Vai Latvijā ir rasisms? 14

Latvijas sabiedrībā rasisms un ksenofobija ir pārliecinoši pārstāvēti fenomeni. Pētījumi liecina, ka 11% latviešu būtu gatavi liegt Latvijā iebraukt cilvēkiem ar melnu ādas krāsu, bet 70% pilsoņu ar aizdomām uzlūkotu cilvēku ar netradicionālu seksuālo orientāciju.

Iesaki citiem:
Melns balts 255x203
Foto:© AFI

Pēdējā laikā daudzās Eiropas valstīs kā arī Eiropas savienībā kopumā novērojamas divas, pretējas tendences. No vienas puses, šo valstu sabiedrībās pieaug neiecietība pret imigrantiem un dažāda veida minoritātēm. Pieaug naidīgums pret aziātiem, afrikāņiem, čigāniem, vai vienkārši iebraucējiem. No otras puses, atsevišķas valstis un starptautiskās institūcijas (ANO, ES) cenšas atrast jaunus tiesiskus un sabiedriskus mehānismus, lai šīs tendences, kas vienā vārdā tiek definētas kā rasisms, apkarotu. Lai noskaidrotu, cik aktuāla šī problēma ir Latvijā, vispirms, īsi ielūkošos definīcijās. Pēc tam mēģināšu aplūkot Latvijas situāciju un iezīmēt tuvāko perspektīvu, kas būtu darāms mūsu valstī šajā jomā.

Rasismu var definēt kā līdzcilvēku aizspriedumainu vērtēšanu, balstoties uz šī cilvēka kolektīvo piederību. Rasisms ir cieši saistīts ar tādu sociālo parādību kā ksenofobiju, proti, no rasistiskiem vērtējumiem izrietošu naidīgu attieksmi pret konkrētu cilvēku. Rasisma un ksenofobijas plaša izplatība sabiedrībā var novest pie šo aizspriedumu institucionalizācijas valstu pārvaldē, kas savukārt rada diskriminācijas apstākļus, bieži, veselām grupām cilvēku. Ar diskrimināciju parasti saprot apzināti nevienlīdzīgu cilvēka vērtēšanu, par pamatu ņemot šī cilvēka kolektīvo piederību, rasi, etnisko izcelsmi, dzimumu, reliģiju vai seksuālo orientāciju.

Latvijas sabiedrībā līdz šim ir bijis pieņemts uzskatīt, ka Latvijā rasisma nav. Šādi uzskati tika balstīti vismaz uz diviem iemesliem. Pirmkārt, Latvijā ir ļoti maz iedzīvotāju, kuru ādas krāsa nav balta. Otrkārt, šādu uzskatu pastāvēšanu ietekmēja arī Latvijas sabiedrības padomiskā pagātne. Bijušajā Padomju savienībā un tās satelītvalstīs rasisms oficiāli "neeksistēja" tāpat kā sekss un citas kapitālistiskai sabiedrībai piedēvētas netiklības. Daļēji šī iemesla dēļ, daudzi Latvijā joprojām uzskata, ka rasisma problēmas eksistē tikai rietumu valstīs, kurās ir tradicionāli daudz melnādaino vai aziātu.

Diemžēl, pēdējo gadu pētījumi parāda ka šis viedoklis ir kļūdains. Latvijas sabiedrības attieksmēs rasisms un ksenofobija ir pārliecinoši pārstāvēti fenomeni.

Tā piemēram, 1998.gadā veiktā Baltijas datu nama aptauja rādīja, ka aptuveni 11% latviešu būtu gatavi liegt iebraukt Latvijā cilvēkiem ar melnu ādas krāsu. Savukārt, 70% pilsoņu būtu gatavi neticēt un ar aizdomām uzlūkot cilvēku, kuram būtu netradicionāla seksuālā orientācija. 1996.gadā izdarīta aptauja savukārt parādīja, ka liela bezdarba apstākļos 25% Latvijas iedzīvotāju būtu gatavi piešķirt darbu tikai savas etniskās grupas pārstāvim. Šajā sakarā, arī apgāda Vieda publicētā, bēdīgi slavenā grāmata "Nevienam mēs Latviju nedodam" var tikt uzskatīta par rasistisku, jo veicina aizspriedumus par konkrētām cilvēku grupām.

