Raksts

Manipulatoriem sāk pietrūkt izdomas?


Datums:
25. augusts, 2010


Autori

Reklāmu novērotāji


Pagājušā trešdiena iezīmējās ar izteiktu krievvalodīgo mediju dominanci mūsu monitoringa rezultātos - lai arī kopumā kā kaut mazliet aizdomīgus vērtējām 33 materiālus, no kuriem 13 bija latviešu valodas medijos, tomēr par slēptās reklāmas iespējamajiem gadījumiem vienprātīgi novērtējām 10 materiālus, kuri visi ir krievu valodas mediju produkti.

Šī diena atklāja arī to, ka iespējamās slēptās reklāmas autoriem sāk rasties nopietnas problēmas ar kreativitāti – vairāki no materiāliem sākuši klaji atkārtoties, un politiķu, īpaši viena (kura gan cita?) pēc iespējas veiksmīgākai “iespiešanai” lasītāja apziņā sāk arvien biežāk izmantot tik prastu paņēmienu kā milzīgu fotoattēlu publicēšanu. Ko nu, manipulatori? Vēlēšanas taču vēl tālu – vai tiešām idejas jau aptrūkušās un tagad “spiedīsiet” uz monotonu kvantitāti? Tā nu būtu īsta buldozera taktika, pretstatā dzejnieka mākslai.

Iespējamās slēptās reklāmas. Aizdomīgie gadījumi. 2010.gada 18.augusts:

1. “Подарок к 1 сентября” (“Суббота”).

Deja vu? Ja bijāt pārliecināti, ka atkārtojums kā mediju satura sastāvdaļa ir tikai radio un TV specifika, tad ziniet, ka tagad krievu prese arī atklājusi sev šo fenomenu. Šķiet, ka līdz šim vienīgais, ko esmu redzējis presē atkārtojamies, ir bijušas reklāmas… Šī jau, protams, tāda nav! 🙂 Tāpēc atliek secināt, ka preses vēsturē šis raksts ieies kā paradigmas maiņa – un nākotnē avīzēs redzēsim ik dienas atkārtojamies dažādus rakstus, līdzīgi kā filmas vai raidījumi atkārtojas televīzijā. Šis ir teju vai pārspiedums no pagājušo trešdien apskatītā “Subbota” raksta, kurā izteikts aizkustinošais aicinājums (tik aizkustinošs, ka saraudināja dažu labu šī bloga lasītāju) nest stāstus par bērnu grūto likteni uz… PLL biroju! Atkal izmantotas tās pašas divas fotogrāfijas, kas rakstā pirms nedēļas. Šis jau vairs pat nav ciniski – tikai nožēlojami.

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

PARĀDĪŠANĀS BEZ IEMESLA – Raksts vai informācija par partiju vai deputātu kandidātu tiek pasniegta tajās medija tradicionālajās rubrikās, kas nav saistītas ar aktuālo politikas procesu vai pirmsvēlēšanu aktualitāšu atspoguļošanu.

2. “Андрис Шкеле: «Предложение Минфина непрофессионально»” (“Час”).

Vai Andris Šķēle sācis piestrādāt “Čas” par ekonomikas ekspertu? Šoreiz avīzes lasītājiem ir dota nenovērtējamā iespēja lasīt viņa viedokli par Finanšu ministrijas darbu. Un, protams, kur runā ģēnijs, tur būtu grēks jaukties pa vidu ar kaut kādiem citiem viedokļiem vai žurnālista analīzi. Kālab gan ar darvas karotēm bojāt medus mucu?

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

VIENPUSĪGUMS – Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

3. “Рижскому порту – 810!” (“Час”).

