Olimpiskās ģimenes kauns radio ēterā 14

Viņi ir tādi īpatnēji cilvēki, kas bandītiski boikotē svētu lietu — olimpiskās spēles, ko rīko ne jau Ķīna, bet starptautiskā olimpiskā ģimene.

Iesaki citiem:

Tāda vien tā sakāmā "esence" par protestiem pret cilvēktiesību pārkāpumiem Tibetā un to ietekmi uz Ķīnā paredzētajām vasaras olimpiskajām spēlēm šorīt plkst. 8.14 Latvijas radio ēterā bija Latvijas Olimpiskās komitejas goda prezidentam Vilnim Baltiņam. Taču viņš, žurnālistes netraucēts, mierīgi tiešraidē nopļāpāja teju piecpadsmit minūtes, pagūdams zākāties par protestētājiem, tajā skaitā arī pašmāju olimpieti Mārtiņu Rubeni.

Tiesa, ir jau Vilnim Baltiņam Satversmes garantētā vārda brīvība — viņš var pavisam brīvi paust savu sāpi par olimpisko spēļu iepīšanu politikā, bet žurnālistam tomēr ir jādara savs darbs un, intervējamajam uzdodot jautājumus pēc būtības, jāiegrožo viņa runas plūdums, raugoties, lai ēterā neskanētu citus aizvainojoša retorika un arī lai klausītājus neapšķebinātu prastā runas forma, kādu atļaujas cilvēks ar goda prezidenta titulu.

„Ja jūs paprasīsit par jebkuru no viņiem, tad radi un draugi pateiks, ka viņi ir īpatnēji cilvēki,” — tāds ir viens no pirmajiem Baltiņa publiskajiem spriedelējumiem par protestētājiem, kas savu viedokli ceturtdien izteica pie Ķīnas vēstniecības Rīgā. Jau pēc šī teikuma vien žurnālistei bija jāsaspicē ausis un smadzenēs jāiedegas brīdinājuma spuldzītei, ka sarunu biedrs nav izvēlīgs izteicienos un var publiski aizskart citu godu un cieņu. Bet žurnālistes pasivitāte Baltiņam deva platformu vēl sulīgākiem runas plūdiem. Par kamaniņbraucēju Mārtiņu Rubeni, neatkarīgās Latvijas vēsturē pirmo ziemas olimpisko spēļu medaļnieku, kurš kā garīgās kustības Faluņgun sekotājs publiski pieprasa cilvēktiesību pārkāpumu pārtraukšanu Ķīnā un Tibetā, Baltiņš atļāvās nicīgi izteikties, ka „viņš ir sapinies ar kustību tādu” un ka „tikko tu esi iegājis sektveida organizācijās, tevi paņem un nozombē”. Bet Baltiņam tomēr Rubeņa esot žēl, jo viņš „ļoti feins puika”.

„Tas ir zaudējums Latvijas sportam?” — ar šādu jautājumu žurnāliste nevis pārtrauca Baltiņa vienkāršrunu, bet gan ļāva turpināt tālāku spriedelēšanu, tā apliecinot pilnīgu bezspēcību sarunas vadīšanā. Baltiņš pļāpāja netraucēti — protestētāju centienus apdzēst olimpisko lāpu viņš salīdzināja ar ielaušanos baznīcā un tās izpostīšanu. Un vispār jau, ja skatās no protestētāju viedokļa, tad neesot valsts, kur spēles varētu sarīkot, arī Latvijā nē, jo tā „piedalās Afganistānas un Irākas okupācijā” un „pierādi kādam pasaulē, ka mēs te krievus nemocām nost jeb neesam naciķi!”

Var jau būt, ka žurnāliste, kas citās intervijās tik aizrautīgi ir iztaujājusi amatpersonas, neļaujot tām velti klausītāju ausis deldēt, ar šo interviju gribēja atklāt Baltiņa būtību, kā to savulaik izdarīja Rīgas Laiks ar Šleseru, kam skaistums no iekšām nāk. Bet — kāda šādai sarunai jēga? Man bija nepatīkami gandrīz stundas ceturto daļu sabiedriskā radio ēterā klausīties vienu ne īpaši pieklājīgu un sevi kontrolējošu, taču runīgu vīru, kurš, starp citu, nonāca pretrunās, bet uz kurām viņam arī intervijas (ne)vadītāja nenorādīja. Baltiņš nemitīgi uzsvēra tūkstošgadīgo olimpisko ideju — „lai pasaule būtu labāka un miers valdītu”. Taču nez vai miers un pasaules labums izpaužas agresijā pret miermīlīgiem cilvēkiem, kas negrib neko citu, tikai — savas valsts neatkarību.

