Raksts

Ko tad spēlēsim?


Datums:
10. septembris, 2010


Autori

Reklāmu novērotāji


3.septembrī par vienu no populārākajām krievu mediju ziņām kļuva Saskaņas Centra jaunā interaktīvā spēle. Spēles nosaukums ir simbolisks: "Restarts". Visas Latvijas restarts gan nozīmēts uz 2.oktobri. Kas un kādas spēles spēlēs 10.Saeimā - to mēs uzzināsim pavisam drīz.

Bet pagaidām pirms vēlēšanam kandidāti spēlē citu spēli, ko sauc par slēpto reklāmu.

No 37 atlasītajiem gadījumiem mopnitorētāji 15 gadījumos atklāja slēptās reklāmas pazīmes. Īpašu uzmanību pelna reģionālā avīze Панорама Резекне, kas atkal un atkal piemirst norādīt reklāmu apmaksātājus.

1. SC izviedo interneta spēli par Latvijas nākotni (Pirmais Baltijas Kanals)

Politisko partiju apvienība “Saskaņas Centrs” (SC) izveidojusi interneta spēli “Restarts”. SC mājaslapā iespējams izspēlēt Latvijas attīstības nākotnes scenārijus. Par spēli stāsta Saeimas deputāts Boriss Cilevičs (SC). Vēl viens pseidonotikums, lai pievērstu uzmanību SC deputātu kandidātam. Lai gan – kas zina, varbūt “geimeriem” SC spēle it tiešam svarīgs notikums.

Kritērijs: pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

2. Izveidota interneta spēle par Latvijas nākotni (MIX FM)

Vēl viena ziņa par SC spēli.

Kritērijs: pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

3. Izveidota interneta spēle par Latvijas nākotni (SWH+)

SC internetspēle bez jebkādas neitrālas analīzes par to, vai/cik tas ir noderīgs rīks. Kārtējā priekšvēlēšanu aģitācija?

Kritērijs: pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

4. Подписной бум (Вести Сегодня)

Raksts par to ka N. Kabanovs piedalījies avīzes abonēšanas kampaņā. Tiek skaidri pateikts, ka deputāts un žurnālists ieradīsies uz tikšanos un būs gatavs atbildēt pat uz visāķīgākajiem jautājumiem.

Kritērijs: pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.Papildu reklāma pirms vēlēšanām.

5. Сейм развязал руки домоуправам (ЧАС)

Saeima ceturtdien pirmajā lasījumā atbalstīja grozījumus Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā, kas paredz svītrot aizliegumu pārvaldniekam bez atsevišķa pilnvarojuma izmantot dzīvojamās mājas īpašnieka un arī dzīvokļu īpašnieku uzkrājumus parādsaistību dzēšanai. SC balsojis pret, lēmumu komentē I. Pimenovs. Kādēļ likt vairāku kandidātu komentārus, ja var tikai vienu, bet izvērstu?

Kritērijs:Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju).

6. Кандидат Балтики (Вести Сегодня)

Intervija ar SC kandidātu M.Lauvu. Pēc tam, kad viņam jau bija veltīti citi slavinoši raksti.Šoreiz stāsts par to, ko viņš runā ar vēlētājiem; kas jādara, lai jaunieši nebrauc prom pēc skolas beigšanas uc. Piespēlēti labvēlīgi jautājumi un atļauts publicēt ģimenes foto.

Tāds pats raksts parādas arī portalā www.ves.lv

Kritērijs: Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku.

7. Vējonis no Karostas kanāla izceļ sarūsējušas durvis un enkurķēdi (TV3)

Piektdien vides ministrs Raimonds Vējonis (ZZS), klātienē personīgi iepazīstot Karostas kanāla grunti, ienira kanālā un no tā izcēla sarūsējušas durvis un enkurķēdi. No virsraksta gan viss jau ir skaidrs.

Kritērijs: pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

8. Vējonis no Karostas kanāla izceļ sarūsējušas durvis un enkurķēdi (LVT1)

Vides ministrs Raimonds Vējonis (ZZS), klātienē personīgi iepazīstot Karostas kanāla grunti, ienira kanālā un no tā izcēla sarūsējušas durvis un enkurķēdi.Tas pats Vējonis un tas pats kanāls, bet jau LTV1.

Kritērijs: pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

9. Ventspilī tagad var aizsniegt debesis (NRA)

Lemberga “labie darbi”. Ventspilī atklāts planetārijs. A. Lembergs izsakās par līdzekļu veiksmīgu ieguldīšanu. Bildē salikti visi ZZS atpazīstamie spēki.

Kritērijs: pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

10. Sveiciens pirmajā septembrī! (Панорама Резекне)

Norāde ka apmāksāta politiskā reklāma mazā šriftā.

Kritērijs: Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks.

11. Katras valsts pamats – tās tauta (Панорама Резекне)

Norāde ka apmāksāta politiskā reklāma mazā šriftā.

Kritērijs: Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks.

12. Apvienoties labākai Rēzeknei! (Панорама Резекне)

Norāde ka apmaksāta politiskā reklāma mazā šriftā.

Kritērijs: Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks.

13.Par maz pagriezties pret tautu ar seju, vaja, lai tā seja ir cilvēcīga (Панорама Резекне)

Neparadās vispār nekāda norāde, ka tā ir reklāma.

Kritērijs: norāde ka politiskā reklāma neparadās.

14.Tautas kontrole (PIK FM)

Raidījumā “Tautas kontrole” saruna ar “Tautas kontroles” pārstāvjiem Rihardu Jablokovu, Aļonu Jakubu, Anatoliju Romaņuku un Igoru Tračumu par Funkciju vērtēšanas darba gru pas veikto auditu, Latvijas saistībām pret starptautiskajiem aizdevējiem, pastāvošo varu, izglītības sistēmu un citiem aktuāliem jautājumiem.
Raidījuma vadītāja pašā sākumā pat pasaka, ka šī “regulāra programma”. Vārdu sakot – joprojām klausītājs tiek maldināts par attiecīgās reklāmas raksturu.

Kritērijs: Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās

15.СТАНИСЛАВ ШКЕСТЕРС – ЛИДЕР С МАКОНЬКАЛНСА (Панорама Резекне)

Odas politķu slavināšanai raksta ne tikai žurnālisti, bet arī vietējie rakstnieki. Šķestera (ZZS) dzīves gājuma apraksts. Rubrikā “ziņas” kāda Latgales rakstniece raksturo ZZS kandidātu.Pēdējais teikums pasaka visu: “Var teikt, ka S.Šķeseters ir spējis uzkāpt ne tikai pašā Mākoņkalna virsotnē, bet arī, būdams vieds, pieredzējis un atsaucīgs, augstajā deputāta kalnā, no kurienes labi redzamas latgaļu problēmas.”

Kritērijs:Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!