Kāpēc apgrūtināt sevi ar tiesiskumu 8

Civildienests Latvijā tagad atšķiras no pirms deviņiem gadiem iecerētā, ierēdņiem krēsls pārāk pielipis pie dibena. Tīrīšanu loģiski būtu sākt ar disciplinārizmeklēšanu. Ducis labi apmācītu un motivētu “nagu maucēju” jau pusgada laikā ar uzviju atpelnītu viņos ieguldīto.

Iesaki citiem:

Latvijas valsts pārvaldei uzstādīta diagnoze – vājums. Laikam ir grūti cerēt, ka diagnoze ir aplama, jo lietpratēju konsīlijs bijis iespaidīgs un ne viens vien. Lai saprastu, kas šī par ligu un kā to ārstē, vispirms jātiek skaidrībā par to, no kā šī pārvaldes potence veidojas.

Manuprāt, labas pārvaldes pamatsastāvdaļas ir četras, gluži kā galds ar četrām kājām – godīgi politiķi, profesionāli ierēdņi, racionālas struktūras un taisnīgas procedūras. Ja vēlamies, lai galds būtu līmenī, jārūpējas par visām kājām.

Godīgi politiķi tiek selekcionēti vēlēšanu procedūrās, kurās tauta izvēlas tos, kam uzticas. Latvijā vēlēšanu iznākumu ļoti lielā mērā nosaka nauda, kuras izcelsmi vēlētāji parasti tā arī neuzzina, turklāt deputāti Latvijā izmaksā daudz dārgāk nekā citur pasaulē. Pēc tā visa vēlēšanu rezultāts reizēm daudz neatšķiras no nejaušas izlases telefona grāmatā. Ko darīt? Jāpalielina gudra vēlētāja ietekme, samazinot pelēko kardinālu ietekmi. To var panākt, ļaujot balsot ne tikai par vienas partijas kandidātiem. Citiem vārdiem – ieviest vēlēšanu sistēmā mažoritārus elementus, kuru dēļ Satversme nav jāgroza.

Profesionāli ierēdņi tiek iecelti amatā pēc viņu zināšanām un prasmēm, paliek dienestā neatkarīgi no valdības maiņas, viņiem tiek nodrošināta kvalifikācijas celšana un karjera. Civildienests domāts, lai pasargātu ierēdņus no negodīgiem politiķiem - lai ierēdnis vairāk klausītu likumam nekā priekšnieka pavēlēm, kas arī ir galvenā atšķirība no militārā dienesta.

Šodienas civildienests Latvijā atšķiras no tā, kas bija iecerēts pirms deviņiem gadiem. Defektu sistēmā daudz – trūkst motivācijas, nepietiekama kvalifikācija, nav karjeras iespēju, vienlaikus iniciatīvas slāpēšana un kontroles trūkums, mundiera gods jeb lokālpatriotisms, korporatīvās saistes un korupcija, kuru dēļ ierēdnis vairs nepieņem lēmumus sabiedrības interesēs.

Visi šie nelabumi cieši saistīti, un ir grūti atšķetināt, kas ir cēlonis, bet kas – sekas. Taču viena lieta acīmredzama – ierēdņiem krēsls pārāk pielipis pie dibena. Vairumu minēto ķezu atrisinātu ierēdņa pārvietošana citā amatā, jo ierēdnis tomēr ir dienestā un viņam nav tiesību uz amatu. Protams, amatam un atalgojumam ir jāatbilst kvalifikācijai.

Cita lieta – par pārkāpumiem ir jāsoda, tajā skaitā par smagiem pārkāpumiem, arī atbrīvojot no dienesta. Taču visi šie pārkāpumi ir jāizmeklē un jāpierāda. Pašlaik par to lemj iestādes vadītājs pats vai uzdod kādam kolēģim. Rezultātu praktiski nav, vismaz, ja salīdzina ar plašsaziņas līdzekļos publicētajiem skandāliem. Izmeklēšanas darbs prasa attiecīgas iemaņas un īpašu motivāciju. Šādu amatpersonu Latvijā ir nepilns ducis - Valsts civildienesta pārvaldē divi cilvēki uz 7 tūkstošiem vispārējā civildienesta ierēdņu, Valsts policijā četri uz 12 tūkstošiem policistu. Daudz par maz, arī atalgojums pārāk niecīgs, lai būtu konkurence.

