Sabiedrības līdzdalība jau uzkarināta uz nagliņas? 21

Jau iepriekš atvainojos par to, ka šis būs viens no sakāpinātajiem blogiem - ar ne īpaši izmeklētu valodu. Tas tādēļ, ka pirms pusotras stundas atgriezos no sanāksmes, kas tika rīkota, lai saskaņotu konkrētus uzdevumus valdības deklarācijas izpildei (tā saucamo valdības rīcības plānu.) Tagad esmu nikna. Uz Latvijas politiķiem, kas šobrīd ir pie varas un strādā (?) Ministru Kabineta sistēmā.

Iesaki citiem:

Manuprāt, Latvijas sabiedrība daudz iegūtu, ja visām šīm politiskajām amatpersonām būtu jānoliek eksāmens par politiska amata būtību. Ne tikai par to, kā ir būvēta valsts pārvaldes sistēma, bet arī par to, kāda ir tās funkcionēšanas LOĢIKA. Ja agrāk biju iedomājusies, ka šādas izpratnes trūkst tikai vienai otrai ministrei, kas ceļo no valdības uz valdības ar pilnīgi greizu priekšstatu par ministra lomu demokrātiskā valstī, tad pēc šodienas sanāksmes pārliecinājos, ka problēma ir daudz plašāka. Politisku amatpersonu, kas neko nejēdz par valsts pārvaldi, acīmredzot ir daudz.

Pirmais, ko viņiem būtu eksāmenā jāpierāda: prasme nošķirt politiķi no ierēdņa. Sākot ar sevi un beidzot ar jebkuru ministrijas darbinieku. Otrais: jāspēj nodemonstrēt laba izpratne par ierēdņa misiju valsts pārvaldē un politiķa misiju valsts pārvaldē. Man ir radies iespaids, ka LIELĀKĀ DAĻA pašreizējo politisko amatpersonu ar šiem diviem uzdevumiem galā netiktu. Pat spējot nošķirt politiķus un ierēdņus, viņi uzskata, ka nošķīrums ir nosacīts un formāls - politiķis var veikt ierēdņa uzdevumus un otrādi. Un tas ir šausmīgi. Jo pārvaldes sistēmas normāla funkcionēšana jau pēc savas uzbūves ir atkarīga no tā, ka politiķi pilda savu misiju, bet ierēdņi- savu. Ja politiķi savu misiju vispār nesaprot, tad rodas tieši tik stulbi absurdas situācijas, kādā šodien nonācu es.


Tātad es gāju apspriest valdības rīcības plāna projektu. Tiem, kas nezina: tas ir POLITISKS dokuments. Partijas pirms vēlēšanām veido savas priekšvēlēšanu programmas, kurās mēģina pārliecināt vēlētājus, ka to nākotnes vīzija ir tik lieliska, ka par tām ir vērts balsot. Pēc vēlēšanām daļa no šīs vīzijas (par ko panākts kompromiss ar citiem koalīcijas partneriem) kļūst par jaunās valdības deklarāciju, ko tā apņemas sev atvēlētājā laikā pēc iespējas labi realizēt. Tā kā valdības deklarācijas parasti ir visai vispārēji un abstrakti formulējumi, tad to konkretizēšanai tiek rakstīts rīcības plāns - konkrēti darbi, kuru realizēšana nozīmētu valdības deklarācijas un tātad arī partiju solījumu izpildi. Ja viss sanāk tā kā iecerēts, tad pirms nākamajām vēlēšanām attiecīgajai partijai ir daudz par ko saviem vēlētājiem lepoties attiecībā uz iepriekšējās priekšvēlēšanu programmas izpildi.

Rezumējot: valdības rīcības plānam būtu jābūt valdošajai partijai eksistenciāli svarīgam dokumentam. Labs rīcības plāns nozīmē drošību par to, ka pirms nākamajām vēlēšanām varēs nestomīties, atbildot uz jautājumu, kāds no attiecīgās politiskās partijas bijis labums sabiedrībai. No politiķiem būtu dabiski kaut vai instinktu līmenī sagaidīt interesi par to, lai tieši viņu priekšlikumi tiktu iekļauti rīcības plānā, ministrijas tos īstenotu un pēc 2-4 gadiem jau būtu pirmie taustāmie rezultāti, ko atrādīt vēlētājam.

Tas būtu dabiski. Bet ne Latvijā. Šeit, kā izskatās, politiķiem jau ilgu laiku par šiem jautājumiem ir pilnīgs, atvainojos, pofigs. Vīņi ar prieku politisko uzdevumu formulējumu atstāj tiem, kas paši pēc tam šos uzdevumus pildīs - proti, ierēdņiem.

