Atslēgvārdi:

Krīzes nomāktie un patriotisma sasildītie 17

Brīžiem liekas, ka mēs visi esam krīzes skartie, nelaimīgie un neapmierinātie. Kasiere pie kases neapmierināta (jo nezina, kā apmaksāt nākamā mēneša siltuma rēķinu), medmāsa slimnīcā nelaipna (jo zina, ka no šīs nodaļas kādu atlaidīs un tā varbūt būs viņa), kaimiņiene nikna (jo kāds uz ielas nolēma, ka pagrieziena rādītāji ir domāti muļķiem), tantes trolejbusā niknas tāpat vien bez iemesla un tā tālāk un tā joprojām.

Iesaki citiem:

Un visi mēs esam neapmierināti, nelaimīgi un nesam to no viena pie otra. Jo nez kāpēc cilvēki uzskata, ka tas, ka viņi saņem nepietiekamu morālu un finansiālu samaksu par savu darbu, viņiem dod ekskluzīvas tiesības būt neapmierinātiem. Bet tikai viņiem. Jo kasiere neuzskata, ka medmāsa var atļauties būt nelapna un otrādi.

Mēs esam ne tikai krīzes skartie, nomāktie, bet arī valdību nemīlošie nihilistiskie ļautiņi. Nu neko mēs nespējam novērtēt šajā zemē. Laikam mūsu sirds vietā ir ledus gabals.

Un tad nu mūs, krīzes nomāktos kautkā mēģina sildīt. Jo diezgan grūti ir operēt ar šādu neiejūtīgu, nepmierinātu ļaužu masu laikā pirms vēlēšanām un Ziemassvētku izpārdošanām. Skat, pat meteorīta joku lielākā daļa nebūs sapratuši. Un tik priecājas par kārtējo neveiksmi, kas saucas „Riga. Easy to go. Hard to live.“

Ziemas sezonā, kad vēl nav sniega, diezgan sarežģīti ir sildīt mūsu sirdis ar Latvijas skaisto dabu. Iemācīt mīlēt demokrātiju, kad katra mēneša beigās starp rēķiniem jāveic loterija par tiem „laimīgajiem“, kas šoreiz tiks apmaksāti, arī īsti nesanāks. Paliek vēl pēdējais salmiņš – atgādināt mīlēt Latviju. Montāžnieks D, Ādažu Čipši, LMT – visi cenšas iesēsties latviskā, patriotiskā, savējā, Latvijas mīlestības vilcienā, pirms tas vēl nav aizgājis.

: mīlestība – kosmiska enerģija; dziļas jūtas, kas izsaka augstāko tuvības, labvēlības, draudzības, sirsnības pakāpi attieksmē pret cilvēku, uzskatiem, iecerēm, dabas un sabiedriskām parādībām. Mīlestība raksturo maigums, uzticība, paļāvība, nesavtība. Mīlestība rodas brīvi, to nevar uzspiest ar varu un pavēlēm. (letonika.lv enciklopēdiskā vārdnīca) :

Man ir zināmas pretenzijas pret šo tukšo Latvijas mīlestības jēdzienu. Kas tajā ir iekšā? Liekas, ka tikai tukšs patriotisms. Bet vai tas, ka cilvēks ir patriotisks, nozīmē, ka viņš ir labs šai sabiedrībai, ka viņš ir cienīgs tās loceklis a priori? Vai homofobisks Latvijas patriots ir labs sabiedrības loceklis? Vai nacionālo naidu kurinošs patriots ir mūsu lepnums? Un kā ar patriotu – nodokļu nemaksātāju? Manuprāt, mūsu krīzes mocīto sabiedrību var ārstēt nevis tukša Latvijas mīlestība, bet cilvēki, kas ir laipni, atvērti, saprotoši un izpalīdzīgi. Kas atver durvis, ja man rokā ir 2 iepirkumu maisiņi. Kas palaiž pa priekšu rindā vecu kundzīti. Kas uzsmaida uz ielas vienkārši tāpat, bez iemesla. Kas pajautā, vai viss kārtībā patiesi no sirds. Tad mūsu Latvijas mīlestība nebūs tukša, bet būs pilna ar cieņu pret līdzcilvēkiem un prieku būt šeit, šajā vietā ar šiem cilvēkiem.