Ko no tā var secināt? Pirmkārt, šie piemēri ilustrē, ka kolektīvais un līdz ar to aizspriedumains vērtējums mūsu sabiedrībā, joprojām, ir plaši izplatīts. Otrkārt, tas nozīmē, ka pie konkrētiem apstākļiem, (piem. imigrācijas pieaugums, ekonomiskās situācijas pasliktināšanās) šie rasistiskie aizspriedumi var novest pie vardarbības vai konkrētu etnisko grupu diskriminācijas.

Kas šajā sakarā būtu darāms? Domājams, ka nav jāizgudro jauns ritenis. Lai mazinātu rasismu, ksenofobiju un ar to saistīto eksistējošo un iespējamo diskrimināciju, Eiropas savienība 2000.gada jūnijā pieņēma atsevišķu direktīvu, kas uzliek par pienākumu spert konkrētus soļus rasu diskriminācijas izskaušanā sociālajā un ekonomikas sfērās. Tas saistās ar šīs direktīvas prasību iekļaušanu valstu nacionālajā likumdošanā, kā arī sabiedrības izpratnes veicināšanu. Likumdošanas saskaņošana Eiropas savienības valstīm jāveic līdz 2003. gadam.

Ja mēs aplūkojam Latvijas situāciju, lai īstenotu šo direktīvu, būtiski ir veikt padziļinātu sabiedrības vērtību, likumdošanas kā arī likumdošanas īstenošanas izpēti. Domājams, ka vislielākās problēmas sagādās nevis likumdošanas saskaņošana, bet gan tās interpretācija administratīvajā līmenī, kā arī cilvēku vērtību sistēmas maiņa.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (14) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
En Force

This is such a great resource that you are providing and you give it away for free. I love seeing blog that understand the value. Im glad to have found this post as its such an interesting one! I am always on the lookout for quality posts and articles so i suppose im lucky to have found this! I hope you will be adding more in the future...
decrease body weight and body fat

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Muskan Zada

Your substance is completely splendid from various perspectives. I think this is connecting with and enlightening material. Much obliged to you such a great amount for thinking about your substance and your perusers. game poker

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Muskan Zada

Really advisory and effective assemblage. poker texas holdem

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Jhony Bairstow

The maximum signaling of brochures that can be serial in one term is 100.000 HotPrinting

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Kristīne 15.06.2006 15:28
Kāda veselīga, garīga, melnādainā Zambijas iedzīvotāja, nostāja, stāja, ko viņš pauž saviem brāļiem>>>>: “You will only be effective when you know who you are.” Bishop Edwards said (left). Know that you are a child of God who is blessed, you are the head and not the tail, stop apologizing about the color of your skin, God did not make you a Zambian or an African but you are a new creation in Him. Old things have passed away and behold new things have come. ...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


klasters 07.09.2001 11:26
Autoram. Nu re ,tagad jau visas lietas staav savaas vietaas.Man nav un nevar buut nekaadu iebilzhu pret taam zinjaam ,kas staav rakstiitas Juusu peedeejaa komentaaraa.Te pat nekaadi empiiriskie peetiijumi nav vajadziigi.Patiesiibaa jau manas kasiishanaas meerkjis ir panaakt vien to ,lai cilveeki par nopietnaam lietaam runaatu nopietni un argumenteeti.Redziet nu, cik tas viss patiesiibaa bija vienkaarshi . Teikshu atklaati man trakoti niez meele gribeedama pairgoties par Juusu pashmanifesteeshanos un divu Hollywood kjiniishu piesaukshanu taas sakaraa.Es taa domaaju ,ja Juus esat Maximus,kas gan vareetu buut es...,bet labi ,lai jau paliek.... Ak jaa,milziigs paldies par nosauktajiem autoriem,noteikti palasiishu ,jo iipashi mekleeshu griekjus un romieshus...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

