Atslēgvārdi:

Stulba nāve 17

Man sanācis padzīvot dažādās Eiropas valstīs, un viena no tām ir Austrija, kas izceļas gan ar ārkārtīgi skaisto Vīni, gan ar daļas sabiedrības naidīgo attieksmi pret ārzemniekiem, tai skaitā Centrāleiropas un Austrumeiropas iedzīvotājiem. Un Austrija izceļas arī ar radikāli labējo partiju popularitāti – pirms pāris nedēļām notikušajās parlamenta vēlēšanās Brīvības partija (FPÖ) un Alianse par Austrijas nākotni (BZÖ) kopā ieguva aptuveni trešdaļu vēlētāju balsu. Šīs ir partijas, kuru priekšvēlēšanu plakātos ir tādi saukļi kā “Vīne nedrīkst kļūt par Stambulu”, tādi uzstādījumi, ka pārāk daudz ārzemju bērnu skolās nozīmē, ka austriešu bērnu izglītības līmenis pazeminoties, un šīs ir partijas, kuru ideju dēļ 2000.gadā ES pret Austriju ieviesa diplomātiskās sankcijas – jo bažījās par pret ārzemniekiem naidīgo FPO esamību koalīcijā. Starp citu, viens no FPO partijas jaunajām zvaigznēm ir mans kursa biedrs, ar kuru bija visai interesanti diskutēt, piemēram, par migrācijas politiku. Bet ne par to ir stāsts.

Iesaki citiem:

Droši vien būsiet pamanījuši pēdējās nedēļas nogales ziņas, ka auto avārijā bojā gājis bijušais FPÖ partijas un tagadējais BZÖ partijas līderis Jorgs Haiders. Lai kādi bija viņa uzskati – tai skaitā, ka noteikti nacistu nodarbinātības politikas elementi esot bijuši OK - tas tomēr bija ietekmīgs un iespaidīgs politiķis. Tāpēc arī “apsēdos”, kad redzēju ziņas par viņa nāvi. Bet nu kļuvis skaidrs, ka viņš ar savu auto traucies ar ātrumu 142 kilometri stundā un viņa asinīs bijušas 1,8 promiles alkohola. Un te nu es neko citu nevaru teikt kā – kārtējā stulbā nāve alkohola un pārgalvības dēļ.

Mums Latvijā pēdējos gados par dzeršanu un braukšanu pie stūres bijušas plašas kampaņas, bet tik un tā, piemēram, šovasar manā dzimtajā Rūjienā atradās vidusskolas beidzēji, kas nositās alkohola dēļ. Nedēļā pirms izlaiduma, kas traģēdijas dēļ bija jāatliek. Un droši vien, ka katrs esam tādu vai līdzīgu stāstu no paziņām dzirdējuši vai caur paziņām piedzīvojuši. Protams, tāpat kā Haidera gadījumā – jūtu līdz ģimenēm un piederīgajiem. Bet paši mirušie vainīgi! Paši bijuši pārgalvīgi, paši dzēruši un braukuši pie stūres. Tāpēc dominējošās emocijas tādās situācijās man ir dusmas. Par to, ka man būtu jāuzliek līdzjūtības seja un jāžēlo kāds, ka būtu jābūt bijībai/ cieņai pret mirušajiem… Bet kas tad būtu jāžēlo? Šo mirušo neizdzīvotie sapņi? Kas būtu jāciena? Viņu stulbība? Jo paši vien sevi cilvēki ir iedzinuši nāvē. Arī Jorgs Haiders.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (17) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 23.10.2008 10:10
Dainai - pieredze ir daudzveidīga, jo Vīne joprojām ir viena no pilsētām, kur pavisam noteikti varu iedomāties dzīvot. Es tikai šeit uzsvēru specifiskus elementus, kas eksistē, bet, protams, ir arī citas lietas, kas ir pozitīvas un iedvesmojošas. Katru reizi, kad esmu Vīnē, spiedzu no prieka :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

daina 22.10.2008 14:23
es laikam esmu redzējusi to citu austriju, skrienot pie "sarkanā" pāri ielai kopā ar austrieti. un es nedomāju, ka viņi dzenas pēc formāliem tituliem, jo šķiet, ka nav iespējams, ka tik lielam daudzumam cilvēku vienuviet ir identiskas pašapziņas problēmas, kuras izpaužas tik identiski. nē, Dace, Austrija nav tāda, kādu Jūs to rakstāt. vai arī Jums ir bijusi slikta pieredze

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 22.10.2008 12:12
Pradai - bezatbildība ir braukt dzērumā pie stūres un tādā veidā nosisties, nevis nosaukt šādu nāvi par stulbu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Prada 20.10.2008 17:26
Stulba nave? Taa par cilveces lielako misteriju izteikties tomer butu liela mera bezatbildiba!
Katram no mums Dzives gramataa ir ierakstita taa diena un stunda, bet mums nav kods kaa tikt pie musu Dzives gramatas lai to izlasitu!
Vai nomirt no vezha, vai bada navee ir skaisti?....

