Atslēgvārdi:

Par nāvessodu 49

Vakar Eiropas Parlaments nobalsoja par rezolūciju par cilvēktiesību pārkāpumiem Irānā, īpaši saistībā ar Sakinas Mohammadi Aštiāni (Sakineh Mohammadi Ashtiani) lietu.

Iesaki citiem:

Aštiāni ir irāņu sieviete, kurai šīs valsts islāmiskais režīms piesprieda nāves sodu caur nomētāšanu ar akmeņiem saistībā ar «laulības pārkāpšanu». Bez precedenta starptautiskā kampaņa par labu šīs sievietes glābšanai, no kuras rezolūcija ir tikai viena epizode, sāk dot rezultātus. Režīms tika spiests paziņot, ka sprieduma izpilde tiek apturēta. Tas gan nenozīmē, ka Astiāni kundzes dzīvība vairs nav apdraudēta, un ka režīms viņu nevarētu nogalināt kādā citā veidā. Jāņem vērā, ka islāma republikai ir viena no pasaules rekordistēm nāves soda izpildīšanā, arī attiecībā pret mazgadīgiem. 2010.gadā vien nāvessods ir piespriests apmēram 2000 cilvēku, arī par tādiem noziegumiem, kā «laulības pārkāpšana» un homoseksualitāte.

Tieši tāpēc Eiropas Parlaments savā rezolūcijā atkārtoti apliecina savu opozīciju nāvessodam, un aicina Irānu saskaņā ar attiecīgajām ANO rezolūcijām noteikt moratoriju nāvessoda izpildei laikā līdz šā soda veida atcelšanai.

Irāna nav vienīgā valsts, kuru Eiropas Parlaments piemin savos dokumentos saistībā ar nāvessodu. Piemēram, 2009.gada 7.maija rezolūcija par cilvēktiesībām pasaulē un ES politiku šajā jomā mudina Latviju ratificēt jau parakstīto 13. protokolu par nāvessoda atcelšanu jebkādos apstākļos, kas pievienots Eiropas Konvencijai cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzībai. Vēl 1995.gadā Latvija atcēla nāvessodu, atskaitot īpaši smagos noziegumus kara apstākļos. Attiecīgās izmaiņas ieviestas Kriminālkodeksā. Bet 13.protokolu, kas paredz nāvessoda atcelšanu visos apstākļos, ieskaitot par noziegumiem karadarbības laikā, Latvija ir parakstījusi, taču ratifikācija ir iestrēgusi Saeimā: vēl 2008.maija Saeima nobalsoja par šā jautājuma izskatīšanas nodošanu ārlietu komisijai (daži TB/LNNK, LPP un TP deputāti balsoja pret), bet kopš tā laika nekāda virzība nav notikusi.

Jautājums nemaz nav abstrakts. Ja visas ES valstis parakstītu un ratificētu visus protokolus un konvencijas par nāvessoda atcelšanu visos apstākļos, ES varētu daudz saskaņotāk īstenot savas pamatnostādnes par nāvessodu, arī attiecībās ar tām valstīm, kur šis soda veids vēl nav atcelts.

Ir pienācis laiks beidzot ratificēt 13.protokolu. Tam ir jābūt vienam no jaunās Saeimas uzdevumiem.
Komentāri par rakstu:

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (49) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Afia Khan

I wrote about a similar issue, I give you the link to my site. Obsession Phrases Review

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Afia Khan

Nice information, valuable and excellent design, as share good stuff with good ideas and concepts, lots of great information and inspiration, both of which I need, thanks to offer such a helpful information here. 80s Costumes

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Afia Khan

wow this saintly however ,I love your enter plus nice pics might be part personss negative love being defrent mind total poeple , CVS Prescription Refill

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Afia Khan

Your blogs further more each else volume is so entertaining further serviceable It appoints me befall retreat encore. I will instantly grab your rss feed to stay informed of any updates. TFN Wetsuits

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Afia Khan

You bear through a awesome vacancy. I sanity definitely quarry it moreover personally suggest to my buddys. I am self-possessed they determination be benefited from this scene. Carnival 2017

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Afia Khan

Your blogs further more each else volume is so entertaining further serviceable It appoints me befall retreat encore. I will instantly grab your rss feed to stay informed of any updates. heyprints.com

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Afia Khan

Excellent read, Positive site, where did u come up with the information on this posting?I have read a few of the articles on your website now, and I really like your style. Thanks a million and please keep up the effective work. key west attorney

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Afia Khan

I feel really happy to have seen your webpage and look forward to so many more entertaining times reading here. Thanks once more for all the details.howtodebtnegotiation.com

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Afia Khan

This is a wonderful article, Given so much info in it, These type of articles keeps the users interest in the website, and keep on sharing more ... good luck. denver locksmith

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kalvis 19.09.2010 17:02

No tādiem tekstu fragmentiem cilvēks privāti priekš sevis var gūt priekšstatu, ka dažas šiītu autoritātes un viņu mācītās doktrīnas ir šaubīgas.

