Atslēgvārdi:

Svētki, streiks un sadarbība 7

Salīdzinājumā ar pirmajām divām apskatītajām dienām, trešajā pētījuma dienā – pagājušajā ceturtdienā – atlasīto aizdomīgo gadījumu skaits bija lielāks – kopumā 36 gadījumi. 10 publikācijās identificējām slēptās reklāmas pazīmes, 13 gadījumus atzīmējām kā šaubīgus, bet pārējos 13 slēpto reklāmu neatradām.

Iesaki citiem:
Vs memorands

Ar virsrakstā minētajiem trīs vārdiem galvenokārt varētu raksturot tās publikācijas, kurās pamanījām slēpto reklāmu un kas sīkāk aprakstītas tālāk.

Iespējamās slēptās reklāmas. Aizdomīgie gadījumi. 2010.gada 5.augusts.

Svētki

1. Ziņu sižets „Dombrovskis dāvanā no Repšes saņem zobenu” (TV3)

Šī ziņu materiāla pamatā ir deputāta kandidāta privātās dzīves notikums – dzimšanas diena. Lai arī gaviļnieks Ministru prezidents, tomēr šis apstāklis uz politisko procesu tiešā nozīmē nav attiecināms. Konkrētajā gadījumā svinības padarītas par pseidonotikumu, kas palīdz gūt papildus publicitāti.

Kritēriji:

- Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā

- Nenozīmīgu kandidāta privātās dzīves notikumu, dzīvesbiedra, tuvinieku izmantojums, lai palielinātu konkrētā kandidāta publicitātes apjomu

http://www.tv3.lv/video/

2. "Ventspilnieki lepni par pilsētu”/„Вентспилсчане гордятся своим городом” (Ventas Balss/Вентас Балсс)



Šīs publikācijas tapšana saistāma ar pagājušajā nedēļā notikušajiem Ventspils pilsētas svētkiem. Interviju ar pilsētas domes priekšsēdētāju A.Lembergu, kurš vienlaikus ir arī ZZS Ministru prezidenta amata kandidāts, var vērtēt kā komplementāru, ko arī parāda vienkāršie, pozitīvi veidotie jautājumi, uz kuriem iespēja veidot brīvas, kandidātam izdevīgas atbildes.



Kritērijs: Nekritisks žurnālists. Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz kandidāta atbildības un darbības lauku.

Streiks

Trīs publikācijās uzmanība tika pievērsta 29.septembrī gaidāmajam ES arodbiedrību ģenerālstreikam

3. Со всей Европой на забастовку!



Publikācijā īpaši izcelta SC aktivitāte saistībā ar gaidāmo pasākumu, piedāvājot ieskatu partijas aicinājumā Latvijas iedzīvotājiem, kas gan pēc idejas atbilstu sludinājumam, tomēr norādes uz ko tādu neparādās. Iztrūkst arī citu viedokļu atpsoguļojums, sīkāka problēmas analīze. Līdz ar to šo publikāciju novērtējām kā slēpto reklāmu, kas atbilst kritērijam „publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.”

4. За достойную жизнь и против мазохизма (Вести Сегодня)

Pēc satura šī ziņa ir līdzīga iepriekšējai. Papildus efektu tai dod vizuālais noformējums – melnais rāmis, virsraksts un J.Urbanoviča attēls sarkanajā kvadrātā.


ПСИХОЛОГИЯ РАЗДАВЛЕННЫХ ЁЖИКОВ (Вести)



Atšķirībā no iepriekšējām publikācijām, šajā jautājums par streiku it kā skatīts sīkāk, tomēr tas darīts, sekojot SC interesēm. Kā arī - raksta noslēgumā izteikts aicinājums sekot SC idejām. Līdz ar to publikācija atbilst kritērijam par vienpusīgu publikāciju – publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.


Sadarbība

Trīs publikācijas, kurās identificēta slēptā reklāma, veltītas PLL parakstītajiem sadarbības memorandiem ar divām organizācijām.