Pat ja Baltiņam no savas olimpiskās „ģimenes” pozīcijām ir vienaldzīga impērijas izrēķināšanās ar nevainīgiem cilvēkiem, tad sevi cienošs cilvēks viedokli publiski izteiks arī bez citu nonievāšanas un aizvainošanas. Bet, ja tomēr runātājs to nespēj, tad viņa vienkāršruna noteikti ir jānokontrolē žurnālistei/-am, jo tieši viņa/-š ir lielākoties atbildīga/-s par to, cik kvalitatīvas un saturīgas sarunas izskan radio ēterā.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (14) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


jaanis 20.10.2008 16:39
Skatiism, kas notiks, kad sāks darboties ap Kaļiņingradas apgabalam,
kas uz 50 gadiem tika nodots PSRS, nevis Krievijai... tātad:
- ja etniskie Prūši un vai tās zemes likumīgie mantinieki nepiesakās, dalām 15+polijas+vācijas daļās vismaz. Domāju, ka 3 baltijas republikām nebūs žēl atdot šīs zemes patiesajiem īpašniekiem.
Bet šībrīža patiesība ir tāda, ka neviens neuzdrošinās atcerēties faktu, ka Prūsija Krievijai un Polijai nepieder, bet tā pat kā Berlīne tika iedalīta uz laiku.
Tā ir Eiropa. Kā mēs rīkosimies?
varbūt sāksim ar to, ka papētīsim faktus! Juridiskos sapektus, utt.
-

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andra 08.05.2008 11:02
Kalvi, cienu Jūsu bezgalīgo naivumu... Tas, ko Jūs iesakāt, jau no ES puses Ķīnā tiek meģināts darīt. Bez panakumiem...
Bet par teritoriālo vienotību - Tibeta negrasās to graut, neprasa suverenitāti, bet autonomiju. Vai tas ir grēks valstij, kura savulaik tukusi okupēta no Ķīnas puses.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kalvis 12.04.2008 21:04
Galvenā konstruktīvā lieta, ko varam darīt saistībā ar Ķīnu - piedāvāt un veicināt izglītošanos un informācijas apmaiņu, sūtīt turp žurnālistus un iestāties par viņu iespējām brīvi pārvietoties visā Ķīnas teritorijā. Ieinteresētas un objektīvākas informācijas plūsma palīdzētu Ķīnai atbrīvoties no dažām kliedzošām vietējās varas sastrādātām nelikumībām, briestošām eko-katastrofām un veicinātu šīs brīnišķīgās zemes stabilu attīstību.

Nevis sākt lietas no "ačgārnā gala" - vispirms sākt apstrīdēt Ķīnas teritoriālo vienotību un pēc tam brīnīties, ka viņi mūs vairāk nevēlas uzklausīt.

Starp citu, mani pārsteidza, ka pie Ķīnas vēstniecības demonstrēja dažādu profesiju inteliģence, bet tur nebija neviena augsta līmeņa Austrumu valodu speciālista - nemanīju Tibetas neatkarības piekritēju rindās ne P.Pildegoviču, ne J.Staburovu ne E.Kataju.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Kalvis, Pēterim 12.04.2008 20:54
Sevis nīšana man nav raksturīga - vienkārši gribēju pasvītrot to, ka cilvēktiesību problēmas ir vērojamas itin visās pasaules daļās. Ja runājam par valstu nejēdzīgas politikas radītiem cilvēku upuriem, tad Eiropas kontinents ir "pasaules līmenī" - Krievija un arī citas Eiropas valstis ir uzdevumu augstumos.

Vārda un preses brīvība ir svarīgas, bet pie mums jau arī var notikt tiesas procesi pret DDD (it kā par vārda 'žīds' lietošanu); Beness Aijo tika notiesāts uz 9 mēnešiem cietumā (viņš nesa uz "Dienas" redakciju lapiņas, kurās modri cilvēki saskatīja apdraudējumu). Nemaz nerunājot par britu dīvaiņa un holokausta "revizionista" David'a Irving'a iespundēšanu Austrijas cietumā (pat pirms viņš kaut ko uz Austrijas zemes varēja pateikt), zviedru vasarsvētku draudzes mācītāja Ake Green arestu un citām jocīgām lietām.

