Atslēgvārdi:

Reklāmist, sieviete NAV tavas kampaņas fona attēls!!!! 35

Pasaulē teju puse iedzīvotāju ir sievietes un otra puse - vīrieši. Tomēr dažreiz, kad ieslēdzam TV, rodas iespaids, ka sievietes nesastāda vairāk kā tikai nepilnus 20% planētas Zeme populācijas. Šodienas popkultūrai ir tendences aizmirst par šo dabīgo proporciju un radīt reklāmas, filmas un multfilmas, kurās starp dominējošo vīriešu pulku ir 'iemaisīts' viens vājš, neinteresants, bet, iespējams, skaists sievietes tēls.

Iesaki citiem:

Teiksiet, trakā feministe?

Smurfi ir visādi - priecīgi, bēdīgi, dziedoši, dejojoši, veci un jauni, briļlaini un bez brillēm. Bet tikai viens no smurfiem ir sieviešu kārtas:









The Muppet Show, kurš, tāpat kā The Smurfs drīzumā atkal iznāks uz ekrāna, tikai šoreiz - lielā, un tur arī ir tieši ... viens sieviešu kārtas tēls un tā ir cūka:











Vinnijā Pūkā, piemēram, starp ļooooti daudziem vīriešu dzimtes tēliem ir tikai divi sieviešu dzimtes - Pūce un Kenga. Viens - garlaicīgs, otrs - vēl garlaicīgāks, jo ir mamma, kas nepiedalās visās jautrībās. Attēlā nav redzami.








Zvaigžņu karos, savukārt, lai kā Holivudas producenti meklēja ar uguni veselos 7 turpinājumos, pa visu galaktiku nevarēja atrast vairāk kā vienu sievieti, princesi Lea:







Vēl jau, protams, mūsu bērnības multenes - Ghost Busters, kur bija viena fona sieviete - sekretāre un Mutant Ninja Turtles, kur arī bija tieši viena sieviete - asistente/žurnāliste.

Teiksiet, tas viss ir cilvēces seksistu pagātnes paliekas (kuras Holivuda tagad iedzīvina no jauna, filmējot rimeikus)?



Jauniešu kulta seriāls The Big Bang Theory:












Nu jau beidzies, tomēr arīdzan kulta seriāls Lost:





















Un, visbeidzot, kārtējais rimeiks ThunderCats:


















Neba nu es to pamanīju pirmā - par to jau 1991.gadā The New York Times rakstīja Katha Pollitt, kuru satrauca, ka viņas meitai bērnu multfilmās trūkst spēcīgu sieviešu tēlu, ar kuriem sevi asociēt. Viņa saka, ka 'zēni definē grupu un tās vērtības. Sievietes tajā atrodas tikai, lai atrastos fonā un kontekstā ar pašiem zēniem.' Sievietes ir fona informācija vai skaista dekorācija. Ir jaušams zināms trends?

Un tā tas turpinās - Okartes jaunajā reklāmā ir tikai viena sieviete, un viņai ir dota tikai sekundāra loma, viņa tur vadus, kamēr trīs veči ir tiešām interesantas personības, viens no viņiem dzimis līderis, cits - zina wikipēdiju no galvas. Viņa savukārt tur vadus un izskatās skaisti. TV reklāmu nevarēju atrast, bet manu domu gana labi ilustrē šis:

Tāpēc, cienītais reklāmist, nākošreiz atceries, ka gan Latvijā, gan uz planētas Zeme, kur dzīvo tava mērķauditorija, ir vairāk nekā viena sieviete uz trīs (četriem, desmit) večiem. Un vēl - mēs neesam fona attēls. Mēs esam personības. Mums ir viedokļi, uzskati un problēmas. Mēs daram vairāk nekā tikai turam rokā vadus un izskatamies skaisti.


P.S. Papildināts. Skatoties uz komentāriem, kļuva skaidrs, ka lielākā daļa lasītāju šo problēmu, kad sievietes kalpo nekam vairāk kā tikai fonam un visas interesantās lomas paliek vīriešiem + multfilmās trūkst spēcīgu sieviešu dzimtes varoņu uzskata par manu no gaisa sagramstītu ideju. Fonam iesaku palasīt šo New York Times rakstu, kas datēts ar 1991.gadu un skaidro problēmu dziļākā kontekstā: http://www.nytimes.com/1991/04/07/magazine/hers-the-smurfette-principle.html Vai šo rakstu lapā, kas veltīta dažādiem stereotipiem populārajā kultūrā: http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/TheSmurfettePrinciple; vai šo, sauktu par The Bechdel Testu (kas testē, cik bieži TV attēlotās 2 un vairāku sieviešu sarunas ir par modi, kosmētiku vai vīriešiem, nevis intelektuālām 'vīriešu' tēmām) - http://www.thefrisky.com/post/246-whats-the-bechdel-test-and-will-your-next-blockbuster-rental-pass/. Īpaši tiem, kas saka, ka sievietēm taču pietiek ar atrašanos pamperu, temponu reklāmās un būt galvenajās lomās tad, kad filma ir par seksu un kurpēm.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (35) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

