Atslēgvārdi:

Pazudušie un atrastie uzkrājumi 26

Vai atcerieties to brīdi, kad visur sāka runāt par to, cik svarīgi ir veidot iekrājumus? Tas bija pirms kādiem 3 gadiem, un sekojot ieteikumiem es atvēru savu uzkrājošās apdrošināšanas kontu. Kādu laiku tur konstanti ieskaitīju minimālu naudas summu, bet pēdējā laikā nebija izdevies to turpināt darīt. Nolēmu - jāaiziet apskatīties, kas tur notiek ar to naudu. Izrādās, esmu zaudējusi pusi no ieskaitītās naudas summas, nerunājot par kautkādu tur peļņu. Pirmkārt, par iemeslu tam ir akciju tirgus sabrukums, un otrkārt, tas, ka katru mēnesi es maksāju par šīs naudas lielisko administrēšanu. Pēc tam man bija tikai viena doma: labāk to naudu būtu iztērējusi, vismaz būtu prieks, nevis vilšanās!

Iesaki citiem:

Noteikti kāds moralizēs par gara stingrību un iešanu pa savu ceļu, kā arī par ne-peldēšanu pa straumei, tomēr atzīšos, ka arī es biju iesaistījusies lielajā naudas tērēšanas skrējienā. Un man jāsaka, ka izbaudīju to pa īstam un patiesībā neko nenožēloju. Es sev nopirku daudz ļoti skaistu lietu, bieži braucu ceļojumos, guvu iespēju īstenot savu sapni par skaistu dzīvokli un antīku vespa rolleri. Skatoties fotogrāfijas no treknajiem gadiem, man ir fantastiskas atmiņas. Tomēr labi, ka tas ir beidzies - nav vairs jākaunas par tik daudzām lietām, kuras agrāk darīju vai jāpiespiež sevi darīt to, ko liek apkārtējās normas. Man vairs nav jāpērk eko produkti, jo patiesībā pat treknajos gados to nevarēju atļauties, bet jutu tādu kā spiedienu no apkārtējiem. Varu mājās vārīt savus aveņu ievārījumus, un nav jātēlo, ka to daru tāpēc, ka tas ir eko, bet gan tāpēc, ka tā lētāk. Varu neieraujot galvu plecos ieiet second hand veikalā, jo vintage tagad modē. Galu galā ar draugiem varu dalīties nevis tajā, kur tagad jaunākās dizaineru kolekcijas, bet kur labākas atlaides un vintage lietu tirdziņi. Vai kuras pašdarbības darbnīcas ir vērts apmeklēt, un kuras nē (piemēram, es nesen iemācījos taisīt filca brošas Tasty telpā).

Tad - treknajos gados - bija labi, bet arī tagad nav nemaz tik smagi, lai gan ienākumi manā ģimenē ir sarukuši jūtami. Vēl gan visus maksājumus varam veikt, un kreditori pie durvīm neklauvē, tomēr dienu, kad saņemu savu bērna kopšanas pabalstu, gaidu ar nepacietību.

Manā dzīvē toties ir ienākušas daudzas jaunas lietas, kuras agrāk nepastāvēja. Piemēram, ar draudzenēm apmaināmies grāmatām, pārrunājam izlasīto: grāmatas dārgas un ne katru ir vērts pirkt. Labi, ka tagad moderni ir pirkt lietotas grāmatas. Mēs sanākam kopā, lai marinētu gurķus un ziemai vārītu salātus. Citi mājās kopīgi lej sveces. Kāds iet šūšanas kursos. Jā, mēs vairs neejam katras brīvdienas forši pasēdēt, ieēst un iedzert kādā smalkā jaunā krogā. Bet man liekas, ka tagad mēs biežāk esam kopā un laiks, ko pavadam šajos brīžos ir daudz kvalitatīvāks un sirdi sildošāks, nekā agrāk.

