Ar ko reklāmžurnāls atšķiras no žurnāla? 10

Mūsu birojs pasūta vairākus laikrakstus, kuriem līdzi nāk arī pielikumi. Šajā ziņā žurnāls Māja - NRA pielikums ir viens no tiem, kuru vienmēr izpētu, jo atrodu žurnālistiskās ētikas kontekstā diskutablus materiālus.

Iesaki citiem:

Parunāju par to virtuvē ar kolēģiem, kas nodarbojas ar politisko partiju monitoringu, parunāju ar tiem, kuri darbojušies PR jomā un nolieku. Tomēr pagājušās nedēļas MĀJA mani patiešām teju nogāza no kājām. Piebildīšu vien tiem, kas nezina - žurnāls MĀJA nav bezmaksas pielikums, to var abonēt vai nu kopā ar NRA, vai atsevišķi, gadā maksājot 21 latu.

Šīs nedēļas žurnālā no satura rādītājā minētajiem 19 rakstiem (ieskaitot horoskopu un bilžu mīklu) 9 identificēju kā reklāmrakstus vai reklāmas materiālus. Dažreiz tie bija identificējami, bet dažreiz nē un par to tad arī tālāk parunāsim.

Pirmkārt, es neapgalvoju, ka reklāmrakstiem nav jābūt. Tiem ir jābūt, jo palīdz uzzināt par jaunām precēm un pakalpojumiem. Tomēr tiem ir jābūt lasītājam skaidri redzamā vietā identificētiem kā reklāmrakstiem vai reklāmai. Vai arī vēl labāka doma ir uzrakstīt par jauno produktu, bet pieminēt arī citus šajā jomā esošos.

Es saprotu, ka laiki nav viegli un runā, ka žurnālistikas studenti, kurus rada universitāte, lielākoties neesot nekādi spīdekļi. Tāpēc labs risinājums ir ļaut pusi žurnāla uzrakstīt PR aģentūrām - i naudiņa ienāk, i žurnālā vairāk kā 5 lapas, i žurnālistiem nav jāmaksā. Abzolūts, kā tagad reklāmās saka - WIN WIN.

Nu ko - tagad ejam cauri žurnālam.

Pēc pirmā raksta par mājokli ir šis raksts zem sadaļas Būvniecība - par Botāniskajā dārzā realizētu projektu. Sabiedrība tiek informēta par patiešām lielisku projektu, tomēr zinot, kā tas notiek ar publicitātes materiāliem ES finansētos projektos, esmu gatava likt galvu ķīlā, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ne tikai radīja šo interviju, bet arī apmaksāja tās izvietošanu žurnālā. Interesanti, noderīgi, bet kur rakstīts, ka tas ir reklāmraksts?






Tad pa vidu intervija un nākamais ir raksts, kurš (lasīt sīkā drukā stūrītī esošo paskaidrojumu) sagatavots sadarbībā ar KGK. Sadarbība laikam nozīmē - viņi uzrakstīja un apmaksāja 2 lapas žurnālā, vai ne? Jo rakstā ir tikai par lielisko Defa WarmUp auto apsildi, ko sakritības pēc arī piedāvā KGK.




Nākamais raksts zem sadaļas Būvniecība ir par instrumentu komplektiem. Fotogrāfijā ir tikai BOSCH instrumenti kā piemērs, pie ekspertiem intervēts Robert Bosch SIA speciālists. Rakstu papildina BOSCH reklāma. Zem raksta sīkā drukā - raksts sagatavots sadarbībā ar Robert Bosch SIA.



Tad seko materiāls zem sadaļas 'Nekustamais īpašums. Drošība', sīkiem burtiem zem raksta lasu, ka 'reklāmraksts tapis sadarbībā ar SIA Koblenz drošība'. Rakstu papildina Koblenz reklāma.






Dzīvesstila sadaļā visi 7 (!!!) raksti ir reklāmaraksti. Šis ir par piena kosmētiku, zem raksta sīkiem burtiem rakstīts, ka 'reklāmraksts tapis sadarbībā ar SIA Cita lieta'. Rakstu papildina Dairy Spa reklāma.








