Rīgas brīvbiļetes - Ziemassvētku pasaka 42

Par Rīgas brīvbiļetēm sabiedriskajā transportā automašīnu vadītājiem. Kā ir ar šī lēmuma tiesiskumu?

Iesaki citiem:

Līdz šodienai man jautājums par Rīgas sabiedriskā transporta īpašajiem "sniega" nosacījumiem autovadītājiem bija kopumā vienaldzīgs. Uztvēru kā populistisku, bet diezgan asprātīgu un inovatīvu Rīgas Domes valdošās koalīcijas sabiedrisko attiecību akciju, uz ko, protams, politiķiem ir visas tiesības. Katram vēlētājam pašam jāvērtē, kā attiekties pret šādām akcijām: kā pret foršu pasākumu vai kā pret lētu triku.

Bet tagad, vakarā, pamanu šādu Nila Ušakova tvītu:



Mīļi, vai ne?

Mīļi.

Tik man kā cilvēkam, kas tomēr kopumā neslikti orientējas Latvijas publiskās pārvaldes uzbūvē un normatīvajā regulējumā, šis tvīts lika iedegties uzreiz vairākām sarkanajām lampiņām.

Kā jums šķiet: ir tas OK, ka politiska valsts amatpersona pēc saviem ieskatiem katru dienu nosaka - vai sniegs būs/nebūs, un - ja būs - vai "eksperimentēt" ar brīvbiļetēm sabiedriskajā transportā mašīnu vadītājiem? Ja sniega sega šķiet pietiekami bieza, tad vienpersoniski tiek pieņemts lēmums daļu rīdzinieku aplaimot, ja nē - nu tad vienmēr ir iespēja šo gaidīšanas prieku paildzināt arī nākotnē. Kaut uz mēnesi! Kaut visas ziemas garumā! Ziemassvētku pasaka Rīgas īpašajā izpildījumā.

Pasakaini.

Pat pārāk. Tādēļ nolēmu pārbaudīt, kā kas tāds vispār ir iespējams. Galu galā, ja politiķiem būtu iespējas šādi rīkoties, no šīs situācijas varētu izdarīt divus Lielus Secinājumus:

1) Latvijas pārvaldes sistēmā ir nopietns defekts, jo principā šādi ikdienas lēmumi no politiķiem nedrīkst būt atkarīgi - tas ir pretrunā visai publiskās pārvaldes loģikai;

2) citi Latvijas politiķi ir āpši totālie, jo tik sirsnīgu veidu, kā paspīdēt savu vēlētāju acīs, nav pamanījuši!

Galu galā - ja drīkst darīt tā, kā Ušakovs, - tad kādēļ citiem politiķiem ar ietekmes svirām uz valsts vai pašvaldību uzņēmumiem neizdarīt ko vēlētājiem īpaši tīkamu? Šodien kā pašvaldības vadītājs izlemju samazināt komunālos maksājumus, rītdien man šķitīs, ka varbūt lai ģimenes/sievietes/leģionāri/veterāni pavizinās sabiedriskajā transportā bez maksas, vai ta' man žēl ... bet tikai rītdien, parīt un aizparīt jau vairs ne.

No politiķa viedokļa raugoties: pasaka.

Tik ziniet, tāda "sīka" problēma - amatpersonu pilnvaras tiesiskās valstīs ir ierobežotas! Ierobežojumu mērķis: skaidri pateikt, kurš ko dara un kurš ko nedrīkst darīt.

Ilgi Latvijas normatīvos meklēju, kas juridiski pilnvaro pašvaldības vadītāju pašu noteikt kādai iedzīvotāju grupai atvieglojumus braukšanai sabiedriskajā transportā un uzdot pārvadātājam šādus gadījumus nekontrolēt.

Neatradu.

Ja ir, sakiet! Šobrīd esmu visai droša, ka pašvaldību vadītājiem šādu pilnvaru NAV.

