Islāma reformas vēstniece 25

Īstā problēma nav islāms, bet gan musulmaņi. Islāms piedāvā iespēju mainīties, un mums tikai pašiem ir jāsaņem drosme to izdarīt.

Iesaki citiem:

Pilns intervijas teksts angļu valodā

Jums laika gaitā „piekarinātas“ dažādas birkas — no radikālliberāles līdz „Osamas bin Ladena ļaunākajam murgam“. Jūs pati sevi saucat par musulmani-refjuzņiku. Ko jūs ar to domājat?

Es tiešām tā sevi kādreiz dēvēju, bet šobrīd pati apzināti attālinos no šī apzīmējuma. Es ar „refjuzņiku“ (no angļu val. refuse – atteikties, atgrūst) nedomāju atteikšanos no islāma, jo esmu ticīga musulmane, bet gan atteikšanos pievienoties robotu armijai jebkura Dieva vārdā, ieskaitot manējo. No visiem apzīmējumiem, ar ko esmu apveltīta, vispirmām kārtām uzskatu sevi par domātāju, kas man ļauj katru dienu „būt ceļā“. Domājot mēs attīstāmies un atgrūžam fundamentālismu, lai no kādas identitātes, ieskaitot mūsu pašu, tas arī neuzmāktos. Savā ceļojumā es virzos uz priekšu — „refjuzņjiks“ nozīmētu, ka es esmu pret kaut ko, savukārt es vēlos būt „par“ — par morālo drosmi, par islāma reformu un neatkarīgu domāšanu. Tāpēc savā darbā es īpaši uzsveru islāma neatkarīgās domas tradīciju, kas pazīstama kā idžtīhad.


Kā sākās Jūsu pašas „ceļojums“ un kurp šobrīd virzās idžtīhad projekts?

Es ceļoju gan vārda tiešā, gan pārnestā nozīmē. Sākumā kā bēgle uz Kanādu. Bērnībā papildus valsts vidusskolai, kādās mācās vairums Ziemeļamerikas skolēnu, sestdienās pavadīju garas stundas islāma reliģiskajā skolā — madresā. Tur arī sākās manas problēmas ar islāma mācībām.

Katru nedēļu man stāstīja, ka sievietes ir otršķirīgas būtnes, bet ebreji — blēži. Tas nesaskanēja ar manām personīgajām izjūtām un pieredzi, tāpēc es sāku uzdot jautājumus. Ļoti vienkāršus jautājumus, kas manam skolotājam likās tik nepiedienīgi un kaitinoši, ka kādu dienu četrpadsmit gadu vecumā man nepārprotami lika saprast — vai nu tici, vai arī vācies prom! Starp ticību, meliem un iespēju tikt ārā no šīs saindētās vides es izvēlējos aiziet. Savai mātei es skaidroju, ka nepametu Allāhu, bet gan madresu. Tā ir ļoti liela atšķirība.

Nākošos 20 gadus es islāmu pētīju pati saviem spēkiem publiskajā bibliotēkā. Man ir liels prieks, ka izvēlējos to darīt, jo tieši tad es atklāju savas reliģijas skaistos un pozitīvos aspektus, ko ironiskā kārtā nekad man nebūtu izdevies reliģiskās skolas sprostā. Un es pateicos Dievam par informācijas brīvību. Tā izglāba ne tikai manu ticību islāmam, bet arī padarīja mani par atbildīgu musulmani, aicinot ieklausīties savā sirdsapziņā.

Minēšu vienu piemēru. Tas notika 8 mēnešus pirms 2001.gada 11. septembra. Tolaik es biju populāra Toronto televīzijas raidījuma producente. Kādas nogurdinošas decembra darbdienas beigās pamanīju uz sava galda aploksni, kur iekšā bija avīžraksta izgriezums ar ziņu par septiņpadsmitgadīgu meiteni Nigērijā, kura bija apsūdzēta par seksuālām attiecībām pirms laulībām. Par spīti septiņām liecībām, ka tā ir bijusi izvarošana, vietējās varasiestādes saskaņā ar šariata likumiem piesprieda meitenei simts pletnes cirtienus. Uz avīzes izgriezuma malas ar sarkanu pildspalvu bija rakstīts „Iršada, pastāsti man kādu dienu, kā tu savieno šādu ārprātu ar savu musulmaņu ticību?”. Šo komentāru rakstīja mans priekšnieks.

Mana pirmā reakcija bija dusmas, ka viņš uzdrošinājies apšaubīt manu reliģiju. Vēlāk mana sirdsapziņa lika man mainīt šo noliedzošo attieksmi un atzīt, ka jautājums ir bijis vietā. Es izlēmu, ka jābeidz aizsargāties, jāatver acis un pašai sev jāuzdod svarīgs jautājums: „Kas vēl islāma vārdā šodien tiek nodarīts cilvēktiesībām?”. Tajā brīdī es apzinājos starpību starp identitāti un pašcieņu. Mana musulmanes identitāte lika aizsargāties, bet cilvēciskā pašcieņa lika sajust, ka ir pilnīgi pareizi izrādīt sašutumu par to, ka jaunu sievieti, kas ir nozieguma upuris, islāma tiesa soda kā noziedznieci. Tajā brīdī es sapratu, ka man jāatzīst patiesība, un šī atziņa arī noveda mani līdz grāmatas rakstīšanai.


Savā grāmatā Jūs rakstāt, ka viens no pirmajiem jautājumiem madresas skolotājam bija: „Kāpēc meitenēm nav atļauts vadīt lūgšanu?”. Vai sieviešu tiesības ir savienojamas ar islāma ticību?

Kad es pametu madresu, lai pati pētītu islāmu, es atklāju, ka pravieša Muhameda laikos sieviete vadīja lūgšanas. Madresā par šo faktu mums neviens nestāstīja. Tātad ir bijis precedents, un no tā izriet jautājums, kāpēc mums regulāri stāsta, ka sievietes nevar vadīt lūgšanas? Atbildei nav sakara ar islāmu, tā meklējama arābu kultūras tradīcijā, kas saistīts ar izpratni par godu. Sievietēm ir iestāstīts, ka viņas nedrīkst vadīt jauktu dzimumu lūgšanas, jo šajā procesā, kad vadītājai jānoliecas lūdzēju priekšā, viņas, atvainojiet, dibens tiktu izsliets gaisā, un vīriešiem būtu grūti koncentrēties uz dievvārdiem, jo viņi pievērstu uzmanību sievietes ķermenim.

Mana problēma ar šo argumentu ir tāda, ka tas traktē vīriešus kā bērnus, kas nespēj kontrolēt savu uzvedību. Ja pastāvīgi pret lielu cilvēku grupu — šajā gadījumā pret vīriešiem — izturas kā pret mazgadīgiem un vājiem, tas automātiski viņos rada divas lietas: upura mentalitāti (un tad nav brīnums, ka islāmticīgo vīriešu vidū tik izplatītas izjūtas ir dusmas) un visatļautības apziņu (ja reiz viņi var nesodīti atļauties jebko un nav jābūt atbildīgiem par savu rīcību).

Kamēr mēs, musulmaņi, paši neapzināsimies šo problēmu, ka par godu un reputāciju visa atbildības nasta tiek uzkrauta sievietei, mēs netiksim tuvāk lietas būtībai un atbildei uz jautājumu, kāpēc islāma vārdā notiek tik daudz vardarbības. Tas tikai pierāda, ka īstā problēma nav islāms, bet gan paši musulmaņi. Islāms piedāvā iespēju mainīties, mums pašiem ir jāsaņem drosme to izdarīt.

Pravietis Muhameds uz jautājumu, kas ir reliģija, piedāvāja vienkāršu bet ne vienkāršotu atbildi: „Reliģija ir veids, kā tu izturies pret citiem”. Tas nozīmē, ka būtiska ir nevis reliģijas teorija, bet gan, kā to praktiski pielieto ticīgie. Tās ir labas ziņas, jo apliecina, ka pašu musulmaņu varā ir mainīties un atjaunot humānismu vienā no pasaules cildenākajām reliģijām.


Pārmaiņas ir Jūsu vadītā projekta Idžtīhad galvenais uzdevums. Ko Jūs vēlaties panākt un kādi ir līdzšinējie sasniegumi?

Idžtīhad ir islāma kritiskās domāšanas tradīcija. Mūsdienās, kad burtiska, dogmatiska pieeja islāmam ir tik plaši izplatīta, grūti iedomāties, ka šāda tradīcija varēja pastāvēt. Īstenībā jau no 8. līdz 12. gadsimtam, kad kristietība slīga garīgā tumsā, islāma civilizācija bija pasaules līdere izziņā un kreativitātē. Daudz kas no tā, ko mēs šodien uztveram kā Eiropas sekulārās kultūras vai jūdaisma-kristiešu kultūras produktu, īstenībā ir islāmticīgo radīts. Piemēram, viens no pasaules pirmajiem augstākās izglītības institūtiem 9. gs. Bagdādē, mokas kafija, ģitāras agrīnā versija, pat tik tipiskam spāņu vārdam „olē!” sakne nāk no arābu vārda „Allah”. Es to pieminu tāpēc, ka mūsdienās ļoti viegli iedomāties, ka islāms un rietumi ir pastāvīgi pretinieki, kamēr vēsture liecina par islāma nozīmīgo lomu Eiropas renesansē un ilustrē islāma un rietumu savstarpējo sadarbību, ko nevajadzētu ignorēt.