Pilsētu svētki gan ir viena brīnišķīga lieta, tikai ehh, kāda neraža, ja vēlēšanu gadā nepaveicas un pilsētai neiekrīt apaļa jubileja. Tomēr polittehnologiem risinājums, kā allaž, tālu nav jāmeklē – var “iztamborēt”, ka ostai savukārt jubileja ir apaļa. Lai arī šo faktu viens otrs ir mēģinājis zinātniski apstrīdēt, sk.: http://www.delfi.lv/news/comment/comment/article.php?id=33560907, kuram gan interesē vēsturiskā patiesība brīdī, kad tuvojas vēlēšanas? 810 gadi taču skan daudz labāk nekā 809, lai to pasniegtu kā lielu notikumu un liktu ar virsrakstu avīzē. Un, protams, nepiemirstu izraudzīties arī šiem svētkiem kāda politiķa seju, kurš acīmredzot ir vismaz 810 gadus vecs, dibinājis un vadījis Rīgas ostu kopš tās pirmsākumiem, cieti aizstāvējis Latvijas intereses cīņā ar vācu krustnešiem un darījis vēl visādas brīnumu lietas, kuru dēļ tad arī izpelnījies būt absolūti galvenais personāžs rakstā par Rīgas ostas 810 gadu no pirksta izzīsto jubileju.

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

PSEIDONOTIKUMS – medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidots, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

4. “Рижскому порту – 810!” (“Вести Сегодня”).

Gluži tāpat kā “Čas”, arī “Vesti Segodņa” atkārto Rīgas ostas itkā810gadu jubilejai un Šleseram veltīto uzmanību, pat nepapūloties izdomāt atšķirīgu virsrakstu. Toties politiķa fotogrāfijas izmērs un virsraksta fonts šeit sasniedz jau komisku patosa līmeni. Gluži vai šķiet, ka laikraksta maketētājs bijis ar labu humora izjūtu un šo pseidoziņu kariķējis.

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

PSEIDONOTIKUMS – medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidots, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

5. “Нет работы – нет и гражданства!” (“Вести Сегодня”).

Sāka jau uzmākties melanholija – vai tiešām krievu prese ir pārmetusies tikai uz PLL slavināšanu, un par “nabaga” SC pavisam aizmirsuši? Kā balzāms dvēselei nāca šis raksts – šeit spīdoša Jāņa Urbanoviča “performance”, kura vēstule Lindai Mūrniecei jautājumā par Pilsonības likumu laikraksta slejās tiek citēta gluži kā svētie raksti. Protams, citi viedokļi vai analītisks skatījums atkal ir tabu. Varēja jau nu būt vismaz tik solīdi un publicēt to kā komentāru viedokļu sadaļā – tādus gadījumus mēs kā slēpto reklāmu neklasificējam – nevis mēģināt notēlot, ka šis ir žurnālista raksts.

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

VIENPUSĪGUMS – Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

6. “За пилы” (“Час”).

Kāds ļoti svarīgs notikums Kalupes pagastā noticis tūlīt pēc lielās vētras – tik svarīgs, lai laikraksts “Čas” tam veltītu veselu rakstu. Proti, partijas PLL politiķi varonīgi devušies talkā, lai sakoptu apkārtni. Ļoti vērtīgs darbs. Tāpēc būtu liels zaudējums, ja pēc vēlēšanām viņi nokļūtu svarīgos amatos, kur strādājot vairs neatliks laika talkošanai.

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

PSEIDONOTIKUMS – medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidots, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

7. “А не рвануть ли на Селигер?” (“Люблю”).

Arno Ter-Sākovs bija viens līdz šim mazpazīstams PLL personāžs, kurš nu jau vairs tāds nav, pateicoties nemitīgi tiražētajām publikācijām krievu preses izdevumos, kurās viņš uzstājas kā vienīgais eksperts. Labi, ka šoreiz vismaz par savu jomu, tūrismu – Ter-Sākovs padalījies pieredzē par ceļojumu pa Krieviju.

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

PARĀDĪŠANĀS BEZ IEMESLA – Raksts vai informācija par partiju vai deputātu kandidātu tiek pasniegta tajās medija tradicionālajās rubrikās, kas nav saistītas ar aktuālo politikas procesu vai pirmsvēlēšanu aktualitāšu atspoguļošanu.