Sabiedriskā transporta pakalpojumi, t.sk. atvieglojumi no braukšanas maksas, ir ar likumiem regulēta joma. Par atvieglojumiem visā Latvijas teritorijā lemj Ministru kabinets, bet pašvaldībām [pievērsiet uzmanību - institūcijām nevis atsevišķām amatpersonām!] ir tiesības noteikt vēl kādus atvieglojumus tad, ja tās spēj kompensēt pārvadātājam nodarītos zaudējumus. Un Rīgas Domei šādi noteikumi ir! Rīgas domes saistošie noteikumi Nr.89 "Par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā", kur viss ir sīki un smalki aprakstīts. Tai skaitā lieta, ko nemaz nezināju - ka visi pasažieri 23., 24.jūnijā, 18.novembrī, 31.decembrī, 1.janvārī un tradicionālo Rīgas pilsētas svētku laikā drīkstot braukt bez maksas. Padomā tik.

Bet ...

Par SNIEGU un mašīnu vadītājiem tur nav ne vārda! Ja es izmantotu Ušakova reklamētās iespējas un uzrādītu automašīnas vadītāja apliecību, bet kontrolieris iespītētos un prasītu sodu - man nebūtu neviena tiesiska dokumenta, uz ko atsaukties, lai apliecinātu, ka man patiešām ir tiesības braukt bez maksas. Ko es rādītu - Ušakova tvītu?

Un, nē, tā nav tikai formalitāte vai piekasīšanās! Saskatu tajās Rīgas brīvbiļetēs simptomus divām dziļākām slimībām:

1) necieņa pret tiesiskumu un likumā noteiktām procedūrām. Iemesls, kādēļ kaut kas tiek regulēts ar normatīvajiem aktiem, ir precīzi tas, lai iedibinātu vienotus standartus, novērstu pašdarbību (kur nu vēl politiski motivētu!). Ja Rīgas Domes deputāti būtu vienojušies, ka katru reizi, kad uzsnieg sniegs vai sniega sega sasniedz zināmu biezumu, automašīnu vadītājiem ir tiesības bez maksas izmantot sabiedrisko transportu - un šo principu skaidri ierakstījuši saistošajos noteikumos, tas būtu pieņemami. No lietderības skatpunkta dažādi vērtējami, bet pieņemami. Vienots, vispārējs, universāls princips - piemērojams visos līdzīgos gadījumos, bez atsevišķa politiska lēmuma. Pieņemts procedūrā, ko paredz likums - gan pozīcijai, gan opozīcijai ir bijušas izteikšanās iespējas (pat ja RD, cik saprotu, opozīcijai reālas iespējas ietekmēt saistošo noteikumu saturu nav).

Bet tas, ko dara Ušakovs, varētu būt pielīdzināms iedomātai situācijai, kad Solvita Āboltiņa kā Saeimas priekšsēdētāja izdomātu paziņot, ka autovadītāji (tā vietā, lai radītu "korķus") drīkst bez maksas sastrēgumstundu laikā studēt valsts subsidētās augstskolās. Lai gan par šādām izmaiņām izglītības likumos Saeima vēl nemaz nebūtu lēmusi! Iespējams, tas pat būtu populārs solis, bet atkal tas pats jautājums - uz kādu pilnvaru pamata šāds lēmums tiktu pieņemts? Vai šis lēmums būtu saistošs augstskolām?

2) Problēma ar pašvaldību uzņēmumu pārvaldību. To misija nav būt par politiķu priekšvēlēšanu dāvanu maisiem! Tā tik vēl trūka, lai politiķis bez ļoti skaidra likuma pilnvarojuma diriģētu to ikdienas darbu - kādus pasažierus kontrolēt un ko nekontrolēt. Visā šajā stāstā nedaudz šokē "Rīgas satiksme" - vienīgais paziņojums un skaidrojums par šo "ziemas" akciju viņu mājas lapā: Rīgas Domes priekšsēdētāja skaidrojums presei. Ko man kā RS klientei no šī apziņojuma secināt? RS uzskata šo preses relīzi par sev tiesisku saistošu un man kā pasažierei nav par ko baidīties? Vai, varbūt, neuzskata un piedāvā to izlasīt tikai informatīvos nolūkos? Ja RD vadītājs var tik tālu iejaukties pašvaldības uzņēmuma darbā, kā vispār šis uzņēmums tiek menedžēts? Vai RS šobrīd ved uzskaiti, lai saprastu, vai viņiem ir/nav samazinājušies ienākumi tādēļ, ka regulārajiem pasažieriem ir arī transportlīdzekļa reģistrācijas apliecība? Ja ir, vai RS prasīs kompensēt negūto peļņu? Ja jā, tad kam, ņemot vērā, ka RD kā institūcijas lēmuma par atvieglojumiem jau, cik saprotu, nemaz nav? No RD priekšsēdētāja?

