Atslēgvārdi:

Elektrisko lielumu mērs 1

Svarīgi, ka skolām ir iespēja rakstīt projektus un saņemt Sociālā fonda finansējumu, jo mācību iestādēm tas dod iespēju uzlabot mācību procesu, padarot to atbilstošu mūsdienu prasībām.

Iesaki citiem:

Novecojuši mācību materiāli un tehniskā bāze savulaik bija realitāte arī Viļānu 41.arodvidusskolā, taču pēc Eiropas Sociālā fonda (ESF) finansējuma saņemšanas arodvidusskola izmantojusi iespēju uzlabot elektriķu profesionālās sagatavošanas programmu – šobrīd tiek ierīkoti jauni darba stendi un darba vietas laboratorijās, modernizēta datorklase, kā arī izdoti mācību materiāli, kas tapuši no skolotāju pašu izveidotajiem, ar roku rakstītajiem un mapītēs krātajiem materiāliem.

Īsa informācija par projektu:

Projekta nosaukums:
Profesionālās izglītības programmas “Elektromontāža un elektromehānika” uzlabošana un mācību kvalitātes uzlabošana sākotnējā profesionālajā izglītībā valsts ekonomikai svarīgā nozarē

Projekta iesniedzējs:
Viļānu 41.arodvidusskola

Projekta mērķauditorija:
Jaunieši ar pamatizglītību, kas vēlas apgūt izglītības programmu “Elektromontāža un elektromehānika” un iegūt elektriķa kvalifikāciju

Projekta finansējums:
Ls 30 350

Aktivitāte, kuras ietvaros projekts atbalstīts:
Izglītības programmu uzlabošana sākotnējā profesionālajā izglītībā ekonomikai svarīgās nozarēs

Aktivitāti administrējošā institūcija:
Profesionālās izglītības attīstības aģentūra
Vairāk par projektu

Elektriķu profesionālajā sagatavošanā Viļānu 41.arodvidusskola ir viena no pieredzes bagātākajām skolām Latvijā – programmas pirmsākumi meklējami 1962.gadā. Tomēr, lai bagātā pieredze atspoguļotos mācību kvalitātē, programma arī jāuzlabo un jāmodernizē, turklāt jāseko jaunākajām tehnoloģijām, kas šodien attīstās ļoti strauji. Viļānu 41.arodvidusskolas projekta vadītājs Andris Stafeckis stāsta, ka, ja vispārizglītojošām skolām jaunas grāmatas top ik gadu, tad tādā profesionālā jomā kā elektromontāža un elektromehānika, specializētais aprīkojums un mācību materiāli jārūpē pašu spēkiem. Andris Stafeckis saka, ka esošais piedāvājums ir ārkārtīgi ierobežots un, piemēram, Latvijā nopērkamie darba stendi prasa tādus līdzekļus, kādus skola nevar atļauties ieguldīt pat ar projektu palīdzību.

Gada sākumā uzsāktais projekts arī jau pārvērtis daļu no skolotāju pašu izveidotajiem, ar roku rakstītajiem un mapītēs krātajiem materiāliem specializētās mācību brošūrās, kas brīvi pieejamas gan pašu audzēkņiem, gan citiem interesentiem. “Tas viss jau notika. Skolotāji jau zināja, kas trūkst stundās, un savā brīvajā laikā iespēju robežās vāca materiālus,” stāsta Andris Stafeckis. “Tomēr tagad tas viss ir sakārtots, uzlabots, nācis klāt kas principiāli jauns.” Tika pārveidoti arī vispārizglītojošo priekšmetu materiāli, piemērojot tos specialitātei - matemātikas uzdevumos dominē piemēri par elektrību, angļu valodas mācību izdevumā uzsvars no vispārējiem dialogiem pārlikts uz specialitātei atbilstošiem tekstiem par TV uzbūvi, saules sistēmu u.tml. Arī profesionālie materiāli, piemēram, jauni uzdevumi laboratorijas darbiem, tagad tiek iesieti un izsniegti katram audzēknim.

