Latvijas iedomātais ārkārtas stāvoklis 19

Cilvēktiesības tomēr ir universālas un nav tā, ka katra valsts drīkst brīvi izvēlēties — šīs tiesības ievērosim, bet šīs — nē.

Iesaki citiem:

Raksts angļu valodā

Latviešiem tīk būt ārkārtējiem. Mūsu tautai vienīgajai ir tik grandiozi Dziesmu svētki, kas šovasar atkal pulcēs daudzus tūkstošus dziedātāju un dejotāju. Mūsējā ir vienīgā valsts, kurā var pilnveidoties latviešu valoda. Vienā latviešu tautas spārnā gruzd pārliecība, ka neviena cita tauta visā pasaules vēsturē nav cietusi tik briesmīgas sāpes. Un politikā mums ir ļaudis, kuri ir pārliecināti, ka Latvija var būt ārkārtēja arī tādā nozīmē, ka tā drīkst izvēlēties, kuras cilvēktiesības ievērot un kuras — ignorēt.

Šī pārliecība par ārkārtas stāvokli nāk prātā, tuvojoties šī gada Draudzības dienām. Nupat, piemēram, presē pavīdējusi ziņa, ka Latvijas Pirmās partijas un Latvijas ceļa (LPP/LC) sadraudzība ir iestājusies Eiropas Parlamenta liberāļu grupā, jo LPP/LC esot dikti liberāls veidojums. Izņemot gan vienu jomu. LPP/LC aizstāv „tradicionālās ģimenes vērtības”. Ārkārtas stāvoklis liberālismā. Cilvēks, kurš valstī ir atbildīgs par integrāciju, uzskata, ka integrēt sabiedrību var arī tad, ja nav zināms, kas būtu integrējams, un galvenā instance, kurai par to būtu kas sakāms, ir Romas katoļu baznīca ar protestantu ekstrēmistiem piedevām. Ārkārtas stāvoklis integrācijā.

Valsts ir tendēta uz minētajām „tradicionālajām ģimenēm” — viens vīrietis, kurš precējies ar vienu sievieti, un kuriem kopā ir bērni, kurus viņi kopā audzina. Tas nekas, ka Latvijā jau ļoti, ļoti sen tas ir kļuvis par mazākuma modeli, un te par homoseksuāļiem nav pat jādomā. Ja padomāju par sev tuvākajām heteroseksuālajām personām Latvijā, tad esmu spiests atzīt, ka gandrīz neviena no tām nav vairs precējusies ar to cilvēku, ar kuru notika pirmās laulības. Zinu sievietes, kuras audzina bērnus un nav precētas nemaz. Zinu sievietes un vīriešus, kuriem ir jau otrais vai trešais vīrs vai sieva. Latvijas tenku žurnāli ir pārpilni ar stāstiem par pusmūža vīriešiem, kuriem vairāk par kādreizējo sievu labpatīkas kāda, kas ir jaunāka. Vai kādam gribētos teikt, ka šiem cilvēkiem nav cilvēktiesību? Var jau darīt tā, kā to dara mūsu bērnu lietu ministrs Ainars Baštiks (LPP/LC) — par sociālantropoloģes Aivitas Putniņas pētījumu[1] „netradicionālo ģimeņu” jomā pateikt, ka tas nemaz nav bijis pētījums. Tomēr galvas bāšana smiltīs valsts amatpersonai nav laba lieta, jo tā liecina par ārkārtas stāvokli tādā jomā kā politiskā atbildība.

Pusotru nedēļu pirms 30.maijā—1.jūnijā paredzētajām Draudzības dienām man bija iespēja parunāt ar Eiropas Padomes cilvēktiesību komisāru Tomasu Hamarbergu (Thomas Hammarberg). Šis ir cilvēks, kuram cilvēka tiesību joma nebūt nav sveša, viņš kādreiz ir vadījis leģendāro cilvēktiesību organizāciju Amnesty International — to pašu, kura padomju laikā centās glābt disidentus, arī latviešus. Lai gan T.Hamarbergam trūkst detalizētu zināšanu par Latvijas LGBT (lesbietes, geji, biseksuāļi, transpersonas) situāciju, tomēr viņš ir informēts par batālijām, kādas virpuļoja ap praidu 2006.gadā, kad protestētāji pasākuma dalībniekus apmētāja ar melniem mēslu maisiņiem. Komisārs atgādināja vispārzināmu patiesību — cilvēktiesības tomēr ir universālas un nav tā, ka katra valsts drīkst brīvi izvēlēties — šīs tiesības ievērosim, bet šīs — nē. T.Hamarbergs noliedza Latvijas presē izskanējušās baumas, ka Eiropas Savienība (ES) pretdiskriminācijas kontekstā varētu ignorēt seksuālās minoritātes, jo tas nepatīkot Latvijai, Lietuvai un Polijai. „Manuprāt, atkāpšanās no principiem nenotiks,” sacīja T.Hamarbergs.

