Atslēgvārdi:

Latvietība un starptautiskais proletariāts 21

Šodien ar vienu jauku cilvēku nejauši nonācām pilnīga saskaņā, vienojoties, ka paldiesteikšana nav latvietības iezīme.

Iesaki citiem:

Tas bija trimdas skats, mans bija vietējais, bet atradām katrs strīpu ar pierādījumiem, lai šo tēzi apstiprinātu. Pirms nedēļas, savu nabu mēģinot iegrozīt iespējami precīzi Tenerifas pludmales saulītes virzienā līdzās daudz jo daudziem līdzīgiem starptautiskā (akcents gan uz valstīm, kur martā nav saules) proletariāta vēderiņiem, mana galva tomēr nebija tik tukša, lai nepiedoāmtu par to, ar ko tad latvietis šajā saulē apdegušo ķermeņu rindiņā varētu tik ļoti atšķirties.

Apceļojot salu, latviešu valodu dzirdēju tikai divas reizes: divām cienījamām pienenītēm Las Americas promenādē apspriežot Latvijas inflāciju un turpat veikalā ne visai simpātiskiem jaunajiem latviešiem veikalā pieejamo preci novērtējot kā par dārgu. Pirmajā gadījumā dāmas maz atšķirās no tajā pašā un pretējā virzienā kājas atpūtinošām vācu pensionārēm. Otrajā gadījumā bez valodas atpazīšanas pēc alkohola dvakas un tā sekām sejas ādā būtu nodomājis: "jau atkal tie briti" (un nemaz nevainojiet Segliņu!). Servisa cilvēki mani pašu dīvainā kārtā visu laiku noturēja par vācieti, attiecīgajā vietā, piemēram, atverot ēdienkarti.

Kā redzat, jautājums mani tiešām nelika mierā. Ar ko tad mēs īsti atšķiramies šajā globālajā Bābelē (par vēsturisko prototipu, starp citu, Luvrā nupat tika atklāta unikāla izstāde)?

Mēģināju pierakstīt domas, neietekmējoties no ideologa Jurģa Liepnieka, drauga Ērika Stendzenieka pozitīvās domāšanas meditatīvās prakses, kas nu jau pārņem turpat vai ik katru bez spaidiem un maldības. Droši klikšķiniet uz Sabiedrību par vārda brīvību šeit: www.svb.lv. Ak, 403 Access Forbidden? Nekas, spiediet šeit: www.pasaulei.lv, LPP & Stendzenieka vēlēšanu un labdarības portāls. Ak, google pārjautā, vai neesat kļūdījies un domājis www.pasaule.lv. Ak, neesat? Taču joprojām domājat pozitīvi, vai ne? Neļaujieties saskumt, neesiet īgni, neņurdiet, nesūdzieties, esiet draudzīgi, mīliet viens otru! Un atcerieties, ka meditatīva prakse uzlabo ikdienas kvalitāti.

Bet lai nu paliek. Blogs tomēr par latvietību, turklāt, kur nu vēl pozitīvāk domāt šajā jautājumā kā pēc peldes okeānā, gozot nabu Tenerifas saulītei. Īsti gan es neko neizdomāju, prātā rosījās domas kā tauta, kas dzied, esot stipra un varena, mīl karalienes un viņu tērpus, kā vājību uztver piekāpšanos un pretimnākšanu, durvju pieturēšanu aiz sevis; tauta, kas redz sevi kā upuri, bet valsti, kas tai uzticēta jau 18 gadus, kā upurakmeni ērtai upurjēra gulēšanai; tauta ar itāliski mačo kultūru, kur sievietes principā padara lielāko darba daļu, nopelna galveno naudiņu, bet sasveicinoties viņām netiek sniegta roka un politiskie lēmumi par nopelnītā sadali vai (nofenderēšanu) tiek uzticēti (?) vīriešiem; latvieši domā, ka demokrātija ir latviska nevis latviešiem ir jābūt demokrātiskiem; no krieviem ir pārņemta, bet par dziļi latviski kļuvusi īpašā, sava, latviskā ceļa ideja (lai kas tas arī būtu), bet no vāciešiem tikpat latviska ir doma par valsti, kas atbild arī, piemēram, par kaimiņu skaļo mūziku pēc 23jiem; kopējā Asutrumeiropas kontekstā pilnībā iekļaujamies, somas vietā pie katras izdevības izmantojot plastikas maisiņus un diezgan dzīvnieciski apēdod restorānu pavāru sagatavoto pārtiku; ai, un vēl un vēl, un vēl..