Tā mēs nonākam pie idžtīhad un es ticu, ka šo tradīciju vislabāk spēs atdzīvināt vispirmām kārtām tieši tie musulmaņi, kas dzīvo Rietumos, jo viņiem ir privilēģija izbaudīt vērtīgo brīvību domāt, izaicināt un tikt izaicinātiem, nebaidoties no represijām. Tā ir dārga dāvana, kuru izmantojot, es un grupa uz reformām noskaņotu musulmaņu esam aizsākuši Idžtīhad projektu. Tas ir mēģinājums izveidot iekļaujošu tīklu, kas aptvertu musulmaņu reformistus un nemusulmaņu domubiedrus. Lai arī šo tīklu aizsākām no Ziemeļamerikas un Eiropas, jau šobrīd tā ir globāla iniciatīva ar nodaļām Ammanā, Džakartā un Rietumu krastā Palestīnā.

Ar ko tad mēs nodarbojamies? Es vēlos sākt ar personisku piemēru. Kad manu grāmatu izdeva angļu valodā, mana e-pasta kastīte pārplūda ar vēstulēm no Tuvo Austrumu musulmaņu jauniešiem ar lūgumiem pēc grāmatas tulkojuma arābu valodā, lai viņi varētu grāmatas idejas apspriest ar draugiem, kas ir izslāpuši pēc atklātas sarunas par islāmu. Sākumā es viņiem rakstīju atbildes ar lūgumu nosaukt vienu arābu izdevēju, kam būtu drosme ko tādu publicēt. Vairums no viņiem atrakstīja, lai es arābu tulkojumu nopublicēju savā interneta mājaslapā, ko tad varētu slepeni lejuplādēt un lasīt zināmā drošībā salīdzinājumā ar risku nēsāt līdzi grāmatas kopiju. Man tas šķita ģeniāls ierosinājums, es tā arī izdarīju, un gada laikā arābu valodas tulkojums ir lejuplādēts vairāk nekā 250 000 reižu. Esmu internetā publicējusi arī tulkojumus urdu un persiešu valodās, kas pusgada laikā katrs lejuplādēti ap 90 000 reižu. Šīs aktivitātes rezultātā esam izveidojuši Idžtīhad projekta datu bāzi reformām noskaņotiem musulmaņiem, kuri paši organizē dažādas akcijas, piemēram, veido videomateriālus par nepieciešamību musulmaņiem uzstāties pret genocīdu Dārfūrā vai rīko grāmatu klubiņus, lai apspriestu grāmatas par ebreju, musulmaņu un kristiešu līdzāspastāvēšanas vēsturi.

Nākotnē Idžtīhad projektā plānojam rīkot globālu eseju konkursu, kur balvu fondā būs stipendijas izglītības turpināšanai un labākie darbi tiks publicēti vadošos starptautiskajos laikrakstos, lai vēstījums par kritiskās domas atdzimšanu islāmā sasniegtu arī nemusulmaņus.


Kāda bijusi politisko līderu reakcija uz Idžtīhad projektu un kādu lomu politiķi varētu spēlēt Jūsu misijas sasniegšanā?

Politiķu līdzīgi kā žurnālistu un sabiedrības pārstāvjiem reakcija ir pretrunīga. No vienas puses, viņi (nemusulmaņi) ir skeptiski un uzskata, ka musulmaņiem ir jāmainās. Kad es stāstu par Idžtīhad projektu, kas jau notiek ar mērķi veicināt reformas, pirmā reakcija bieži vien ir „nekas jau tāpat nemainīsies, kam gan tas viss”. Esmu sapratusi, ka dusmīgi un dogmatiski musulmaņi ir tikai daļa no problēmas, otra daļa ir pesimistiski vai pat ciniski noskaņoti nemusulmaņi, kam liekas, ka cerība ir zudusi. Mēs viņus cenšamies pārliecināt par pretējo.

Esam saņēmuši pozitīvu reakciju no visa politiskā spektra, ieskaitot liberāldemokrātus, kas šo iniciatīvu visnotaļ atbalsta. Neieslīgstot detaļās, vēlējos pieminēt, ka vairāki ASV prezidenta vēlēšanu kampaņu rīkotāji no Demokrātu nometnes ir aicinājuši mani uz sarunām par jaunu ārpolitikas vīziju, kas atzītu ne tikai radikālā islāma draudus drošībai, bet arī universālajām cilvēktiesībām, vienlaikus integrējot musulmaņus veidā, kas ir cieņpilns pret islāmu. Jau pats fakts, ka viņi apsver ASV ārpolitikas izmaiņas virzienā, kas respektē reliģiju, bet nenoliedz problēmu, ir iemesls cerībai.


Musulmaņu kopienas un valdības ir vairākkārt vērsušās pret saviem līdzpilsoņiem par to, ka tie ir atklāti runājuši par dzīvi un problēmām mūsdienu islāmticīgo sabiedrībā. Šķiet, ka daļa musulmaņu vēlas nošaut ziņnesi vārda tiešā nozīmē. Kāpēc viņi baidās, ka pasaule sadzirdēs vēstījumu?

Viņi tik tiešām baidās, ka pasaule sadzirdēs vēstījumu. Viens no iemesliem, kāpēc viņi tik ļoti baidās arī no paša vēstījuma, ir gadu simtos islāmā kultivēts pieņēmums, ko nozīmē būt skaidram, jeb tīram. Es to ilustrēšu ar personisku piemēru. Mana māte aizgāja uz mošeju divas nedēļas pēc tam, kad manu grāmatu pirmoreiz izdeva Kanādā. Viņa sagaidīja kritiku, un to viņa arī dabūja. Imams savā sprediķī pasludināja mani par lielāku noziedznieci nekā Osama bin Ladens. Garīdznieks skaidroja, ka mana grāmata ir izraisījusi lielākas debates musulmaņu pasaulē nekā jebkāds terorisms, kurā apsūdzēts bin Ladens. No pirmā acu uzmetiena tas izklausās absurdi, bet musulmaņi imama vārdos saskata loģiku, proti, diskusijas ir kaut kas nevēlams, jo ir pieņēmums, ka diskusijas rada šķelšanos, kas vājina ummah jeb globālās musulmaņu kopienas vienotību, un tas, savukārt, padara kopienu neaizsargātu no rietumu uzbrukuma. Tātad debate ir izskaužama.

Mēs, musulmaņu un nemusulmaņu liberāldemokrāti, meklējam skaidrojumu Pravieša Muhameda vārdos, kas vēsta, ka viedokļu dažādība ir Dieva žēlastība. Pravietis atgādina, ka, atzīstot Dieva absolūto autoritāti, mēs uz zemes nedrīkstam „spēlēt Dievu” un mums jāatzīst savu zināšanu robežas. Mēs mēdzam kļūdīties, tāpēc, kamēr vien esam uz zemes, mums jārunā vienam ar otru, jāapmainās ar idejām un jāstrādā kopā, lai nonāktu pie secinājumiem. Bet mums jābūt pieticīgiem savās atziņās, atzīstot, ka vienīgi Dievs piedāvā īsto risinājumu.

Islāma garīdznieki ir uzņēmušies spēlēt Dievu, un viņiem debate nozīmē šķelšanos, šķelšanās ir ķecerība, tātad katrs, kurš aizsāk debati, kļūst par noziedznieku. Kā noziedznieks tu saprotamā kārtā esi pakļauts visstingrākajam sodam, ieskaitot nāvessodu. Skatoties patiesībai acīs, man jāatzīst, ka, pateicoties manam kaislīgajam atbalstam Idžtīhad projektam, es saņemu daudz nāves draudu, tajā skaitā Toronto — pilsētā, ko ANO pasludinājusi par daudzveidīgāko un kosmopolītiskāko pilsētu pasaulē.


Runājot par kosmopolītiskām pilsētām — Jūsu grāmata ir publicēta 26 valstīs, tajā skaitā Pakistānā, Indijā un Lībijā, un Jūs šobrīd ar izdevēju apspriežat to publicēt Indonēzijā - valstī ar lielāko musulmaņu skaitu pasaulē. Tajā pašā laikā grāmatas izdošana ir atteikta Turcijā, kas ir Eiropas Savienības kandidātvalsts. No kā viņi baidās?

Divi izdevēji Turcijā sākumā piekrita manu grāmatu drukāt, bet pēdējā brīdi atteica. Pirmais atteica, jo uzstāja uz pārāk apjomīgu teksta cenzūru, bet otrs — jo baidījās no islāmistu sacelšanās un sekojošas pret sevi vērstas vardarbības. Tātad pat musulmaņu pasaules vienīgajā funkcionējošā sekulārajā republikā ir jūtama dogmatiskas attieksmes draudu klātbūtne.


Nobeidzot mūsu sarunu, pastāstiet lūdzu, par ko ir Jūsu filma „Ticība bez bailēm” (Faith Without Fear)?

Filma ir grāmatas turpinājums. Tā ir par manu ceļojumu, kurā es mēģinu savienot islāmu ar cilvēktiesībām un apziņas brīvību. Filma uzsver, ka Islāms sākās kā tiesiska reliģija, un kā tas ir ticis sabojāts par baiļu ideoloģiju. Un ne jau Amerika, Izraēla vai MTV pie tā vainojamas, tie esam mēs — musulmaņi, tāpēc mums pašiem jāuzņemas atbildība par islāma atjaunošanu, atdzīvinot idžtīhad. Citējot skaistu vārsmu, Dievs nemainīs cilvēku apstākļus, līdz viņi paši nemainīsies savā būtībā.

Atļaujiet man citēt vēl vienu Korāna vārsmu, kas ir medaļas otra puse: „Ticīgie, rīkojieties taisnīgi un esiet patiesi Dieva priekšā, arī ja jāvēršas pret sevi, savu ģimeni vai vecākiem.” Šis ir aicinājums pēc patiesības neatkarīgi no tā, pret ko tā vēršas. Klausot šim aicinājumam un uzņemoties atbildību par islāma mūsdienu problēmām, nedrīkst satraukties, kā spalvas tu uzbužināsi, bet pret varu jāvēršas ar patiesību. Es to daru miermīlīgā ceļā, neuzspiežot nevienam savu viedokli, nemaz nerunājot par nāves draudiem, un es uzskatu, ka izpildu ticīga musulmaņa pienākumu. Man tas nozīmē, ka Islāms un atvērtība ir savienojami.