Kādi ir šie principi? Pirmkārt tomēr jāatzīst, ka arī Latvija starptautiski ir apliecinājusi, ka tā neatbalsta geju un lesbiešu diskrimināciju. Mūsu valsts ārpolitikas pārstāvji ir ļoti lepni, ka Saeima ratificējusi Lisabonas līgumu. To pašu, kura Pamattiesību hartas 21. pantā ir šādi vārdi: „Aizliegta jebkāda veida diskriminācija, tostarp diskriminācija dzimuma, rases, ādas krāsas, etniskās un sociālās izcelsmes, ģenētisko īpašību, valodas, ticības vai pārliecības, politisko vai jebkuru citu uzskatu dēļ, diskriminācija saistībā ar piederību nacionālajai minoritātei, diskriminācija īpašuma, izcelsmes, invaliditātes, vecuma vai dzimumorientācijas dēļ.” Līdztekus šim atkal jādomā par ārkārtas stāvokli. Viendzimuma pāriem plašākas vai šaurākas tiesības ES nodrošina Austrija, Beļģija, Čehija, Dānija, Francija, Lielbritānija, Luksemburga, Nīderlande, Portugāle, Slovēnija, Somija, Spānija, Ungārija, Vācija un Zviedrija, tātad 15 no 27 valstīm. Tendence ir neapšaubāma, un tā ir liberalizēšanas virzienā.

Vēl T.Hamarbergs atgādināja par tā dēvētajiem Jogjakartas principiem, kuros 29 jurisprudences un cilvēktiesību eksperti detalizēti apraksta, kā cilvēktiesību principi ir attiecināmi arī seksuālās orientācijas un dzimuma identitātes jomā. Par Jogjakartas principiem tos sauc tāpēc, ka pirmā saruna par tiem norisinājās Jogjakartas universitātē Indonēzijā, un minētajā dokumentā, ko ir parakstījusi arī kādreizējā Īrijas prezidente un ANO Cilvēktiesību komisāre Mērija Robinsone (Mary Robinson), ir skaidri pateikts, ka cilvēktiesību nodrošināšana LGBT cilvēkiem nav, kā to reizēm apgalvo homofobi mūsu un citās valstīs, pavisam jaunu tiesību radīšana. Runa ir par esošo cilvēktiesību universālo nodrošināšanu. Kā to atzinis Eiropas Padomes cilvēktiesību komisārs: „Tiek apstiprināts acīmredzamais — lesbietēm, gejiem, biseksuāliem cilvēkiem un transpersonām ir tādas pašas tiesības, kā citiem. Starptautiskie standarti attiecas arī uz viņiem. Citiem vārdiem sakot, diskriminācija, kuras pamatā ir seksuālā orientācija un dzimuma identitāte, ir cilvēktiesību pārkāpums.”[2]

Tie ir nepārprotami vārdi, lai arī cik ļoti kādam gribētos tos noliegt. Taču ir arī jautājuma otra puse. Latvijā homofobiski noskaņotie un viņu informatīvie atbalstītāji publiski var apgalvot, ka patiesībā nekādas diskriminācijas nav. Nav taču dzirdēts, ka pret LGBT būtu vērsti uzbrukumi. Kādu piekāva? Nu, tas jau nav nekas neparasts, katram cilvēkbērnam kādreiz ir nācies dabūt pa degunu. Latvijā LGBT sabiedrības pārstāvjiem jābūt drosmīgiem par savu tiesību aizstāvēšanu, arī Eiropas līmenī — T.Hamarbergs tā arī sacīja, kad viņam jautāju par iespējamām sankcijām. Ja kāda valsts ignorē cilvēktiesības, tad jautājumu var atrisināt Eiropas Cilvēktiesību tiesā. Jāatgādina, ka seksuālo minoritāšu tiesības Latvijas likumdevējs Darba likumā iekļāva tikai ļoti negribīgi un pēc tam, kad Eiropa skaidri pateica, ka bez tā neiztikt. Taču kādam ir jānāk ar prasību. Neviens no ārpuses nepalīdzēs cilvēkiem, kuri paši nevēlas palīdzēt sev.

Tuvojoties Draudzības dienām, der atcerēties, ka Eiropa skatās un redz. Tā nav nejaušība, ka viens no LGBT un viņu draugu organizācijas Mozaīka aktīvākajiem atbalstītājiem ir tieši Amnesty International. Arguments, ka LGBT traucē „tradicionālajām ģimenēm”, ir vienkārši infantils. Arī man ir ģimene. Man ir dzīves draugs. Bet man ir arī trīs māsas, trīs svaiņi, viens bijušais svainis, viena tante, viens onkulis, četras māsīcas, divi brālēni, viena krustmeita, divi krustdēli. Vēl vairāk, mans dzīves modelis nevienam neliedz darīt to, kas nepieciešams, lai radītu vēl vienu bērnu. Ļoti iespējams, tas bieži vien nenotiks „tradicionālajās” laulībās, bet, izņemot Baštiku un viņa domubiedrus, droši vien lielākoties cilvēki tomēr saprot, ka tas nekas, ja vien bērnam ir droša un laba dzīve.