Bet ar to galīgi nepietiek, lai pamatotu, ka cilvēks ir atkritis no monoteisma. Tur ir jāanalizē viss teksts - kāpēc tas tika teikts, kādā kontekstā; turklāt oriģinālvalodā. Citādi var notikt tā - Tu pasaki kaut ko persiešu valodā, kāds cits izrauj no Tevis teiktā dažas frāzes un pēc savas saprašanas pārtulko angliski. Mēs to izlasām, nošausmināmies, pasludinām Tevi par atkritēju - un hops! Tu esi sodāms ar nāvi pēc hudūd (fiksētajiem sodu likumiem). Manuprāt, tā ir karikatūra par to, kas ir Šaria. Islāmā cilvēka pārliecība ir nopietna lieta - cilvēks (šajā gadījumā Homeinī) būtu bijis savas dzīves laikā jākonfrontē, jādod iespēja viņam sevi aizstāvēt un apliecināt monoteismu.

Plus vēl - šiīti mēdz būt dažādi; turklāt viņiem nav "pāvesta nemaldības doktrīnas". Ja viens viņu cilvēks (kaut arī augsti stāvošs un autoritatīvs) sarunā kaut ko aplam - tas nenozīmē, ka visi šiīti kā viens būtu "antimonoteisti". Ja tas būtu tik vienkārši - tad mēs varētu atrast arī kādu Salafī virziena skolotāju, kurš aiz neapdomības vai nezināšanas pateicis kaut ko galīgi šķērsām, un - voilà - visi sunni musulmaņi būtu atspēkoti.

Dievs atklāj patiesību tiem, kuri to meklē.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Neo 17.09.2010 09:57

Piekrītu, ka tiesas piespriestais nāves sods būtu jāatceļ un jāaizstāj ar mūža ieslodzījumu. TOMĒR, būtu vērts apdomāt variantu, ka notiesātais var izvēlēties. Var būt gadījumi, kad pats viņš grib, lai viņam tiek izpildīts nāvessods.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Neo 17.09.2010 09:57

Piekrītu, ka tiesas piespriestais nāves sods būtu jāatceļ un jāaizstāj ar mūža ieslodzījumu. TOMĒR, būtu vērts apdomāt variantu, ka notiesātais var izvēlēties. Var būt gadījumi, kad pats viņš grib, lai viņam tiek izpildīts nāvessods.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

uldis 15.09.2010 20:29

Vai valstī,kurā ir pārsvarā islama ticīgie var būt demokrātisks režīms? Vai tas tā nevar būt?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

uldis 15.09.2010 20:26

Aštiāni ir irāņu sieviete, kurai šīs valsts islāmiskais režīms piesprieda nāves sodu
------
"Islamiskais režīms". Vai mums eiropiešiem, demokrātiski noskaņotiem,lai apzīmētu kādas valsts iekārtu jālieto tāds apzīmējums.Manuprāt,valstī var būt vai nu demokrātisks režīms vai fašistisks,kurā netiek ievērotas pilsoņu tiesības. Vai valstī,kurā ir pārsvarā islama ticīgie var būt demokrātisks režīms.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Mahris > A 15.09.2010 00:38

"šiītisms nav Islāms, bet gan no Islāma atdalījusies reliģija"

Jā, protams. Tāpat pareizticība un luterānisms nav kristietība, bet no kristietības atdalījušās reliģijas, vai ne?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

A 15.09.2010 00:23

Skat, skandāls par Irānu. Vai tur vienu lietu Afganistānā. Tas tāpēc, ka tāds sods tiek piemērots "reiz 3 gados". Viss pārējais ir atstāts Dievam. Un starp citu, šiītisms nav Islāms, bet gan no Islāma atdalījusies reliģija (tāpat kā bahaisms, piemēram).Tas, ka dzird, ka pieķertajam pārim ir dažādi sodi, tas var būt:1) Islāma neievērošana, kura ir plaši izplatīta muslimu zemēs2) Atšķirīgie noziedznieku statusi. Piemēram, viens ir precēts, un tāpēc ir nāvessods, jo ir pārkāptas laulātā tiesības, bet otrs ir neprecēts, savukārt tad ir pārkāptas tikai sabiedrības vispārējās tiesības.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

A 15.09.2010 00:10

Vēl par pierādījumu der grūtniecība ne no vīra. Tātad šo sodu tik pat kā nepielieto un atstāj Dievam tiesāšanu. Šis sods ir īpaši bezkaunīgajiem, kuri uzbrūk sabiedrības vērtībām un nodarbojas ar sabiedrības graušanu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

A 15.09.2010 00:08

Kalvim
Nāvessods par pierādītu laulības pārkāpšanu ir neskatoties uz dzim_mu vai naudas stāvokli (tāpat kā visi citi sodi). Tas ir muļkkkīgs mīts, ka soda tikai sievietes.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

A 15.09.2010 00:07

Te jāuzsver, ka sods ir par PIERĀDĪTU laulības pārkāpšanu. Un pierādījumi var būt tikai 4 uzticami aculiecinieki, kuri redzēja abu sejas un dz_orgānu saplūsmi. Citiem vārdiem sakot, šis sods ir pamatā priekš tiem, kuri ir pazaudējuši jebkādas robežas un pārkāpj laulību publiski lielveikalā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ahmeds 14.09.2010 23:48

Kalvis 12.09.2010 13:08
>> Uldis: Te,laikam, visi domā,ka par laulības pārkāpšanu sievietei pienākas nāves sods.
=====
Domāju, ka nē. Latvijā nekad nav bijušas Šaria likumu tradīcijas, kas paredz laulības pārkāpšanu sodīt ar nāvi. Starp citu, Eiropā pazīstamais islāma skolotājs Tariq Ramadan ir aicinājis visā pasaulē ieviest tūlītēju moratoriju attiecībā uz noteikta veida miesas sodiem un nomētāšanu ar akmeņiem, kamēr tiek rasts mūsdienu pasaulē piemērots kompromiss un interpretācija, kā tos vajadzētu pareizi islāmiski pielietot.