Ir vēl arī cita problēma - informācijas trūkums par notikumiem Ķīnā. Padomju laikos (un Tuvo Austrumu zemēs pat gluži nesen) varēja viegli sakurināt anti-amerikānisku histēriju. Pēc vajadzības tendenciozi izgaismojot kādus atgadījumus, runājot par "demokrātijas pārkāpumiem", "strādnieku apspiešanu", "rasismu", "diskrimināciju" un "segregāciju". Protams, mūsdienās Latvijā grūti radīt pavisam neadekvātu priekšstatu par ASV, jo daudzi ir tur viesojušies, pazīst amerikāņus, oriģinālvalodā lasa viņu avīzes un grāmatas, utml.

Savukārt saistībā ar Ķīnu informācijas bads turpinās (un arī saglabājas vieta manipulācijām ar sabiedrisko domu). Eiropā un ASV vienīgā cilvēku grupa, kas sistemātiski lasa ķīniešu izdevumus un seko notikumiem - ir ķīniešu diaspora (studenti, utml.). Domāju, ka arī Jūs, Pēteri, varat izdarīt mini-socioloģisku pētījumu - atrast ķīniešus un aptaujāt viņus par to, kas īsti notiek saistībā ar Tibetu. Domāju, ka uzzināsiet daudz ko tādu, ko rietumu informācijas avoti noklusē.

Kad ikvienas lielas Latvijas avīzes redakcijā būs cilvēki, kuri tekoši lasa ķīniešu valodā, tad arī varēsim paļauties, ka viņi spēj iegūt informāciju no pirmavotiem. Pagaidām šajās avīzēs notiek spekulācijas par to, kā mūsu amatvīri olimpiādē izskatīsies uz rietumvalstu fona, notiek braša spēle vienos vārtos ("mēs par brīvu Tibetu" - gribam būt šajā jautājumā svētāki par pašu Dalailamu) un pat "anti-Solžeņicina sindroms" - Ķīnas amatpersonu solījumus lasījuši neesam, bet nosodām.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Pēteris, Kalvis 12.04.2008 19:59
Vai tas, ka Eiropas Savienībai (nevis Eiropai kā tādai) ir problēmas formulēt vienotu ārpolitiku, nozīmē, ka "pašā Eiropā ir papilnam cilvēktiesību problēmu"? Manuprāt, tas nozīmē, ka ir problēmas Eiropas Savienības Kopējajā ārējā un drošības politikā, nevis cilvēktiesību īstenošanā pašu mājās, uz ko it kā dod mājienu Jūsu, manuprāt, neveiklais mājiens.

Ja jau Jums tik ļoti iet pie sirds paškritika, tad gribētu atzīmēt, ka Eiropas Savienībā neviens netiek ieslodzīts par šādu (paš)kritisku (lai arī manā skatījumā pārspīlētiem) viedokļu paušanu publiskajā sfērā. To, diemžēl, nevar teikt par Ķīnu...

Tomēr šādā kontekstā ir ārkārtīgi interesanti, ka Jūs raizējaties par to, ka kāds kritizē Ķīnas cilvēktiesību situāciju. (Patiešām kādēļ?) Atklāti sakot neesmu dzirdējis, ka ES kādā valstī pret žurnālistiem būtu veiktas tādas represijas kā Ķīnā.

Ja Jūs uztraucaties par divkosību, man ar to av problēmu, bet nesalīdziniet ābolus ar apelsīniem. Un dažu politiķu divkosību es neuzskatu par pietiekamu problēmu, lai nekritizētu cilvēktiesību problēmas Ķīnā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kalvis 12.04.2008 14:19
Stāsts par Ķīnas amatpersonu solījumiem ir diezgan specifisks (sal. “We will give the media complete freedom to report when they come to China,” Wang Wei, secretary-general of the Beijing bid committee, told reporters when China was awarded the Games. - http://www.cpj.org/Briefings/2007/Falling_Short/China/2.html .) Protams, mēs zinām, ka žurnālistu darbs Ķīnā ir apgrūtināts, ir arestētie žurnālistu vidū, ir arī apgrūtināta reportieru piekļuve dažām teritorijām Tomēr preses brīvība nav bijusi neseno protestu centrā...

"Tas diskreditēs pašas valstis, kuru valstsvīri spēles plāno apmeklēt."
=====
Ja ir runa par V.Zatlera apņemšanos braukt uz Ķīnas spēļu atklāšanu - Eiropas Savienības dalībvalsts vadītājam spēt to skaidri pateikt prasa daudz lielāku tālredzību un drosmi nekā piebiedroties liekulīgajam Ķīnas nosodītāju korim.

