Raksts

Partiju un “trešo personu” izvietotās politiskās reklāmas


Datums:
02. oktobris, 2010


Autori

Providus


Monitoringā novērotās pirmās politiskās reklāmas:

Veidotāja Iveta Kažoka

Pāriet uz sadaļu: partiju dāsnākie atbalstītāji

Pāriet uz sadaļu: cik partijām varētu būt resursu kampaņai?

Pāriet uz slēpto reklāmu blogu

Partiju tēriņu “griesti” 2010.gada vēlēšanām – 571 211 lati. Šajos limitos tiek iekļauti izdevumi politiskajai reklāmai (presē, vidē, televīzijā, radio, internetā), pasta izdevumi, labdarības pasākumi, dāvinājumi un pabalsti.

Problēmgadījumi

1) Ventspils institūciju izvietotās reklāmas

Priekšvēlēšanu periodā ļoti aktīvi reklāmas izvietoja Ventspils attīstības aģentūra un pēdējās vēlēšanu kampaņas dienās (sākot ar 28.septembri) – arī Ventspils Dome. Reklāmu saturs: Ventspils skati ar aizkadra stāstu par to, cik laba pilsēta ir Ventspils. Maz šaubu par to, ka šo reklāmu izvietošana bija pieskaņota ZZS kampaņas vajadzībām, jo netieši tika cildināt viņu premjerministra kandidāta A.Lemberga darbs. Tā kā šīs reklāmas netika uzskaitītas kā priekšvēlēšanu aģitācija, tad attiecīgi tām bija arī zemāka cena un līdz ar to – lielāks apjoms. Šo reklāmu kopējais apjoms nacionālā mēroga televīzijās kopš 2010.gada jūlija pārsniedza 3 stundas (dati līdz 29.septembrim). Televīzijas kanālā 3+ – 23 minūtes; LNT – 20 minūtes; LTV1 – 99 minūtes; PBK – 26 minūtes; TV3 – 25 minūtes.

2) Valsts institūciju apmaksātajā reklāmas raidlaikā parādās politiķi

No 4. līdz 11.augustam Rīgas Brīvostas pārvalde izvietoja vairākus reklāmas klipus par godu Rīgas ostas 810.gadadienai. Četrdesmit piecos gadījumos kā Rīgas Brīvostas valdes priekšsēdētājs uzrunu teica Ainārs Šlesers, vēlēšanu kandidāts no partiju apvienības “par labu Latviju”. Šādu klipu parādīšanās neilgu laiku pirms vēlēšanām ir vērtējama kā administratīvo resursu izmantošana vēlēšanu kandidāta interesēs, kā arī kā “trešās personas” aģitācija. Kopumā kanālā LNT Šlesers šajās reklāmās bija redzams 19 minūtes. Aptuvenā šo reklāmas klipu cena (bez PVN, bet arī bez iespējamām atlaidēm): 13502 lati. Trešo personu aģitācijai pieļaujamais reklāmas izmaksu maksimums: 2700 lati.

3) Nepietiekams apzīmējums “nopirktajām intervijām”

Aktīvākā politisko reklāmu izvietotāja oficiālās kampaņas pirmajā mēnesī bija salīdzinoši mazpazīstamā partija Tautas kontrole (Mūsu Latvijai). Lielākā daļa reklāmas apjoma tika izvietotas kā intervijas Radio PIK. Noklausoties attiecīgās Radio PIK intervijas, nav pamanāma norāde, ka tās nav patiesas intervijas, bet gan partijas apmaksāts reklāmas raidlaiks. Šādi stundu gari “raidījumi” bez skaidrām atsaucēm uz apmaksas faktu ir klausītājam maldinoši, turklāt pārkāpj likumā noteikto slēptās priekšvēlēšanu aģitācijas aizliegumu.

Klausīties raidījuma fragmentu

4) Eiropas Parlamenta grupas finansē Latvijā atpazīstamu politiķu raidlaiku priekšvēlēšanu periodā.

Līdzīgi kā 2009.gadā, arī šogad oficiālajā priekšvēlēšanu kampaņas laikā veiktajā monitoringā novērotas tādas politiskas reklāmas, par kurām maksā Eiropas Parlamenta parlamentārās grupas. Konkrētajā gadījumā trešā lielākā Eiropas Parlamenta grupa ALDE ir apmaksājusi iespēju Eiropas Parlamenta deputātam un LPP/LC valdes loceklim Ivaram Godmanim Latvijas oficiālajā priekšvēlēšanu periodā radio SWH stāstīt par Eiropu. Jāatgādina, ka šī gada sākumā KNAB partijai “Pilsoniskā Savienība” uzdeva atmaksāt gandrīz 13 000 latu, ko viena no Eiropas Parlamenta grupām bija iztērējusi PS vēlēšanu kandidātes ES reklamēšanai.

Klausīties vienu no “raidījumiem”

Tehniskā informācija


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!