artis 07.09.2001 08:58
Vēlreiz attiecībā uz spekulācijām, nezinātniskumu un politiku. Isaiah Berlin ir teicis ka uz patiesību ved vairāki ceļi un var būt ka patiesas ir vienlaikus arī pilnīgi pretējas patiesības. Citiem vārdiem runājot akadēmiskajā vidē reti kad ir viena patiesība, sevišķi jau sabiedriskajās zinātnēs. Jebkuras teorijas var apstrīdēt kā nepilnīgas un atrast alternatvās teorijas balstoties uz tiem pašiem empīriskajiem novērojumiem. Tomēr, akadēmiskajā analīzē būtisks ir arī izaicinājuma faktors. tādēļ ir piemēram svarīga brīvas domu apmaiņas eksistence, bet nu jau esmu citā tēmā.

Tomēr pasakot šo, es tikai daļēji varu piekrist komentāros izteiktajiem argumentiem. Protams, mēs varam apgalvot, ka ja 11% latviešu nepatīk nēģeri, tas ir briesmīgi. Bet mēs varam pateikt ka tikai 11% ir šādi āizspriedumi un tas ir lieliski. Mana īsā raksts ziņa bija ka Latvija nav izņēmums pasaulē, un ka šeit valda aizspriedumi, arī rasistiski aizspriedumi. Otrā ziņā ir ka mēs par to līdz šim esam par maz runājuši un šīs lietas pētījuši. Trešā ziņa ir, ka jā mēs ignorēsim aizspriedumus sabiedrībā, tas var negatīvi ietekmēt likumdošanu, politiku un vispār mūsu sabiedrības attīstību. Es neticu, ka jūs augšminētajam nevarat piekrist. Un nav nozīmes runāt par spekulācijām un tēmu mazsvarīgumu, jo kas vienam ir būtīsks citam var vienmēr šķist sīkums salīdzinot to ar pasaules revolūciju vai kodolizlādēm uz saules.

Visubeidzot, nezinu par frankfurtes skolu pārāk daudz (piedodiet par aroganci), bet savu sabiedrisko aktivitāšu filozofiju smeļos no filozofiskā republikānisma (grieķi, romieši, Machiavelli, Hannah Arendt, arī liberāļi). Ideja ir vienkārša, lai saglabātu savu brīvību ir jādomā par līdzcilvēku brīvību. Ja gribat šīs idejas populāru versiju, skatieties filmas Brave Heart vai Gladiator. Varat arī skatīties ko citu.



Visu labu,



Artis

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

tumsoņa 06.09.2001 16:51
Es mazliet no citas puses.

Kā rāda boļševiku pieredze, ar to "Jauno pasauli sev celsim" ne vienmēr iet tik gludi, kā varbūt gribētos.

Cilvēks, kāds viņš ir bijis gadsimtu garumā, tāds viņš paliek. Tāpēc svētbildes vietā nāk Ļeņina ģīmetne, Svēto rakstu vietā stāsti par Ļeņinu, utt.

Tāpēc jautājums ir ļoti vienkāršs - ko mēs liksim rasisma vietā? Tāpat kā citu fobismu, aizspriedumu, un sliktu lietu vietā?

Vai tiešām kāds ir tik naivs, ka cer izveidot jauna kaluma cilvēku, jauna komunisma cēlāju, kurš būs (pār)stiprs, (pār)gudrs un citādi pār? Kurš visu vienmēr dabūs, un vienmēr būs pirmais, uzvarētājs, utt.?

Ja nē, tad kas būs to "pē" un "kaka" vietā?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Eriks 06.09.2001 15:23
Lai vareetu taisiit daudz-maz objektivus secinaajumus, vajadzeetu kut veit taadas pashas aptaujas citas ES valstiis. Manupraat, cilveeki var negribeet viesu ne taapeec ka tie ir rasisti vai ksenofobi, bet vienkarshi taapeec, ka no taada viesojuma vinjem nav nekaada labuma. Piemeeram, ieteicams, lai turists buutu bagaats, bet mineetas tautas paarsvaraa ir nabadziigas...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