Jo par ko man ir mīlēt Latviju? Par drošību uz ielām vakaros? Par labu izglītību? Par atklātību un caurspīdību valsts naudas apsaimniekošanā? Par tiesiskumu? Par godīgu politiku? Jo kad vairs nav atlicis, par ko mīlēt Latviju, gribētos, lai paliek vismaz cilvēciskums mūsos pašos. To varbūt nevar mīlēt tik karsti, kā tukšu domu par Latviju, bet to vismaz var cienīt.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (17) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

linda. 19.11.2009 11:41
Ērik, man liekas, ka tieši šādas akcijas par Latviju ir pēdējais izmisuma solis, lai kautkā caur patriotismu liktu aizmirst cilvēkiem to, ka šī valsts ir nozagta, un ka nozadzēji vēl joprojām nav sodīti.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Eriks 13.11.2009 22:58
Tikai mazliet par tēmu: pēdējā katedras sēdē, mēs, tūrisma un viesmīlības katedras pasniedzēji, diskutējām par tēmu: kur tūrismā sākās viesmīlība (kontekstā ar nelaipno apkalpošanu šajā valstī) un tad nu beigu beigās nācās secināt ka tā īsti jau nemaz nemākam iemācīt viesmīlību, jo nezinām, kā tas darāms. Lieta jau ar to neapmierinātību nav tikai patriotismā, laipnībā un vēl citās lietās, bet gan pašā faktā, kur mēs dzīvojam. Latvijā, līdzīgi kā citās ziemeļu zemēs ir salīdzinoši maz saulainu dienu, ir salīdzinoši auksts apkārt valdošā krāsa, lielākoties, ir pelēka. Tad nu lūk, zinātniski apstiprināts, ka ziemeļos dzīvojošajiem šī ir problēma. Tieši šī iemesla dēļ Grenlandē, kur visādi citādi viss ir ok, ir tik daudz pašnāvību. Risinājums: saprast to, ka:
-šajā valstī ir tik saulainu dienu, cik vien iespējams un vairāk pat neradīs globālā sasilšana, vismaz tuvākajā laikā
-vairāk stāstīt studentiem, skolēniem, bērniem, vecākiem, draugiem un radiem par tām labajām lietām, kas tomēr te ir: 4 gadalaiki piemēram :)
-attīstīt cilvēkos veslīga humora domāšanu, lai mēs varētu tāpat kā somi pasmieties paši par sevi un par savu īgnumu (arī somi nav tie smaidīgākie, izņemot reizes, kad iedzer igauņu šņabi
Svētdien braucot uz Londonu sēdēju un domāju par to, cik daudz cilvēku aizbrauc. Tieši tajā mirklī manī radās mizlīga vēlme braukt atpakaļ, lai pasmaidītu saviem studentiem, nevis pateiktu viņiem, ai, ai, ai, atkal kaut kas nav izlasīts, lai pārdevējai pateiktu paldies un jauku vakaru un ieslēdzot TV un klausoties ko saka Dombrovska kungs domāt nevis par to, ko viņs nevar vai negrib izdarīt, bet par to, ka labi ka viņš tāds vispār ir un galu galā - joprojām domāju, ka mūsu valdība lielā mērā ir mūsu sabiedrības spogulis. Vai Tu šodien piedalījies akcijā par Latviju? Es nē, tāpēc šovakar nevaru atļauties pačīkstēt, cik viss slikti un tai pat laikā nedarīt neko :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis 11.11.2009 22:31
Jūsu komentāram jau gandrīz piekrītu. Tikai tādas vērtības kā tautas kopības spēks, ticība saviem spēkiem, cieņa pret līdzcilvēkiem ir jau puse no patriotisma. Otra puse ir cieņa pret savu valsti, tās simboliem tradīcijām un valodu.
Turklāt patriotisms nebūt nenozīmē atbalstīt valdošo varu.
Un patriotisms nekādā gadījumā nav sinonīms homofobijas vai rasisma nosodīšanai vai tieši pretēji atbalstīšanai. Tam ar to vienkārši nav nekāda sakara.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

