Naida ugunskurs Latvijas publiskajā telpā 35

Viens no praida gājiena mērķiem bija pievērst sabiedrības uzmanību citādi neredzamām problēmām. No šī aspekta gājienu var uzskatīt par izdevušos, neskatoties uz to, ka tā norise netika pieļauta. Gan Latvijā, gan ārvalstīs šī pasākuma atskaņas nenorims vēl ilgi.

Iesaki citiem:

Noslēgušās Draudzības dienas/Rīgas praids 2006. Lesbiešu, geju, biseksuāļu, transpersonu (LGBT) un viņu draugu apvienība Mozaīka ir ļoti apmierināti ar programmas norisi, jo nekad Latvijā vēl nebija notikušas tik plašas kultūras un informatīvās aktivitātes par tematiem, kas saistīti ar homoseksuāliem cilvēkiem saistītiem jautājumiem.

Kā viens no Draudzības dienu centrālajiem pasākumiem bija iecerēts praida gājiens, bet Rīgas dome un arī tiesa pieņēma lēmumu neatļaut rīkot šo gājienu. Protams, esam sašutuši par Rīgas domes un arī tiesas neizpratni par pulcēšanās brīvības un vārda brīvības izpausmēm demokrātiskā valstī. Ir noticis bīstams precedents, kas nākotnē var skart jebkuru cilvēku grupu Latvijas sabiedrībā. Tādēļ Mozaīka pārsūdzēs Administratīvās rajona tiesas lēmumu, lai aizstāvētu pulcēšanās brīvības principu. Mēs arī vērsīsimies tiesā ar lūgumu deklasificēt informāciju par vardarbības draudiem. Ja šie draudi patiešām bija tik nopietni, ka to dēļ valsts bija spiesta ierobežot Satversmē garantētās demokrātiskas pamattiesības, tad valstij ir pienākums informēt sabiedrību par šiem draudiem un nākt klajā ar aktīvu rīcības programmu to apkarošanai. Viens no praida gājiena mērķiem bija pievērst sabiedrības uzmanību citādi neredzamām problēmām. No šī aspekta gājienu var uzskatīt par izdevušos, neskatoties uz to, ka tā norise netika pieļauta. Gan Latvijā, gan ārvalstīs šī pasākuma atskaņas nenorims vēl ilgi.

Mūs pārsteidza acīm redzamie trūkumi policijas darbībā, ko apliecināja arī no ārvalstīm atbraukušie policijas pārstāvji. Policija daudz par vēlu ieradās pie Anglikāņu baznīcas, kur dievkalpojuma apmeklētāji un mācītāji tika apmētāti ar izkārnījumiem un olām. Kāpēc tika atļauta nesankcionēta demonstrācija pie Rīgas Ekonomikas augstskolas un viesnīcas Reval Hotel Latvija, kādēļ policijas pārstāvji nepildīja savu galveno uzdevumu – aizsargāt miermīlīgus sabiedrības locekļus pret agresoru pūli? Kā tas var būt, ka dienā, kad ir aizliegts Mozaīkas pieteiktais miermīlīgais gājiens, un tā vietā notiek alternatīvs pasākums likuma ietvaros, dažādi ekstrēmistu grupējumi var terorizēt šo pasākumu, mūsu biedrus, atbalstītājus un pat vienkārši tūristus, kas bija apmetušies minētajā viesnīcā? Rīgā visu dienu notika nelikumīgas demonstrācijas un miermīlīgus iedzīvotājus, kuri nepārkāpa likumu, terorizēja agresīvas demonstrācijas dalībnieki, bet policija nedarīja neko, lai šo nelikumīgo demonstrāciju izklīdinātu. Tie ir jautājumi, uz kuriem neesam saņēmuši atbildes.

Neskatoties uz notikušo, Mozaīkas darbs turpināsies ar jaunu sparu. Pēdējo nedēļu notikumi apliecinājuši, ka Latvijā valda dziļa homofobija un cilvēkiem trūkst informācijas un izpratnes par jautājumiem, kas skar pašus demokrātijas pamatus.

Ārkārtīga bīstama problēma Latvijā ir naidu kurinoša runa, īpaši no politiķu puses, kas vērsta pret homoseksuāliem cilvēkiem. Par to liecina ne tikai pēdējo dienu notikumi, bet arī topošais pētījums Homofobisko naidu kurinošā runa Latvijā: lēmuma pieņēmēju monitorings. Naidu kurinoša runa noliedz indivīda līdzvērtību un pamattiesības. Tā ir lēta populistiska metode, kura vērsta pret personu kā tādu, nevis tās domām vai viedokli. Eiropas Savienībā ir vienota nostāja, ka tiesības uz vārda brīvību nenozīmē visatļautību, tādējādi pastāv ierobežojumi attiecībā uz izteikumiem, kuri uzskatāmi par naida kurināšanu un apdraud sabiedrības drošību. Lielākā daļā Eiropas valstīs – arī mūsu kaimiņvalstīs Igaunijā un Lietuvā – naidu kurinošas runas ir kriminalizētas, ieskaitot tās, kuru pamatā ir cilvēka dzimumorientācija. Latvijā darbības vai izteikumi, kas mudina uz naidu pret gejiem un lesbietēm, netiek atzīti par krimināli sodāmiem. Tādēļ viens no mūsu prioritāriem mērķiem ir panākt naidu runas uz dzimumorientācijas pamata aizliegšanu, papildinot Latvijas Krimināllikumu.

Mēs turpināsim strādāt pie seksuālo minoritāšu tiesību nostiprināšanas un līdztiesības veicināšanas Latvijā. Pirmais dienas kārtības jautājums ir panākt, lai Latvija beidzot pievienojas visām ES dalībvalstīm, aizliedzot diskrimināciju uz seksuālās orientācijas pamata darba vietās. Otrkārt, mēs gribam panākt viena dzimuma partneru kopdzīves tiesisko atzīšanu. Latvijas likumi atzīst tikai laulību starp sievieti un vīrieti, citām kopdzīves formām likumā priekšā nav nekādās tiesiskas nozīmes. Tādēļ viena dzimuma partneri cieš no plašas diskriminācijas vairākās dzīves jomās, piemēram, mantiskās tiesības, mantošana, pensija un sociālā apdrošināšana, imigrācija, nodokļu atvieglojumi, dzīves vietas reģistrācija, atteikšanās sniegt liecību pret dzīves biedru, un pacienta tiesības.

Šajā situācijā var ciest ne tikai abi partneri, bet arī bērni, jo, neskatoties uz mītiem, arī gejiem un lesbietēm bieži vien ir bērni. Gadījumā, kad viens no partneriem, kurš ir bērna bioloģiskais vēcāks, piedzīvo nelaimi vai citu iemeslu dēļ nav spējīgs gādāt par bērnu, otrajam partnerim nav nekādas juridiskas tiesības pieņemt lēmumus viņa vietā. Pārāk bieži no mīlošu vecāku gādības bērns pāriet valsts aprūpē, tā zaudējot ģimenes vidi un mīlestību un kļūst par nevajadzīgu nastu valsts budžetam. Mēs uzskatām, ka šāds iznākums noteikti neatbilst bērnu interesēm. Nodrošinot viena dzimuma partnerattiecību juridisko atzīšanu un iespēju abiem partneriem, veidot ar bērnu juridiskas saites, tiek aizsargāta arī bērnu labklājība un ģimenes vērtības. Mūsu mērķis ir panākt, lai viena dzimuma partneriem ir tādas pašas tiesības kā laulātiem partneriem, taču nav kategorisku prasību par kādu konkrētu šīs savienības atzīšanas veidu vai formu.

Protams, arī ar tiesiskas diskriminācijas izbeigšanu mūsu darbs nebeigsies. Celt sabiedrības apziņu un mainīt tās attieksmi pret seksuālām minoritātēm ir daudz garāks un sarežģītāks process. Mūsu misija ir sniegt objektīvu, faktoloģisku, zinātniski pamatotu informāciju par seksualitāti un homoseksuāliem cilvēkiem, lai palīdzētu plašākai sabiedrībai atbrīvoties no aizspriedumiem. Ne mazāk svarīgs ir darbs ar pašiem LGBT cilvēkiem: stiprināt mūsu kopienu, palīdzēt mums pašiem atbrīvoties no bailēm un iekšējiem aizspriedumiem, dzīvot atklātāku un pilnvērtīgāku dzīvi.

“Mozaīka” pateicas visiem tiem, kas ir atbalstījuši mūsu darbu un pacēluši savas balsis demokrātijas un cilvēku pamatvērtību aizstāvēšanai. Īpaši pateicamies tiem drosmīgajiem cilvēkiem, kuri nenobijās no linča tiesas un piedalījās Draudzības dienu/Rīgas praida 2006 pasākumos.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (35) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Janka 14.09.2006 17:32
Es atbalstu minoritashu tiesibas uz pulceshanos bet jatzistas ka praids tika noorganizets neticami slikti un loti haotiski. Mozaikai vajadzetu padomat par pasakumu kvalitati. Ja nemak tad lai netaisa nevis shada parodija.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ju-Hu 04.08.2006 22:23
Nenovērtējiet viņus par zemu. Ne jau sava veida sexsu viņi popularizē. Jebkuras organizācijas mērķis ir vara un ietekme sabiedrībā, tikai dara to katrs grupējums ar savām metodēm. Ne jau tikai gājieniem dod naudu, tas tikai aizsegam.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis - Stalinam 04.08.2006 10:34
Stalins: Kam vairaak uzticeshos,kam teiksim pieskirshu atbalstu-J.Caliitim vai J.Pujatam? Tam,kas personiigi man nepaies garaam, kad es guleshu atdauziits uz ielas tieshaa vai parnestaa nozīmē.

Tāds domu gājiens atgādina V.Peļevina romānā "Generation P" aprakstīto - galvenajam varonim Tatarskim ir uzdots izveidot reklāmas koncepciju "krievu nacionālajai idejai". Viņš sarunājas ar taksistu, kurš klāsta: "А насчет идеи этой я тебе прямо скажу - хрен его знает. Мне бы на бензин заработать да на хань. А там - что Дудаев, что Мудаев, лишь бы лично меня мордой об стол не били." (sk. http://www.lib.ru/PELEWIN/pokolenie.txt ).

Ļoti normāla attieksme no šī cilvēka puses, bet tā neko nepasaka par politiskām vai religjiskām idejām Latvijā, kur neviens politiķis, nedz mācītājs nesitīs nevienam "mordu pret galdu". Savukārt, ja savas sēžamvietas drošību mēs pasludinām par augstāko vērtību pasaulē, tad iegūstam tipisku bezpalīdzīgo eiropieti. Piemēram, holandiešu "miera uzturētāju", kurš var aukstasinīgi noskatīties, kā Bosnijas serbi iznīcina Bosnijas musulmaņus Srebrenicas "drošības zonā". Un tādēļ eiropiešu drošība vēl 60 gadus pēc kara ir jāsargā amerikāņu karavīriem, jo amerikāņi, šķiet, nav pazaudējuši savu "nacionālo ideju" un viņu prezidenti no V.Vilsona līdz Dž.Bušam-jaunākajam allaž ir bīdījuši augstus principus.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Juris Bogdanovs - eK 04.08.2006 10:08
Sanaaca neveiksmiigs meegjinaajums ar to kopeeshanu uz delfiem. Nezinaaju, ka tur ietilpiiba, kaa izskataas, tiek ierobezhota.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

stalins 04.08.2006 05:43
nedomaju,ka shi t.s. diskusija kaut tuvu atspoguljotu reaalo noskanjojumu sabiedriibaa.Kas to atspoguljo? nu kaut vai 5 min. vai republika.lv lasiitaju iesuuttii tas fotograafijas.tas ir tas par ko vinji domaa,kas vinjiem svariigs.Pa lielai daljai taas ir pseidodiskusijas,kas nepaliidz attainot situaaciju un pienjemt pareizus lemumus.Kam vairaak uzticeshos,kam teiksim pieskirshu atbalstu-J.Caliitim vai J.Pujatam? Tam,kas personiigi man nepaies garaam,kad es guleshu atdauziits uz ielas tieshaa vai parnestaa noziimee.Es pat vareetu teikt,ka Kristus kaut ko par sho teemu arii ir teicis,bet vinja taa teikt uzticamie kalpi J.Pujats vai J.Vanags evangeelijos salasiis tikai sevis sagribeeto,taa ka uz shiim bazniicas neceru.Nu kads cits varbuut cer? Tad lai cer mieriigi.Un ciinaas par kristalskaidru morali un tikumiibu,par galu galaa svetumu.noteikti,ka shiem kungiem tanntinjas sveetdienaas bucho roku,un es pat ticu,ka vinjiem tas ir pat patiikami.Bet es nekad neesu buchojis shiem roku vai meties altaara priekshaa celjos.Tas jau nenozimme ,ka es necieshu maaciitajus kaa sugu...nebuut ne,javertee katra darbi.