klasters 06.09.2001 12:59
Paldies, Pabrika kungs. Meegjinaashu oponeet Juusu komentaariem.Pirmokaart -- Manaa pirmajaa komentaaraa sadzejotaa interpretaacija nav mana,t.i.Klastera interpretaacija,taa ir anti-Pabrika interpretaacija.Taas uzrakstiishanas iemesls bija gauzhi prasts,es vienkaarshi veeleejos ilustreet cik viegli ir speeleeties ar empiiriskiem skaitljiem,interpreteejot tos atbilstoshi kaadai poziicijai.Taa kaa Juusu paarmetumu par manu dziivoshanu suunu ciemaa esmu spiests noraidiit.To noraidu arii taadeelj ,ka neesmu nedz zinaatnieks,nedz peetnieks...nedz arii kaada nama seetnieks.Otrkaart --Cik sapratu iz Juusu teksta Juus piederat pie tiem profesionaaljiem,kas uzskata,ka zinaatniekam ir jaabuut sociaali un politiski aktiivam.Jauki,tas man mazliet atgaadina Frankfurtes skolas otraas paaudzes pretenzijas.Ja pareizi atminos taas saknjojas K.Marksa kunga filozofiskajos darbos.Es varbuut pat buutu gatavs piekrist shaadam uzskatam ,bet ar vienu nepiecieshamo nosaciijumu -- zinaatnieks savu profesiju nedriikst nodot savas pilsoniskaas poziicijas kalpiibaa. Ja vinjsh to izdara ,vinjsh paartrauc buut zinaatnieks.Juus esat biistami tuvu shai robezhai,bet varbuut pat esat jau to paarkaapis. Kaut gan nav jeegas spriedeleet par zinaatnieka misiju un eetiku,jo iespeejams ,ka Juus sev esat izvirziijis citus dziives meerkjus.Treshkaart---Par empiiriskajiem peetiijumiem un to interpretaacijas pamatprincipiem.Es negribu rakstiit didaktisku eseju par sho tematu,bet mani sen jau urda doma ,ka Latvijas peetniekiem taa ir vaajaa vieta. Es apluukoju Juusu publiceetos ciparus un varu apgalvot ,ka mana funny interpretaacija ir konkureetspeejiiga ar Juuseejo un tie jau ir meesli .Te no zinaatnes vairs nav ne minjas,te ir tik vien kaa uzskatu un poziiciju demonstreeshana-- jums ir taada kaa Juusu rakstaa,kaadam citam,ne man ,pilniigi preteeja.Patiesiibaa publiceetie cipari neljauj apgalvot nedz vienu ,nedz otru.Juusu viedoklis par rasismu un ksenofobiju Latvijaa ir sasteigts, empiiriski sekls un galeeji spekulatiivs.Juus savam secinaajumam esat piekaartojis empiiriskos faktus,nevis izdariijis secinaajumus balstoties uz faktiem.Vietaa ir jautaajums,kaapeec es to visu rakstu,atbilde ir vienkaarsha.Paarkaapjot zinaatniskos analiizes principus Juus apzinaati vai neapzinaati provoceejat ekstreemo uzskatu nostiprinaashanos.Negribu atkaartoties ,jo savu viedokli shajaa jautaajumaa esmu izklaastiijis diskuteejot ar V.Spoliisha kungu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Guncha 06.09.2001 11:46
Sveiki, Pabrika kungs!

Ar interesi izlasīju Jūsu rakstu, ņemot vērā, ka vakar šajā rubrikā bija ievietots Streipa kunga raksts par šo tēmu, kurā cilvēks tika apvainots rasismā tikai tādēļ, ka viņš citu cilvēku atpazīst kā konkrētas tautības pārstāvi, nevis tukšu homo sapiens.

