Atslēgvārdi:

Vai nesodītais nav blēdis? 8

Formāli juridiski rituāli, kuru valstī netrūkst, bieži aizstāj patiesu morālu novērtējumu: blēdība paliek blēdība arī tad, kad tā piesegta ar primitīvi maģisku tiesiskuma formulu un palikusi nesodīta.

Iesaki citiem:

Shēma ir vienkārša un praksē pārbaudīta:tiklīdz publiski izskanējis Valsts kontroles, KNAB vai kāda cita uzraudzības institūta ziņojums par amatpersonas vai politiķa šaubīgiem darījumiem, ieslēdzas glābjošā rituālā formula- sagaidīsim, atliksim, pagaidīsim līdz tiesas, prokuratūras vai kāda cita arbitra jeb trešās personas slēdzienam.

Arbitra nosaukums ir atkarīgs no tā, kā rokās un cik tālu lieta nonākusi. Kad pati prokuratūra jau ierosinājusi kriminālprocesu, var atlikt līdz tiesas slēdzienam, kamēr KNAB un Valsts kontroles gadījumā procesuāli iedarbināms arī prokuratūrasvai cita procesuāla starpposma mehānisms. Shēmas lietojums pavisam nesen uzskatāmi izmantots Valsts kontroles ziņojumā aizskarto Rīgas brīvostas pārvaldītāju šaubīgo darījumu kopsakarā. Maģiskā formula publiski izteikta 25.marta radiointervijā, kurā Rīgas Brīvostas valdes priekšsēdētāja Andra Amerika izlīdzsvarotā balsī, bez jelkāda emocionāla akcenta, blakus plašam Brīvostas nozīmīguma un panākumu cildinājumam, izskan brīdinošs aicinājums nepārsteigties ar pārvaldnieka brīvlaišanu, bet pagaidīt līdz prokuratūras slēdzienam.Pārliecināšanai retoriski izmantots vienkāršs piemērs ar policista un satiksmes noteikumu pārkāpēja iespējamo dialogu. Iedomātais autovadītājs uz policista konstatēto noteikumu pārkāpumu Amerika kunga balsī atbild ar skaidru un noteiktu ”Nē” („ Jūs sakāt nē, jūs neesat pārkāpis.”) Naivi, taču atbilstoši sofistikai, izskan Rīgas Brīvostas valdes vadītāja didaktiskā pamācība: „Jābūt zināmai kārtībai, kādā tiek pārbaudīts un par pareizu vai nepareizu atzīts jūsu pārkāpums”. Tātad, pārkāpums noticis, tikai pats tā fakts atzīts par perifēru un mazsvarīgu.

Vitāli svarīgāks ir veids, kādā atlikt, vilkt garumā un iziet sveikā. Jauna shēma ar slimošanām vai ārzemju komandējumiem nav jāizdomā, pietiek ar jau zināmo retoriku: tas nav mans, bet „ jūsu pārkāpums”, un jums ar to jātiek galā nebeidzamās tā pareizuma pārbaudēs. Tādā veidā daudzas varas cilvēku nelietības, ciniski noliegtas un atliktas, pazūd neskaitāmu pārbaužu miglā. Turklāt viss notiek likumīgi: demokrātiskā valstī ikvienam ir tiesības uz aizstāvību, juridiskas tiesības, kuras publiski vēstītas atlikšanas formulā, zinot, ka pārkāpuma pareizība laika distances un varas stāvokļa dēļ nesagaidīs ne juridiskuslēdzienu , ne sodu.

Vitāli svarīgāks ir veids, kādā atlikt, vilkt garumā un iziet sveikā.



