Atslēgvārdi:

Par uzņēmumu Sony un autortiesībām 9

Labrīt, lasītāji!

Šorīt, tēju dzerot un atkopjoties no procesa, kas saucas gulēšana, es, kā vienmēr, parakņājos pa internetu, lai paskatītos, kas tur interesants. Izpildīju krustvārdu mīklu savas dzimtās pilsētas Čikāgās laikrakstā (The Chicago Tribune). Konstatēju, ka Čikāgā, kamēr pie mums Rīgā temperatūra ir -19, temperatūra ir +4, un tas ir pusdivos naktī. Saviebos. Un, caur vienu linku un pēc tam nākamo, nonācu lapā, kurā tapa demonstrēti 10 visšokējošākie notikumi Grammy mūzikas balvu pasniegšanas laikā, vismaz ciktāl attiecīgā portāla autori kaut ko uzskata par šokējošu vai nešokējošu. Katram no šiem desmit notikumiem blakus bija YouTube klips. Bet lika drusku pagaidīt. Uzklikšķinot uz YouTube linka, parādījās paziņojums, ka nekā nebija, nekāda šokējošu notikumu skatīšanās nebūs, jo mana IP adrese neatrodas Amerikas Savienotajās Valstīs un tāpēc globālais izklaides industrijas begemots Sony man šokējošo notikumu skatīties neļaus. Sorry. Skatieties kaut ko citu.

Iesaki citiem:

Tas pats notika pirms pāris nedēļām, kad internetā aplūkoju tā dēvētos "flešmobus" -- pasākumus, kuros konkrētā brīdī kāds bariņš cilvēku konkrētā vietā sāk kaut ko darīt. Man sevišķi patīk tie "flešmobi," kuros operas zvaigznes piepeši universālveikalā sāk dziedāt ārijas, un esmu sazinājies ar Latvijas Nacionālo operu ar domu, ka tāpat varētu darīt arī mūsu operdziedātāji, piemēram -- Galerijā Rīga. Tas būtu lustīgi. Pagaidām esmu priecājies par operdziedātājiem Filadelfijā, Sidnejā u.citur, kas dziedājuši toreadoru dziesmu no Karmenas un, it īpaši, dzērāju dziesmu no Traviatas -- pēdējā ir tāda "visu laiku lielākie hīti" eksemplārs āriju pasaulē, to mēdz dziedāt arī mūsu republikas opersvētkos. Lūk, tur problēmu nebija. Verdi un Bizē acīmredzot par autortiesībām neraizējas, lielākoties, droši vien, tāpēc, ka abi divi jau sen nomira. Taču linkojot no viena "flešmoba" uz nākamo, konstatēju, ka Briselē savulaik viens bariņš cilvēku ir piepeši dziedājis nevis āriju no operas, bet gan dziesmu no pasaulslavenā mūzikla "Mūzikas skaņas." Bet, atkal -- lika drusku pagaidīt. Arī tur Sony piesauca autortiesības.

Jā, autortiesības -- svēta lieta. Bet te nu tomēr šķiet, ka globāls begemots uzvedas piekasīgi, lai neteiktu krietni skarbāk. Pat pie labākās gribēšanas es kā nevaru, tā nevaru izdomāt, kā uzņēmuma Sony finanšu rezultātus pasliktina tas, ka es četras minūtes skatos, kā Briselē ļaudis dzied dziesmu, kura acīmredzot kaut kā ir nonākusi Sony katalogā un tātad -- īpašumā. Nebija tā, ka pēc tam, kad Sony man neļāva skatīties dziesmu no Briseles, es jutu tik panisku "Mūzikas skaņu" iztrūkumu savā dzīvē, ka momentā metos interneta dzīlēs, lai kaut kur atrastu oficiāli pārdodamu filmas ierakstu un maksātu lielu naudu, lai man to atsūta jau parīt (nesen iznākušais "oficiālais 45 gadu jubilejas" variants filmai ar ātro sūtīšanu no uzņēmuma Amazon maksātu apmēram 40 latus). Tāpat nezinu, kā Sony finanšu rezultātiem traucētu tas, ka es noskatos, kā Grammy balvu pasniegšanas laikā viens reperis uzvedas nesmuki, kamēr balva tiek piešķirta citam reperim. Tiesa, Sony pērn finanšu gadu noslēdza ar ļoti ievērojamiem zaudējumiem, bet diez vai tas ir tāpēc, ka YouTube klienti skatās amatierus, kuri dzied "Do, a deer, a female deer; re -- a drop of golden sun; mi - a name I call myself; fa -- a long, long way to run; sol - a needle pulling thread; la - a note to follow sol; ti -- a drink with jam and bread; and that brings us back to do-oh-oh-oh." Ceru, ka neesmu pārkāpis Sony izpratni par autortiesībām, šos vārdus reproducējot šeit. Un tas, ka es tos zinu no galvas, laikam nozīmē, ka kādreiz filmu "Mūzikas skaņas" esmu skatījies gluži oficiāli un ar visiem nepieciešamajiem maksājumiem Sony kabatā. Piedevām ne tikai vienu vai divas vai padsmit reizes vien.

