Atslēgvārdi:

Turpina slēpties... 2

Pagājušajā sestdienā blogā rakstīju par tiem grēkāžiem, kuri, pasūtot reklāmas kādai aģentūrai, cenšas noslēpt, ka to apmaksājuši (parasti tie ir mazi burtiņi reklāmas apakšā, ko ar lupu tik iespējams saskatīt). Pagājušā sestdiena nebija izņēmums, taču šoreiz īpaši grēkojusi partiju apvienība „Par labu Latviju!”, kas dažāda veida reģionālajos medijos izvietoja savu reklāmu.

Iesaki citiem:
15(2)

25. septembrī kopumā analīzei atlasīti 38 gadījumi, no kuriem 19 gadījumos saskatītājām iespējamās slēptās reklāmas pazīmes, seši gadījumi bija šaubīgi, ko atstājām tālākām diskusijām. Pagājušo svētdien, 26. septembrī, atlasīts viens gadījums, ko uzskatījām par šaubīgu.

Lasītājiem piedāvājām iespējamās slēptās reklāmas aizdomīgos gadījumus 25. septembris.

Kritērijs

Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai nemanāmāks.

Šim kritērijam, iespējams, atbilst 12 gadījumi.

1.Raidījums "Par dzīvi" 25.septembrī (PIK FM)

Raidījumu "Par dzīvi" vada ekonomists Dmitrijs Smirnovs, ZZS 10.Saeimas deputāta kandidāts. Raidorganizācijām 60 dienas pirms vēlēšanām un vēlēšanu dienā aizliegts pārraidīt deputātu kandidātu vadītus raidījumus, gatavotus komentārus, intervijas un reportāžas.

Raidījuma fragments:




2.Par labu Latviju! (Staburags (Aizkraukle))

3. Par labu Latviju! (Liesma (Valmiera))

4. Par labu Latviju! (Druva (Cēsis))

5. Par labu Latviju! (Vaduguns (Balvi))

6. Par labu Latviju! (Kurzemes Vārds (Liepāja))

7. Par labu Latviju! (Brīvā Daugava (Jēkabpils))

8. Par labu Latviju! (Tukuma Ziņotājs (Tukums))

9. Par labu Latviju! (Dzirkstele (Gulbene))

10. Par labu Latviju! (Ziemeļlatvija (Valka))

11. Par labu Latviju! (Zemgales Ziņas (Jelgava))

12. Par labu Latviju! (Брива Даугава (Екабпилс))

"Par labu Latviju!" politiskā reklāma dažādos reģionālajos medijos. Uzraksts, ka tā ir apmaksāta politiskā reklāma, ir grūti saskatāms.

Reklāmas piemērs





13. Mēs balsosim par mūsu novadniekiem sarakstā „PAR LABU LATVIJU!" (Kurzemnieks (Kuldīga))

"Par labu Latviju!" politiskā reklāma. Nav norādīts, kas reklāmu ir apmaksājis.

Reklāmas piemērs






Kritērijs

Pseidonotikums. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidots, lai deputātu kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

Pagājušajā nedēļā šim kritērijam, mūsuprāt, atbilst trīs gadījumi:

14. Paraksta memorandu par naftas produktu akcīzes nodokļa novirzīšanu Latvijas ceļiem (nra.lv)

Kārtējais memorands, ko parakstījusi partiju apvienība „Par labu Latviju!”

Piemērs:










15. Starp desmit labākajiem pasaulē/ Ziņas (Ventas Balss (Ventspils))

Ventspilī tiek atklāta jauna ražotne. Atklāšanas pasākumā piedalās arī Saeimas spīkers un ZZS deputāta kandidāts Gundars Daudze, kā arī Ventspils mērs Aivars Lembergs (ZZS premjera amata kandidāts).

Piemērs:









16. «Без своего производства нет будущего» (Вести Сегодня)

Partiju apvienības „Par labu Latviju!” premjera amata kandidāts Ainārs Šlesers ticies ar holdinga LNK kolektīvu.

Piemērs:



Kritērijs

Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaistīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

Šim kritērijam, iespējams, atbilst divi gadījumi.

17. Ārzemniekiem būs jāpagaida/ Latvijā (Latvijas Avīze)

Latvijas pilsoņu un vietējo uzņēmumu iespējas iegādāties lauksaimniecības zemi šobrīd ir krietni sarukušas, un vietējie nespēj konkurēt ar pircējiem no citām Eiropas Savienības valstīm. Tādēļ Saeima izskatīs iespēju pagarināt laika posmu, kurā darbojas ierobežojumi ārzemniekiem iegādāties zemi. Deputāti Anna Seile, Ilma Čepāne, Madars Lasmanis, Kārlis Šadurskis un Gunārs Laicāns (visi "Vienotība") sagatavojuši likumprojektu, kurā ierosina izmantot līgumā doto iespēju pagarināt pārejas periodu vēl uz trīs gadiem - līdz 2014. gada 1. maijam.

Piemērs:





18. Появится еще один новый завод (Вентас Балсс (Вентспилс))

Ventspils mērs Aivars Lembergs preses konferencē žurnālistus informēja par augstskolas attīstības plāniem, jaunu rūpnīcu, domes atskaiti un citiem jautājumiem.

Piemērs:





Kritērijs

Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju).

19. Depopulācija ir nopietns drauds Latvijas attīstībai (LNT)

Lai gan politiskās partijas solījušas grozīt Pilsonības likumu, tas nav izdevies. Tādējādi depopulācija ir nopietns drauds Latvijas attīstībai. Saeimas deputāte Aija Barča (TP) LNT norādījusi, ka iestāsies par to, lai ārvalstīs dzimušiem latviešu bērniem būtu iespējams iegūt dubultpilsonību.

Raidījuma fragments:

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (2) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

rex 03.10.2010 14:10
es domaju, ka 17. piemera vareja zurnalists pajautat kadu neitralu viedoikli, teiksmim eksperta domas... tad zijnai butu daudz lielaka pievienota vertiba. Citadi vienos vartos...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kalvis 02.10.2010 08:49
17. piemērs nav īsti pārliecinošs - kādu vēl viedokli vajadzēja noskaidrot, ja ziņa ir par iesniegto likumprojektu: "Deputāti Anna Seile, Ilma Čepāne, Madars Lasmanis, Kārlis Šadurskis un Gunārs Laicāns (visi "Vienotība") sagatavojuši likumprojektu, kurā ierosina izmantot līgumā doto iespēju pagarināt pārejas periodu vēl uz trīs gadiem". Neviens cits šī notikuma veidošanā, cik var saprast, nepiedalījās - tad ko tur vēl objektivitātes dēļ vajadzētu pateikt?

T.i. iedomāsimies, ka žurnālists vēlas būt godprātīgs un objektīvs - ko viņam vajadzēja aptaujāt par šo jautājumu? Aptaujāt tos 95 deputātus, kuri neko neiesniedza? Potenciālos zemes pārdevējus vai pircējus? Varbūt ka tā sanāktu kaut kas cits. Bet vienkāršu ziņu tā var padarīt pārāk samudžinātu, ja žurnālistam bija nodoms informēt lasītāju par piedāvātajiem grozījumiem un viss.

Citi autora darbi
V

suņupuikas 1 Autors:Reklāmu novērotāji