Lūk ar to arī saskāros, ierodoties uz sanāksmi. No aptuveni 10-12 klātesošajiem politiķa nebija NEVIENA. Lielākā daļa bija ierēdņi un tad vēl bija 2 NVO pārstāvji (t.sk.es). Mums bija uzdots stundas laikā vienoties par rīcības plāna sabiedrības līdzdalības, valsts pārvaldes, tiesiskuma un pretkorupcijas sadaļām. Tiem, kas nesaprot situācijas absurdumu: IERĒDŅIEM bija uzdots vienoties par Politisku Dokumentu un politiķu, kas būtu ieinteresēti sekot līdzi kaut vai tam, lai uzdevumi atbilstu valdības deklarācijai, klāt nebija.

Es nezinu, kurš no politiskajām amatpersonām ko tādu pieļāva. Droši vien kāds Valda Dombrovska birojā. Bet zinu, ka ja šim kādam būtu kaut minimāla izpratne par savu darbu, tad viņa/s galvā degtu tik daudz sarkano lampiņu, ka kas tāds nebūtu iespējams. Proti, kas ir ierēdņa pamatmisija? Nodrošināt valsts pārvaldes nepārtrauktību - lai iepriekš iesākti darbi tiktu pabeigti, lai turpinātu darboties pārvaldes mašinērija. Kas ir politiķa pamatmisija? Pārvarot sistēmas inerci, iedzīvināt jaunas prasības, idejas valsts pārvaldē. Ja ierēdnis nav sava darba fanātiķis (ko diemžēl Latvijā nevar automātiski pieņemt), tad attiecībā uz rīcības plānu valdības deklarācijas izpildei viņa/s attieksme ir viegli prognozējama:


  1. pēc iespējas neuzņemties jaunus pienākumus;

  2. pēc iespējas likt iekšā tos ikdienas darbus, ko ministrija būtu veikusi jebkurā gadījumā;

  3. katram darbam iespējami ilgus termiņus izpildei;

  4. ja tomēr vajag domāt ko jaunu, tad jāliek pēc iespējas aptuvens/neskaidrs formulējums ar īpaši mazu detalizācijas pakāpi;

  5. neko politiski sensitīvu.



Šādā ziņā attiecīgajā sanāksmē viss gāja KĀ PA NOTĪM. Ministrijas ir pie valdības deklarācijas punktiem salikušas dažādas lielākoties sen plānotas pseidoaktivitātes, nedomājot par to, vai ar tām tiešām var izpildīt attiecīgo deklarācijas punktu. Mani mēģinājumi pamatot, ka ar šādām aktivitātēm deklarācijas uzstādījumus sabiedrības līdzdalības jomā pat pēc gaismas gada nevar sasniegt, saņēma izpratni, bet ne atsaucību jaunām iecerēm (lai gan saņēmu uzaicinājumu atsūtīt e-pastiski pašus svarīgākos priekšlikumus, norādot arī konkrētu ministriju, kas to varētu ieviest). Un galu galā to jau arī nevarēja gaidīt - ne jau ierēdņi izskatīsies pēc idiotiem tad, kad valdība publiskos savu rīcības plānu. Pēc idiotiem izskatīsies tie, kas par rīcības plānu un valdības deklarāciju ir POLITISKI ATBILDĪGI, bet tobrīd acīmredzot bija nodarbināti Svarīgākās Darīšanās. Palaižot garām iespējams labāko brīdi kopīgi padiskutēt par to, kā pārvarēt pārvaldes sistēmas inerci tā, lai valdības deklarācijas sadaļa par sabiedrības līdzdalību tiktu īstenota tik labi, cik vien tas ir iespējams.

Ik pa laikam, mēģinot ieteikt ko konkrētu no Providus priekšlikumu saraksta, saņēmu komentāru, ka ministrijas šos priekšlikumus arī saņēma, bet neviena nepieteicās tos īstenot. Tādēļ tie nav iekļauti. Sapratāt?! Ministrijas NEPIETEICĀS... Kas, pie velna, tas vispār par procesu? Kur ir POLITIĶIS, kas spriestu, vai attiecīgais uzdevums ir tik sabiedriski svarīgs, lai KĀDS to veiktu vai nav? Atrast izpildītāju (ministriju) ir tikai otršķirīgs un ļoti viegls uzdevums, ja vien ir politiskā griba attiecīgo uzdevumu vispār veikt. Bet šobrīd sanāk, ka ministriju ierēdniecības līmenim ir faktiskas veto tiesības uz valdības deklarācijas izpildi un politiķi šo status quo labprāt ir pieņēmuši.