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (42) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
AĻĢIRDS DANIEĻUS

Tiešām! Kāpēc citiem, nacionālistu pārstāvjiem,vajadzētu Ušakova kungu apvainot,bet pašiem priekš Latvijas un sava novada nedarīt neko kā tikai tos,kuri nav apmierināti ar šo darbības imitāciju saukt par muļķiem!!!

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Kursis

Ušakova rīcību atbalstu. pats esmu autovadītājs un zinu cik lielā mērā ar auto piepildītas ielas sniegputeņa laikā apgrūtina satiksmi, rodas avārijas situācijas. Ušakova politiskajiem oponentiem grūti sagremot SC reitinga pieaugumu Rīgas pilsētā, tāpēc arī šis tracis. Ar šo traci tikai paceļam Ušakova autoritāti. Viņa atkārtotu ievēlēšanu var novērst tikai pasaules gals 21.decembrī.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
par tēmu

Problēma ir tajā apstāklī, ka Kažokas tipa prātojumi Ušakova gadījumā nav pielietojami, viņš ir manipulatīvs, patvaļīgs vietvaldis, kurš pēc būtības atskaitās pavisam citur, visdrīzāk tājā pašā Krievijas vēstniecībā vai Maskavas kuratoriem. Viņa un viņa kuratoru rīcībā ir Latvijas krievu mediji, un visai drīz būs vairums Latvijas drukātās preses. PBK sāks raidīt latviski. Tāpēc faktiski Kažokas fragmentārie prātuļojumi pēc būtības neko mainīt nevar.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
ridzinieks

Totalitāra sistēma vienmēr noved pie izkropļojumiem. Skaidrs, ka šāda ideja pat Rīgā darbojas tikai ierobežoti. Rīga ir ļoti liela teritorija un snigšana dažādos galos būs dažāda. Uz Rīgu brauc arī no satelīt-priekšpilsētām, ne jau katrs rīdzinieks var atļauties māju vai dzīvokli centrā un ušakoviešu mājieni par bauru uzmākšanos īstajiem rīdziniekiem ir nekaunība un nelietība.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Ari PR specialiste

Reti kursh ir iedomaajies par to, cik biistams ir shaads Ushakovs. Tads, kursh riikojas totalitaara rezhiima stilaa. Gribu - dodu, gribu - nedodu un uz Sibiriju izsuutishu. reti kursh apzinaas sho Putina, Lukashenko un Mao valdiishanas stila biistamiibu. Kaa auni, gatavi grauzt banaanus, ko Ushakovs iemet jums aplokaa, bet ar otru roku ap kakla apjoztaas kjeedes savelk tik cieshaak. Kauns par tautu.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
braucu ar sabiedrisko

Lai vai kā būtu ar to likumisko pusi,tomēr vai kāds vispār ir padomājis par,to,ka no šīs akcijas cieš arī ikdienas sabiedriskā transporta pasažieri?
Tā jau transports ir bieži vien pārbāzts, ka nav kur likties, nemaz nerunājot par to, ka nav kur apsēsties, pietam nekursē pietiekami bieži, kavē... vai līdzīga galamērķa transports,peimēram trolejbuss un autobuss,kam pat sakrīt pieturas,kursē ar pāris minūšu atstarpi un pa vidu ir logi,kad jāsalst pieturā, jo nebrauc ne viens, ne otrs...

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
jurka

Ušakova ideju varu vērtēt tikai kā kārtējo bezmakas (viņam un partijai) PR kampaņu. Protams, es arī labprāt ietaupīšu latiņu ja ar auto vairs nespēšu izkarpīties no pagalma, bet nespēju iedomāties, ka kāds pie pilnas apziņas tieši dēļ šīs atlaides izvēlēsies sabiedrisko transportu, bet ja 50s būtu jāmaksā sakostu zobus, iekrampētos stūrē un brauktu.
Ja Rīgas sabiedriskais transports būtu ērts un maršruti sakārtoti, es to izvēlētos arī par maksu un bez pamudinājuma. Auto tāpat izmaksā dārgāk. Bet kamēr, lai nokļūtu darbā ar auto šķērsām Rīgai pa ceļam ievedot skolā bērnus, man prasa 20 - 30 minūtes pat ar kupenām un slidenām ielām, bet ar piebāztu sabiedrisko transportu, kurš kursē tikai caur centru, pārsēžoties jābrauc 1,5h, nu piedodiet. Ar brīvbiļeti kā motivāciju būs par maz.
Būtu mums tāds sabiedriskais transports kā Berlīnē, auto pilsētā vispāŗ neizmantotu.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Ieva

