Atslēgvārdi:

Strādāt vai nestrādāt – tāds ir jautājums! 17

Latvijas sabiedrībā nav pieņemts apšaubīt darba nepieciešamību. Bet iesaku tomēr pamēģināt!

Iesaki citiem:

Vēl viens viedoklis diskusijā par šķietami dīvaino jautājumu – vai sievietei 21. gadsimtā ir jāstrādā vai nav?

Cilvēcei atlikuši nepilni 17 gadi, lai īstenotu slavenā ekonomista Džona Meinarda Keinsa 1930.gada prognozi[ 1 ], ka aptuveni pēc 100 gadiem zudīs nepieciešamība pēc algota darba. Strādāt nevajadzēs ne vīriešiem, ne sievietēm.

Bet, gaidot saldo 2030. gada utopiju, nākas vēsi novērtēt 2013.gada dzīves realitāti: lielākajai ekonomiski aktīvo līdzcilvēku daļai ir jāstrādā algots darbs (vai jāveido savs bizness) kaut vai tādēļ, ka nav alternatīvu. Vai arī alternatīvas darbam ir, bet tās – pabalsti, ubagošana, dzīvošana uz citu rēķina – parasti ir ak-vai-cik nepievilcīgas! Darbs mūsdienu Latvijā ir norma: ja esi vecumā starp divdesmit un sešdesmit, parasti tiek automātiski pieņemts, ka tu strādā. Vienalga – esi vīrietis vai sieviete. Nestrādāšana izskatās pēc dīvainības, kas, lai gan var būt sociāli pieņemama (cilvēks mācās, īslaicīgi nespēj atrast darbu, iztiek no ietaupījumiem, tāda ir noruna ģimenē), tomēr prasa papildus izskaidrojumu. Darbs tādu neprasa. Turklāt mēs visi taču esam satikuši cilvēkus bez darba, kuri ar to ir dziļi nemierā. Ne velti bezdarbs tiek uzskatīts par vienu no depresijas riskiem [ 2 ].

Bet ko tad, ja darbs kādam no mums patiešām ir brīva izvēle? Proti, nav izdzīvošanas vai sev pieņemama dzīves līmeņa noturēšanas jautājums?



Ziniet, šādā situācijā es teiktu, ka darbs ir tāda pati izvēle, kā, piemēram, mācību turpināšana, pasaules apceļošana, ģimenes veidošana! Kur der abi varianti: mācīties/nemācīties, ceļot/neceļot, veidot ģimeni/neveidot. Tā teikt – dari, kā gribi, strādā vai nestrādā, galvenais – nedari pāri citiem un sev!

Latvijas sabiedrībā nav pieņemts apšaubīt darba nepieciešamību. Bet iesaku tomēr pamēģināt! Galu galā algots darbs vai ienākumi no biznesa nav nekāds neatņemamais cilvēka esības elements. Tas vien, ka tu strādā algotu darbu, automātiski nepadara tevi par labāku cilvēku. Dažkārt tas padara tevi par sliktāku cilvēku. Viss atkarīgs no tā, cik šis darbs ir sabiedriski noderīgs vai kaitīgs, kā citādāk tu varētu izmantot savu laiku un kā tas sader vai nesader ar tavu kopējo dzīves plānu.

Cik cilvēku – tik apstākļu. Darbs var dot gandarījumu, bet tikpat labi – morāli iznīcināt. Darbs var būt dzīves piepildījums, bet var būt arī iegansts izvairīties no pārmaiņām savā kopumā visai bezjēdzīgajā dzīvē. Pazīstu cilvēkus, kas lielāku labumu sabiedrībai dod, turoties pa gabalu no algota darba: iesaistoties brīvprātīgās aktivitātēs, audzinot bērnus, kaut vai nekrītot uz nerviem saviem potenciālajiem kolēģiem! Cilvēks var nostrādāt visu savu ekonomiski aktīvo mūžu, pēc būtības neko sakarīgu ar savu dzīvi neizdarot, un var nodzīvot jēdzīgu, fantastisku dzīvi, ne dienu nestrādājot algotu darbu. Visādi var gadīties.