Ar Nīderlandes "miera uzturētāju" klusējošu piekrišanu veiktais Srebrenicas genocīds (1995), Serbu un albāņu konflikts Kosovā (1996-1999), Čečenija (1994-2007), konflikti Piedņestrā, Abhāzijā, Dienvidosetijā, basku nacionālās neatkarības kustības apspiešana Spānijā, rasistu grautiņi Kondopogā (2006) --- tas ir apliecinājums tam, ka pašā Eiropā ir papilnam cilvēktiesību problēmu, kas ir ne mazāk nopietnas par to, kas notiek Tibetā.

Vai tas nozīmē, ka mēs tikpat asi protestētu pret Nīderlandes, Spānijas, Krievijas rīkotajiem sporta pasākumiem? Vai tomēr esam slēpti rasisti un uzskatām, ka ķīnieši vērtējami ar citu morāles mērauklu?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 12.04.2008 11:36
Vai tad nebija tā, ka Ķīna apsolīja uzlabot situāciju cilvēktiesību jomā tad, kad tika lemts, vai dot tai tiesības organizēt olimiskās spēles? Un, kā saka Amnesty International, Ķīna solījumus nav pildījusi. Tas nenozīmē, ka jāatceļ spēles. Sportisti ir gatavojušies un pelnījuši piedalīties. Bet politiķiem, manuprāt, gan vajadzētu boikotēt atklāšanas un slēgšanas ceremonijas. Ķīna ir lielsvars pasaules ekonomikā, protams, ar Ķīnu ir jāsadarbojas, bet ne uz cilvēktiesību rēķina. Tas diskreditēs pašas valstis, kuru valstsvīri spēles plāno apmeklēt.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kalvis 12.04.2008 11:33
>>> Ko tad Tu piedava, Krish? Visiem laimigi sadoties rokas un priecaties par LIELAS Kjinas veiksmigo ekonomiku, kas ljauj aizmirst Kjinas cilvektiesibu politiku?
======
Ideālā pasaulē katrai lietai un katrai diskusijai ir sava vieta - šo olimpisko spēļu sakarībā būtu loģisks pamats interesēties par ārkārtīgo gaisa piesārņojumu Ķīnas pilsētās, kas var apdraudēt atbraukušo sportistu veselību; to, vai pašreizējais sports ir ilgtspējīgs, vai dažas jomas (riteņbraukšana, piemēram) nepārvēršas par sacensību arvien rafinētāka un grūtāk atklājama dopinga lietošanā, utml. Sporta attīstībā ir pietiekami daudz grūtu jautājumu.

Kas attiecas uz cilvēktiesību politiku, tad tā arī ir jāapspriež - vispirms jau ir vajadzīgs daudzpusēji izdevīgs pamudinājums uz dialogu. Latvija var, teiksim, vienoties ar Ķīnu par žurnālistu komandējumiem, par apmaiņas studentu programmām. Kad vairāk mūsu tautiešu pārvaldīs ķīniešu valodu un, iespējams, arī Ķīnas minoritāšu valodas (uiguru, mongoļu, tibetiešu), tad mēs varēsim būt labāk informēti arī par to, kas notiek Ķīnā un dažās nomalēs - mani pārsteidz, kādēļ gandrīz neviens nerunā par uiguru problēmām (kas ir ne mazāk asas - jo viņi ir musulmaņu minoritāte), bet tikai par tibetiešiem. Iracionālajai "dalailamas" godināšanai, ko praktizē pat attīstītu valstu pilsoņi, ir daudz kopīga ar elkdievību. Latviešu vēstnieku Vašingtonā 40-tajos gados (Alfredu Bīlmani) neviens šādi nedievināja, lai gan viņa statuss (pārstāvēt savu tautu trimdā) bija apmēram tāds pats.

Raudami dažādu pasaules valstu sporta veterāniem no rokām laukā olimpiskās lāpas un bļaustīdamies par "brīvu Tibetu", varam izraisīt tikai sašutumu normālos cilvēkos, it īpaši, ja vairumam eiropiešu zināšanas par šo konfliktu ir tuvu nulles līmenim.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