linda. 11.11.2009 21:40
es neesmu pret patriotismu, es esmu pret to, ka sabiedrības patriotisms tiek izmantots politiskiem un komerciāliem mērķiem. Jo vairs nav citu jūtu, nekādu racionālu apsvērumu uz kuriem 'spēlēt'. Varbūt tiešām man nav nekā svēta, tomēr man Latvija ir vide, kurā es dzīvoju. Un vai tiešām tas, ka vēlos uzrunāt mūsu sabiedrības drūmumu, nelaipnumu, pat naidīgumu, nozīmē, ka esmu zombēta? ne jau tukšs patriotisms mums palīdzēja iegūt neatkarību. zem tā bija tautas kopības spēks, ticība saviem spēkiem, cieņa pret līdzcilvēkiem un tiekšanās pēc demokrātijas. Un kas no tā ir palicis? Redzu tikai tukšumu, ko daudzi piesedz ar patriotismu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis 11.11.2009 20:57
Kāpēc autore nosoda un noplicina patriotismu kā jēdzienu?
Tieši patriotisms mums palīdzēja iegūt neatkarību.
Kāpēc spļaut akā no kuras paši dzeram?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

drakons 11.11.2009 19:25
Autorei. Ja jums Latvija nozīmē tikai slikto, galvenokārt politiķus, tad jūs esiet bezcerīga. Ja spējiet uzskaitīt vismaz 7 labas lietas, kas Latvijā ir, varbūt vēl neesiet pilnībā nozombēta. Un vēl beidziet runāt par homofobiju. Tas vienkārši ir nevietā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ilonaK 11.11.2009 13:55
Es domāju, Linduc, ka tu vari mīlēt Latviju par to, ka te - tieši Latvijā - dzīvo cilvēki, kas mīl tevi. Man škiet, ka tas ir būtiski.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

linda. to Kalvis 11.11.2009 11:57
>>>>Domāju, ka vajag pieņemt latviešu tautības līdzpilsoņus tādus kādi tie ir - nevajag nodalīt "pareizos patriotus" no "nepareizajiem". Mani arī var nosaukt par homofobu vai nacionālā naida kurinātāju. Nu un tad? Vai tas maina to būtību, ka esmu daļa no savas valsts?

Tātad, lai kāds ŠIS ĪSTENAIS ASINS LATVIETIS būtu - amorāls, homofobs, naida kurinātājs, zaglis un korupmpants - viņš tiesīgs ir daļa no valsts, kas sastāv no tik dažādiem cilvēkiem.
bet tie, kas nav ĪSTENIE LATVIEŠI, tie, lai kādi arī labi līdzpilsoņi nebūtu diemžēl savas dzimtās valodas, pasaules uzskatu un okupācijas noliegšanas dēļ nav tiesīgi saukties par daļu no valsts?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

linda. to Kalvis 11.11.2009 11:52
Vai ir korekti 'vienā maisā' likt tos, kuriem ir cita versija par vēstures notikumiem (un tas nav tikai Latvijas gadījums, šādas dažādās vēstures interpretācijas ir raksturīgas daudzās valstīs) un tos, kuri veic krimināli sodāmas darbības? Pret tiem, kuri zog, laupa, krāpj un slepkavo ir jāizturas tā, kā likums to prasa. Nebūs amorāli uzskatīt, ka šie cilvēki nav pelnījuši laipnus vārdus. Bet kāpēc nevar izturēties laipni pret to, kura uzskati par vēsturi ir atšķirīgi? Vai tas ir noziegums pret sabiedrību?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Skeptiķis -> reality 11.11.2009 09:28
ROFL, izrādās Nidalu Naliku Hasanu uz slepkavošanu esot pamudinājis Dienvidparks! Jūs vispār saprotat, kā šie murgojumi liek Jums izskatīties? Un ko Jūs te bāžat to Malika filmu? Redzēju to tālajā '98, taču atšķirībā no Jums, esmu arī Dienvidparku redzējis.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kalvis DaceiA 11.11.2009 01:15
>>> Piekrītu, un par to runāts jau daudzkārt, ka šai sabiedrībai vajag vienoties par laipnu kopā-dzīvošanu, īpaši tagad, kad šķiet galvenais mērķis ir viens: nenobankrotēt kā valstij.
=======
Laipna kopā-dzīvošana ir atzīstama lieta. Tomēr izvirzīt to kā galveno principu ir apmēram tāpat kā paziņot, ka ir jācenšas panākt, lai cilvēkiem (it īpaši slimajiem) būtu normāla ķermeņa temperatūra, nevis paaugstināta temperatūra. Skaidrs, ka paaugstināta temperatūra liecina par neveselumu, bet parasti tā ir tikai simptoms, nevis saslimšanas cēlonis.