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ksenofobiskais svešais 20.10.2008 03:20
„Die Porträtierung der ,Ausländer‘ als ,ausländerfeindlich‘ ist der Versuch, Scham über das Ausmaß der Vorurteile in unserer Gesellschaft zu verdrängen: Wenn man sich die Fremden selbst als xenophob vorstellen kann, dann beruhigt das das eigene Gewissen.“
...
Das Sora-Institut erforscht seit einem guten Jahrzehnt die politische Kultur und das Wahlverhalten von Migranten, in dieser Zeit habe sich stets bestätigt, was auch international vergleichbare Forschungen zeigen würden: dass Migranten mehrheitlich links wählen. „Einwanderer sind meist Teil des aufstiegsorientierten Arbeitermilieus und erhoffen für sich und ihre Kinder eine bessere Zukunft. Viele arbeiten in schlechten Jobs und versuchen aus dieser Position heraus, etwas für ihre Kinder aufzubauen.“ In Österreich resultiere daraus konkret, dass Einwanderer aus dem Arbeitermilieu überwiegend SPÖ, eingewanderte Akademiker mehrheitlich Grün wählen würden. sim http://diepresse.com/home/kultur/news/419157/index.do

OGM respodentu izlase kaut kādam septembra pētījumam ir 500 cilvēki, kuri tiek aptaujāti telefoniski.
Sora vēlēšanu dienas analīze ar izlasi 60 Austrijas naturalizētie pilsoņi uzrāda 49% atbalstu sociālistiem, 14% tautas partijai, 16% zaļajiem, 8% brīvajiem un 4%--Austrijas nākotnes savienībai, 10% balsoja par citām partijām. http://www.sora.at/images/doku/SORA_ISA_Analyse_NRW_2008.pdf

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

P-P! 18.10.2008 15:26
"Ksenofobā svešā": http://www.youtube.com/watch?v=f7QG9uaYWuA (vāciski)

:)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

P-P! 18.10.2008 15:01
Variet piesaukt naidīgumu desmitiem reizes dienā, bet dažas pirmsvēlēšanu aptaujas, kuras šai tēmai pievērsās, liecina, ka FPÖ/Štrāhe dabū vairāk par 20% to vēlētaju balsu, kuri nāk no imigrantiem. Vairāk, teiksim, kā zaļie komiji, kuriem imigrantu balsu medīšana/FPÖ draudu piesaukšana bija viena no centrālajām pirmsvēlēšanu tēmām.

Lūk rakstiņš par vienu aptauju (23%, kas ir vairāk par 18%, ko FPÖ dabū caurmērā): http://diepresse.com/home/politik/neuwahlen/417534/index.do . Die Presse ir pat izdomājusi jauku "izskaidrojumu" šim fenomenam, proti, "ksenofobiskos svešos": http://diepresse.com/home/kultur/news/419157/index.do

Loģiskāks izskaidrojums gan ir, ka FPÖ piedāvjums ir labi sabalsansēts gan austriešiem gan imigrantiem - partija zin un skaidro gan to, kādus imigrantus nevēlas, gan to, kādus vēlas.

Tas, kas atturētu balsot par FPÖ mani, ir:
1) tā ārpolitikas daļa, kura neattiecas uz ES, un kura, neskatoties uz deklarēto ārpolitikas kredo - Austrijas neitralitāti, ir gana prokrieviska ( http://www.youtube.com/watch?v=4YImX2gwRo8 ), "pro-palestīniska" un gana nedraudzīga ASV un Izrēlai;

2) tas, ka partija izskatās pārlieku "valstiska" (statist)