Te ir runa par to, ka masu islāmiskā aktivitāte, ja to nepavada šīs sabiedrības līderu pietiekami dziļa izpratne par islāma tradīciju un pieredze šīs tradīcijas pielietošanā mūsdienās, var viegli iebraukt no viena grāvja otrā. Ir viegli ļauties populisma kārdinājumam - lūk mēs nomētājam laulības pārkāpējas un pārkāpējus ar akmeņiem, tādēļ esam īsteni musulmaņi.

Kā norāda Tariq Ramadan, arī senie islāma skolotāji par svarīgu priekšnoteikumu šādu sodu piespriešanā uzskatīja to, ka sabiedrība kopumā tiek pārvaldīta taisnīgi; ka visos sabiedriskās morāles jautājumos (ne tikai runājot par seksuālo morāli) ir augsts ētiskais ideāls.

Īsi sakot, Tariq Ramadan uzskata - kamēr islāma pētnieki nav atraduši kaut kādu konsensu par to, pie kādiem nosacījumiem šādi ekstrēmi sodi laulības pārkāpējiem ir saskaņā ar islāma mācību un atbilst islāma kopienas (Umma) kopējam labumam modernajā sabiedrībā, ir jāievieš moratorijs (t.i. jāaptur visu šādu sodu izpilde - turklāt visā islāma pasaulē).

Tiem musulmaņiem, kuri dzīvo Latvijā būtu labi paust savu attieksmi par Tariq Ramadan piedāvāto moratoriju. No otras puses, nedomāju, ka par islāmisko likumu būtu jāspriež tiem, kuri nav studējuši attiecīgo literatūru; kuri turklāt nemaz nevēlas dzīvot saskaņā ar islāma priekšrakstiem.
----------
Tāriks Ramadāns nav Islāma zinātnieks, bet gan darbonis-muslims. Par to, ka par pierādītu laulības pārkāpšanu ir nāvessods, tas nekad nav bijis Islāma zinātnieku viedokļu domstarpībās. Katrs, kurš sauc atteikties no Dieva noteiktajiem likumiem, veic neticības aktu (un visbiežāk izkrīt no Islāma).

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ldis 14.09.2010 21:49

"kolektīvs nobalsoja" tad nonāvēt var
----------
Okupācijas laikos ir daudz ,kas pieredzēts.Izbraukuma tiesas sēdē notiesāja kolhozniekus kas nozaga pāris maisu kartupeļu.
Reiz atbrauca čekas darbinieki un pieprasija sasukt sapulci un nosodīt bijušo nacionālās pretošanās dalībnieku,kas Hruščova laikā bija izlaists no cietuma ,par to,ka viņš dzērumā bija draudējis "padomju varai",un lai viņu varētu atkal iesēdināt gribēja dabūt darba biedru nosodijumu un piekrišanu .Nekas jau ar to nosodīšanu nesanāca,bet gan jau sapulces vadītājs pakļaujoties čekas spiedienam uzrakstija" pareizo" sapulces protokolu.
Tas ir totalitārisms,jeb vienkāršak sakot fašisms.
Lai Irānā nomētātu ar akmeņiem kādu sievieti par laulības pārkāpšanu,ir viņa vainīga vai nav,ir vajadzīgs cilvēku pūlis,kas to vēlas izdarīt un tādu totalitārā jeb fašistiskā valstī ir viegli savākt.
Un ir vienalga kāda reliģija-kristietība,islams vai komunisms

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris_2 14.09.2010 15:46

Piedāvāju iedomāties uzskatāmu koordinātu sistēmu, kurā ir divas asis.
A ass - nogalināt drīkst/nedrīkst
B ass - likumu pārkāpt/nepārkāpt

Kuru no šīm asīm Jūs sev izvēlaties par primāro? Apdomājiet katrs pats sev - kas ir tieši jūsu personīgā prioritāte un ne pie kādiem nosacījumiem nepārkāpjamā "sarkanā līnija"?

Es izvēlos, ka A ir vispirms un tad tikai B - tātad manā uzskatā nogalināt nedrīkst ne tikai pārkāpjot likumus, bet arī nogalināšanas likumus pieņemt un realizēt nedrīkst.
Likuma pieņemšana ir kaut kādas lielākas vai mazākas grupas vienošanās un šo vienošanos ietērpj cakainā, kruzuļotā, demokrātiskā, tiesiskā un visādā citādi par leģitīmu pasludinātā ietērpā. Nāvessods ir nonāvēšana iepriekš vienojoties un iepriekš ieplānojot.