Man liekas, ka šīs atmiņas - trekno gadu ceļojumi un lieso gadu marinētie gurķi - galu galā ir labākie uzkrājumi, ko veikt nākotnei.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (26) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Eriks 30.12.2009 13:21
Un tomēr atbildēšu! Iekrājumus neesmu veidojis un apzināti neveidoju arī tagad. Iemesls ir pavisam vienkāršs - esmu no tiem, kuri grib dzīvot tagad un ja nu notiks tā, ka palikšu bez visa tā, kas ir, tad vismaz būs ko atcerēties cik forši bija un meklēt risinājumus, lai atkal būtu kā bijis. Jā, esmu latvietis nepraktiskais un jūtos atbildīgs par situāciju valstī, jo esmu bijis viens no tiem, kas burbuli pūta. Jo tā gribējās...
Mani ļoti iedvesmo Lindas teiktais par jaunajām lietām, jo šī ir lieta, ko laikam esmu palaidis garām - man ir sajūta, ka kopš ir t.s. krīze cilvēki sēž alās un pat tie, kam krīze nav tik liela sēž savās alās sēdēšanas pēc... un sēž, tāpec ka tas tagad ir pareizi - būt alā, plūst pa straumei sakot, cik grūti laiki.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ingmars > Andrim2, Lindai 27.12.2009 23:23
Ar tiem ceļojumiem ir tā, ka visu jau uz vecumdienām atlikt tiešām nevar. Bet man sirdsapziņa neļauj doties ceļojumā (vai tērēt kaut ko citu ne-obligāti nepieciešamu) kamēr esmu parādā bankai. Tā ir nelāga sajūta - nu tā simtprocentīgi "kalpot kredītam bankā", bet es citādi nemāku. Parāds, kā saka, nav brālis.

Man bija dzīvokļa kredīts no 2006.g. līdz nupat 2009.g. beigām (biju aizņēmies kādus 30 tūkstošus eiro uz 20 gadiem). Vispār es normāli psiholoģiski pārdzīvoju to, ka esmu parādā - tomēr bija tāda pabaisa sajūta, ka neko nevar/nav jēgas iekrāt, nekādus lielākus pirkumus nevar izdarīt. Tiklīdz kā parādās kāda "lieka" nauda - tā tūdaļ pārskaitīju to bankai, lai samazinātu ikmēneša maksājumu. Nupat esmu bišķiņ atjēdzies - varbūt vajadzēs uztaisīt nelielu uzkrājumu (3-6 mēnešalgas). Un tad sākt dzīvot normāli. Kaut kur investēt, utml.

Kamēr man bija bankas parāds, nesaredzēju jēgu kaut ko krāt/investēt, jo tie procenti, ko varbūt varētu šādi nopelnīt, varētu nesasniegt tos procentus, par kuriem pats esmu aizņēmies. Tā ir sāpīga sajūta - redzēt, ka pašam ar ģimeni jādzīvo "no rokas mutē" (uzkrājumi ne vairāk kā vienas mēnešalgas robežās)... Bet es nevarēju tomēr gaidīt ar dzīvokļa palielināšanu. Jo bijām 6 cilvēki divistabu dzīvoklī. Tagad esam 6 cilvēki četristabu dzīvoklī. Bērniem kaut kādu telpas minimumu vajag...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris_2 18.12.2009 14:30
...rīkojoties anticikliski, esi viens savos centienos? Visi draugi kopā...
----------------------
Atbilde pašā jautājumā - tādi ir Jūsu draugi un tādiem cilvēkiem draudzene esat Jūs.
Ja draugu pulciņš (sabiedrības modelītis) saskatās un saklausās stāstiņus par to, ka Pasaule, kurā šie tikai nupat iebāzuši deguntiņus pa mazu spraugu - visa labos laikus izbauda ceļojumos, un sāk rīkoties "kā visa pasaulē" - bet pa to mazo spraugu nepagūst ieraudzīt un apjēgt, ka "visa pasaule" ceļojumos brauc no vecvectēva uzbūvētas mājas un pēc smaga darba vectēva iekoptā uzņēmumā vai beķerejā - nu tad ir tā kā ir noticis.
Ja kāds pats ar savām muguras smadzenēm refleksu līmenī nesaprata, ka teritorijā (zemē/valstī) pēc totālās iznīcības ir vai nu kā tēvocim Ķirbim jāpērk no katras algas pa vienam ķieģelītim (lai mazbērni no matotas mājas brauktu ceļot), vai arī... nu tad "vai arī..." ir arī iznācis.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Sunrise Projector to Linda 18.12.2009 13:11
Tad laikam vēl kādu desmitgadi Latvijā no modes neizies :) Agrāk, lai tikai spētu sekot modes aktualitātēm, pirkāt tikai dārgas jaunākās dizaineru drēbes, nemaz neapsverot variantu par second hand veikalso atrodamajiem apģērbiem?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