Un tieši šajā jomā tomēr derētu atcerēties arī par valsts attieksmi. Visas trīs ar šo rakstu saistītās jomas — ģimene, sabiedrības integrācija un cilvēktiesības — mūsu valstī ir atdotas tās partijas rokās, kura LGBT jautājumā vēlas ieturēt ārkārtas pozīcijas. It īpaši Saeimas Cilvēktiesību komisijā, kuru vada skaļais homofobs Jānis Šmits (LPP/LC). Tā ir cilvēktiesību zaimošana.

Paldies Tomasam Hamarbergam. Paldies Mērijai Robinsonei. Paldies Eiropas Padomei. Paldies Eiropas Cilvēktiesību tiesai. Paldies Amnesty International. Cik ļoti starptautisks saraksts! Šī nu nebūtu tā joma, kurā Latvijai radīt ārkārtas stāvokli.


__________________________

[1] “”Neredzamās” viena dzimuma partneru ģimenes Latvijā”, A.Putniņa, L.Zīverte, 2008

[2] http://www.coe.int/t/commissioner/Viewpoints/Default_en.asp. Angļu valodā.


Raksts ir sagatavots projekta “Dažādības Integrācija
publiskajā telpā un darba vietā” ietvaros. Projekts tiek realizēts ar Eiropas Savienības finansiālu atbalstu. Tajā izteiktie viedokļi nevar tikt uzskatīti par Eiropas Savienības viedokli.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (19) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kārlis Streips - Pēterim 05.06.2008 14:51
Jogjakartas principus ir parakstījuši cilvēki no šādām valstīm: Austrālija, Moldova, Argentīna, Dienvidāfrika, Brazīlija, Turcija, Jaunzelande, Pakistāna, Kēnija, Indija, Lielbritānija, ASV, Botsvana, Taizeme, Austrija, Kostarika, Īrija, Nepāla, Bulgārija, Indonēzija, Īrija, Serbija, Ķīna, Somija un Polija. Pieļauju, ka Jūs saprotat, ka Dienvidāfrikā, Pakistānā, Kēnijā u.c. šeit minētās valstīs nedzīvo "turīgi baltādaini amerikāņi un eiropieši." Un pie tā varētu vēl piebilst šādu domu: Ja cilvēks nezina, par ko viņš runā, tad viņam droši vien būtu prātīgāk turēt muti ciet.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

pēteris - kārlim streipam 03.06.2008 16:16
Es nevaru piekrist par to, ka šīs ir universālās cilvēktiesības. tās ir turīgo baltādaino amerikāņu un eiropiešu radītas un tiek uzspiestas ar varu un ar viltu visai pārējai pasaulei, citām kultūrām. Šo "universālo cilvēktiesību" aizstāvji ar imperiālismam piemītošu paštaisnību un iedomību visus citus (parasti citas rases un kultūras) ļaudis uzskata par zemāk stāvošiem, neizglītotiem, atpalikušiem. Gribētu redzēt cik ļoti "universālas" ir geju tiesības arābu zemēs? Cik universālas ir šīs tiesības persiešu Irānā? Cik ļoti universālas tās ir daudzskaitlīgākajā musulmaņu zemē Indonēzijā? Un kā ar lielo milzi Ķīnu? Milzīgo Krieviju?

Manuprāt, aiz šī "universālo cilvēktiesību" lozunga slēpjās balto eiropiešu un amerikāņu rasisms un augstprātība. Un vēlēšanās visu pārējo pasauli pamācīt, jo mēs redz esam gudrāki, izglītotāki, pārāki... Augstprātība un rasisms, nekā jauna!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

archivārs 29.05.2008 23:54
Savā mūžā esmu piedzīvojis tikai divus mēģinājumus piespiest draudzēties ar draudu palīdzību.Vecākā paaudze labi atceras okupantu draudzīgi izstiepto roku ar pilnu tējas glāzi ar vodku un sakrālo jautājumu:"Ti meņa uvažāješ?".Noraidīt bija ļoti riskanti,jo apsūdzība nacionālismā toreiz bija ļaunāka par apsūdzību slepkavībā.

Arī tagadējo "draudzības dienu" dalībnieki neaizmirst atgādināt par Eiropas tiesām un soda naudām,kas nedraudzēšanās gadījumā varētu izputināt Latviju.

Tāda ir realitāte.Lai labāk saprastu citādi domājošus un dzīvojošus,parasti mēģinu sevi iztēloties viņu vietā.Taču šoreiz tas nepalīdz.Nespēju saprast,kāpēc homoseksuāliem un heteroseksuāliem ekshibicionistiem tik ārkārtīgi svarīgi ir jebkuriem līdzekļiem panākt iespēju demonstrēt savu seksualitāti maksimālam skaitam bērnu un jauniešu.Pat upurējot savu pašcieņu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Anton S 29.05.2008 18:26
Cilvēktiesības tomēr ir universālas un nav tā, ka katra valsts drīkst brīvi izvēlēties — šīs tiesības ievērosim, bet šīs — nē