nite 07.08.2011 12:40
Vispār labāk ir palasīt, kā bērnu ietekmē TV, tad varbūt problēma ar sievietēm filmās atrisināsies pati no sevis un bērns sevi gribēs identificēt ar dzīviem reāliem cilvēkiem nevis ar Muppet show cūku.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Centrālā pretamerikanizācijas pretošanās kustība 07.08.2011 01:48
Kaapeec Les Schtroumpfs tiek saukti par smurfs???

CPAK *

Centrālā pretamerikanizācijas pretošanās kustība

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Mahris > Dzervene 06.08.2011 21:07
"ISTA sieviete ir ipasha. Vienalga, vai ta butu Kenga vai pseidogudraa Puuce..."
Pūce ir sieviete tikai latvietim. Oriģinālā Owl ir "he".

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

puansons 06.08.2011 15:16
Ahmed!Ja nedod vīzu pārbaudi,varbūt neesi apgraizījies!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ne-linda 06.08.2011 10:25
Nevajag tik daudz laika pavadīt pie TV, tad arī nevajadzēs cepties par pseidoproblēmām. Īstā dzīve ir tur, ārā, tāpēc man pie kājas, kā trīsdesmitgadīgs reklāmistu puņķutapa redz sievietes.
Bija labs teiciens par malkas šķūnīti ar "brīnišķīgo" uzrakstu mātes valodā h&*. Vai tiešām kāds tic uzrakstam, domājot par šķūnīša saturu?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ahmeds pusantonam 05.08.2011 23:14
Nedod vīzu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

puansons 05.08.2011 18:31
Ahmed ej paraudi pie raudu mūra.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ahmeds 05.08.2011 14:49
_Arābu paruna-sieviete ir kamielis,kura uzdevums ir iznest vīrieti cauri dzīves tuksnesim._
==========
Nevajag latviešu parunas piedēvēt arābiem. Šito rabišu par "arābiem-sieviešu apspiedējiem" stāsta cilvēki, kuri arābus ir redzējuši tikai TV vai šarmelšeihā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

jumors 04.08.2011 21:24
Linda, šoreiz nu ir garām - pati zini, ka visi septiņi rūķīši ir pagalam no vienas Sniegbaltītes! Bet ja gribas ko jaunāku - lūdzu- Mērija Popinsa, Pepija Garzeķe, skuķīši no Lindgrēnas grāmatām. Man patīk, Ronja jo īpaši.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