Luuk Saeima mums ir deputaati.Ir sveetie(teiksim Smits) un ir ari geecinieki(nu teiksim Udres kundze),nu bet tie ir tikai muusu pagaidu pienjeemumi,kas var buut gan pareizi ,gan ne.Bet bija arii oficals sveetais, peec papiiriem kanonizeets-Janis Pommers.Ne katraa parlamentaa tadi bijushi.Nu luuk ir interesanti palasit vinja

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis - Ilzei 04.08.2006 01:15
vai es beidzot drīkstu reģistrēt attiecības?

Manuprāt, nē - sk. Civillikuma 35.pantu (http://www.likumi.lv/doc.php?id=90223 ). Bet, protams, atbilde var būt atkarīga no tā, ko saprot ar "regjistrēt attiecības". Varbūt labākai izpratnei noderētu izvērstāks skaidrojums - vai Jūsu mērķis ir ieraksta izveidošana attiecīgā valsts nozīmes reģistra datubāzē (kurā īsti?), vai arī tas ir nepieciešams kāda cita -sadzīviska, mantiska, saistību, utml. jautājuma atrisināšanai?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ilze 04.08.2006 00:27
esmu homoseksuāla un nepiederu nevienai konfesijai.
jau četrus gadus dzīvoju kopā ar brīnišķīgu sievieti.
nesmēkēju un nelietoju alkoholu, tikumības ziņā man laikam nav kur piesieties.
tā kā baznīcā neeju, tās likumi uz mani neattiecas.
vai es beidzot drīkstu reģistrēt attiecības?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Juris Bogdanovs (guduris@hello.lv) - Aleksim 03.08.2006 22:56
Jaa, visi itkaa iestaajas pret homoseksuaalisma propogandu, un tajaa ir vienoti. Tomeer, kaa mees zinaam, ne jau tas ir tas labaakais Bazniicaa, kam buutu jaabuut. Jo nevar dziivot noliedzot un ciinoties pret slikto, ljauno, aplamo. Taa darot var tikai zaudeet. Ljaunums ir kaa daudzgalvains puukjis, kuram, noceertot vienu galvu, vietaa izaug cita. Ne velti senajaas pasakaas ir iesleepta gudriiba par to. Un sho puukji var uzveikt, atnjemot tam baroshanaas iespeejas. Tikai jaanoskaidro, kas tam ir par augsni un baribu. Un taa ir vide, kuraa valda noslaanjoshanaas jebkuraa veidaa un truukums jebkuraa liimenii. Kad vide ir palaista briivsolii, un cilveeki netiek nodarbinaati un ieintereseeti uz veertiibu mekleeshanu un sevis kopshanu shajaas lietaas, un tas NEKAADI NEDRIIKST BUUT KATRA PASHA DARIISHANA, jo ar to saakas bojaaeja, un tikai kopiibaa ir speeks staaveet pretiim visaam shiim seergaam. Un sho lietu izpratnes attrasshanaa un nogaadaashanaa liidz cilveeku praatiem, arii ir viena no butiskaakajaam bazniicas jeegaam.

Bet par seeneem ir taa, ka aarsihkjiiba un kraashnjums liecina, ka cilveeki ir pazaudeejushi vai pat vispaar nav pie jeemushi gariigumu un Kristu. Jo Kristuu buut noziimee but pazemiigam, vienkaarsham un neizraadiities ar savu aarieni, bet lai no darbiem citi saprastu, kas ir Juusu Dievs.

Bet arii shis ir tikai taads virspuseejs manas domas skaidrojums. Bet ir interesanti un lietderiigi arii pasham paarliecinaaties, vai speeju savu domu izteikt, un vingrinaaties tajaa. Paldies Jums., ka arii no Jums vairaakas labas atzinjas un preciizaaku info esmu guvis vairaakos jautaajumos.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis - Jurim 03.08.2006 22:35
Visumā piekrītu Jums. Mani mulsina vienīgi atsauces uz indīgajām sēnēm. Vai nav tā, ka kristietības virzieni Latvijā, ja tie ir pieņēmuši Nīkajas koncila ticības apliecību (t.i. tic trīsvienīgajam Dievam), ir visai tuvi cits citam gan ticības ziņā, gan arī tanī, ka tie cenšas stiprināt ticīgo saimē līdzīgu morāli, dzīvesveidu un izpratni par labiem darbiem? Es šeit nerunāju par ticības praksi - ir gluži iespējams, kā Jūs jau teicāt, ka viena veida baznīca cilvēkam palīdz "nonākt uz pareizā ceļa", bet otra neko daudz nepalīdz. Bet līdzība ar indīgajām sēnēm, manuprāt, ir visai pārspīlēta.

Un, atgriežoties pie sākotnējā jautājuma - vai dažādās kristīgās baznīcas Latvijā māca dažādas lietas par homoseksuālismu? Un kā šajā ziņā jūsu konfesijas nostāja atšķiras no katoļu vai pareizticīgo nostājas? Mana hipotēze ir tāda, ka visi lielākie kristietības novirzieni (ieskaitot arī "Prieka vēsti" un "Jauno paaudzi") par homoseksuālismu saka apmēram līdzīgas lietas, un visi Latvijas kristieši šajā jautājumā var būt vienisprātis. Lai gan, protams, neesmu pētījis visu konfesiju vadītāju uzskatus un izteikumus par šo lietu. [Ir jau atkal Juris Cālītis un Māris Sants, kuri ir sevi izslēguši no kristiešu kopienas, bet tas ir pavisam cits jautājums.]

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Juris Bogdanovs (guduris@hello.lv) - Aleksim 03.08.2006 20:51
Saakshu ar peedejo. Par krustu. Protams, ka krusts ir sastopams visur. Tomeer arii krusts no krusta atshkjiras, un ar Naaves ziimi man saistaas tas, pie kura netaisniibas un ljaunuma paarnjemtaa sabiedriibaa tika mokaas nogalinaati cilveeki, kuri, visticamaak, no shiis iekaartas jau liidz tam bija cietushi visvairaak. Un nav godiigu shoreiz no Juusu puses izstiept manis teikto un atiecinaat uz visiem krustiem. Un runaajot par krustu es domaaju krucifiksu. Juus tachu to ljoti labi saprataat.

Nezinu, vai Juus jokojaat vai nopietni runaajaat to par Prieka veesti un Jauno paaudzi. Pilniigi nekaa kopiiga ar manu izpratni par shiim lietaam. Bazniica nevar sastaaveet no milziigas draudzes, vel jo vairaak, ar vienu maaciitaaju, kur nerodas individuaali cieshas saites starp cilveekiem arii aarpus bazniicas. Un taa ir tikai viena, maznoziimiiga lieta. Turklaat, es jau teicu, ko domaaju par aarishkjiigaam bazniicaam. Taas ir kaa indiigas seenes, kas ir gan redzamas, gan kraashnjas, tomeer pilniigi nederiigas, pat kaitiigas.

Turklaat aarkaartiigi svariigais jautaajums par desmito tiesu. Vai tad Jeezus neteica - dodiet kjeizaam, kas pienaakas kjeizaram, bet Dievam, kas pienakas Dievam?

Manaa izpratnee Dievs ir kaut kaadu nosaciijumu jeb likumsakariibu kopums, kuru iepaziishana un dziivoshana saskanjaa ar tiem nodroshina sveetiibu gan pasham cilveekam, gan visiem, ar ko vinjsh saskaraas. Dievs runaa uz mums nemitiigi caursavas radiitiitaas pasaules likumiem, kuri muus sit, kad riikojamies aplami, darot to uzreiz vienaas lietaas (kaa paarveerteejot savus speekus vai riikojoties emociju iespaidaa), vai arii mums paraada muusu aplamo veertiibu izpratni caur taadaam lietaam kaa noslaanjoshanaas, slimiigas tieksmes sekusaalaa zinjaa, nesaskanjas utt. Bet mees jau neuzklausaam Vinju. Mees mekleejam savu patiesiibu. Un Dieva pasaulee ir iejaucies cilveeks ar savu kaartiibu, taa nodroshinot, ka mees visi esam cilveeku, nevis Dieva beerni, jo uz mums daudz lielaaku ietekmi atstaaj cilveeku sabiedriibas uzskati par veertibaam.

Tad nu luuk. Dot desmito tiesu, shaadaa Dieva izpratnee, noziimee veltiit desmito tiesu sava laika paardomaam par Dievu, lai vinju izprastu un tuvotos savaa riiciibaa uz liidziibu Vinjam it visaa, ko izsaka vaardi - Dievs liek liit lietum un spiideet saulei vienaadi paar labiem un ljauniem, arii juus dariet taa, jo ar gan citaadi juus esat labaaki, ja esat labi tikai pret tiem, kas pret jums ir labi. Vai muitnieki nedara taapat?

Bet desmitaa tiesa naudas izteiksmee ir cilveeku izdomaata kaartiiba un vajadziiba, kam ar Dievu nav nekaada sakara. Arii Jezus, kad gaaja, neteica, lai bagaatie dod naudu vinjam bazniicas buuveeshanai un uztureeshanai, bet gan lai atdod to nabagiem.

Taada luuk, ir mana paarlieciiba par shiim lietaam iisumaa.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Aleksis - Jurim 03.08.2006 19:18
Juris: Bet par galveno raadiitaaju shodienas bazniicu nepienjemshanaa es uzskatu tieshi nespeeju paliidzeet cilveeekiem nostaaties uz pareizaa celja. To nevar panaakt ar vinju pierunaashanu maksaat nodevu un dziedaat dziesmas, naakt uz bazniicu.

Vai Baznīca ir tā institūcija, kura palīdz nostāties uz ceļa, būt "atkalpiedzimušiem" (born again)? Bet ko darīt tad, ja Baznīca tiešām tūlīt nedod nekādu taustāmu vai laicīgu ieguvumu - cilvēks regulāri dodas uz baznīcu, piedalās dievkalpojumos, ziedo, bet nekas acīmredzami viņa dzīvē nemainās? Ja gribam, lai Baznīca ALLAŽ palīdzētu cilvēkam "nostāties uz pareizā ceļa", manuprāt, ir vajadzīga organizācija līdzīga "Jaunajai paaudzei" vai "Prieka vēstij" - kur cilvēki maksā diezgan daudz ziedojumos un uztur savai kopienai visvisādas lietas, lai viņi labprāt dodas uz visvisādiem baznīcas rīkotiem pasākumiem.

