Atslēgvārdi:

Apkaltusi maize nav OK 19

Šobrīd pētu Moldovas, Baltkrievijas un Ukrainas pilsoņu darba un dzīvošanas apstākļus Latvijā un tā kā viens no imigrācijas rezultātiem ir konkurences paaugstināšanās, tad īpaši saasināti uztveru konkurences trūkuma radīto vietējo darbinieku slikto darbu. Tā, piemēram, vakar, kad vēlējos ko iekost Bites Blūza klubā Dzirnavu ielā, oficiante ilgi slēpās aiz bāra letes, runājot pa telefonu. Un tad atnesa maizi, kas bija apkaltusi – acīmredzami, bija sagriezta pusdienu apmeklētājiem un nenoēsta, tāpēc izlikta arī “laimīgajiem” vakariņu laikā. Es neesmu no tiem cilvēkiem, kas pieņem šādu pakalpojumu kvalitāti, tāpēc, protams, laipni pavaicāju, vai ir iespējams saņemt citu maizi pie manas zupas, jo šī ir apkaltusi. Atbilde, sakostiem zobiem: “Citas maizes mums nav!”

Iesaki citiem:

Tā kā nevēlos bildi krāsot melnu, jāsaka, ka gulaša zupa bija ļoti baudāma. Bet pietrūka maize. Un, protams, atvadoties nenāca nekāds “Uz redzēšanos!” Un, protams, dzeramnaudu par šādu apkalpošanu neatstājām.

Vai šī konkrētā oficiante kaut ko no šī gadījuma mācījās? Nezinu. Varbūt, ka vienkārši uzskata manus iebildumus pret apkaltušo maizi kaprīzus. Un varbūt nepamanīs, ka es un mani vakariņu biedri uz šo vietu vairs neies, un, ka es arī nemudināšu citus šo vietu apmeklēt. Varbūt, ka viņa vienkārši nezina, ka apkaltušas maizes piedāvāšana klientiem ir slikts serviss un, ka ir vietas, kur tādas lietas nenotiek. Un, patiešām, varbūt šīs vietas darbinieki nebija pamanījuši, ka aiz sienas ir pārtikas veikals, kurā varētu nopirkt svaigu maizi, ja nu ir gadījums, ka virtuvē svaigas maizes nav.

Protams, šī nav vienīgā vieta, kur apkalpošanas kvalitāte klibo. Pirms kāda laika, piemēram, Double Coffee bija izcili slikta apkalpošana, bet 10% dzeramnauda bija jau iekļauta jebkurā čekā. Laimīgā kārtā apkalpošanas kvalitāte šajā vietā ir uzlabojusies, tā kā ir sajūta, ka dzeramnauda (joprojām automātiski ieskaitītā veidā) ir kaut kā nopelnīta.

Un, protams, ir vietas, kur apkalpošana ir īpaši jauka, tāpēc ir prieks atgriezties un ieteikt citiem. Piemēram, Teātra bāra restorāns.

Bet, ja oficiante no Bites Blūza kluba neko īpaši nemācījās no vakardienas atgadījuma, un, ja ēstuvju un kafejnīcu īpašniekus neizdodas motivēt ar konkurenci (jo klients var iet arī citur), tad es nezinu, kā vēl cīnīties par pakalpojumu kvalitāti. Jo, protams, Moldovas, Baltkrievijas un Ukrainas pilsoņi apkalpojošajā sfērā Latvijā strādāt nevar, ja vien viņi neprot latviešu valodu.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (19) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

haha 31.03.2009 21:55
Šie 10% praktiski visos ēdināšanas uzņēmumos nav nekāda dzeramnauda. Tā ir nauda, no kuras darba devējs šiem viesmīļiem un visiem pārējiem darbiniekiem maksā stundu likmi. Tas tā, zināšanām.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 08.05.2008 18:21
Replica - Jūs runājat par situāciju, kas bija reāla pirms gada, bet nu jau vairs nav aktuāla, jo ir ekonomikas palēnināšanās, darba ņēmējs vairs nevar atļauties labi nestrādāt un sagaidīt, ka darba devējs viņu paturēs darbā. Un darba devējs, kas negrib mēģināt uzlabot darbinieka attieksmi vai viņu atlaist, kož pats savā pirkstā, jo es kā klients šādu darba devēju netaisos atbalstīt.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Replica 07.05.2008 02:14
Ja agrāk darba devējs bija spēcīgākās varas pozīcijās, jo cilvēki baidījās pazaudēt darbu, http://www.repliwatch.net tad šobrīd darba devējs nereti ir upura pozīcijā, jo spiests paturēt darbinieku, ar ko nav pilnībā apmierināts, jo citu pieņemt nevar darbaspēka trūkuma dēļ.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris 06.12.2007 18:53
>>> Ja agrāk darba devējs bija spēcīgākās varas pozīcijās, jo cilvēki baidījās pazaudēt darbu, tad šobrīd darba devējs nereti ir upura pozīcijā, jo spiests paturēt darbinieku, ar ko nav pilnībā apmierināts, jo citu pieņemt nevar darbaspēka trūkuma dēļ.
======