Nāves soda jautājumā ir divas lietas, par kurām vajadzētu iedomāties atsevišķi - noziedznieks ar visu savu nodarījumu un potenciālo bīstamību un pilnīgi atsevišķi tie, kas lemj, vēlas, vai nevēlas nāves soda pielietojumu.
Atmetiet kaut uz mirkli jebkuru domu par noziedznieku, padomājiet tikai un vienīgi par tiem, kas likumus nav pārkāpuši!
Barjera nāve/dzīvība ir daudz augstākā - tās ignorēšanas slieksnis ir daudz nesasniedzamāks kā barjerai likums/pārkāpums.
Ja mēs principā atbalstām nonāvēšanas iespējamību un katrs no mums tiek radināts pie domas, ka ja jau dikti vajag un "kolektīvs nobalsoja" tad nonāvēt var - nu tad dažs labs vājāks cilvēciņš paies vēl mazu solīti tālāk - nonāvēs bez likuma.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Makss Vēbers 14.09.2010 15:18

neapstrīdu Japānas piemēru, tas varētu būt diezgan pieņemams vidusceļš, lai neteiktu "kompromiss". no otras puses, 30+ gadi cietuma vieninieka kamerā ir diezgan nežēlīgs (respektīvi, no punitīvā viedokļa - labs, fektīvs un pat efektīgs) veids, kā sociāli attaisnojami sabiedrības un individuāla upura vārdā atriebties pāridarītājam.
žēl, protams, ka šāda leģitīma sociāla atriebība maksā nodokļu maksātāju naudu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis 14.09.2010 12:32

>>> nav tik vienkārši ar nāvessodu - tas ir vienīgais (!) soda veids, kura izpildīšana nav labojama, ja justīcija pieļāvusi tīšu vai netīšu kļūdu, taisot spriedumu. un kļūdas diemžēl notiek, arī Latvijā.
=======
Augstāk jau tika minēts Japānas piemērs - nāvessodi slepkavām - recidīvistiem. T.i. ja cilvēks vienreiz kādu ir noslepkavojis un notiesāts; pēc izkļūšanas brīvībā - atkal slepkavojis, tad ko ar tādu cilvēku darīt? Dot vēl vienu iespēju, ļaut viņam vēlreiz "laboties"? Domāju, ka ir humānāk notiesāt ar nāvessodu - nevis nodarboties ar publisku liekulību: paziņot, ka mūsu ieslodzījuma vietas ikvienu cilvēku spēj pāraudzināt, bet īstenībā tam vairs neticēt - un ideoloģiskas stūrgalvības dēļ riskēt ar nevainīgu Latvijas pilsoņu (dažos gadījumos - arī ar bērnu) dzīvībām - uzlaižot viņiem virsū slepkavas vai seksuālos maniakus.

Izredzes, ka vienu un to pašu cilvēku var divos dažādos tiesas procesos kļūdaini notiesāt par slepkavību ir niecīgas. (Ikviens, kurš varbūtību teorijā ir mācījies par varbūtību reizināšanu zina, ka ja vienas tiesas kļūda ir 1%, tad divām neatkarīgām tiesām kļūda ir 0.01%). Ja mēs tik ļoti neticam noziegumu pareizai izmeklēšanai un tiesām, tad jau arī cietumā nevienu nevar likt. Tad var tikai pakratīt ar pirkstu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Makss Vēbers 14.09.2010 10:47

nav tik vienkārši ar nāvessodu - tas ir vinīgais (!) soda veids, kura izpildīšana nav labojama, ja justīcija pieļāvusi tīšu vai netīšu kļūdu, taisot spriedumu. un kļūdas diemžēl notiek, arī Latvijā.

kriminālsodu filosofija ir ārkārtīgi interesants temats, tādēļ nevajadzētu izdarīt pārsteidzīgus secinājumus par nāvessoda piemērošanas teorētiskas iespējamības audzinošo efektu. visbriesmigākos noziegumus var "paraut vaļā" visviekāršākie iemesli. cilvēka psihe ir gan vienkārša, gan smalka lieta vienlaikus.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

uldis 14.09.2010 08:03

jo islāms savās labākajās izpausmēs iestājas par taisnīgumu un pilsonisku mieru
------------
Irānas prezidents draudēja noslaucīt Izraelu no zemes,Amērikā islama teroristi uzspridzināja dvīņu torņus un gāja bojā 3000 cilvēku, Afganistānā talibi neļauj meitenēm iet skolā,izkropļo tās un atieksme pret sievitēm,par to var bieži lasīt ārzemju portālos.
Irānas valstī galvenie noteicēji ir augstākāislama garīdzniecība un ar to vien pietiek lai Irānu sauktu par fašistisku valsti.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kalvis Uldim 12.09.2010 23:51

>>> atbilst islāma kopienas (Umma) kopējam labumam
Par 2003.g. - tā taču dikti veca ziņa. Kopš 2003.g. ir nomainījusies prezidenta administrācija; arī tiesu prakse laikam ir mazliet citāda.

