Dzimumu līdztiesība – tas ir par mums! 13

Latvijas Dzimumu Līdztiesības apvienība ar ASV vēstniecības Latvijā finansiālu atbalstu laidusi klajā alternatīvu Latvijā iznākošajai sieviešu presei - žurnāla “Palodze” mērķis ir mainīt stereotipus par sievietes lomu ģimenē un sabiedrībā.

Iesaki citiem:

Mēs esam ceļā uz Eiropu. Eiropa ir sieviete. Seno grieķu mīts vēsta, ka Austrumu valdnieka meitu Eiropu nolaupījis Zevs. Leģenda neslēpj to, ka Zevs gribējis iegūt sievieti, bet klusē par to, ko gribējusi un domājusi sieviete.

Ja domājam par to, kāda ir Eiropas sieviete un kāda ir sieviete Latvijā, mūsos reaģē sabiedrībā un tradīcijā esošie priekšstati par to kā viņa izskatās, kustas un jūt modernajā pasaulē. Pasaulē, kurā sieviete, kļūdama aizvien neatkarīgāka un konkurējot ar vīrieti, saņem tikai trešdaļu viņa algas (Latvijā – 70%) un kur 90% privātīpašuma pieder vīrietim, kaut divas trešdaļas darba tajā veic sieviete[1]. Stereotipus un aizspriedumus pret sievieti, lai cik tā ir izglītota un kompetenta, pārvarēt ir grūti. Kaut Latvijā sievietes ir apliecinājušas veiksmīgas karjeras iespēju arī visaugstākajā lēmējvaras un izpildvaras līmenī, joprojām stereotipi tiek kultivēti, galvenokārt ar plašsaziņas līdzekļu starpniecību. Latvijā valdošo sievišķības normu vidū dominē prasība – “prast sevi labi pasniegt, prezentēt”, “būt komunikablai” un “mācēt pielāgoties pārmaiņām”, turpretim vīrietim – “būt principiālam” un tam, kurš “nosaka robežas”. Uzrunājot sievietes dažādās auditorijās Latvijā par dzimumu lomu un līdztiesības jautājumiem, rodas sajūta par paralēlajām pasaulēm pašu sieviešu vidū, kuras viena par otras eksistenci, iespējams, nemaz nenojauš. Runa ir par Latvijas sieviešu uzskatu, vajadzību, viedokļu, gaumes un citām atšķirībām, kuras nav iespējams neievērot un kuras nepieciešams izlīdzināt, ļaujot visām sajust, ka diskusija par dzimumu lomu ir par mums un priekš mums. Eiropa ir dzimumu līdztiesības dzimtene, kur modernā sieviete ir ieguvusi pašapziņu un spēju definēt savas dzīves vērtības. Šobrīd, kad Latvija ir ceļā uz Eiropu, Latvijas Dzimumu līdztiesības apvienība ir īstenojusi ideju par žurnālu “Palodze” kā satikšanās vietu, ideju ģeneratoru, domu un viedokļu forumu jaunām sievietēm.

Jautājums par atšķirībām starp sievieti un vīrieti, par sievišķību un vīrišķību mani mulsina tā pašsaprotamības dēļ. Angļiem ir labs vārds equality – vienlīdzība un quality – kvalitāte. Vīrišķība nav pretrunā ar mīlestību, maigumu un spēju pieņemt citu cilvēku. Lietuviešu sociālantropologs Gintauts Vaitoška formulē iespēju un atbildi: vīrietis - sniedz un pieņem, sieviete – pieņem un sniedz[2]. Šādās attiecībās vīrietis nekļūst tikai durvju atvērējs vai koķetērijas objekts un sieviete nebūs tikai “mājas pele” vai seksuālo vajadzību apmierinātāja. Elementāru saskarsmes iemaņu trūkumu nevar aizstāt ar vēlmi vienam otru mainīt. Latvijas Dzimumu līdztiesības apvienības pozīcija ir rosināt dialogu ne tikai par sievietes tiesībām, bet gan par formālo jeb legālo līdztiesību (kuru nosaka valsts likumdošana) un par reālo līdztiesību (līdztiesība starp sievieti un vīrieti reālajās dzīves situācijās). Ir svarīgi runāt par to, ka modernajā sabiedrībā vīrietim par savām pozīcijām nākas maksāt, un šī cena ir acīmredzama. Eiropā un vairumā pasaules valstu vīrieši mirst 11 –12 gadus agrāk nekā sievietes. Sekojot sabiedrībā definētajam vīrišķības kodam, vīrieši sevi izslēdz no emociju sfēras, līdz ar to no emocionālām attiecībām, neiesaistoties ģimenes dzīvē un bērnu audzināšanā. Vīrieši, kā liecina statistika, biežāk ir arī vardarbības veicēji un smagas vardarbības upuri. Eksperti uzskata, ka tas saistāms ar sociālo stresu un kompensācijas mehānisma trūkumu, jo bieži vīriešiem trūkst atbalsts ģimenē.