Algots darbs parasti nozīmē ienākumus, naudu. Un nauda – gan 2013.gadā, gan Keinsa 1930. gadā, – palielina neatkarību, ļauj pilnvērtīgāk uzņemties atbildību par savu dzīvi. Ne visiem gan savas personiskās autonomijas apziņa ir vērtība. Man tā ir vērtība, bet atzīstu, ka cilvēki šajā ziņā atšķiras.

Dažkārt izvēle – nestrādāt – nozīmē to, ka kādam būs jāstrādā tavā vietā



Vienlaikus izvēle – strādāt vai nē – mūsdienu sabiedrībā jau nav saistīta ar atbildību tikai pret sevi. Dažkārt izvēle – nestrādāt – nozīmē, ka kādam būs jāstrādā tavā vietā. Ja tie ir savstarpējā labuma diktēti apsvērumi – viss kārtībā. Bet bieži tas ir arī tīrs egoisms. Turklāt divos virzienos. Piemēram, (parasti) vīrietis var uzstāt, lai (parasti) sieviete nestrādā, jo viņš jau tāpat spēj viņu apgādāt, turklāt tas ļaus viņam sajusties kā „īstam vīrietim”. Ja sievietei šajā jautājumā nav balsstiesību, no vīrieša puses tā ir egoistiska pašapliecināšanās – laupot sievietes dzīvē iespējas, ko viņa varētu atrast tikai darbā. Citreiz (parasti) sieviete uzstāj, lai (parasti) vīrietis viņu uztur – arī šī ir egoistiska izvēle, kaut vai tādēļ, ka strādātājam uzkrauj papildus atbildību. Funkcionāli pelnītājs pārtop par kamieli ar homo sapiens iezīmēm. Rezultāts: strādātājam lielāka slodze un lielāks stress par iespējamu darba zaudējumu. Iespējams, darbs ir labi apmaksāts, bet garlaicīgs vai morāli degradējošs, iespējams, darba dēļ garām tiek laistas pašrealizācijas iespējas.

Tam gan ir aizvien mazāk sakara ar dzimumu. Mūsdienu sabiedrībā dzimumu lomas var būt arī pretējas – kad nevis vīrietis ir pelnītājs, bet sieviete. Tātad tas drīzāk ir jautājums par cilvēku attiecībām kopumā – savstarpējo atbalstu, cieņu, atbildības sadali, vēlmi kopīgi augt un realizēt gan savu, gan arī partnera potenciālu.

Ja vienošanās, ka viens strādā, otrs nē, ir brīvprātīga un kopējā labuma iedvesmota, kam gan pret to var būt jebkādi iebildumi? Jā, ticu, ka tā nudien varētu būt labāk, ja kādai sievietei nav obligāti jāsteidzas pieņemt pirmo darba piedāvājumu! Tā vietā viņa var kādu laiku labāk mācīties, attīstīt jaunas idejas, rakstīt grāmatu. Lieliski, ja ģimene ko tādu var atļauties. Un, jā, varbūt tā nudien ir labāk, ja kāda vīrieša dzīves aicinājums ir bērnu audzināšana un sievietei nav nekas pretī uzturēt ģimeni algotā darbā! Tik ilgi, kamēr vienādojumā ir brīvprātība un vēlme nodzīvot piepildītu dzīvi, kāda gan nozīme tam, vai tu strādā vai nestrādā algotu darbu?

____________________________
I. Kažokas ieraksts iepriekš publicēts interneta sieviešu žurnālā Monday

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (17) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Subbiaya Jahangir

I haven’t been there yet but was planning a short trip with my family. Such a place need to be shooed. And I think it is one of the most unique places in the world.
<a href="http://larrymothy.tumblr.com">Larry Timothy</a>

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
jorggray

First You got a great blog .I will be interested in more similar topics. i see you got really very useful topics , i will be always checking your blog thanks. www.ebookreviews.ning.com/pdf/michael-fiore-text-your-ex-back-review-digital-download/

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
jorggray

Such a very useful article. Very interesting to read this article.I would like to thank you for the efforts you had made for writing this awesome article. https://www.rebelmouse.com/textyourexback2review/