patiesiibaa ir Tieshi otraadi - katra valsts var briivi izveleeties vai taa ieveeros cilveektiesiibas - proti vai taa ratificees starptautiskos cilveektiesiibu dokumentus vai nee. Ir pavisam cita lieta, ka saakot no briizha kops valsts ratificee kaadu starptautisku liigumu (piemmeram mineeto Lisabonas Liigumu) valsts apnjemos ieveerot cilveektiesiibas, ko paredz sis Liigums.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Vladimirs Vladimirovičs 29.05.2008 14:54
Un vēl, piepilde. Nupat izlasīju "Marijas" komentu. Atliek vien teikt, paldies Dievam, šādi viedokļi joprojām ir margināli. Pretējā gadījumā, ņemot virsroku, šādas "Marijas" nebūs ne par kapeiku labākas par Ķīnas kultūras revolūcijas hunveibiniem. Tikai ar pretēju zīmi - es jūs piespiedīšu mīlēt liberālu dzīvesuzskatu, kaut vai ar napalmu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Vladimirs Vladimirovičs 29.05.2008 14:47
Vispār, kaifs lasīt šādas domu pērles kā, piemēram, " Madonna > Jānim Kupčam 29.05.2008 12:02

"... vēlamies panākt to, ka, pirmkārt, sabiedrība Latvijā apzinās un atzīst homoseksuālu cilvēku eksistenci savā vidū,"

Dīvaini, tiešām, kā jau te teica, manuprāt nav šeit cilvēka, kas nezinātu šādi orientētu cilvēku eksistenci. Nu jā, kaut ko jau vajag pateikt, kaut arī netēmā...

" ...maina nicinošo un dažreiz pat klaji agresīvo attieksmi pret gejiem."

Šādā veidā? Tā teikt, "rīt uz brokastlaiku?". pāris gados paveikt sabiedrības viedokļa maiņu, kur citviet ir bijušas nepieciešamas desmitgades? Tāpēc visā šajā pasākumā neko citu kā vēlmi nonākt mediju pirmajās lappusēs, neredzu. Starp citu, jebkurš PR vecāko kursu students "izsmērēs pa sienu" analizējot "mozaīkistu" sabiedrisko attiecību politiku.

Un visbeidzot: "...mazinās spriedze, jo daļai sabiedrības vairs nav jāizliekas un jāslapstās ja arī pārējā sabiedrība apzinās un atzīst konkrētas grupas esamību."

Ja tas ir galvenais pēdējo gadu praidu virsuzdevums un plānotais ieguvums, nu jā, man nav vairs ko īpaši piebilst.

Un vēl. Ironija par Irānu un musulmaņu pasauli ir tikai šķietama. Velti Kažas k-gs rietumnieciskā vīzdegunībā ironizē par jeņķu potenciālo iebrukumu šajā valstī. Rietumu liberālisms jau daudzus gadus bez īpašas cīņas atdod vienu savu fundamentālo bastionu pēc otra islama pasaulei. Patiesībā tas Rietumu liberālisma supermorāles slānis paliek arvien plānāks un vājāks. Cilvēces kā sugas saglabāšanās pagrieziens jau ir noticis. Un ne par labu liberālismam. Tā kā, gribat vai nē, būs jāsamierinās. Jūsu uzvarai var būt tikai Pirra vārds.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Marija - Jurim Kažam 29.05.2008 14:21
"Diemžēl attiecībā uz Irānu, var gadīties ka so dažu labu latviešu dvēselei tīkamo geju pakārēju valsti apmeklēs tūrisma organizācijas US Air Force, United States Marines un 82nd Airborne Division. Un tad zem stobra tiks nodrošinātas cilvēku tiesības, lai cik tas paradoksāli neliktos. Un kontekstā (kuram nepiekrītu, lai vārās savā mulsulmaņu sulā), tas būs savā ziņā taisnīgāk, nekā esošā kārtība."

Pilnīgi piekrītu - tas būs gan traģiski, gan likumsakarīgi. Valsts, kas pati noliedz savu pilsoņu tiesības uz cieņu un dzīvību (Irāna), nepilda elementāru valsts funkciju, jo valsts primāra funkcija ir indivīdu tiesību garantēšana un aizsardzība. Tad rodas jautājums par tādas valsts pastāvēšanas lietderību. Ja Latvijā kādreiz uzvarētu ES cilvēktiesību prakses noliedzēji (kas nenotiks) , būtu leģitīms arī jautājums par šīs valsts pastāvēšanas lietderīgumu. Tāpēc īpašu kaunu valstij nodara Saeimas Cilvēktiesību komisijas priekšsēdētājs, kurš šaubas, vai nāvessods ir slikta lieta (skat. žurnālu "Nedēļa"), atzīst bērnu pēršanu par labu praksi un sludina homofobiju. Bet par laimi, arī tādiem politiskās elites pārstāvjiem ģeopolitisku apsvērumu dēļ ir vajadzīga ES. Līdz ar to, Latvijas cilvēki ir vismaz pagaidām pasargati no irāniešu likteņa.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Epiphanios 29.05.2008 12:35
"vēlamies panākt to, ka, pirmkārt, sabiedrība Latvijā apzinās un atzīst homoseksuālu cilvēku eksistenci savā vidū"