linda. Aleksim 18.12.2009 13:00
Bet vai nav tā, ka rīkojoties anticikliski, esi viens savos centienos? Visi draugi kopā dodas kādā jaukā ceļojumā, staigā pa restorāniem un tērē naudu ekonomiskās izaugsmes laikā, kamēr tu anticikliski sēdi viens mājās un veic iekrājumus? Jā, krīzes laikā varēsi ceļot un pirkties bet kāds prieks to darīt vienam pašam?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

linda to Sunrise Projector 18.12.2009 11:50
Esmu gatava derēt, ka Latvijā vintage no modes izies tad, kad atkal atsāksies treknie gadi un varēs doties atpakaļ uz ierastajiem butikiem un svētdienas ar ģimeni pavadīt tirdzniecības centros iepērkoties. Un tad paliks aktuāls tiem, kas ir īsti stila speciālisti, kam mazāki ienākumi, bet gribas ģērbties skaisti, vai kas to uzskata par veidu, kā būt draudzīgākiem dabai, patērējot mazāk.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Sunrise Projector 18.12.2009 09:56
Jā, galvenais, ka tagad tie, kas agrāk second hand veikaliem meta lielu līkumu, tagad vēsā mierā un ar augsti paceltu galvu var tur meklēt drēbes, jo tas taču tagad ir modē!! Kur viņi bija agrāk? Kas notiks, kad "vintage" no modes izies, plāns jau gatavs?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Clash>Lasītājs 18.12.2009 09:06
Vintage vārds cēlies no vīnogu nobriešanas un novākšanas laika apzīmējumu, kad tās ir visgatavākās. Tas tagad tiek attiecināts uz senām, antīkām lietām, kuras gan ir vecas bet joprojām vērtīgas. Šai gadījumā vintage nav tikai old vai second hand (ar šauru negatīvu pieskaņu), bet tieši ar to, ka tas joprojām ir vērtīgs, varbūt pat vērtīgāks kā tad, kad tas jauns bija. Protams latviešu vārds tas nav.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Lasītājs 18.12.2009 00:24
Ko šī raksta kontekstā latviski nozīmē vārds "vintage"?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Clash 17.12.2009 10:36
Krīzes laikā ļoti laba nodarbe ir tirgoties eBay ar sev nevajadzīgām lietām.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Clash>tam 17.12.2009 10:34
Tev taisnība, kļūdījos.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ābolītis 17.12.2009 10:11
Par attaisnotajiem izdevumiem ilgtermiņa uzkrājumiem - tagad ir nolemts tos samazināt līdz 10% no bruto algas.

