Atslēgvārdi:

Padomju Latvija 18

Mana prombūšana no blogiem divu mēnešu garumā šoreiz ir mazāk saistīta ierasto slinkumu, cik aizsitušos elpu, raugoties uz norisēm Latvijā. Emocijas stājas domu vietā.

Iesaki citiem:

Tomēr pagājušajā nedēļā saruna ar viena liela vācu medija Austrumeiropas redaktori sapurināja. Tas bija kārtējais skats no malas uz jautājumu, kam ir viena liela un daudzas mazākas atbildes. Kāpēc tieši Latvija ir tādā bedrē, kādā nu tā ir? Lielā atbilde ir tāda, ka arī pēc divdesmit neatkarības gadiem tā joprojām ir vispadomiskākā valsts Baltijā.

Saruna par mazajām atbildēm sākās ar Berklava pavasari un tā izgāšanās iznīcinošajām sekām uz Latvijas tālāko attīstību PSRS. Intensīvā industrializācija, rusifikācija, ideoloģizācija visos sabiedrības sektoros notika izteiktāk kā kaimiņos Baltijā. Attiecīgi izrietošais etniskais disbalanss, kas pēc neatkarības atjaunošanas netika (diezvai arī varēja tikt.. ) saredzēts kā iespēja, mērogos grandiozas rūpniecības strukturālās problēmas un augstais izglītības sistēmas ideoloģizācijas līmenis, manuprāt, ir mūsdienu nelaimju saknes. Tieši tas padarīja ērtu un vienkāršu ceļu uz politikas un ekonomikas oligarhizāciju, kas faktiski tādā mērogā kā pie mums ir raksturīga tikai Krievijā. Bet pie augsta formāli demokrātiska standarta un brīvas preču, pakalpojumu un darbaspēka kustības Eiropas Savienībā oligarhija nav un nevar būt ilgtspējīgs ne politisks, ne ekonomisks modelis.

Un te nu mēs esam bedres dibenā. Un nenākam pie prāta.

Tā vietā top mūzikls Vadonis, kāds muzikālās kvalitātes un politisko ambīciju ziņā arī varētu būt iespējams tikai Krievijā nevis Latvijas Nacionālajā teātrī, kur tika proklamēta mūsu demokrātiskā republika! Nu tas taču nedrīkst, vienkārši nedrīkst būt pašsaprotami, ka tiek glorificēts diktators, kas bradāja Satversmi kājām! Zeme atveries tautai, kurai ir tikai viens intelektuālis, kas uzskatījis par vajadzīgu komentēt šo jautājumu, lai gan pat Ivars Ījabs ir gatavs maksāt par biļeti, lai redzētu šo apkaunojošo izrādi. Un lai jau atkal nolād mani visi nacionālisti, bet pat tīri mākslinieciskā formātā es neredzu nekādas iespējas vairot “latviskumu, patriotismu un tautas vienotību” brodvejiska mūzikla formātā ar libretistu, kurš pats atzīst, ka neko par šo Ulmaņa valdīšanas laiku nav sapratis! Ne velti arī Latvijas krievu nacionālistu vidē saistībā ar šo uzvedumu valda pilnīgs klusums, lai gan Ulmaņa mazākumtautību politika droši varētu būt pamatīgs iemesls cittautiešu protestiem.

Izskaidrojums tam nav vienkāršs, bet šie divi Dienas TV video parāda, cik kopīga ir padomiskā valodas semiotika vienai padomiskajai politiskajai kultūrai piederīgiem cilvēkiem neatkarīgi no valodas, ko viņi lieto. Gan Zigmars Liepiņš, gan Aleksandrs Djukovs abi divi melo. Turklāt viņi to dara mērķtiecīgi un ar skaidru savu melu apziņu. No otras puses viņiem ir acīmredzama pārliecība, ka šie meli ir līdzeklis, kuru attaisno tā mērķis. Jāatzīst, Djukovs gan ir daudz profesionālāks, galu, galā - padomju nomeklatūras kadrs. Šis viedi mierīgais tonis! Šī detaļu pārzināšana! Šie secinājumi neapstrīdamības kvalitātē. Labs prototips jebkurai filmai par “kulturālajiem” padomju spiegiem. Tikmēr Liepiņam atliek vien skatītāja līdzjūtība par šīs personas degradāciju 20 gadu garumā starp mūziku “Lāčplēsim” 1989. un “Vadoni” 2009.gada augustā.