Taču tās jau tikai manas domas. Lietu būtība jāmeklē rīcībā - ar ko īsti atšķiramies, parādīja valsts galva ar izvēli atrasties "oģin kitaj" olimpiskajās spēlēs. Tikmēr igauņu valsts galva mājās paliks, bet premjers "oģin kitaj" un spēles savā atvaļinājumā apskatīs. Viss vienkāršais ir ģeniāls. Banāli, bet patiesi, visticamāk arī attiecībā uz latviskumu. Gan jau, ka prezidents neaizdomājās. Tā latviski neaizdomājās līdzīgi savas tautas vairākumam.

Ak jā, sāku taču ar paldiesteikšanu. Lieta īsa. Sapratu, ka Delnas četros gados man vienu reizi bez prasīšanas paldies tika pateikts par darbu, ko daru. Un tā bija reize, kad izdarīju, ko tādu, ko man patiesībā būtu bijis labāk nedarīt. Varbūt arī tāpēc pateica? Tā arī nesapratu. Nu visas pārējās reizes uz paldies pats uzprasījos, kas nebija latviski.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (21) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Svešinieks 01.04.2008 17:56

Biju domājis pateikties V-Dienā par jūsu paveikto darbu Latvijas labā, bet šis blogs mani apsteidzis. Droši vien manas vēlēšanās izteikt pateicību ir saistītas ar to, ka neesmu latvietis. Bet, no otras puses, atgriežoties pie mana miļāka temata par protestantiem, gribētu atgādināt, ka protestantismā pārāk stipra jūtu izpausme ir nosodāma, jo turama aizdomās par cilvēcisko dievināšanu. Protestatns strādā lai slavinātu Dievu, ļaužu atzinība viņam nav tik svarīga.
Jo nozīmīgāks rezultāts, jo grūtāk to ieraudzīt parastam cilvēkam. Lielais ir redzams no attāluma. Ja gribi paveikt kautko patiešām nozīmīgu, jāsamierinās ar to, ka laikabiedri to nenovērtēs. Tomēr, manuprāt, desmit tūkstoši Doma laukumā ir bijuši vislabākai jūsu nopelnu atzinībai. Šodien par demokrātijas aizstāvju līderi ir kļuvis Pēteris Krīgers, rīt būs vēl kāds, bet svarīgākais ir tas, ka apturēt šo procesu vairs nav iespējams.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

FishBone 31.03.2008 18:21

"..... Vai tad es tiešām es četrus gadus no paldies līdz paldies būtu Delnā strādājis?
.......
Šis atbalsts ir nācis nežēlīgi grūti, ar mīlzīgu pierunāšanu un daudziem jo daudziem "bet",......"

(ar ironiju) blogo Roberta kungs

un
"Mmmmm... tā ir, tā ir - katra krietna "liberāļa" sirds sažņaudzas šausmās vien iedomājoties, ka kāds varētu sākt vākt parakstus pret patvaļīgi noteiktiem griestiem citu politiskās runas brīvībai :) saka P-P.

Solidarizējoties ar P-P vien piemetināšu zināmas un pārbaudītas līetas , proti, ka
(1)Vienkāršs lietas nu nav un nevar būt srežgītas.
(2) Esi vienkāršāks un cikvēki sapratīs"
(3) Ja mērķi un barotne, (un sponsori skaidri), bet masas nepārliecina un neuzrunā , tad kaut kas nav kārtībā ar uzrunātāju.
(4)A varbūt krievu atzinumā tā zelta atslēdziņa- proti-" esi vienkāršāks (līdz ar to arī saprotamāks) un tauta no tavas rokas ēdīs, ko Putņa kungam arī novēlu!
Ne asakas

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Dungotājs 29.03.2008 18:09

Kād nākas ieiet telpā vienlaikus ar sievieti, tai atverot durvis un aicinot tai ieiet pirms manis, par to nekad nekad vairāk kā desmit gadu laikā nav saņēmts "paldies". Ne jau tas nepieciešams, bet man tas ieaudzināts, ka pieklājības pazīme. Turpinu vērt sievietēm durvis un turēt durvis, lai pēc manis nākošais nesaņemtu durvs cirtienu uz deguna--uz audzināšanas, ne teorijas pamata. Mana teorija par šādu uzvedību ved domāt, ka latvieši nav sabiedriski ar savu sabiedrību, bet ir to nolaiduši līdz galējībai.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

yes we can 27.03.2008 09:38
http://www.youtube.com/watch?v=jjXyqcx-mYY

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Roberts Putnis > visiem interesentiem 26.03.2008 18:00