----Fašistiskajā PSRSā arī VDK modri sekoja,lai viss notiek "padomju tautas"kopējam labumam un tāpēc citādi domājošos ieslodzija cietumos un psihatriskajās slimnīcās.
=====
Es varu šo to neveiksmīgi noformulēt - bet vajag izlasīt T.Ramadana aicinājumu. Kā jau minēju - moratorijs attiecas uz noteiktiem fiksētiem sodiem: tur ir Hudūd saraksts, par ko ir rakstos paredzēti konkrēti sodi (zādzības, laulības pārkāpšana, alkohola dzeršana un atkrišana no islāma).

Galvenais princips - sodu piemērošanai pēc Tariq Ramadan domām ir jābūt taisnīgai; nedrīkst tiesāt tikai sievietes, vai tikai - trūcīgus un apspiestus cilvēkus. Rietumu musulmaņiem (uz kuriem šāda prakse netiek attiecināta) nevajag klusēt, zinot, ka daudzās zemēs notiek pavirša islāma likumu interpretācija - un cilvēki nereti tiek nepareizi vai pārāk nežēlīgi sodīti, atsaucoties uz ticību. Tas nav pareizi, jo islāms savās labākajās izpausmēs iestājas par taisnīgumu un pilsonisku mieru.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

uldis 12.09.2010 22:13

lai pašai Irānas sabiedrībai izmaiņas šķistu pareizas un taisnīgas; lai tās neizskatītos pēc "morālā sašutuma teātra", kur nav rūpju par konkrēto sievieti un Irānas labu pārvaldi, bet gan vāji maskēta kalpošana Izraēlas ultra-labējo politiķu ērtībām, Irānas starptautiskai izolācijai.
------
Irānas fašistiskā islāma vadoņi paši vēlas lai viņu valsts un tauta būtu izolācijā .Nav tur jāvaino Izraelas ultra labējie.Mazā izraeļu tauta nevar prtoties milzīgās islama pasaules agresijai,ja tai nepalīdzēs ASV un Eiropas Savienība.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

uldis 12.09.2010 21:52

atbilst islāma kopienas (Umma) kopējam labumam ----Fašistiskajā PSRSā arī VDK modri sekoja,lai viss notiek "padomju tautas"kopējam labumam un tāpēc citādi domājošos ieslodzija cietumos un psihatriskajās slimnīcās.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

uldis 12.09.2010 21:37

Irānas prezidents brīdina par islama 'fašismu' valstī

LETA
4. augusts 2003 15:15


Irānas prezidents Mohammads Hatami izplatījis brīdinājumu par islama "fašismu" Irānā, pirmdien vēsta oficiālā ziņu aģentūra IRNA.
Islama revolūcijas mērķis nebija padarīt likumīgu fašismu islama un revolūcijas vārdā un ikvienu citādi domājošo apzīmogot kā antiislamisku un kontrrevolucionāru, viņš paziņoja kabineta un parlamenta kopīgā sesijā svētdienas naktī.

Prezidents norādīja uz saviem oponentiem no stingrās līnijas garīdzniecības aprindām, kas turpina graut valsts reformu kursu, no jauna vēršoties pret presi un aizturot studentus, žurnālistus un disidentus.

Šāda attieksme ne vien būs katastrofāla un radīs neapmierinātību, bet arī iedrošinās jauniešus savas cerības saistīt ar ārzemju varām, sacīja Hatami.

Hatami tagad nākas pārdzīvot sarežģījumus gan savā valstī, gan ārvalstīs.

Irānā viņa galvenā atbalsta grupa - studenti - pagājušajā mēnesī aicināja prezidentu atkāpties, jo viņš nespējot tikt galā ar savu opozīciju - garīdzniecību.

Tikmēr Eiropas Savienība (ES), kas ir Irānas galvenais politiskais un tirdzniecības partneris, izteikusi ultimātu - vai nu Irāna paraksta kodolinspekciju protokolu, vai arī saskaras ar izolācijas draudiem.

Tā kā nākamajā pavasarī ir paredzētas parlamenta vēlēšanas, reformisti cer iegūt sabiedrības uzticību, pieņemot likumu, kura mērķis ir palielināt prezidenta pilnvaras. Taču to atkārtoti bloķē stingrās līnijas klerikāļi senātam līdzīgajā Sardzes padomē.

Reformisti februārī pašvaldību vēlēšanās cieta pazemojošu sakāvi, galvenokārt savu atbalstītāju boikota dēļ, un viņi baidās, ka tas varētu atkārtoties arī parlamenta vēlēšanās.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kalvis 12.09.2010 13:16

Tiem, kuri vēlas iepazīties ar T.Ramadana piedāvāto jautājuma analīzi, sk. šeit - http://www.tariqramadan.com/An-International-call-for.html .