Tik un tā, ņemot vērā, ka līdzīgas ārpolitiskās nostādnes ("neitralitāte") ir vairāk vai mazāk attiecināmas arī uz citām Austrijas partijām, ka FPÖ tie ir otrā plāna jautājumi, manuprāt, šī partija pašreiz ir labākais, ko politiskā sistēma piedāva vēlētajam.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis, Dacei un Pēterim 17.10.2008 18:06
>>> Ja austrieši vēlas ievēlēt pusnacistus, tā, protams, ir viņu darīšana, bet pārējā pasaule no tā var arī novērsties.
======
Pirmkārt, tas ir divkosīgi (jo daudzās citās Eiropas valstu valdībās ir bijuši ievēlēti "puskomunisti").
Otrkārt, Eiropas Savienība nav tikai kāds brīvprātīgo klubiņš, kurā var draudzēties dēļ skaistām acīm. Tā ir ekonomiska un politiska savienība (kuras ietekme jau 2000.g. bija pietiekami liela). Ja pret dalībvalsti tiek vērstas ES sankcijas - tā ir iejaukšanās konkrētas valsts iekšējās lietās.

Var vēl saprast, kādēļ ES nepatiktu, ja kādai valstij ir superliberāla imigrācijas politika (jo atvērto robežu dēļ imigranti var ieplūst arī citur). Bet nevar saprast, kādēļ ES nepatiktu stingra imigrācijas politika. Tieši tāda ir atbildīga rīcība - neuzkraut problēmas saviem kaimiņiem un savas valsts nākamajām paaudzēm. Mēs Latvijā ar mokošo integrāciju joprojām strebjam to putru, ko ievārīja imigrācijai draudzīgās Arvīda Pelšes un Augusta Vosa Latvijas PSR administrācijas (Lietuvas vadītāji arī PSRS autoritārisma laikos atrada iespēju daudz piesardzīgākai imigrācijas politikai.)

Jorgs Haiders bija bezatbildīgs kā autovadītājs. Bet viņš bija atbildīgs un tālredzīgs savā politiskajā stratēģijā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 17.10.2008 17:10
Par Austriju - jā, pārtikas veikali arī sestdien pēcpusdienā slēdzas ciet un, ja piektdien naktī sanācis dejot līdz rītam, tad var nepaspēt aiziet iepirkt pārtiku nedēļas nogalei, jo svētdien, protams, Vīnē veikali ir slēgti. Vēl tur ļoti uzmana likumu ievērošanu, piemēram, ielas šķērsošana pie sarkanās gaismas, kad uz ielas nav nevienas mašīnas, nav OK (un to mēdz austrieši norādīt pārkāpējiem). Tāpat kā nav OK mājās taisīt ballītes, jo pēc 10 vakarā kaimiņi jau zvana policistiem, kad dzird par ikdienas radio līmeni skaļāku mūziku. Bet cilvēki dzenas pēc formālajiem izglītības tituliem "inženieris" un "doktors", kas parādās ne tikai uz vizītkartēm, bet arī uz durvju zvana. Taču, kā jau visur dzīvē, tur ir arī tādi, kam viss šis liekas pārāk stīvi un nevajdzīgi, tā kā ir arī iespējas redzēt citu Austriju.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kārlis Streips 17.10.2008 16:23
Dace, absolūti piekrītu, ka jebkurš cilvēks, kurš pie stūres sēžas dzērumā ir muļķis un pelna visu to, kas ar viņu notiek. Būtu vien kāda garantija, ka viņš ietrieksies kokā vai tiltā, un nevis mašīnā, kurā ir citi cilvēki. Bet par Austriju kā tādu. Es tur pirms pāris gadiem biju konferencē, man stāstīja, ka austriešu sabiedrība ir tik konservatīva, ka joprojām Austrumeiropas pilsētas sauc pēc vecās vācu modes, tātad nevis Liepāja, bet Lībava u.tml. Un pats savām acīm redzēju, ka pat piektdienas un sestdienas vakarā galvenajā tūristu ielā jau plkst. 21.00 kafejnīcas sāka novākt galdiņus un slēgties ciet. Redzēju arī restorānus, kuri sestdienās un svētdienās vispār nestrādā. Grūti iedomāties.