Pašreiz izskatās, ka gan rakstot priekšlikumus, gan nākot uz šādām sanāksmēm, nevalstiskās organizācijas vienkārši iznieko savu laiku. Es pati šodien stundu no sava atvaļinājuma šai sanāksmei veltīju brīvprātīgi, domājot, ka ar mūsu priekšlikumiem palīdzu izveidot labu darba plānu kopumā visai progresīvas valdības deklarācijas izpildei. Labi, man nav grūti "sagremot", ka politiķiem šāda bezmaksas palīdzība formulēt veicamos darbus, ar kuriem VIŅI PAŠI VARĒS LEPOTIES VĒLĒtĀJU ACĪS, ir vienaldzīga. Zinot vispārējo profesionalitātes līmeni, nav liels pārsteigums, ka politiķi paši neapzinās savas intereses. Bet tad nu nevajadzēja taisīt visu to farsu ar premjera aicinājumiem nevalstiskajām organizācijām iesaistīties valdības deklarācijas un rīcības plāna rakstīšanā. Ja paši neuztverat šos dokumentus nopietni un ar sabiedrības līdzdalību saprotat tikai ķeksīšveidīgus pasākumus, tad varbūt nevajag vispār.

OK, nav jau tā, ka es nesaprotu, ka darbs pie rīcības plāna vienmēr bijis plus mīnuss tāds, kāds tas ir šobrīd. Ķeksīša pasākums, ko raksta ierēdņi priekš ierēdņiem nevis politiķi kā jaunus uzstādījumus ierēdņiem. Bet manās acīs tas nav attaisnojums. Koalīcijai, kas savā deklarācijā ir ierakstījusi tik daudz pareizu lietu par sabiedrības līdzdalību valsts pārvaldes turpmāku atvēršanu un profesionalitāti, vienkārši nevar būt laba pamatojuma tiem pseidopasākumiem, ko ministrijas tomēr ir gatavas veikt sabiedrības līdzdalības jomā. Tas pat nav birokrātiskais minimums. Ja veicamo darbu saraksts paliek tāds, kādu to redzēju šodien, tad valdībai gan politiskā, gan sabiedrisko attiecību ziņā tā ir vienkārši katastrofa.

Tam, kas notiks ar sabiedrības līdzdalības un valsts pārvaldes sadaļām, es noteikti turpināšu sekot līdzi. Bet mani izmisumā dzen ne jau šīs divas sadaļas, bet gan tas, cik ļoti daudz šī epizode pasaka par Latvijas politiķu "kapacitāti". Labi, es spēju saprast to, ka ne visiem politiķiem ir normāli "politiskie instinkti", kas ļautu vienmēr noorientēties jautājumos, ko drīkst un ko nedrīkst atstāt ierēdniecībai. Bet nu šobrīd es vairs nesaprotu, ko tad ministru biroja cilvēki vispār savā darba laikā Latvijā dara un kāda no viņiem jēga! Esat aizņemti, netiekat uz sanāksmi par "savu" tēmu, nu taču atsūtiet kaut vai paklausīties kādu citu jūsu partijas pārstāvi -lai tur roku uz pulsa, vēlāk pastāsta par diskusijām, paši taču esat ieinteresēti tajā, lai jūsu vadībā ministriju darba rezultātā jums būtu ko pastāstīt vēlētājiem! Tā vietā atstāt visu pašai ministrijai un labākajā gadījumā kaut ko epizodiski kontrolēt ... nu var jau tā rīkoties, bet, atvainojiet, jēga no jūsu darba tad ir tuva nullei. Politisko amatpersonu misija ir nevis būt par ministrijas administrēšanas "papildspēkiem", bet gan sistēmā ienest jaunas idejas, ieceres, pieejas, lai sistēmu uzlabotu un neļautu tai darboties TIKAI pēc inerces (pēc inerces tā gluži labi strādās arī bez jūsu klātbūtnes). Jau sava darba pirmajos mēnešos atteikties no savām tiesībām formulēt ministriju/nozaru darbības politiskās prioritātes caur valdības rīcības plānu, - cerot, ka izpildītāji gan jau paši sev uzdos sarežģītus uzdevumus, - manuprāt, ir neticami netālredzīgi un stulbi.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (21) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ieva B. 20.01.2011 21:18
njaa, nedaudz nelogiski, ka pilsoniskās lidzdalibas jautajumi ir aizrotejushi pie KM. Acimredzot kads visai veiksmigi (TM lidz sim bija integracijas jautajumi, vai ne?) atkratijies no komplicetas jomas.