Darba kvalitāti nenosaka "darbaspēka trūkums". Pirmkārt jau darbaspēka trūkuma kā tāda nemaz nav - ikvienā kapitālistiskā valstī (arī Latvijā) ir darbaspēka rezerves - bezdarbnieki, studenti un citi darba meklētāji. Es vēl saprastu, ka var pamatot pārdesmit ukraiņiem darba atļaujas, lai ļautu izdzīvot "Liepājas metalurgam" vai kuģu remonta rūpnīcai. Bet vai vajag valstiski glābt kafejnīcu ar apkaltušām maizes šķēlēm? :)) Ir ēstuvju īpašnieki, kuri nespēs pielāgoties mainīgajiem uzņēmējdarbības apstākļiem - viņi varbūt arī izputēs. Progress pakalpojumu sfērā ir iespējams tādējādi, ka valsts veicina modernus uzņēmējus, nevis tos, kuru izdzīvošanai vajadzīgi lētas, čaklas un mazprasīgas moldāvu strādnieces.

Nelabvēlīga iedzīvotāju vecuma struktūra ir gan Japānā, gan Latvijā - abās valstīs ir zema dzimstība un "darbaspēka trūkums". Vai tas nozīmē, ka japāņu darbinieki būtu pa šo laiku kļuvuši par sliņķiem un haltūristiem, kuri ir pavirši pret klientiem un visu laiku spekulē ar to, ka viņus nevar atlaist no darba? Manuprāt ir gluži otrādi - viņi strādā intensīvāk un efektīvāk nekā jebkad. Darba kvalitāte ir kultūras un menedžmenta (pārvaldības) jautājums.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 06.12.2007 14:21
xxx - Pie šī bloga neviens komentārs nav izdzēsts, jo tikai bloga autori to var izdarīt.
Lana - iesaku palasīt rūpīgāk, jo es taču saku, ka ne visur ir tāda apkalpošana, tātad saku arī labas lietas. Bet runājot par cilvēkresursu problēmu, es piekrītu, ka darba devēja un ņēmēja attiecības ir ļoti nozīmīgs temats. Un tieši te pēdējo gadu laikā notikušas lielas izmaiņas. Ja agrāk darba devējs bija spēcīgākās varas pozīcijās, jo cilvēki baidījās pazaudēt darbu, tad šobrīd darba devējs nereti ir upura pozīcijā, jo spiests paturēt darbinieku, ar ko nav pilnībā apmierināts, jo citu pieņemt nevar darbaspēka trūkuma dēļ. Neapgalvoju, ka konkrētā "apkaltušās maizes devēja iestādē" ir viens vai otrs gadījums... bet vielu pārdomām tas noteikti dod.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

xxx 06.12.2007 13:21
Varda brivibai ir beigas! izdzesh komentarus araa

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Lana 06.12.2007 12:06
Nu, re blogi kluva par viena cilveeka suudziibas graamatu :). Varbuut ir tiesham ir veerts paskatiities uz sho probleemu daudz plashaak un uzdot jautaajumu "kaapeec taa notiek?" kas notiek Latvijaa ar cilveekresursiem? Cilveekresursu apmierinaatiiba uzneemumaa un pakalpojumu kvalitaate ir cieshi saistiiti viens ar otru :)) un veel shiis inflaacijas faktors.Varbuut veerts papeetiit. Starp citu antireklama.lv ir veel viena suudziibu graamata :))

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris 05.12.2007 17:19
Tāpēc galvenais ir konkurence un tās veicināšana Latvijā. Ja to nav iespējams veicināt tāpat (jo katram taču patiktos labāk slikot un prasīt visu par neko), tad konkurence, ko rada ārzemju strādnieks, ir tikai apsveicama.
=======

Savā profesijā (komunikācijas un informātika) konkurenci apsveicu - faktiski jau tagad Latvijas programmētājs konkurē ar Indijas programmētāju. Savukārt dažās pakalpojumu jomās Latvijas algas vēl ilgi nebūs labas, ja te strādās iebraucēji no Moldovas vai, teiksim, Bangladešas. Mūsu sabiedrības kapacitāte integrēt iebraucējus (it īpaši trūcīgus, ar sliktām latviešu valodas zināšanām) ir ierobežota. Maizes šķēlīšu dēļ nevar pārvērst mūsu valsti par sociālās un etniskās integrācijas pulvermucu.

