Atslēgvārdi:

Paldies par desmitgadi: Baltijas-Amerikas partnerattiecību fonds 17

Labrīt, lasītāji!

Vakar ar jauku un interesantu pasākumu Latviešu biedrības namā noslēdzās projekts, kurš pēdējo 10 gadu laikā Latvijā ir darījis ļoti, ļoti daudz laba. Runa ir par Baltijas-Amerikas partnerattiecību fondu (BAPF), kurā man pirmo četru gadu laikā bija tas gods būt par ekspertu komisijas priekšsēdētāju. BAPF misija bija ļoti vienkārša -- projektu finansēšana pilsoniskās sabiedrības attīstīšanai mūsu valstī. Finansējums -- 10 gadu laikā pieci miljoni dolāru -- vienādās daļās nāca no Amerikas Savienoto Valstu valdības un miljardiera filantropa Džordža Sorosa. BAPF darbojās ne vien Latvijā, bet arī Lietuvā un Igaunijā, to pārraudzīja valde Ņujorkā, kā arī štata darbinieki un minētās ekspertu komisijas visās trīs Baltijas valstīs.

Iesaki citiem:


Nekad neesmu sapratis antipātijas, kādas Dž. Soross un viņa labdarība izraisa atsevišķos mūsu valsts pilsoņos. Vai pareizāk sakot, saprotu gan, bet tās uzskatu par analogu pārliecībai, ka, piemēram, saule griežas ap zemi, nevis otrādi, vai arī, ka pele ir lielāka par ziloni. Ir tiesa, ka Sorosa finansētās organizācijas Latvijā cita starpā aizstāv pretkorupcijas centienus, pilsoniskās sabiedrības veidošanos u.c. jēdzienus, kuri nav pa prātam tiem, kuriem tīk darboties aiz slēgtām durvīm, zoodārza apkaimē, vai arī necaurskatāmā ofšoru ķēdē. Tāpēc jau atsevišķi skribenti Atkarīgajā Rīta Avīzē par fondu un tā finansētajiem projektiem un organizācijām ir tik nožēlojami histēriski. Taču racionāls cilvēks tomēr nevar nepamanīt visu to ļoti labo, ko fonds Latvijā ir izdarījis. Ir izdotas grāmatas. Ir atbalstīta kultūra. Ļaudīm ir ļauts gūt izglītību, kuru citādi viņi varbūt nebūtu varējuši atļauties. Un konkrēti BAPF izpildījumā ir atbalstīti burtiski simtiem projektu, kuri tādā vai citā veidā ir palīdzējuši Latvijas sabiedrībai. Kaut viens piemērs. Vakar pasākumā satiku sievieti, kura ar BAPF palīdzību vada atbalsta organizāciju bērniem, kuri cieš no disleksijas un viņu vecākiem. Disleksija, kura bērnam rada problēmas ar lasīšanu un rakstīšanu, Latvijā ir mazpazīstama, diemžēl pārāk bieži pat izglītotāji šādas problēmas ir gatavi norakstīt uz vienkārša slinkuma rēķina. Taču tā tas nav, un Džordža Sorosa nauda ir palīdzējusi ļaudis informēt un izglītot. Šādu piemēru ir ļoti, ļoti daudz, tajā skaitā BAPF ir veicinājis tā saukto kopienu filantropijas jēdzienu -- ļaudis konkrētā pašvaldības teritorijā paši lemj par darāmo un paši savāc nepieciešamos līdzekļus. Izsmeļošu informāciju par BAPF darbu, ja kādu tas interesē, var atrast lūk, kur: www.bapf.lv. Tur ir arī uzskaitīti visi atbalstītie projekti, sākot ar Nevalstisko organizāciju centru 1999., un beidzot ar Valmieras Novada fondu un Ideju partneru fondu šogad.