Šai lietai arī ir divas puses - ir jauki, ja Latvijā ir tik aktīvi kristieši. Bet vai nav pārāk liels uzsvars likts uz laicīgo pusi - uz skaistiem pasākumiem, izremontētām telpām un modernām skaņu sistēmām? Un, protams, uzsvars uz to, ka tie, kuri bagātīgi sēj (dod ziedojumus), tie arī bagātīgi pļaus. Es nesaku, ka tas būtu nepareizi - bet man tas šķiet nepierasti. Tāpat kā bērniem augšanas vecumā ir relatīvi lielāka ēstgriba nekā pieaugušajiem.
Un ir jau arī nozīme sakramentiem (plašā nozīmē -Baznīcas izsniegtām svētībām un ceremonijām: piemēram, kristībai, iesvētībām, Sv.komūnijai, laulībām, priesterībai, grēksūdzei un slimnieku svaidīšanai). Domāju, ka jaunie protestantu virzieni nepietiekami nopietni pret šīm senajām tradīcijām izturas.

Juris: Bet par krustu nepiekriitu. Tam ir pieshkjirta noziime, bet mees to paziistam kaa Naaves, nevis dziiviibas simbolu.

Varbūt tā ir interpretācijas lieta - bet man krusts nekādi nesaistās ar Nāvi. Stāvus uzvilkts krusts ir plusa zīme aritmētikā; slīps - reizināšanas zīme. Sastopams visdažādākajos tautiskajos ornamentos; tiek vilkts uz maizes klaipiem pirms cepšanas, Latgalē uz māju durvīm ar krītu mēdz uzvilkt trīs krustus; virs mana dzīvokļa ārdurvīm arī tādi ir. Mūsu rokrakstā krustam atbilst mazais rakstītais "t" burts. Manuprāt, ļoti daudz nozīmju, kuras pamatos ir dzīvi apliecinošas.
Vai vajag visur (ārpus baznīcām) publiski izstādīt krucifiksus (krustā piesistā Jēzus attēlu)? Par to gan nezinu - tas ir tradīciju jautājums; Polijā un Itālijā tā ir pieņemts, bet Latvijā - vien atsevišķos gadījumos. Skolās, manuprāt, krucifiksiem nav jābūt, ja vien tās nav katoļu privātskolas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis - Jurim 03.08.2006 18:42
Juris: Arii te labaak ir runaat par darbiem un centiibu no visas sirds un praata tiecoties uz pilniibu Kristuu jeb Vinja riiciibas piemeera paarnjemshanaa, nevis tikai ticeet un vaardos slaveet un nozheelot. Ja atklaasies, ka darbi nav svariigi, tad nekas slikts nevar notikt, bet ja atklaasies, ka tieshi darbi nosaka visu, tad gan kailaas ticiibas slavinaataajiem vareetu buut beediigi.

Tas jau izklausās līdzīgi kā Paskāla Dieva pamatojums (cilvēks neko nezaudē ticot Dievam; tāpat arī šeit - cilvēks neko nezaudē darīdams labus darbus). Jautājums te gan ir par nevis par pašu ticēšanu Dievam, bet drīzāk par Dieva žēlastības iemantošanu (sk. - http://en.wikipedia.org/wiki/Divine_grace ). Visi kristieši atzīst Dieva žēlastības nepieciešamību. Daži uzskata, ka šī žēlastība ir tik būtiska dāvana, ka neviens to nevar būt nopelnījis (Jēzus līdzība par pazudušo dēlu) - vai pat, ka Dievam jau iepriekš ir zināms, ka daļa cilvēku tiks izglābti kā taisnie, kurpretī citi tiks pazudināti (kalvinistu predestinācija). Šī doma ir pausta arī Korānā (Sūra 18:29 - http://www.road-to-heaven.com/quran/english/18.htm ) - Dievs vada un dara par ticīgiem tos, kurus viņš grib un maldina tos, kurus viņš grib. Daži citi savukārt uzsver, ka cilvēkam visviens ir visbūtiskāk veikt labus darbus un tādējādi aktīvi tuvoties Dieva žēlastības pilnībai. Arī katoļu vidē ir bijušas līdzīgas diskusijas. 17.gadsimtā tādas notika starp jansenistiem un jezuītiem.

Domāju, ka būtisku pretrunu starp šiem uzskatiem nav. Ja cilvēks dara kaut ko labu, ir svarīgi arī, lai viņš to darītu ar ticīga cilvēka apziņu, nevis tikai tādēļ, ka viņu kāds piespieda darīt labu, vai arī viņam tā bija izdevīgi vai apstākļi sakrita (jo šajā gadījumā cilvēka būtība kaut kad neizbēgami izpaudīsies un pārcentības vai greizas vērtību sistēmas dēļ tiks izdarīts arī kaut kas nelabs). No otras puses, ticīgam cilvēkam ir dabiski pamatos būt čaklam un censties darīt labu - arī tad, ja viņš tic predestinācijai.

Kāda meitene no Valmieras man stāstīja, ka viņas kādreizējā draudzē (tie bija harizmātiskie kristieši), kad viņa pažēlojusies, cik grūti ir sagatavoties kādam sarežgjītam eksāmenam, viņai esot ieteikuši visu laiku lūgt Svētajam Garam gudrību un lai eksāmens beigtos sekmīgi. Viņa arī tā darījusi un saņēmusi žēlastību. Toties pēc kāda laika viņai radušās šaubas par šo religjijas novirzienu, jo neviens tur viņai nebija ieteicis, ka pirms eksāmeniem ir arī jāmācās.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Juris Bogdanovs (guduris@hello.lv) - Aleksim 03.08.2006 18:28
Turpinaajums....

Es reizeem nevar saprast, kaa var zinaat visas taas lietas, kuras Juus minat, un veel taas adreses, ja vien ar to nenodarbojas profesionaali. Bet tad ir taa, kaa tajaa anekdotee, kuru jau kaut kur staastiiju.

Pie kaada veca rabiina atnaaca kaads teologjijas profesors, un uzzinaat vinja viedokli par Patiesiibu. Rabiins piedaavaaja iedzert teeju. Kad trauki bija uzklaati, rabiins saaka liet profesoram teeju, un turpinaaja to darit arii tad, kas taa jau sen bija pilna. Bet paarsteigtajam profesoram par shaadu necienju vinjsh teica, ka taa praats esot kaa shii piepildiitaa kruuziite, un kur lai vinjsh gribot, lai kaut ko veel iepludina?

Nedomaaju, ka muusdienu pasaulee rabiini buutu gudraaki par citiem, tomeer vienaa es pilniigi piekriitu. Kad meklee patiesiibu filozofisko un teologjisko domaataaju un dogmu teiktajaa, to lasot un maacoties, cilveeks tikai sevi paarpilda ar nevajadziigu informaaciju un kljuust nespejiigs iepaziit patiesiibu, jo pasham nemanot uz pasauli saak skatiities caur dogmu priekshstatiem. Un no taa ir ljoti gruuti atbriivoties.

Bet, kur daudz dogmu, tur patiesiiba ir saakusi niet mazumaa, jo ar laiku taas apaug ar saanjiem, un patiesiiba vairs nav redzama, vai pat iet bojaa, paliekot vieniigi aarishkjiigumam. UN ko Juus pats domaajat par Dieva atteelu Vatikaana celtnees, kuras maaleejushi vieni no tiem slavenajiem maaksliniekiem? Slavenaa bilde - Dieva pirksts. Vai tas arii nav rupja kljuuda?

Par pareizticiigajiem.
Arii dabaa viskraashnjaakaas un redzamaakaas seenes ir indiigas. Veseliigaas ir gruutaak atrodamas un vaajaakas pret kaiteekjiem. To der zinaat arii skatoties uz bazniicaam un homoseksuaalisma kultuuru. Piemeeram, pareizticiigie ir no vienas vietas kraasaas un greznumaa... Arii homoseksuaalistiem ir raksturiiga kraasoshanaas un izradiishanaas.... Arii prostituutaam ir taapat utt... Un arii visas shiis lietas, ja paraadaas kaadaa sabiedriibaa, ir ziime no Dieva, ka ejam aplamu celju un patiesiibas nav muusos. Kur daudz kraasainiibas, aarishkjiibas un individualitaates, tur maz (vai pat nemaz) gariiguma un veertiibu izpratnes.


Aleksis: Man, Juri, patīk diskutēt par ticības lietām - bet ir vajadzīga intelektuāli godīga pieeja...

Piekriitu, ka reizeem iebraucu auzaas. Taapat kaa visiem gadaas, varbut iznjemot vieniigi sveetos. Bet, kaa jau teicu, varbuut mana vieniigaa labaa iipashiiba ir speejaa to ieraudziit un patieshaam atziit tieshi izpratnes deelj. Bet es vismaz censhos.

Aleksis: Mēs nevaram sameklēt pāris "kompromatus" par kādu religjisku konfesiju, lai sāktu to noniecināt (katoļu gadījumā šie "kompromati" ir celibāts, pāvesta nemaldīgums, ticība Bezvainīgās jaunavas Marijas uzņemšanai debesīs, grēksūdzes/gandarīšanas sakraments un vēl dažas lietas). Citādi es arī pāris rindkopās varēšu "atspēkot", piemēram, šiītu Islāmu. Lai gan cilvēki islāma garīgo mantojumu apgūst visu mūžu. Tas pats attiecas uz jebkuru citu lielu religjisku virzienu. Es neapgalvoju, ka viņiem visiem vienādā mērā piemīt patiesība - tas būtu absurdi, jo Patiesība var būt tikai viena, bet Patiesība ir jācenšas meklēt ar zināmu bijības sajūtu.
Sho "kompromatu" ir paaraak daudz, lai vareetu runaat par to pienjemshanu. Un kas paarkaapis vienu bausli, paarkaapis visus. Bet par galveno raadiitaaju shodienas bazniicu nepienjemshanaa es uzskatu tieshi nespeeju paliidzeet cilveeekiem nostaaties uz pareizaa celja. To nevar panaakt ar vinju pierunaashanu maksaat nodevu un dziedaat dziesmas, naakt uz bazniicu. Bazniicaa cilveekam ir jaarod paliidziiba lietaas, ar kuraam vinjsh netiek galaa, kaut vai domaashanas sakaartoshanaa, lai saaktos virziiba (Celjsh) uz atbriivoshanos no maldiem (uz Patiesiibu), lai caur to ieguutu briiviibu no savaam tiekmsmeem utt. Bet tas ir paaraak plashs temats, lai te taa izskaidrotu savu nostaaju jeb skatiijumu.

Un Patiesiibas melleeshanaa dogmas ir kaa nepaarvarams shkjeerslis, un bazniicas no taam neatkaapsies, jo tad var sabrukt vinju sisteemas.

Bet par krustu nepiekriitu. Tam ir pieshkjirta noziime, bet mees to paziistam kaa Naaves, nevis dziiviibas simbolu. Un naave uz taa ir kaa sekas veertiibu izpratnee pazudushai sabiedriibai, un to njemt par ziimi, noziimee izveeleeties simbolu, kursh apliecina muusu patieso veertiibu izpratni Dieva patiesiibas priekshaa.

Aleksis: Ja praidisms kā luterāņu shizmatiķa Māra Santa nodibināts religjisks virziens būs ieguvis stabilu sekotāju pulku...

Ticu un ceru, ka tas nekad neotiks. Un es dariishu, ko vareeshu, lai tas nenotiktu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Juris Bogdanovs - Aleksim 03.08.2006 15:41
Jums ir taisniiba par to, ka es liidz galam neesmu iedziljinaajies shajos jautaajumos. Vienkaarshi ir iznaacis taa, ka kaut kas mani pamudinaaja visaas lietaas mekleet izpratni pasham, un ar laiku daudzaas lietaas to tieshaam esmu guvis, vismaz lai saprastu, kaapeec vieni vai citi cilveeki domaa, kaa u vinji domaa, un kaapeec kaut kaadi uzskati vispaar pastaav cilveeku praatos, pat ja tie nonaak pretrunaas pashi ar sevi.