Bet vispār paradoksāli - ilgtermiņa ieguldījumi vis;ados fondos parasti tiek uzskatīti par pelnošakiem nekā parasts depozīts, bet Latvijā viss izrādījies otrādi. Pateicoties mūsu fondu pārvaldītāju rijībai (šķiet, tai pašā Zviedrijā par līdzekļu parvaldīšanu tiek iekasētas % mazākas naudiņas..) un tirgus situācijai tas cilvēks, kas ieguldīja savus brīvos līdzekļus depozītā, nav zaudējis pamatsummu un pie tam ir kaut ko nopelnījis. Protams, valsts atmaksātais INN te var ienest savas korekcijas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

tam Clash 17.12.2009 09:41
tas nav Skalbe - tā ir leļļu teātra izrāde pēc Blaumaņa "Velniņiem", ja nemaldos, ar Petera dziesmu textiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis 16.12.2009 21:53
>>> Tiesa, tajos gados, kad taisīju šos ieguldījumus, 25% no ieguldītās naudas varēju saņemt atpakaļ no valsts (kā pārmaksātu iedzīvotāju ienākumu nodokli). Nu vismaz par vienu lietu ir prieks - valstij tika par 10% mazāk manu nodokļu, ko izšķērdēt.
======
Par procentiem ir piņķerīgi uzrakstīts, tādēļ paskaidrošu sīkāk. Pieņemsim, ka cilvēka bruto (pirmsnodokļu) alga ir 10000 eiro. Ja no tās 10% tiek ieguldīta uzkrājumos (3.līmeņa pensiju fondos, Sampo fondos un citos finanšu instrumentos, kuriem var piekļūt ne agrāk kā pēc 5 gadiem), tad valsts to uzskata par "attaisnotiem izdevumiem" un atlaiž iedzīvotāju ienākumu nodokli.

T.i. cilvēks var ieguldīt līdz pat 1000 eiro (t.i. 10% no savas bruto algas) šādos fondos un par šo summu saņemt no valsts pārmaksāto iedzīvotāju ienākumu nodokli (t.i. attiecīgi 25%, 23% vai 26% no 1000 eiro). Rezultātā valstij tiek par apmēram 250 eiro mazāk.

Šobrīd šos "attaisnotos izdevumus" var palielināt līdz pat 20% no bruto algas. T.i. cilvēks ar 10000 eiro gada bruto algu var ieguldīt fondos jau 2000 eiro un ietaupīt jau apmēram 23-26% no 2000 eiro. Vienīgi jāuzmanās, lai uzkrājumu fondos ieguldītā nauda piecu gadu laikā nezaudē pārāk daudz savas vērtības.

Tiem, kuri pukojas par valdības izšķērdību, ir visas iespējas optimizēt. Ja negribas uzkrāt (uzkrāt šobrīd būtu "procikliski" un tātad nepatriotiski) - varam ziedot sabiedriskā labuma NVO. Lai par mūsu naudu labāk palīdz sieviešu organizācijām reģionos, nevis būvē Demakovas gaisa pilis vai koncertzāles Daugavas vidū.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

linda. drakonam 16.12.2009 21:46
un kur tad var atrast labākos vintage gabalus? pirms pie mums parādījās vintage veikali un veikaliņi, tur bija īstā vieta. un principā manuprāt sauc to kā gribi, bet lietotas drēbes ir lietotas drēbes. nav svarīgi vai tas ir lietots dior kostīms no 60tajiem, 80tajiem vai 30tajiem. mums vienkārši gribas parastām lietām dot smalkāku skanējumu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis 16.12.2009 21:41
Arī es biju ieguldījis fondos (kurus pilnā vārdā sauca - dzīvības apdrošināšana ar kapitāla uzkrāšanu). Tie bija kādi 2400 EUR, ko pāris gadu laikā ieguldīju Sampo. Pakalpojums saucās "Strauji augošo reģionu fondi" (konkrēti - "Danske Invest Baltic Equity Fund") - t.i. nolēmu būt patriotisks un ieguldīt Baltijas valstu fondos. Kopš 2005.gada (neraugoties uz visiem "treknajiem gadiem") šī fonda vērtība pārsvarā krita. No ieguldītajiem 2400 EUR tagad ir palikuši kādi 800 EUR.