Pilnībā piekrītu. Turklāt daži labi aizmirst, ka autobusi, trolejbusi un tramvaji ir ierobežotas ietilpības. Pēdējā laikā nav retas tās reizes, kad transporta līdzeklī nav iespējams iekāpt, jo tajā nav vietas.
RS ir tikai 2 stratēģijas - celt cenas vai samazināt pakalpojuma kvalitāti.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Jānis

OK, un kur darbība? Pļāpāt jau var visi :) Kur sūdzība ar prasību izvērtēt, utml? :)

Ušakova politika(1 lēmums) vēlētājam nodrošina ļoti vienkāršu lietu - pensionāri var braukt bez maksas, un tas notiek viņu dzīves laikā, nevis skaistā tālā nākotnē, kad viņu pīšļu putekļi lidināsies pa Rīgas ielām. Es ceru, ka redzi arī šādu pozīciju ļoti skaidri.
Kaut kad rakstīji par labāku Latviju. Kāda tad būs šī labākā Latvija? Ir daži, kuri no visas sirds tic, ka Labāka Latvija būs tad, kad katrā skolā mācīs kristīgo mācību, utt, utjp. Kas tad būs tas, kas noteiks kas ir "labāka Latvija"? Cīņa par tiesiskumu nereti ir kā "stilīgs brends", no kura latvietis-vulgaris neiegūs neko jūtamu, bet es saprotu, ka katram ir savi aicinājumi dzīvē un Tavējais ir šis.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Uškovam

Ušakovam ir problēma ar izskaidrošanu. Es piekrītu, ka ideja ir laba (varbūt ne ideāla, bet labs sākums, iniciatīva), taču viņa izskaidrojošais darbs sucks. Tā kā daudzi nacionālistiski noskaņoti biedri nīdīs visu, ko viņš dara, ar šādu viegli aroganto attieksmi viņš padara viņiem šo darbiņu ekstra vieglu. Cik prasa cilvēcīgā valodā izskaidrot jēgu un būtību? Cilvēki nesaprata, ko pierāda simtiem jautājumu "a ko darīt līdzbraucējiem, ģimenes locekļiem" un "kas par to maksās?" ! Nil, laiks runāt ar tautu vienkāršā tonī. Skaidrot. Pateikt jau uzreiz lēmuma juridisko pusi arī, lai Kaźokai nav jārok. Pateikt, ka šis ir krīzes risinājums, lai neklūp visi krāgā. Kaut kā tā. Pietrūka izskaidrojošas kominikācijas.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
X

Un, starp citu, mērķis jau nav sasēdināt pēc iespējas vairāk cilvēku sab.tranportā. Ja es pareizi saprotu loģiku, mērķis ir mazāk automašīnu ielās, lai mazāk sastrēgumu, avāriju (cilvēki nemāk braukt pa slideniem ceļiem, tas jau nu ir fakts!), vieglāk tīrīt sniegu, utt. RS šoreiz ir tikai līdzeklis. Ja vien to praktiski varētu organizēt un nokontrolēt, tik pat labi var dot atlaides stāvvietai automašīnām, kurās no rīta/vakarā pārveitojušies vairāk par 2 cilvēkiem, ļaut mašīnām, kur ir vismaz 4 cilvēki, braukt pa sab.transporta joslām, utt. Skaidrs, ka nebūs viegli izsēdināt mūsu 'biezo', kam auto ir drīzāk statusa simbols nekā pārvietošanās līdzeklis, no viņa dārguma. Bet tas nenozīmē, ka nevajag mēģināt to darīt. Eksperiments apsveicams. Starp citu, valsts svētkos, kad ir bez maksas sab.transports, ir statistika, kā tas ietekmē auto satiksmi Rīgā? Kādam šie dati būtu jāskaita!

