Par "pozitīvismu" un Ķīnas eksportu 10

Ķīna un ASV vakar „apmainījusies ar laipnībām” sakarā ar amerikāņu mediju radīto uztraukumu par ķīniešu eksporta produkcijas kvalitātes standartiem un bīstamām ķimikālijām, īpaši tādās precēs kā zobupasta, suņu barība, rotaļlietas. Ķīnas „dzelzs lēdija” (patiesībā „tikai” premjera vietniece) Vū Jī izbārusi amerikāņu finansu ministru Henriju "Henku" Polsonu par it kā nepamatoto histēriju, kas esot bojājis Ķīnas valsts tēlu.

Iesaki citiem:

Attiecībā uz šo incidentu man ir divi komentāri:

Fascinējoša ir Ķīnas tirdzniecības diplomātijas ekspansīvā attīstība. Vēl pirms dažiem gadiem šādas sarunas ar ASV tik augstā līmenī nebūtu bijušas pat iedomājamas. Zīmīgi, ka ASV ir pieklusinājusi savu ierasto „mantru” par cilvēktiesību neievērošanu Ķīnā un rosīgi nododas pragmatisku tirdzniecības attiecību kaldināšanai. Tā ir klasiska ķīniešu „neiejaukšanās otras valsts iekšējās lietās” doktrīnas imitācija. Šķiet, ka šie signāli nozīmē, ka ASV sarunas ar Ķīnu ir vairāk vajadzīgas nekā Ķīnai. Tas nav nekāds brīnums, jo pēdējā gada laikā Ķīnas tirdzniecības bilancē ar ASV ir milzīgs pārpalikums, kamēr ASV tirdzniecības bilancei ar Ķīnu – milzīgs deficīts. Tanī pašā laikā ir pilnīgi pieļaujams scenārijs, ka Ķīna varētu paklausīt ASV padomam paaugstināt juanas kursu attiecībā pret dolāru, jo vakar Ķīnas varas iestādes ziņoja par strauju inflācijas lēcienu (6.9% novembrī). Tas savukārt nozīmētu, ka eksports tiks pamazām ierobežots, par ko liecina arī Ķīnas centrālās ekonomiskās koordinācijas ministrijas izteikumi par iespējamām eksporta kvotām nākamgad. Šķiet, ka globālās rūpes par ekonomikas pārkaršanu beidzot ir skārušas arī Tautas Republiku.
Nevilšus rodas asociācijas ar Latvijas politisko praksi. Visu cieņu Vū kundzei un viņas gluži pamatotajām rūpēm par savas valsts eksporta veicināšanu. Tomēr man nācās nedaudz pasmaidīt par šādu reakciju. Tā pat pārāk atgādina koalīcijas valdības un bijušās valsts prezidentes rūpes par Latvijas valsts tēlu. Visai bieži dzirdējām, ka tie, kuri runājot ļaunu (lasi: kritizējot) par savu valsti, neesot tai lojāli (zemteksts: ir valsts ienaidnieki). Principā lieliska taktika, lai apklusinātu kritiku un neko nemainītu savā vai valsts insitūciju darbībā, bet absolūti nožēlojama attieksme raugoties demokrātijas perspektīvā. Tomēr atšķirībā no mūsu valsts „pozitīvistiem” (pēdējais šīs kustības „izraktenis”, šķiet, ir premjera kandidāts Zalāns), pat autoritāras valsts pārstāvei ir skaidrs, ka, gražojoties par kritiķu nelaipnībām, problēmu neatrisināsi. Vū kundze vienojās tanī pašā dienā ar Polsona kungu, ka Ķīna ļaus amerikāņu ekspertu vienībām apmeklēt ķīniešu rūpnīcas, lai pārliecinātos par kvalitātes standartu ievērošanu. Pret to apmaiņā ķīnieši vieglāk doties tūrisma ceļojumos uz ASV, kas striktās vīzu politikas dēļ līdz šim bija gandrīz neiedomājami. Tie, kas Latvijā tik daudz un jūsmīgi runā par pragmatismu, lai pamācās no Vū kundzes uzvedības par to, kā risināt sarežģītas ekonomiskas (un politiskas) problēmas.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (10) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

dudnio 10.01.2008 19:33
šitā adrese sucks!
neko nesaprotu!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

dudnio 10.01.2008 19:32
kas pa murgu?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Pēteris - Vladimirs Vladimirovčs 22.12.2007 20:05
Aicinu Vladimiru Vladimirovču izteikties par tēmu. Ne bloga ierakstā, ne diskusijā pat ar vārdu netika pieminēts demokrātijas eksports. Absolūti nemaz netika runāts par demokrātijas eksportu uz Ķīnu. Es nudien būtu ļoti pateicīgs, ja turpmāk Jūs izlasītu vismaz ierakstu pirms atstājat savu komentāru.