Latvijā, dzimumu līdztiesības jomā valstiski tiek piedāvāts princips “atbalstīt”, jo finansu un speciālistu trūkums liedz profesionāli strādāt, bet formāli valstī ir deklarēta dzimumu līdztiesība. Nevalstiskās organizācijas, arī Latvijas Dzimumu līdztiesības apvienība, ir skaidri noteikusi savu gatavību sadarboties ar atbilstošajām lēmējvaras, izpildvaras un pašvaldību institūcijām kā eksperts un kompetenču centrs. Eiropas Savienības direktīvās, kurās kandidātvalstīm tiek izvirzītas prasības, dzimumu līdztiesības jautājumi tiek minēti tūliņ aiz ārvalstu parādiem un cīņas ar nabadzību. Šķiet, dzimumu līdztiesība šodienas Eiropā saistāma ar tām prasībām, ko mūsu laikā izsaka ar atslēgas vārdiem “cilvēka cieņa” un “cilvēktiesības”.

Rosinot domāt par dzimumu lomu sabiedrībā, Latvijas Dzimumu līdztiesības apvienība prezentē žurnālu “Palodze” studentu auditorijās un organizē diskusijas, meklējot atbildes uz jautājumiem par kultūru, izglītību, savas identitātes saglabāšanu nākotnes Eiropas modelī. Līdz maijam plānots organizētas šādas diskusijas Latvijas augstskolās Daugavpilī, Rēzeknē, Liepājā, Ventspilī, Jelgavā un Valmierā.

Žurnāls bezmaksas ir pieejams Latvijas augstākajās mācību iestādēs, kā arī ANO mītnē, Jāņa Rozes izdevniecības un “Zvaigzne ABC” grāmatnīcās. Līdz ar žurnālu lasītājs saņem aptaujas anketu, kura, to aizpildot, nonāk Latvijas Dzimumu līdztiesības apvienībā. Anketas, pieteikumu diskusijai vai citu informāciju iespējams saņemt elektroniski[3].

________________
[1] Zinātnes Vēstnesis, 1999. gada decembris, LZA

[2] Lekcija Viļņas universitātē 14.05.2001. G. Vaitoška ir Viļņas universitātes un Viļņas pedagoģiskās universitātes antropoloģijas pasniedzējs un praktizējošs psihoterapeits.

[3] Žurnāla veidotāji aicina rakstīt uz adresi apvieniba@delfi.lv

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (13) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Diherbal Amazonplus

Obat Ginjal Bocor Pada Anak
Obat Alami Penyakit Ginjal Bocor Amazon Menyembuhkan Penyakit Ginjal Bocor Dengan cara Alami. Tidak ada salahnya untuk mencoba obat ini kemudian saya membelinya sebanyak dua botol di Istana Amazon yang beralamatkan di Jakarta Utara.

Obat Kanker Usus Besar Stadium 4
Amazon Plus memiliki kandungan aktif yang berkarakteristik untuk membersihkan segala varian sel ganas yang hidup di dalam sistem pencernaan terutama pada bagian rektum, jadi Amazon Plus dinobatkan sebagai Obat Herbal yang Mujarab Untuk Penyakit Tumor Usus.

obat tradisional kanker rahim serviks stadium 4
Amazon Plus menjadi jawaban bagi para kaum wanita untuk melawan penyakit kanker rahim yang diidap dalam tempo yang efisien dan efektif untuk mencegah sel kanker serviks hidup kembali. Amazon Plus benar benar adalah Obat Herbal Kanker Leher Rahim yang Mujarab Tanpa Operasi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Miss Linda 15.04.2003 13:18
Patiesībā ir ļoti sarežģīts jautājums par to, ko mēs īsti vēlamies - dzimumu vienlīdzību vai vienādību? Un kur beidzas viens un sākas otrs.