Es ar prieku pieņemu atbalstu no nemusulmaņiem — arī šeit, Latvijā, — pievienoties manam ceļojumam, jo galu galā mums taču jābūt kopā. Ja musulmaņu reformisti nesaņemtu atbalstu citur pasaulē, viskonservatīvākajiem islāma kopienas elementiem būtu atļauja uzurpēt vienīgo „īsto” balsi. Kad mēs saņemam globālu atbalstu, konservatīvie musulmaņi ir spiesti rēķināties ar daudzām citām balsīm, kam arī ir nozīme, viņi nevar vienkārši sagrābt leģitimitāti, viņiem par to ir jācīnās ar šīs pasaules iršadām mandži.



Iršada Mandži viesojās Rīgā ar Sorosa fonda-Latvija un Eiropas demokrātijas fonda atbalstu, lai demonstrētu savu dokumentālo filmu „Ticība bez bailēm”. Saruna ar viņu notika 2007. gada 6. septembrī.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (25) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


latvis 15.11.2007 13:49
Man nav nekas pret islamu,bet atbaida tās vardarbības kā 11.septembris un c.Pašlaik jau dzirdam arī par kristiešu vardarbību (vairāk gan emocionālo).

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ahmed 18.09.2007 18:37
Ārprāc, ko šī foruma programmatūra izdara ar iekopētu tekstu.
Jēdzīgākā atveidojumā un vieglāk lasāms:
http://www.forum.islammuslim.lv/viewtopic.php?pid=1622#p1622

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ahmed - IM 18.09.2007 18:28
Cerams, ka politika.lv neizdzēsīs, jo es ar šiem citātiem tieši vēlos šo to pateikt:

27:4 Verily, those who believe not in the Hereafter, We have made their deeds fair-seeming to them, so they wander about blindly. 22:(26) (..) have they hearts wherewith to understand and ears wherewith to hear? Verily, it is not the eyes that grow blind, but it is the hearts which are in the breasts that grow blind. 6:101 He is the Originator of the heavens and the earth. How can He have children when He has no wife? He created all things and He is the All-Knower of everything. 102 Such is Allah, your Lord! La ilaha illa Huwa (none has the right to be worshipped but He), the Creator of all things. So worship Him (Alone), and He is the Wakeel (Trustee, Disposer of affairs, Guardian, etc.) over all things. 103 No vision can grasp Him, but His Grasp is over all vision. He is the Most Subtle and Courteous, WellAcquainted with all things. 104 Verily, proofs have come to you from your Lord, so whosoever sees, will do so for (the good of) his ownself, and whosoever blinds himself, will do so to his own harm, and I (Muhammad SAW) am not a watcher over you. 6:109 And they swear their strongest oaths by Allah, that if there came to them a sign, they would surely believe therein. Say: "Signs are but with Allah and what will make you (Muslims) perceive that (even) if it (the sign) came, they will not believe?" 110 And We shall turn their hearts and their eyes away (from guidance), as they refused to believe therein for the first time, and We shall leave them in their trespass to wander blindly. 111 And even if We had sent down unto them angels, and the dead had spoken unto them, and We had gathered together all things before their very eyes, they would not have believed, unless Allah willed, but most of them behave ignorantly. 2:16 These are they who have purchased error for guidance, so their commerce was profitless. And they were not guided. 17 Their likeness is as the likeness of one who kindled a fire; then, when it lighted all around him, Allah took away their light and left them in darkness. (So) they could not see. 18 They are deaf, dumb, and blind, so they return not (to the Right Path). 19 Or like a rainstorm from the sky, wherein is darkness, thunder, and lightning. They thrust their fingers in their ears to keep out the stunning thunderclap for fear of death. But Allah ever encompasses the disbelievers (i.e. Allah will gather them all together). 20 The lightning almost snatches away their sight, whenever it flashes for them, they walk therein, and when darkness covers them, they stand still. And if Allah willed, He could have taken away their hearing and their sight. Certainly, Allah has power over all things. 21 O mankind! Worship your Lord (Allah), Who created you and those who were before you so that you may become Al-Muttaqoon (the pious - see V.2:2). 6:48 And We send not the Messengers but as givers of glad tidings and as warners. So whosoever believes and does righteous good deeds, upon such shall come no fear, nor shall they grieve. 49 But those who reject Our Ayat (proofs, evidences, verses, lessons, signs, revelations, etc.), the torment will touch them for their disbelief (and for their belying the Message of Muhammad SAW). 50 Say (O Muhammad SAW): "I dont tell you that with me are the treasures of Allah, nor (that) I know the unseen; nor I tell you that I am an angel. I but follow what is revealed to me by inspiration." Say: "Are the blind and the one who sees equal? will you not then take thought?" 51 And warn therewith (the Quran) those who fear that they will be gathered before their Lord, when there will be neither a protector nor an intercessor for them besides Him, so that they may fear Allah and keep their duty to Him (by abstaining from committing sins and by doing all kinds of good deeds which He has ordained). 7:186 Whomsoever Allah sends astray, none can guide him; and He lets them wander blindly in their transgressions. 10:11 And were Allah to hasten for mankind the evil (they invoke for themselves and for their children, etc. while in a state of anger) as He hastens for them the good (they invoke) then they would have been ruined. So We leave those who expect not their meeting with Us, in their trespasses, wandering blindly in distraction. 12 And when harm touches man, he invokes Us, lying down on his side, or sitting or standing. But when We have removed his harm from him, he passes on his way as if he had never invoked Us for a harm that touched him! Thus it seems fair to the Musrifoon that which they used to do. 10:41 And if they belie you, say: "For me are my deeds and for you are your deeds! You are innocent of what I do, and I am innocent of what you do!" 42 And among them are some who listen to you, but can you make the deaf to hear, even though they apprehend not? 43 And among them are some who look at you, but can you guide the blind, even though they see not? 44 Truly! Allah wrongs not mankind in aught; but mankind wrong themselves. 13:15 And unto Allah (Alone) falls in prostration whoever is in the heavens and the earth, willingly or unwillingly, and so do their shadows in the mornings and in the afternoons. 16 Say (O Muhammad SAW): "Who is the Lord of the heavens and the earth?" Say: "(It is) Allah." Say: "Have you then taken (for worship) Auliya (protectors, etc.) other than Him, such as have no power either for benefit or for harm to themselves?" Say: "Is the blind equal to the one who sees? Or darkness equal to light? Or do they assign to Allah partners who created the like of His creation, so that the creation (which they made and His creation) seemed alike to them." Say: "Allah is the Creator of all things, He is the One, the Irresistible." 13:19 Shall he then who knows that what has been revealed unto you (O Muhammad SAW) from your Lord is the truth be like him who is blind? But it is only the men of understanding that pay heed. 27:80 Verily, you cannot make the dead to hear (i.e. benefit them and similarly the disbelievers), nor can you make the deaf to hear the call, when they flee, turning their backs. 81 Nor can you lead the blind out of their error, you can only make to hear those who believe in Our Ayat (proofs, evidences, verses, lessons, signs, revelations, etc.), and who have submitted (themselves to Allah in Islam as Muslims). 30:52 So verily, you (O Muhammad SAW) cannot make the dead to hear (i.e. the disbelievers, etc.), nor can you make the deaf to hear the call, when they show their backs, turning away. 53 And you (O Muhammad SAW) cannot guide the blind from their straying; you can make to hear only those who believe in Our Ayat (proofs, evidences, verses, lessons, signs, revelations, etc.), and have submitted to Allah in Islam (as Muslims). 40:58 And not equal are the blind and those who see, nor are (equal) those who believe (in the Oneness of Allah Islamic Monotheism), and do righteous good deeds, and those who do evil. Little do you remember! 59 Verily, the Hour (Day of Judgement) is surely coming, therein is no doubt, yet most men believe not. 43 Nothing is said to you (O Muhammad SAW) except what was said to the Messengers before you. Verily, your Lord is the Possessor of forgiveness, and (also) the Possessor of painful punishment. 44 And if We had sent this as a Quran in a foreign language other than Arabic, they would have said: "Why are not its Verses explained in detail (in our language)? What! (A Book) not in Arabic and (the Messenger) an Arab?" Say: "It is for those who believe, a guide and a healing. And as for those who disbelieve, there is heaviness (deafness) in their ears, and it (the Quran) is blindness for them. They are those who are called from a place far away (so they neither listen nor understand). 45 And indeed We gave Moosa (Moses) the Scripture, but dispute arose therein. And had it not been for a Word that went forth before from your Lord, (the torment would have overtaken them) and the matter would have been settled between them. But truly, they are in grave doubt thereto (i.e. about the Quran).