Eiropieši varbūt var uzspiest kaut ko Irānai ar rupju spēku - teiksim, sākt vēl vienu karu Tuvajos Austrumos - bet svarīgi, lai pašai Irānas sabiedrībai izmaiņas šķistu pareizas un taisnīgas; lai tās neizskatītos pēc "morālā sašutuma teātra", kur nav rūpju par konkrēto sievieti un Irānas labu pārvaldi, bet gan vāji maskēta kalpošana Izraēlas ultra-labējo politiķu ērtībām, Irānas starptautiskai izolācijai.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kalvis 12.09.2010 13:08

>> Uldis: Te,laikam, visi domā,ka par laulības pārkāpšanu sievietei pienākas nāves sods.
=====
Domāju, ka nē. Latvijā nekad nav bijušas Šaria likumu tradīcijas, kas paredz laulības pārkāpšanu sodīt ar nāvi. Starp citu, Eiropā pazīstamais islāma skolotājs Tariq Ramadan ir aicinājis visā pasaulē ieviest tūlītēju moratoriju attiecībā uz noteikta veida miesas sodiem un nomētāšanu ar akmeņiem, kamēr tiek rasts mūsdienu pasaulē piemērots kompromiss un interpretācija, kā tos vajadzētu pareizi islāmiski pielietot.

Te ir runa par to, ka masu islāmiskā aktivitāte, ja to nepavada šīs sabiedrības līderu pietiekami dziļa izpratne par islāma tradīciju un pieredze šīs tradīcijas pielietošanā mūsdienās, var viegli iebraukt no viena grāvja otrā. Ir viegli ļauties populisma kārdinājumam - lūk mēs nomētājam laulības pārkāpējas un pārkāpējus ar akmeņiem, tādēļ esam īsteni musulmaņi.

Kā norāda Tariq Ramadan, arī senie islāma skolotāji par svarīgu priekšnoteikumu šādu sodu piespriešanā uzskatīja to, ka sabiedrība kopumā tiek pārvaldīta taisnīgi; ka visos sabiedriskās morāles jautājumos (ne tikai runājot par seksuālo morāli) ir augsts ētiskais ideāls.

Īsi sakot, Tariq Ramadan uzskata - kamēr islāma pētnieki nav atraduši kaut kādu konsensu par to, pie kādiem nosacījumiem šādi ekstrēmi sodi laulības pārkāpējiem ir saskaņā ar islāma mācību un atbilst islāma kopienas (Umma) kopējam labumam modernajā sabiedrībā, ir jāievieš moratorijs (t.i. jāaptur visu šādu sodu izpilde - turklāt visā islāma pasaulē).

Tiem musulmaņiem, kuri dzīvo Latvijā būtu labi paust savu attieksmi par Tariq Ramadan piedāvāto moratoriju. No otras puses, nedomāju, ka par islāmisko likumu būtu jāspriež tiem, kuri nav studējuši attiecīgo literatūru; kuri turklāt nemaz nevēlas dzīvot saskaņā ar islāma priekšrakstiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

uldis 12.09.2010 11:35

Te,laikam, visi domā,ka par laulības pārkāpšanu sievietei pienākas nāves sods.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Artis 12.09.2010 10:50

Mūsu valstī nāvessods ir nepieciešams un atjaunojams uz karstām pēdām.Mūža ieslodzījums ir saimnieciski neizdevīgs un daudz,daudz nehumānāks.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Luterānis 12.09.2010 01:19

Bībele mums rāda, ka var būt tādi noziegumi pret kuriem sabiedrībai sevi būtu jāaizstāv ari ar nāves soda palīdzību. Valsti un sabiedrību neuztur kārtībā ar Evaņģēlija, bet ar zobena palīdzību Un varbūt nemaz nebija tik muļķīgs tas seno cilvēku kritērijs, (protams, ne vienīgais), pēc kura dažās civilizācijās izvēlējās valdnieku-viņam bija jāvar piespriest un izpildīt nāves sodu, - citādi viņš nemaz nevarēja kļūt par valdnieku.

Mēs nevaram īpaši sevi mierināt ar domu, ka mūsdienu cilvēks ir citādāks - labāks, kulturālāks, civilizētāks, attīstītāks nekā senais. Šis gadsimts vien to skaidri parāda: nepārtrauktie asiņainie kari, briesmīgā nežēlība, visu morālo vērtību straujā devalvācija, nedzimušo bērnu slepkavības. Uz visa šī fona nāves soda atcelšana ir visai likumsakarīgs gļēvums, - sabiedrība vairs negrib un nevar sevi aizstāvēt, tā legalizē grēku, tā kapitulē kriminalitātes priekšā.
(http://www.ebaznica.lv/?p=4496)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ateists 11.09.2010 11:57

Latvijā nāvessods būtībā ir atcelts Lai šeit izpildītu nāvessodu ir jābūt valsts katastrofai, proti, izsludinātam karastāvoklim.t.i. militāram iebrukumam Latvijāun šādos apstākļos nāvessods ir adekvāts ja valsts brūk, tiek okupēta, nav laika ilgstošiem tiesas procesiem

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ieva 10.09.2010 13:36

Bet "civilizētajās" zemēs jau ērtāk ir māžoties ar visāda veida pseidocilvēcību, Piemēram, tās pašas pedofilu aproces- kuram varēja ienākt prātā kaut kas tik stulbs, jo bērni jau dzīvo ne tikai skolās un bērnudārzos, turklāt viņi cītīgi pārvietojas un, īpaši tīņi, nebūt ne vienmēr mammām/tētiem aiz rociņas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ieva 10.09.2010 13:34

Tādas lietas varētu darīt, ja mums būtu ieviests reāls mūža ieslodzījums, nevis 15-20 gadus tāds grantiņš nosēž vai pat mazāk un tad par labu uzvedību tiek izlaists, lai gan cietumā nav ne bērnu, ne sieviešu....Turklāt tādam cietumam būtu jābūt patiešām pamatīgam- nekādu tur ģipškartona sienu...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis 10.09.2010 09:39

Skandināvijā paši noziedznieki ir drusku savādāki - viņi tik daudz neslepkavo lieciniekus, līdzzinātājus, citu noziedzīgo grupējumu dalībniekus. Viena lieta ir "sadzīviskas" slepkavības; bet pavisam cita - ja cilvēku nogalināšana kļūst par noziedzīga rūpala neatņemamu sastāvdaļu.