puansons 04.08.2011 18:42
Dotā tēma nav ņemama īsti nopietni.Holivuda skaistas sievietes kadrā liek lai acij būtu,kur pakavēties un varoņiem starp varoņdarbiem būtu par ko kašķēties.Dzīvē karjeras sievietēm ģimenes dzīves nav,jo karjeras vīriešiem vajag parastās ģimenes mājāssēdētājas.Arābu paruna-sieviete ir kamielis,kura uzdevums ir iznest vīrieti cauri dzīves tuksnesim.Un arī lielā mīla pēc kuras sievietes tā dzenas ir tikai dabas iekārtots narkotisks apreibinājums,ko producē smadzenes,lai nepieļautu domāt par iespējamo nāvi dzemdībās pēc tam,kad zemapziņas programma izvēlējusies pietiekami izskatīgu tēvu savam bērnam!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ccc 04.08.2011 17:06
Ieteiktu pieverst uzmanibu citam faktam: procentuali kadas rases/dzimtas parstavji ir reklamas attelotie muljki/infantili cilveki? Juus iegusiet praktiski 100% viendabigu masu: tas vienmer bus baltais virietis. Ja tas gadaas melnadainais vai sieviete, tad tikai kombinacijaa ar balto virieti (t.i. ja reklamaa ir vairaki muljki, tad viens no tiem drikst but ari kaut kas cits). Varbut par to butu laiks satraukties un rakstit uz ASV Kongresu, jo tas noteikti neatbilst patiesibai un skolu testu rezultatiem :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Feminists - Dzervene 04.08.2011 16:30
Pilnībā pievienojos tavam redzējumam. Pasaulē valda sievietes. Īpaši stadionos, ringos un pie šaha dēlīša. Nemaz nerunājot par Volstrītu, Pentagonu un ANO. Ir tikai daži naivi vīrieši, kuri to neredz un nesaprot. Arī Putins un Medevedevs ir savu mammu un sievu iegribu pildītāji. Vienīgi Zatlers ir īsts vecis. Vispār visi vīrieši ir muļķi un cūkas. Lai dzīvo sievietes - īstenās pasaules valdnieces.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Dzervene 04.08.2011 15:16
ne viss ir balts, ne viss ir melns... Atvainojos, ja kadam skiet, ka neatpazistot Smurfus vai kadu no jaunieshu serialiem, esmu atpalikusi no dzives. Tachu - manuprat visi autores piedavatie piemeri ir tikai par vienu - ISTA sieviete ir ipasha. Vienalga, vai ta butu Kenga vai pseidogudraa Puuce, vai koketa Mis Pigija . BEZ vinam nekas nenotiek, vai ari tieshi otradi - viss notiek AP vinam un vinu delj!!! Jo vinas visas ir UNIKALAS !!! Es pat domaju, ka par konkretajiem piemeriem varetu reali sacepties virieshi - psihoanalitikiem butu ko teikt par virieshu kartas personazhiem :) Var but autorei tomer ir kada slepta "cemme" uz virieshu kartas parstavjiem ? Vai uz tiesham viedajam sievietem, kas lauj virieshiem naivi domat, ka tieshi vini valda paar pasauli ? :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Scissors 04.08.2011 11:01
Vēl viens līdzīgs piemērs The Big Bang Theory, http://jezebel.com/5570545/comedy-of-errors-behind-the-scene... gan BBT bija vairāk par vienu sievieti.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ccc 03.08.2011 22:00
Kapec neraksti uz Holivudu? Vispar tas ir sekas vienkarsham faktam, ko feministes pashas izcinija: sievietes lielakoties ir jaattelo kaa "gudrais un sapratigais" teels. Kamer visi dumjie, agresivie, vardarbigie, ar vajibam apveltitie utt. teli ir virieshi. Lieki teikt, ka tas sievietes praktiski izspiezh no komeedijaam, kaa ari dazadam kauju filmam (iznemot totaalus kichus, kas domati 11-15 vecuma grupai). Taja pasha laika - ne-komediju zhanraa chum un mudz no supergudram sievietem - jebkursh CSI vai Bones vai Criminal Minds tam ir piemers. 10% melnie, 10% latinos, 30-50% sievietes utt. Amerikaa industrija zina ko dara.

Filmas ar stipram sievietem ir kaudzem, bet tas reti klust par "kulta", jo ir stipra problema ar ticamiibu... 11-15 gadu vecaa audotorija vel spej sagremot visas taas seksiigaas princeses ar zobeniem (un atkal, tadas filmas ir kaudzem), bet parejiem gruti. Par nozheloshan, vel aizvien kaa shahs taa ari bokss un vieglatletika tiek dalits virieshu un sievieshu, sho aizspriedumu beidzot deretu noverst - lai konkuree vienaa ringaa...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

k99 03.08.2011 21:53
Personīgi es esmu par! Vairāk sieviešu kino/TV! No problems.

Par komentāriem - patika aņuks par afroamerikāņiem, un runājot par pornofilmām - tur nu gan aktrises spīd ar savu intelektu :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ahmeds 03.08.2011 17:32
Par Vinniju Pūku.
Meitenes spēlējas ar lellēm, bet zēni ar mašīnām/ieročiem-zaldātiņiem/lellēm, kuras nav sieviešu dzimuma. Pūka gadījumā, - tā tikai vēl trūka, lai Sivēntiņa vietā būtu Pupaina Cūka!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ahmeds 03.08.2011 17:20
Es domāju, ka greizi ir analizēt izdomātas vides radības kā tos rūķus un pārējos. Tur tomēr noteicošais ir amizantums, humora un karikatūras ielikšana tēlā.
Izkariķēta sieviete - hmm...
Zvaigžnu kari un Losti tomēr ir kara un ekstrēmes vides seriāli.

