāciju var pielīdzināt “standartam”, jo tajā koncentrēšanās tikai uz viena politiskā spēka pārstāvja atklāsmēm. Šajā gadījumā runa par rakstu, kas velta uzmanību Vitālija Azareviča (SC) vēstulei Daugavpils domes priekšsēdētāja 1.vietniecei. Lai arī V.Azarevičs pats vēlēšanās nekandidē, ar šādu iniciatīvas atspoguļojumu, protams, labumu gūst SC. Kā ierasts, šādas publikācijas koncentrējas tikai uz fakta atreferējumu, nepievēršot nekādu uzmanību sīkākai analīzei un viedokļu dažādībai.

Kritērijs: Partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

Sadarbība sadarbības galā

Acīmredzot, visas sadarbības iespējas vēl nav izsmeltas. Līdz ar to – ir iespēja radīt un parakstīt jaunus sadarbības līgumus un, protams, tas joprojām daļai mediju šķiet vērā ņemams notikums, ko atspoguļot tikai no labākās (lasīt – vienas) puses, kas neparedz nekādu analītisku pieeju.

9. Минималка без налогов! (Вести Сегодня)

Publikācijā atspoguļota starp PLL un LBAS slēgtā vienošanās.

Kritērijs: Partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

10. Налоги низкие – платят все! (Час)

Arī šī publikācija veltīta tieši tam pašam notikumam.

Kritērijs: Partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

11. Vienojas, lai atvērtu Eiropas maku (Latvijas Avīze)

Šī publikācija veltīta tam, lai atspoguļotu preses konferencē sniegto informāciju par divu pilsētu – Ventspils un Liepājas – sadarbību.

Kritēriji:

– Partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā;

– Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!