Šis jautājums nav viennozīmīgi atbildams.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Feministe 14.04.2003 15:43
Manuprāt, tas nav jautājums par to, ka ieprieksējās dzimumlomas pilnīgi nekam neder (ja cilvēks netiek uz to vardarbīgi piespiests), bet jautājums, vai tās ir vienīgās un vai nevajadzētu ieviest lielāku dzimumlomu dazādību. Vai vismaz cilvēku toleranci pret tām. Un es nedomāju, ka vajadzētu arī kādu piespiest paklauties jaunajām "lomām", vai iemiesot tās, tacu, ja man to pasai negribas un ja man tas traucē, tad es labprāt vēlētos, ka manu "lomu" akceptē tādu, kādu es to izvēlos. Es gribētu mazāku sabiedrības/cilvēku spiedienu attiecībā uz to, kā man jāizskatās, jāgērbjas, kas man jādara vai nav jādara un ko es vispār varu darīt kā sieviete.Runājot par bērnu kopsanas atvalinājumiem, Latvijā, cik man zināms, tie nesen ieviesti. Tacu ko tas līdz, ja plasāk tiek atbalstītas t.s. "vecās" dzimumlomas, un par vīriesiem, kas nemtu so atvalinājumu, biezi vien smīknātu utt.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Es 13.04.2003 16:42
Kā sieviete neesmu ievērojusi, ka Latvijā šajā ziņā valda nevienlīdzība.

Starp citu, pirms nolemt, ka iepriekšējās dzimumu lomas nekam neder (neder jau arī, bet labāk kaut nedaudz pieturēties pie veciem likumiem, nekā ne pie kādiem), derētu formulēt jaunās. Manuprāt, jāsāk ar to, ka bērna kopšanas atvaļinājums jāpiešķir arī tēviem (t.i., abiem vecākiem).

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Feministe 09.04.2003 19:27
Es gribetu komentet jautajumu par "patriarhalu" dzimumnevienlidzibas izpratni - jeb tas saskatisanu tikai (tradicionali izprastas) politikas sfera, kur (minetie) varas un naudas faktori ir arkartigi butiski. Tas it ka butu "patriarhalais" jeb tradicionali sabiedriba, kura dominejusi viriesi, pienemtais. Otrs skatijums ir pieversanas sim jautajumam, nemot vera t.s. privato sferu - jeb ka dzimumnevienlidziba izpauzas gimene, ikdienas situacijas, vai vardarbiba pret sievieti gimene tiek vai netiek apspriesta "politiska" limeni, vai sievietes darbs gimene tiek novertets ka darbs (nevis ka "majas peles" nodarbosanas). Tacu so skatijumu ari var ievietot pienemtaja "patriarhalaja" dihotomija - tas tad ir "sievietes skatijums". Ka atrisinat so pretrunu?Piekritu gan, ka otra skatijuma pedu raksta nav. Esmu lasijusi ari zurnalu. Mans jautajums zurnala veidotajam un veidotajiem - kuru skatijumu parstav zurnals?Runajot par "visparcilvecisko" skatijumu, kas minets iepriekseja komentara un kas it ka noraditu uz patiesu dzimumvienlidzibu. Manuprat, uzmanibas nepieversana atskiribam (gan socialaja statusa, algas zina, dazadu varas poziciju zina - ari majas) biezi vien ir kalpojusi ka pamatojums dzimumnevienlidzibas uzturesanai dazadas sferas. Seit ari ir pretruna - pieversot uzmanibu (socialajam) dzimumatskiribam, mes, no vienas puses, varam analizet situaciju, bet, no otras puses, turpinam ierasto dalijumu. Ja nepieversam uzmanibu sim dalijumam, var izradities, ka nepieversam uzmanibu dzimumnevienlidzibai.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ilze V. 09.04.2003 18:04
Tik tiešām žēl, ka dzimumu līdztiesība attiecas tikai un vienīgi uz sievietēm, turklāt apstākļos, kad lielākais vairums sieviešu par to vienkārši nedomā.

Un tomēr, ja pieņemam, ka dzimumu vienlīdzība ir kaut kas labs un obligāts Eiropā, tad kāpēc žurnāls tiek definēts kā sieviešu žurnāls?

Pati esmu mūsdienīga sieviete ar zināmām ambīcijām un jāatzīt mani par to ciena un visādi atbalsta, zinu savas tiesības, tomēr esmu sieviškīga un gribu tāda arī palikt.

Bet kāpēc es to vispār saku? Gribu uzsvērt, ka sieviešu tiesību apspriešana tikai sieviešu kolektīvā neko kardināli mainīt nevar. Lielākais vairums sieviešu tik tiešām zin savas tiesības un pašas veido savu dzīvi, kamēr pilnībā tiek ignorēts fakts, ka ir arī vīrieši un arī pašiem vīriešiem ir jāmācās uz sievieti raudzīties kā uz konkurenti, nekā tikai dzīves biedreni, seksuālo partneri un mājsaimniecības vadītāju.