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Kalvis Apsitis

>>> Neiegūtie ienākumi man šķiet neaprēķināmi - tīri teorētiski šie vadītāji nebūtu lietojuši RS pakalpojumus un peļņas tāpat nebūtu.
=======
Nulles hipotēze ir tāda, ka viena daļa autovadītāju (arī bez "eksperimenta") sliktos braukšanas apstākļos lietotu sabiedrisko transportu. Un savukārt citu daļu autovadītāju nekāds eksperiments nepārliecinātu - viņi pieraduši pie sava auto, vai arī sabiedriskais transports viņu vajadzības neapmierina. Pie šīs nulles hipotēzes, ja tiek uzsākts "eksperiments", tad pirmā daļa autovadītāju paņem līdzi reģistrācijas apliecību un saņem atlaidi. T.i. personīgo auto skaits nemainās; Rīgas Satiksmes pārvadāto pasažieru apjoms arī nemainās - vienkārši daļa pasažieru, kuri līdz tam maksāja par braucienu, tagad brauc par brīvu.

Lai pierādītu, ka no "eksperimenta" ir kāds efekts, vajadzētu datus par tādiem sniegputeņiem, kad ir atlaides un par tādiem sniegputeņiem, kad nekādu atlaižu nav. Turklāt nepietiek uzdot RS kontrolieriem saskaitīt tos pasažierus, kuri paņēmuši līdzi reģistrācijas apliecības - ja reiz par "eksperimenta" mērķi tiek pasludināta "korķu" mazināšana. Ir nepieciešams skaitīt vieglās automašīnas, kuras reāli izbrauc Rīgas ielās (teiksim, šķērso tiltus vai tml.).

Ja "eksperiments" tiešām pārliecina ievērojamu daļu autovadītāju izmantot RS pakalpojumus, tad gods un slava Ušakovam. Ja turpretī vienīgā jēga "eksperimentam" ir imitēt kaut kādu rīcību - tad tā ir publiskās telpas piesārņošana ar troksni un bezkaunīgs "self-promotion".

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Ilze

Tiesa, saskaitīt precīzus datus laikam nav iespējams, pat saskaitot automašīnas Rīgas ielās, jo, iespējams, daudzi tāpat neizbrauc ar auto dēļ sniega, ar vai bez RS bezbiļetēm.
Problēma vispār ir daudz dziļāka - ir pārāk daudz cilvēku, kas nemūžam ne pa kādu naudu nepārsēdīsies no auto uz sab. transportu. Ja nu kāds viņus ieraudzīs autobusā! Kauns! Šāda attieksme rada visvairāk sastrēgumu. Ušakovs pieķēries pareizai problēmai.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Atzinība

+1

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
olafs

Man jau nu schiet ka Kazhoka un te labie teeli ir saspiedushies - reaali kruta doma - reaali kruta riiciiba - logiska domaashana / es te nesaskatu kautko vaajpraatiigu - es te reaali saskatu perfektu riiciibu kriizes sitvaacijaa.... Labaak Kazhoka buutu cepusies par likumiigajiem zagljiem kaa lembergs nevis runaajusi tukshu....

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Ilze

Man gan šī liekas matu skaldīšana no Kažokas puses. Šoreiz. Parasti piekrītu, bet tieši šajā gadījumā pašdarbība zināmā mērā haotiskā situācijā - ilgstoša snigšana, ko patiešām nevar objektīvu iemeslu dēļ novērst, ielas nevar būt tīras visu laiku, sastrēgumi IR problēma un ļoti liela, sniega tīrāmās tehnikas ir tik, cik tās ir, un vairāk arī nevajag, ņēmot vērā, cik bieži šis notiek - jā, es uzskatu, ka tādā situācijā mēram ir jābūt pilnvarām rīkoties ārpus normatīvo aktu robežām, izdodot kaut kādu vienpersonisku rīkojumu (par ko viņam arī attiecīgi jāuzņemas atbildība un sekas, ja šis rīkojums būtu aplams, kaitniecisks, neloģisks).
Neiegūtie ienākumi man šķiet neaprēķināmi - tīri teorētiski šie vadītāji nebūtu lietojuši RS pakalpojumus un peļņas tāpat nebūtu.
Tā kā karogu Ušakovam rokās un uz priekšu.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Kalvis Apsitis

>>> Šorīt kolēģi tika izmantojuši šo priekšrocību - visnotaļ apmierināti, atsaucās gan, ka tāds esot jaunais likums.
=======
Tās ir labas sabiedriskās attiecības :) Ikvienam rīdziniekam šķiet, ka kaut kur tepat līdzās notiek labas lietas - kolēģi jūtoties apmierināti, kaut kur asfaltē dzīvojamo namu pagalmus, kaut kur mazturīgām daudzbērnu ģimenēm dod dzīvokļu atslēgas... Uz savas ādas to pieredzēt nav gadījies, toties katrs pazīst kādu, kurš kaut ko tādu sakās dzirdējis no kolēģiem, redzējis pa TV vai izlasījis Interneta komentāros.