Un ja vienīgais sods par šādām aukstasinīgi izkalkulētām slepkavībām - daži gadi klāt ieslodzījuma laikam - tad ar to nepietiek, lai efektīvi apturētu šādas lietas. Ja pareizi atceros, tad pat slaveno laupītāju Kaupēnu sodīja ar nāvi - pagājušā gadsimta 20-tajos gados. Latvijā tādu cilvēku nav daudz, bet reizi 2-3 gados gadās kāds noziedznieks, kurš būtu to pelnījis.

Tas pats arī ar seksuāliem maniakiem (Gundars Paipala u.c.) - velti cerēt, ka pēc soda izciešanas cilvēks mainīs savu seksuālo orientāciju. Viņi atkal iznāks no cietuma un atkal slepkavos. Diemžēl Latvijas apstākļos (kur pat deputāti raksta garantijas vēstules Haritonovam) vienīgais veids, kā radīt pārliecību, ka šāds cilvēks vairs nevienu neapdraud - tas ir viņu sodīt ar nāvi. Jau pēc otrā smagā nozieguma.

Nezinu, vai nāvessoda esamība palīdz noziedzīgās pasaules cilvēku rehabilitācijai vai objektīvi kavē jaunu noziegumu izdarīšanu - par to ir jāspriež speciālistiem kriminologiem. Bet pavisam droši - tā rada zināmu drošības sajūtu sabiedrībā. Ka pavisam neģēlīgi noziegumi tomēr tiek sodīti; ka pārkāpējs netiek cauri ar nosacītu sodu vai pirksta pakratīšanu.

Un sodu sistēma - tā tomēr ir katras valsts suverēna lieta. Arī Eiropas Savienībai būtu jābeidz uzspiest dalībvalstīm, kur noziedzības situācija un penitenciārās sistēmas atrodas ļoti dažādās attīstības pakāpēs, visām vienu un to pašu kārtību. Ja valstij vairs nav kontroles par tik elementāru lietu kā krimināllikums, tad nevaram vairs runāt par ES dalībvalstu suverenitāti.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

jumors 10.09.2010 09:21

Es pārdomāju- bērnus izvaro un noslepkavo, bet mēs sakām- tikai Dievs var Tev atņemt dzīvību. Dzīvesbiedrus dur nost un sit ar pudelēm un atkal tas pats miermīlīgais pantiņš.
Sabiedrībā jābūt veselīgiem likumiem. Pseidohumānisms rada milzu slāni demoralizētu un fiziski kroplu cilvēku. Patīkami dzīvot tādā sabiedrībā?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Paardominja 10.09.2010 00:32

Manupraat, naavessoda aizliegums Eiropas Padomes valstiis ir teju vai religjisks : Dievs ir devis dziiviibu, tikai Dievs var to atnjemt. savaa zinjaa tas ir paradoksaali, jo citaadi skjiet viena no Eiropas veertiibaam skjiet ir laiciigums, jeb religjijas atdalisana no valsts dziives.
Naavessoda atbalstiitajiem tikai vareetu atgaaiaat ka vinji (buutiibaa mes katrs pats) var nonnakt tiesas prieksaa un riskeet ar savu kailo dziiviibu. Turklaat skjiet, ka naavessoda nepiemeerosana ir kljuvusi par starptautisku standartu - muusdienu starptautiskajos kriminaalajos tribunaalos - Dienvidslaavijas, Ruandas, Staprtautiskajaa Kriminaaltiesaa kaa arii citos jauktajos tribunaalos kur tiesaa par starptautiskiem noziegumiem - Kambodzaa, Sjerraleonee, Austrumtimoraa, Kosovaa - visaas shajaas tesaas kuru tiesiskums balstaas starptautiskajaa sabiedriibaa kaa vienaa veselumaa naavessods netiek ne piespriests ne piemeerots.
Liidz ar to ja jau par vissmagaakajiem noziegumiem : Genociidu, Noziegumiempar cilveeci un kara noziegumiem naavessodu nepiemeero, vai ir logjiski to piemeerot par individuaaliem un izoleetiem noziegmiem?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kalvis 10.09.2010 00:15