Tiesa, tajos gados, kad taisīju šos ieguldījumus, 25% no ieguldītās naudas varēju saņemt atpakaļ no valsts (kā pārmaksātu iedzīvotāju ienākumu nodokli). Nu vismaz par vienu lietu ir prieks - valstij tika par 10% mazāk manu nodokļu, ko izšķērdēt. Tai vietā drusku nopelnīja Sampo. Es to nenožēloju.

Šobrīd gan ziedoju sabiedriskā labuma NVO - jo joprojām uzskatu, ka valsts ievāktais ienākumu nodoklis ir par lielu. Labāk lai to tērē studentu palīdzības organizācijas un kultūras cilvēki, nevis zaglīgā valsts. Ja reiz mans darba devējs aploksnēs neko nemaksā - tad man ir jāoptimizē nodokļi pašam. Kaut vai 10 vai 20% no ienākumu nodokļa jātaupa - to nedrīkst visu samaksāt valstij!

Es nepiekrītu Lindas teiktajam, ka "treknajos gados" ir vairāk jāceļo un jāapmeklē glauni krogi, bet "liesajos gados" jāskābē gurķi. Šādu uzvedību sauc par "prociklisku". T.i. cilvēks ar savu ekonomisko uzvedību vairo disproporcijas valsts ekonomikā - gluži tāpat kā to dara valdība. Daudz efektīvāk ir treknajos gados naudu taupīt (protams, labāk izvēlēties citu uzkrāšanas veidu - nevis Sampo fondus), savukārt liesajos gados - naudu tērēt, lēti iepērkoties, taisot remontus, iegādājoties nekustamus īpašumus, utml. Tā ir anticikliska uzvedība, par kuru cilvēks tiek dāsni atalgots. Man tā neizdodas, bet tas nenozīmē, ka nevajadzētu mēģināt.

Nupat par 1800 latiem nopirku gluži labu 5 gadus vecu Chrysler Voyager mašīnu. Vīriņš, kurš to pārdeva, bija pircis pirms pāris gadiem par trīsreiz lielāku cenu ;)) Katram no mums var izdoties anticikliski gājieni - vajag tikai pacensties. Un kā "Mērnieku laikos" rakstīja Gaitiņu Tenis - "Kā smejies, uz cita nelaimi izstiepies, uz savu - saraujies".

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

drakons 16.12.2009 21:05
Second hand tagad ir vintage. Smieklīgi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

reality 16.12.2009 20:51
>Linda:''Respektīvi, vai gribat teikt,..'' - NĒ, tikai Xmas noskaņās atceros to laiku, kad Radio Luxy pirmoreiz dzirdēju Band Aid un skatījos amerikāņu kulta filmu 'Nightmare on ElmStreet' - taču pat murgainākajos sapņos nerādījās šodienas reālijas - kad cilvēki spiesti pamest Latviju, badojas Brīvības ielas vidū.....

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

reality 16.12.2009 20:44
Do they know it's christmas - dziedāja BandAid pirmoreiz pirms 25-iem gadiem, kad programmas Feed the World ietvaros vēlējās sniegt palīdzību Etiopijas bada cietējiem - tagad dzied, lai programmas 'Paēdušai Latvijai' sniegtu palīdzību .....Par progresu šādas pārmaiņas grūti nosaukt - bet gan jau 2010.g.4. maija Goda komitejas rīkotāji izdomās kādu ideoloģisko pamatojumu.
Dziedam - Feed the world....http://www.youtube.com/watch?v=8jEnTSQStGE