Ja Latvijā atrodas desmitiem vai pat simtiem tūkstoši 9.maija un 13.oktobra okupācijas svinētāju, ja politiskā elite - sākot ar valdošo koalīciju un beidzot ar "opozicionāru" no Saskaņas centra - Aleksandru Mirski nodarbojas ar šaubīgiem darījumiem, tad runča Leopolda smaids neko mums nepalīdzēs. Būs reizēm jāizturas arī nelaipni.

Protams, par šīm nelaipnībām sabiedrībai rodas arī dažādas ārējas izmaksas (tāpat kā arī ilgstošs drudzis var pats par sevi jau kļūt bīstams slimnieka veselībai) - bet jāmeklē ir arī krīzes cēloņi nevis tikai izpausmes. Nepietiks pateikt kā bērnudārzā - okupantu atbalstītāji un latviski nerunātāji ir "pai-pai", valsts izzadzēji ir "pai-pai", visiem ir jāizturas savstarpēji laipni un dusmas izrādīt nedrīkst.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

reality 10.11.2009 23:24
>Skeptiķis - Smejies, vesels ( diemžēl, jaunākās m/f sērijas vairs neredzēs 13 Forthudas kara bāzes karavīri - kāds ne-latvietis un ne-zemnieciņš, kas nav SouthPark 'kultūras' cienītājs tomēr neizturēja SouthPark ''varoņu'' stāstus pār ''varoņdarbiem'' - un pārkāpa to to 'sarkano šauro līnīju'/The thin red line. Un nav nekas jauns nav jāuzņem - pietiek ar esošo, lai apjēgtu - http://en.wikipedia.org/wiki/The_Thin_Red_Line_(1998_film)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 10.11.2009 20:27
Piekrītu, un par to runāts jau daudzkārt, ka šai sabiedrībai vajag vienoties par laipnu kopā-dzīvošanu, īpaši tagad, kad šķiet galvenais mērķis ir viens: nenobankrotēt kā valstij. Ja varētu, kaut kādā mistiskā veidā es gribētu sasaukt kopā visus Latvijas iedzīvotājus apdomāties un saprast, ka tepat jau mēs kopā dzīvojam, viens otru ietekmējot ar savu rīcību sekām, un ka kopā veidojam šo vidi, kur dzīvojam - un varam šo vidi veidot kašķīgu, bet varam arī citādi. Un ir piemēri visapkārt, ka daudzi dzīvi grib pavadīt, nekašķējoties. Varam mēģināt ar šo inficēt citus, bet varam arī reālistiski saprast, ka katrs pats nolemj, kā savu dzīvi nodzīvot.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

nesapraša - autorei 10.11.2009 20:14
Vai Latvijā Jūs pati ieguvāt sliktu izglītību? Kur un kad?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Skeptiķis -> reality 10.11.2009 17:54
Uzjautrinājāt ar savu komentāru. Gara acīm redzu Treju Pārkeru un Metu Sounu sēžam birojā un spriežam par to kādai būtu jāizskatās jaunākajai Dievidparka sērijai, lai tās satīriskā sociālkritika liktu zemē-māmuliņā iesakņotajam latvju zemnieciņam pārkāpt "'šauro sarkano līnīju [sic!]', kas cilvēku atdala no ne-domājošo pasaules."