Un kad es kaadaa apgalvojumaa saklausu manaa izpratnee nepamatotus pamatojumus, es tajos vairaak nespeeju iedziljinaaties. Taada jau laikam ir ikviena cilveeka daba. Vienam vairaak, citam mazaak. Un viena no manaam labaakajaam, cerams, ne vieniigaa, iizpashiiba ir tajaa, ka es speeju apstaaties un ieraudziit, atziit savas kljuudas un vaajuma briizhus. Tas ir ljoti daudz, jo cilveekiem vairaak raksturiigi visu noliegt un slimiigi pastaaveet uz savu, nepakljaujot sevi kritiskai atieksmei pashu aciis.

Aleksis: Par krustu Par krusta simboliku vairums kristiešu Jums nepiekritīs. Krusts norāda uz ļoti daudzām lietām - jau daudzām pagānu tautām krusts simbolizēja Sauli(un Kristus līdzīgi Saulei ir viens un pret visiem žēlsirdīgs - gan pret cienīgiem, gan pret necienīgiem).

...jums nebuus taisiit sev teelus nedz no taa, kas ir debesiis, nedz no taa, kas virs zemes, jo debesis ir Dieva tronis, bet zeme vinja kaaju pamesls. Un kur gan te vareetu buut taada vieta, kur ... neatceros preciizi...., kur buut Dieva maajoklim?

Piedodiet, bet es esmu bijis spiests ar beernu kopaa kaadu laiku skatiities multeni Madagaskara, un nevaru vien nedomaat, ka rakstot Jums rakstu tajaa esoshajam lauvam Aleksim... :-)))

Aleksis: Turklāt krusts kristīgajā kontekstā izsaka arī ciešanas - arī visus tos grēkus, kurus krusta nastā ir no mums paņēmis Pestītājs. Pirms Lieldienām daudzas kristiešu kopienas, arī katoļi, nožēlo un izsūdz grēkus un pie krusta simbola pārdomā Kristus ciešanas un arī to, vai mūsu grēki tik ļoti atšķiras no grēkiem, kuri bija padariti pirms 2000 gadiem.

Kaapeec vinji to dara tikai pirms Lieldienaam? Jeezus ir Celjs uz un ar Patiesiibu, jo Vinjsh pats ir Patiesiiba, un tas ved uz dziiviibu. Un celjs ir kaut kaada konkreeta virziishanaas uz meerkji, nevis savu greeku atstaashana Kristum. Vinjsh neko nav panjeemis, un shii ir viena no svariigaakajaam lietaam, kuraa nepiekriitu shodienas bazniicaam.

Kaa tad ir teikts, ka tiesas dienaa Vinjsh shkjiros, un daudzi, kuri buus itkaa ticeejushi un ljaunos garus izdzinushi, bet kurus vinjsh atstums. Kaapeec gan taa? Vai tad vinji nebuus ticeejushi un savas nastas "metushi" uz Jeezu? Nezinu, kas buus ar tiem, kuri uz sho celju cilveekus nomaldina.

Shaaas lietaas es visiem maacu taapat, kaa tad, ka ticiiba Radiitaajam ir izdeviigaaka nekaa materiaalismam. Arii te labaak ir runaat par darbiem un centiibu no visas sirds un praata tiecoties uz pilniibu Kristuu jeb Vinja riiciibas piemeera paarnjemshanaa, nevis tikai ticeet un vaardos slaveet un nozheelot. Ja atklaasies, ka darbi nav svariigi, tad nekas slikts nevar notikt, bet ja atklaasies, ka tieshi darbi nosaka visu, tad gan kailaas ticiibas slavinaataajiem vareetu buut beediigi.

Man neljauj pabeigt, taapeec pabeigshu veelaak.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis - Jurim 03.08.2006 13:05
Par celibātu:
Celibātam ir savi plusi un mīnusi; tā tiešām ir Baznīcas ieviesta tradīcija, kura kristietības pirmsākumos netika konsekventi praktizēta. Pareizticīgo priesteru vairākums turklāt nedzīvo celibātā, bet Jūs agrākā komentā iebildāt arī pret pareizticību. Arī tie uniāti, anglikāņi un citi mācītāji, kas konvertējās katolicismā, varēja saglabāt gjimenes un vienlaikus tapt katoļu priesteri. Tādēļ kategoriska likuma par priesteri celibātu nav arī katoļiem. Iesaku palasīt Kanonisko Tiesību kodeksu (sk. http://www.vatican.va/archive/ENG1104/_INDEX.HTM )
Par pāvesta nemaldīgumu:
Vispirms vajadzētu izlasīt, par ko īsti ir šis pāvesta nemaldīgums (sk. http://www.catholic.lv/katehisms/d1s2n3.html#r891 ). Tā attiecas uz ticības doktrīnas patiesībām. Tas ir vajadzīgs kāds paņēmiens, lai varētu apstiprināt tās lietas, kuras ietilpst Baznīcas ticībā. To dara vai nu ievēlēts pāvests, vai arī bīskapu kolēgjija (un dažos gadījumos arī pāvesta sasaukts koncils - piemēram Vatikāna II koncils).
Daži katoļi, palikdami ticībā, iebilst pāvesta nemaldības principam - piemēram vācu katoļu teologs Hanss Kings (Hans Küng - sk. http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_K%C3%BCng ), kurš pāvesta autoritāti uzskata par cilvēka nevis Dieva iestādītu.
Par krustu
Par krusta simboliku vairums kristiešu Jums nepiekritīs. Krusts norāda uz ļoti daudzām lietām - jau daudzām pagānu tautām krusts simbolizēja Sauli (un Kristus līdzīgi Saulei ir viens un pret visiem žēlsirdīgs - gan pret cienīgiem, gan pret necienīgiem). Turklāt krusts kristīgajā kontekstā izsaka arī ciešanas - arī visus tos grēkus, kurus krusta nastā ir no mums paņēmis Pestītājs. Pirms Lieldienām daudzas kristiešu kopienas, arī katoļi, nožēlo un izsūdz grēkus un pie krusta simbola pārdomā Kristus ciešanas un arī to, vai mūsu grēki tik ļoti atšķiras no grēkiem, kuri bija padariti pirms 2000 gadiem.

Man, Juri, patīk diskutēt par ticības lietām - bet ir vajadzīga intelektuāli godīga pieeja. Mēs nevaram sameklēt pāris "kompromatus" par kādu religjisku konfesiju, lai sāktu to noniecināt (katoļu gadījumā šie "kompromati" ir celibāts, pāvesta nemaldīgums, ticība Bezvainīgās jaunavas Marijas uzņemšanai debesīs, grēksūdzes/gandarīšanas sakraments un vēl dažas lietas). Citādi es arī pāris rindkopās varēšu "atspēkot", piemēram, šiītu Islāmu. Lai gan cilvēki islāma garīgo mantojumu apgūst visu mūžu. Tas pats attiecas uz jebkuru citu lielu religjisku virzienu. Es neapgalvoju, ka viņiem visiem vienādā mērā piemīt patiesība - tas būtu absurdi, jo Patiesība var būt tikai viena, bet Patiesība ir jācenšas meklēt ar zināmu bijības sajūtu.

Ja praidisms kā luterāņu shizmatiķa Māra Santa nodibināts religjisks virziens būs ieguvis stabilu sekotāju pulku, pierādījis savu dzīvotspēju vairākās ticīgo paaudzēs un savas doktrīnas stabilitāti - arī to varēs apspriest kā vienu no iespējamām uzskatu sistēmām. Droši vien jau pēc vienas paaudzes - t.i. kādiem 30 gadiem. Bet izskatās, ka "Mozaīkai", kurā M.Sants darbojas, ir citi mērķi - viņi vēlas savu ticību (manuprāt, diezgan vienpusīgu, pretrunīgu un patvaļīgi izvēlētu) tūdaļ mācīt valsts skolās, lai it kā veicinātu iecietību. Nelaime jau tā, ka tikai cilvēks, kuram jau ir kaut kāda stabila identitāte un pārliecība, spēj ar iecietību raudzīties uz kādu citu pārliecību. Tādēļ labāk skolas no šādām "netradicionālām konfesijām" būtu pasargāt. Citādāk viss beigsies tāpat kā padomju laikos ar divkosīgo "tautu draudzību" jeb "proletārisko internacionālismu" - kamēr valsts vara stipri visus turēja grožos, bija sastopama gan draudzība, gan internacionālisms, bet tad tam visam pienāca pēkšņas un nelabas beigas. Jo vairāk kaut kur bija "internacionālisma", jo nežēlīgāk viss notika - piemēram, komjauniešu trieciennieku pilsētiņā Sumgaitā Azerbaidžānā. Ja praidistu vienīgais morālais arguments ir rupja vara, tad tiklīdz, kā viņu varas balsti sašūposies (piemēram, izjūkot ES), citi nekavēsies lietot varu pret viņiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Juris Bogdanovs (guduris@hello.lv) - Aleksim 03.08.2006 12:04
Aleksis: Es, starp citu, esmu katolis...
Nebiju domaajis nevienu aizskart, vai kaadu pacelt augstaak, jo uzskatu, ka ar nelietoajamiem piemaisiijumiem piesaarnjota zupa ne ar ko neatskjiras no aciim redzamaam piesaarnjouma dziraam. Dieva priekshaa, vai nu ir uz pareizaa celja, vai uz taa nav,un nevar buut vairaak vai mazaak aplams, Kas ir aplams vienaa, ir aplams visaas lietaas. Taa teica Jeezus: - kas paarkapis vienu bausli, paarkaapis visu bausliibu...

Redzat, katolju celibaata prasiiba ir pashu cilveeku izdomaajums, neis Dieva prasiiba. Vienkaarshi, senaakos laikos kaadam gribeejaas, liidziigi kaa musdienaas ar liberaalo ekonomiku, radiit apstaakljus, kad vinjam ir priekshrociibas attieciibaa pret kaadu citu, to izstumjot ar kaadu likumu paliidziibu.

Musdienaas shis celibaata zveerests ir kljuvis par sleptvi iipatnjiem ar dazhaadaam novirzeem. Protams, reizeem tas naak par labu cilveekam, ja vinjsh piedziivojis kaut kaadas saapes vai dazhaadiibu, jo tad vinjsh labaak var saprast citus un labaak paliidzeet tiem. Bet ar nosaciijumu, ka pats ar sevi ir ticis galaa. Katolju pedofilijas skandaali par to neliecina.

Un veel shis celibaats ir licis shajaa bazniicaa koncentreeties cilveekiem , kuri vienkaarshi nespeej veidot attieciibas, taapeec tajaa ir liels iipatsvars diivainu cilveku, kuriem ir gruutiibas pashiem ar sevi un domaashanu.

Kaapeec ir svariiga domaashana. Redzat, bazniicai ir jeega tikai tad, ja taa ir dziiva. Ko noziimee, buut dziivam. Tas noiimee, dziivot liidzi laikam un risinaat tos sarezhgjiijumus, kuri attieciigajaa laikaa ir svariigi. Bet vinji nemainaas. Vinjiem ir tradiicija, kas iet cauri gadsimtiem, un nekaadas paliidziibas cilveekiem nav. Vinekaarshi nodevas un dziesminju padziedaashana, pastaigaashana uz turieni sveetdienaas. Taa nav bazniicas suutiiba. Bet par to dziljaak tagad negribu.

Ar mirushu tradiicju ir liidziigi, kaa ar ierochiem. Laiki mainaas un ierochi attiistaas, bet kaads grib lietot akmenjus un bultas, kaa iesaacis pirms gadsimtiem. Jau sen tiek lietoti shaujamierochi un bumbas, bet shie tik ar slazdiem apkaart staigaa. Tas neder.