Lai civildienestu iztīrītu no negodīgiem ierēdņiem, loģiski būtu sākt ar disciplinārizmeklēšanu. To vajadzētu koncentrēt premjeram tieši pakļautajā civildienesta pārvaldē. Ducis vai divi labi apmācītu un motivētu “nagu maucēju” jau pusgada laikā ar uzviju atpelnītu viņos ieguldīto. Viņiem pašiem nemaz nebūtu jābūt ierēdņiem – galvenais, lai no viņiem pilnīgi pamatoti baidītos.

Ne mazāk svarīgas ir racionālas struktūras, kuras savā starpā saķēdētas ar demokrātiskām ķēdēm – institucionālām un funkcionālām, kā arī sadarbības un fiskālām. Publisko tiesību juridiskai personai ir tiesībspēja. Savukārt, rīcībspēja sadalīta starp tās orgāniem, kuri savu funkciju pildīšanai veido iestādes, bet tām savas tiesībspējas nav. Tas nozīmē, ka iestāde nevar būt neatkarīga, tai nav tiesību uz pastāvēšanu. Katra valdība nākusi ar savām funkcijām un veidojusi jaunas iestādes. Cik ir likvidētas? Atmiņā palikusi tikai valsts reformu ministrija. Arī uz pašvaldībām, aģentūrām un citiem veidojumiem attiecināmi labas pārvaldības principi. Valsts pārvaldes iekārtas likums stājas spēkā jau pēc mēneša. Pāris gadu laikā ierēdņiem no likumiem un nolikumiem būtu jāiztīra padomju ideoloģijas dzimumzīmes par iestādēm kā patstāvīgām juridiskām personām.

Taisnīgas procedūras itin drīz šajā valstī būs pieejamas. Satversmes tiesa to skaidri pateikusi par administratīvajiem sodiem - personai ir tiesības pārsūdzēt šādu sodu uzlikšanu tiesā visās trijās instancēs. Taču likums, kurš nosaka procedūru, stāsies spēkā tikai pēc septiņiem mēnešiem. Varbūt. Jo līdz šim neviena valdība tam nav atradusi naudu.

Pagaidām valsts turpina izkrāpt ik gadus no saviem iedzīvotājiem varbūt 100 miljonus latu neatlīdzinātu materiālo zaudējumu vai morālā kaitējuma veidā. Tāpēc, ka ierēdnis nereti ir korumpēts vai nekompetents. Tāpēc, ka teritoriālās pašpārvaldes amatpersona neatšķir tiesiskumu no patvarības. Tāpēc, ka tiesa šādas lietas skata pēc sacīkstes principa. Šādu nedemokrātisku “tāpēc” vēl ir daudz.

Protams, politiķiem vajag pielietot tiem dāvāto tautas uzticību, jo tiešām daudzas amatpersonas neatbilst ieņemamajam amatam. Sākt dzīvi no jauna it kā ir vilinošāk nekā mēģināt lāpīt veco, taču tiesiska rīcība ilgtermiņā noteikti atmaksāsies. Gan sabiedrībai, gan tiem, kas sevi pašapgrūtina ar šīm sakām.

Jāiebilst, ka visa šī pārvaldības spēja nav pašmērķis nacionālām vai starptautiskām atskaitēm. Mērķis ir cilvēks, kurš grib justies juridiski pasargāts. Cilvēktiesības nav tikai deklarācija, valsts varas piemērošanai katrā konkrētā gadījumā jābūt taisnīgai. Ja tas tā nav, cilvēkam ir tiesības uz kompetentu un neatkarīgu tiesu. Bet tas jau ir cits stāsts.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (8) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


alfons trīcvaidziņš 14.12.2002 13:51
ja liidzšinējā civildienesta vadība nav pildījusi savus pienākumus vai nav to darījusi gana labi, varbūt viņus vienkārši jāpamaina; ja viņi ir civildiensta ierēdņi -- lai pastrādā kadā citā amatā; cik noprotu -- tagad ir vakances iekšlietu orgānos, arī jaunajiem ministriem ierēdņus vajadzē; it kā prasītos, lai visu to ierēdņu padarīšanu sāktu sakārtot ar pašiem sakārtotājiem; ja kāds no mani dzird -- ko jūs varat teikt savai aizstāvībai?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

homo soveticus 08.12.2002 17:06
diemzjel shaja sarakste uz visiem jusu jautajumiem nespeshu atbildet, jo dzive, protams, ir daudz kraasainaaka un pilnasiniigaaka; meegjinaaju piemineet tikai pamatlietas, par kuraam Latvijaa ir aplama prakse vai valda miiti:

1) proporcionaalas veleeshanas noziimee mandaatu sadali proporcionaali nodatajam balsu skaitam, kas protams, ir godiigaak, bet nekaada veida nenosaka konkreetu balsoshanas tehnologjiju, iesaku pastudet latvijas pirmskara veeleeshanu veesturi un klasikjus, piemeeram, Bergu vai Leikmanu -- mēģināšu kaut kad par to uzrakstīt politikai vai Latvijas Vēsturei

2) tiesham eiropas valstiis pastaav neliela dazjaadiiba pubisko tiesibu juridisko personu izpratnee (es to driizaak sauktu par veestures dzimumziimeem) tacju neviena nav taa kaa rakstat juus

3) par iereednjiem pretrunas nav; tieshaam jaarikojas tiesiski un jaasaak ar to, ka jasaprot -- iereednja statuss, amats un kvalifikaacija ir atshkjiriigas lietas -- meegjinashu atbildeet uz juusu jautaajumiem Jaunaas parvalde decembra numuraa

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

haota 06.12.2002 19:46
“To var panākt, ļaujot balsot ne tikai par vienas partijas kandidātiem. Citiem vārdiem – ieviest vēlēšanu sistēmā mažoritārus elementus, kuru dēļ Satversme nav jāgroza.”Nesaprotu. Satversme paredz proporcionālo vēlēšanu sistēmu = tik cik saraksts procentuāli balsis saņem, apmēram tik vietas Saeimā arī iegūst. Kā, negrozot Satversmi, varētu būt iespējams balsot par kādas citas partijas kandidātiem? Kuram sarakstam tad šī balss aizies? Visiem, par kuru kandidātiem vēlētājs ir nobalsojis, vai varbūt vēlētājs pats izvēlēsies “galveno” partiju? Kāda tam jēga un kā tas padarīs politiķus godīgākus?



“Vairumu minēto ķezu atrisinātu ierēdņa pārvietošana citā amatā, jo ierēdnis tomēr ir dienestā un viņam nav tiesību uz amatu. “

Vai tas tikai vēl vairāk nepasliktinātu motivāciju, vēl vairāk neizteiktos nepietiekama kvalifikācija (no pieredzes trūkuma), nezustu iniciatīva u. c. pašreiz esošās nebūšanas? Vai tas viss ir to vērts, lai censtos izskaust ierēdņu lokālpatriotismu (kas drīzumā parādītos atkal – tāda nu ir cilvēka daba) un korporatīvās saiknes (kas ar pārcelšanu tikai paplašinātos)?



“Publisko tiesību juridiskai personai ir tiesībspēja. Savukārt, rīcībspēja sadalīta starp tās orgāniem, kuri savu funkciju pildīšanai veido iestādes, bet tām savas tiesībspējas nav.”

O! Trāpījām uz jēdzienu, kuru līdz galam nesaprotu Latvijas kontekstā. Vācijā , šķiet, ar jēdzienu “publisko tiesību juridiskā persona” apzīmē valsti + atsevišķas ar likumu noteiktas institūcijas (tādas kā Latvijas “MK pārraudzībā esošās”), Francijā – valsti, visu līmeņu pašvaldības un publiskos nodibinājumus (slimnīcas, universitātes, utt.) . Kas ir publisko tiesību juridiskā persona Latvijā?



“Protams, politiķiem vajag pielietot tiem dāvāto tautas uzticību, jo tiešām daudzas amatpersonas neatbilst ieņemamajam amatam. Sākt dzīvi no jauna it kā ir vilinošāk nekā mēģināt lāpīt veco, taču tiesiska rīcība ilgtermiņā noteikti atmaksāsies.”



Vai šeit nav pretruna? Tad ko īsti politiķiem darīt – atlaist(jo neatbilst ieņemamajiem amatiem), vai mēģināt lāpīt (jo tiesiska rīcība attaisnosies)?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

alcis 06.12.2002 11:38
Pievienojos jautājumā vai kāds beidzot varētu sniegt informāciju sabiedrībai?! Tā kā nekādas konkrētas infomācijas nav (kas liecina par daža laba pirmsvēlēšanu solījuma ievērošanas kvalitāti), tad pagaidām izskatas pēc parunas - pielika pie algas un atlaida!