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

reality 10.11.2009 16:50
Globalizācija-amerikanizācija (a la DienvidParka/South Park, Borat, Bruno etc.) ''kultūras'' nesēji visiem spēkiem cenšas īzdzēst visas 'sarkanās līnījas', visas - it īpaši to 'šauro sarkano līnīju', kas cilvēku atdala no ne-domājošo pasaules. Tā 'dzēšana' nes graujošo efektu un milzīgas traģēdijas (kā tikko piedzīvotā Teksasā Forthudā) - un viss it kā 'mīlestības' vārdā.
Citējot Svētos Rakstus (Jauno Derību) der atcerēties teicienu par runām/darbiem - tagad, kad Latvijā krāšņi uzzied pirms 20-it gadiem sētās sēklas viens otrs sāk kaut ko apjēgt. Pat iedomāties negribas, kādu ražu var nākties ievākt ( nudien, pat Orvela '1984' sižets par 'mīlestības' radīšanas procesu neliekas baismīgs pašreizējā situācijā ).
Ko cien. Kalvis par 'grēku' varētu iz Pāvila atziņām uzrakstīt sev (jo tiešām grūti mūsdienīgajam cilvēkam atšķirt - kur grēks, kur mīlestība )

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kalvis 10.11.2009 15:35
>>> Man ir zināmas pretenzijas pret šo tukšo Latvijas mīlestības jēdzienu. Kas tajā ir iekšā? Liekas, ka tikai tukšs patriotisms. Bet vai tas, ka cilvēks ir patriotisks, nozīmē, ka viņš ir labs šai sabiedrībai, ka viņš ir cienīgs tās loceklis a priori? Vai homofobisks Latvijas patriots ir labs sabiedrības loceklis? Vai nacionālo naidu kurinošs patriots ir mūsu lepnums?
========
Man Latvija ir tuva un dārga zeme - visi ceļi izglītojoties un strādājot ārzemēs mani allaž ir atveduši atpakaļ dzimtenē. Domāju, ka vajag pieņemt latviešu tautības līdzpilsoņus tādus kādi tie ir - nevajag nodalīt "pareizos patriotus" no "nepareizajiem". Mani arī var nosaukt par homofobu vai nacionālā naida kurinātāju. Nu un tad? Vai tas maina to būtību, ka esmu daļa no savas valsts?

Mīlestība, ko mēs veltām Latvijai un saviem līdzcilvēkiem, nebūtu jāapkarina ar priekšnosacījumiem - mīlēšu tikai tad, ja jūs citi uzvedīsieties "kā cilvēki" (kaut kādā specifiskā izpratnē).

Mīlestība nozīmē arī spēju saprast citus cilvēkus. Saprast tos vēsturiskos cēloņus, kādēļ latvieši bieži vien ir neiecietīgi pret cittautiešiem, nevis atbalsta visiem imigrantiem atvērtas robežas un krievu valodas plašāku lietošanu.

Tas pats arī par autores lietoto jēdzienu "homofobisks Latvijas patriots". No dažādām netaisnībām un aizspriedumiem varam ciest mēs ikviens. Bet kādēļ pretnostatīt diskrimināciju, ko pieredz dažas īpašas cilvēku kategorijas (homoseksuālisti? rasu minoritātes?) tai diskriminācijai, kas vērsta pret autores jau minētajām kasierēm, medmāsām, skolotājām - kurām ir ģimene un bērni, niecīga alga un vīrs-bezdarbnieks; kurām jāņem slimības lapa B (par bērnu kopšanu). Arī pret strādājošajiem pensionāriem, kuri zaudējuši 70% no pensijas, u.c. Homoseksuālistiem vai rasu minoritātēm kā cilvēku kategorijām neviens vismaz neatņem 70% no viņu godīgi nopelnītās naudas vai sociālajiem pabalstiem.

Jebkāda veida diskrimināciju, protams, var un vajag apkarot. Bet tad ir jāskatās uz sociālās atstumtības problēmu tās dažādajos aspektos - nevis atkal jāšķiro cilvēki.

Kā rakstīja apustulis Pāvils (1.Kor.13:4-9): "Mīlestība ir pacietīga, laipna; mīlestība nav skaudīga, tā nerīkojas nekautrīgi, nav uzpūtīga, Tā nav godkārīga, nedzenas pēc sava, tā nedusmojas, tā nedomā ļaunu. Tā nepriecājas par netaisnību, bet priecājas par patiesību. Tā panes visu, tā tic visu, visu cerē, visu pacieš. Mīlestība nekad nemitējas, ja arī pravietojumi izbeigtos vai valoda apklustu, vai zināšanas izgaistu. Jo nepilnīga ir mūsu atziņa un mūsu pravietojums nepilnīgs."

Saistītie raksti

www.miomilo.lv miomilo.lv

Citi autora darbi