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Lindarein 18.09.2007 14:06
Prieks, par tādiem cilvēciem, kā Iršada. Man patīk islām, protams es negrasos pāriet šājā ticībā. bet man patīkpar to interesēties, jo tādā veidā es uzzinu kko vairāk par to. unveidojas viedoklis kā tad ir patiesībā, kas zem tā visa slēpjas. un ja paskatās atpakļ vēsturē, ja nebūtu musulmnū tad tas, ko mēs šodiem lāsām no seno grieķu filozofiem, nebūtu pieejas, jolielajā tautu staigāšanas laikā tas viss tika postīts uz iznīcināts, bet musulmaņi bija tie, kas to visu saglāba-paldies viņiem par to!!! un tas kas notiek šodien(runāju par radikālo virzienu) ir tikai cīņa pēc varas un naudas jebkādiem līdzekļiem. un nejau musulmaņu tauta pie tā vainojama, bet tie kas diktē noteikumus un cenšas iestāstīt sazin ko. un trakākais, ka tur praktiski neko nevar mainīt. un šis projekts ir pats labākasi kā sākt refermas un gan pienāks diena, kad musulmaņi būs nobrieduši un pietiekami spēcīgi un stāsies pretī šaij despotiskajai varai. un tad līdzās varēs pastāvēt gan kristieši, ēbreju, musulmaņi un citu reliģiju pārstāvji un pasaulē būs miers. bet līdz tam vēl tāls ceļš ejams. bet es ticu, ka pienāks diena untas notiks pēc 20 gadiem, 50 vai pat 200 vai vēl ilgāka laika, bet tas notiks!!!
un veiksmi, izturību tiem, kas dara visu iespējamo, lai tas notiktu pēc iespējas ātrāk un lai izdodas!!!!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis - Marijai 18.09.2007 13:49
Marija: Nu kur Jūs ņēmāt to informāciju par 'pāris simt gadiem'? Vai tad brīvdomības tradīcijas sengrieķu filozofijā, viduslaiku Eiropas intelektuālais un reliģiskais disidentisms, renesanses humānisms pēkšņi pazuda nu mūsu vēstures? Ne taču, humānismam ir savas senas tradīcijas. ... Varbūt nekaunēsimies un neatteiksimies no brīvības intelektuālā mantojuma un savām (humānisma) tradīcijām?

Cik daudz ir tādu cilvēku Latvijā, kuri ir lietas kursā par humānisma tradīcijām, kuru pasaules uzskatu ir iespaidojuši antīko, vidusklaiku un renesanses domātāju darbi? Agrāk (līdz aptuveni 19.gs. beigām) šādas lietas bija jāmācās ikvienam klasiskas gjimnāzijas audzēknim. Mūsdienās varbūt labākie filozofu specialitātes studenti kaut ko tādu ir redzējuši. Daudzi citi (mani ieskaitot) var vienīgi atgremot dažas zināšanu drumslas, ko otrajā vai trešajā pārstāstījumā/adaptācijā ir sameklējuši ar Google. Manas paaudzes cilvēki varbūt vēl ir lasījuši marksisma klasiķu darbus, apsprieduši tos semināros un paguvuši nokārtot PSKP vēstures un "diamata" eksāmenu. Toties dažs mūsdienu tehnisko specialitāšu students pirmavotus vispār nav studējis un humanitāros priekšmetus ir baudījis vien kāda pasniedzēja atgremojumā. Eiropas un ASV augstskolās situācija nav daudz labāka - sal. Why are we here?

Te slēpjas islāma pievilcība, ka izglītotie musulmaņi ir studējuši savus religjiskos rakstus no pirmavotiem- turklāt bieži vien origjinālvalodā, t.i. arābiski. Ja Eiropas izglītības sistēma atzīst vienīgi šauru specializēšanos un pat kultūrvēsturi sāk dalīt pēc autora piederības tai vai citai minoritāšu grupai (sieviešu literatūra, afroamerikāņu literatūra, geju un lesbiešu studijas, utml.), tad daudzu mūsu laikmeta cilvēku humanitārās un "humānās" zināšanas balstās uz puņķiem. Pārliecināti kristieši un musulmaņi atšķirībā no politkorekti iedīdītajiem laikabiedriem ir raduši nebaidīties uzdot fundamentālus jautājumus - par cilvēka vietu pasaulē, par sabiedrību vēsturisko likteni, par cilvēka zināšanu avotiem, par labo un ļauno. Piemēram, daži mani kolēgji programmētāji, kuri pieder neoprotestantisma baznīcām, principā neatzīst Darvina teoriju (sal. http://www.skds.lv/doc/dzivibas_rashanaas_SKDS_102005.doc - šoreiz "erudītie" sociologi no SKDS aptaujā uzdevuši absurdu jautājumu, jo Darvina mācībai nav sakara ar dzīvības rašanos, bet gan ar sugu daudzveidību).

Latvijas humanitāristi, sociologi un žurnālisti parasti nenopūlas ar humānismu - viņiem nav daudz kopīga ar to mokošo ceļu pie patiesības, ko praktizēja Platons, Aristotelis, Dekarts vai Spinoza. Viņi vairāk vai mazāk kompetenti praktizē savu šauro amatu. "Humānists"-sociologs, kurš modes pēc tic darvinismam, bet nav apjautis, par kādu jautājumu darvinisms vispār izsakās, izraisa vienīgi smaidu. Sociologi un pat antropologi paraksta pederastu aizstāvības vēstules ticībā, ka homoseksualitāte ir iedzimta, nepadomājot par to, ko vārds "iedzimts" nozīmē. Šādus piemērus ar pseidohumānistu "gļukiem" varētu citēt vēl un vēl.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Marija - Hi, Hi 18.09.2007 10:45
Mēs jau liekam pretī demokrātiju, humānismu, cilvēktiesības, taču baidos, ka tās zaudēs, jo apakšā tam visam teorijas, tradīcijas, ir labi, ja pāris simt gadi pret gadu tūkstošiem

Nu kur Jūs ņēmāt to informāciju par 'pāris simt gadiem'? Vai tad brīvdomības tradīcijas sengrieķu filozofijā, viduslaiku Eiropas intelektuālais un reliģiskais disidentisms, renesanses humānisms pēkšņi pazuda nu mūsu vēstures? Ne taču, humānismam ir savas senas tradīcijas. Cilvēka vērtības un radošā, brīva gara sludināšanai ir bijuši gan savi mocekļi, gan nenoliedzami sasniegumi kultūrā (starp citu, daudzi no šiem sasniegumiem iemieso gan kristietības, gan humānisma vērtības, jo ne vienmēr dabā šīs lietas var strikti nošķirt).

Varbūt nekaunēsimies un neatteiksimies no brīvības intelektuālā mantojuma un savām (humānisma) tradīcijām?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Hi, Hi - IM 17.09.2007 23:57
Ja islamam vienīgā pašsaglabāšanās ir fundamentālisms, tad acīmredzot tā tam arī jānotiek. Jebkurai sistēmai ir pašsaglabāšanās mehānismi.

Jautājums ir par to, ko tā saucamā "kristīgā" pasaule var likt tam pretī. Es neredzu neko citu, kā kristīgo fundamentālismu. Ja nebūs kristīgā fundamentālisma, vai kaut vai demokrātiskā/humanisma/cilvēktiesību fundamentālisma, tad visi tā saucamie rietumi neviļus nonāks tā paša islāmiskā fundamentālisma varā.

mēs jau liekam pretī demokrātiju, humānismu, cilvēktiesības, taču baidos, ka tās zaudēs, jo apakšā tam visam teorijas, tradīcijas, ir labi, ja pāris simt gadi pret gadu tūkstošiem. Drīzāk pret fundamentālismu, kā ideju, nāksies nostādīt raķetes, bumbas, kareivjus, tādas vai citādas represijas. Jo ideoloģiskajā plānā nav ko tam pretī nolikt.
Demokrātija/humānisms/cilvēktiesības pagaidām salīdzinājumā ar reliģiju ir kā sviests un akmens mūris. Sviestam varam piedot kādu vajag formu, taču ilgākā laika posmā tas paliek par bezveidīgu massu. Mūris arī drūp, tik daudz lēnāk. Var mēģināt mūri smērēt ar sviestu cerībā, ka viss iesmērēsies tiktāl, ka akmentiņi viens no otra noslīdēs kādā jaukā dienā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

IM 17.09.2007 23:30
Ir 11.septembra, Bali kūrorta, Londonas metro, Madrides vilcienu un līdzīgi terora uzbrukumi. Bet šos uzbrukumus parasti organizē atsevišķi noziedzīgi grupējumi nevis veselas valstis - tā ir cita "svara kategorija" un ir vērtējama pēc citiem noteikumiem.

--------------------------------------

Noziedzīgi grupējumi parasti aplaupa bankas un uzdzīvo ar maukām. Reliģiozie fanāti ar parasti aiziet klosteros. Tā ka te apakšā ir noziedzīgi grupējumi , bet ir arī pasūtījums. Ir kam tas ir vajadzīgs. Un sakarā ar globalizāciju , informācijas apmaiņu un musulmaņu migrāciju uz Eiropu un Ameriku un tā , tā vajadzība izriet no paša teokrātiskā islama kā tāda pastāvēšanas apdraudējuma. Islama valstīs normala dzīve jūk ārā pa visām vīlēm. Normāli islams vairs nevar funcionēt , balstīties tikai uz rietumu kultūras un morāles kritiku ar mūžīgi nevar. Un tad nu šur tur velk uz sekularizāciju un demokrātijas pusi , bet lielākoties uz fundamentālisma pusi. Un no tā fundamentālisma puses tad ar nāk tas pasūtījums uz terorismu. Bet nu tie nav atsevišķi noziedzīgi grupējumi , bet gan visaptveroši fundamentālistu spēki , to atbalstītāji un visi sazombētie un iebiedētie piekritēji no parasto musulmaņu vidus no visām islama valstīm un emigrācijas. Jo domāju ka runa principā iet par tāda teokrātiska islama izdzīvošanu kā tādu globālajā pasaulē. Kāds būtu tas neteokrātiskais islams , nepateikšu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Hi, Hi - IM 17.09.2007 22:57
Kur tu ņēmi, ka Jēzus ir veicis varoņdarbu. Īstenībā, Jēzus pie krusta zaudēja savu ticību.
Marka 15:34 Un ap devīto stundu Jēzus stiprā balsī brēca, saukdams: "Eloī, Eloī, lamā zabahtani?" Tas ir tulkots: "Mans Dievs, Mans Dievs, kāpēc Tu Mani esi atstājis?"