Pateicoties ESF projektā piešķirtajam finansējumam arodvidusskola varējusi iepirkt mācībām nepieciešamos izejmateriālus - vadus, kabeļus, slēdžus, automātikas elementus, un aprīkot gan skolēnu darba vietas laboratorijās, gan mācību stendus elektrotehnikas teorijas stundām. Šobrīd stundās jau tiek izmantoti pirmie līdzstrāvas un maiņstrāvas likumu stendi, kurus izveidojis skolotājs Sergejs Jermakovs. “Mums projekta uzraugi teica, ka tā vēl nav bijis, ka paši būvē stendus,” piebilst Andris Stafeckis. “Sergejs skolā strādā 40 gadus un jau līdz šim brīvajā laikā bija izveidojis veselu laboratoriju.”

Sergejs Jermakovs rāda jaunizveidoto stendu un stāsta, ka tagad demonstrēt līdzstrāvas likumu ir daudz vieglāk: “Ātri, viss ir vietā, viegli izveidot savienojumu”. Agrāk katrs elements bijis savā plauktiņā, līdz ar to jāskraida un jāliek, un rezultāts bijis daudz neuzskatāmāks. “Tagad tā shēma paliek acu priekšā un nav nekādu imitāciju, viss notiek reāli,” viņš uzsver, jo “mācām ne bērnus, bet nākamos speciālistus”.

Viļānu 41.arodvidusskola tikusi arī pie modernizētas datorklases, kur audzēkņi turpmāk varēs gūt pamatiemaņas darbā ar elektriķa profesijā nepieciešamo un profesijas standartā prasīto AUTOCAD programmatūru. Pakāpeniski tiek datorizēta arī zināšanu pārbaude - dažādi skolotāju pašu izveidotie testi un uzdevumi savadīti vienotā datubāzē.

Andris Stafeckis uzsver – svarīgi, ka skolai ir iespēja rakstīt projektus un saņemt ESF finansējumu, jo skolai tas dod iespējas paveikt nepieciešamās lietas. Šis bija pirmais projekts Viļānu 41.arodvidusskolas pieredzē, bet drīz jau sekos nākamais – janvārī skola sāks līdzīgu projektu automehāniķu programmā. Andris uzsver, ka “skolas uzdevums ir ielikt pamatus”, tādēļ audzēkņiem gan teorētiski, gan praktiski jāapgūst gan elektromontāža, gan ekspluatācija - “no visa kā pa drusciņai, jo nevar zināt, kur cilvēks tālāk aizies strādāt”. Lielākā daļa no skolas absolventiem vēlāk atrod darbu savā specialitātē, kaut arī līdz ar uzņēmumu nespēju piedāvāt pietiekami daudz darbavietu un konkurētspējīgu atalgojumu, jaunieši bieži aizplūst no reģiona, atzīst Andris Stafeckis.


Eksperta komentārs:

Māra Sīmane, "Pārskata par tautas attīstību 2002/2003. Cilvēkdrošība" galvenā redaktore:

Kāda jēga ir profesionālajām skolām, kas strādā ar novecojušu aprīkojumu, metodēm un programmatūru ? Mūsdienīgi elektromontāžas darbinieki un mehāniķi vienmēr būs pieprasīti. Viļāniem izglītības jomā būs salīdzinošas priekšrocības elektrības speciālistu sagatavošanā. Skola izmantoja iespējas lai vecinātu pašmāju inovāciju. Varbūt Jermakova kunga līdzstrāvas un maiņstrāvas likumu stendi noderētu arī citām skolām Austrumeiropā. Tagad speciālistu zināšanas un prasmes sasniegs jaunu kvalitātes pakāpi. Atliek cerēt uz dažādu projektu veiksmi uzņēmējdarbības veicināšanas jomā, lai elektriķiem būtu, kur strādāt Latgalē.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!