8. “Государство – спортшкола: 5:0” (“Суббота”).

Arno Ter-Sākovs “lido atkal” – šoreiz “Subbota” lappusēs. Šis ir viens ļoti universāls eksperts, kurš spēj komentēt acīmredzot jebkuru jomu. Šoreiz dienaskārtībā – sports. Kādēļ par sportu? Galu galā cilvēkam taču 3 bērni (viņš tiek pieteikts ne tikai kā kandidāts un tūrfirmas vadītājs, bet arī kā 3 bērnu tēvs), kas jāved uz pulciņiem utt…

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

PARĀDĪŠANĀS BEZ IEMESLA – Raksts vai informācija par partiju vai deputātu kandidātu tiek pasniegta tajās medija tradicionālajās rubrikās, kas nav saistītas ar aktuālo politikas procesu vai pirmsvēlēšanu aktualitāšu atspoguļošanu.

9. “Высокомерие без ответственности” (“Вести Сегодня”).

Arī šis formāts jau kļuvis ierasts “Vesti Segodņa” lapās – trīs “Saskaņas Centra” politiķi (divi Rīgas domes deputāti un viens Saeimas deputāta kandidāts) tēlo neatkarīgos ekspertus un pārspriež aktualitātes politikā. Šoreiz aktuālais temats – kāpēc labējās partijas mēdz ar kvoruma trūkumu “noraut” Saeimas sēdes.

Kritēriji aizdomām par slēpto reklāmu:

MINĒŠANA/PARĀDĪŠANĀS BEZ IEMESLA – Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju);

VIENPUSĪGUMS – Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

10. “Tautas Kontrole” (PIK FM).

Radio PIK FM turpina savā ēterā uz nebēdu ļaut izpausties vienas partijas – tāda paša nosaukuma kā raidījums! – politiķiem. Medijam acīmredzot netraucē pat tas, ka par līdzīgu gadījumu šajā priekšvēlēšanu kampaņā jau ir precedents – NRTP administratīvi sodījusi Radio Baltkom. Ko gan var secināt – acīmredzot iespējas ir divas – vai nu radio ir tik fanātisks savā ticībā šīs partijas idejām, ka cēlsirdīgi gatavs maksāt pat soda naudas par nemarķētas slēptās reklāmas regulāru izvietošanu, vai arī, ka draudošais administratīvais sods ir mazāks par to, ko radio no šiem raidījumiem, iespējams, iekasē… Bet vienā vai otrā gadījumā, šī ir spļaušana sejā likumam.

Kritēriji aizdomām par slēpto reklāmu:

NEMARĶĒTA POLITISKĀ REKLĀMA – Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” neparādās vai parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju).

11. “Protesta akcijas laikā septembra nogalē uz laiku plāno apstādināt sabiedrisko transportu / Latvijas Laiks” (PBK).

Eiropas Savienības arodbiedrību rīkotais ģenerālstreiks 29. septembrī ir SC lielā loze tieši pirms vēlēšanām – tomēr no loģikas viedokļa vēl muļķīgāku brīdi, kad rīkot protesta akciju Latvijā ir grūti iedomāties (jo pēc 3 dienām taču tāpat tiks noteikts jauns Saeimas sastāvs). Protams, izprast to grūti ir tikai tad, ja naivi centies to saistīt ar ierasto šādu protesta akciju mērķi (paust neapmierinātību ar valdības darbu), bet pavisam citādi, ja patiesais iemesls ir sevis reklamēšana tieši pirms vēlēšanām un neapmierinātības uzkurināšana ar valdošajiem politiķiem – politiskajiem konkurentiem. Saskaņas Centram gan nav izdevies dabūt Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības atbalstu šim savam reklāmas pasākumam, taču atsaukusies kāda mazāka arodbiedrība LABA un PBK par to naski izveidojis sižetu. Protams, netiek aizmirsts pieminēt, ka protesta akcijas iniciatori ir tieši “Saskaņas centrs”.

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

PSEIDONOTIKUMS – medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidots, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!