Protams sākumā viņš turējās itin braši, bet beigās salūza. Spriežot pēc padomju partizānu baikām, bija izturīgāki un idejiskāki komunisti, pionieri.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


IM - Aleksis 17.09.2007 22:00
Es tomēr nepiekrītu ka tas baļķis atrodas abās pusēs. Es nerunāju par vēsturi , es runāju par pēdējā laika notikumiem saistībā ar globalizāciju un islama (ja tā var teikt) terorisma attīstību. Es nerunāju arī par upuru skaitu vienā vai otrā pusē. Es runāju par attieksmi pret nevainīgu cilvēku upurēšanu - par 11.septembri un citur mierīgu , nevainīgu cikvēku spridzināšanu , un pat par tādu jau rituālu upurēšanu ar galvu griešanu un tā. Nu kristieši manuprāt uz tādu kaut ko jau vairs nav spējīgi. Es runāju par tādu Vecās Derības līmeni (tur gan laikam runa gāja tikai par dzīnieku upurēšanu).

Kas attiecas par to vajadzību , tad nu saredzu es to vajadzību un nepieciešamību. Un kā jau minēju , arī musulmanis ir cilvēks , un protams ka viņš grib zināt tos iemeslus kāpēc musulmanis , ievērojot stingri savu bauslību un tā , tomēr joprojām dzīvo sliktāk nekā izlaidīgie kristieši un neticīgie. Un kam tad jautāt ja ne imamam. Un imams ir spiests kā sevis dēļ , tā vispār kārtības un miera dēļ atrast atbildi. Un imams to atbildi sniedz , un to vainīgo norāda. Bet nu nepietiek cilvēkam ja tikai norāda uz vainīgo , nepietiek. Apziņas līdzsvarošanai ir nepieciešams upuris. Un tad nu ir ķēdīte - izlaidies kristietis , sazadzies bagātības no musulmaņiem un pārticis dzīvo. Bet ir sliktais un kā par pierādījumu tam reizēm tiek upurēts , protams Allaha vārdā. Protams ka musulmanim apziņa atgriežas līdzsvarā - jo viņš kaut gan trūcīgi dzīvo , ir labais , un galvenais netiek upurēts. Un drošs ir atkal imams , jo musulmanis atkal ir mierīgs un paklausīgs imamam , un sabiedrībā valda kārtība. Tas nevainīgā kristieša upuris ir vajadzīgs lai ekonomiski un citādi atpalikušajā musulmaņu sabiedrībā valdītu kārtība un miers un imams justos droši savā vietā. Domāju ka tā ir tā patiesā terorisma sakne , tāds apburtais loks.

Nu un nav islamam to jauno apvāršņu , to jauno apvāršņu ko kristiešiem paver Jēzus ar savu varoņdarbu pie krusta. Un manuprāt nevar arī būt , jo tie jaunie apvāršņi nāk līdz ar šī notikuma izpratni un pieņemšanu savā sirdī un domāšanā. Kāmēr musulmaņi šo notikumu noliedz kā publiski tā savās sirdīs , tikmēr nav nekādu cerību ka varētu mainīties viņu domāšana , jo tās lietas ir saistītas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ahmed 17.09.2007 21:16
tā musulmaņu vajadzība pēc nevainīgiem cilvēku upuriem.

-------

Kurš nu ir okupējis un bombardē muslimu valstis? Dievs Kurānā runā par šādiem aklajiem cilvēkiem, kuri neko neredz izņemot savus melus.

Jo musulmaņi dzīves līmeņa ziņā , neskatoties uz visu stingro bauslības ievērošanu , ir tur kur ir , stipri zem kristiešiem.

--------

Nevarētu teikt, ka Kongo DR, Zambija, Zimbabve, Bolīvija vai Peru, Filipīnas vai Haiti, ir diez ko bagātas valstis. Un nevajag nekristiešu Eiropu un Amriku pieskaitīt kristiešiem. Un kopš kura laika, ticīgs cilvēks novienādotu morālo degradēšanos kā vienādi vērtējamu trūkumu ar nabadzību? Kristieši savā diskursā tik ļoti mīl nabadzību un nabagus, kur tad pēkšņi tāda kāre būt bagātiem?

Muslimu sabiedrībās ir smagas problēmas, bet visumā tās ir veselīgākas un labākas kā visas pārējās kopienas.



Tas viss tālāk ko raksti - tāds sviests, ka pat komentēt nav jēgas. Pats izlemj, kuri ir farizeji un kuri ne? Bez zināšanām par Islāma vidusceļu starp jūdaisma formālismu un pāvilisma nenoteiktību un nekā neievērošanu? Par to, ko Bībeles kontekstā nozīmē "neviens nenonāk pie tēva kā tikai caur mani" ir vairākkārt atbildēts.
http://www.forum.islammuslim.lv/viewtopic.php?pid=195#p195

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis - IM 17.09.2007 19:53
Nav man nolūks izteikties, kura ticība ir "morāli pārāka". Tikai viena piebilde IM teiktajam:

IM: Un tas baļķis ir tā musulmaņu vajadzība pēc nevainīgiem cilvēku upuriem. Jā , tieši vajadzība , un nevis teroristiem bet vispārēji musulmaņiem.

Šāds "baļķis", ja tā var izteikties, atrodas abās pusēs. Jo nereti arī islāmiskas valstis un tautas kļūst par upuri dažādu nemusulmaņu spēku militārās operācijās. Vācu karavadoņa Rommela cīņas ar angļiem Ziemeļāfrikā 2.pasaules kara laikā, ebreju teroristu grupējumu cīņas pret angļiem un arābiem Palestīnā pirms ebreju valsts dibināšanas, PSRS un ASV cīņas Afganistānā, Izraēlas militārās operācijas okupētajās teritorijās, Izraēlas un Libānas konflikti, kuros cieta palestīniešu un šiītu civiliedzīvotāji, serbu etniskās tīrīšanas pret musulmaņiem Bosnijā un Kosovā, Krievijas karš Čečenijā, Indijas hindu ekstrēmistu uzbrukumi pret musulmaņiem Gudžaratā, utml. Ir, protams, sastopami arī gadījumi, kad musulmaņu izcelsmes kaujinieki vai teroristi apdraud vai iznīcina rietumvalstu civiliedzīvotājus. Ir 11.septembra, Bali kūrorta, Londonas metro, Madrides vilcienu un līdzīgi terora uzbrukumi. Bet šos uzbrukumus parasti organizē atsevišķi noziedzīgi grupējumi nevis veselas valstis - tā ir cita "svara kategorija" un ir vērtējama pēc citiem noteikumiem. Jo noziedznieku bandas atšķirībā no suverēnām valstīm neviens nevērtē pēc tā, vai tās ievēro visas konvencijas un kara vešanas likumus, vai saudzē civiliedzīvotājus, utml.

Un ne jau līķu skaitīšana atrisina kaut kādus morālus jautājumus. Visvairāk cilvēku, starp citu, ir ticis iznīcināts tur, kur nemusulmaņi karo pret nemusulmaņiem vai arī musulmaņi pret musulmaņiem. 2.pasaules kara vēsture, Irākas-Irānas konflikts u.c. to noteikti apliecina. Cilvēku nogalināšana noziedzīgos uzbrukumos un militāros konfliktos, diemžēl, ir raksturīga visām civilizācijām - ir diezgan jocīgi apgalvot, ka musulmaņiem tā ir "vairāk vajadzība" nekā citiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

IM 17.09.2007 11:04
Jā , nu kam tas baļķis , kam tās skaidiņas? Protams ka kristiešiem ir tās skaidiņas (seksualizācija , alkoholizācija , narkomānija un tā ) acīs. Un Ahmeds jau par to vareni priecājas , jo tās skaidiņas citu acīs ir viņa pastāvīgie argumenti ar ko viņš cenšas slēpt to baļķi savā acī. Un tas baļķis ir tā musulmaņu vajadzība pēc nevainīgiem cilvēku upuriem. Jā , tieši vajadzība , un nevis teroristiem bet vispārēji musulmaņiem. Jo musulmaņi dzīves līmeņa ziņā , neskatoties uz visu stingro bauslības ievērošanu , ir tur kur ir , stipri zem kristiešiem. Tas aizvaino , jo tas nevar neaizvainot. Kas pie tā vainīgs? - jautājums protams adresējams islama farizejiem. Un islama farizeji (kuru pulkam arī Ahmeds cenšas pievienoties) protams ka nesaskata ka tā ir viņu un tikai viņu vaina , ka musulmaņu dzīves līmenis ir tur kur ir. Nemaz neuzdrošinās saskatīt , jo tad viņus sitīs. Tāpēc protams tā vaina tiek uzgrūsta kristiešiem. Un ja vainīgais tiek atrasts , tad protams ka vaina ir jāizpērk ar upurēšanu. Ir vajadzīgi nevainīgi kristieši - upura jēri. Musulmaņu apziņas līdzsvarošanai. Pagaidām tas funkcionē. Ahmedam lieli plāni par vispasaules islamizāciju un tā. Dānijā jau pieci procenti musulmaņi.

Pat ja piecdesmit , tas vēl nenozīmē ka musulmaņiem beidzot neatvērsies acis , tas vēl nenozīmē ka prieka vēsts par cilvēka grēku izpirkšanu nesasniegs arī musulmaņu ausis un saprātu. Tā ka nedomāju ka Ahmeda plāniem lemts piepildīties. Kā jau laikam Bībelē tas teikts ka tā tikšana pie tā Dieva tēva iet tikai un vienīgi caur Dievu dēlu. Tā tas ir pēc Bībeles , un tā tas iznāk pēc saprašanas , jo nu nevar neredzēt ka Jaunā Derība ir jauns pakāpiens cilvēces attīstībā ar pilnīgi jauniem apvāršņiem. Islams turpretī mīņajās uz vietas turpat Vecās Derības līmenī un ir bremze.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ahmed 16.09.2007 21:47
Nu un protams ka kristieši būdami tur kur ir (ekonomiskais pārākums) , nodara pāri un rada aizvainojumus ekonomiski atpalikušajiem musulmaņiem.