Un starp citu, kas ir lielākie TV lūriķi - sievietes vai vīrieši?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

kk 03.08.2011 16:33
njā, kaut ko tik paviršu sen nebiju lasījis. Šādi sagrābstīt no gaisa izdzemdētu piemēru ir jāmāk.

Vēl piebildīšu, lai paskatās autoservisu reklāmas, kur 99,99% būs sievietes, piedevām plikas (ja nu gadījumā gadās sajukt dzimumu šiem pupainajiem radījumiem)...

Es balsoju par to, lai autore rakstu dzēš un pati iet atvaļinājumā! :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

este 03.08.2011 16:23
Trakā feministe. Ieslēdzot TV man liekas, ka sievietes ir 80%, visas reklāmas vēršas tikai pie sievietēm. Filmām tendenciozi izlasīti piemēri. Un kur tad Čārlija eņģeļi, Vienkārši Marija, Lara Krofta, Emanuēla galu galā :)
Iesaku autorei izlasīt Aleksandra Ņikonova grāmatiņu Feminisma gals. Noderēs.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

... 03.08.2011 16:16
Nu kaut sitiet nost, nevaru piekrist par LOST - vesela rinda spēcīgu/neparastu/citādi īpašu un interesantu sieviešu tēlu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

gabis 03.08.2011 16:00
Šis ir sasodīti interesanti. Neviens neiebildīs, ka vīriešiem un sievietēm ir vienādas tiesības.Visi piekrīt. Tāpat nekādas īpašas diskusijas neizceļas, kad saka, ka vīriešiem un sievietēm ir vienādas iespējas, kaut gan sirds dziļumos ikviens saprot, ka nav un arī nevajag. Vīrietim vajadzīgas savas, sievietei savas iespējas kā realizēties. Ja tas būtu pilnīgi vienādi, tad arī mūsu ķermeņi būtu absolūti vienādi un tādā pasaulē man dergtos dzīvot. Pasaulē, kura uz ielas pretī nenāk skaistas meitenes.
Man šķiet, ka šī ir tēma par dziļām vēsturiskām saknēm. Ja tā padomā, mēs taču knapi 50 gadus uzskatām sievieti par līdzvērtīgu pilsoni. Vēl pavisam nesen sievietes loma bija labi izskatīties un sēdēt mājās ar bērniem, gludināt kreklus.
Un šim ārkārtīgi ilgajam "sieviete otrajā plānā" laikam ir pamatīga inerce. Ja tā sieviete reklāmā citēs wikipedia vai darīs ko vairāk par vadu turēšanu, vai kāds viņai ticēs? Vai pašas sievietes ticēs ja redzēs ka par automašīnu runā sieviete?
Pat sievietes varones, tādas, kuras pastrādā ievērojamus darbus, tiek uztvertas kā vai nu kā "ar pautiem" vai arī kā svētās, tātad - nekam labākam kā varoņdarbiem nederīgas.
Mēs, vīrieši, pagaidām vēl neesam gatavi atdot savas varoņu pozīcijas. Piedodiet, meitenes, mazliet jāpaciešas. Bet, pavisam neilgi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

linda. 03.08.2011 15:57
diemžēl ideja par to, ka jaunas meitenes sevi identificēs ar vecām sievietēm, nav reālistiska. varbūt slimoju ar eidžismu, tomēr meitenes grib identificēt sevi ar foršām meitenēm; sievietes - spēcīgām sievietēm, etc.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