Kā autovadītājs (un arī Rīgas Satiksmes klients), sev nekādu lielu ieguvumu neredzu. Ja vien autovadītājs nepārvadā vismaz divus pasažierus (kuriem pašiem nepienākas atlaides), tad sabiedriskais transports arī tāpat izmaksā lētāk nekā autovadīšana ziemas apstākļos: automašīnas degviela+risku amortizācija+(iespējams) stāvvieta Rīgas centrā. Droši var pieņemt, ka tie cilvēki, kuri ir gatavi braukt ar sabiedrisko transportu, puteņa laikā it īpaši centīsies to lietot. Vienkārši "eksperimenta" dienās viņi var justies motivēti paņemt līdzi vēl arī autovadītāja tehnisko apliecību un ietaupīt vēl 1-2 latus. Tā kā viņi šajās dienās neskenē pat bezmaksas e-talonus, tad Rīgas Satiksmei nav iespēju uzzināt, par cik pieaudzis šādi pārvadāto cilvēku skaits. Darīšana ir nevis ar ekonomisku eksperimentu (kur var izmērīt, kā viena vai otra motivācija izmaina cilvēku uzvedību), bet gan ar sabiedrisko attiecību "eksperimentu".

Vienā dienā ietaupīt 1-2 latus, protams, ir patīkami - bet jāapzinās, ka šie paši autovadītāji, ja vien ir deklarēti Rīgā, arī uztur Rīgas Satiksmi un ar visiem procentiem apmaksās Rīgas municipalitātes kredītsaistības. Varbūt labākā ziemassvētku dāvana viņiem būtu - RD bezdeficīta budžets?

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Piensaimnieks

Es varu tikai piekrist Kažokas jaunkundzes argumentācijai, par to kā tam būtu bijis jānotiek - ir jābūt tiesiskam pamatam, lai varētu atvieglot vai sarežģīt dzīvi kādai konkrētai sabiedrības grupai.

Vienlaikus, tam nav nekāda sakara ar to cik šī ideja ir laba vai slikta. Man šķiet, ka šī ideja ir laba divu būtisku iemeslu dēļ. Pirmkārt, ja tas tiešām atvieglo satiksmi, tad visi ir ieguvēji, arī tie kas maksā par sabiedrisko transportu, citi šoferi, un tie šoferi, kas piedalās eksperimentā, jo viņi savās ikdienas gaitās var pārvietoties raitāk.

Otrkārt, autovadītāji un/vai autoīpašnieki samaksā pietiekoši daudz naudiņas caur ceļa nodokli, degvielas nodokli, PVN automašīnas apkopēm un remontam, maksām autostāvvietās un galu galā ceļu policistiem. Kas nozīmē, ka nav nemaz tik netaisnīgi, ka viņiem tās pāris reizes gadā sniedz iespēju izbraukt pa brīvu ar tramvaju.

Treškārt, es domāju, ka uzrādīt tehnisko pasi varētu nebūt pietiekami, un ļauj apiet šīs idejas labu mērķi, tāpēc tehniskā + tiesības varētu būt vienkāršs bet labs papildinājums.

Un vēl, par spīti tam, ka uzskatu, ka esmu liberāls, es nevaru sev palīdzēt, un man intuitīvi šķiet, ka pašvaldību līmenī šāda problēmu risināšana, ar noteikumu, ka tas strādā, un tad ja tas neprasa papildus izdevumus (kas iespējams ir viens no iemesliem, kāpēc to nevar attiecināt uz šo gadījumu) kopumā ir labi, bet tā jau tāda sajūta vien ir.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Kaspars

Jāatzīstas, ka es ar auto braucu ne jau tādēļ, ka nespēju atļauties sabiedrisko transportu, bet gan tādēļ, ka tā nu tas ir izveidojies - ja kur jānokļūst, tad parasti kaut kur šķērsām Rīgai. Šinī kontekstā ideja par brīvbiļetēm auto vadītājiem man šķiet, piedodiet, stulba - man nav problēmu samaksāt tos pāris latus, bet diez vai es izvēlēšos 2 stundas braukt uz savu mērķi piebāztā trolejbusā.