-------

Ja Amriku un Jūropu sauc par kristiešu sabiedrībām, tad pieskaiti, ka kristieši ir vispašnāvnieciskākās, depresīvākās, bezjēdzīgākās, noziedzīgākās, abortnieciskākās, apnarkojušākās, nomaukojušākās (utt) sabiedrības.

Vai ar to lepojies? Vai arī, ja tomēr skaita tikai īstenos kristiešus, tad tāda Dānija ir vairāk muslimu nekā kristiešu valsts. Arī Latvijā baznīcas apmeklējums ir kādi 5%.

Tad kā kristiešu sabiedrības jāskata Kongo un Filipīnas ar to "dižo" turīgumu un sekssekonomikas daļām...

Būtu jau labāk paklusējis, citādi sanāk kā ar to skarbargu un baļķī...

Un muslimi netic nekādiem "nevainīgajiem upuriem" un tamlīdzīgām Jēzus (saas) nekad neteiktajām lietām. Kāpēc lai muslimi ticētu cilvēku izdomātā dīvainām filozofijām, kurās cilvēks ir vainīgs par to ko nav darījis (iedzimtais grēks) un top svētīts par to, ko atkal nav darījis (grēku izpirkšana). Un kā gan mūžam dzīvais Dievs var nomirt, un kā gan visu varenais Dievs var baidīties no romiešu kareivjiem, kā gan Diženais Dievs var meklēt aiz krūmiem tualeti (process pēc ēšanas), un kā gan visu zinošais Dievs var nezināt kad būs pasaules gals? (Utt.)

Tā ir cilvēku izdomāta dīvaina filozofiju, un lai cik reizes atkārtotu visādas bezjēdzīgas frāzes, tās īstākas netop. Un vari skaitīt koncilus vai kristiešu filozofus, kuri teikuši to vai to, bet tas tikai norāda, ka tā ir cilvēku izdomāta filozofija un Jēzus (saas) to neteica .

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


IM 16.09.2007 12:29
Islams un kristietība. Par ko tad ir runa. Manuprāt nu runa ir par to ka cilvēka apziņa ja reiz tā ir radusies esībā , tad tā vairs nav izdzēšama no esības. Tas nozīmē ka kāda nu tā apziņa ir tāda ir , ar aizvainojumiem un naidu tājā. Principā tos aizvainojumus un naidu ārā dabūt nevar , var tikai nolīdzsvarot ar nevainīgiem upuriem , vai arī izmest cilvēka apziņu kā nederīgu mūžīgai dzīvei , jo apziņa ar aizvainojumiem un naidu (nepiedotiem un nenolīdzsvarotiem aizvainojumiem un naidu) nozīmē mūžīgu kasīšanos ar saviem pāri darītājiem , tas nozīmē elli nevis paradīzi. Nu un protams ka kristieši būdami tur kur ir (ekonomiskais pārākums) , nodara pāri un rada aizvainojumus ekonomiski atpalikušajiem musulmaņiem. Protams ka ticība tad prasa līdzsvaram nevainīgus kristiešu upurus. Un tas tā ir un tur neko nepadarīs kamēr musulmaņi neatzīs Jēzus nevainīgo upuri priekš visas cilvēces. Neatzīstot nevainīgo Jēzus upuri aizvainojumi tiek izlīdzināti Vecās Derības garā ar upuriem. Kāmēr musulmaņi pieņem Jēzu tikai kā pravieti , nav viņiem arī nekādas prieka vēsts par to ka visi cilvēka grēki ir izpirkti pie krusta.

Tas ka musulmaņi sāk nodarboties ar domāšanu ("idžtihād" vai tā) manuprāt var nākt tikai par labu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ahmed - Aleksis 12.09.2007 18:56
Paldies par vārdu "chutzpah".

Un domāju, ka muslimu ietekme uz tādām lietām kā Kolumba Amerikas atklāšanu, arhitektūru, pat zobubirstes ieviešanu ir svarīgāka nekā "olē" vai "mokas kafija". Pieņemu gan, ka par krustnešu atklājumiem "apakšveļa" un dažādas higiēnas iespējas, tomēr ir svarīgāka muslimu ietekme uz renesanses sākšanos Eiropā.

Bet "devuši Rietumiem mokas kafiju" izklausās tāpat kā "devuši Rietumiem naftu".

Bet tas, ka šī tante atkārtojas - tas gan. Dienā ieliktais raksts bija tāds pats (ieskaitos ģitāras un "Olē" piemēru)...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ahmed 12.09.2007 18:45
Temata nosaukums būtu jābūt nevis:Tēma: Islāma reformas vēstniece (intervija ar Iršadu Mandži)

Bet gan "Rietumu vēlmju par Islāmu pārstāve".

Domāju, ka kaut vai tie daži manis norādītie linki norāda, ka viņa apzināti maldina par situāciju Islāma zinātnē, kurā "idžtihād" nav sveša lieta. (Kā gan tā var būt sveša, ja Islāma zinātnieku viedokļi par klonēšanu, medicīniskajiem eksperimentiem uz dzīvniekiem, kodolieročiem un tamlīdzīgām mūsdienu aktivitātēm, nekur citur kā idžtihādā nav ieliekamas. Bet idžtihādā neiekļaujas - "A, man negribas skaitīt lūgšanas vai maksāt zakā. Nu tad es to nedarīšu un nosaukšu to par savu idžtihādu.")
Un kā redzet, tad kaut vai 4 Islāma jurisprodences skolu pastāvēšana norāda, ka viedokļu dažādība ir leģitīma Islāma daļa.

Vai tad tiešām nav skaidrs, ka tā Mandži "apzināti dezinformē Islāma diskursu nepārzinošus indivīdus"?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ahmed 12.09.2007 18:38
Lūdzu ievērojiet diskusiju kultūru, ar argumentētiem pamatojumiem diskutējot par jautājuma būtību, nevis ar apvainojumiem uzbrūkot intervētajai personai.

--------

Es saprotu, ka jums šī tante patīk, bet:

1) viņa atbilstoši Islāma kritērijiem nav muslima

2) viņa izmanto jūsu nezināšanu un patiku pret viņas teikto un uzdodas par Islāma vai muslimu pārstāvi, par kompetentu (tas iekļauj arī godīgu) vai nozīmīgu personu.

3) viņa maldina jūs par Islāma zinātnē esošo situāciju un muslimu pasaules situāciju

Latviešu valodā apzināta, negatīvi vērtējama maldināšanas saucas par meliem un melojošie cilvēki par meļiem. Vai politkorekti man viņa ir jāsauc par "personu, kura apzināti dezinformē Islāma diskursu nepārzinošus indivīdus"?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Marta 12.09.2007 11:48
Ir vienmēr iedrošinoši redzēt ticību, kuras pamatā ir gribēšana atrast atbildes (par Dievu), īsti meklējumi un visbeidzot centieni dzīvot saskaņā ar atrasto. Iršadas atbildes (un būtu tiešām jocīgi, ja katrā intervijā viņa atbildētu pavisam ko citu) liecina tieši par tādu ticību. Paldies viņai par to.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis 12.09.2007 10:58
Irshad+Manji+mocha+guitar+Ole - šie vārdi Google meklētājā dod ap 100 dažādu tekstu (origjinālrakstu un interviju), kur dažādā veidā sakārtoti vieni un tie paši teikumi par Iršadas Mandži "projektu" Ijtihad kā arī tie paši piemēri par to, kādēļ meitenes nevar vadīt lūgšanas, par bosu, kurš rakstīja viņai zīmīti "Irshad, one day you'll tell me how you reconcile this kind of insanity with your Muslim faith.", par arābu devumu civilizācijai (mokas kafija, gjitāras un spāniešu sauciens "Olē"). Šīs "origjinālās" intervijas vietā varēja pārtulkot kādu no viņas Web vietnes rakstiem (teiksim http://www.muslim-refusenik.com/ijtihad.html ) - saturiski nekas no tā nemainītos.

Interesanti, ka cilvēks ar tik pārsteidzošiem gara apvāršņiem ķeras pie Islāma reformēšanas. ASV ebreju žargonā to sauc par Chutzpah. Labu veiksmi! :)) Ņemot vērā daudzu rietumu cilvēku priekšstatus par islāmu, viņai iztika būs nodrošināta uz ilgu laiku - nevajadzēs arī jaunus piemērus izdomāt. Pietiks ar mokas kafiju un "Olē!".

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

IM - ahmed 12.09.2007 10:37
Bet kritika, ka par to, ka vīriešiem domas nenobīdīsies uz citām domām ieraugot sievieti "rukū" pozīcijā, - nu gejiem droši, ka nenobīdīsies. Bet muslimiem nav to 8-12% geju, tā ka liela iespēja, ka var arī nobīdīties.
-------------------------------------

Nu tā ideja par tiem dibeniem protams ir laba , bet manuprāt Tu galīgi diskreditē savu islamu novirzot to pamatojumu uz tādām vietām un lietām.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Dita Arāja, politika.lv galv.red.vietn. - ahmed 12.09.2007 09:56
Lūdzu ievērojiet diskusiju kultūru, ar argumentētiem pamatojumiem diskutējot par jautājuma būtību, nevis ar apvainojumiem uzbrūkot intervētajai personai. Pretējā gadījumā Jūsu komentāri tiks dzēsti. Politika.lv viens no mērķiem ir veidot kulturālu interneta diskusiju vidi. Paldies.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ahmed 12.09.2007 04:02
Vispār diezgan smieklīgi, kā viss ko šeit tā biznesmene atstāsta tiek ar atvērtu muti apēsts.

Bet tas ir tikai viņa "naratīvs"...