Filantropija Latvijā vienā ziņā ir attīstīts, bet citā -- vēl neattīstīts jēdziens. Attīstīts tas ir tajā nozīmē, ka cilvēki ir gatavi atbalstīt konkrētas problēmas risinājumu, ziedo naudu kaķu vai suņu patversmes ierīkošanai, palīdz nodrošināt ārstēšanu slimiem bērniem. Tās, protams, ir svētas lietas. Taču joprojām pietrūkst filantropijas, kuras centrā ir sabiedrība kā tāda. Tā, piemēram, pretkorupcijas organizācijai Delna, kura arī savulaik ir saņēmusi atbalstu no BAPF, būtu jābūt dāsni finansētai, jo, lai arī ko par to neapgalvotu minētie atkarīgie skribenti, tā cīnās, lai atsevišķi "elites" pārstāvji tomēr nevarētu iedzīvoties uz sabiedrības rēķina kukuļņemšanas, neatļautas apbūves un tamlīdzīgā nozīmē. Šādu procesu izskaušanai būtu jābūt visas sabiedrības interesēs, ja nu (protams) vienīgi ne to ļautiņu interesēs, kuriem tie nodrošina turīgu, ja arī ne īpaši godīgu dzīvi. Bet nē. Delnai bieži vien ir jāknapinās. Žēl.

Nekad neesmu slēpis to, ka esmu zvērināts piemērs par to, ko korupcijas un valsts nozagšanas atbalstītāji Latvijā sauc par "sorosistiem." Baltijas-Amerikas partnerattiecību fonds 10 gadu laikā bija lielisks piemērs par to, ko "sorosisti" valstī ir varējuši izdarīt, un tas tomēr ir bijis tikai par labu. Paldies BAPF saku ne vien es, bet ļoti daudzi Latvijas iedzīvotāji, kuriem tas tā vai citādi ir palīdzējis. Nevaram fondam teikt vieglas smiltis, jo fonda vairs nav, bet tā iedvesmotie un arī finansētie rezultāti dzīvos vēl ilgi un dikti.

Jauku visiem dienu!

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (17) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

darbs 03.11.2008 22:25
par darbu gan x piekrītu - cik ir tādu bezjēdzīgu organizāciju, kas parazitē uz tautas kakla (jo sorosa bagātības taču ir strādnieku rokām saraustas)? protams, valsts aparātā tas ir vēl nekaunīgāk. tveriet katra godīga tautieša lepnumu lāpstu un - uz priekšu!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Baiba to x 31.10.2008 22:52
Jā,jā,x kungs vai kundze,nebūs ne musināšanu,ne būs kas dzirdams par negācijām(LTV1 jau strādā šajā jomā),varesit mierīgi,liegi un klusi dzīvot savā Pīļu dīķī...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

x 31.10.2008 20:47
ko, daargaa, finanseejums tavai nvo beidzaas? buus jaameklee beidzot nopietns darbs, hahaha??? :)))

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Laure -> x 31.10.2008 20:41
Jums, cienītais (vai varbūt cienītā?), dzīve nekļūs patīkamāka. Jūsu žults visu sabojā. Jums uz mūžiem dzīve rūgta kā vērmele. Katram savs. Karma, draugs, karma tāda.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

x 31.10.2008 20:06
ljoti patiikami skatiities, kaa prom no Latvijas dodas sorosveidiigie ideologi. kaads jau sen skaita naudu kaadaa Vaacijas bankaa, kaads kopaa ar viiru dodas it kaa labaakaa peljnjaa, fondi samazina finanseejumu un taa saucamaas NVO kviec pirmsnaaves agonijaa. varbuut mazaak buus cilveeku musinaashanas un negaaciju, varbuut dziive kljuus skaistaaka :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

V.S. 31.10.2008 16:18
Skaists izskaidrošanas darbs- reklāma. Ir lieliski, ja BAPF nodarbojas ar tik svarīgiem projektiem un palīdz cilvēkiem, tas ir tikai un vienīgi atbalstāmi. Tomēr tāpēc vien nevajag teikt ka Sorosa kungs ir altruists, un tik vien to dara, ka nes laimi šai pasaulei. Ne uz mirkli nevajag aizmirst, ka viņš ir uzņēmējs, bet uzņēmēji nedod naudu altruistisku mērķu vadīti. Ja nu vien, Sorosa kungs cenšas izpirkt grēkus par Lielbritānijas ekonomikas ciešanām 1992 gadā, un Āzijas tirgos 1997:)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kārlis Streips - Kalvim 31.10.2008 14:28
Kādā ziņā Jūs uzskatāt, ka Providus, Delna "u.c. organizācijas" ir necaurspīdīgas un finanšu ierobežojumiem neatbilstošas? Providus gada ziņojums ir ļoti detalizēts, tāpat kā tas ir visām Sorosa fonda organizācijām, arī Delna izplata ļoti plašu informāciju par savu darbu un finansējumu. Te nav veidojamas līdzības ar Zīgeristu. Fonda organizācijas vada latvieši. Un atvērtā sabiedrība ir tā, kurā nav patlaban valsts politikā valdošā šmuce, lai nelietotu krietni rupjāku vārdu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Krista > Kalvim 31.10.2008 14:26
Esiet laipni aicināts iepazīties ar PROVIDUS finanšu informāciju: http://www.providus.lv/public/26495.html