Vēlos tikai informēt visus ieinteresētos lasītājus un lasītājas, ka "pulkstens jau ir seši", bet cienījamā "ziedotāja" ne pie manis, ne Delnas birojā ar savu viedokli tā arī nav pieteikusies. Tiešām joprojām nezinu, kas būtu tas cilvēks, kas šeit anonīmi izklāstītos pārmetumus man jau iepriekš būtu paspējis izteikt personiski. Tas tā - lietu skaidrībai.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Pankūkas - Pētersonei! 26.03.2008 15:34

> Ar šausmām atceros... parakstu vākšanu pret partiju tēriņu griestiem

Mmmmm... tā ir, tā ir - katra krietna "liberāļa" sirds sažņaudzas šausmās vien iedomājoties, ka kāds varētu sākt vākt parakstus pret patvaļīgi noteiktiem griestiem citu politiskās runas brīvībai :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kalvis -> Brivibu 26.03.2008 15:27

Es piekritu, ka man nav skaidrs, kapec visiem ok, ka Valdis uz Kinu bez diskusijam brauc ar visiem nemieriem Tibeta tagad?
=========
Vēl jau viņš nav aizbraucis. Otrkārt - kādēļ nebraukt uz olimpiādes atklāšanu? Tas taču ir starptautisks un ļoti reprezentabls pasākums - valstu komandas sacenšas savā starpā; ienes karogus; skaita medaļas pa valstīm. Arī Latvijai jābūt pārstāvētai - varbūt arī mums būs kāda medaļa.

Ķīnas olimpiādē nesacenšas tikai individuāli sportisti, bet sastopas dažādas zemes un tautas. Gan jau olimpiādes atklāšanā būs arī visas 56 vai cik nu tur ir - Ķīnas mazākumtautības. Diezgan krāšņa parāde, droši vien būs arī tibetieši savos tautastērpos.

Viss būs normāli. Ķīnieši māk sarīkot skaistus pasākumus; kas attiecas uz cirka priekšnesumiem un pirotehniku - viņu līmenis ir pat ļoti atzīstams. Kas attiecas uz brīvību - var taču apskatīties uz Honkongas piemēru: daudzi neticēja, bet lozungs viena valsts - divas sistēmas tiešām darbojas. Honkongas pašvaldībā jau nav Ķīnas komunistiskā partija pie varas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Roberts Putnis > Kristai 26.03.2008 15:16

Paldies, Krista, par jautājumu! Principā jau viss blogs ir ar tādu, laikam, nepamanāmu ironiju domāts. Vai tad es tiešām es četrus gadus no paldies līdz paldies būtu Delnā strādājis? :) Bet neskatoties uz kontroversiālo bloga vērtējumu komentāros, tomēr nesākšu tekstā likt smaidiņus. :)

Taču principā tas man tomēr liekas simptomātiski. Iepretim pieredzei citur man tiešām liekas, ka Latvijā nav atbalsta kultūras. Ar šausmām atceros atbalsta akciju Maizītim, parakstu vākšanu pret partiju tēriņu griestiem, atbalstu Strīķei vai Loskutovam par Tautas sapulcei "līdz ar nagiem" saziedoto naudiņu nemaz nerunājot. Šis atbalsts ir nācis nežēlīgi grūti, ar mīlzīgu pierunāšanu un daudziem jo daudziem "bet", lai gan nejūtos tas vājākais. :)
Tāpat par Delnu - nu kas šai organizācijai vēl ir atbalstam jāpierāda pēc desmit gadiem darba Latvijā un tās labā?! Nesaprotu! Saprotu, ka ar cieņu un atbildību ir jāatskaitās par katru saziedoto santīmu, ko arī vienmēr esmu darījis.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Krista - PP, Robertam 26.03.2008 14:41

Latviešus raksturojošā uzskaitījumā nolaidīgi aizmirsti mākslīgie nagi!!!!!

P.S. Robert, par to paldiesteikšanu - tas bija vai nebija joks?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Pankūkas - Pētersonei! 26.03.2008 14:38

> Bloga pamatā ir pieņēmums, ka latviešiem ir
> pienākums un atbildība par savu valsti un arī
> pārējiem, kas tajā. Un šis pienākums ir
> lielāks kā citiem.