Protams, saprotu, ka mūsdienās tādiem uzņēmumiem, kā Sony, viegli neiet, jo, ja godīgi, tad, protams, ja man piepeši savajadzētos skatīties "Mūzikas skaņas," es droši vien nevis maksātu 40 latus uzņēmumam Amazon, lai filmu saņemtu aizparīt, bet filmu atrastu internetā, "nokačātu" par velti, un skatītos jau šodien. Tas, lūk, uzņēmumam Sony ir lielais jautājums -- kā turpināt pelnīt naudu laikmetā, kad hakeri pasaulē intensīvi sacenšas viens ar otru, kurš attiecīgo filmu vai raidījumu internetā var izvietot visātrāk. Bet nobloķējot "flešmobu" Briselē ar attieksmi "mēs tā varam izdarīt -- bīstieties, jel, Jūs nelikumīgie satura lietotāji!" ... nu, diez kas nav. Ļaudis Briselē gribēja citiem uztaisīt priecīgu brīdi. Nezinu, vai viņi par dziesmas prezentēšanu centrālstacijā kādam kaut ko maksāja. Bet vienalga, vai jā, vai nē -- acīmredzot begemotiem nemēdz būt humora izjūtas.

Jauku visiem dienu.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (9) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

brr 16.02.2011 22:50
Vai tad sony vainīgs? Vai tad tā nav kakalala?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

oldrix 16.02.2011 18:37
Mums ir sava likumdošana un īpašs kantoris, kas to lobē. Tirgus ir pārāk mazs, lai kādam Sony vai Youtube ienāktu prātā noslēgt kādu līgumu ar mums. Bet mēs par to nesatraucamies un lietojam ārzemju IP adreses un torrentus un nomierinam savu morāli ar to, ka lielie uzņēmumi mums nav devuši šādas iespējas un tādēļ mēs tās paņemam paši. Protams, es šeit negribu saskatīt līdzību ar tādu uztveri, kā man valsts neko nav devusi, tādēļ es pelnu kā varu, pat ja tas ir saistīts ar nodokļu nenomaksāšanu. Mūsdienu pasaulē stiprākais kļūst vēl stiprāks, bet vājākais uz to parazitē. Savukārt intelektuālais īpašums pieder kādam nevis visiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


latviete 16.02.2011 18:03
Jā, amazon.com arī neļauj pirkt legāli mūziku ārpus ASV reģistrētam ID.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


83 16.02.2011 16:18
Jā, autortiesības -- svēta lieta
------------
Nekāda svēta tā nav. Neviennozīmīga - tas gan.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Eriks 16.02.2011 12:51
Ne jau tikai autortiesībās ir problēma bet gan arī maksātspējā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Eriks 16.02.2011 12:51
Ne jau tikai autortiesībās ir problēma bet gan arī maksātspējā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Kārlis Streips 16.02.2011 11:34
Nu jauki, kungi, ka esat eksperti autortiesību apiešanā. Par to gan gluži šis ieraksts nebija, bet ...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Kalvis Andrim_2 16.02.2011 11:31
Vai tas garais koments par palīgskolām bija īstenībā par to, ka K.Streipam būtu pēdējais laiks savai pārlūkprogrammai piekonfigurēt starpniekserveri (proxy) ar ASV reģistrētu IP adresi? T.i. lai YouTube varētu skatīties it kā no Amerikas :)) Un starpniekserveris būtu tas tilts?

Pieļauju, ka te liela daļa ir YouTube (un līdzīgu satura piegādātāju) politika. Google visticamāk par šādiem strīdīgiem klipiem maksā uzņēmumam Sony kaut kādas centu simtdaļas par katru klipa noskatīšanos. Un, ņemot vērā to, ka amerikāņi čakli klikšķina uz YouTube izvietotajām reklāmām un šo to arī nopērk, tad kopumā YouTube bizness ja ne atmaksājas, tad vismaz paliek pa nullēm.

Bet tad uzrodas ievērojams skaits Interneta lietotāju no tādām vietām kā Ķīna, Bangladeša, Latvija u.c., kam filmu un mūzikas "haļava" ļoti patīk, bet kam nemūžam neienāktu prātā neko pirkt no tā, ko reklamē YouTube, Sony vai jebkurš cits. Nu un tad YouTube izlemj - nedaudz samazināt joslas platumu (jo izejošā videoplūsma jau arī viņiem rada zaudējumus), bet klipus ar autortiesību problēmām šīm IP adresēm atslēdz vispār. Visur šī IP adrešu šķirošana neizpaužas, bet video/filmu/klipu/reklāmu vietnēs latvieši ir tomēr "trešās pasaules" klienti, jo viņi patērē video joslu (bandwidth jeb "bit rate"), bet nerada Google-am nekādus ienākumus.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris_2 16.02.2011 11:15
Viens no skata labi ģērbies un no sejas pavisam ne aligofrēns vīrs stāv Rīgā, Daugavas krastmalā pret Bīskapa gāti, kur ļaudis laiski plūst no Doma laukuma, un lamā visu pasauli - lamā skaļi un pat histēriski.
Viņš, lūk, sagribējis tikt Redison SAS viesnīcā, bet kuģītis, kas tieši te un tieši pa taisno ved pāri, viņu šodien vest negrib. Nu ir jau protams tas kuģa saimnieks maita, ka šo "pēc sejas ne alogofrēnu" neved pāri. Maita!!!
Bet vai man tāpēc ir žēl šo "no skata labi ģērbto" ?!
Nē - tikai drusku skumji - jo es kā simtiem un tūkstošiem citu cilvēku aizeju pa Akmens tiltu... Esmu jau pie SAS viesnīcas un pat te redzu, kā tas "viens" tajā pusē sašutis lamā kuģīša saimnieku.
Būs jāuzraksta kāds ieteikums Izglītības ministrijai, ka palīgskolās tomēr derētu vairāk stāstīt un skaidrot, kas ir tilts un kā to lieto.

Citi autora darbi
Streips 165x152

Skumja pašdarbība 16 Autors:Kārlis Streips

Streips 165x152

Grimstošais kuģis 3 Autors:Kārlis Streips

Streips 165x152

Privātpersona Nils 1 Autors:Kārlis Streips