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
jorggray

I really loved reading your blog. It was very well authored and easy to undertand. Unlike additional blogs I have read which are really not tht good. https://rebelmouse.com/makewomenwantyoureview

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
jorggray

The world of clairvoyance is vast and exciting! In addition to our own products, we invite you to visit the pages of our partners and quality sites. www.rebelmouse.com/thetruthaboutcellulitereview/

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
jorggray

I would like to thank you for the efforts you have made in writing this article. I am hoping the same best work from you in the future as well. Thanks. http://ebookreviews.ning.com/pdf/desire-system-review-dr-david-emotional-contagion-techniques

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
serrurier Toulouse

Bet, gaidot saldo 2030. gada utopiju, nākas vēsi novērtēt 2013.gada dzīves realitāti: lielākajai ekonomiski aktīvo līdzcilvēku daļai ir jāstrādā algots darbs (vai jāveido savs bizness) kaut vai tādēļ, ka nav alternatīvu. http://www.serruriertoulouse123.com

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Uldis

Darbs ir goda ,slavas un varonības lieta.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
ANONĪMS

Bērnu audzināšana arī ir sava veida darbs, protams, ļoti atbildīgs. Ja vīrs var pilnīgi nodrošināt ģimenes uzturam visu nepieciešamo (dzīvokli, pārtiku, izglītību bērniem, atpūtu u.tt.), tad sieva varētu audzināt bērnus. Bērni ir ģimenes piepildījums - dzīves turpinājums. Par bērnu audzināšanas darbu ģimenē ir atbildīgi abi vecāki. Strādāt vai nestrādāt? Viss atkarīgs no tā uz kādiem pamatiem ir dibināta attiecīgā gimene (materiālais nodrošinājums, savstarpējā mīlestība u.tml.). Kādas vecumdienas sagaida abus vecākus? Vai nebūs tā, ka visu mūžu ziedo bērniem, bet vecumdienās nav ne pensijas, nedz arī cilvēka, kurš pasniegs ūdens glāzi...

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Jānis Bediķis

ņemot vērā kontekstu(veidots žurnālam, kura galvenais mērķauditoriju nosakošais apstāklis ir dzimums :D), ļoti pat jēdzīgs raksts.
visiem skaidrs, ka par sarežģītām lietām vienkāršoti runāt nav viegli, tomēr Ivetai izdevās.
iespējams, daļa īpaši mazkritisko lasītāju būs gana nozombētas, lai sāktu apšaubīt vispārpieņemtos stereotipus :))

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Anete

Piekrītu Etiķetei - tiešām, par ko ir šis raksts?!

Providus sbr small 7 01
Iveta Kažoka

Tas ir viens no (šobrīd) trim viedokļiem Monday.lv rosinātajā diskusijā par to, vai sievietei būtu jāstrādā? http://www.monday.lv/stradat-vai-nestradat-tads-ir-jautajums/

Lūk, citi viedokļi: http://www.monday.lv/divainais-jautajums-kapec-vinai-jastrada/ http://www.monday.lv/divainais-jautajums-kapec-sievietei-jastrada-2/

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Kalvis Apsitis

Manuprāt, tēmu varētu izvērst plašāk:
(1) Ko nestrādāšana nozīmē visas sabiedrības mērogā? Vai ir kādi citi jēgpilni veidi kā noteikt un izmērīt kādas zemes sasniegumus, izņemot iekšzemes kopproduktu - t.i. saražotās preces un pakalpojumus?
(2) Kā strādāšanas vilinājumu iespaido izglītība - vai nevar notikt tā, ka nestrādāšana pašam nestrādātājam šķiet brīva izvēle, bet faktiski tā ir strukturālā bezdarba izpausme.
(3) Kā jauniešu darbs/bezdarbs iespaido dzimstību? Vai ilgstošā mācīšanās un gatavošanās dzīvei, neapmaksātas internships, dzīvošana kopā ar vecākiem nevar novest pie negatīva dabiskā pieauguma?