Nedrīkst aizmirst, ka konkurence pastāv ne tikai darbinieku, bet arī valstu līmenī. Latvijā pēdējā pusgadsimta laikā iebrauca gandrīz miljons cilvēku no bijušās PSRS. Pēc dzelzs priekškara krišanas kādi 250 tūkstoši devās tālāk - uz labāk apmaksātiem darbiem rietumos. Pārsvarā jaunie un izglītotie. Pie mums lielākā proporcijā palika pensijas vecuma cilvēki - jau tagad Latvijas nepilsoņu vidējais vecums ir lielāks nekā vidējais. Vai nu arī veidosies kādi neintegrējamu ārzemnieku un bezdarbnieku kvartāli kā Francijā Parīzes vai Marseļas priekšpilsētās. Tās visas ir sekas tam, ka pret cilvēkiem neizturamies kā pret cilvēkiem, bet kā pret "cilvēkresursiem". Palietojām, palietojām un izsviedām. Daudzi jaunattīstības valstu pilsoņi Francijā un Nīderlandē vēlas atrast darbu, bet nevar. Jo ekonomika tur kopš 80-tajiem gadiem ir pārstrukturējusies un lēto darbu tur vairs nav (vai ari 2.paaudzes imigranti tādus vairs negrib strādāt).

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

daina 05.12.2007 15:32
dace, es jau nesaku, ka dusmas pre darba devēju izgāšana uz klientu ir normāla prakse, es tikai domāju, ka to var saprast, īpaši to, kā krītas motivācija darbā, ja saņem 160 latus mēnesī un vēl 60 latus tev atvelk par kopējo iztrūkumu, ko tu neesi sataisījis un nevis pēc pašizmaksas cenām, bet pēc cenām, kas norādītas ēdienkartē. principā vainīgias ir darba devējs, kurš galā redz naudu nevis apmierinātu klientu, kurš atgriežas

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 05.12.2007 14:39
Par algu lielumu ir jārunā, bet ne jau ar mani kā klientu, jo es par labu apkalpošanu - laipnu attieksmi - dzeramnaudu dodu 10% apmērā, kam taču vajadzētu veicināt oficianti strādāt labāk. Es kā klients arī neesmu pareizā vieta, kur izlikt kaut kādas emocijas pret darba devēju vai vispārīgo atrašanos "oficiantes statusā", un es te gribu uzsvērt, ka esmu no tiem cilvēkiem, kas neskatās uz oficiantēm (vai jebkuru strādājošo) kā uz zemākas klases strādnieku. Katram savs darbs, kas ir vajadzīgs un cienījams.
Par algām ārzemniekiem - esmu pilnīgi pret idejām, ka viņiem jāmaksā mazāk nekā vietējam darba spēkam. Ja var pieņemt labi strādājošu vietējo darbinieku, tad darba devējs arī nebūtu spiests meklēt kur citur. Bet tieši intervijās ar ekspertiem saprotu, ka daudzi strādnieki, kas atbraukuši no Moldovas, Ukrainas un Baltkrievijas, strādā daudz centīgāk un čaklāk, produktīvāk, nekā vietējie. Un ir darba vietas, kurās no ārzemēm piesaistītais darbinieks ir godāts mēneša labākā darbinieka pozīcijā, ar bildi pie sienas, utt. Tāpēc galvenais ir konkurence un tās veicināšana Latvijā. Ja to nav iespējams veicināt tāpat (jo katram taču patiktos labāk slikot un prasīt visu par neko), tad konkurence, ko rada ārzemju strādnieks, ir tikai apsveicama.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris 05.12.2007 11:43
>>> Vispār - sabriedusi maize ir daudz veselīgāka nekā svaiga. Vispār - tas ir stulbi - mest laukā maizi, kurai neviens nav pieskāries, tā tikai nedaudz apkaltusi, kas ir dabisks process, kā pēc autores domām būtu jārīkojas kafejnīcas vadībai.

