Informācija medijiem par Providus vēlēšanu monitoringu provizoriskajiem rezultātiem

Sabiedriskās politikas centrs Providus aicina iepazīties ar svarīgākajiem partiju finanšu un mediju satura monitoringu rezultātiem.

Iesaki citiem:

Sabiedriskās politikas centrs Providus aicina iepazīties ar svarīgākajiem partiju finanšu un mediju satura monitoringu rezultātiem.

I Partiju tēriņi

Monitoringa dati rāda, ka neviena no partijām pagaidām nav pārtērējusi likumā atļauto priekšvēlēšanu tēriņu limitu - 282 560 latus.

II Ventspils pašreklāmas

Ventspils institūcijas - Ventspils Dome un Ventspils Attīstības aģentūra -  medijos ir izvietojušas milzīgu pilsētas pašreklāmas apjomu.  Pat ja šīm reklāmām nepiemēro īpašos politisko reklāmu izcenojumus, šīs kampaņas aptuvenās izmaksas (sākot ar 1.jūniju) varētu būt pārsniegušas 350 000 latu, kas ir būtiski vairāk nekā jebkura partija drīkst tērēt savā kampaņā.

Ventspils pašreklāmas kampaņas intensitāte bija samazinājusies pēc tam, kad Ventspilī beidzās pilsētas svētki, taču kļuva vēl intensīvāka dažas nedēļas pirms vēlēšanām.  Paralēli televīzijā ir redzami ZZS reklāmas klipi, kas vizuāli ir ļoti līdzīgi par Ventspils budžeta līdzekļiem sagatavotajiem materiāliem. Vismaz vienā no par Ventspils domes līdzekļiem apmaksātā reklāmā, kas izvietota presē, publicētas ZZS premjera amata kandidāta A.Lemberga pārdomas par citām Latvijas partijām. Līdz ar to Providus uzskata, ka Ventspils pašreklāmas kampaņa īsi pirms vēlēšanām ir uzskatāma par nelikumīgu administratīvo resursu izmantošanu priekšvēlēšanu mērķiem, kā arī par nelikumīgu priekšvēlēšanu aģitāciju, kuras mērķis ir spēcināt ZZS kampaņas vēstījumus.

III  Puaro reklāmas

Interneta portāls puaro.lv laika posmā no 1.septembra līdz 11.septembrim televīzijas kanālā LNT ir izvietojis 48 minūšu reklāmas kopapjomu, kura izmaksas varētu būt ap 40300 latiem.   Reklāmas kampaņa turpinājās pat pēc tam, kad Nacionālā elektronisko un plašsaziņas līdzekļu padome šīs reklāmas pasludināja par nelikumīgu slēpto reklāmu. 

Providus uzsver: ikvienam ir tiesības izvietot politiskās reklāmas, cildinot vai kritizējot kādus politiķus. Taču šī portāla izvietoto reklāmu kontekstā (negatīva informācija par ZRP, Vienotību un Šlesera reformu partiju LPP/LC) varētu būt pārkāptas šādas likuma "Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas  vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām" normas:

1. medija pienākums paziņot, kurš ir šo reklāmu apmaksātājs (7.panta trešā daļa; 29.pants);

2. ja reklāmu izvietotājs nav kāda no partijām, tad pienākums nepārsniegt trešajām personām  noteikto 3000 latu reklāmas izvietošanas limitu (31.panta 2.daļa);

3. raidorganizāciju pienākums uz politiskajām reklāmām attiecināt NEPLP atsūtītos un padomes mājas lapā atrodamos īpašos politisko reklāmu izcenojumus (30.panta 4.daļa)

4. 27.1 pantā noteiktais pienākums ne vēlāk kā nākamajā darbadienā pēc reklāmas līguma noslēgšanas nosūtīt KNAB paziņojumu par šo līgumu.

IV Slēptās politiskās reklāmas

Laika posmā no 19.augusta līdz 6.septembrim slēpto politisko reklāmu monitoringa projekta ietvaros mediju saturā atklāti 182 raksti, intervijas vai sižeti, kas rada šaubas par to, vai tā ir patiesa žurnālistika, vai kādas partijas apmaksāta informācija. Vairāk nekā puse šādu gadījumu parādās par vienu partiju apvienību - proti, Saskaņas Centru (96 gadījumi),  33 gadījumi -  par ZZS. Par pārējām partijām šādu mediju materiālu ir mazāk nekā 10.  Salīdzinot ar 2010.gada monitoringu, var pamanīt iepriecinošu tendenci: proti, iespējamo slēpto reklāmu skaits ir samazinājies gandrīz uz pusi.

V Partiju, kandidātu publicitāte un mediju darba sabalansētība.

Pēc Providus pasūtījuma LETA Mediju monitoringa veiktais  mediju satura līdzsvarotības monitorings rāda, ka laika posmā no 19.augusta līdz 12.septembrim mediji kopumā visvairāk ir atspoguļojuši šādas partijas (publikāciju, sižetu skaits):

Visvairāk negatīvā gaismā ir tikusi atspoguļota Zatlera Reformu partija, visvairāk pozitīvā gaismā – Saskaņas Centrs. Ar atsevišķiem izņēmumiem, kopumā mediju darbs pirmsvēlēšanu periodā ir vērtējams kā sabalansēts.

20 visbiežāk atspoguļotie kandidāti bija šādi (publikāciju, sižetu skaits):

 

Mediju satura monitoringus  finansiāli atbalsta Sorosa fonds – Latvija Tiesiskas valsts programmas ietvaros. Plašāka informācija par Sorosa fonda – Latvija atbalsta virzieniem pieejama internetā www.sfl.lv 

Sīkāka informācija: Iveta Kažoka, Sabiedriskās politikas centra Providus pētniece. 67039361; iveta@providus.lv

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!