Atslēgvārdi:

Guļošs cilvēks uz ceļa. Ko darīt? 14

Šodien pamanījos nokļūt reāli stulbā situācijā, no kuras gan guvu labu ieskatu tajā, kā Latvijā darbojas ātrā palīdzība un ārkārtas situāciju dienests 112.

Iesaki citiem:

Vārdu sakot, braucu pa Rīgas-Jūrmalas veloceliņu un klausos pokdāstus. Tieši pusceļā starp Babītes un Priedaines stacijām uz veloceliņa guļ cilvēks. Normāli saģērbies, vecumā kaut kur ap 25-30, bez riteņa. Velobraucēji rūpīgi brauc viņam apkārt. Pulkstens ap 19-20, drīz būs tumsa.

Apstājos. Uzrunāju - nav atbildes. Papurinu aiz pleca - nav reakcijas. Mirkšķina acis, elpo, bet neatbild. Klāt neliecos, lai pārbaudītu, ir vai nav alkohola smakas. No tuva attāluma it kā nejūt.

Apstādinu garāmbraucošus vīriešus, lai guļošo pārstiepj no ceļa uz zāli. Es tikmēr zvanu 112 (šādi uzzinu, ka man bija maldīgs priekšstats, ka uz ārkārtas numuriem tagad tiek atbildēts momentā - nē, joprojām ir jāgaida.) Aprakstu situāciju - saku, ka, visticamāk, alkohols vai narkotikas, bet cilvēks nevar pat parunāt un vajadzīga kaut kāda palīdzība. Mani savieno ar ātrajiem. Tur mani ilgi izprašņā par to, vai guļošais ir vairāk Babītes pusē vai Priedaines pusē. Ceru, ka tas tādēļ, lai izdomātu kā piebraukt, nevis izlemtu par to, kā problēma viņš ir, - Rīgas vai Jūrmalas pašvaldībai. Tiek pierakstīts mans telefona numurs (nekad neesmu sapratusi, kādēļ tas vajadzīgs). Jautāju, vai man ir pašai jāsagaida ātrie. Man tiek atbildēts, ka tas būtu vēlams.

Tikmēr guļošais pārbīdīts uz zāli. Stiepēji saka, ka varot just alkoholu un jāzvana ātrajiem, lai nebrauc. Labi. Zvanu vēlreiz, lai nokonsultētos, ko darīt - varbūt, lai labāk sūta pašvaldību policiju. Man ātrie (cita dispečere) atbild, ka šādā situācijā tomēr pareizāk ir ārsti.

Gaidu.

Ātrie atbrauc diezgan ātri - 10 minūšu laikā. Kāpjot ārā no mašīnas, no ātro darbinieces man tiek adresēta morāle, kuras saturu vērts pārstāstīt. Pirmais visai agresīvā tonī uzdots jautājums, vēl pat neapskatot guļošo: kādēļ izsaucu ātros un nevis pašvaldības policiju- ko te vispār ātrajiem būtu jādara. Saku, ka ne jau es izvēlējos, ar ko 112 mani savieno. Uz to saņemu atbildi, ka man esot vajadzējis tā aprakstīt situāciju, lai nosūtītu pie policijas. Darbiniece beidzot sāk apskatīt (purināt) guļošo - man tiek adresētas replikas, ka, lūk, viņš saulītē sasilis un vispār zālē guļot viņam ir labi. Kad saku, ka ir atšķirība, vai cilvēks pakritis uz asfalta veloceliņam pa vidu vai vienkārši nogūlies zālītē, pretī saņemu fantastisku argumentu, ka vajadzēja iestiept dziļāk zālē vai iemest krūmos. Uzturos tur vēl dažas minūtes, kamēr viņa guļošo purina un mēģina dabūt uz kājām. Tas cilvēks acīmredzami nespēj pateikt nevienu vārdu un pat apsēsties. Dodos prom cerībā, ka ātrie taču nepametīs viņu tur tālāk guļam.

Tāda situācija. Nu un tagad vēlētos saņemt padomu: kā tad šajā situācijā bija vispareizāk rīkoties? No tās darbinieces attieksmes varēju noprast, ka esmu idiote, uzskatot dzērāja likteni par savu problēmu un savu atbildību.