Ja tas ir šī gājiena mērķis, tad tas ir pilnīgi bezjēdzīgs. Jebkurš normāls pieaudzis cilvēks apzinās, ka eksistē homoseksuāli cilvēki, un viņam to nevajag skaidrot kā kaut kādu atklājumu. Es, piemēram, zinu, ka šādi cilvēki eksistē, kopš kādu deviņu vai desmit gadu vecuma. :-)))

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Madonna > Jānim Kupčam 29.05.2008 12:02
Manā vispārcilvēcisko vērtību sarakstā ir cilvēks kā vērtība, tajā skaitā homoseksuāls. Es un mani draugi, kas iesim sestdien gājienā, vēlamies panākt to, ka, pirmkārt, sabiedrība Latvijā apzinās un atzīst homoseksuālu cilvēku eksistenci savā vidū, un otrkārt, maina nicinošo un dažreiz pat klaji agresīvo attieksmi pret gejiem. Runājot par privilēģijām - nepiekrītu, ka no iecietīgas attieksmes pret gejiem ieguvēji ir tikai geji. Ieguvēja ir visa sabiedrība, jo tajā mazinās spriedze, jo daļai sabiedrības vairs nav jāizliekas un jāslapstās ja arī pārējā sabiedrība apzinās un atzīst konkrētas grupas esamību.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Jānis Kupčs - Madonnai 28.05.2008 22:21
Madonna: Kāpēc to neesi pieminējis? Varbūt tāpēc, ka šāda veida noziegumi mūsu mačo sabiedrībā tiek uztverti kā "normāli",=====
Two wrongs don't make a right... Neuzskatu par normāliem nedz pederastu likumīgos noziegumus pret 16-gadīgajiem, ne arī kriminalizētos "heteroseksuālos" pedofīlijas paveidus. Ir, protams, jārespektē arī tiesības runāt absurdības vai saukt noziedzniekus par "draiskuļiem" - bet būtu nožēlojami, ja ikvienu pamatbrīvību izpausmi (tikai tāpēc, ka tā ir likumīga) mēs uzskatītu par vienlīdz labu un apsveicamu.

Cilvēktiesības, vispārcilvēciskas vērtības un veselā saprāta normas labāk būtu ievērot vienkārši tāpēc, ka mums tās šķiet pašsaprotamas un būtiskas - nevis sagudrotu "Jogjakartas principu" dēļ. Vispārcilvēcisku vērtību ir gana daudz - pilsonisks miers, tēvzemes mīlestība un tautas uzplaukums, elementārs godīgums, cieņa pret bērniem un citiem neaizsargātiem sabiedrības locekļiem, rūpes par vidi, utml. Uz to tad arī var balstīties, veidojot uzticēšanos un dialogu. Toties praidistu gadījumā vispārcilvēciskas lietas grūti saskatīt - viņi runā tikai par privilēģijām sev pašiem, ko varēs izmantot "minoritāte no minoritātes". Varu praidistus pieciest, bet neesmu gatavs respektēt viņu viedokļus.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Madonna - Jānim Kupčam 28.05.2008 21:10
Kāpēc, runājot par pusaudžu seksuālu izmantošanu, Tu fokusējies uz homoseksuālistiem? Noziedzības statistika liecina, ka bērni un mazgadīgie (tāpat kā pieaugušie) absolūtā vairumā gadījumu cieš no seksuālas vardarbības tieši no heteroseksuāliem cilvēkiem, gk vīriešiem pret meitenēm. Vai tas Tevi neuztrauc? Kāpēc to neesi pieminējis? Varbūt tāpēc, ka šāda veida noziegumi mūsu mačo sabiedrībā tiek uztverti kā "normāli", līdzīgi kā sieviešu sišana? Kad patēvs izvaro bērnu vai vīrs sit sievu, tas nav "barbarisms pret neaizsargātiem cilvēkiem" bet ģimenes būšana ...

PS atceros ziņu nesen vienā avīzē par vīrieti, kas bija uzmācies mazai meitenei. virsrakstā noziedznieks bija dēvēts par "draiskuli". varu saderēt, ka ziņas autors bija heteroseksuāls vīrietis!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Jānis Kupčs - Baibai 28.05.2008 20:20
Baiba: Nesaprotu, kur Jūs ieraugāt kaut mazāko mājienu tam, ka gaidāmā gājiena dalībnieki uzskata, ka seksuālas attiecības ar 16 g.v veciem jauniešiem ir o.k? Un tā ir tikai pirmā nesakarīgā lieta.
=====
Piemērs par atļautām dzimumattiecībām ar 16.g.v. jauniešiem vienkārši parāda, ka homoseksuālistiem Latvijā jau tagad ir PĀRĀK DAUDZ tiesību (tās sāk konfliktēt ar bērnu tiesībām un veselo saprātu). Nevis PĀRĀK MAZ tiesību, kā to apgalvo praidistu protestētāji. "Age of consent" jautājuma noskaidrošana ir nepieciešama, lai varētu sākties dialogs starp homoaktīvistiem un pārējo sabiedrību. Ievērojama daļa cilvēku, kuri ir pret homoseksuālisma propagandu, min apdraudējumu bērniem un jauniešu tikumībai. Vispirms šo apdraudējumu vajag novērst - būtu apsveicami, ja "Mozaīka" un līdzīgas organizācijas, kam rūp tolerance pret homoseksuālistiem, iestātos par homoseksuālu attiecību kriminalizāciju, ja upuri ir nepilngadīgi bērni (Sal. http://www.likumi.lv/doc.php?id=88966 161.pants).