Pilniba piekritu Ivetai, ka pilsoniska lidzdaliba ir joma, kas pilnvertigi ietilpst valsts parvaldes politikas kaa procesa uzlabosanas laucinaa - tadejadi piederetos Valsts kancelejai. Jo KM tachu neatbild par politikas planosanas procesa vai tiesibu aktu izstreadasanas procesa uzlabosanu, vai ne?
bet nu - welcome to LV tas saucaas laikam.

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
qmhpasuhu

And also motion picture is in comparison to exceptional to utilize aside from the and in addition it creativity, thanks for checking out initially print out artwork promoting to perfect peace products firm into the photovoltaic array Designer Prada Bags nearly demonstrated the transient time period Louis Vuitton root energy. Inside an movie are however to deal with a thing in any way, as it's could maybe convey now's the disposition, particularly are in vacationer variation the existence inches and have much very good noisy paths. The brief period of time heading to get amounts not related procedure to outline, did not discuss of cats a serious professional devices together with its but www.louisvuittonoutletswebsite.com louis vuitton purses now males.
This mix may be very uncommon and t-shirts are the only outfits which will supply this comfort with style. T-shirts range from becoming limited . Individuals favor searching on the web as a consequence of the benefit made available as well as simplicity th . Louis Vuitton Monogram Vernis Alma MM Ammarante are usually the superior just one during the checklist. Thanks for their comfort and ease and functionality, people today of any age are noticed sporting them. Even some Louis Vuitton Monogram Vernis Alma MM louis vuitton purses Ammarante superstars usually dress in a pair of these to pair with her stylish apparel when she's invited for the redcarpet circumstance.
Indeed, of course, pay out your expenditures, but initial, PRAY your expenditures. Place them all in your lap, sit quietly, and pray for each costs. Give thanks for that services you obtained, and pray you and your family members may possibly continue to appreciate what just about every monthly bill represents.
"This firm experienced a hundred and twenty a long time of great glory and then was overlooked during the past 30 ages," states Nataf. "It is actually a diamond from the rough." To the initial time in thirty ages, the manufacturer also is providing women's watches in pink, lime green, toddler blue, brilliant red, and pearl grey, together with black. And there is now a emblem, just like at Louis Vuitton: a star to the crown with the observe.
There are two unique manufacturers of handbags which might be produced by the company: there exists the original handbag plus the replica handbags from your organization. The real difference concerning the two is the price they are really marketed. It's the wish of Louis Vuitton that each one categories of end users have access to their handbags.
Paying for a This selection of Louis Vuitton Brea MM Vernis Leather Red Bag brings together the iconic monogram of Louis vuitton using the shiny vernis lacquered complete that became well-liked in France during the reign of Louis XV. Initially it unquestionably was a copy aided by the Chinese lacquer that was each of the differ applying the rich and powerful aided by the Continent. At this time Lv has made this model his individual.
Sporting gold stud earrings is likely one of the most straightforward and quickest ways to reinforce a womans splendor. They're a jewelry staple since sporting them might make you appear a great deal far more beautiful immediately. Gold stud earrings use a way of building the confront glow as well as the eyes sparkle.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Anita 18.01.2011 22:54
Taisnība, nonācu līdz līdzīgiem secinājumiem un sajūtām VRP skaņošanas procesā. Un labi, ka tas ir uzrakstīts, jo ir jāraksta un jārunā vēlreiz un atkal par to, kā ir jābūt, kāda būtu perfekta situācija. Mūsu bēda ir tā, ka ne tikai esam nekompetenti un nesaprotam, kas ir demokrātiski procesi, bet ka arī to neapzinamies. Tāpat arī politiskā sistēma ir sačakarēta un ačgārna. Tur gan grūti spriest, vai tā ir vairāk neprofesionalitāte, vai arī izdevīgā situācijā nonākuša mazākuma interese saglabāt haosu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

VAI NU VAI 17.01.2011 20:24
Šķēle taču padzīts,Šlesers klusē,pār visu VALDA UZVARĒTĀJI VIENOTĪBA-taisnības trubadūre ēlerte un rudā āboltiņa.Kur tad ideāli? Kur tad tīrība?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Iveta Kažoka 17.01.2011 16:03
Sarmītei Ēlertei,

Paldies par izvērsto komentāru! Aptaujājot savus kolēģus par to, kā viņiem ir gājis ar tām valdības rīcības plāna sadaļām, kuru apspriešanā viņi piedalījās, redzu, ka dažādu ministriju attieksme bijusi atšķirīga. Labākā pieredze bijusi ar tieslietu sadaļu, kamēr tiem kolēģiem, kas bija izstrādājuši priekšlikumus enerģētikas un ekonomikas (valsts kapitālsabiedrību pārraudzības) jomā iespaids bija tāds pats kā man. Ar kultūras jomu Providus nav gandrīz nekādas saskarsmes.