un līdzšinējiem ziedotājiem: http://www.providus.lv/public/27085.html

Sīkāka info pieejama mūsu gada pārskatos VIDā. Tūrpat var iepazīties ar visu citu Latvijas NVO pārskatiem.

PS arī DELNAs pārskats par ziedotājiem ir pieejams i-netā: http://www.delna.lv/uploads/ziedojumi_2007_parskatsPDF.pdf

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kalvis 31.10.2008 13:57
Labdarība un palīdzēšana atsevišķiem cilvēkiem ir laba lieta - pats esmu saņēmis SFL vienreizēju palīdzību TOEFL un GRE testu kārtošanai pirms studijām ASV. Esmu ļoti pateicīgs par šo starta iespēju SFL un citiem 90-to gadu sākuma "sorosiešiem". Bet mani kategoriski neapmierina Providus, Delnas u.c. organizāciju vēlme Latvijas politikā darboties kā morāli pārākiem "arbitriem" - it īpaši pieprasot no citiem politikas spēlētājiem tādu caurspīdīgumu un finansējuma ierobežojumus, kādu viņi nevēlējās attiecināt paši uz sevi.

Līdzīgi bija ar Zīgeristu, kaut arī mazākā mērogā. Kamēr Zīgerists piegādāja cilvēkiem invalīdu ratiņus, palīdzēja remontēt skolas, viss bija brīnišķīgi - joprojām ar labu vārdu atceros šīs iniciatīvas. Tiklīdz kā šis simpātiskais un dāsnais vācu kungs nodomāja pa tiešo jaukties Latvijas politikā, rezultāts bija traģikomisks.

Latvija nav nedz Vācija, nedz Kanāda. Mūsu politikā nevar gūt ilgstošus panākumus nedz Zīgerista labējais populisms, nedz Sorosa "atvērtā sabiedrība". No šīs pagātnes atvados bez kādas nožēlas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Sorosiete > Gatim 31.10.2008 13:45
Tu jau tagad vari ziedot, piemēram, šim pašam portālam, kurā mēs te čakli diskustējam:
http://www.politika.lv/index.php?id=6

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis 31.10.2008 13:25
Esmu ieinteresēts, lai ziedotāji tiktiešām būtu mēs paši nevis Soross, vēstniecības un citas starptautiskās organizācijas.
Ja ziedotāji būs sabiedrība, tad NVO arī izpelnīsies lielāku atbalstu no sabiedrības. Un tas ir viens no priekšnosacījumiem, kas vairos sabiedrības ieinteresētību kontrolēt un apkarot korupciju izmantojot NVO, kā ieroci.

Ja NVO pārvarēs šīs grūtības, kuras saistītas ar finansētāju maiņu, tad, manuprāt pārmaiņas tiktiešām iet uz labo pusi.