Mans līdzšinējais princips: ja es redzu cilvēku, kurš guļ vietā, kur tas normāli nebūtu sagaidāms (nav pludmale, zāle, uz soliņa), es pieeju klāt un jautāju, vai vajadzīga palīdzība. Ja man atbild, ka nē, tad "atšujos" un eju prom. Ja atbild, ka jā, tad saucu ārstus (kas pat šādos gadījumos brauc negribīgi). Ja man neko neatbild, tad konsultējos ar garāmgājējiem, dažreiz neizsaucu (piemēram, ja stacijā sargs apgalvo, ka tas cilvēks tur guļ regulāri un redzu, ka ir kāds cits, kas pie guļošā paliek un mēģina palīdzēt), bet parasti tomēr drošībai nolemju izsaukt. Jo neko jau nevar zināt - pat ja cilvēks iedzēris, tas nenozīmē, ka pakrišanas iemesls ir tieši alkohols. Un pat ja tas ir alkohols, tas nenozīmē, ka deva nav bijusi nāvējoša.

Pieņemsim, ka es būtu rīkojusies dzelžaini pēc viņas teiktā. Proti, zvanot uz 112, uzstātu, lai sūta pašvaldības policiju nevis, kā viņi izvēlējās, ātros. Labi. Bet vai tādā gadījumā es varu būt pārliecināta, ka tur ir pietiekami kvalificēti darbinieki, kas spētu nošķirt dzīvībai bīstamu slimību/reibuma stadiju no vienkārši dzēruma? Un rīkotos adekvāti (nepieciešamības gadījumā guļošo tiešām nogādājot slimnīcā)? Ja tur nav tādu darbinieku, tad man šobrīd šķiet, ka "ātro" darbinieku nievas un žēlabas par izsaukumu pie "cilvēka, kas sauļojas" diez vai ir pārāk augsta cena mierīgai sirdsapziņai.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (14) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

zhanis 21.05.2011 00:31
Man draugs Rīgas centrā saļima uz ielas dienas laikā. Viņš ir spēka gados, pilnīgs atturībnieks, bet veselība mēdz klibot. Droši vien arī viņam daudzi gāja garām...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

fzss 20.05.2011 20:31
vajag gan būt aktīviem ! vienreiz braucot no pilsātas ieraudzīju pliku puikiņu , apm 6 g. ,skraidot pa ceļmalu. vēlāk apdomājot, noželoju ,ka nezvanīju 112 ,vai policistam , bet saguris braucu tālāk- bet ja nu kāds manijaks patrāpās !!!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

magnitūdis 20.05.2011 18:44
Neviens labs darbs nepaliek nesodīts,dzīves likums.Ja līdzīga situācija notiktu ziemā,tad laba'darba sodīšana notiktu daudz varbūtīgāk!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

No malas 20.05.2011 13:28
Politiskos jautājumos nepiekrītu gandrīz nevienam Jūsu rakstam, bet šajā gadījumā pilnībā "pievienojos Tavam redzējumam".
Es gan būtu pagaidījis vai viņi patiešām neatstāj šo cilvēku guļam zālītē.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ZumZum 20.05.2011 12:02
Nesaprotu, Iveta, Jūsu jautājumu. Jūs šaubāties, ka izdarījāt visu pareizi? Mums vēl un vēlreiz Jums to apliecināt? Labi. Lai iet!

Protams, Iveta, ka Jūs VISU izdarījāt pareizi. Protams, ka ātrās palīdzības feldšere nebija profesionāla. Protams, ja nākamreiz, Iveta, redzat kaut kur gulošu cilvēku, noteikti nebaidieties un sauciet palīdzību, starp citu, arī tad, ja cilvēks guļ uz soliņa. Man kāds radinieks nomira tieši uz soliņa autobusa pieturā. Cilvēki gāja viņam garām un domāja - aizsnaudies, bet, izrādījās, infarkts.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

pt 20.05.2011 11:25
Bet protams, runa taču nav par Tevi, Iveta, bet par savā darbā pārdegušiem mediķiem. Tā kā tas cilvēks tur, visticamāk, negulēja ar nodomu traucēt sabiedrisko kārtību, neatliekamākā palīdzība bija pareizāka izvēle.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