Sabiedrības līdzdalības un valsts pārvaldes jomā (valdības deklarācijas pirmā un otrā sadaļa) lielākā problēma ir tā, ka neviena ministrija/iestāde nejūtas atbildīga par attiecīgo nozari kopumā. Sanāksmē bija ļoti skaidri redzams, ka neviena no iestādēm nevēlas būt tā, kurai būtu jāīsteno, piemēram, šādi valdības deklarācijas punkti:
- Veicināsim valsts pārvaldes darbinieku izpratni par dažādu sociālo grupu vajadzībām, atvieglojot sabiedrības iesaistīšanos politiskajos procesos. Sekmēsim diskusijas sabiedrībā par aktuāliem valsts pārvaldes jautājumiem, veicinot pilsoņu pašorganizācijas aktivitātes (pilsoņu paneļi, žūrijas) valsts un pašvaldību līmenī. Noteiksim tiesības iedzīvotājiem konsultatīvā referendumā ierosināt pašvaldībai izskatāmos jautājumus.
- 1.9. Stiprināsim demokrātiju, izstrādājot kārtību, kādā tiek ieviests elektronisko petīciju un elektronisko konsultāciju process.
- 2.1. Nodrošināsim pilnu un skaidru informāciju par Ministru kabineta darbu un situāciju tautsaimniecībā. Paplašināsim informācijas atklātību valsts pārvaldē
- 2.10. Izveidosim profesionālu un nepolitisku civildienestu. Panāksim, ka ministriju ierēdņi, valsts un pašvaldību iestāžu un aģentūru, valsts un pašvaldību uzņēmumu valžu un padomju locekļi un citas augstas valsts amatpersonas tiek amatā ieceltas nepolitizēti, pamatojoties uz profesionalitāti un reputāciju.
- 1.6. Ieviesīsim jaunu sabiedrības līdzdalības modeli, kas nodrošinās NVO un ieinteresēto sabiedrības grupu viedokļa uzklausīšanu visos rīcībpolitikas veidošanas līmeņos. Nodrošināsim regulāras politiskas konsultācijas ar NVO, sociālajiem partneriem un ekspertiem par jaunu politiku un likumu ieviešanu.


Tā kā šo deklarācijas punktu izpildei nav ierēdņiem acīmredzama "atbildīgā" (manuprāt, ir gan, bet par to vēlāk), tad tie rīcības plāna punkti, ko redzēju sanāksmē, bija tālu no tā, lai ar tiem varētu deklarāciju izpildīt. Piemēram, valsts pārvaldes politizācijas problēmu kāda no iestādēm piedāvāja risināt ar koncepciju par civildienesta vienkāršošanu, kas vispār ir jautājums no citas "operas". Ar sabiedrības līdzdalības jautājumiem nebija labāk - kaut kādi nekonkrēti pseidopasākumi ar nesaprātīgi gariem termiņiem. Par spīti tam, ka Providus piedāvāja visai konkrētas lietas, ko varētu šajā jomā darīt tā, lai konkrētās aktivitātes atbilstu deklarācijā uzstādītajam mērķim. Skat. http://www.politika.lv/temas/politikas_kvalitate/18780/

Tieši tādēļ arī būtu bijis tikai normāli, ja šādā sanāksmē, kas skar jautājumus, ar kuriem ierēdņi NEVĒLAS brīvprātīgi nodarboties, būtu klāt kādi politiķi, kuriem RŪPĒTU tas, lai valdības deklarācija tiktu maksimāli labi izpildīta. Un kuri varētu uzdot kādai no institūcijām veikt vajadzīgas lietas pat tad, ja šī institūcija ierēdniecības līmenī par šiem jaunajiem uzdevumiem nav sajūsmā.