Mmmmm... Un es - nesapraša nodomāju, ka tam pamatā ir "liberāla" pārliecība par to, ka latvieši esot: viena stūrgalvīga, nedomājoša vai nepareizi domājoša un nepareizās idejas no nepareizajiem patapinoša; Viņas Majestātes kleitas apbrīnojoša un uz spīdīgiem, aprakstītiem maisiņiem kāra; citiem ar durvīm iebelzt vienmēr gatava; sievietes ekspluatējošu vīriešu un "ekspluatēties" gatavu sieviešu; nepamatoti kaut kādus tur upurus, trūkumu un grūtības pieminoša; diezgan dzīvnieciska dzērājtautiņa, kas nepietiekami novērtē tās nedaudzos, visnotaļ pēc vāciešiem izskatošos censoņus ģēnijus :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Jānis Iesalnieks 26.03.2008 14:28

Roberts Putnis: "Bloga pamatā ir pieņēmums, ka latviešiem ir pienākums un atbildība par savu valsti un arī pārējiem, kas tajā. Un šis pienākums ir lielāks kā citiem."

Robert, šis uzstādījums jau velk uz veselīga nacionālisma pusi. Tā turpināt :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Davaitje zhitj druzhno 26.03.2008 14:16

Putnis saka, ka prasit paldies nav latviski. Tas nozime, ka tas nav labi. Ziedotaja saka to pasu. Principa domubiedri sanak. Un labi var saprast, kapec ziedotaja ir Putni atbalstijusi. Kapec vina ir neapmierinata, var saprast mazak labi. Par to jumta aizbrauksanu gan nevajadzeja. Bet lai tas tagad butu iemesls Putnim but neapmierinatam? Ko nu niekus!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Delnas darbinieks > Ziedotājai 26.03.2008 14:10

Varbūt atsūtiet savus iebildumus uz ti@delna.lv - lai arī darbinieki no pirmavota zina, ko visi kopā esam darījuši nepareizi, lai turpmāk nepieļautu tādas kļūdas. Īpaši attiecībā uz "sponsoriem" un ziedotājiem.

Jo piekrītu, ka nav nepieciešams publiski risināt dažu cilvēku nesaskaņas, taču, ja tās kaut vai anonīmi parādās publiskajā telpā, tad vismaz personiski (darbiniekiem) Jūs taču to varat arī izskaidrot.

Paldies.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Brivibu Tibetai! 26.03.2008 14:02

Nesaprotu, par ko tagad tik kaismiga cepsanas. Man blogs likas par sadarbibu un drusku pasmiesanas par latviskumu, paldies kultura ta ka vairak fona. Kas tur agresivs? Es piekritu, ka man nav skaidrs, kapec visiem ok, ka Valdis uz Kinu bez diskusijam brauc ar visiem nemieriem Tibeta tagad?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ziedotajai 26.03.2008 13:54

Jus tiesam tada izpalidziga, draudziga atbalstitaja izklausaties. Delnai vajadzetu vairak tadu! Ieklausies drauga padoma, Putni!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ziedotāja > Delnas darbiniekam 26.03.2008 13:52

Nebūtu pareizi/konstruktīvi šādas lietas iztirzāt publiski. Savu viedokli jau esmu darījusi zināmu Robertam.

Vienkārši - uz visa DELNAS problēmu fona šis viņa agresīvais, augstprātīgais uzbrauciens "nepateicīgajiem" Latvijas iedzīvotājiem ir šokējoši neadekvāts un mani kā DELNAs līdzšinējo (visādu veidu) atbalstītāju aizskar. Savu attieksmi - pateicību/atbalstu/pretestību utt. pret kādu organizāciju var paust daudzos un dažādos veidos. Es, piemēram, to paužu ziedojot vai palīdzot ar padomu. "Diena" kādreiz to pauda, ierindojot Robertu gada cilvēku vidū rubrikā "viņi mūs pārsteidza" - kas tad tas ir, ja ne pozitīvs novērtējums viņa darbam.