Par situāciju Islāmā viņa melo, par viņas nozīmīgumu - no smiekliem var nokrist no krēsla, kāpēc tad lai uztvertu nopietni visu ko šī tante saka par savu dzīvi?

Šis viss teksts ir viņas "naratīvs". Muldēšana - latviski...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ahmed 12.09.2007 03:47
Lūk arī tas hadīss par sievieti - imāmu.

report of Abu Dawud on the authority of Umm Waraqah: The Prophet (peace and blessings be upon him) used to visit her in her own home; he appointed a mu’adhin (one who calls the adhan for Prayer) for her, and ordered her to lead the members of her household (in Prayer).”

Tāpēc arī ir Islāma zinātnieki, kuri domā, ka ja sieviete ir ļoti zinoša (kā Umm Varaka), bet viņas vīrs ir jaunais muslims ar mazām zināšanām vai kāds tamlīdzīgs gadījums (piemēram, mazzinošs (bet pieaudzis) dēls), tad viņa var būt imāms šādā jauktā lūgšanā.

Un šis nebūt nav nekāds varas jautājums, bet gan parasta lieta, kad vīrietis ierauga priekšā noliekušos sievieti, tad viņam visādas nereliģiskas domas pašaudās pa galvu. Plus vēl ir šāda Dieva uzruna pravieša sievām (raa) (no kuras mēs visi, pat vīrieši varam gūt mācību kādā ziņā):

(O ye wives of the Prophet! Ye are not like any other women. If ye keep your duty (to Allah), then be not soft of speech, lest he in whose heart is a disease aspire (to you), but utter customary speech.) (Al-Ahzab 33: 32)

Tā mēs nonākam pie idžtīhad un es ticu, ka šo tradīciju vislabāk spēs atdzīvināt vispirmām kārtām tieši tie musulmaņi, kas dzīvo Rietumos, jo viņiem ir privilēģija izbaudīt vērtīgo brīvību domāt, izaicināt un tikt izaicinātiem, nebaidoties no represijām. Tā ir dārga dāvana, kuru izmantojot, es un grupa uz reformām noskaņotu musulmaņu esam aizsākuši Idžtīhad projektu. Tas ir mēģinājums izveidot iekļaujošu tīklu, kas aptvertu musulmaņu reformistus un nemusulmaņu domubiedrus.

Nākotnē Idžtīhad projektā plānojam rīkot globālu eseju konkursu, kur balvu fondā būs stipendijas izglītības turpināšanai un labākie darbi tiks publicēti vadošos starptautiskajos laikrakstos, lai vēstījums par kritiskās domas atdzimšanu islāmā sasniegtu arī nemusulmaņus.

Lūk, pirmajā gadījumā tā tante uzdodas par kādu svarīgu personu, it kā pārējie nezinātu, kas ir idžtihād. Tikai pārējie saprot, ka Islāma izpratne nebalstās uz "to gribu, to negribu", bet gan uz zināšanām. Un cilvēkus, kuri ir speciāli veltījuši savas dzīves šo zināšanu apgūšanai, sauc par Islāma zinātniekiem. Arābiski "ālim" (daudzskaitlī "ulemā"), jeb ālims, ālimi, ulemā. Šis vārds nenozīmē "bārdainis ar rungu". Nē, šis vārds ir izveidots no "ilm" - "zināšanas". Vai jūs ieguldītu savu naudu projektā, kurā jāuzbūvē 40 stāvu ēka bez arhitekta un bez kompetentiem celtniekiem? Vai tad tiešām ar tādiem primitīviem piemēriem jāpaskaidro zināšanu svarīgums?

Kā gan var izteikties par to, kas ir Islāmā, ja nezina, kas ir Islāmā?

Un labi parāda, ka par spīti atstrādātai valodai, Iršada Mandži arī norāda, ka viņas vēstījums par "kristiskās domas atdzimšanu islāmā" tiek informēts ARĪ nemuslimiem...

Īstenībā viņa ir paredzēta tikai nemuslimiem. Tie, kas dzīvo rietumos, tie ar sparīgu mēdiju reklāmu, ir viņu pamanījuši, bet viņu neviens (izņemot dažus pseido un deviantos) viņu neuztver par pilnu un tik pat klausās viņu sakarā ar Islāmu, cik viņas draugu Salmanu Rušdī.

Arī nākamais citāts norāda uz viņas lielo draudzību ar tiem, kuri nicina un ienīst Islāmu. Kopš kura laika muslimiem būtu svarīgi nemuslimu meli par Islāmu? Vai mums ar viņiem jākonsultējas? Viņi nav bijuši pietiekami godīgi un objektīvi, lai atzītu Islāmu. Ko gan mēs no viņiem varam saklausīt? Lai jau tā lezbiete kopā ar savu draugu Salmanu Rušdī un tamlīdzīgiem "meklē" skaidrojumus Dieva un Dieva pravieša vārdos...

Mēs, musulmaņu un nemusulmaņu liberāldemokrāti, meklējam skaidrojumu Pravieša Muhameda vārdos, kas vēsta, ka viedokļu dažādība ir Dieva žēlastība.

Hadīss, ka "Dažādība viedokļos ir Dieva žēlastība" nav autentisks. Tam ir vai nu pārrauta ziņotāju ķēde, vai arī tāda iztrūkst vispār. Par viedokļu dažādības plusiem var lasīt augstākieliktajos linkos, bet šis ir neautentisks hadīss.

Politiķu līdzīgi kā žurnālistu un sabiedrības pārstāvjiem reakcija ir pretrunīga. No vienas puses, viņi (nemusulmaņi) ir skeptiski un uzskata, ka musulmaņiem ir jāmainās. Kad es stāstu par Idžtīhad projektu, kas jau notiek ar mērķi veicināt reformas, pirmā reakcija bieži vien ir „nekas jau tāpat nemainīsies, kam gan tas viss”. Esmu sapratusi, ka dusmīgi un dogmatiski musulmaņi ir tikai daļa no problēmas, otra daļa ir pesimistiski vai pat ciniski noskaņoti nemusulmaņi, kam liekas, ka cerība ir zudusi. Mēs viņus cenšamies pārliecināt par pretējo.


Skat, šai lezbietei uztrauc vai viņas biznesa projektu uz Urrā paņems rietumos. Tā jau ir, ka īsti paši tam neticat, bet izmēģinat pat šos izmisīgos melus. Jūs taču zināt, ka viņa nav muslima. Sakiet - vai tad viņa izlikās un skaitīja lūgšanas? Visās šajās dienās, kad šī lezbiete bija Rīgā - vai kāds redzēja viņu tēlojam skaitot lūgšanas? Vai varbūt viņa skaitīja kopā ar Eldaru Mamedovu? Un viņa bija imāms - lūgšanu vadītājs?

:-))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Garīdznieks skaidroja, ka mana grāmata ir izraisījusi lielākas debates musulmaņu pasaulē nekā jebkāds terorisms, kurā apsūdzēts bin Ladens.

Nu ko tā tante muld. Mēdiji ir cītīgi izreklamējuši, un es (ar manu interesi par Islamafobiju) viņu zinu. Bet šķiet, ka no latviešu muslimiem varētu būt arī vienīgais... Kanādā protams, ka viņa ir izreklamēta. Bet vai ārpus kanādas daudzi rietumu muslimi (izņemot tie, kuri īpaši seko islamafobijas ākstībām) viņu zina? Ļoti šaubos.



Šī tante, kad daži dānijas stulbenīši vēlējās paņirgāties par muslimu jūtām un uzzīmējas dažādas pļackas, kuras nosauca par pēdējo Dieva pravieti, tad viņa šos atbalstīja.

Tā ir viena no pazīmēm, kas liecina, ka viņa tikai izliekas par muslimu. (lezbisma aizstāvēšana nenoliedzami viņu izmet ārā no Islāma, tāpat kā draudzēšanās ar salmanu rušdī.)

Tāds nu ieskats šī sviestainajā intervijā, kurā nemuslima - lezbiete biznesmene, izliekas par nozīmīgu Islāma zinātnieku, kurš no veiks kaut kādu iedomāto reformu Islāmā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ahmed 12.09.2007 02:56
Iršada Mandži nav muslima. Viņa ir nemuslima - biznesmene. Tādi cilvēki kā viņa ir dzirdēti daudz, bet šī kaitina, jo dēvējas par muslimu. Tāpēc viņa nav vienkārši nemuslima, bet gan liekule. Dēvēties par supermuslimu, bet nebūt - liekulība ir lielāks noziegums kā neticība.

Iršada Mandži nav muslima, un to var pateikt daudzu iemeslu dēļ. Piemēram, viņa ir praktizējoša lezbiete, kura saka, ka Islāmā lezbisms nav aizliegts. Tie ir skaidri meli.

Ja sieviete ir vienkārši lezbismu praktizējoša, bet atzīst, ka Islāmā tas ir aizliegts un ka lezbisms ir slikts, tad viņa ir grēkojoša muslima. Dumpīga, smagi grēkojoša, bet tas vēl neizmestu šo piemēra sievieti ārā no Islāma. Bet Islāma daļas noliegšana - tā ir atkrišana no Islāma.

Viens no viņas draugiem ir Salmans Rushdie ("Rush-to-die" kā teica Ahmeds Dīdats). Viņš savā darbā izteica briesmīgus aizvainojumus daudziem Dieva praviešiem, un Muhameda (saas) sievām (raa), kurām Kurānā ir dots simboliskais statuss "Ticīgo mātes". Vai tad kāds ticīgais apvainos šīs diženās sievietes? (Palasiet, ko Salmans Rusdī uzrakstīja tajā pašā grāmatā par visām rietumu sievietēm.)

Mandži draudzējoties ar no Islāma izkritušā, muslimu ienaidnieku, Rušdī, tikai parāda kāda viņa ir "muslima". No Islāma viedokļa ir aizliegts draudzēties ar šādiem cilvēkiem.