Man ir ierosinājums - rīkot forumu, kura vīriesi apspriestu ar dzimumu nevienlīdzību un diskrimināciju saistītos jautājumus. Garantēju gan jautrību, gan pavisam savdabīgu problēmu traktējumu un jaunu skatījumu (ko starp citu varētu izmantot arī pašas sievietes)

Es personīgi netaisos nekādā veidā apvainot vīriešus, kur nu vēl ar varu iemācīt mani cienīt, ja es to nekādā veidā neesmu izpelnījusies.

P.S. Visiem potenciālajiem kritiķiem - es neesmu pret vienlīdzību, man gluži vienkārši ir apnikusi šī vienlīdzības mērķa sasniegšanas vienpusējība, kā arī uzspiedošais un pamācošais tonis.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Klavs Sedlenieks 09.04.2003 18:00
Liberālei:

Nevaru piekrist, ka nebija nekas teikts par dzimumu lomām dažādās kultūrās: "Eiropa ir dzimumu līdztiesības dzimtene, kur modernā sieviete ir ieguvusi pašapziņu un spēju definēt savas dzīves vērtības"

"varas un naudas pieejamība ir svarīgi faktori, pēc kuriem arī var mērīt vienlīdzību vai nevienlīdzību. Vismaz no politikas zinātnes viedokļa." Varēt jau var. Kritēriji ir vajadzīgi, bet kritēriju izvēle ir politiska. Šajā gadījumā tā atspoguļo patriarhālo vērtību reproducēšanu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Liberāle 09.04.2003 16:37
Domāju, ka šeit nav vieta dzīļākajiem secinājumiem no kultūras antropoloģijas vai pat teoloģijas jomas. Rakstā nekas nebija pateikts par dzimumu lomām dažādās pasaules kultūras. Šeit runa iet par daudz šaurāku tēmu - dzimumu līdztiesību sabiedrībā Latvijas un eiropas apstākļos. Un jā, varas un naudas pieejamība ir svarīgi faktori, pēc kuriem arī var mērīt vienlīdzību vai nevienlīdzību. Vismaz no politikas zinātnes viedokļa.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

grrr 09.04.2003 12:53
Ārkārtīgi īpatnēji - runājam par dzimumu līdztiesību, bet faktiski tikai par sievietēm.

Un ja jūs domājat, ka vīrieši jau nu ir tie, kuriem ir pilnīgi visas tiesības salīdzinājumā ar sievietēm, lūdzu padomājiet vēlreiz - vai tiešām tas tā ir?, pirms to apgalvot.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


waldis 09.04.2003 12:02
Neko diemžēl nezinu par Dieva misiju, ko viņš mums cilvēkiem ir licis šai dzīvē izpildīt. Vienkārši nespēju par nopietniem pieņemt burvju, šarlatānu un meļu, kuri sevi dēvē par Dieva kalpiem Zemes virsū, propogandētās mācības kā vienīgo patieso Dieva gribas skaidrojumu. Personīgas Dieva gribas atklāsmes arī neesmu diemžēl novērojis. Tiesa ir gan citi indikātori, kas varētu liecināt par Viņa gribu. Tie ir dzīvās dabas vērojumi. Cik nu vien mana saprašana ļauj, esmu nācis pie pārliecības, ka katra mūsu galvenais uzdevums ir censties, izmantojot dabas dotās iespējas un mūsu spējas pielāgoties tām, radīt un izaudzināt pēcnācējus, kuri spētu šo procedūru sekmīgi atkārtot. Kurš to nevar, to Dievs soda ļoti bargi - šī ģenētiskā līnija tiek izbrāķēta un noņemta no ražošanas uz visiem laikiem.

Cīņa par vīriešu un sieviešu vienlīdzību vienlīdzības pēc ir absurda pēc savas būtības. Tā rada tādas kroplīgas parādības kā uniseks izpausmes kultūrā, modē, uzvedībā, kā pārmērīgu uzmanības pievēršanu viendzimuma seksuālajām attiecībām un pat to pielīdzināšanu normālai heteroseksuālai laulībai. Tik pat labi varētu uzsākt kustību par vienlīdzību starp spermatozoidiem un olšūnām un pieprasīt: "Katram spermijam pa olšūnai!"