6. Спорту обещана поддержка (Час)

Publikācija veltīta tam, lai atspoguļotu PLL un Latvijas Olimpiskās komitejas sadarbības memoranda parakstīšanas faktu. Publikācija novērtēta kā atbilstoša šādam kritērijam: pseidonotikumi – medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidota, lai kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.



7. Пресса должна быть доступной (Час)




Šī publikācija veltīta tam, ka apvienība PLL parakstījusi sadarbības memorandu ar Preses izdevēju asociāciju. Lai arī šī publikācija ir izvērstāka par iepriekšējo un sīkāk paskaidro sadarbības memoranda ideju, tomēr tā ir balstīta uz vienas partijas aktivitāti, kas vērtējama kā pseidonotikums, radot papildus publicitāti.

8. Защитить свободу прессы (Вести Сегодня)



Arī šajā publikācijā uzmanība pievērsta tam, ka PLL parakstījusi sadarbības līgumu ar Preses izdevēju asociāciju. Pirmkārt, publikācija atbilst kritērijam „Pseidonotikums” – vienas partijas radīts notikums. Otrkārt, ņemot vērā cildinošo virsrakstu, faktu, ka publikācija ietver valdības kritiku, bet komentārs prasīts vienīgi A.Šleseram, publikācija atbilst arī kritērijam „Vienpusīgums” – publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

Noslēgumā

9. Лицом к Балтике (Вести Сегодня)

Šī publikācija ir intervija ar Mārtiņu Lauvu, kurš ir deputāta kandidāts no SC. Tā veido papildinājumu gadījumiem ar A.Lemberga intervijām LNT un Ventas Balsī, kā arī Gerharda interviju Latvijas Avīzē. Intervijā tiek uzdoti vienkārši, nekritiski jautājumi, dodot iespēju kandidātam brīvi izteikties. Publikācija atbilst kritērijam „Nekritisks žurnālists” – žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (7) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

I.K. 13.08.2010 07:22
kurmix,
Šis video mani interesē partiju finanšu monitoringa (skat.linkus pie šī bloga) kontekstā - esmu to jau pamanījusi, piekrītu par to, ka tā ir nekaunīga admin.resursu izmantošana priekšvēlēšanu vajadzībām

Bērziņš,
Ne mēs, bet tas tiks vērtēts. Providus kopā ar scenāriji.lv (tur pulcējas ap 200 dažādu jomu eksperti) šobrīd strādā pie "atzīmju izlikšanas" 2006.gada partijām par to 2006.gada priekšvēlēšanu solījumu izpildi

vita,
Kā kuriozu kļūdu? Protams, atkarīgs no konteksta

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

vita 12.08.2010 12:16
Sakiet, pētijuma veicēji, kā vērtēt to, ka vakar TV3 ziņās Urbanovičam tika pielikts, ka ir no PLL

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

asaka_eglei 12.08.2010 11:34
Turpinājums. Valstvīri. Priekšvēlēšanu gadā nedarietneko labu. To traktēs kā reklāmu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Egle 12.08.2010 11:31
Morāle. Nestāstiet neko pozitīvu par valstsvīru darbu. To noturēs par priekšvēlēšanu reklāmu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Bērziņš 12.08.2010 11:30
Žēl, kā šo jūs vairs nevērtēsiet. http://www.delfi.lv/news/velesanas_2010/solijumi06/saskanas-...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

viedoklis 12.08.2010 10:50
Visi pompozie Ventspils svētki bija viena liela ZZS un Ventspilij un Latvijai reklāma. Un reklāma Lembergam. Diez vai daudzi par to šaubījās.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

kurmix 12.08.2010 09:31
Es ieteiktu izvērtēt šo video, kurš starp citu arī figurē televīzijā un visticamākais tiek apmaksāts no brīvostas līdzekļiem. Manuprāt to varētu klasificēt kā administratīvo resursu izmantošanu - http://www.youtube.com/watch?v=aOg9toFotAY&feature=player_em...

Citi autora darbi
V

suņupuikas 1 Autors:Reklāmu novērotāji