Nu tad tiešām pēdējā lieta, kas izbrīna, ir nākamgad plānotā “klope” starp latviešiem un krieviem vēlēšanās. Gluži kā 80to gadu beigās, kad skolas pret skolām ar mietiem gāja. Nepietika “latviešu partijām” ar to, ka Šlesers noteica toni, reklamēšanās laiku un vietu, diskusiju saturu un apjomu pašvaldību vēlēšanās. Nu šis ir ielikts par galveno pretinieku jau gadu uz priekšu. Fantastiska krīzes politiskā programma – apkarot Šleseru un Ušakovu ar “nacionālu valsti”. Tas atkal liek domāt padomjlaiku kategorijās: varbūt “viņi tur augšā” tiešām nesaprot, kas sāp “tautai tur apakšā”? Bet varbūt bilde ir vēl sliktāka un izrādās, ka latviešiem, ne krieviem Latvijā pēc divdesmit gadiem nacionālā, neatkarīgā un demokrātiskā valstī nemaz nav savas elites “tur augšā”? Tāpat kā savas ekonomikas.

Ej nu to izskadro vācu žurnālistei..

P.S. Bilde bloga ilustācijai no Diena.lv, gan paturot prātā, ka fotogrāfijas ir Valsts prezidenta kancelejas atlasītas.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (18) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

J. 30.12.2009 00:09

Ko gan zilais liberālis un antidemokrāts Putns var jēdzīgu saprast par Ulmaņlaiku, kad notika neredzēts mūsu valsts uzplaukums visās jomās...

Jūsu sorosa un Dienas struktūru diktatūra gan ir bijusi baismīga,- valsts gruvešos, tauta desmitiem tūkstošu pamet savu zemi, viss izpostīts, tautas saknes apcirptas, goda vietā - nāves ideloģija, kuru apdzied putni, streipi un freimanes...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

gm 26.09.2009 14:55

Ej nu to izskadro vācu žurnālistei.
-------------
Tev nekas vinjai nav jaaskaidro. Taapat vaacieshi lielaakoties lasa BildZeitung.
Labaak, lai latvieshi izpurina vadoniibas alkas caur vienu izraadi, nekaa tas reiz sanaaca vaacieshiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Imants Breidaks 14.09.2009 12:43

Visu cieņu Putnim, esmu nedaudz pārsteigts ka publiskajā telpā kāds adekvāti saista Berklavu un sociālos procesus ilgtermiņā. Šādi viedokļi netiek pausti pārāk bieži. Šķiet tikpat reti tiek pausti arī zinātniskie priekštati par Ulmaņa apvērsumu.
Par Vadoni - jā, noteikti pasākums daudziem patiks uz urrā. Turklāt misters Šlesers jau paziņoja par gatavību pārņemt valstī varu (jājautā vai šāds paziņojums nav pretlikumīgs vai vismaz aizdomīgs). Es gribētu cerēt, ka uz šo pseido-fantastisko izrādi aizies tik maz cilvēku, ka to varēs atcerēties kā vēsturisku kuriozu, taču ņemot vērā, ka pirmizrāde jau kādu laiku esot izpārdota, tad diez vai kas tāds notiks. Kā parasti, par vēstures tēmām žurnālisti, politiķi (!), tagad arī mākslinieki (kas nākamais?), ir daudz "zinošāki" kā vēsturnieki. Presē atrast rakstus, kur žurnālists būtu pacenties atrast un intervēt kādu vēsturnieku-akadēmiķi, nevis stāstījis, ko par vēsturi izlasījis vikipēdijā (ja vispār izlasījis), ir stipri pagrūti. Diemžēl.. Taču pat ja šajā izrādē būtu bijis piesaistīts arī kāds profesionāls vēsturnieks, tas droši vien neko daudz nemainītu, un beigtos tāpat kā nelaimīgajā latviešu kino eposā - atruna "bet izskatās kruti!" - kalpotu jebkādu vēsturnieku iebildumu aizmēšanai.
Interesanta pozīcija par līdzībām starp Latviju un Krieviju, kurai jāpiekrīt, virkne kultūrkoncepciju ir klātesošas abās sabiedrībās un Latvijas sabiedrībai tas nebūt nav glaimojoši. Daļēji satīrisks ieteikums man tad būtu, ka Latvijai jāseko Igaunijas (un daļēji arī Lietuvas) piemēram, un jātrod sev kāds "valsts-elks", kura vērtību skalu un darba kultūru pārņemt un dublēt. Latvijas gadījumā šāda valsts varētu būt Lielbritānija :)