Protams, mainiishanaas nenoziimee pieksanjoshanos homoseksuaalisma slavinaashanai vai citaadi, ka to dara Caaliitis. Bet dziesmu tradiicija pati par sevi nevienam neko nepaliidz. Taa tikai noraada, ka shajaa bazniicaa nemaz dienu nepaziist, bet Dievs ir pati tradiicija un dziesmu dziedaashana. Esmu par to dzilji paarliecinaats, un nedomaaju piekaapties, lai tikai butu miers, jo bazniicai ir jaapaliidz daudz savaadaak cilveekiem, un taa to nedara, taapeec nekaadu atlaizhu. Nedz katoljiem, nedz visiem citiem.

Aleksis: ...Tā ir Kristus dzīva izpausme mūsu dienās - kura, protams, līdzās ar visām citām kristīgajām Baznīcām, pauž Dieva varenību virs zemes - un tad nav vairs tik būtiski, vai šo Baznīcu apmeklē un viņai tic 12 mācekļi vai pusmiljards cilvēku.

Kategoriski nepiekriitu Jums. Taa nav un nevar buut Kristus, jo vairaak dziiva, izpasme muusu dienaas. Juus runaajat kaa katolju priesteris, bez veelmes iedziljinaaties lietu buutiibaa. Piedodiet, bet homoseksuaalisti rikojas liidziigi aizstaavot savas poziicijas. Bez jebkaada ljauna nodoma to saku. jau pats uzstaadiijumus, ka paavests ir nekljuudiigs, ir aplams. Shie nekljuudiigie paavesti ir taadas auzas sadariijushi visos laikos, ka pashiem kauns. Par ko tad Jaanis Paavils viasi pasaulei atvainojaas? Vai par ieprieksheejo paavestu nekljuudiigumu? Un kursh no vinjiem tic, ka speej buut nekljuudiigs? Taa ir augstpraatiiba.

Bet Kristus vieniigaa noziimiigaa buutiiba ir vinja maaciibaa un riiciibaa, un to nav iepseejams atteelot, taapeec arii Vinjsh pats ir noraadiijis, ka Jums nebuus taisiit sev teelus nedz no taa, kas ir debesii, nedz no taa, kas virs zemes. Jo ir taa, ka muuzhiigo Dievu nekas nespeej atteelot, bet katrs meegjinaajums tikai pazemina Dievu. Un to var dariit tikai tie, kuri nepaziist Dievu.

Krusts, kursh naak no katoljiem, arii ir galeeja aplamiiba, jo savaa dziljaakajaa buutiibaa sleepj veesti, ka cilveeki savaa aprobezhotiibaa ir kljuvushi par slepkavaam un nekaa laba vinjos un vinju veertiibu izpratnee nav. Bet pienjemot sho ziimi par saveejo, Dievs noraada, ka mees to visu laiku nesam sev liidzi, jo visaa, kas notiek ar mums, ir kaada sleepta zinja no Radiitaaja. Ar krustu mees pashi par sevi njirgaajamies, un noraadaam, ka neko nesam sapratushi.

Aleksis: ...Lai izdotos maize, nevajag daudz rauga, bet svarīgi, lai tas ir labs raugs.

No rauga maizi vispaar nevar izcept, bet bez taa var izcept gan. Pienjemsim, ka vienkaarshi neveiksmiigi izteicaaties, lai gan pastaav uzskats, ka arii paarteikshanaas ir zinja no Dieva.

Aleksis: ...Mums ir vienkārši sirms bīskaps Jānis, kurš pārdzīvojis padomju laiku represijas pret baznīcu, runā drusku veclaicīgā valodā ar tikko manāmu latgaliešu akcentu vai arī vienkārši latgaliski, un pasaka it kā ļoti vienkāršas lietas. Bet ar tām pilnīgi pietiek, lai ticīgo ļaužu pulks saprastu, ap ko lieta grozās. Un tas ir dabiski - ir viena gudrība viengadīgam lakstam un pavisam cita - tūkstošgadīgam ozolam.

Nav svariigs cilveeka vecums, jo tikai ziniibu pilnaas sabiedriibas tas var noraadiit uz kaadu gudriibu. Muusu laikos tsirmums biezhi vien nedod nakaadas priekshrociibas sirmgalvim pret pusaudzi. Un padomju laikos piedziivotais arii pats par sevi ne par ko neliecina. Man nav aizspriedumu nedz pret vecumu, nedz pret izcelsmi. Runaasim par buutiibu, un tad redzees, kursh to speej un veelaas, un kursh netiek aaraa ko kaut kaadiem kanoniem.

Ar to nepietiek,lai ticiigo pulks saprastu, ap ko lieta grozaas.

Juus mani paarsteidzaat.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Juris Bogdanovs (guduris@hello.lv) - zoolander 03.08.2006 11:27
zoolander: Gribēju tikai pateikt, ka jebkāda debatēšana par geju/lesbiešu problēmam, neko nezinot par geju/lesbiešu un viņu ģimeņu ikdienas dzīvi šajā sabiedrībā ir labākajā gadījumā mētāšanās ar argumentiem, kuri pamatā balstīti uz to paudēja personīgajiem uzkatiem, vērtībam u.t.t, neizrādot nekādu vēlēšanos iedziļinatāties problēmās, par kurām tiek debatēts.

Tieshi taapat kaa to dara homoseksuaalisma izplatiitaaju nometnes paarstaavji. Varbut vajag atrast kaadu cilveeku vai organizaaciju,kura maak vadit shaadas diskusijas, jo pashi vinji maak tikai sedzinju vilkt katrs uz savu pusi. Un taas organizaacijas kuras jau ir, neder, jo visas kaa viens sanjem naudu par kaada noteikta viedoklja pauzshanu. Mums Latvija steidzami vajadziiga augstaaka liimenja diskusijas organizeejosha organizaacija. Esmu gatavs piedaliities taas veidoshanaa un darbiibaa, ja taada buutu, jo uzskatu, ka speeju gan saprast citaado probleemas, gan arii taas pareizi pasniegt cieiesm citiem, un arii pashiem citaadajiem.

Starp citu. Tikko kopaa ar savu beernu noskatiijos multeni par snaudosho skaistuli. Tur labaas burves lietoja taadus tekstus, ka gribeetu iespert sliktajai burvei un izraadiija nepacietiibu un vieglu uzliesmojamiibu. Protams, ljoti cilveeciskas iipashiibas, bet to veeroshana pa pilienam vien izveido cilveekus par spontaaniem un uz vardarbiibu verstiem. Vienu vairaak, citu mazaak, citu nemaz, bet ietekmee. Ja gribam runaat par iecietiibu un attieksmes mainju, ir jaamaina lietas pamatos, nevis homoseksuaalisa atbalstiishanaa vai apkaroshanaa.

zoolander: Cik no Jums ir pazīstami ar teiksim kādu Latvijā dzīvojošu lesbiešu pāri, kurā ir bērni no iepriekšējām nelaimīgām heteroseksuālām laulībām? Vai homoseksuālu vīrieti, kas jau n gadus audzina bērnu, kura oficiālais aizbildnis ir viņa māte, bet tiesa x reizes atsaka adopciju? Ja neesat pazīstami - tad iespējams tikai tādēļ, ka viņiem ir bail par savu un savu bērnu drošību plašākas publicitātes gadījumā. Tomēr tas nemazina faktu, ka viņiem jau šobrīd ir gan ģimenes, gan bērni, un attiecīgi sava dzīves specifika ar savām problemām.

Nesaprotu, kaapeec visi sho neizdevushos gjimenju probleemu grib risinaat ar Juusu piedaavaato panjeemienu. Vai tad nav jaarunaa, kaapeec taas nesaskanjas rodaas? Vai tad taas nav sekas kaadaam citaam aplamiibam veertiibu izpratnee un lietaas, peec kuraam cilveeks saak tiekties. Muusu visu probleema ir paaraak lielaa dazhaadiiba, par ko dazhi tik ljoti priecaajas. Mees esam kljuvushi tik individuaali, ka nesaprotamies un nespeejams vienoties. Esmu piedziivojis, ka satiekoties cilveekiem ar liidziigu beerniibu, vinji sajuutas neticami tuvi un daudz labaak rod saskanju. Tagad visi slavee individuaalismu. Bet tas ir viena no visu nelaimju sakneem, un muus individualizee noslaanjoshanaas un sashkjelshanaa gan peec pieredzes, gan ienaakumiem, gan izgliitotiibas, gan vecuma, gan dziivesvietas apdziivotiibas iipatniibaam un citiem liimenjiem. Pietiek vienaa no shiim lietaam pamatiigi sashkjelties, un sabiedriiba kljuust nelaimiiga visos liimenos ar retiem iznjeemumiem. Taapeec vienmeer iestaashos pret liberaalismu, kursh nabagos visu laiku dara veel nabagaakus, bet bagaatie jau saak slauciities ar lielajaam naudasziimeem atejaa. Ja nerisimaam VISAS shiis lietas, tad paareejo neatrisinaasim nekad, jo nevar ar divaam rokaam uzbuuveet un nosrgaat to, ko izniicina profesionaali izniicinaataaji ar sitmtiem roku. Viss tiek sagrauts jau pie pirmajiem centieniem. Taa ir taada aklo darboshanaas nepaarzinot situaaciju un materiaalus.

zoolander: Ar šo piemēru gribēju pateikt, ka (man šķiet) daudziem šābrīža diskutētājiem ir samērā maza nojausma par apspriežamo lietu pastēvēšanu realitātē. Varbūt es kļūdos.

Juus kljuudaaties shajaa, un daudzos citos jautaajumos.

zoolander: Savukārt jelkādi mēģinājumi aktualizēt lesbiešu/geju jautājumus tiek klaji noraidīti kā propaganda, uzmācība, sabiedrības kūdīšana, bērnu ietekmēšana u.tml.

Shodien tie ir preciizi taadi, kaadus Juus tos nosaucaat.

zoolander: Mozaīka, kas bija viena no praida orgaizētājām sākotnēji nevēlējās likt uzsvaru uz gājienu, bet gan uz semināriem, konferencēm u.t.t., diemžēl nacās atzīt, ka šie līdzekļi nav pietiekami, lai novadītu informāciju lidz plašākai sabiedrībai un uzsāktu jelkādu vērā ņemamu diskusiju. Un diemžēl gājiens šķita vienīgais veids kā likt sevi pamanīt situācijā, kad ir ko teikt, bet neviens nevēlas klausīties.

Bla, bla, bla. Protesta akcijas bija vieniigais veids, kaa likt sevi maniit situaacijaa, kad ir ko teikt, bet Praida nometnes paarstaavji neveelas klausiities. Nebiju starp protesteetaajiem un nebuutu neko metis, pat ja buutu tur. Tomeer, pat nogulshanaas vinju priekshaa, kaa liecina pagaajushais gads, netrauceeja vinjiem paraadiit savu miermiiliigumu un kaaptu virsuu guleetaajiem. Apsveicam ar divkosiibu un klaju nereekjinaashanos ar sabiedriibu. Ko seesi, to poljausi...

zoolander: Īsti neesmu pārliecināts vai cienījamie diskutētāji vispār vēlas uztvert gejus un lesbietes kā reāli eksistējošu šābrīža Latvijas sabiedrības daļu, vai tikai atgaiņāties ar abstraktiem jēdzieniem par tiesībām, to ierobežošanu, vai precedentiem kādā aizjūras valstī. Bet tieši vispārēja nevēlēšanās ieraudzīt to, kas sabiedrībā ilgi ir bijis neredzams, padara diskusiju par ne pārāk produktīvu.