Izsakot frāzi, "sieviete un vīrietis ir vienlīdzīgi" un nepaskaidrojot par kādu tieši jomu vai personas izpausmes un/vai darbības sfēru ir runa, var viegli nonākt pie absolūti aplamiem un, es pat teiktu, cilvēcei kaitīgiem secinājumiem. Neapšaubu, ka sieviete ir tik pat spējīga kā vīrietis gan intelektuālās, gan fiziskā darba jomās (neņemsim vērā tās fiziskā darba jomas, kurās labākus panākumus nosaka vīriešu organismam raksturīgākā lielākā muskuļu masa). Neapšaubu, ka par vienādu darbu, kas veikts vienādi kvalitatīvi abiem dzimumiem jāsaņem vienāds atalgojums, ka ar vienādām spējām apveltītam vīrietim un sievietei jābūt vienādām tiesībām uz darbu, bet apšaubu to, ka sieviete, kura arī izvēlējusies pildīt sievietes bioloģisko funkciju pat apveltīta ar vienādām spējām ar vīrieti, ir arī ar vienādām iespējām. Lai paskaidrotu šo domu minēšu sekojošu stipri vienkāršotu un iespējams vulgāru analoģiju, ja futbolkomandā (pieņemsim ka katrā komandā ir tikai 2 spēlētāji) ir divi dvīņu brāļi (māsas) ar pilnīgi vienādām spējām, talantiem, trenētību, augumiem utt., bet viens nostājas vārtsarga postenī, bet otrs uzbrucēja, tad iespējas gūt vārtus abiem būs pilnīgi nesamērojamas. Jebkuri mēģinājumi panākt vienlīdzību abus noliekot vārtos vai uzbrukumā, beigsies ar katastrofu, kas atspoguļosies uz rezultātu tablo.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

bezvardis 09.04.2003 11:25
Kāda ir doma, liekot žurnālam nosaukumu Palodze? Ņemot vērā, ka raksts sākas ar tādu lingvistiski-vēsturisku exkursu, vai te varētu būt kaut kāds sakars ar to, ka vārds Palodze principā apraksta to, kas ir zem loga (vīr.dz.)? Nu kaut kā šausmīgi patriarhāli sanāk, te man jāpiekrīt Klāvam ;-)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Klavs Sedlenieks 09.04.2003 11:21
Vispār jau interesanti vērot šo patriarhālo dzimumu nevienlīdzības izpratni, kādu proponē šī raksta autore. Doma, ka dzimumiem jāvienlīdzīgojas vienīgi politiskajā sfērā, ir dziļi patriarhāla. Saskaņā ar šo ideju, vienīgi politiskā un ekonomiskā vara publiskajā sfērā ir vērtība. Tāpēc arī vienīgā diskriminācija, kas var pastāvēt ir pret tām grupām, kam nav pieejas šai politiskajai un ekonomiskajai varai publiskajā sfērā. Kāpēc tā? Diskriminācija var notikt arī attiecībā uz citām sfērām - piemēram bērnu audzināšanu un strādāšanu privātajā (ne-publiskajā) sfērā. Ja jūs neskatītos uz dzimumu vienlīdzību ar patriarhālo vērtību acīm, tad neteiktu, ka sievietes ir VISPĀRĪGI diskriminētas, bet gan teiktu, ka viņas ir diskriminētas šajā tradicionāli vīrišķīgajā sfērā.

Eiropa ir dzimumu līdztiesības māte? Diezgan ambiciozs apgalvojums. Domāju, ka te varētu būt runa vienīgi par to, ka Eiropa ir 'dzimumu līdztiesības mūsdienu eiropeiskās izpratnes māte'. Domāju, ka Eiropa kopumā ņemot nav nebūt tā visdzimumvienlīdzīgākā vieta uz pasaules.

"diskusija par dzimumu lomu ir par mums un priekš mums" , t.i., sievietēm.- jauki jauki. Bet nevajadzētu šitik traki uzurpēt terminu 'dzimumu loma' vai 'dzimumu līdztiesība', sakot, ka tas ir tas pats, kas sieviešu tiesības uz labi apmaksātu darbu un piedalīšanos politiskajā procesā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

erela 09.04.2003 10:39
Ļoti labi, ka par šīm lietām tiek runāts. Bet galvenais, manuprāt, ir elementāra sapratne par Dieva kārtību, par katra cilvēka misiju uz šīs Zemes – pilnveidot savu dvēseli labestībā, nevienam un nekam pāri nedarīt.

Erela

Saistītie raksti