-> jumors
Par uzskatu par Ulmani kā faktiski vienīgo latviskās identitātes sastāvdaļu "laikā, kad ir iznīcināts VEF,cukurfabrikas,Rīgas audums, pārdota "Laima" un Rīgas Miesnieks". Valsts un sabiedrības uzdevums demokrātijas apstākļos pirmkārt ir radīt pēc iespējas labākus apstākļus (izglītība, sociālā vide, ekonomiskā politika) kurus tad uzņēmēji izmanto lai radītu Laimu, Nelaimu un visu pārējo. Uzskatīt, ka Latvijas valdībai ir jārīkojas kvazi-diktatoriskā, Baltkrievijas tipa veidā, diktējot "un tagad sāciet ražot to" ir interesanta doma, kura cerams realitātē nerealizēsies. Ja brīvā tirgus apstākļos "mirst" Laima, VEF, utt, tad par izglītības un sociālās vides kvalitāti vari spriest pats - acīmredzot tā ir slikta. Turklāt, kā liecina statistika par investīcijām Baltijas valstīs, tad lielākoties peļņa no tām tiek parasti gandrīz pilnībā investēta atkal šeit. Tātad ārvalstu uzņēmumi (piemēram zviedru bankas) dara to pašu, ko darītu uzņēmums, ja tas piederētu vietējiem - investē visu atpakaļ tajā pašā vidē. Tātad īpašumtiesības ir dziļi vienaldzīgs temats, tik ilgi kamēr šī vide ir investīcijām patīkama (kas krīzes apstākļos gan pagaidām vairs nav tik patīkama).

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ZZ 03.09.2009 23:30

Robert, vai Tev ir zināms mazo skolu skaits un iedzīvotāju skaits Latvijas laukos minētajos tumsas laikos un tagad? Varbūt padomā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

drakons 02.09.2009 00:07

Nepiekrītu raksta raudulīgajai noskaņai. Labi vien, ka esiet prom no Latvijas. Čīkstuļi, pīkstuļi un citi "analizātori" ar saviem mūzīgi pesimistiskajiem viedoklīšiem jau piegriezušies.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Daiga 31.08.2009 22:49

Precizitātei - Kārlis Ulmanis bija bakalaurs. Goda doktora titulu (pat divus) viņam iedeva LU dažus mēnešus pēc apvērsuma.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ilga > P-P! 31.08.2009 19:13

Protams, protams! Dmeokrātiskā Somija prata sevi nosargāt un visu Eiropu sev atbalstam kājās sacelt. Bet "dr. Ulmanis" iecēla pats sevi par prezidentu, sūkāja kājas īkšķi un nespēja par ne ar igauņu, ne lietuviešu "kolēģiem" sadarboties savā pašapmierinātībā.

Fašistoīdie ulmaņlaiki latviešus padarīja par pakļāvīgām aitām gan vāciešiem, gan krieviem. Tagad vēl no aitas vilnas nevaram izkāpt, cik dziļi tas iesēdies!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

P-P! 31.08.2009 18:36

Ar vēlmi vairot latviskumu, patriotismu un tautas vienotību kādā labākā formātā šim sacerējumam diezin vai ir kāds sakars, jo tāda vēlme gluži vienkārši neizskatītos autentiska. Toties autoram dikti kremt dr. Ulmaņa vieta latviešu vēsturē un identitātē - lūk tas gan ir autentiski, līdz ar grūtībām to visu izskaidrot vienai vācu žurnālistei :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ivars Ījabs 31.08.2009 08:55

Robert, es nekur neesmu teicis, ka taisos maksāt par biļeti. Zigmārs Liepiņš esot rezervējis zālē rindu "tautas ienaidniekiem", tur tad droši vien arī sēdēšu...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

jumors 31.08.2009 07:26

Uzskatu sevi par ļoti tolerantu cilvēku - tā pati Padomju Latvija man par skolas direktori iedeva armēnieti un paralēlklasēs mācījās "daudzu tautību bērni". Tāpēc no normas var izsist tikai pārspīlēta segas vilkšana pretējā virzienā: piekārt visas sienas ar popsaulītēm un neatrast vietu latviskajai saules zīmei, ebreju svētkos noformēties kā ebrejam, vicināt pa gaisu varavīksnes karogu u.t.t Jo vairāk brēc par kādu "problēmu", jo mazāk man par to gribas dzirdēt. Un droši vien vēl kādam tā ir.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

WhiteRabbit 30.08.2009 17:37

Normāla izrāde pret rasismu un ksenofobiju, starp citu, bija Džilindžera un Šlāpina "Drakula" - tikai to jau autora odiozās personības dēļ ļautiņiem mēle nepagriežas glorificēt... Pat noskatīties daudzi diez vai vēlējās, tas taču ir Džilindžers, ko no tāda gaidīt! http://whiterabbit.lv/2008/05/16/dzilindzera-nave/