VV priekšstats, ka attīstītā valsts neprasīta uzspiež attīstības valstij savu izpratni par demokrātiju, ir mazākais visai naivs vai ļoti vienkāršots uzskats par to, kā darbojas starptautiskā un iekšpolitika. Neviena attīstītā valsts neuzspiež nejautāta savu demokrātijas variantu attīstības valstīm, kuras to nevēlas. Ja divas valstis (viena no tām attīstītā un otra - attīstības valsts) nolemj par attīstības sadarbību, tās vienojas arī par sadarbības sfērām. Ja partnervalsts nevēlas veikt nekādas demokrātiskās reformas, kas notiek ļoti reti, tad attīstītā valsts to neuzspiež. Bet, protams, ka valstu vidū notiek dialogs par attīstības sadarbību un tajā abas puses mēdz iztirzāt viena otrai svarīgus jautājumus. Es neredzu iemeslu, kādēļ, piemēram, Latvijai nevarētu iztirzāt demokrātijas jautājumu ar Gruziju, ja Latvijai, hipotētiski pieņemot, šķiet, ka demokrātiskas reformas varētu veicināt palīdzības efektivitāti. Tāpat iekšpolitiski attīstītajās valstīs ir visai grūti paskaidrot nepieciešamību atbalstīt ar palīdzību nedemokrātiskas valstis, tādēļ šie jautājumi tiek vismaz formāli skarti starpvalstu dialogā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Vladimirs Vladimirovčs 21.12.2007 17:10
Nu nekādi nesaprotu, kāda velna pēc kārtējo reizi atkal mums vēlēšanās līst par spundi svešai mucai. Esmu pārliecināts, ka neba nu latvijai ir ko iemācīt Ķīnai. Tāpat kā Vācijai un ASV. ja būs nepieciešams, ķīnieši paši to pajautās. Piedodiet, māc vēlte katru reizi rupji lamāties, kad redzi, kā "Rietumu demokrāti" nodarbojas ar demokrātijas eksportu pašu izpratnē. Tak atstājiet mierā ķīniešus. ja viņi gribēs, paši pajautās pēc gudrības.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andžejs 16.12.2007 17:49
Nu ok, pieņemu, ka tomēr varam vienoties, ka Indijā pastāvošais režīms ir demokrātiskāks par Ķīnas režīmu.
Bet, pieminot Indiju, es nebiju domājis pirmkārt korpucijas problēmas, bet gan spēju pieņemt lēmumus un tos īstenot (piemēram, ekonomikai tik nozīmīgos jautājumos kā infrastruktūras attīstība, enerģētikas problēmu risināšana). Ķīnas režīma apstākļos tas ir vienkāršāk un efektīvāk, nekā Indijas gadījumā.
Bet, ja reiz runājam par korupciju, tad Ķīnā tā tik tiešām ir viena no nozīmīgām problēmām, taču - demokrātiskas institūcijas pašas par sevi nav nekāds garants valsts pārvaldes problēmu (t.sk. korupcijas) atrisināšanai pat stabilās un pieredzējušās demokrātijās. Piemēram, notikumi ap Buša ievēlēšanu vai Ziemeļu gāzes vada projektu. Manuprāt tie ir tikai divi uzskatāmākie gadījumi, kas nodemonstrēja patieso lietu stāvokli, kā pat pieredzējušu demokrātiju apstākļos notiek lēmumu pieņemšana, kad tiek skartas ļoti nozīmīgas intereses. Nedomāju, ka šāds modelis kā kvalitatīvi izmainītu pašreizējo Ķīnas stāvokli.
---------
Par otro paragrāfu: man kā reiz šķiet, ka Ķīnas modelis jau kādu laiku darbojas labāk. Pierādījums tam ir Ķīnas straujā attīstība un ekonomikas izaugsme. Ķīna pamazām iedzen visas pārējās valstis un izvirzās līderpozīcijās. Ja demokrātiskās institūcijas + brīvais tirgus darbotos labāk, tad tā nevajadzētu būt. Rietumvalstīs tiešām ir augstāks IK uz vienu iedzīvotāju, taču tai pašā laikā, pie iedzīvotāju skaita 1,3 miljardi pat ar Ķīnas ekonomikas tempiem ir un būs nepieciešams ilgs laiks, lai sasniegtu to līmeni, ko rietumvalstis izbauda tagad.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Pēteris 13.12.2007 19:39