Svarīgi, lai finansētāji būtu latviešu sabiedrība, nevis "apspiestie" nepilsoņi, partijas, kāds miljardieris vai uzņēmums. Ja šie priekšnosacījumi ir, tad esmu gatavs ziedot savu iespēju robežās.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Sorosiete > Ditai 31.10.2008 12:55
Es redzu glāzi pa pusei pilnu - nereālistiski būtu sagaidīt, ka SFL un BAPF 10-15 gados uz padomju mantojuma fona būsu spējuši pilnībā izmainīt sabiedrības savstarpējās attiecības un tukšā vietā radīt attīstītu filantropijas vidi. Toties abas šīs organizācijas ir izdarījušas milzum daudz, lai šī vide būtu daudz labāka nekā 10-15 gadus atpakaļ. Mani kaitina, ka daudzas NVO sevi uzskata/tiek uztvertas kā smilkstošu nabadziņu bars, kas bezgalīgi ir no kāda atkarīgas (Sorosa, ĪUMSILA, valsts, ASV vēstniecības u.c.) - pašu NVO varā ir šo atkarību mainīt un noskaņot sabiedrības viedokli sev labvēlīgāk - tas gan prasa laiku, tāpēc jau saku, ka 10-15 gadi ir par maz šādām pārmaiņām.

Bet lietas virzās uz labo pusi :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Dita -> Sorosiete 31.10.2008 12:37
Jā, piekrītu, ka daudz kas ir atkarīgs no pašām NVO, bet lūdzu pasakiet, kur tad mums ir tās spēcīgās NVO? ĪUMSILS visus savas dzīves 5 gadus ir to vien tikai darījis kā ar dotācijām finansiāli pakļāvis NVO, ko pēc tam sev izdevīgā brīdī izmanto kā politisko ieroci. Tās NVO nu nepavisam nekliegs pret jaunas aģentūras dibināšanu un SIF politisko kontroli. To mums pierādīja nesenā Saeimas CT komisijas sēde. Kuras organizācijas kliedza? Tieši divas: Providus un Latvijas Cilvēktiesību centrs.

Tāpat Latvijā nav attīstīta apziņa, ka ir svarīgi ziedot, piemēram, sargsuņa NVO. Jā, mums visiem patīk noziedot sunīšiem, kaķīšiem un maziem bērniņiem, kas, protams, ir ļoti vajadzīga lieta, bet mēs kā sabiedrība neesam gatavi atbalstīt, piemēram, pretkorupcijas NVO.

BAPF ir daudz izdarījis. Bet pēc BAPF diemžēl Latvijā nepaliek attīstīta filantropijas vide.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Sorosiete > Laurei, Baibai 31.10.2008 12:29
Nedomāju, ka NVO paliek kā pie "sasistas siles". BAPF īpaši pēdējos gados ir ļoti daudz darījis, lai veicinātu NVO ilgtspēju, rīkojis visvisādas apmācības par līdzekļu piesaistīšanu, atbalstījis tos pašus kopienu fondus - vienvārdsakot darījis ļoti daudz, lai pēc BAPF izbeigšanās NVO rokās būtu makšķere un nebūtu jāmirst badu. Tas, cik vieksmīgi tas izdosies, ir atkarīgs lielā mērā no pašām NVO - tai skaitā, cik vieksmīgi mēs visi varēsim ieskaidrot politiķiem lai, piemēram, stiprina un piešķir papildus līdzekļus SIF nevis dibina vēl kādu politiski pakļautu "aģentūru" kas dalītu NVO naudu pēc LPP ieskatiem ...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Baiba 31.10.2008 11:57
Žēl,ka tas viss ir beidzies.Bet kādēļ?Vai Sorosa fonds ir nospriedis,ka pie mums ar pilsonisko sabiedrību jau viss kārtībā?Lai gan - cik tad ilgi var dot zivis,ja paši neprot vai negrib paņemt makšķeri rokās?Ir vēl pasaulē daudz tādu vietu,kur cilvēki būtu laimīgi izmantot šādas iespējas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Laure 31.10.2008 11:11
Jā, BAPF aiziet, un NVO paliek kā pie sasistas siles. Bez finansējuma.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

arī Sorosiete 31.10.2008 11:06
Paldies, Kārli, par atgādināšanu, un paldies BAPF par darbu un atbalstu daudzām lieliskām pilsoniskās sabiedrības iniciatīvām. Bez Sorosa Fonda un BAPF vairāk kā 10 gadu garumā darītā darba šī valsts būtu vienkārši neciešama.

Citi autora darbi
Streips 165x152

Skumja pašdarbība 16 Autors:Kārlis Streips

Streips 165x152

Grimstošais kuģis 3 Autors:Kārlis Streips

Streips 165x152

Privātpersona Nils 1 Autors:Kārlis Streips