Jā, protams, priekšvēlēšanu reklāma. Jā, protams, Ušakovs atradīs ceļus, kā legāli to nokārtot.

Vienīgais, ko es patiešām gribētu - vai viņš nevarētu pats izmantot sevis piedāvāto iespēju. Pretējā gadījumā sanāk kaut kā tā - atbrīvojiet ceļus, lai mazāka satiksme, nu un tad es tik bez korķiem braucu

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Ilze

Jā, tehniskā + tiesības ir laba doma!

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Ieva

Jūs esat kādreiz izmantojis sabiedrisko laikā, kad vairums cilvēku dodas uz vai no darba? Domāju, ka Ušakovs noteikti nē.
Ja vēlas, lai cilvēki vairāk izmanto sabiedrisko transportu (un ne tikai puteņa laikā), ir jāpiestrādā pie šī pakalpojuma kvalitātes un pieejamības.
Novēlu Ušakovam un atsevišķiem Rīgas Satiksmes darbiniekiem pavizināties pīķa stundās. Vēlams ar kādu smagāku nesamo un pēc garas, garas darba dienas.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Liene Salmina

Šorīt kolēģi tika izmantojuši šo priekšrocību - visnotaļ apmierināti, atsaucās gan, ka tāds esot jaunais likums. RD priekšsēdētāja vārdam liels spēks kā rādās!

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Baiba

Liels paldies par rakstu! Kā naglai uz galvas!

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
.

Jums arī patīk priecāties un kaifot par sastrēgumiem un haosu Rīgas ielās, ja tie notiek likuma burta labad.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Lai paliek

Man dikti patika, kā savā kādā tur kongresā Urbanovičs savā ierastajā naivā acu plakšķinātāja stilā teica, ka atbraucis gan bez maksas ar sab.trans. bet izrādoties (nezinu gan, kur tieši), ka to piešķīris Dombovskis [nevis, tātad SC], bij dikti sašutis un mazliet sarkastisks, tieši tik, lai arī tiem svarīgajiem vēlētājiem, kas 3.ajā ātrumā, būtu skaidrs, kurš te ir Labais.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
BaibaG

Pirmo reizi izlasot Ušakova ziņu, nodomāju, ka pienācis 1. aprīlis un tas ir joks. Vienpersoniski kaut ko pieņemt var tikai totalitārisma režīmā, demokrātijā lēmumus pieņem pēc citiem principiem. Varbūt RS varētu pāriet uz laika etaloniem- vienreiz reģistrē par maksu un otrreiz tikai reģistrē, ja brauc 1h ietvaros, tādā veidā daļa iedzīvotāju izvēlētos sabiedrisko transportu, jo tas tiešām sanāktu izdevīgāks. Kāds būs nākošais Ušakova ekperiments- pat bail iedomāties!

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
naivais pilsētnieks

Saprotu, ka beidzot kāds ir atcerējies tos nabadziņis, kuri ir spiesti braukt Mersedesos. Kāds trieciens veselībai, ja neej ar kājām. Cik tur zālēm neiziet! Kāds nevar iedomāties arī par mani. Ar Mersedesu nebraucu, labprāt ēdīšu kaviāru.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Dace Milberga

Precīzi, Iveta Kazoka! Jeb vienkārši - Nesit plaukstas, Tauta, kad Tev acis no pieres izzog! Domājiet.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Aldis Hofmanis

Es piekrītu, ka likumus ir jāievēro. Bet! Likumiem ir jākalpo cilvēkiem, nevis otrādāk. Šajā gadījumā es redzu tikai pozitīvas sekas šādai Domes (Ušakova ) pašdarbībai. Un, galu galā, tas ir eksperiments, kuru, visticamāk, viņš kā Domes priekšsēdētājs ir attiecīgi noformējis ar attiecīgu rīkojumu vai citu papīru.
Pirms kāda laika es Ušakovam un RS ieteicu velosipēdu pārvadāšanas problēmu sab.transportā risināt ar speciāliem velosipēdu turētājiem autobusu un trolejbusu priekšā. Dome un RS mēģināja tādus ieviest. Uzminiet - kāpēc neieviesa? Pareizi, jo kāds ierēdnis CSDD burtiski izlasīja likumus un nemaz arī nemēģināja izsvērt ieguvumus un zaudējumus.
Ja mēs biežāk ar galvu domātu, ne tikai akli sekotu priekšrakstiem, visiem būtu labāk.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Precīzi !!!!!