Es nevarēšu cienīt tos Latvijas musulmaņus, kuri atbalstītu, teiksim, sieviešu sišanu vai nomētāšanu ar akmeņiem (pat ja viņi ar to personiski nenodarbojas). Gluži tāpat es nevarēšu cienīt tos homoseksuālistus, kuri gatavi mierīgi pieņemt to, ka ir pederasti seksuāli izmanto pusaudžus vai pat reklamē to, ka tas ir likumīgi - sk. http://www.gay.lv/article.php?aid=23 . Barbarisms pret neaizsargātiem cilvēkiem ir jāizbeidz.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Baiba - Jānis Kupčs 28.05.2008 19:26
Jāņa Kupča piemērs eleganti parāda, kā daudzu un dažādu savstarpēji nesaistītu faktu savārstījums var novest pie nesatricināmas, dzelžainas loģikas, par kuras atbilstību patiesībai beigu beigās izskatās, ka arī pats komentāra autors tiek pārliecināts.
Nesaprotu, kur Jūs ieraugāt kaut mazāko mājienu tam, ka gaidāmā gājiena dalībnieki uzskata, ka seksuālas attiecības ar 16 g.v veciem jauniešiem ir o.k? Un tā ir tikai pirmā nesakarīgā lieta.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Jānis Kupčs - Shadow 28.05.2008 19:16
Shadow: Kupča kungs, vai tas, ko rakstījāt par Krimināllikumu būtu attiecināms arī uz pieauguša vīrieša un 16 -gadīgas meitenes attiecībām?
Neesmu sajūsmā arī par šādām nevienlīdzīgām attiecībām. Tām raksturīgas citas problēmas nekā homoseksuālām - grūtniecības risks, dažām kultūrām raksturīgā tradīcija izprecināt jaunas meitenes. Jāņem vērā arī Civillikuma 33.pants: "Izņēmuma gadījumā ar vecāku vai aizbildņu piekrišanu var doties laulībā persona, kas sasniegusi sešpadsmit gadu vecumu, ja laulība tiek noslēgta ar pilngadīgu personu. Ja vecāki vai aizbildņi bez svarīga iemesla liedzas dot atļauju, tad atļauju var dot bāriņtiesa pēc tās vietas, kur dzīvo vecāki vai iecelti aizbildņi." T.i. šādām attiecībām ir vismaz kaut kādas izredzes pārtapt par laulību; savukārt homo- attiecības par laulību Latvijā nevar kļūt principā (Satversmes 110.pants neļaus).

Lūdzu mani nepārprast - man daudz labāk patiktu, ja ģimenes veidotu pilngadīgi cilvēki. Bērni, kuriem vēl nav brīv braukt ar auto un piedalīties vēlēšanās, parasti nav gatavi uzņemties pieaugušu cilvēku rūpes un atbildību. Bet neredzu vajadzību visur likumdošanā izveidot matemātiski precīzu simetriju starp homo- un hetero- attiecībām, jo kaut kādas atšķirības pastāvēs vienmēr.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Jānis Kupčs - Jurim Kažam 28.05.2008 18:59
Paldies Jurim par aizstāvību vārda brīvībai! Izlasīju garo bloga rakstu un pievienojos - protams, ka vajadzīgas tiesības paust arī nepopulārus, aplamus un pat provocējošus uzskatus. Manuprāt, ir jāuzmanās, lai mēs Latvijā nesāktu ieviest deformētu priekšstatu par liberāli demokrātiskas sabiedrības vērtībām. Piemēram: tā kā karikatūras par Muhamedu var aizskart ticīgo cilvēku reliģiskās jūtas, tad valstij tās jāierobežo. Līdzīgs stāsts par holokausta noliegšanu, jo arī tas var kādu aizskart. Liberālisma pamatlicēji 19.gs. uzskatīja, ka kaitējums nozīmē nodarīt otram tik tiešām BŪTISKU ļaunumu - sk. http://www.spiked-online.com/index.php?/site/reviewofbooks_a... .

Līdzīgi J.Kažam esmu visnotaļ par to, lai arī marginālu grupiņu pārstāvji varētu brīvi runāt un pulcēties savos gājienos - var būt pretīgi vērot vīriešu slapjos skūpstus uz ielas un vakara ziņu pārraidēs, bet būtisku ļaunumu tie nenodara. Mūsu valsts ir pietiekami stabila, lai to pārciestu tāpat kā pārcietām štābistu mētāšanos ar lillā tulpēm pie Brīvības pieminekļa. Neredzu tomēr pamatu uzskatīt praida dalībniekus par drosmīgiem cilvēktiesību cīnītājiem, kuri būtu pielīdzināmi M.Luteram-Kingam, vai pieprasīt, lai O.Kastēns, R.Apsītis vai citas amatpersonas maršētu kopā ar šiem ceļojošā cirka ākstiem.