Nākamais - par Dzintara smaržām. Nekur uz lapas neatradu identifikāciju, ka šis ir reklāmraksts, lai gan ... spriediet paši.










Šis atvērums ir viens no filigrānākajiem. Tajā ir raksts, kurā konstatēta nervozitātes problēma ziemas periodā. To papildina Silvanola reklāma un eksperta (pārsteigums - arī no Silvanola) viedoklis, kas identificēts kā reklāmraksts.









Arī nākamais ir identificējams kā reklāmraksts, jo Vita noteikti nav vienīgā vieta, kas nodrošina, ka sieviete uz dzemdībām dosies droši.










Reklāmraksts, kurā aptautāti jūsmīgi kursu apmeklētāji.










Jautājums ir - vai ir pieņemami, ka cilvēki maksā par žurnālu tā tradicionālajā izpratnē (informācija, žurnālistu darbs), bet saņem reklāmas materiālus, 2 intervijas un horoskopu? Vai lasītāji vispār pamana to, ka tie ir reklāmraksti (jo norādes ir sīkākajā iespējamajā fontā)? Vai pie reklāmraksta ir ētiski norādīt, ka 'raksts tapis sadarbībā ar...'?

Un visbeidzot - vai žurnāls Māja savus lasītājus uzskata par muļķiem?

Ejam cauri žurnālam

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (10) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


janis 15.12.2011 22:51
Lai ir reklāmraksti, nav žēl. Jo tie jau arī patērētājiem pasaka kautko jaunu. Uzņēmumos strādā daudz gudru ekspertu, kuriem ir ko teikt. Un ne tikai par jaunajiem produktiem. Nekas pret tiem nav iebilstams. Bet tikai pareizā proporcijā ar nereklāmas materiāliem. Tā ir arī pasaules pieredze, ja runājam par glancētajiem žurnāliem ar komerciālu ievirzi (mājas aprīkojums, skaistumkopšana, mode, auto utt.) Nekrīzes laikā optimālā proporcija - 2/3 neitrālo materiālu, 1/3 - reklāmas. Tagad ekonomiskās krīzes laikā proporcija nav laba. Un tas ir saprotams. Ar to "slimo" daudzi padomu un sieviešu žurnāli. Tā ir tāda izdzīvošanas politika. Var just, ka autore neko nezina par izdevējdarbību kā biznesu, nekad nav strādājusi ar reklāmdevējiem un reklāmas, PR aģentūrām. Autore nav pamanījusi, ka izdevējdarbības biznesā arī nav tie vieglākie laiki. Politikas zinātnes maģistrei būtu jācenšas pētīt kopējās tendences un jāprot analizēt kontekstu, nevis jābrīnās 1.kursa studentes stilā, radot iespaidu par pasūtījuma rakstu, kas "uzrakstījies" laikā, kad notiek abonēšanas kampaņa.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

degvīns 15.12.2011 17:32
Man par prieku neko nevajag darīt. Vai arī vajag darīt - paņemiet to pašu NRA pielikumu, bet ne vienu un pārējo izdevumu pielikumus - tā saucamos žurnālus, piemēram, "Praktiskais latvietis" , jo citādi iznāk mēslu kraušana vienā dārza stūrī. Kā jau es teicu; curik, curik.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Alpaka Cukurgalva 15.12.2011 12:27
Un tagad liriska atkāpe, kuru, cerams, lasa Anda Rožukalne, RSU žurnālistikas programmas galva. nra.lv mājas lapā atradu, ka Mājas galvenā redaktore joprojām ir Māra Matisone. Matisone vēl pirms pāris gadiem noteikti lasīja lekcijas RSU topošajiem žurnālistiem par ziņu žurnālistiku, daudzi studenti bija par šo priekšmetu neizpratnē. Interesanti, kā ir šobrīd, vai vēl viņa lasa?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