Jautājumam ir vairākas puses - (1) pakalpojuma kvalitātes galvenais kritērijs ir apmierināts klients, (2) pastāv atšķirība starp apkaltušu dabisku un augstvērtīgu maizi, ko normāli uzglabā un pārdod kādā ekoveikaliņā, un apkaltušu mīkstās baltmaizes šķēlīti, ko pasniedz pie zupas, kas galīgi nav stils, (3) apkaltusī maize, ja tā ir personāla paviršības izpausme, var būt tikai "aisberga redzamā daļa". Daudziem klientiem tomēr gribas, lai kafejnīcas personāls pret ēdamo izturētos akurāti; lai šī pati attieksme neattiektos uz vakardienas salātiem vai citiem "otrā svaiguma" produktiem.

Bet vispārīgi sakot, visas šīs patērētāju sabiedrības nianses ir sīkums iepretim jautājumam par to, ka Latvijā nedrīkst ievest tādu darbaspēku, kas strādās par Dainas minēto nežēlīgi zemo atalgojumu. Ir ļoti saprātīga prasība - ja reiz pieņemam darbā ārzemnieku, tad viņa atalgojumam jābūt virs vidusmēra. No ārvalstīm iebraucis šefpavārs ir OK, bet ārzemju oficiants vai trauku mazātāja nav OK - ja lēta darbaspēka vairs nav, tad ir jāmaksā labas algas vietējiem cilvēkiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

daina 05.12.2007 10:06
apkalpošana tiešām ir sāpīga tēma. bet no vienas puses, varbūt tas ir slikts attaisnojums, bet tajā sfērā ir nežēlīgi zemas algas

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

xx 05.12.2007 08:55
Snobiska dāma. Vispār - sabriedusi maize ir daudz veselīgāka nekā svaiga. Vispār - tas ir stulbi - mest laukā maizi, kurai neviens nav pieskāries, tā tikai nedaudz apkaltusi, kas ir dabisks process, kā pēc autores domām būtu jārīkojas kafejnīcas vadībai.
varbūt autorei pašai vajadzētu nodarboties ar kaut ko lietderīgāku, piemēram, kvalitatīvi apkalpot cilvēkus kafejnīcās.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gertrude 05.12.2007 08:08
Mja... Man tiešām žēl, ka šī sērga ir sasniegusi arī Latviju. Jāteic, ka vēl pāris gadus atpakaļ ar lepnumu traucos no Briseles vai ik pēc 6 nedēļām uz Latviju, lai saņemtu teicamus pakalpojumus (sākot no manikīra un beidzot ar aizkaru apvīlēšanu), bet pēdējā gada laikā vilšanās mani sagaida arvien biežāk.

Lielpilsētās man likās, ka es kā kliente nevienam neesmu vajadzīga un nevienu neuztrauc, ka es nenākšu uz konkrēto vietu vēlreiz. Latvijā sajūtas bija pavisam citas - te es esmu vērtība, mani gaida atpakaļ.

Tomēr nu ir kā tajā dziesmiņā "Viss, kas bija...". Vienu gan esmu iemācījusies - sava neapmierinātība ir jādara zināma!

Un pilnīgi piekrītu Kristai - svarīgi jau lielākajā daļā gadījumu nav vis ko Tu saki, bet gan kā Tu saki. Un no tā "kā" parasti ir atkarīgs manis atstātās dzeramnaudas lielums.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Krista 05.12.2007 00:31
Mani, kā jau "snobiski kundzīti" īpaši tracina pakalpojumu sfēras darbinieku vienaldzīgā attieksme un nevēlēšanās nedz atzīt savu/sava uzņēmuma kļūdu, nedz atvainoties. Kļūdas, t.sk. maizes piegādes kavēšanās restorānā, var gadīties katram, bet MILZU starpību uztaisa tas, kā pret to izturas pakalpojumu sniedzējs: vai tiešām tik grūti atvainoties par slikto maizes kvalitāti konkrētajā brīdī? Ar pieklājīgu attieksmi var panākt gan klienta labvēlību, gan patīkamu atmosfēru konflikta un sabojātu pusdienu vietā, gan - galu galā - tējas naudu un palielināt iespējas, ka klients vēl kādreiz atgriezīsies. Jācer, ka kādreiz nīgriem viesu apkalpotājiem atausīs gaisma, ka pieklājīgi izturēties pret klientu ir viņu pašu interesēs. Nākošais solis būtu informēt vadību, ka klienti, lūk, pamana apkaltušo maizi un nevēlas tādu ēst, varbūt varētu piegādes organizēt tā, lai maize vienmēr būtu svaiga ...