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

jumors 30.08.2009 15:42

Es neparedzu citu vēsturi Latvijai arī tajā gadījumā, ja Ulmanis nebūtu"kājām mīdījis Satversmi". Bet Robertam varētu uzdot vienu jautājumu, uz kuru arvien grūtāk nākas atbildēt. Kad ir iznīcināts VEF, cukurfabrikas,Rīgas audums, pārdota "Laima" un Rīgas Miesnieks, klīnisko nāvi pāŗdzīvojušas pirmās brīvvalsts laikā celtās dzelzceļa stacijas, muižiņas tūlīt izmirs pavisam, jo tās atstāj mazās skolas, kad Latvijas brūnā kā šķirne vairs nepastāv un Rīgas rožābols arvien retāk atrodams tirgū, tāpat zemenes ar nosaukum Jūnija smaids, u.t.t. ar ko vēl latvietim saistīt savu vēsturisko atmiņu par pirmo brīvvalsti? Varbūt tomēr ne tikai ar Kaupēnu, bet arī Ulmani?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

..X.. 30.08.2009 12:42

Var tikai piekritst Putnim. Kristoviskis arī par šo Diena tikko rakstīja. http://www.diena.lv/lat/politics/blog/girts-valdis-kristovsk...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kili 30.08.2009 07:28

Pilnigi piekritu! Kads vel Ulmanis un karteja vestures glorificesana? Butu labak uztaisijusi normalu izradi par to, ka ari citas tautas ir cilveki: pret rasismu, ksenofobiju un nenormalo snobismu, kas te valda...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ingmars 29.08.2009 23:42

Nu jā - galīgi nav skaidrs, ko R.Putnis domājis ar "izglītības sistēmas ideoloģizācijas līmeni".

Tad, kad mums būs labs izglītības saturs un skolas nepārdzīvos katastrofiskus laikus, tad varēsim padomāt arī par iepakojumu. 19.gs. Prūsijā izglītības sistēma bija ideoloģizēta. Mūsdienu Latvijā izglītības sistēmai vienkārši iet ļoti grūti.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Dungotājs 29.08.2009 22:28

....augstais izglītības sistēmas ideoloģizācijas līmenis...
.........................
Redzu te daudzu jautājumu saskriešanos. Vai tāds 'ideoloģiskums' var pastāvēt bez vēstures mācībām? Vai tādai ideoloģijai pamatā ir politiķu iebaids? (Ja neesi par mums, tad esi par krievu valdību.) Vai uz Vadoni skatītos citām acīm, ja viņš būtu pa logu izlēcis? Vai Berklavam būtu veicies labāk ja tā būtu bijis? Vai valstiskuma sajūtas trūkums veicina etnisko sadalīšanos? Ja tā, kāda rīcība atjaunos valstiskumu?

Žēl kā Vadonis, cik noprotu, ir sekls mūzikls. Nepiekrītu uzskatam, ka K. Ulmanis kā vadonis ir tik skaidra tēma kā to uztver blogs.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kalvis 29.08.2009 21:29

Par to "Vadoni"...

1. Citāts: "Hēgelis kaut kur piemin, ka visi lielie pasaulvēsturiskie fakti un personāži parādās, tā sacīt, divreiz. Viņš aizmirsa piemetināt: pirmo reizi tie parādās kā traģēdija, otro reizi - kā farss" (Kārlis Markss, "Luija Bonaparta 18.brimērs"; sk. http://www.marx2mao.com/M&E/EBLB52.html )

2. Citāts: "Mākslas darbi rodas mokās, koku galotnes kad lokās" (Māris Melngalvs)

Manuprāt, Ījabs situāciju ir uztvēris adekvāti. Par farsu nav ko satraukties. Labi, ka šo uzvedumu taisa K.Dimiters ar Z.Liepiņu - pa vidu šādiem tādiem skandāliem. (Nevis, teiksim, Māra Zālīte kopdarbībā ar Pēteri Vasku --- jo tādā gadījumā tiešām būtu baisi...)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

mazs zaglīgs latvietis 29.08.2009 18:55

"Latvijai ir jāatrod elegants veids, kā neatdot šo kredītu," runājot par starptautisko aizņēmumu un ekonomisko situāciju Latvijā šodien Tautas Saskaņas partijas (TSP) kongresā sacīja ekonomikas zinātņu doktors Dainis Zelmenis.

Vēl viens pierādījums šodien.. http://www.diena.lv/lat/business/expert/expertopinion/ekonom...