Pa to laiku KNAB, Valsts kontroles vai citu uzraudzības un kontroles formu autoritāte pamazām dilst. Turklāt patiešām jāšaubās, vai tik lieli valsts līdzekļi tērējami politiskās elites uzraudzībai, ja kontroles institūciju slēdzieni vēl un vēlreiz pārbaudāmi. Sabiedrība, kura gaida un nesagaida „ korumpēto neliešu”[ 1 ] atmaskošanu un pelnītu sodīšanu, spiesta atzīt, ka uzraudzības iestādes ir bezspēcīgas, ja jau joprojām valsts vai pašavaldību gaiteņos pēc katrām jaunām vēlēšanām sastopami tie paši aizdomās turētie, pusnotiesātie vai netiesātie un nenotiesātie. Ļaunākajā gadījumā dažiem nācies nemanāmi un gudri varas telpu atstāt, tomēr minētā dislokācija parasti netiek uzlūkota ne par morālu, ne juridisku sodu. Diez vai tā uzlūkojama arī par vērā ņemamu šķērsli turpmākajai dzīves labklājībai.

Sabiedrība, kura gaida un nesagaida „ korumpēto neliešu” atmaskošanu un pelnītu sodīšanu, spiesta atzīt, ka uzraudzības iestādes ir bezspēcīgas.



(Paturpināsim iedomāto policista un autovadītāja situāciju. Ir trīs iespējamie varianti, kas pavada autovadītāja „ nē.”
Pirmais variants. Taisnība ir autovadītājam, viņš to var pārliecinoši pamatot un tāpēc tiesīgs aizstāvēt sevi, godu un sava „ nē” patiesumu. Ja pārkāpējs tiešām ir pārliecināts un skaidri zina, ka nav vainīgs,tad cēla un taisnīga ir viņa pašaizstāvība.Tādā gadījumā par negodīgu, nekompetentu vai kļūdījušos tikpat taisnīgi sevi jāatzīst policistam vai citam vainotājam.
Otrais variants. Var gadīties, ka zināmas šaubas māc abas puses - ir robežgadījumi, kuri patiešām pārbaudāmi. Tad neitrālās trešās personas klātbūtne var izrādīties nepaizstājama, un abām pusēm atliek godīgā sarunā vienoties par sava „ jā” un „ nē” pareizību.
Trešais variants. Pārkāpējs skaidri zina, ka vainīgs, taču iedarbina jau zināmo„ nē”. Vienam pārkāpumam seko nākamais, un pārkāpumu ķēde turpinās. Pa to laiku drošība uz ceļiem nepieaug, zaudējumu un negadījuma upuru skaits nemazinās. Protams, atzīt savu vainu nav viegli, tačutās atzīšana vismaz dod kādas cerības uz potenciāli drošāku braukšanu turpmāk.)

Brīvostas pārvaldītāji savu kļūdu sola labot, mainot un ražojot likumus, kuros visas par nelikumīgām atzītās darbības turpmāk tiks juridiski pilnīgāk noformētas jeb Amerika kunga vārdiem, „ uzliktas uz papīra”. Likumus patiešām demokrātiski raksta pašu cilvēki no pašu vidus. Tos mūsdienās vairs nepasniedz kāda augstākā vara kā savulaik Mozum morāles normas Sinajas kalnos.
Diemžēl nākas atzīt, ka politiskās elites aprindās Latvijā morālais vērtējums bieži tiek izslēgts, atzīstot to par nenoteiktu un paļaujoties tikai un vienīgi uz formāli juridisku regulējumu. Morāle, kā zināms, ir godprātīga un taisnīga pašvērtējuma, pašnalīzes un pašvadīšanas līdzeklis, kas brīvas izvēles ceļā attur no pašlabuma diktētas rīcības neatkarīgi no tā, ir vai nav darījums aizliegts ar likumu vai „ uzlikts uz papīra”. Krietnai izvēlei nepalīdz pašu politiķu rokām būvēta likumu siena, pret kuru droši atspiesties, lai sargātu sevi no taisnīgu vērtējumu caurvējiem un skandālu vētrām.

Politiskās elites aprindās Latvijā morālais vērtējums bieži tiek izslēgts, atzīstot to par nenoteiktu un paļaujoties tikai un vienīgi uz formāli juridisku regulējumu.



