Attieksme pret priekšvēlēšanu kampaņas tēriņu ierobežošanu. Latvijas iedzīvotāju aptauja 5

  • Autors:Tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centrs SKDS
  • Organizācija:Providus
  • Gads:2007
  • Valoda:latviešu

Latvijas iedzīvotāju aptaujas rezultāti liecina, ka 68.3% iedzīvotāju uzskata, ka “likumā ir jānosaka, kāda ir maksimālā summa, cik viena partija drīkst iztērēt vienās vēlēšanās.” To, ka “likumā nav jāparedz ierobežojumi, kas nosaka, cik viena partija drīkst iztērēt vienās vēlēšanās,” norādīja 8.9% respondentu. 22.8% Latvijas iedzīvotāji atturējās atbildēt uz šo jautājumu.

Iesaki citiem:

Pētījuma dati liecina, ka respondenti, kuri uzskata, ka likumā ir jānosaka priekšvēlēšanu tēriņu griesti, savu viedokli visbiežāk pamatojuši ar argumentu, ka visiem ir jābūt vienlīdzīgā situācijā (36%). 13% Latvijas iedzīvotāju ir norādījuši, ka negatīvi vērtē politiskās reklāmas ietekmi, uzskatot, ka to vajag mazāk vai nevajag vispār (8%), kā arī paužot viedokli, ka ar reklāmas palīdzību cilvēki tiek maldināti (3%). Citas visbiežāk sastopamās atbildes: tas mazinātu sponsoru/oligarhu ietekmi, korupciju (11.0%), “lai netērē tik daudz naudas” (9.0%), “lai naudu netērē nelietderīgi” (6.1%) un “lai vēlēšanas būtu godīgas” (4.2%).

Respondenti, kuri uzskata, ka likumā nav jānosaka priekšvēlēšanu tēriņu griesti, visbiežāk šo izvēli skaidro, norādot, ka partijas var tērēt cik, grib, jo tā ir viņu nauda (39.7%). 12.6% no šiem Latvijas iedzīvotājiem norāda, ka likumā “griesti” nav jānosaka, jo partijas likumus neievēro. Citi biežāk minētie argumenti par labu ierobežojumu atcelšanai: “lai būtu demokrātija” (9.9%), “no tā nekas nemainīsies” (7.4%), “būs vairāk informācijas” (6.5%), “nav iespējama pilnvērtīga kontrole”(6.5%).

Aptaujas dalībniekiem bija jānorāda, kas, viņuprāt, vislabāk raksturo politisko reklāmu Latvijā. Respondentiem piedāvāja sarakstu ar 5 pozitīviem un 5 negatīviem apgalvojumiem, lūdzot izvēlēties trīs atbilstošākos. Pārliecinoši populārākais Latvijas iedzīvotāju vērtējums par politiskajām reklāmām – tās ļauj “bagātākām” partijām gūt labākus rezultātus vēlēšanās (39.9%). 28.5% minējuši pozitīvu reklāmas aspektu – “politiskā reklāma ir iespēja “jauniem” politiskiem spēkiem iepazīstināt ar sevi.” Gandrīz tikpat bieži norādīti arī tādi aspekti kā “politiskā reklāma vairo partiju atkarību no naudas devējiem” (27%) un “politiskā reklāma novērš sabiedrības uzmanību no aktuāliem jautājumiem” (26%). No piedāvātajiem apgalvojumu variantiem, respondenti visretāk izvēlējās šos: “”vēlēšanas bez politiskās reklāmas nav iedomājamas”(16.3%) un “politiskā reklāma veicina iedzīvotāju līdzdalību vēlēšanās.” (15.5%)

Pētījumu veica pētījumu centrs SKDS no 2007.gada 10.marta līdz 17.martam, aptaujājot 1008 respondentus visos Latvijas reģionos.

(Attieksme pret priekšvēlēšanu kampaņas tēriņu ierobežošanu. Latvijas iedzīvotāju aptauja (789.56 KB)pdf)

Iesaki citiem:

Komentāri (5) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ezis 18.09.2007 00:29
Laiks izbeigt ar netīru naudu apdullināt tautu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Māris 25.04.2007 14:21
Par politiķiem jāizvēlas inteliģenti cilvēki! Nav ¨jēgas no Paula, Kantānes, Ščerbatina u.c. kas tikai tērē tautas naudu. Ja negrib strādāt- steidzīgi jāatkāpjas.Reklamai ¨jābūt valsts apmaksātai-vienādi visām politiskām partijām, vai arī patreiz esošā tautas krāpšāna ar reklāmu jāaizliedz.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


jonis 20.04.2007 23:04
Politologiem aktīvāk un uzbrūkošāk vajadzētu tautai skaidrot kādas priekšrocības būtu, ja partijas tiktu finansētas no budžeta, kadi varētu būt finansējuma noteikumi, cik liels varētu būt finansējums partijai, cik prasītu Ls no budžeta gadā.Jāveido sabiedriskā doma. Jāiepazīstina ar citu valstu pozitīvo pieredzi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Voldis 18.04.2007 00:29
Jauki, ka tauta pārsvarā ir iepazinusi reklāmu spēku un iespējas, un saprot, ka tā maksimāli jāierobežo. Un jānodrošina cilvēku tiesības no tās iedarbības izvairīties.

Bet nākošais jautājums ir par atbildību, kādas sekas iestājas likumpārkāpējiem, kā arī nepatiesas reklāmas autoriem. Vai Latvijas tiesas gatavas anulēt daļu mandātu vai likvidēt partijas, anulējot tām visus mandātus ?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ilmārs Logins (fromlogin@inbox.lv) - fromlogin@inbox.lv 13.04.2007 13:41
Grūti iedomāties labvēlīgāku augsni politiskai (un ne tikai) korupcijai, kā priekšvēlēšanu tēriņu griestu atcelšanu. Diemžēl - valdošās partijas (to sponsori) labi saprot, ka tas ir vienīgais iespējamais variants, kā noturēt varu.

Vara (priekš viņiem) ir vienīgais uzņēmējdarbības veids, kuru viņi pieprot. Tāpēc es nedomāju, ka būs viegli "atraut" šos kungus no šīs pilnās siles.

Lai Jums visiem veicas!



Ilmārs

P.S. Komentāros "delfos" parakstos "Aivengo"

Citi autora darbi