anna 03.08.2011 14:34
man gan šķiet, ka problēma ir skaidra: jaunām meitenēm trūkst tēlu ar ko identificēties. Tas arī ir likumsakarīgi, ņemot vērā salīdzinoši neseno iespēju sievietēm izmantot balstiesības. laiks visu noliks pa vietām, neviens meitenēm neliedz identificēties ar V.V. Freibergu, M. Ķimeli vai E. Teilori.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Snips 03.08.2011 14:05
P.S. par seriāliem - no LV ziepju operām bez skatīšanās zinu tikai vienu tēlu - Zenta.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Snips 03.08.2011 14:03
Par Zvaigžņu kariem greizi - runa bijusi par vecajām daļām (4.,5.,6.), savukār jaunajās (1.,2.,3.), kuru varoņi redzami tajā bildē, bija spēcīgs tēls Padme ar visu savu svītu, arī statistu lomā starp džedaju bruņiniekiem bij sievietes. Bet nu tas tā...
Nemācēšu teikt par ASV, bet latvijā tā neizskatās pēc izteiktas tendences. Piemēram, ZZ reklāmās džeku pārsvars ir maznozīmīgs, Maksimas sērijā 2+2.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Feminists 03.08.2011 13:40
Nav jau tik traki. Piemēram porno filmās sieviešu parasti ir vairāk par vīriešiem. Un tā ir vesela filmu industrija, nevis atsevišķas filmiņas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Jānis Ozoliņš 03.08.2011 13:37
Demagoģiski piemeklēti seriāli un filmas.
Tikpat labi es varu pateikt, ka trakās feministes pārņem kontroli pār pasauli, ražojot seriālus, kuros viriešiem ir atvēlēta tikai statista loma:
"Sekss un lielpilsēta"
"Bīstamās mājsaimnieces"
"Lūpukrāsas pavēlnieces"
utt.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Clash - autorei 03.08.2011 13:18
Rezumējot. Sievietēm patīk vīrišķīgi vīrieši, bet vīriešiem sievišķīgas sievietes. Ja sieviete grib būt vīrišķīga, tā protams ir viņas izvēle, bet jārēķinās ar sekām. Tāpat kā vīrietis var jau arī ņerkstēt par katru sīkumu, bet tad nu punktus ar to zaudē.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Clash - autorei 03.08.2011 13:15
šadus vīriešiem netīkamus viedokļus
---
Tu esi mani pārpratusi vai apzināti nepareizi interpretējusi. Tie nav vīriešiem netīkami viedokļi. Tie vīriešiem ir pilnigi indiferenti viedokļi, tāpat kā baltajam amerikānim (tāpat kā normālam melnajam)ir vienaldzīgs autobusu logu izmērs. Nepatīkama ir šī nesieviešķīgā cepšanās. Sieviete, kas cepas (cīnās par kaut ko), vīrieša acīs ir tāda pati kā ņerkstošs gaudulīgs vīrietis sievietes acīs. Proti, nevīrišķīgs.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

/ 03.08.2011 13:01
kāds sakars latviešu reklāmai ar amerikāņu seriāliem????

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

linda. 03.08.2011 12:52
Sieviešu reklāmas ir sieviešu reklāmas, kur ir normāli, ja ir sievietes. Tāpat kā urbju reklāmas, kur normāli, ja būs tikai vīrieši. Tomēr reklāmas vispārējai auditorijai, kur sieviete pilda statistu lomu rada iespaidu par to, ka šāds lomu sadalījums ir arī vispārēji sabiedrībā. Gribu cerēt, ka tā nav.
Clash -> paldies Dievam, esmu savu sievietes dzīves misiju izpildījusi un nevis tikai vīrieti dabūjusi, bet pat apprecējusies, tā kā tagad nu varu brīvi paust šadus vīriešiem netīkamus viedokļus. Kamēr vīrs neredz, protams.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Oi 03.08.2011 12:44
Nesapratu, ir par maz pakešu ar spārniņiem reklāmas vai arī tās ir domātās vīriešiem, lai zin ko uzdāvināt savām sievām, draudzenēm?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Arāja 03.08.2011 12:38
Mana "favorītākā" radio reklāma ir šāda:

Ģimenei pirmais vasaras pikniks dārzā. Ogles labi nedeg, un māte uzbļauj dēlam: "Kristofer, atnes tētim degšķidrumu un pa ceļam izslēdz gāzes plīti!"
Un tēvs iekliedzas: "Sieviete! Bērns ar degšķidrumu pie degošas plīts??!!!!"

Tiešām - kaut ko tik stulbu var izdomāt vienīgi sieviete, vai ne?! :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Clash 03.08.2011 12:34
Viens afroamerikānis skaidro otram (neapgaismotajam): Vai zini kāpēc autobusiem ir tik lieli logi?
Tas parausta plecus.
Tāpēc, lai baltie redzētu mūsu kaunu un pazemojumu. Viņi jau ar autobusiem nebrauc.
Lindiņ, Tev arī visur autobusa logi rādās. Tā iemesla dēļ, ka reklāmās nerāda tik daudz sieviešu, no vīriešiem mazāk mīlestības nesaņemsi, bet šīs savas cepšanās dēļ gan vari ne vienu vien veci aizbaidīt. Vīrieši mīl sievietes nevis cīnītājas. Vienalga par ko. Lai cīnīšanās paliek vīriešiem. Sievietēm tas nepiestāv. ja vien negribi būt vīrišķīga.

Saistītie raksti

www.miomilo.lv miomilo.lv

Citi autora darbi