Un Aleksi -- Haidera politika mūsdienu Eiropā nebija akceptējama. Ne tikai tika runāts par sankcijām, tās arī tika ieviestas. Neaizmirsīsim, ka arī ANO kādu laiku vadīja cilvēks, kurš gandrīz noteikti bija kara noziedznieks, un pēc tam viņš kļuva par Austrijas prezidentu, bet nebija gaidīts gandrīz nevienā citā Eiropas valstī. Ja austrieši vēlas ievēlēt pusnacistus, tā, protams, ir viņu darīšana, bet pārējā pasaule no tā var arī novērsties.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 17.10.2008 15:41
Aleksim - paldies par norādījumu uz sankcijām, bet es jau tās pieminu pirmajā bloga rindkopā. Satiksmes negadījums, ja brauc ar ātrumu, kas dubulti pārsniedz atļauto, ar 1,8 promilēm alkohola asinīs, nav satiksmes negadījums, bet gan paša cilvēka darbības sekas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis, Dacei A. 17.10.2008 15:36
Manuprāt, te nav vietā apsaukāties. Vienkārši jāapzinās, ka drosmīgi iestājoties pret imigrāciju nedrīkstam ne uz mirkli zaudēt pazemību. Pretējā gadījumā politiskajās kustībās notiek šķelšanās, nākas taisnoties par nepārdomātiem izteikumiem, un notiek arī satiksmes negadījumi... Domāju, ka J.Haiders, neatkarīgi no dažādām peripetijām, ir piepildījis savu lielāko misiju - viņš ir atmodinājis Austrijas vēlētājus; Eiropas valstīs joprojām ir iespējams pašnāvnieciski braukt ar auto, bet vairs nav iespējama pašnāvnieciska migrācijas politika (kādu to iedibināja 80-to gadu Zviedrijā un Nīderlandē).

Dace A., kā cilvēks kas interesējas par Eiropas Savienības politiku, var respektēt šo cilvēku arī cita iemesla dēļ. Tieši Jorga Haidera uzvara 2000.g. vēlēšanās izgaismoja dažu ES institūciju autoritārisma instinktus, lai gan tos drīz vien izdevās pārvarēt. ES tika runāts par sankcijām pret demokrātiski ievēlēto Volfganga Šusela valdību tikai tāpēc, ka tur piedalījās arī FPÖ - http://en.wikipedia.org/wiki/J%C3%B6rg_Haider#Coalition_gove... .

Mūžīgo mieru dod viņam, Kungs, Un mūžīgā gaisma lai atspīd viņam!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 17.10.2008 15:03
Acīmredzot, Jūs šo jautājumu redzat filozofiski citā plāksnē... Atšķirība no dzimšanas, kuru pats dzimušais nenosaka/ neietekmē, nāvi, kas rodas no paša rīcības (dzeršana un braukšana pie stūres), tomēr es atļaušos saukt par stulbu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Es 17.10.2008 14:51
Gribēju uzsvērt vispār, kas ir nāve. Tā ir tāda pati parādība, kā dzimšana. Tāpēc tā nevar būt stulba. Pēc Jūsu teiktā sanāk, ja pirms dzimšanas ir sanācis tas "process" tāds nelāgs/ stulbs, tad arī bērna piedzimšana/ bērns ir stulbs. Negribētos ticēt, ka dzīvības rašānas ir stulbums, lai arī kāds ir tas ceļš līdz tam. Turklāt, ne vienmēr, lai arī process ir stulbs, galarezultāts arī tāds kļūst. Protams, vairumā gadījumā tā ir, bet ..

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 17.10.2008 14:12
Man gan šķiet, ka stulbs process ved pie stulba iznākuma.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Es 17.10.2008 13:51
Nāve nevar būt stulba. Tikai veids jeb process, kā līdz tai nonāk, var būt stulbs.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

AJ 17.10.2008 12:56
Piekrītu. Tikai jāpiebilst vēl divas lietas. Tikpat stulbi ir arī tie līdzbraucēji, kuri sēžas mašīnā, kuru vadīs iereibis vadītājs. Faktiski viņi visi ir potenciālie slepkavas, jo dzērāja vadīta automašīna ir paaugstinātas bīstamības objekts - varbūt tā sekundes desmitdaļa, kad dzērušais reaģē lēnāk, ir traģēdijas izraisītāja, un iet bojā NE PIE KĀ NEVAINĪGI cilvēki. Ja apnicis dzīvot - ej pakaries, bet nenogalini citus, sēžoties pie stūres dzēris!

Citi autora darbi
7595930098 1188c7be29 z

Life with Donald Trump 1 Autors:Dace Akule

Uzticesanas vienna konference

Par uzticēšanos 66 Autors:Dace Akule

Peru akmeni

Par globāli būtisko 1 Autors:Dace Akule

Kaleidoskops 1

Par sarežģīto pasauli 1 Autors:Dace Akule

Bilde peru

Par Peru 5 Autors:Dace Akule

11825959 10153434773260306 6968551125438830656 n

Par AirBaltic 17 Autors:Dace Akule