linda. 15.12.2011 12:03
Degvīnam par prieku nākošajā rakstā paanalizēšu kādu citu žurnālu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

degvīns 15.12.2011 10:25
Ceru, ka autore tikpat izsmeļoši pabraukās arī pa citu dienas laikrakstu (Diena, Latvijas avīze) tā saucamajiem nedēļas pielikumiem, bet faktiski žurnāliem citādi curik, curik un viens grēkāzis rokā. Ja runājam nopietni, tad reklamēšanu var piesiet arī katrai otrajai intervijai it sevišķi tad, ja tā skar kāda konkrēta uzņēmuma, zemnieku saimniecības vai bankas darbību. Starp citu, kāda nozīme vai piebilde par reklāmu vai sadarbību ar rakstā skartās tēmas varoņiem ir maziem vai lieliem burtiņiem? Sliktākais ir fakts, ka liela daļa šo tā saucamo žurnālu ir neinteresanti un bieži vien diezgan nebaudāmā valodā uzrakstīti (tas gan var liecināt, ka autors ir kāds konkrētas iestādes grāmatvedis, iesācējs žurnālistikā vai reklāmas nodaļas aģents - tur parasti strādā cilvēki, kam literārie dotumi nav stiprā puse).

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

gabis 15.12.2011 00:47
Esmu pamanījis, ka cilvēkiem ir aizvien mazākas ambīcijas pret neatkarīgu žurnālistiku. Sevišķi, ja runa ir par "padomu žurnālistiku". Tikai reto uztrauc ka par jaunāko Samsung televizoru stāsta Samsung, par nanodaļiņām sejas kremā stāsta šī krema ražoājs, utt. Uzņēmumi kuri var to atļauties veido paši savas izdevniecības, savas filmas, savus seminārus, pat zinātnieciskos pētījumus -ar vienu nolūku: pārdot savu preci. Informācijas patērētājs, šķiet ir noguris šķirot, kur ir PR, kur reklāma un kur nevainīgs pētījums.
Rādās, ka ir jābeidz sevi mānīt un domāt, ka žurnāls vai tv raidījums ir kā labs draugs, kurš jau nu nekādā gadījumā nepiemānīs. Nevienam to nevajag. Sevišķi lv, kur kompānijām pr budžeti ir lielāki par reklāmas budžetiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kitija 14.12.2011 20:00
Šis ir aktuāls jautājums, par ko daudzi kā partizāni izvēlas klusēt.
Ja tiek izsūtīta preses relīze, tad zvans bieži vien atskanēs ne no žurnālista, kam būtu papildjautājums, bet no reklāmas nodaļas ar konkrētu maksas piedāvājumu. Un tad ir skumji. Gan par lasītāju, gan par ziņas (ne)vērtību un par žurnālistikas izdzīvošanas centieniem, meklējot atbalstu reklāmas nodaļu telefonzvanos.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Māris_ 14.12.2011 19:49
Pilnībā piekrītu autorei, man vēl interesētu cik liels % no visa laukuma ir identificējams, kā abonētais žurnāls, es esmu vairākos žurnālos pamanījis to ka viņi ar neko neatšķiras ar piemēram tām Auto avīzēm, kuras var bez maksas paņemt CSDD, Policijā Gaujas ielā, Lukoil tankos uc, kā arī avīze Māja būvmateriālu veikalos - tik tie ir bezmaksas un es piekrītu saņemt to reklāmas avīzi ar domu, ka tur 2 - 3 interesanti raksti.


Interesanti izskatās piemēram Der Spiegel vai Playboy interneta nelegālajās versijās, reizēm tie ir ar baltiem laukumiem reklāmu vietā

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


Laura 14.12.2011 18:44
kad pirmo un pēdējo reizi nopirku žurnālu Marta (pirms pāris menešiem), arī biju šokā par reklāmrakstiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


fzss 14.12.2011 17:54
vai tas jau sen nav pierādījies- Latvija muļķu zeme ! :DDD

Citi autora darbi