Bet tieshi vispaareeja neveeleeshanaas ieraudziit to, kas sabiedriibaa ir redzams katru dienu (beerni ietekmeejas no apkaarteejaa videe pasutajaam veertiibaam un taas saak atspoguljoties vinjos gan kaa agresija, gan kaa seksuaalisms visos taa veidos), padara diskusiju par neesoshu, jo visi tikai runaa katrs savu un gaida, ka tie otri saaks dariit kaa vinji. Un ABAS PUSES TO DARA VIENAADI, TAAPEC NEVISN NEVIENAM NEKO NEVAR PAARMEST.

Gribat diskusiju, es savu piedaavaajumu jau esmu izteicis.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis - Zoolander 03.08.2006 10:26
Zoolander: Ir viens būtisks iemesls, kāpēc vairāki no organizētājiem ir nākuši no ārzemēm - viņiem ir pietiekoši daudz dzīves pieredzes dzīvojot senākās demokrātijās nekā Latvija, viņiem ir laba izglītība un sociāli labāk nodrošināta dzīve...

Tas viss tā var būt. Tomēr Latvijā izaugušajiem latviešiem un krieviem, neatkarīgi no orientācijas, var taču būt citas problēmas un politiskā pieredze nekā Gastonam Lakombem, Lārim Gravam vai Lindai Freimanei. Nevienam taču nevajag, lai Latvijā tiktu nokopēts kaut kāds zviedru vai beļgju likumdošanas modelis. Mums vajag pašiem savus likumus, kas pirmkārt atbilst mūsu zemes cilvēku vajadzībām. Nevis imigrantu agrākajās mītnes zemēs izlolotām sāpēm un izdiskutētām nebūšanām. Tad arī šeit Latvijā nevajadzēs tik daudz atsaukties uz Bostonu, uz Ake Green gadījumu Zviedrijā vai Niderlandes pedofīlu partiju. Ja daži ārzemju onkuļi Latviju uzskata par noklīdušo avi, kas ir jādisciplinē un jāieliek kaut kādu racionāli izdomātu "Eiropas vērtību" Prokrusta gultā, tad tieši tas jau padarītu diskusiju par bezjēdzīgu. Kāda jēga diskutēt, ja sarunu biedrs jau iepriekš zin, ka viņam ir taisnība, ko var panākt ar rupja ārēja spēka palīdzību.

Zoolander: Cik no Jums ir pazīstami ar teiksim kādu Latvijā dzīvojošu lesbiešu pāri, kurā ir bērni no iepriekšējām nelaimīgām heteroseksuālām laulībām? Vai homoseksuālu vīrieti, kas jau n gadus audzina bērnu, kura oficiālais aizbildnis ir viņa māte, bet tiesa x reizes atsaka adopciju?

Teikšu vispārīgāk - esmu pazīstams ar pietiekami daudziem cilvēkiem, kuriem ir pietiekami dažādas problēmas. T.sk. ar homoseksuāli orientētajiem. Ja kādi cilvēki zina pašreizējā Civillikuma pinekļus, kuri traucē cilvēkiem normāli darīt vajadzīgas lietas, tad varbūt iztirzāsim šos pinekļus no ikviena Latvijas iedzīvotāja interešu viedokļa. Arī heteroseksuālam vīrietim var vajadzēt noregulēt bērna aprūpes tiesības, teiksim, ar savas bijušās draudzenes patēvu, kamēr bērna māte ir aizbraukusi uz Īriju pelnīt lielo naudu. Vai kāds cits veido kopīpašuma vai mantošanas attiecības ar studiju laika čomu (piemēram, Aivara Lemberga un Vitāla Lejiņa gadījums). Ja reiz palielinām tiesības - tad palielinām tiesības visiem. Nesaprotu, kādā veidā homoseksuālu attiecību pastāvēšana divu personu starpā var radīt kaut kādas privilēgjijas??

Tas man atgādina PSRS laikos pa ārzemju radio dzirdēto rietumu cilvēktiesību organizāciju pausto sašutumu, ka PSRS ebrejiem neļaujot braukt uz Izraēlu. Es tolaik biju mazs puika, bet man radās vairāki neatbildēti jautājumi par šādu "cilvēktiesību" aizstāvību. Ja reiz aizstāvēt tiesības izbraukt, tad, manuprāt, vajadzētu cīnīties par visu PSRS cilvēku tiesībām braukt, kurp vien viņiem gribas, nevis par atsevišķas ļaužu grupas specifiskām interesēm. Ja homoseksuālistu organizācijas nespēj panākt sabiedrības interesi par savām problēmām, tad laikam jau tādēļ, ka viņi līdz šim rūpējas vienīgi paši par sevi. Protams, par ko cīnīties un ko aizstāvēt, tās ir viņu tiesības un brīva izvēle.

Zoolander: Aleksi, starp citu arī starp gejiem ir katoļi. :)

Jā, to es ļoti labi apzinos.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

a411 03.08.2006 10:04
Kurš sacījis , ka ārvalsts rezidents Latvijā nevarētu būt HS ? Gan praids , gan Baltkrievijas skandāls , gan "dīvanības" ārlietu ministrijā , gan klusējošā Krievija un tās vēstnieks - vairāk izskatās pēc specdienestu savstarpējām spēlēm ar mērķi ietekmēt Saeimas vēlēšanu rezultātus . 15 gadus nebija dzirdēts par HS "problēmām" - un "piepeši" radās naids , homofobi un "patieso" demokrātijas "vērtību" aizstāvji . Vai nu tik tas mazliet nav arī biznesiņš - nauda jau nesmirdot ...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

zoolander - Aleksis 03.08.2006 02:40
Ir viens būtisks iemesls, kāpēc vairāki no organizētājiem ir nākuši no ārzemēm - viņiem ir pietiekoši daudz dzīves pieredzes dzīvojot senākās demokrātijās nekā Latvija, viņiem ir laba izglītība un sociāli labāk nodrošināta dzīve, kas ļauj mazāk baidīties par iespējamu finansiālā pamata zaudēšanu, kas ļoti biedē Latvijā uzaugušos cilvēkus.
Diskriminācija darbā ir realitāte un daudzi Latvijā baidās zaudēt finansiālo nodrošinājumu, savu uzskatu paušanas dēļ.

Savukārt kā pusaudži huligāni patiesībā darbojās praida pretinieki, kam nebija ne mazākās izpratnes par jēdzienu sabiedriskā kārtība un drošība.

Aleksi, starp citu arī starp gejiem ir katoļi. :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis 03.08.2006 02:02
Zoolander: Mozaīka, kas bija viena no praida orgaizētājām sākotnēji nevēlējās likt uzsvaru uz gājienu, bet gan uz semināriem, konferencēm u.t.t., diemžēl nacās atzīt, ka šie līdzekļi nav pietiekami, lai novadītu informāciju lidz plašākai sabiedrībai un uzsāktu jelkādu vērā ņemamu diskusiju. Un diemžēl gājiens šķita vienīgais veids kā likt sevi pamanīt situācijā, kad ir ko teikt, bet neviens nevēlas klausīties.

Paldies par to pašu. Domāju, ka "Mozaīkai" iecere izdevās. Viņus pamanīja un par viņiem tagad runā visi, kam nav slinkums. Atšķirībā no aizjūras zemēm šeit nav sakrājies biezs portfelis ar tiesu precedentiem un pašā Latvijā radušamies jautājumiem. Vismaz puse no homoaktīvistiem vai nu paši ir ārzemnieki vai arī vistiešākajā veidā saistīti ar ārzemju latviešiem. Nu un viņi darbojas kā pusaudzis svešā zemē ar bezlimita kredītkarti. Problēmu, ar kurām varētu ieinteresēt sabiedrību, laikam nav īpaši daudz, toties kādas varenas komunikācijas iespējas!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis 03.08.2006 01:45
Juris Bogdanovs: Bet tas tachu ir logjisks iznaakums, ka Pujats taa riikojas. Katolju bazniica un pareizticiigien izceljas ar iipashu nespeeju domaat un tiekties pec Dieva, peec Vinja gribas izpratnes, jo vinju vieniigais Dievs ir pashu tradiicijas pashu izdoti likumi un patiesiibas. Vinji ir veel taalaak no Dieva, kaa videjais ateists.

Es, starp citu, esmu katolis. Man patīk arī evaņgjeliskie kristieši un protestanti. Bet šādi pārmetumi katoliskajai Baznīcai, to nostādot zemāk par protestantiem vai neticīgajiem, manuprāt, nav gluži taisnīgi :)) Katoļu un pareizticīgo baznīcas ir apustuliskas baznīcas - t.i. tajās ir zināms skaits īpaši aicinātu cilvēku - priesteru, kuru dzīvesveids atšķiras no ierindas ticīgajiem, un kuri ir savu autoritāti ir saņēmuši apustuliskās pēctecības rezultātā, t.i. tiešā līnijā no Kristus mācekļiem un agrīno gadsimtu bīskapiem. Tādēļ katoļu un pareizticīgo baznīcu vadība cilvēkiem no ārpuses ir allaž šķitusi neatbilstoša laika garam. Bet Baznīca ir kaut kas daudz vairāk nekā Jāņa kardināla Pujata vadīta cilvēku organizācija. Tā ir Kristus dzīva izpausme mūsu dienās - kura, protams, līdzās ar visām citām kristīgajām Baznīcām, pauž Dieva varenību virs zemes - un tad nav vairs tik būtiski, vai šo Baznīcu apmeklē un viņai tic 12 mācekļi vai pusmiljards cilvēku.

Svarīgi, ka mēs ieklausāmies tanī, ko saka kardināls J.Pujats un citi kristiešu līderi - un tad kā kristieši viņu vēstījumu pielāgojam tai konkrētajai videi, kurā mēs atrodamies. Lai izdotos maize, nevajag daudz rauga, bet svarīgi, lai tas ir labs raugs. Manī jau arī reizēm ir kārdinājums pateikt - nu kādēļ Latvijas katoļi nevarētu visu darīt ar noslīpētām sabiedrisko attiecību akcijām? Bet tas Baznīcai nemaz nav vajadzīgs. Mums ir vienkārši sirms bīskaps Jānis, kurš pārdzīvojis padomju laiku represijas pret baznīcu, runā drusku veclaicīgā valodā ar tikko manāmu latgaliešu akcentu vai arī vienkārši latgaliski, un pasaka it kā ļoti vienkāršas lietas. Bet ar tām pilnīgi pietiek, lai ticīgo ļaužu pulks saprastu, ap ko lieta grozās. Un tas ir dabiski - ir viena gudrība viengadīgam lakstam un pavisam cita - tūkstošgadīgam ozolam. Lai atceramies, ko rakstīja Vizma Belševica:

Vēji trako. Vēji kauc. Rīga klusē.
Klusē akmens sievas kailās, Klusē heraldiskie zvēri.
Klusē torņi. Torņu galos Gaiļi klusē
Vēji ārdās. Vēji rēc. Rīga klusē.
Tā kā atslēga, kas klusē, Kad ap dzelzi svīstot sitas Paņēmēja pulss.
Iekarotājs vienmēr krīt. Viņa asinis uz bruģa Klusēs.
Vēji vēzē. Vēji sit. Rīga klusē.
Vienaldzība? Trulums? Gļēvums? Nejautā. Tev neatbildēs.
Pārejošam vajag kliegt. Taisnoties. Pierādīt.
Mūžīgais var klusēt.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

zoolander - diskusija 03.08.2006 01:33
Gribēju tikai pateikt, ka jebkāda debatēšana par geju/lesbiešu problēmam, neko nezinot par geju/lesbiešu un viņu ģimeņu ikdienas dzīvi šajā sabiedrībā ir labākajā gadījumā mētāšanās ar argumentiem, kuri pamatā balstīti uz to paudēja personīgajiem uzkatiem, vērtībam u.t.t, neizrādot nekādu vēlēšanos iedziļinatāties problēmās, par kurām tiek debatēts.