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

linda.->reality 16.12.2009 20:43
Respektīvi, vai gribat teikt, ka tas, kas mūs sagaida nav nekas pozitīvs, bet gan pieaugoši lasīt nepratēju, bezpajumtnieku skaita pieauguma tempi? Un ka mūsu balto apkaklīšu nākotne ir rindā pie zupas virtuvēm kā to rāda foto no Lielās Depresijas laikiem? Bet varbūt cilvēki brauks uz laukiem un nodarbosies ar naturālo saimniecību nevis ubagos ielās? Tas gan tāds nedaudz off-topic.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

reality 16.12.2009 20:39
Cik nemanot tas notiek, cik nemanot tas vairs neizraisa pārdomas - tāda ir sistēma, tā tam jābūt ?
Each year 100,000 New Yorkers experience homelessness.
Each night, over 38,000 homeless individuals sleep in the New York City shelter system. This includes more than 16,000 children and 8,000 single adults. Thousands more sleep on city streets and in other public places.
Nearly 1-in-20 New York City residents have experienced homelessness.
There are over 1,000 soup kitchens & food pantries in NYC and 2,700 in NY State serving 2 million New Yorkers annually. They will serve 60 million meals this year to hungry men, women & children. Everyday they turn away over 2,500 people.
In the first six months of 2001, requests for help in soup kitchens and food pantries citywide rose by 71%. After September 11th, there was another 71% increase.
Families make up 78% of New York City's homeless shelter population.
More than one-in-four children in NYC live in poverty. A typical homeless child is under 5 years old. http://www.ysop.org/statistics.htm

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

reality 16.12.2009 20:34
''Manā dzīvē toties ir ienākušas daudzas jaunas lietas, kuras agrāk nepastāvēja.'' - VISĀ Latvijā tā nemanot ienāk un ienāks lietas, par kurām vēl nesen rādīta tikai TV ziņās par attīstītajām kapitālistikajām valstīm. Kā ar ironiju saka - mēs to jau sen bijām pelnījuši ?
''About 14 percent of U.S. adults won't be reading this article. Well, okay, most people won't read it, given all the words that are published these days to help us understand and navigate the increasingly complex world. '' http://www.livescience.com/culture/090110-illiterate-adults....

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Svins 16.12.2009 17:48
kaut kā no uzkrājošās apdrošināšanas zaudējumiem "plavna" pārgājām uz krīzes pozitīvajiem efektiem, bet kopumā ir ok rakstiņš.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

AB 16.12.2009 15:00
"trekno gadu ceļojumi un lieso gadu marinētie gurķi" - A good one:)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gincha 16.12.2009 14:49
Kā medus maize tās pēdējās rindkopas...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Clash 16.12.2009 14:40
Runājot par noguldījumiem, ir tāds teksts no K.Skalbes TV uzvestās pasakas - "Ko krāj un taupa taupītājs, to paņem laupītājs" (t.i., banku lobijs). Pensiju uzkrājums, piespiedu 2 līmenis, lielākā afēra, 3 līmenis lētticīgajiem. Tā vietā, lai šī nauda reāli nonāktu atpakaļ ekonomikā caur pensionāru pensijām, kas varētu šo naudu tērēt tepat uz vietas, ceļot patēriņu, šī nauda tiek uzkrāta finanšu spekulantu kontos, kas tiek tērēta citu valtu ekonomiku uzturēšanai, jo ne jau Latvijas uzņēmumu vērstpapīrti tiek pirkti. Faktiski bankām brīvi līdzekļi par skaistām acīm. Ja vēl būtu noteikums, ka investēt var tikai Latvijas ekonomikā, tad vēl to visu varētu pieciestPensijas ir jāmaksā dzīvi esošajiem pensionāriem, bet ieguldījumi jāveic demogrāfiski un izglītībā, lai jaunā paaudze nopelnītu pensijas tiem, kas strādā tagad .Pats stulbākais, ka pat neviens nemēģina apstrīdēt šadas sistēmas acīmredzamo ļaunprātību, un dzīvo savā vientiesībā, uzskatot, ka tas viss ir ļoti pateizi, tā taču dzīvo visa pasaule. Skumji.

Saistītie raksti

www.miomilo.lv miomilo.lv

Citi autora darbi