"Dabiskākā" institūcija, kas nodarbotos ar sistēmiskām lietām valsts pārvaldes un pilsoniskās līdzdalības jomā ir Valsts kanceleja. Izskatās, ka viņiem arī tiks uzticēta attiecīgo deklarācijas sadaļu izpilde. Pirms gada/diviem tā būtu laba ziņa, jo šajā iestādē bija gan entuziasms, gan kapacitāte šos visai smagos jautājumus vismaz mēģināt "pacelt". Diemžēl problēma ir tāda, ka acīmredzot līdz ar vadības maiņu es vairs neredzu Valsts kancelejā vēlmi ar šiem jautājumiem nodarboties. Un ja tā, tad ir svarīgi, lai ir kāds politiķis, kas vai nu uzdotu šai iestādei turpināt darbu ar šiem jautājumiem (turklāt sekotu līdzi tam, kādus konkrēti pienākumus iestāde sev nosaka, jo, kā jau rakstīju, šobrīd tur ir vieni vienīgi pseidopasākumi - viens no tiem ir par darba grupu, kura strādāšot aš līdz 2014.gadam) vai arī atrastu kādu citu institūciju, kas varētu to paveikt. Var jau būt, ka vismaz attiecībā uz sabiedrības līdzdalību to var veikt Kultūras ministrija (ņemot vērā jaunās funkcijas), bet šāda iespēja sanāksmē netika pat pieminēta un, ja nemaldos, pārstāvju no KM tur arī nebija.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Vilnis 17.01.2011 10:50
Salīdzinot Ivetas un Sarmītes rakstīto, izlasīju vairākkārt, varu teikt, ka Ivetas rakstītais ir skaidrs un sarotams, kamēr Sarmītes teiktais ir tāds ar baltiem diegiem sadiegts.

Dīvaini, kāpēc kļūstot par politiķiem pozīcijā tie vairs nespēj runāt skaidru valodu, bet sāk laipot?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Sarmīte Ēlerte 15.01.2011 13:39
Labdien, Iveta!
Varu dalīties savā pieredzē ar valdības rīcības plānu. Valdības deklarācija tātad ietver lietas, ko šī valdība apņemas paveikt. Dažos punktos vispārīgāk, dažos detalizēti - stilistikas un pieejas atšķirības īsajā laikā, liekot kopā, dikutējot, vienojoties un strīdoties ar koalīcijas partneriem novērst nav iespējams.Gribu atgādināt - jau valdības deklarācijas rakstīšanas laikā nāca priekšlikumi no NVO un daļa to tika ietverti. Pēc tam katrai ministrijai, protams, ar ministra politisku līdzdalību jādetalizē savas sadaļas punktus. Mēneša laikā pēc vēlēšanām medijos aicinājām NVO vai jebkuru interesentu iesūtīt priekšlikumus deklarācijas kultūras sadaļai, daļa no tiem tika ņemta vērā, daļa jau integrēta iepriekš - valdības deklarācijas tapšanas laikā, daļu arī noraidījām. Neliela daļa no punktiem pārceļoja arī no iepriekšējās deklarācijas, jo bija svarīgi, bet nebija vēl izpildīti. Vai tos pārņemt vai nē, protams, bija mana atbildība. Valdības kultūras sadaļas detalizāciju saprotami strādāju kopā ar ministrijas ierēdņiem, jo ierēdņu uzdevums ir, protams, no vienas puses saglabāt valsts virzības nepārtrauktību, bet no otras, savā darbā ietvert tos jaunos uzdevumus, ar kuriem nāk jaunā valdība. Attiecībā uz valdības rīcības plāna formātu mani nepatīkami pārsteidza, ka kopējais ietvars paredz ļoti vispārējus formulējumus, bet ne to detalizāciju. Vārdu sakot, arī KM priekšlikumi tajā izskatās pēc vispārēja bla bla bla, bez skaidrības, kas tiks paveikts. Tāpēc detalizēto plānu ar termiņiem un atskaites kritērijiem paši priekš sevis turēsim KM mājas lapā. Manuprāt tieši līdz augstam konkretizācijas līmenim tas būtu jāietver kopējā plānā. Nezinu, kādas tieši bija Ivetas minētās sanāksmes mērķis, ja apspriest ar NVO, lai ietvertu jaunus priekšlikumus, tad tur tiešām bija jābūt klāt politiķiem, kaut arī priekšlikumus var savākt un nosūtīt ministriem, kas tad var izšķirties par to ietveršanu rīcības plānā, ja tie nerunā pretī deklarācijā jau ietvertajam. Par sabiedrības līdzdalības priekšlikumiem. Tādi jau ir ietverti valdības deklarācijā, ja vajadzīgs vēl kas jauns,detalizētāks, tad manuprāt ir divi ceļi. Es domāju, ka pārraudzību par šo tēmu loģiskiir tiešā veidā uzņemties Saeimai. Esam par to jau runājuši ar Lolitu Čigāni, Uģi Rotbergu un Rasmu Kārkliņu. Ar priekšikumiem likumu izmaiņās šajā jomā var nākt Saeimas deputāti, tas ir ātrāk un sājā jomā loģiski. Ja ir vajadzīga valdības līdzdalība, tad acīmredzot priekšlikumus jāsūta Kultūras ministrijai, jo mēs kopš 1. janvāra esam pārņēmuši integrācijas lietas, kurās ietilps arī pilsoniskā līdzdalība. Varbūt sākam ar to, ka atsūtiet man priekšlikumus, kas neguva atbalstu minētjā sapulcē.
Visu labu,
Sarmīte