marta 20.05.2011 10:31
Izklausās drausmīgi, bet man, savukārt, ir ļoti pozitīva pieredze ar ātro palīdzību. Braucām ar draugu ar mašīnu, redzējām, kā vīrietis nokrīt pieturā uz asfalta un sasit galvu, bija skaidrs, ka viņš ir piedzēries tāpat kā viņa draugi. Izsaucām ātros, izstāstījām situāciju, sagaidījām. Viņi apskatīja guļošo, laipni runājās, lai gan bija skaidrs, ka tas cilvēks ir pilnīgi piedzēries, pārbaudīja, pateicās mums par izsaukumu un teica, ka nu mēs varot doties tālāk.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Agnese 20.05.2011 10:25
Iveta, Tu esi labs pilsonis un krietns cilvēks! Rīkojies pareizi. Un tas, ka kādai madāmai no ātrajiem nepatīk ņemties ar "it kā" iedzērušiem, nav Tava problēma. LV jau ir problēma gadījumā ar vienu puisi, kuram policija nesniedza palīdzību un pat neizsauca "ātros" un puisis policijas telpās nomira. Pēc divām dienām. Tagad ECT nolēmusi, ka valstij ir jāmaksā puiša vecākiem kompensācija. Bet ko tas dod, ja viss būtu darīts pareizi un būtu izsaukti mediķi, nevienam nekas nebūtu jāmaksā un puisis laimīgs sagaidītu savas vecumdienas. Paldies, ka devi kādam vecumdienas!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Linda 20.05.2011 10:19
Visādiem nīgrajiem darbiniekiem es reizēm saku, ka šobrīd Latvijā ir daudz cilvēku, kas viņu darbu darītu ar smaidu. Īpaši bieži to nākas teikt skolās dežurantēm pēcpensijas vecumā, Rīgas Satiksmes klientu apkalpošanas vietās.
Bet Ivetai - visu cieņu!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Valts 20.05.2011 10:10
Ilgi mēģināju izdomāt, kur varētu piesieties par to, ko Iveta izdarījusi nepareizi. Neko jēdzīgu neizdevās izdomāt :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

kork 20.05.2011 09:41
Mani piedur tā attieksme, dzērājs, narkomāns, lai guļ, jopcik, pie kam pieņēmums jau tiek izdarīts nepārbaudot, kā tur īsti ir.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kārlis Streips 20.05.2011 09:04
Iveta, pilnīgi piekrītu visam tam, ko darīji (izņemot varbūt podcasta klausīšanos uz riteņa -- man personīgi uz riteņa braucot gribas dzirdēt to, kas notiek apkārt). Jo ārstes nevēlēšanās cilvēku apskatīt pēc būtības, nemaz nerunājot par "ieteikumu," viņu mest dziļi mežā, ļoti viegli var rezultēties apstāklī, ka jaunnedēļ avīzē, kura drukā piereģistrētās mirušās personas, kārtējo reizi būs teksts "Nezināms vīrietis, 35." Piekrītu arī Reinim par to, ka par šo gadījumu būtu jāinformē "ātro" vadība. Labi, ka cilvēks atbrauca visai ātri, bet ārpus tā acīmredzot reakcija bijusi neadekvāta, un tas ir ļoti maigi teikts.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Reinis 20.05.2011 08:43
Saprotams, ka rīcība šajā situācijā bija pareiza. Savukārt par rīcību PĒC situācijas - es būtu ieteicis vērsties pie dienesta vadības un izklāsīt situāciju. Ir pilnīgi skaidrs, ka ārste ir rīkojusies neatbilstoši.
Atgādināšu - tikai reaģējot var novērst līdzīgu situāciju atkārtošanos.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

G.D. 20.05.2011 03:03
Padomu nekad neliegšu :) Un tas būtu mazāk rakstīt par muļķīgiem integrācijas jautājumiem, bet sākt interesēties par to, kā tas vispār ir iespējams, ka par saviem nodokļiem mēs saņemam šādu pakalpojumu!? Ja šajos dienestos ir tik ļoti, ļoti mazas algas, ka nav iespējams dabūt normālus cilvēkus, kādā veidā šī problēma tiks risināta? Varbūt labāk būtu ja ātrie atbrauktu pēc 20 minūtēm, bet būtu profesionāļi vai varbūt būtu labāk, ja atbraukušie būtu latviski nerunājoši baltkrievi, bet tomēr profesionāļi? Ja nekas no tā visa, kāds tad cits valdībai ir plāns problēmas risināšanai. Tāds būtu ieteikums...

Citi autora darbi