Raksts

Naudas tārps uz Eiropas āķa


Datums:
18. septembris, 2003


Autori


Krista Vāvere


Foto: B. Koļesņikovs

Kur slēpjas Eiropas pievilkšanas spēks? Sarunās ar mazā un vidējā biznesa censoņiem skaidrojam, kas liek uzņēmumu īpašniekiem savu firmu nosaukumos identificēties ar Eiropas Savienību.

Kā sirds slimnieka kardiogramma krasi lēkājusi, eiroptimistu un eiropesimistu proporcionālo attiecību līnija referenduma priekšvakarā šķiet tik pat neprognozējama. Vēl joprojām katrs piektais balsotājs par savu izvēli svārstās un sakās savu lēmumu pieņemt 20.septembrī, mīņājoties balsošanas kabīnē. Tikmēr daudzi citi savu izvēli, vismaz lingvistiskā līmenī, izdarījuši jau pirms vairākiem gadiem. Sadarbībā ar interneta portālu politika.lv, TV raidījuma „Viss Notiek“ filmēšanas grupa sarunās ar mazā un vidējā biznesa censoņiem skaidroja, kas liek mazo uzņēmumu īpašniekiem savu firmu nosaukumos identificēties ar Eiropas Savienību? Veikali „Eiropas apavi“, „Eiropas trauki“, „Eiropas mēbeles un durvis“ liek vaicāt, vai tiešām norāde uz šo lietu ģeogrāfisko izcelsmi ir kārdinošais āķis, uz kura uzķeras pircēji? Kur slēpjas Eiropas pievilkšanas spēks? Tā meklējumos aicinu doties mentālā pastaigā!

Kādas asociācijas jūsu prātā raisa uzņēmums‚ „Eiropas elite“? Vai tas ir vienādos uzvalkos un kaklasaitēs tērpto eirokrātu klubiņa nosaukums? Nē, „Eiropas elite“ ir firma, kas strādā ar jumtu segumiem.

„Eiropas minerāls“? Tas nav pašaizliedzīgu, skarbu ģeologu uzņēmums. Šīs firmas darbinieki sniedz ambulatoru, medicīnisku palīdzību rīdziniekiem.

„Jaunā Eiropa“ nepulcē jaunu dzīves vērtības meklējumos apmaldījušos filozofus. „Jaunā Eiropa“ nodarbojas ar apģērbu izgatavošanu.

Pat lietoto apģērbu veikala „Eiro“ nosaukumā saimnieks Kaspars Meiers vēlējies atsaukties uz Eiropas kvalitātes standartiem. Tiesa, biznesu sākot, veikals tirgojis lietotu sadzīves tehniku. Bet kopš mazā veikala plauktos guļ eiropiešiem vairs nevajadzīgās drānas, Eiro vārdam ir viegli uzjautrinoša iedarbība. To atzīst arī pats saimnieks, un smaidot secina, ka tagad tik globālu un varenu nosaukumu mazajai bodītei tomēr nedotu.

Aizkraukles kapu pieminekļu darbnīcas “Eiroprojekts 2000” nosaukums rada aizdomas par grandiozu ražotni. Patiesībā tajā strādā tikai 3 darbinieki. Uzņēmuma darbības pārraugs, būdams pārliecināts eiroskeptiķis, uzskata, ka nosaukums ir ideāls partneru meklējumiem ārpus Latvijas. Tas norādot uz firmas kvalitātes standartiem un biznesa civilizētajām tradīcijām. Tomēr atklājot simpātijas Eiropas stabilitātei sava uzņēmuma izkārtnē, saimnieks paliek uzticīgs savai skeptiskajai attieksmei pret Eiropas Savienību, realitātē nemaz nekārojot tai pietuvoties. Nekādas pretrunas vai nosodāmu divdabja dabu šai apstāklī viņš nesaskata, jo, kā vēsta sena un iepriekšējo paaudžu ciešanās pārbaudīta atziņa, jūtas nevajag jaukt ar naudu un biznesu.

Cēsinieks Aivars Pudāns savā “Eirodīzelī” nodarbina četrus cilvēkus. Viņa uzņēmums remontē dīzeļmotoru degvielas aparatūru. Tādēļ firmas nosaukumam bija jāatspoguļo tās īpašais darbības virziens – specializācija ārzemju mašīnu dīzeļmotoru remontā. Aivars uzskata, ka mērķis sasniegts, jo nosaukums ir pietiekami skanīgs, un palīdz klientiem atrast meistarus.

Visi mūsu aptaujāto uzņēmumu vadītāji aprēķina mīlestībā Eiropai savu firmu nosaukumos atzinušies krietni pirms eirodrudža sākšanās: pirms gadiem trīs četriem. Viņiem visiem toreiz Latvijas nākotnes kontekstā Eiropa likās tikpat tāla kā Marss. Tomēr ar savu uzņēmumu izkārtnēm, viņi jau toreiz balsoja „par“. Šodien daži no viņiem, nodalot jūtas no aprēķina, kļuvuši par eiroskeptiķiem. Bet arī viņi peļņas cerībās, labprāt atsaucas uz Eiropas kvalitātes standartiem un biznesa kultūras tradīcijām. Šo vērtību zemteksts „Eiropas“ vārdā uz klientu apziņu iedarbojas ar teju hipnotisku spēku. Un tikai retais no viņiem sev pavaicā, vai Eiropas apavi ir labāki par ne-Eiropas apaviem? Vai Eirovīns ir reibinošāks nekā Dionīsa dzēriens no Kalifornijas vai Austrālijas? Un vai “eiroremonts” eksistē realitātē vai tikai fantāzijas bagātu mākleru solījumos? Un vai galu galā Eiropas standarti ir augstāki par tiem, kurus savam biznesam, principiem un dzīvei uzliekam paši?

Varbūt atbilde slēpjas pēdējā mīklā!? Vai spējat uzminēt, ar ko nodarbojas „Eiropas finansu centrs“? Acu priekšā pavīd pelēks biroju stikla kalns ar klerkiem un brokeriem. Bet pat Eiropa nenojauš, ka tās naudas avots atrodas tepat – Rīgā, Hanzas ielā! Un kam gan prātā ienāk doma, ka „Eiropas finansu centrs“ patiesībā ir lombards!

Šī publikācija ir tapusi projekta “Eiropas āķis lūpā” ietvaros, kas saņēmis finansiālu atbalstu no LR iestāšanās ES pirmsreferenduma informēšanas pasākumu programmas. Publikācijas saturs atspoguļo tās autora uzskatus, un LR iestāšanās ES pirmsreferenduma informēšanas pasākumu Vadības grupa nav atbildīga par jebkādu šajā publikācijā paustās informācijas saturu vai tās tālāku izmantošanu.


“Eirodīzelis” uz Eiropas āķa

Kā iekarot Eiropas kapus?

Lēnā Eiropa

Uzlaikot Eiropu


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!