Runājot par Jūsu rakstu, gribu uzsvērt, ka šādi pētījumi un nemitīgi pārmetumi rasismā pret tautību, seksuālo minoritāti vai reliģijas pārstāvi būtībā ir ļoti liela skaita liekēžu medusmaize, jo viņi uz šādiem pētījumiem taisa savu biznesu. (pasarg Dievs, tas nav apvainojums Jums). Kāpēc es tā uzskatu - tāpēc, ka es sevi nebūt neuzskatu par rasistu tikai tāpēc, ka ar aizdomām skatos uz čigānu centrāltirgū. Esmu dzirdējis par daudziem čigāniem, kuri strādā, godīgi pelna iztiku, bet tas pats centrāltirgus Rīgā ir pilns ar čigāniem, kuri ir apšmaukuši arī pāris manus paziņas, normālu bikšu vietā iesmērējot vienu bikšu staru (tātad otra bikšu stara tika iesmērēta citam nelaimīgajam). Vai man līdz ar to nav tiesību ar aizdomām skatīties uz šādiem čigāniem tirgū. Vai tāpēc es uzreiz esmu rasists? Piekrītu, ka Latvijā noteikti ir cilvēki, kuriem ir rasistiski uzskati (tāpat kā jebkurā citā pasaules vietā), taču šobrīd man rodas sajūta, ka latviešus (un tieši latviešus) cenšas apvainot visus pasaules grēkos - Putins kritizē sliktā attieksmē pret krieviem Latvijā, ebreji pārmet antisemītismu, geji pārmet sliktu attieksmi, reliģiju pārstāvji pārmet valstij nepietiekamu atbalstu. Vēl tikai pietrūkst, ka savus pārmetumus sāks izteikt vecpuiši un vecmeitas (starp citu - arī viņus var uzskatīt par minoritāti, kura tiek diskriminēta - ja pareizi atceros, bezbērnu cilvēkiem ir jāmaksā lielāki nodokļi - tā ir diskriminācija!!!!!), pastmarku kolekcionāri arī mums varētu izteikt pārmetumus, ka mēs viņu dārgumus izniekojam, līmējot uz aploksnēm. Tā var savilkt visādas paralēles.Bet vai mums tas ir vajadzīgs? Piedodiet, speciālisti, bet šobrīd Jūs visi kuļat tikai tukšus salmus. Lūdzu iesniedziet priekšlikumus cīņai ar cēloņiem, nevis ik pa laikam tērējiet mūsu laiku, informējot par faktiem, kas mums pašiem varbūt ir labāk zināms.

Paldies!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

artis 06.09.2001 09:15
Vēl, kas attiecas uz jūsu interpretāciju. Ja zinātnieku uzdevums būtu turpināt dzīvot sūnu ciemā, mēs varētu izmantot Jūsu piedāvato interpretāciju apgalvojot ka viss ir kārtībā un nav ko uztraukties. manuprāt, mūsu uzdevums ir norādīt uz sabiedrības vājajām vietām un mēģināt tās labot. tajā pašā laikā vēlreiz gribu uzsvērt, ka Latvijas sabiedrībā nav nekas tāds, kas nebūtu citās sabiedrībās, bet tomēr jāpatur ir prātā ideāls modelis uz kuru būtu jātiecās. patreizējie sabiedrībā esošie aizspriedumi liecina, ka mūsu sabiedrība ir tālu no ideālas. varētu vēl piebilst, ka ar savu ievadrakstu nekādā gadījumā neesmu domājis nomelnot mūsu valsti, tikai aicināt cilvēkus pievērst uzmanību lietām kas tos varbūt pārāk nenodarbina. pasakot, ka viss ir pilnīgā kārtībā daudzi pie mums turpinās balstīt savus spriedumus uz aizspriedumiem, kā piemēram daži politiķi joprojām nezin atšķirību starp pedofīlu un seksuālo minoritāti.



Cieņā, Artis

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

artis 06.09.2001 09:05
Centīšos atbildēt uz jūsu jautājumu. Tomēr, pirms tam gribētu atgadināt, ka katram rakstam ir savi izmēri un ja sāksim vēl iepīt metodoloģiju, tad neviens šo rakstu portālā nelasīs, izņemot profesionāļus.

Tagad, par datiem.

Jautājums: Šiem cilvēkiem nevajadzētu dot atļauju iebraukt valstī https://docs.google.com/spreadsheet/pub?hl=en_US&hl=en_US&key=0An2DIa8sO7rcdHRmQlhLWHlUM2FmVWd0dHJMejBrRWc&single=true&gid=0&range=a1%3Ac4&output=html
Source: Baltic Data House survey, 1998.