Neesmu Šaria likumdošanas lietpratējs - neizteikšos par Irānu un viņu sodiem. Varbūt E.Mamedovs var nedaudz paskaidrot mūsdienu islāma jurispudences praksi? Bet nāvessodiem nav nekādas vainas. Starp citu, nāvessodi pastāv arī Japānā. Galvenokārt par atkārtotām slepkavībām (starp citu arī Tokijas metro teroristiem - Aum sektas vadītājiem tika piespriests nāvessods). Sk. http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_in_Japan#Exe... . Ņemot vērā, ka notiesātie gandrīz visi ir slepkavas-recidīvisti, ir niecīga varbūtība, ka kādu varētu notiesāt kļūdas dēļ (priekš tam būtu vajadzīgs, lai cilvēks nepatiesi būtu apvainots slepkavībā vismaz divās neatkarīgās epizodēs, divos atsevišķos tiesas procesos). Protams, Latvija ir attiecīgi mazāka valsts nekā Japāna - var gadīties, ka uz visām Baltijas valstīm kopā ir tikai 1 vai 2 cilvēki, kuri pelnījuši šādi tikt notiesāti. Nezinu, cik liela ir nāvessoda praktiskā efektivitāte, atturot cilvēkus no slepkavību izdarīšanas. Intuitīvi man šķiet, ka noziedznieku bailes no nāvessoda varētu izglābt dzīvību dažam labam lieciniekam - teiksim, ja esmu pārsteidzis zagļus savā dzīvoklī, es negribētu, lai viņiem ir IZDEVĪGI mani nogalināt, samazinot izredzes tikt pieķertiem. Tas sanāk tāds varbūtību rēķins - ielaušanās dzīvoklī - 8 gadu cietumsods; ielaušanās ar slepkavību - 12 gadu cietumsods (bet nogalināts liecinieks var samazināt pieķeršanas izredzes par 50%). Tāds aprēķins var risināties noziedznieka galvā. Bet ja par liecinieka novākšanu pašam noziedzniekam draud nāve, tad viņš, iespējams, pārdomās.Dzīve ir sarežģīta - un nevar dot viennozīmīgu atbildi, vai nāvessods ir labs vai slikts. Jebkurā gadījumā - galavārds par nāvessodu ir jāsaka katras valsts pilsoņiem pašiem, uzklausot kriminoloģijas ekspertus. ASV pat katrā štatā ir citāda likumdošana šajā ziņā. Izrādās, ka ASV šinī jautājumā ir lielāka demokrātija un brīvība štatu līmenī nekā suverēnās tiesības it kā suverēnām Eiropas valstīm. Manuprāt, tas nav pareizi, jo Eiropas valstis kultūras, tradīciju (un arī noziedzības tendenču) ziņā atšķiras ne mazāk kā ASV štati.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

jumors 09.09.2010 21:08

Man tā interesanti - vai tiešām visi domā, ka laikos, kad par zagšanu cirta nost plaukstas, zādzības turpinājās?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Pink Floyd 09.09.2010 20:42

Seneka, par to "nogalināšanu". Nevajag piesieties vārdiem. Autora doma ir visai skaidra: ja nenomētās ar akmeņiem starptautiskā spiediena iespaidā, tad pēc kāda laika, kad ažiotāža ap šo tēmu būs rimusies, atrādīs citu veidu, kā pa klusiņām nāves sodu izpildīt. Jo no tādiem režīmiem tieši šāda rīcība ir sagaidāma.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

komentaars galiigi garaam 09.09.2010 19:35

Par naavessodu - no virsraksta vareetu padomaat, ka autors iestaajas par naavessodu, beigaas tomeer izraadaas ka vinjs ir "pret"

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

83 09.09.2010 17:10

Nāvessods ir jāatjgriež.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Seneka 09.09.2010 15:32

Tas gan nenozīmē, ka Astiāni kundzes dzīvība vairs nav apdraudēta, un ka "režīms viņu nevarētu nogalināt kādā citā veidā".

Interesanti kaa gan "režīms kaadu varētu nogalināt"?

par naavessodu "kara" laikaa sanaak interesanti, Latvija sobriid ir iesaistiijusies brunjotaa konfliktaa Afganistaanaa, vai tas noziimee, ka kaadam Latvijas karaviiram par, piemeeram, kara noziegumiem vareetu piespriest arii naavessodu?

Vaards kars ir ielikts peedinjaas apzinaati, jo shis termins buutiibaa nepastaav kops ANO Hartas pienjemsanas 1945. gadaa. Musdienaas varam runaat tikai par "brunjotu iekseeju vai aareeju konfliktu" un speeka lietosanu ANO Hartaa noteiktos gadiijumos : kolektiiva ANO DP atljauta aizsardziiba, vai arii pashaizstaaveesanaas.

Interesanti ir tas ka Latvijas likums lieto vaardu kars, kura reaalais ekivalents ir brunjots konflikts, tachu no otras puses, kars muusdienaas jebkuraa gadiijumaa ir aizliegts un tas ir vairaak saistaams ar agresiju, vai apdraudeejumu mieram un drosiibai. Ja vaardu kars interpretee shaadaa veidaa, tad Latvijas karaviiriem Afganistaanaa, lai ko vinji pastraadaatu naavesods nedraud...

Citi autora darbi
Article article 94e9b47eb53424413213ba7a20e3e78d4d93021a2a0496f22bd704797b55734b

Vienotības grābekļi 23 Autors:Eldars Mamedovs