PS un vispār - ja cilvēks nesaka Tev paldies, viens teorētisks iemesls ir, ka viņam ir atšķirīgs skats uz lietām, t.i., viņš neuzskata, ka esi izdarījis ko tik ievērojamu, par ko būtu pelnījis pateicību. Putnis savā iedomībā šādu iespēju vispār neizskata, bet pateicības iet un pieprasa ... nez, kā tas nāk par labu organizācijas kopējam publiskajam tēlam.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Roberts Putnis > Pankūkām 26.03.2008 13:38

Pilnīgi nepiekrītu loģiskajai saitei kopumā Jūsu komentārā, taču viena lieta gan šķiet komentēšanas vērta pilnīgi noteikti. Bloga pamatā ir pieņēmums, ka latviešiem ir pienākums un atbildība par savu valsti un arī pārējiem, kas tajā. Un šis pienākums ir lielāks kā citiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Roberts Putnis > Ziedotājai 26.03.2008 13:36

Paldies, protams, par komentāru, taču visu laiku esmu dzīvojis pārliecībā, ka ar savu darbu gan Delna, gan es paldies pasaku gan sabiedrībai par tās atbalstu, gan ziedotājiem par naudiņu, no kuras šķīrušies. Nerunājot, protams, par formālo paldies par ziedojumu Delnas pateicības vēstulēs, publikācijās un e-pastos vai personiski, ja esam pazīstami. Ceru, ka neziedojāt tāpēc, lai tiešām atbalstītu Delnas darbu. Nav padoma, kā to darīt vēl labāk. Un nevēlos šo savu attieksmi mainīt, jo man tomēr liekas, ka ir starpība starp ideālistisku sabiedriski politisku darbu un biznesu, kur, protams, naudā paldies pasaka.

Jūsu komentārs gan izklausās tik dramatiski, ka nu visiem labiem, profesionāliem un godīgiem cilvēkiem esmu apkārt sariebis. Ilgi gan tādus saticis neesmu. Un padomi gan ir bijuši, bet parasti tādi saskaņā, ar kuriem jau gadiem darbojos vai neveiksmīgi esmu izmēģinājis. Pietrūcis gan ir jautājumu, kā palīdzēt, kā atbalstīt un uzticības kompetencei, kas pilnīgi noteikti piemīt manis vadītajai organizācjai, ja ne man pašam.

Bet vēlreiz pazemīgs paldies par kartējo, laikam, labo, sirsnīgo un ļoti konstruktīvo draudzīgo padomu!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Delnas darbinieks 26.03.2008 13:08

Varbūt var minēt kadu bijušo "sponsoru", kas neapmierināts. Un kāpēc tieši ar Robertu, vai tad viņš viens Delnā strādā? Man, kā Delnas darbiniekam, par šādiem "sponsoriem" nekas nav zināms. Un arī par viņu sūdzībām. To uztveru kā personisku uzbraucienu manam darbam, Ziedotāja. Paldies.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ziedotāja 26.03.2008 12:18

Robert, Tev galīgi jumts aizbraucis, nabu saulē karsējot ... No KĀ Tu sagaidi "paldies" un kāpēc? No korumpantiem, ko apkaro, vai no sadarbības partneriem, pret kuriem izturies nepamatoti augstprātīgi un brīžiem vienkārši bērnišķīgi, vai arī no bijušajiem sponsoriem, kas sūdzas par Tavu neprofesionalitāti, vai no domubiedriem, kas no sirds vēlas Tev palīdzēt, bet kurus Tu konsekventi atsakies uzklausīt?

Varbūt mazāk agresīvi vajag paldies prasīt, bet vairāk turēt ausis vaļā.

PS Man arī neviens paldies nepateica, kad DELNAI ziedoju, bet tāpēc jau neapvainojos un nesāku par to publiski klaigāt.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Pankūkas - Pētersonei! 26.03.2008 11:06

Putņa kungs, krietns "liberālis" būdams, nevienu no saviem "nožēlojamās sabiedrības" vaimanu stāstiņiem neuzdrošinātos adresēt krieviem, āfrikāņiem, mūžam sašutušās reliģijas sekotājiem, vai, pasarg Die's, ebrejiem vai gejiem (šo nevajag interpretēt tā, ka kādi no uzskaitītajiem būtu kaut kā izpelnījušies Putņa kunga uzmanības apliecinājumus). Jo par to "liberālajā" valstī mēdz sodīt -- ja arī vēl ne krimināli, tad ar izslēgšanu no "liberālā" bara, bet gadījumā ar šašutušās reliģijas sekotājiem var arī tiešā nozīmē zaudēt galvu. Tāpēc sabiedriski vai komerciāli lietderīgas darbošanās neaizpildītās dienas nenovērtētajam ģēnijam nākas pildīt ar pašnīšanu :)