es 11.04.2008 19:00
Ko tad Tu piedava, Krish? Visiem laimigi sadoties rokas un priecaties par LIELAS Kjinas veiksmigo ekonomiku, kas ljauj aizmirst Kjinas cilvektiesibu politiku?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Krish 11.04.2008 16:39
Kapec Liberaliem vienmer ir jaizboja visi visas cilveces pasakumi? Ludzu, ar pacietibu gaidu atbildi. Nevarat atrast citu laiku kad sudzeties par netaisinibam pasaule... bet vispar ietektu samierinaties, Kina bus pasaules lielaka ekonomika un neviena Buda un neviens liberalis neko nespes pateikt. Neparprotiet, neesmu par vardarbibu, bet liekas tikai negodigi, ka pasule ir tik daudz nemieru skarti regioni, bet neskapec atbalsta grupa ir tikai Tibetai. Cik zinam Tibeta bez Kinas naudas ilgi pastavet nevaretu - bads izraisitu lielakas problemas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Vladimirs Vladimirovčs 11.04.2008 09:36
Jā, DitaA, ko nu? Kas tur bija LR1 ziņu nodaļas vadītājs? DzintrisK, vai? Providus aktīvisti/-tes varētu ko darīt, lai šī (ne)žurnāliste vairs netiktu pie mikrofona. Un taptu vēl Doma laukumā piesieta pie kauna staba. Un kauninātāja būtu pati augsto žurnālistikas ētikas un kultūras turētāja bloga autore.

Es nepiekrītu šādai jautājuma nostādnei. Man kā sabiedrības loceklim, jā arī nodokļu maksātājam, ir tiesības dzirdēt arī V.Baltiņa viedokli. nei tikai vienas grupas, kuru pārstāvat Jūs un Providus.

Starp citu, terminu "sorosisti" neminu speciāli, jo manuprāt tas ir muļķīgs un lietas būtību neizsakošs. Šajā gadījumā, lai arī Jums daudzkārt ir bijusi taisnība citos jautājumos, man nav pieņemama tikai sava viedokļa un uzskatu atzīšana par pareizu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis 11.04.2008 08:48
Olimpiskie ideāli pateicoties Starptautiskās Olimpiskās komitejas neapdomībai, kā arī Eiropas un Ķīnas politiķu ciniskajām PR kampaņām ir nopietni cietuši. Kopš 2001.g., kad izlēma par spēļu rīkošanu Pekinā, Ķīnas attieksme pret minoritātēm nav būtiski mainījusies - ja jau toreiz visi uzskatīja, ka spēles var rīkot Ķīnā, tad ir par vēlu nodoties eiropeiskai liekulībai. Un ja kāds no visas sirds vēlas protestēt pret Ķīnu - lai pamēģina piketēt pie kāda lielveikala un kaut vai mēnesi iztikt bez Ķīnā ražotām precēm.

Tiem, kuri vēlas kā sportisti vai sporta nozaru profesionāļi piedalīties Pekinas spēlēs, ir vajadzīgs mūsu morāls atbalsts. Ir labi, ka Latvijas Radio šo morālo atbalstu savlaicīgi sniedza. Viss pārējais ir piekasīšanās pie vārdiem - lai Dita Arāja palasa, ko Aivars Ozoliņš vai Kārlis Streips raksta par A.Lembergu vai A.Šleseru; tur atradīsies daudz vairāk vulgāru izteicienu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Pēteris 10.04.2008 22:22
Piekrītu Ditai, jo žurnālistiem ir jāuzdod kritiski un āķīgi jautājumi par ētiku, morāli un cilvēktiesībām, nevis jāļauj Baltiņam izmantot Valsts radio kā savu tribīni.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis 10.04.2008 20:56
Starp citu, D.Arājas citātos izceltie vārdi un frāzes ("mocīt nost", "naciķi", "nozombēt", utml.) drīzāk ir sarunvalodas leksika nevis vienkāršruna - sk. http://www.liis.lv/latval/leksikologija/leksikolog/ . "Feins" varētu būt barbarisms, bet arī tas nav aizskarošs kā vienkāršruna.

Starp citu viens no pro-Tibetas aktīvistiem Pēteris Apinis Apollo.lv portālā (t.i. vietnē, kuras saimnieks Lattelecom daļēji pieder valstij) savukārt izplata pieklājīgā un literārā valodā sarakstītu dezinformāciju - sk. http://www.apollo.lv/portal/news/articles/124119 - raksts ir pilns ar faktu kļūdām, bet protams, neviens nav to atsaucis.

V.Baltiņš visiem saprotamā veidā pauda savu viedokli: Ikvienai valstij var pārmest cilvēktiesību pārkāpšanu, neētisku apiešanos ar dzīvniekiem, utml. Pietiek noorganizēt "Naši"-veidīga jauniešus un var sākt protestus pret jebko. Ļoti iespējams, ka IOC izdarīs secinājumus un turpmākajos gados vairs nerīkos šādus lāpu skrējienus pa visu pasauli, ja reiz tie kā magnēts pievelk nevis normālus protestētājus, bet huligānus, kuri dzēš lāpas un traucē stafetes normālu pārvietošanos.

Citi autora darbi
Kaut kas krasains

Un atkal jauns sākums 5 Autors:Dita Arāja