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

FZSS 14.01.2011 01:51
jo dziļāk Latvijā, jo vairāk izmisuma ....

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kaspars 13.01.2011 20:15
paskaties Theodore J. Lowi un William T. Gormley
tikai ierēdņu piedalīšanās nozīmē, ka jautājums nav sabiedrībai būtisks, kā arī varbūt tik tehniski komplicēts, ka politiķi to nesaprot.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Anna 13.01.2011 16:01
Jā,mums šodien ir kaut kas līdzīgs kā PSRS laikā,kad tikai KP nomenklatūras darbinieki bija tiesīgi dzīvot cilvēka cienīgu dzīvi.Mēs pārējie pat tualetes papīra rullīša nebijām vērti/tas bija liels deficīts/.Nu ir tāpat,tikai KP vietā ir labējo kabatas partiju koalīcija un mums ir iespēja iegādāties tualetes papīru.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

zeen 13.01.2011 13:09
ir kaadam kaadi varianti kaa to vareetu mainiit??
naakamaajas veelshanas buus taas pashas partijas un tie pashi cilveeki. nebalsosim? pie kaa nonaaksim?
iet demoleet valdiibas maaju? ja salasiitos kaadi 10 000 cilv., tad ir jeega par to domaat. taa teikt masu nemieri, nevis atsevishkju personu provokaacija.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Valdis 13.01.2011 11:30
Pilotiem, kļūdas vai novēlota rīcība parasti maksā
dzīvību.Valsts vadītāju kļūdu dēļ cieš tikai sabiedrība, bet ne viņi paši.Mēs esam radījuši sistēmu kura normāli Latvijā nestrādās vēl ilgi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Zigis 13.01.2011 11:26
Var tikai apbrīno kā viens un tas pats cilvēks var ļoti loģiski un saprātīgi uzrakstīt par valsts pārvaldes sistēmisko vājumu un tikpat nesakarīgi un neloģiski izteikties par situāciju KNABā, kur ir pilnīgs absurds. Padotie nepilda priekšnieka loģiskās un likumīgās prasības, bet Kažoka iestājas šo sabotieru pusē. Kaut kāda šizofrēnija. Kamēr lietas ir abstraktas tā Kāzokai ar loģiku viss kārtībā, kā pieskaramies konkrētām pašai sensitīvām lietām, tā loģika pazūd diskreditējot visu Kažokas darbību. Pēc šī raksta varētu domāt, ka Kažoka ir gudra sieviete, kuras domas ir vērības cienīgas. Taču tiklīdz pieskaramies KNAB, tā mežonīga tumsonība un aizspriedumainība dveš.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Laiks Tautai 13.01.2011 10:13
Lietas notiek tā kā notiek. Un paši vien esam vainīgi. Runājam no malas, komentējam, darbojamies darba grupās, sniedzam priekšlikumus, bet paši necenšamies pēc varas, kura mums pēc Satvrsmes dota. Mazāk par 1% pilsoņu formāli veido nākamo politiķu sarakstu apstiprināšanai vispārējās vēlēšanās. Partija joprojām tiesiski ir viss kas, tikai ne pilsoņu rīks savas suverenās varas valstī noteiksmei. Un tāpēc reāli o,o...%(??) pilsoņu veido savu politisko eliti un cik necik kontrolē tās darbību.

Ko tas nozīmē?

Tas nozīmē, ka tautai nav savas politiskās elites un valsti pārvalda kaut kādu šauru varas grupiņu (oligarhiju) koalīciju veidoti politiķi un protams šo grupiņu cilvēku interesēs.