Vai mūsdienās, kad tik daudz runā par vienu vai otru "dzīvesveida izvēli", vispār ir kāds objektīvs kritērijs pēc kura mēs varam pateikt, ka viens dzīvesveids ir ar kaut ko labāks vai sliktāks par citu? Manuprāt, kritērijs pastāv - tā ir apzinātas un brīvas izvēles iespēja. Tas pats vecais lozungs, ka labāk būt veselam un bagātam nekā trūcīgam un slimam. Un šo brīvas izvēles principu var attiecināt arī uz strādāšanu, izglītību, ģimenes veidošanu:
(1) Katrs atsevišķais cilvēks var strādāt vai nestrādāt. Bet valsts, kurā ir augsts iekšzemes kopprodukts uz vienu iedzīvotāju un augsta eksporta spēja ir brīvāka nekā cita valsts, kur kopprodukts ir neliels. Jo bagāta valsts var labāk pasargāt savus iedzīvotājus pret ārējiem un iekšējiem apdraudējumiem - var samaksāt armijniekiem, policistiem, tiesām. Var vienā vai otrā veidā pasargāties no depopulācijas draudiem vai citām krīzēm. T.i. bagāta un ražīga sabiedrība var izdzīvot arī tur, kur citi to nespētu. Ir, protams, sava pievilcība arī visādiem "laimes", "brīvības" u.c. indeksiem - bet neviens no tiem nav tik universāls kā iekšzemes kopprodukts.
(2) Katram atsevišķajam cilvēkam izglītība ir, protams, izvēle (un ir daži cilvēki, kuriem akadēmiska izglītošanās nodara postu - viņi iedzīvojas parādos, bet neiegūst solīto labklājības pieaugumu). Toties sabiedrībai kopumā ir labāk būt izglītotai nevis tumsonīgai. Tā paša acīmredzamā brīvības kritērija dēļ. Un arī tādēļ, ka darbu iespējas pieaug; cilvēkresursi nosaka kādēļ Somijā ir daudz labi apmaksātu darbu, bet bijušajā PSRS līdzīgos klimatiskajos apstākļos - attiecīgi mazāk.
(3) Veidot vai neveidot ģimeni - arī tā ir indivīda brīva izvēle. Tomēr sabiedrībai kopumā ir labi, ja pietiekami daudziem iedzīvotājiem ir kapacitāte laist pasaulē bērnus un audzināt nākamos sabiedrības locekļus. Nekas labs nesanāks, ja visi pasaulē sadomās balstīties tikai uz imigrantiem - citur sagatavotiem cilvēkresursiem, jo tas ātri vien novedīs pie "nulles summas spēles" un nestabilitātes. Savukārt - ja iespēju veidot ģimeni mūsdienās nosaka arī viena vai abu partneru algots darbs, tad sanāk, ka darbs ir sabiedrībai kopumā labāks arī no šāda viedokļa.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
puansons

Bet kā tad ar pieaugošo darba ražīgumu postindustriālajā sabiedrībā ,kas nozīmē pēc būtības robotizāciju.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Etiķete

Atvainojos, bet kur ir problēma, par ko ir šis raksts?
Ka vēl viens ekonomists kļūdījās savās nākotnes prognozēs?
Ka "varu rakt un varu arī nerakt"?
Ka gadījumā naudas ir vairāk nekā vajag, var izvēlēties - strādāt vai ceļot?
Ka dažus cilvēkus neviens negribētu par kolēģiem, tāpēc labāk viņus no darba turēt pa gabalu (labāk lai bojā dzīvi savai ģimenei un pārējiem nvošķikiem)?
Ka ģimenē var izvēlēties un vienoties, kā savienot naudas pelnīšanu ar mājas darbiem, un tā ir viņu pašu darīšana?
Lai arī sieviešu žurnālam, bet var tak labāk..

Saistītie raksti
3253337624 0c0b8a1ca7

Pētījums: Cilvēks un darbs Latvijas laukos 3 Autors:Agnese Cimdiņa, Ieva Raubiško

Curika

Darbs caur sistēmu 9 Autors:Linda Curika

Citi autora darbi