Vēl drusku par cilvēktiesību jēdziena valkāšanu nevietā. Protams, nediskriminēšana (t.sk. atkarībā no orientācijas) vistiešākajā veidā attiecas uz cilvēktiesībām. Bet K.Streips, teiksim, raksta šādi: Līdztekus šim atkal jādomā par ārkārtas stāvokli. Viendzimuma pāriem plašākas vai šaurākas tiesības ES nodrošina Austrija, Beļģija, Čehija, Dānija, Francija, Lielbritānija, Luksemburga, Nīderlande, Portugāle, Slovēnija, Somija, Spānija, Ungārija, Vācija un Zviedrija, tātad 15 no 27 valstīm. Tendence ir neapšaubāma, un tā ir liberalizēšanas virzienā.Vēl T.Hamarbergs atgādināja par tā dēvētajiem Jogjakartas principiem, kuros 29 jurisprudences un cilvēktiesību eksperti detalizēti apraksta, kā cilvēktiesību principi ir attiecināmi arī seksuālās orientācijas un dzimuma identitātes jomā.
Šādas "cilvēktiesības" vairs nav ne universālas, ne pašsaprotamas, ne intuitīvas, ja reiz tās jāinterpretē juristiem un cilvēktiesību ekspertiem. Vismaz daļu Jogjakartas principu neievēro lielākā daļa pasaules valstu, t.i. Latvijā šai ziņā nav nekāds "ārkārtas stāvoklis". Ir tiesa, ka starp "Jogjakartas principiem" ir arī "The Right to found a family", kur daudz kas sarakstīts par viendzimuma pāru tiesībām (sal. http://www.yogyakartaprinciples.org/index.php?item=25#_Toc161634716 ).

Cilvēktiesību eksperti ir atcēluši dabas likumu - to, ka ikvienam bērnam, ja viņš nav klonēts, ir divi pretēja dzimuma vecāki. Un valsts, protams, var piešķirt vienu vai otru pabalstu vai atvieglojumu, bet nevar aizstāt abu vecāku mīlestību. Homoseksuālistu pāris ar reproduktīvo tehnoloģiju palīdzību var gluži labi ieplānot un uzražot bērnu-bāreni, bet tad nevajag brīnīties, ka homoseksuālistu "cilvēktiesības" nonāks pretrunā ar bērna tiesībām uz pilnvērtīgu ģimeni. Tad, ja bērna aizbildņi vairs netiks ar saviem pienākumiem galā un kļūs par nastu sociālās palīdzības tīkliem, valstij būs par vēlu viņiem atgādināt, ka, šādu iznākumu varēja paredzēt. Labāk jau lai A.Baštiks (ministrs, mācītājs un ģimenes dzīvē visnotaļ pieredzējis cilvēks - 5 bērnu tēvs) pasaka patiesību jau pašā sākumā.