Tas, kā pietrūkst Latvijas politiskajā kultūrā, ir morālā vērtējuma un pašvērtējuma dzīvinošā klātbūtne. To neveicina arī vēlētāji, kuri dažādu, bieži savtīgu apsvērumu vadīti, gatavi balsot par tikumiski apšaubāmiem politiskiem spēlētājiem. Formāli juridiski rituāli, kuru valstī netrūkst, bieži aizstāj patiesu morālu novērtējumu: blēdība paliek blēdība arī tad, kad tā piesegta ar primitīvi maģisku tiesiskuma formulu un palikusi nesodīta.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (8) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Sabir Rao

this tool is for hacking of facebook online from the webpage here.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
AĻĢIRDS DANIEĻUS

Visiem komentāriem līdz šim ir sava taisnība,kuri ir par šo tēmu!

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Lietussarga atbalstītājs

Ir vēl viena nianse. Kamēr Kampars ekonomikas ministra amatā pilnīgi nevienu atzīstamu darbu nav veicis un ievārītās ziepes ar OIK tagad viņa pēctečiem jāstrebj, Loginovs vismaz savā darbības periodā var palepoties ar milzīgu apgrozījuma pieaugumu. Protams, ka no galda birst ne mazums, bet ir vismaz darba rezultāti. Kampara un Zaķa gadījumā no galda varbūt nobirst drusku mazāk, bet tur jau nekā nav. Galds ir tukšs. Visi pamazām jau sapakojuši čemodānus.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Janka

Iesūdzēs jūs arī tiesā. :)

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Lietussargs

Varētu jau šim rakstītajam piekrītoši māt ar galvu - jā, jā, maita i tas Ameriks, aizstāvot Loginovu, i pats Loginovs taisot cūcības.
Ja vien... jā, jā, "tiesiskuma koalīcija" jau no saviem dzimšanas laikiem (arī tās "kodols" Jaunais Laiks un tās pēctece Vienotība) nerīkotos identiski.
Absolūtas nulles vērtība ir šādai Ījaba/Lasmanes priekšvēlēšanu "aģitkai", ja vērsim norāda uz to, par ko pats Jupiters nošķaudās.
Līdz brīdim, kamēr vieni, kas konkrētajā brīdī ir "varas centrā", varēs rīkoties amorāli, tikpat amorāla ir prasības citiem rīkoties morāli.
Līdz ar to, mīlīši, nevainojiet spoguli, ka tas ģīmis, kuru redzat, ir uzburbis pohās.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Janka

Kāda jēga tavam komentāram ,ko tu ar to gribi pateikt. Raksts ,jau nav par Loginovu vai Ameriku(šie kungi izvēlēti tikai tāpēc ,ka ir savas sugas labākie eksemplāri) ,bet par blēdībām. Teikums:''Līdz brīdim, kamēr vieni, kas konkrētajā brīdī ir "varas centrā", varēs rīkoties amorāli, tikpat amorāla ir prasības citiem rīkoties morāli." ,kā jāsaprot ,ka nedrīkst nevienu kritizēt jo visi zog?

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Lietussargs

Hmm, šādai autoru sirdsšķīstai piemēra meklēšanai noticētu, ja līdztekus Amerika/Loginova piemēram tiktu nolikta, protams, naudas apmēros mazākas, tomēr no morāles viedokļa tikpat pretīgas lietas kā Zaķa nodokļu ietaupīšana vai Kampara tumbočkas naudas jautājums.

Bet redz, tas tā jau nebūs, vai ne? Mēs, lūk, močīsim tos oligarhu maitas, jo mums liekas, ka no morāles viedokļa viņu miljoni ir netīrāki par "mūsējo" pārdesmit tūkstošiem. Tā ir, vai ne?
Kamēr šāda dubultmorāle būs cieņā, nekur, mīlīt, tā Latvija neaizdosies. Tāpat pa to mēslu bedri vien maisīsies.

Saistītie raksti
Citi autora darbi
12727110013 5c69a8acc9 z

Daudzveidīgās un mainīgās Latvijas identitātes 13 Autors:Ivars Ījabs, Toms Rostoks et al

5785939392 53fd8b0e0a

Miers un Bērziņš 1 Autors:Ivars Ījabs

Puks

Bet rūgtumiņš palika 2 Autors:Ivars Ījabs

Laiva

Pēc pirmā simta 1 Autors:Ivars Ījabs