Cik no Jums ir pazīstami ar teiksim kādu Latvijā dzīvojošu lesbiešu pāri, kurā ir bērni no iepriekšējām nelaimīgām heteroseksuālām laulībām? Vai homoseksuālu vīrieti, kas jau n gadus audzina bērnu, kura oficiālais aizbildnis ir viņa māte, bet tiesa x reizes atsaka adopciju? Ja neesat pazīstami - tad iespējams tikai tādēļ, ka viņiem ir bail par savu un savu bērnu drošību plašākas publicitātes gadījumā. Tomēr tas nemazina faktu, ka viņiem jau šobrīd ir gan ģimenes, gan bērni, un attiecīgi sava dzīves specifika ar savām problemām.

Ar šo piemēru gribēju pateikt, ka (man šķiet) daudziem šābrīža diskutētājiem ir samērā maza nojausma par apspriežamo lietu pastēvēšanu realitātē. Varbūt es kļūdos.

Savukārt jelkādi mēģinājumi aktualizēt lesbiešu/geju jautājumus tiek klaji noraidīti kā propaganda, uzmācība, sabiedrības kūdīšana, bērnu ietekmēšana u.tml.

Mozaīka, kas bija viena no praida orgaizētājām sākotnēji nevēlējās likt uzsvaru uz gājienu, bet gan uz semināriem, konferencēm u.t.t., diemžēl nacās atzīt, ka šie līdzekļi nav pietiekami, lai novadītu informāciju lidz plašākai sabiedrībai un uzsāktu jelkādu vērā ņemamu diskusiju. Un diemžēl gājiens šķita vienīgais veids kā likt sevi pamanīt situācijā, kad ir ko teikt, bet neviens nevēlas klausīties.

Īsti neesmu pārliecināts vai cienījamie diskutētāji vispār vēlas uztvert gejus un lesbietes kā reāli eksistējošu šābrīža Latvijas sabiedrības daļu, vai tikai atgaiņāties ar abstraktiem jēdzieniem par tiesībām, to ierobežošanu, vai precedentiem kādā aizjūras valstī. Bet tieši vispārēja nevēlēšanās ieraudzīt to, kas sabiedrībā ilgi ir bijis neredzams, padara diskusiju par ne pārāk produktīvu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Juris Bogdanovs (guduris@hello.lv) - Dz. 02.08.2006 22:59
Dz: Es pilnīgi piekrītu, ka kristiešiem nevajadzētu vienaldzīgi izturēties pret grēku, taču, mīļie, ne jau ar tādām metodēm, kā 22. jūlijā..

Kas to dariija tajaa dienaa, nebija kristieshi. Ne katrs ir kristietis, kas par taadu uzdodas. Shodien lielaakais vairums cilveeku pat nenojaush, cik taalu, ar Bazniicas tieshu pamudinaajumu, vinji ir no patiesas kristietiibas un Bazniicas izpratnes un prakses tajaas.

Dz: Manuprāt, nav runa par 'vienaldzību. Attiecībā uz Juri Cālīti par vienaldzību runāt nevar. Viņš uzskatīja par savu pienākumu RUNĀT ar tiem cilvēkiem, kuriem visi pamatoti vai nepamatoti 'griež muguru', nevis uzklausa un mēģina saprast..

Runaat ar TIEM cilveekiem, kaa Juus izsakaaties, Caaliisha izpratnee noziimee atbalstiit gaajienus un HOMOSEKSUAALISMA PADARIISHANU PAR REDZAMU. Es arii esmu megjinaajis runaat ar TIEM cilveekiem, bet vinji vispaar neielaizhas nekaadaas diskusijaas, ja juut, ka nebuus tuuliiteeja atbalsta vinju ieologjijai un veel tiks mineeti skaidrojumi, kaapec taa. Vinji ir bezceriigs gadiijums diskusijaam. Vinji to negrib, tikai runaa par to, bet taa vietaa taisa Lepniibas paraades, kuraas lepniiba neesot galvenais. Tikai nosaukums taads izveelets. Lai draudziibas vairaak.

Dz: J. B. "Lai atklaatu patiesiibu, ir jaameklee un jaapeeta visi viedoklji un ljoti ruupiigi jaaizraugaas taadi meerkji, kuri vestu uz pilniigu sho lietu izpratni, nevis viena noteikta uzskata pieraadiishanu, kuru peec tam afishee visur kur vajag un nevajag." Pilnīgi piekrītu. Tiešām prātīgi. Tas, manuprāt, ir kas visvairāk šajā visā t.s. sabiedriskajā diskusijā pietrūkst. Un visvairāk pietrūkst nevis abu pušu pētījumu par šo tēmu, bet tieši dialogu.. Vai kāds no Jums ir piedalījies draudzības dienu vai kādos citos pasākumos, lai iepazītu pašus šos cilvēkus, parunātu un noskaidrotu neatbildētos jautājumus?

Jau teicu, ka vinji nemaz netaisaas ielaisties diskusijaas, kur kaads vareetu pamatot, kaapeec uzskata par nepienjemamu shaadu lietu slavinaashanu un padariishanu par redzamaam. Bet tie vinju peetiijumi ir tieshi taadi. Vienpuseeji. Ja kaads cilveeks visu dziivi veltii tam, lai pieraadiitu homoseksualitaates iedzimtiibu un normaaliibu, tad vinjsh pats uzkraaj sevii tikai shaada veida pieraadiijumus, un vinja praats ar tiem taa piepildaas, ka vinjsh tikai to arii saak redzeet. Peetot ir jaariikojas taapat kaa diskuteejot. Svariigs ir pareizs meerkjis. Aplami izraudziits peetiijuma meerkjis ved pie aplamiem secinaajumiem peetiijuma rezultaataa. Un visnji visi ar shaada liimenja petiijumiem arii operee.

Dz: Manuprāt, tieši tāds dialogs, saruna būtu nepieciešama, nevis viduslaiku inkvizīcija. Pujats mani tiešām pārsteidza ar savu attieksmi... līdz šim biju priecīga par iespēju viņu klausīties, bet nu nespēju saprast viņa paša sludinātās līdzcietības trūkumu...

Bet tas tachu ir logjisks iznaakums, ka Pujats taa riikojas. Katolju bazniica un pareizticiigien izceljas ar iipashu nespeeju domaat un tiekties pec Dieva, peec Vinja gribas izpratnes, jo vinju vieniigais Dievs ir pashu tradiicijas pashu izdoti likumi un patiesiibas. Vinji ir veel taalaak no Dieva, kaa videjais ateists. Paareejie jau arii daduz neatpaliek. Lai gan jebkuru vinju viduu meedz buut atsevishkji cilveeki, kuri patieshaam ir ljoti gaishi un sveetiigi cilveeki, bet tas nekaadi nav sho bazniicu nopelns...

Dz: J.B. : "Mīlestība ir lēnprātīga, mīlestība ir laipna, tā neskauž, mīlestība nelielās, tā nav uzpūtīga. Tā neizturas piedauzīgi, tā nemeklē savu labumu, Vai homoseksuaalisma slavinaataaju nometne pashi ir izlasiijushi shiis rindas? " Vai Jūs uzskatāt, ka sava labuma meklēšana ir tas, ka cilvēki pastāsta sabiedrībai par sevi un uzrunā viņus tieši līdzcietībai? Vai tas, ka pret homoseksuāliem cilvēkiem ikdienā tiek 'piekopta' garīga un fiziska vardarbība, būtu uzskatāms par normālu stāvokli un viņiem nevajadzētu par to pastāstīt citiem?

Jaa, es uzskatu, ka taa ir salabuma mekleeshana, jo vinjus pat tik cik melns aiz naga neinteresee, kaapeec sabiedriiba, pat veseliigi homoseksuaalistus uztveroshaa, tik ljoti iestajas pret vinju kljuushanu par redzamiem un pret Lepniibas paraadi.

Es ljoti nopietni esmu paarliecinaats, ka beerni ietekmeejas no apkaarteejaa videe valdoshajiem veestiijumiem, un esmu to arii shajaa portaalaa ljoti gari apstaastiijis. Ja gribeesiet, vareeshu atkaartot arii simto un simtpirmo reizi. Bet nereekjinaaties ar sho ietekmeeshanos, noziimee domaat tikai par sevi un savu komfortu, uzspljaujot sbiedriibai un beerniem.

Uzreiz paskaidroshu, ka ne katra ietekme atstaaj peedas, jo katraa cilveekaa izveidojas dahzaadas pieredzes un pashaizsardziibas mehaanismi. Taas ir lietas, kuraam nevar izsekot, taapeec nevar skaidri un redzami pieraadiit, bet ietekmeshanaas gadiijumus no noveerojumu pieredzes gan varu izstaastiit, ja negribat tos mekleet citur.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Fīrers 02.08.2006 16:07
Nožēlojamie tūpļa matadori! Kā tādus vēl zeme nes...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Vidzemnieks - redakcija 02.08.2006 15:23
Gandrīz vai katrs teikums rakstā liecina par to, ka tā ir kārtējā ekstremisma izpausme Latvijas sabiedrībā, kas novirza sabiedrisko domu un aktivitāti no sabiedrībai patiesi nozīmīgiem jautājumiem - vēlēšanām, NAP īstenošanas, tautsaimniecības un izglītības modernizācijas. Man ir 3 lappuses ar pricipiāliem iebildumiem pret rakstā izteiktajām domām un apgalvojumiem, bet tā kā rakstam ir 3 autori, kas neatklāj ko kurš ir sacerējis, tad man arī nav kam savus komentārus adresēt.

Mīļie draugi, neviens nav noskaņots pret jums kā pret cilvēkiem. Esam tikai pret jūsu paštaisnību, pret uzbāzību, pret mēģinājumiem uztiept sabiedrībai savas izdomātās patiesībiņas, mēģinājumiem pacelt individuālas lietas vispārības kvalitātē.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Dz. - Juris Bogdanovs 02.08.2006 13:41
J.B. : "Mīlestība ir lēnprātīga, mīlestība ir laipna, tā neskauž, mīlestība nelielās, tā nav uzpūtīga. Tā neizturas piedauzīgi, tā nemeklē savu labumu,
Vai homoseksuaalisma slavinaataaju nometne pashi ir izlasiijushi shiis rindas? "

Vai Jūs uzskatāt, ka sava labuma meklēšana ir tas, ka cilvēki pastāsta sabiedrībai par sevi un uzrunā viņus tieši līdzcietībai? Vai tas, ka pret homoseksuāliem cilvēkiem ikdienā tiek 'piekopta' garīga un fiziska vardarbība, būtu uzskatāms par normālu stāvokli un viņiem nevajadzētu par to pastāstīt citiem?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Dz. 02.08.2006 13:36
Es pilnīgi piekrītu, ka kristiešiem nevajadzētu vienaldzīgi izturēties pret grēku, taču, mīļie, ne jau ar tādām metodēm, kā 22. jūlijā..

Aleksis :"kāds ļaunums var rasties no vienaldzības pret grēku savā vidū"

Manuprāt, nav runa par 'vienaldzību. Attiecībā uz Juri Cālīti par vienaldzību runāt nevar. Viņš uzskatīja par savu pienākumu RUNĀT ar tiem cilvēkiem, kuriem visi pamatoti vai nepamatoti 'griež muguru', nevis uzklausa un mēģina saprast..

J. B. "Lai atklaatu patiesiibu, ir jaameklee un jaapeeta visi viedoklji un ljoti ruupiigi jaaizraugaas taadi meerkji, kuri vestu uz pilniigu sho lietu izpratnei, nevis viena noteikta uzskata pieraadiishanu, kuru peec tam afishee visur kur vajag un nevajag."