Lai nu paliek skaidrais, ka viņa nav nekāda muslima, un jūs to zināt.

Šī biznesmene jums (un Dienai) sprauž batonus acīs runājot par idžtihādu un viedokļu daudzveidību Islāmā. Viņa uzdodas par idžtihāda flagmani? Nokrist no zemes aiz smiekliem.

Lūk pavisam "basic level" par to, kas ir "idžtīhād":

Ijtihād explained:
http://www.islamtoday.com/show_detail_section.cfm?q_id=318&m...

Šeit pat varat izlasīt Islāma zinātnieku (Islāma zinātāju) viedokli grāmatā par to, kas un kā un kam ir Idžtihāds:

Who Should Perform Ijtihad / Shaykh Salman al-'Awdah
http://www.load-islam.com/display_more.php?type=ebook&catego...

Nedaudz par viedokļu atšķirībām starp Islāma zinātniekiem (un nevis katru nekompetentu tirgus vai grantēdājtanti):

Is Disagreement Something Bad?
http://www.islamtoday.com/showme2.cfm?cat_id=30&sub_cat_id=5...

Numerous Paths
http://www.islamtoday.com/showme2.cfm?cat_id=30&sub_cat_id=6...

The Disagreements of the Scholars are a Mercy
http://www.islamtoday.com/showme2.cfm?cat_id=2&sub_cat_id=87...

Pat es savos amatieriskajos centienos nokritizēju šīs tantes veikto maldināšanu, kuru labprāt klausās Islāma nīdēji un tie vājie muslimi, kuri kaut kādā mērā nevēlas ievērot kādu Islāma daļu un tā vēlas sevi apmānīt.
http://www.forum.islammuslim.lv/viewtopic.php?pid=1455#p1455

Jāsaprot, ka šī uzmanība, kuru rietumu mēēēdiji velta šai tantei, nav ievietojama nekur citur kā islamafobijā (man labāk patīk ne tik dzejisks vārds kā Islāma nīšanā). Jo tie cilvēki tā ienīst Islāmu, ka gatavi klausīties jebkādas nejēdzības, paši zinot, ka to, ko viņa stāsta, tas nav nekāds Islāms (lai gan acīmredzams, ka tante ir satrennējusies runāt samērā uzmanīgi). Jūs zināt, ka tas nav nekāds Islāms, un ka šī lezbiete nav nekāda muslima, bet gan biznesmenis. Tomēr, jūs nīstat Islāmu tik ļoti, ka gatavi reklamēt šo tanti 0,02% cerībā, ka tam būs kāda ietekme, lai muslimi, kuru reliģiju jūs ienīstat, lai viņi deviējas prom no Islāma uz kaut kādiem maldiem. Un tas būtu pat nejēdzīgāk geju baznīcas, kuras ir skaidrā pretrunā ar Bībeles tiešajiem norādījumiem...

Nedaudz kritika no tantes intervijas:

avīžraksta izgriezums ar ziņu par septiņpadsmitgadīgu meiteni Nigērijā, kura bija apsūdzēta par seksuālām attieajiem sakariem pirms laulībām. Par spīti septiņām liecībām, ka tā ir bijusi izvarošana, vietējās varasiestādes saskaņā ar šariata likumiem piesprieda meitenei simts pletnes cirtienus

---------------

Šī nemuslima speciāli izvelk visas nejēdzības, kas notiek/notikušas muslimu sabiedrībās, lai tās melīgi piedēvētu Islāmam. Kāds sakars nepareizam tiesas lēmumam ar Islāmu? Ja runā par tiesas sistēmu, tad Latvijā (un rietumos) vajadzētu paklusēt. Šī tante tikai grib kaut kādu problēmu piesiet Islāmam.

„Kas vēl islāma vārdā šodien tiek nodarīts cilvēktiesībām?”

---------

Skat, šī tante ir uztvērusi biznesa nišu - mūsdienu elkdievību - "cilvēktiesības". Kāpēc tieši šis koncepts un nevis kāds no citiem 300 svarīgiem? (Starpcitu - vai Taisnīgums ir cilvēktiesībās? Un vai šī cilvēktiesība ir rietumu tiesu sistēmā?)



Kad es pametu madresu, lai pati pētītu islāmu, es atklāju, ka pravieša Muhameda laikos sieviete vadīja lūgšanas. Madresā par šo faktu mums neviens nestāstīja. Tātad ir bijis precedents, un no tā izriet jautājums, kāpēc mums regulāri stāsta, ka sievietes nevar vadīt lūgšanas? Atbildei nav sakara ar islāmu, tā meklējama arābu kultūras tradīcijā, kas saistīts ar izpratni par godu. Sievietēm ir iestāstīts, ka viņas nedrīkst vadīt jauktu dzimumu lūgšanas, jo šajā procesā, kad vadītājai jānoliecas lūdzēju priekšā, viņas, atvainojiet, dibens tiktu izsliets gaisā, un vīriešiem būtu grūti koncentrēties uz dievvārdiem, jo viņi pievērstu uzmanību sievietes ķermenim.

Mana problēma ar šo argumentu ir tāda, ka tas traktē vīriešus kā bērnus, kas nespēj kontrolēt savu uzvedību. Ja pastāvīgi pret lielu cilvēku grupu — šajā gadījumā pret vīriešiem — izturas kā pret mazgadīgiem un vājiem, tas automātiski viņos rada divas lietas: upura mentalitāti (un tad nav brīnums, ka islāmticīgo vīriešu vidū tik izplatītas izjūtas ir dusmas) un visatļautības apziņu (ja reiz viņi var nesodīti atļauties jebko un nav jābūt atbildīgiem par savu rīcību).

-----------

Melīgā tante atkal izmanto orientālisma retoriku, ka "tie tur" ir emocionāli, atbildību nest nespējīgi puscilvēki.

Bet kritika, ka par to, ka vīriešiem domas nenobīdīsies uz citām domām ieraugot sievieti "rukū" pozīcijā, - nu gejiem droši, ka nenobīdīsies. Bet muslimiem nav to 8-12% geju, tā ka liela iespēja, ka var arī nobīdīties.

Ir autentiski hadīsi, kuri norāda, ka šāds apsvērums ir ticis norādīts Islāmā. Piemēram, šis:

Abu Huraira said: The best rows for men are the first rows, and the worst ones the last ones, and the best rows for women are the last ones and the worst ones for them are the first ones.

Jāsaprot, ka tajā ir domāts tieši lai muslimi masdžidā neuzvestos tā kā kristiešu jaunatne baznīcas pēdējos solos pirms dažliem gadsimtiem.

Bet Islāma prakse ir, ka sieviete var vadīt citas sievietes lūgšanā: The hadith of `A’ishah and Umm Salamah (may Allah be pleased with them). `Abdur-Raziq (5086), Ad-Daraqutni (1/404) and Al-Bayhaqi (3/131) reported from the narration of Abu Hazim Maysarah ibn Habib from Ra’itah Al-Hanafiyyah from `A’ishah that she led women in Prayer and stood among them in an obligatory Prayer. Moreover, Ibn Abi Shaybah (2/89) reported from the chain of narrators of Ibn Abi Layla from `Ata’ that `A’ishah used to say the Adhan, the Iqamah, and lead women in Prayer while standing among them in the same row. Al-Hakim also reported the same hadith from the chain of narrators of Layth Ibn Abi Sulaim from `Ata’, and the wording of the hadith mentioned here is Al-Hakim’s. Furthermore, Ash-Shafi`i (315), Ibn Abi Shaybah (88/2) and `Abdur-Raziq (5082) reported from two chains of narrators that report the narration of `Ammar Ad-Dahni in which he stated that a woman from his tribe named Hujayrah narrated that Umm Salamh used to lead women in Prayer while standing among them in the same row. The wording of `Abdur-Raziq for the same hadith is as follows: “Umm Salamah led us (women) in the `Asr Prayer and stood among us (in the same row).” In addition, Al-Hafiz said in Ad-Dirayah (1/169), “Muhammad ibn Al-Husain reported from the narration of Ibrahim An-Nakh`i that `A’ishah used to lead women in Prayer during the month of Ramadan while standing among them in the same row. Further, `Abdur-Raziq reported (5083) from the narration of Ibrahim ibn Muhammad from Dawud ibn Al-Husain from `Ikrimah from Ibn `Abbas that the latter said, “A woman can lead women in Prayer while standing between them.”



Bet lai šī tante neizlec ar kārtējo lapšu-nauši.

Ir hadīss, kurā ir teikts, ka kāda sieviete bija imāms (lūgšanu vadītājs) savās mājās, un tur ir pieminēts, ka viņai bija muezins. Tur nav teikts vai muezins piedalījās šajās lūgšanās, utt.

Ir daļa Islāma zinātnieku, kuri uzskata, ka tas ir atļaujams, ka sieviete vada kopējās lūgšanas. Arī tādi diži klasiķi kā at-Tarabi un Ibn- Kajjims. Citi (arī klasiķi) - vairums uzskata citādi. Tā, ka nevajag cept, ka šī tante ir pateikusi ko jaunu. Tomēr lielāka daļa Islāma avotu zinātāju nenonāca līdz šādiem secinājumiem. Bet tāda tante liek kāpostlapas uz galvas rietumiem izliekoties, ka viņa nu piedāvā kaut ko nedzirdētu un ka tūlīt viss Islāms mainīsies...

Saistītie raksti

Welcoming liberal Islam opendemocracy.net

Iršadas Mandži mājas lapa muslim-refusenik.com

Citi autora darbi
Krista 1284

Ar ko nosist politiķi 18 Autors:Krista Baumane

Krista 1284

Netīrais grāvis 9 Autors:Krista Baumane

Krista 1284

Astoņpadsmit 8 Autors:Krista Baumane