Aizspriedumi. Jautājums. Vai jūsuprāt var ticēt sekojošām sociālajām grupām? Apvienotas atbildes "nē""droši vien nē". 67% pilsoņu netic imigrantiem, 70% netic homoseksuāliem cilvēkiem

Ar jūsu atļauju vairāk datus neprezentēšu, citādi nelasīsiet mūsu pētījumu, kas iznāks tuvākajā laikā un būs veltīts ekstrēmismam.



Patiesā cieņā,

Artis

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

klasters 05.09.2001 18:02
Vaardi,vaardi,vaardi....,kaapeec shajaa valstii sociaalo zinaatnju profesionaalji ar taadu kaisliibu tiecas radiit interpretaacijas,neko nepasakot par empiirisko peetiijumu metodologjiju.Man nav nekaadu iebilzhu pret BDH ,bet ,autora kungs, pirms interpreteet, luudzu ,nopubliceejiet preciizu jautaajuma formuleejumu un arii atbilzhu alternatiivas,ja taadas bija.Preteejaa gadiijumaa tas jau paliek smiekliigi,jums ir gatavs viedoklis ,kas tapis analizeejot kaut kaadus avotus,savukaart man kaa interesentam ir liegta iespeeja iepaziities ar citeetajiem avotiem.Esiet patiesi profesionaals--izpildiet manu luugumu un tad saaksim diskuteet par Juusu interpretaaciju. Lai nodemonstreetu shaadu interpretaaciju spekulatiivo raksturu atljaushos buut nekauniigs un izmantojot Pabrika kunga artikjelii piesauktos ciparinjus ,kaa arii saglabaajot autora stilu ,re-interpreteeshu tos pilniigi preteejaa virzienaa. Un taa 4.rindkopa. Peedeejo gadu peetiijumi paarliecinoshi pieraada shaada viedoklja pamatotiibu.Latvijas sabiedriibas attieksmees rasisms un ksenofobija paraadaas tikai kaa atseviskjas izoleetas grupas sadziiviski aizspriedumi,kuri nespeej buutiski iespaidot sabiedrisko domu kopumaa. 5.rindkopa. Taa piemeeram,1988.gadaa veiktaa Baltijas datu nama aptauja raadiija,ka tikai 11% latvieshu ir zinaamas iebildes pret to ,lai Latvijaa briivi vareetu iebraukt cilveeki ar melnu aadas kraasu.Savukaart,70% pilsonju labpraat gribeetu kliedeet savu nezinju par cilveekiem ar netradicionaalu seksuaalo orientaaciju.Shobriid vinji veel atrodas PSRS laikos kultiveeto stereotipu iespaidaa,kas homoseksuaalismu atzina par kriminaali sodaamu nodariijumu.Respondentu sniegtaas atbildes ljauj secinaat ,ka buutu aktiivaak jaaizskaidro to ,kas ir netradicionaalaa seksuaalaa orientaacija,preteejaa gadiijumaa var prognozeet ,ka saakotneejo sabiedriibas interesi par sho paraadiibu nomainiis aizdomas un neticiiba.1996.gadaa veiktaa aptauja savukaart paraadiija,ka liela bezdarba apstaakljos 25% Latvijas iedziivotaaju buutu gatavi pieshkjirt darbu tikai savas etniskaas grupas paarstaavim.Shis skaitlis nepaarprotami pieraada,ka pat smagas ekonomiskaas kriizes apstaakljos tikai relatiivi neliela Latvijas iedziivotaaju dalja paljautos uz taa saukto etnisko solidaritaati,kameer vairaakums paliktu uzticiigs vispaarcilveeciskajaam veertiibaam.Shajaa sakaraa ,arii apgaada Vieda publiceetaa ,beediigi slavenaa graamata "Nevienam mees Latviju nedodam" var tikt uzskatiita par shauras un sociaali izoleetas ekstreemistu grupas primitiivu meegjinaajumu iespaidot Latvijas sabiedriibaa domineejoshaas veertiibas,kuraas noziimiiga vieta tiek ieraadiita tolerancei un humaanismam.

Saistītie raksti