"Paskaties kaut vai uz Indiju - pasaules daudzskaitlīgākā demokrātija - taču daudzas lietas nespēj veik tik efektīvi kā Ķīna tieši pārvaldes sistēmas dēļ."
---
Jā, piekrītu, Indijai ir problēmas ar korupciju. Tieši tāpat kā Ķīnai. Bet salīdzināt Kīnu ar Indiju ir tīri tāds veikls ķīniešu (tai skaitā arī indiešu) retorikas paņēmiens. Kāpēc neparaudzīties uz ASV? Kanādu? Vāciju? Lielbritāniju?
---
"demokratizācija Ķīnā uzsāksies tikai tad, kad paši ķīnieši (elites) to gribēs, un uz to viņus motivēt var tikai uzskatāmi parādot demokrātijas kā valsts pārvaldes sistēmas priekšrocības pār patreiz esošo sistēmu. Šaubos, vai kāda demokrātiska valsts var ko tādu demonstrēt."
---
Bet kā ar manis jau iepriekš nosauktajām valstīm? Tur brīvais tirgus savienojumā ar demokrātiskas un tiesiskas valsts institūcijām darbojas relatīvi labāk. Ok, Tu vari minēt, ka Ķīnā IK ikgadējais pieaugums ir lielāks nekā Rietumeiropas un Ziemeļamerikas demokratiskajās valstīs. Tomēr šinīs rietumvalstīs savukārt ir daudz augstāks IK uz iedzīvotāju.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andžejs 13.12.2007 17:53
Pēteri, manuprāt vismaz pēdējie divdesmit gadi pierāda, ka Ķīnā pastāvošā sistēma "kapitālisms sociālisma vadībā" ir visai efektīva. Neviena valsts līdz šim nav uzturējusi tik ilgu un strauju izaugsmes tempu kā Ķīna (tiek prognozēts, ka šī vai nākamā gada beigās tā apsteigs Vāciju un kļūs par pasaules 3 lielāko ekonomiku; tai ir lielākās valūtas rezerves pasaulē; pieaugoša starptautiska ietekme). Pieņemt, ka demokrātijas (rietumu izpratnē) apstākļos viņiem ietu vēl labāk, protams, var, bet tai pašā nevajadzētu to uzskatīt par pierādītu faktu. Paskaties kaut vai uz Indiju - pasaules daudzskaitlīgākā demokrātija - taču daudzas lietas nespēj veik tik efektīvi kā Ķīna tieši pārvaldes sistēmas dēļ.
Lai nu kā, pilnībā piekrītu Tavam pēdējam teikumam - demokratizācija Ķīnā uzsāksies tikai tad, kad paši ķīnieši (elites) to gribēs, un uz to viņus motivēt var tikai uzskatāmi parādot demokrātijas kā valsts pārvaldes sistēmas priekšrocības pār patreiz esošo sistēmu. Šaubos, vai kāda demokrātiska valsts var ko tādu demonstrēt.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Pēteris 13.12.2007 16:59
Marija, es Tev piekrītu, ka šāda no augšas "stūrēta" kapitālistiskas sistēmas ieviešana ir visai neefektīva, jo tirgus nenodot ekonomikas plānotājiem visus iekšējā un ārējā tirgus signālus, jo tas vienkārši nav iespējams. Tādēļ arī ķīniešu ekonomikas plānotāji nemaz nezina par Marijas rūpēm par lāča žulti. Vismaz teorētiski, manuprāt, var pieļaut, ka, ja Ķīna ieviestu kapitālismu kopā ar demokrātiskām reformām, tirgus signali par patērētāju ētiskajām un ekoloģiskajām rūpēm tiktu nodoti daudz efektīvāk. Tanī pašā laikā es neaizstāvu "šoka terapiju" à la Jeffrey Sachs. Es varu, protams, kļūdīties, bet man šķiet, ka ķīnieši ieviesīs demokrātiskas reformas, jo pamanīs, ka demokrātiskās valstīs tirgus mehānismi strādā daudz efektīvāk.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Marija 13.12.2007 15:17
Interesants blogs. Ķīnieši bieži uzvedas pragmatiski, bet jāatzīst, ka manās acīs tas viss tik un tā nevar kompensēt to milzīgu kaitējumu, ko Ķīnas ekonomikas attīstība nodara dabai, dzīvniekiem un pašiem Ķīnas iedzīvotājiem. Par medikamentiem no lāču žults un kažokiem no suņiem pat nerunājot.

Citi autora darbi