Šis laikam arī kvalificējās kā snobisks komentārs? :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kalvis 04.12.2007 17:59
Tā kā mums arī turpmāk trūks darbaspēka, tad ēstuvēs jau pavisam drīz notiks kaut kas no sekojošā: (1) jūtami pieaugs cenas, (2) samazināsies pakalpojumu kvalitāte, ja tur strādās "vislētākie" cilvēki un īpašnieki taupīs, (3) būs vajadzīgs imigrantu darbaspēks.

Ja vēlamies sociālo integrāciju līdzīgāku Somijai nevis ASV, t.i. uzskatīt arī kafejnīcas darbiniekus par "savējiem", kuri ir pelnījuši dzīvot tā kā visi citi; kam viegli sūtīt savus bērnus studēt augstskolās utt. (nevis tā, ka apkalpošanā strādā pārsvarā lēti un beztiesiski ievestie "cilvēkresursi"), tad pakalpojumi kļūs dārgāki. Reti kurš samierināsies ar apkaltušo maizi un nelaipnu servisu - te pilnīgi piekrītu Dacei A., jo šāda maizes atkalizmantošana (reuse) var būt redzamākā pazīme nopietnai personāla nolaidībai arī citos jautājumos.

Uzņēmēji, kuriem vajag apgrozījuma pieaugumu tūlīt, protams vēlēsies lētu ievesto darbaspēku, jo tik, cik kafejnīcas darbiniekam jāprot, latviski katrs var ātri iemācīties. Man savukārt šķiet, ka dārgi ēdināšanas pakalpojumi ir maza cena par iespēju dzīvot sociāli integrētā un politiski stabilā Rīgā. Ja nevarēsim citādi, ēdamo taču varam ņemt līdzi no mājām, kā to jau sen dara daudzi cilvēki rietumos.

Vēl viena svarīga atziņa, ko saka Dace - nebaidīties sūdzēties par pakalpojumu kvalitāti. Nopietnākie uzņēmēji var darīt ļoti daudz, zinot, ar ko klienti nebija mierā. Viņiem vissliktāk ir tad, ja klients neko nevienam nesaka un pie sevis nosolās nekad uz to vietu neiet. Kā CMS (Customer Management System) programmatūras uzturētājs, varu apliecināt - parasti sakarīgu klientu sūdzību pietrūkst pat lielos uzņēmumos vai arī tās netiek eskalētas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 04.12.2007 17:39
Franciskus - protams, es nesaku, ka slikts serviss apkalpojošajā sfērā ir tikai Latvijā. NEBŪT NĒ. Vīne ir ar to slavena. Nesen Briselē uz manu paziņojumu, ka esmu tiešām izsalkusi un vai varētu nodot pasūtījumu, viesmīlis pateica - es gaidīšu, kamēr pie galda būs visa jūsu kompānija, nevis pieņemšu pasūtījumu vairākās kārtās... Tā kā tādas lietas notiek visur. Bet man liekas, ka ir svarīgi darīt tā, kā mēs te sakām - neiet vairs tur un neieteikt to vietu citiem. Varbūt mūsu blogu telpa arī varētu būt vietne, kur šādi melnie saraksti varētu tapt? Varam izveidot atsevišķu tēmu ar recenzētajiem restorāniem un kafejnīcām, kur cilvēki varētu rakstīt par labajām un sliktajām pieredzēm.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Franciskus 04.12.2007 15:21
Dace, man gribētos cerēt, ka oficiante kaut ko iemācījās no šī incidenta, bet mana pieredze liecina, ka parasti viņas to uztver, kā Tu to nosauci, par "kaprīzi". Vai sliktākajā gadījumā - par personīgu apvainojumu. Es rosinātu uzzināt apkalpotājas vārdu un rakstīt iestādījuma vadītājam/īpašniekam. Vai arī Internetā sastādīt tādu "melno sarakstu" ar vietām, kurās cilvēki ir slikti apkalpoti. Es personīgi jau esmu izsvītrojis Tevis pieminēto vietu no iespējamajām vietām, kur es gribētu ieturēt maltīti.
Diemžēl šādi incidenti mani ir piemeklējuši arī ārpus Latvijas.

Citi autora darbi
7595930098 1188c7be29 z

Life with Donald Trump 1 Autors:Dace Akule

Uzticesanas vienna konference

Par uzticēšanos 66 Autors:Dace Akule

Peru akmeni

Par globāli būtisko 1 Autors:Dace Akule

Kaleidoskops 1

Par sarežģīto pasauli 1 Autors:Dace Akule

Bilde peru

Par Peru 5 Autors:Dace Akule

11825959 10153434773260306 6968551125438830656 n

Par AirBaltic 17 Autors:Dace Akule