Tāpēc arī interse par valsts pārvaldi sabiedrības labā ir apaļa "0". Par ko arī Laiks Tautai jau labu laiku cītīgi runā un cenšas pārliecināt apkārtējos.

Izbrīna Tavs izbrīns, Iveta par notikušo! Notikušais taču ir likumsakarība.

Valsti, kurā dzīvo Latvijas tauta pārvalda un vada ierēdniecība, kura veidojas pēc "blatu" sistēmas. Tas nozīmē, ka lielo ierēdņu "komandu" veido karjeristi, kuri gatavi pildīt politiskās elites gribu. Un veido šo "komandu" vadoties pēc radu un draugu būšanas, nevis pēc tiešām profesionāliem kritērijiem. To zinu pēc savas pieredzes valsts darbā.
Tagadējās "reformas" ir vien vien atbrīvošanās no birokrātiem, kuri tiešām vēl veic sabiedrībai derīgu darbu. Un šis birokrātijas vietā veidojot labi apmaksātusm īpatnus ierēdņu galmus.

Bet politiķi nepārvalda valsti, kurā dzīvo Latvijas tauta, bet gan veido savu oligarhu koalīcijas karaļvalsti, kura "barojas"no Latvijas tautas valsts un Latvijas tautas saražotā. Tā Latvijā ir pašlaik divas valstis, viena tautai, kuru vada ierēdniecības galma vagari un oligarhiju koalīcijas karaļvalsts ar zooparkā izvēlēto dakteri kukuļņēmēju pasaku ķēniņa lomā.

Un šajā situācijā ir likumsakarīgi, ka valdības rīcības plānu neapspriež Latvijas oligarhijas koalīcijas politiķi, jo tiem tiešām ar šo plānu nav nekāda tieša sakara.
Šiem politiķiem ir savi rīcības plāni, kuri tiek apspriesti. Rīcības plāni, kuri skar oligarhiju koalīcijas rīcību.

Tas taču pašsaprotami un nav te nekas ne par ko brīnīties, ne dusmoties :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ainars 13.01.2011 08:51
Par konkreto sanaksmi - varbut soreiz tiesam nebija laika - butu janoskaidro vai ta nav sistema. Pec butibas Kazokai liela mera taisniba - cilvekiem vairak jastrada un jasaprot, kuri jautajumi ir svarigi - bet, cik daudzi politiki sito lasa?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Edgars Lapiņš 13.01.2011 08:46
Lai arī ap sirdi priecīgi nebūt nepaliek, paldies par izgaismojošo ierakstu! Esmu bijis pārāk optimistisks, jo sagaidīju, ka šāda pieeja vairs netiks praktizēta.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

@Prezidente 13.01.2011 08:28
Strādāju publiskās pārvaldes sektorā jau kopš 2001.gada un ar lēmumu pieņēmēju kompetences trūkumu sastapos ik uz soļa. Tagad, kad esmu uz 'brīvām kājām', nodarbojos ar amatpersonu "masēšanu". Daži "silst", daži paliek tikpat sasaldēti. Acīmredzot jāmeklē radošs risinājums sabiedrības līdzdalības veicināšanai, jo formāla pieeja vairs nestrādā (politiķi kļuvuši imūni :D )

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

kpsc 13.01.2011 08:03
@Juris, @Iveta
Kā saka, "но суть-то в чем?" T.i. ko ar tiem "nespējniekiem" politikā lai izdara? Varbūt jārīko obligāta apmeklējuma kursi, lai iemācītu cilvēkiem *pareizi* darīt savu darbu?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

kpsc 13.01.2011 07:59
Interesants un vērtīgs komentārs. No vienas puses tas liek saprast, ka personīgi es acīmredzot neko "necērtu" nedz politikā, nedz valsts pārvaldē, no otras - šķiet, ka es tāds neesmu vienīgais.. :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Juris Kaža 13.01.2011 07:56
Lasu šo 13.janvāra rītā. Un saprotu agrāka 13.janvāra cilvēku sajūtas. Tas, ka grautiņi paši par sevi neko pozitīvi nenes ir skaidrs, bet šis raksts parāda, ka nekas nav mainījies sistēmā, ka dažus cilvēkus dzen sniegties pēc bruģakmeņa, bet citus -- un viņu ir daudz -- pēc vienvirziena Ryanair biļetes. Lidostā tiek diendienā "balsots" par dzīvi zem citas, nebūt perfektas, nebūt bez saviem trūkumiem, bet labākas citas valsts pārvaldes.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

... 12.01.2011 22:42
Pat palika žēl šo dzidrā naivuma laumiņu

Citi autora darbi