Pilnīgi piekrītu. Tiešām prātīgi. Tas, manuprāt, ir kas visvairāk šajā visā t.s. sabiedriskajā diskusijā pietrūkst. Un visvairāk pietrūkst nevis abu pušu pētījumu par šo tēmu, bet tieši dialogu.. Vai kāds no Jums ir piedalījies draudzības dienu vai kādos citos pasākumos, lai iepazītu pašus šos cilvēkus, parunātu un noskaidrotu neatbildētos jautājumus?

Manuprāt, tieši tāds dialogs, saruna būtu nepieciešama, nevis viduslaiku inkvizīcija. Pujats mani tiešām pārsteidza ar savu attieksmi... līdz šim biju priecīga par iespēju viņu klausīties, bet nu nespēju saprast viņa paša sludinātās līdzcietības trūkumu...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis - Dz. 02.08.2006 11:50
Dz. Es gribētu uzrunāt tos 'kristiešus', kas atspērušies meklē Dieva vārdu par grēku, lai pamatotu savu viedokli, izkliegtu to, nosodītu, šaustītu...

Manuprāt, Dz. izvirza būtisku jautājumu - paštaisnība (kā līdzībā par farizeju, kurš pateicās Dievam, ka Dievs viņu nav radījis tādu kā muitnieks), otra cilvēka tiesāšana (netiesājiet, lai jūs netaptu tiesāti), skabargas meklēšana sava brāļa acī un baļķa neredzēšana savējā, liekulība un apsaukāšanās - tās nepavisam nav kristiešu vērtības. No otras puses, kristiešiem arī nevajadzētu vieglprātīgi izturēties pret laulības pārkāpšanu, kas pēc savas būtības ir homoseksuālisms. Kristietība nekur neaicina cilvēkus samierināties ar grēku vai pamudināt savu tuvāko uz grēkošanu - tādēļ mani pārsteidz, ka Juris Cālītis, neraugoties uz savu teologjisko izglītību, to negrib saprast.

Bet kas apgrēcina vienu no šiem mazajiem, kas tic man, tam būtu labāk, ka viņam kaklā piesietu dzirnakmeni un nogremdētu jūras dziļumos. Bēdas pasaulei apgrēcības dēļ! Apgrēcībai gan jānāk, bet bēdas tam cilvēkam, caur ko apgrēcība nāk! (Mat 18:6-7)

Un par to apgrēcināšanu ir gluži vienalga, vai to dara kristiešu garīdznieks - pedofīls, vai arī pats parastākais pederasts. Vai arī "humāns" politiķis vai teologs, kurš piever acis uz homoseksuāļu "draiskulībām". Arī Baznīcu skar šīs problēmas. Bostonas katoļu arhidiocēze ir uzskatāms piemērs, kāds ļaunums var rasties no vienaldzības pret grēku savā vidū - tur katoļu kardināls gadiem ilgi slēpa informāciju par priesteriem, kuri seksuāli izmantoja nepilngadīgos, un pārvietoja šos priesterus uz arvien jaunām draudzēm, kur viņi varēja turpināt piekopt savu "seksuālo orientāciju". Šiem priesteriem psihologu konsultācijas, ārstēšanu, tiesas izdevumus un kompensācijas cietušajiem apmaksāja Baznīca no ticīgo ziedojumiem. Dzirnakmens nevienam no viņiem kaklā netika piesiets.

Iespējams, pateicoties šai krīzei, Masačusetsas štatā geji ir ieguvuši tiesības uz laulībām un adopciju. Latvijas likumi ļauj pederastiem brīvu vaļu pavedināt jau 16-gadīgus pusaudžus. Ir laiks saskatīt, ka tie ir viena koka augļi. Tās ir izvirtības un pagrimuma izpausmes, kā arī totāls mīlestības trūkums, kas, diemžēl, ir ļoti tālu no apustuļa Pāvila apgarotajiem vārdiem (1Kor.13). Domāju, ka Latvijas kristiešiem vajag nelokāmi atbalstīt mūsu lielo konfesiju bīskapus - kardinālu Jāni Pujatu un arhibīskapu Jāni Vanagu, bet nepadoties visādām provokācijām uz sūdu mešanu un pazemojošu apsaukāšanos. Tad arī tiksim šiem pārbaudījumiem cauri un varēsim apspriest vajadzīgākas un skaistākas lietas nekā pederastiju un laulības pārkāpšanu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Juris Bogdanovs (guduris@hello.lv) - Autoriem un Dz. 02.08.2006 10:59
izkopeets no Dz. noraadiitaas adreses: Mīlestība ir lēnprātīga, mīlestība ir laipna, tā neskauž, mīlestība nelielās, tā nav uzpūtīga. Tā neizturas piedauzīgi, tā nemeklē savu labumu,
Vai homoseksuaalisma slavinaataaju nometne pashi ir izlasiijushi shiis rindas? Un kas tam kopiigs ar homoseksuaalistu sauki, ka vinji arii grib miileet, ar to domaajot seksuaalsas attieciibas starp viena dzimuma paarstaavjiem.

Autori izdara psihhologjisku spiedienu uz politikjiem, biedeejot, ka taisiis kaut kaadus monitroingus utt.

Un visa taa peetiijumu piesaukshana. Redzat, ja cilveeks meklee pilniigi noteiktus pieraadiijumus, piemeeram, ka homoseksuaalisms ir iedzimts un beernus uz to ietekmet nevar, tad vinja praats ieveeros un piekjersies tikai taadiem "peetiijumiem", kuri derees izraudziitajam meerkjim. Lai atklaatu patiesiibu, ir jaameklee un jaapeeta visi vidoklji un ljoti ruupiigi jaaizraugaas taadi meerkji, kuri vestu uz pilniigu sho lietu izpratnei, nevis viena noteikta uzskata pieraadiishanu, kuru peec tam afishee visur kur vajag un nevajag.

Shodien homoseksuaalisma slavinaataaju nometnee lietotie peetiijumi ir izcils maldinaashanas pasaakums, kursh izteikti neredz un nedzird neko, kas v areetu noraadiit, ka homoseksuaala prakse tomeer nav tik normaala un beernus neietekmeejosha, kaa vinji pashi to uzdod.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Dz. 02.08.2006 10:41
Jāpiekrīt - arī man liekas pārsteidzošs tiesas spriedums, politiķu savdabīgā izpratne par demokrātiju, pamattiesībām, kā arī noteiktas sabiedrības daļas mežonīgie komentāri par šo jautājumu.

Mulsinošs, protams, ir jautājums par bērnu audzināšanu homoseksuālās ģimenēs.. Manuprāt, šī jautājuma analīzei tiešām nepieciešami pētījumi, ja tie ko var līdzēt...

Taču, neskatoties uz to, uzskatu, ka arī pret šādiem neskaidriem, neviennozīmīgiem jautājumiem jāattiecas ar toleranci un jāmēģina izprast, nevis notiesāt uz personīgo emociju pamata..

Es gribētu uzrunāt tos 'kristiešus', kas atspērušies meklē Dieva vārdu par grēku, lai pamatotu savu viedokli, izkliegtu to, nosodītu, šaustītu, taču pilnībā aizmirst uzšķirt Pāvila 1.vēstuli korintiešiem 13. nodaļu [tiem, kas aizmirsuši, kas tur rakstīts - http://www.baznica.lv/bible.php?graam=46&nod=13] , kā arī Jēzus vārdus: " Tas ir Mans bauslis, lai jūs cits citu mīlat, kā Es jūs esmu mīlējis."

Lūdzu tie, kuri rupjiem vārdiem un agresīviem izsaucieniem vērtē citus, nesauciet sevi par 'kristiešiem', lai nenomelnotu savas māsas un brāļus..

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ziņkārīgais 02.08.2006 09:25
Kas gan finansē visus šos praidistus un mozaīkas? Apakšā ir liela nauda un politika, kas cenšas sagraut tradicionālo pasauli. Mums nav jālīdzinās deģenerētajiem Rietumiem, bet jānostājas pret homosesuālistu agresivitāti, tad arī citās zemēs cilvēki atgūs pašcieņu un drosmi. Neviens viņus nediskriminē, bet viņi vēlas pārējiem uzspiest savu kārtību.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Draugs 01.08.2006 23:12
Uz šiem notikumiem var paskatīties arī citādi. Homosekusāļi demonstrē savu varu. Un tiešām viņiem ir teikšana par zināmu daļu politiķiem. H/sex ir izteikta minoritāte un tmēr viņi tiecas pēc varas. Nuada jau viņiem ir. Kā gan viņi varēja organizēt tikšanos un preses konferences Reval Hotel? No šāda viedokļa raugoties viņi ir bīstami, jo minoritāte grib valdīt pār majoritāti. Tātad, praidisti ir agresīvi. Visi, kas viņiem pretosies, tiks sodīti. Tāda pieredze jau ir.

Homosex. ir pretdabisks. Pretdabiskas attiecības nevar kalpot par demokrātijas izpausmi. Tas, ka h/sex ir pretdabisks un, līdz ar to, arī ļauns, saka Dievs. Es saprotu, ka neticīgai sab
iederībai Dievs neko nenozīmē. Bet arī daba to parāda. Daba iznīcina visu pretdabisko. Tas pats ir ar h/sex, jo viņiem nevar būt pēcnācēji.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ju-Hu 01.08.2006 20:48
Izskatās, ka īetiepīgi negrib saprast Praida negatīvo ietekmi uz sabiedrību. Veselīgā sabiedrībā tādas lietas nekultivē.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis 01.08.2006 20:32
Autori: Pirmais dienas kārtības jautājums ir panākt, lai Latvija beidzot pievienojas visām ES dalībvalstīm, aizliedzot diskrimināciju uz seksuālās orientācijas pamata darba vietās.

Cik reižu var atkārtot, ka gan pats Darba likums un Satversme, uz ko tas balstās, jau tagad aizliedz jebkādu diskrimināciju. Tiesas procesā "Māris Sants pret Rīgas Kultūru vidusskolu" prasības celšanai nekādi netraucēja fakts, ka dzimumorientācija nebija minēta Darba likumā.

Autori: Otrkārt, mēs gribam panākt viena dzimuma partneru kopdzīves tiesisko atzīšanu.

Mīļie draugi, izlasiet rakstu par Bostonu (sk. http://www.weeklystandard.com/Content/Public/Articles/000/00... ) un tad padomājiet, vai ir vērts vērt vaļā šo Pandoras lādi. Geju tiesības un pārējās sabiedrības tiesības un intereses (ieskaitot religjisko organizāciju tiesības) krustojas ļoti daudzos punktos. Nesaprotu, kādēļ daži grib sākt tiesvedības karu pa visu šo interešu sfēras perimetru, kā tas šobrīd tiek darīts Masačusetsas štatā. Latvijā jau ir etniskas problēmas, nabadzības problēmas, izglītības problēmas. Dažiem ar to vēl nepietiek - pēcpuse alkst pēc arvien jaunām problēmām un izaicinājumiem.

Tai vietā, lai vispusīgi sakārtotu civiltiesību nozari un nodrošinātu JEBKURIEM CILVĒKIEM (neatkarīgi no dzimuma, radniecības pakāpes, ievirzes) iespēju apstiprināt savām vajadzībām atbilstošus notariālus aktus par kopīpašumu, mantošanas tiesībām, utml. - homoseksuāļu lobijs vēlas savējiem nodrošināt privilēgjiju uzskatīt par laulību to, kas patiesībā nemaz nav laulība. Ja jau esam liberāļi, tad varbūt atļausim arī visa veida poligāmās un grupņiku laulības (laulība == jebkura pastāvīga vai mainīga pieaugušu cilvēku agregācija, ko vieno gultas prieki, tiesības apvienot gjimeni ar patīkama izskata imigrantiem, kopīpašums un atsevišķos gadījumos arī serial parenting).

Saistītie raksti

Mozaīka mozaika.lv