Ceru ka Kažoka šo izlasīs divreiz ! DIVREIZ !!!

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Guntars Meluškāns

Nepareizi, Aldi. Ja mēs pieņemam, ka mūsuprāt birokrātiskus ierobežojumus var apiet, ja ideja ir forša, tad mums jāpieņem, ka tos var apiet arī ar neforšām. Likuma neievērošana foršas idejas vārda ir bīstama, jo rada precedentu, kas var kļūt par pamatu daudziem pārlieku viegli pieņemamiem lēmumiem.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
zzzzzz

Guntars Meluškāns, precīzi, prieks, ka kāds saskata medaļas otru pusi!

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
tātad

1) Kā vienas reizes akcija šī būtu pieņemama, lai autobraucējiem parādītu, kur sabiedriskā transporta pietura atrodas'.
2) Ilgtermiņā to varētu uzskatīt arī par tirgus kropļošanu, jo šoferis nepērk benzīnu
3) Tagad Rīgas Satiksme paklausīgi pārpublicē relīzi, bet pie kārtējā tarifu paaugstinājuma pieprasījuma šo ļoti smuki pieminēs.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
ja

cik labi ,ka ušakam nav ienācis prātā tvitā aicināt elpot! Visi īstie patrioti nosmaktu

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
KG

hahaha :)

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
sadistei Kažokai

Jums tādas sadistiskas tieksmes - priecāties un kaifot par sastrēgumiem un haosu Rīgas ielās, ja tie notiek likuma burta labad.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Juris

liberaļi pa lielākai daļai taču ir sadisti un fašisti savā dziļākajā būtībā

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
sniegs

Nez ausainītim šīs patvaļas dēļ kādu sodu nevar uzlikt ? Kaut sabiedriskos darbus, sniegu ar lāpstiņu šķūrēt..

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Aaaa

Tu ar galvu vispār draudzējies? Dēļ tādiem burta kalpiem kā Tu bieži vien labas idejas netiek realizētas. No šī pasākuma iegūst visi, mazinās sastrēgumi, ielas ir vieglāk iztīrīt, transports mazāk kavējas. Tu domā vienīgā gudrā atradies visā Latvijā, ja tam nebūtu likumiska pamata, neviens to tik droši un publiski nedarītu, gan jau RD juristi arī zina savu darbu :D

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
ledus

Būtu jau labi, ja sastrēgumi mazinātos no tā, ka šoferīši brauc pa brīvu. Riskēšu minēt - šī iemesla pēc auto mājās atstāj kāds 0.1% Rīgas autovadītāju? Tie, kas ikdienā brauc ar auto, tāpat brauc ar auto, kam bail no sniega, tāpat baidītos no sniega un pirktu busā biļeti, bet akciju galvenokārt izmanto tie, kuriem atvilktnē aizķērusies kāda lieka tehniskā pase no kaut kā, kam kādreiz varbūt arī bija četri riteņi un stūre, bet tagad, iespējams, vairs nav (vai arī tie, kuriem viens ģimenes loceklis tagad brauc ar auto un otrs ar tehnisko pasi).
Būsim reāli, ja, un mazāk klausīsimies PR paziņojumos.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Ieva

Kāds naivums? Kur tad tie šoferi liksies? Sabiedriskajā transportā, kas jau tā ir pārbāzts līdz augšai laikā, kad cilvēki dodas uz darbu vai prom no tā? Nav vēl manīts, ka Ušakovs arī RS transporta grafikus regulētu.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Gundars Mēness

Kādam tas bija jāpasaka. Visu atbalstu, viss ir skaisti un uz šoferiem skaust nevajag, kad beidzot kāds arī par viņiem iedomājas. Bet tiesiskā valstī tā "ģēlas nebīda".

Citi autora darbi