Cerams, ka valdība ir sagatavojusi pietiekamu argumentāciju sabiedrībai, ne tikai to, kura bija norādīta MK rīkojuma projekta "Paskaidrojumu rakstā" par iemesliem, mērķiem un līdzekļiem iecerētajai reorganizācijai... Jo cilvēcīgi neticas tur norādītajam, ka iemesls ir tikai administratīva lietu sakartošana līdzekļu ekonomijas nolūkā. Sekojoši vai šāda "fiksā" reorganzācija liecina par pārdomātu procesa nodrošināšanu?...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

homo soveticus 06.12.2002 01:24
vai kaads zinaataajs nevar pastaastiit, ko iisti valdiiba ir izdariijusi (leemusi) ar civildiensta paarvaldi? nodevusi iestaadi premjera tieshaa padotiibaa vai arii to likvideejusi? taada sajuuta, ka mums ir bijushas divas civldiensta parvaldes un par katru pienjemts preteejs leemums -- vinai piedots iipash status, bet otra likvideeta

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

homo soveticus 04.12.2002 12:43
izlasiet arii rakstinju -- kaadam jaanodarbojas ar disciplinarizmakleshanu, shim"kaadam" jaabuut apmaaciitam psihologjiksi un juridiski, kaa arii iiapashi motiveetam; pashlaik ar disciplinaarlietu izmekleeshau nodarbojas neapmaaciiti cilveeki pashaas iestaades un sheit, diemzjeel, darbojas lokalpatriotisma princips; savkaart, ja kaadam tomeer piemeero bargaaku discipinaarsodu, it iipashi atbrivoshanu no civildiensta, personai ir tiesibas shaadu leemumu apstriideet Valsts civildiesta paarvaldee, kura, savukaart, vadaas tikai peec tiem materiaaliem, kas ir disciplinarlietaa un nereti atjauno ieredni amata, liidz ar to faktiski darbojoties kaa arodbiedriiba;

ja jums shkjiet ka shaada sisteema ir "normaala" -- tad esmu spiests apbeedinaat -- tik bezzobainas nav nevienaa tiesiskaa valstii; racionlaaka buutu shos resursus koncentreet, taa buutu peec buutiibas ieksheejaa civildiensta policija -- no taam visaa pasaulee iereednji tieshaam ljoti baidaas; ja tomeer vinji pieljauj kljuudu -- personai vienmeer ir tiesiiba uz kompetentu un neatkariigu tiesu trijaas instancees; atvainojos par sadziiviskajiem saliidzinaajumiem pie runaajot pieklaajiiga valodaa preciizim lietojot terminus shajaa sabiedriiba to kas ieklausaas ir ljoit maz; var neko nepubliceet, bet savas pardomas aizsuutiit pa e-pastu;

paarnjemot kaadas citzemju pieredzes iipashi jaanjem veera tiesiibu ultuuras liimenis, shai zinja mees atrodamies aziaatiskaa tiesiibu telpaa un taa ir galvenaa prblema, kaa izraapties aaraa tris paaudzes neklejojot tuksnesii; varbuut neesat pamaniijusi, bet latvijaa disloceeta padomju tautas dalja ( tas nav lamuvaards, bet konkreets termins ar konkreetu saturu) paarsvaraa runaa latvieshu valodaa nevis tikai krieviski, kaa mees to naiivi iedomaajaamies pirms desmit gadiem;

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Sanita 04.12.2002 09:08
Ducis vai divi labi apmācītu un motivētu “nagu maucēju” jau pusgada laikā ar uzviju atpelnītu viņos ieguldīto. Viņiem pašiem nemaz nebūtu jābūt ierēdņiem – galvenais, lai no viņiem pilnīgi pamatoti baidītos.

pārsteidza šī frāze, sen nebiju dzirdejusi tik savādu valsts pārvaldes optimizācijas metodi - ar "nagu maucēju" palīdzību iebaidīt, lai labāk strādā. vai gadījumā šāda metodika bija jau agrāk cita režīma laikā pielietota, un cik efektīvi, tad bija strādāt baiļu dēļ? kārtējo reizi būs labs pamats kvalificētiem ierēdņiem pāriet uz citiem sektoriem????

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

homo soveticus 03.12.2002 22:00
laikam kaadam no tiem 352 kas paskatiijushies, vai nus viss ir skaidrs, vai nekas nav skaidrs -- taapeec arii bez komentaariem

Saistītie raksti