J.Kažas viedoklis par ASV iespējamo iebrukumu Irānā - nezinu cik tas pamatots. Bet tas labi ilustrē to, cik bīstami ir savu šauro izpratni par "cilvēktiesībām" uzspiest visai pasaulei. Nu labi - Irānu vēl var iekarot. Bet homoseksuāli kontakti tiek kriminalizēti arī Indijā. Kādreiz būs jāapstājas - un jāsaprot, ka viena morāle ir raksturīga imigrācijas zemēm (ASV piekrastes štatiem, Kanādai, Nīderlandei, Beļģijai, Spānijai), un pavisam cita morāle zemēm, kurām nav vajadzīga superiecietība pret imigrantiem un visiem "citādajiem". Latvija, lai arī atrodas Eiropā, nekļūs par masveida imigrācijas zemi - un labi ka tā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Shadow - Jānis Kupčs 28.05.2008 16:52
Kupča kungs, vai tas, ko rakstījāt par Krimināllikumu būtu attiecināms arī uz pieauguša vīrieša un 16 -gadīgas meitenes attiecībām? Ja nē, tad kāpēc?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Juris Kaža - Jānim, Daigai 28.05.2008 15:44
Pārmaiņas sabiedrībā nenāks no tā, ka viņu glaudīs pa spalvai, un vārda un pulcēšanās brīvība nav mērama pēc tā, ka apietās ar sapulcēm un gājieniem par jautājumiem, par kuriem sabiedrība ir saprotoša, remdena, vai bezkaislīga (kaut vai par piensaimnieku akcijām -- vai tir kāds dosies aurot no malas un lamāt sīksaimniekus?)
Manuprāt īstā problema, blakus tam, ka Latvijā valda milzu tumsonīgs naids (tumsonīgs tādēļ, ka tam nav nekāda sakara ar pat elementārām internetā iegūstamām izziņām par homoseksualitāti) pret homoseksuālām personām, ir izmisīga cenšanās atrast atrunas un ieganstu apspiest šo cilvēku vārda brīvību un līdz ar to visu Latvijas iedzīvotāju tiesības un iespējas dzirdēt dažādus viedokļus.
Sīkāk par to uzrakstīju savā blogā angļu valodā, kas lasāma šeit. Es uzskatu virsrakstu: Latvieši mīl naida runu, bet nīst vārda brīvību" par pilnīgi pamatotu. Jo tā taču ir, ka katrs, kas saka, lai geji dara ko grīb ārpus publiskās telpas, bet lai "savu kroplību/deģenerāciju/izvirtību/ d***p***šanu/ neizved ielās" Tas uzskatāmi apvieno šo liekulīgi liberālismu ar faktiski autoritāru domāšanu.
Es uzskatu, ka ASV nevajadzētu iejaukties citu valstu iekšējās lietās, jo amerikāņu "darīšana" ir saglabāt pašu brīvības un labklājību. Diemžēl attiecībā uz Irānu, var gadīties ka so dažu labu latviešu dvēselei tīkamo geju pakārēju valsti apmeklēs tūrisma organizācijas US Air Force, United States Marines un 82nd Airborne Division. Un tad zem stobra tiks nodrošinātas cilvēku tiesības, lai cik tas paradoksāli neliktos. Un kontekstā (kuram nepiekrītu, lai vārās savā mulsulmaņu sulā), tas būs savā ziņā taisnīgāk, nekā esošā kārtība. Turklāt, ja atskatās uz Hitlera Vācijas piemēru -- atsacīsies no cilvēktiesībām, atnāks kāds un tev, kā nācijai, šo izpratni vienkārši iedaudzīs.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Daiga 28.05.2008 11:32
Jā, es ļoti piekrītu iepriekšējam komentāram. Esmu pietiekami liberāla savos uzskatos, un, domāju, ka katram ir tiesības uz savu viedokli, pārliecību un dzīves stilu. Tikai šajā gadījumā tiešām nesaprotu, kāpēc apzināti ir jārada provokācijas un negācijas sabiedrībā. Nu lielākā daļa mūsu sabiedrības ir konservatīvi ļaudis, bet tā ir 'viņu pārliecība. Vai tad nevar izturēties ar zināmu sapratni pret šo nostāju? Turklāt neesmu pārliecināta, ka, piemēram, visi geji atbalsta šo gājienu. Katrā sabiedrības grupā ir "ekstrēmisti", kuriem patīk kaut ko demontrēt un izkliegt, bet, nedomāju, ka tas šoreiz Latvijas sabiedrībā veicinās toleranci un sapratni starp dažādām grupās, kas mums tik ļoti visiem Latvijā šodien pietrūkst.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Jānis Kupčs 28.05.2008 08:29
Autors pareizi saka - cilvēktiesības ir universālas un vispāratzītas, tās attiecas uz visām zemēm un tautām. Un tieši te sākas viņa grūtības, jo tās "tiesības", par kurām cīnās "Mozaīka" un praidisti nepavisam nav universālas un vispāratzītas. Daudzās pasaules valstīs pederasta sakars ar 16 g.v. jaunieti būtu nelikumīgs - pusaudzis nevar pieņemt lēmumu par kopošanos ar homoseksuālistu (sal. http://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_consent#Homosexual_and_h... .) Vai tas nozīmē, ka Čīlē, Gērnsijā, Gibraltārā un dažās citās zemēs, kur homoseksuālie sakari netiek pielīdzināti heteroseksuālajiem, dzīvo cilvēki, uz kuriem cilvēktiesības neattiecas? (Latvijas Krimināllikumā homoseksuāla bērnu izmantošana ir atļauta no 16 g.v. (KL 161.pants) dažās citās Eiropas valstīs arī no 14 g.v.) Tātad, ja runājam par cilvēktiesībām, ir jālīdzsvaro pederasta tiesības uz seksu ar jaunieti ar pusaudža tiesībām netikt seksuāli izmantotam - un šī līdzsvarošana nepavisam nav acīmredzama un nenotiek visur vienādi.

Kas attiecas uz pulcēšanos - tā, protams, ir pamatbrīvība, kura piemīt gan neonacistiem, gan praidistiem, gan anti-praidistiem, gan britu futbola faniem. Cita lieta, ka nevienai sabiedrības grupai nav jādod tiesības uz ielas taisīt bardaku un provocēt garāmgājējus. Vēl jo mazāk "praida tūristiem", kuri šosestdien sabrauks Rīgā no ārvalstīm. Kādēļ nedoties tūrisma braucienā uzreiz uz Irānu un tur mēģināt, teiksim, bučoties uz ielas - tad viņi daudz ātrāk pārliecināsies par savu "cilvēktiesību" universalitāti :) Nevis censties nospiest uz ceļiem vienu krīzes pārņemtu postsociālistisku valstiņu.

Saistītie raksti

Mozaīka mozaika.lv

Jogjakartas principi yogyakartaprinciples.org

Citi autora darbi
Streips 165x152

Skumja pašdarbība 16 Autors:Kārlis Streips

Streips 165x152

Grimstošais kuģis 3 Autors:Kārlis Streips

Streips 165x152

Privātpersona Nils 1 Autors:Kārlis Streips