Atslēgvārdi:

40 santīmi par biļeti 11

Sabiedriskais transports noteikti ir labākā vides izvēle. Bet izskatās, ka Latvijā tas neiekaros sabiedrības uzticību un ikviens valsts vai pašvaldības solis tikai vēl vairāk palielina Rīdzinieku kāri uz privāto auto.

Iesaki citiem:

Delfu komentāri ir diezgan vienoti: vai nu mūs neinteresē biļešu cena, jo mēs jau sabiedrisko transportu neizmantojam; vai arī jāpāriet uz savu auto, jo cenas kāpj, bet transporta pakalpojumu kvalitāte neuzlabojas. Privātais transports ir viens no galvenajiem slogiem videi (arī mūsu veselībai) un, ja mēs nemainīsim mūsu transporta paradumus, tad visi centieni ar atkritumu šķirošanu, videi draudzīgas sadzīves ķīmijas izvēli un energoefektīvu elektroiekārtu izmantošanu neko nemainīs.

Nesen biju vienā starptautiskā pasākumā, kur runa bija arī par transportu. Varēja noprast, ka Eiropā notiek virzība uz to, lai pilsētu sabiedriskais transports būtu par velti. Vairākas Skandināvu pilsētas to jau veiksmīgi praktizē. Es gan šādu ideju neatbalstu, jo domāju, ka par katru pakalpojumu ir jāsamaksā tik cik tas maksā (princips – piesārņotājs maksā). Bet transporta gadījumā noteikti ir jāsabalansē sabiedriskā un privātā transporta izmantošanas izmaksas. Un te ir jāiekļauj, gan degvielas un auto stāvvietas izmaksas, gan cilvēku gatavību maksāt par noteiktu komfortu.

Diskusijas Latvijā sakrīt ar Eiropas Komisijas uzsākto sabiedrisko apspriešanu par transporta ārējo izmaksu (izmaksas, kuras nav iekļautas pakalpojuma cenā, bet par kurām maksā visa sabiedrība) iekļaušanu pakalpojuma cenā (http://ec.europa.eu/transport/white_paper/consultations/index_en.htm). Transporta ārējās izmaksas Eiropā rada 8% IKP samazinājumu gadā. Un šīs izmaksas veidojas no ceļu sastrēgumiem, negadījumiem, vides piesārņojuma (troksnis, gaisa piesārņojumus), infrastruktūras izmaksām un zemes izmantošanas. Tieši privātais transports ir vainojams pie lielākās daļas šo izmaksu (58%).

Taču liela daļa no atbildības par ārējo izmaksu ignorēšanu ir jāuzņemas valdībai, kas tā arī nav spējusi ierobežot privātā transporta izmantošanu un Satiksmes ministrijas darbība pamatā ir vērsta uz pretējo – privātā transporta subsidēšanu (arī aviācija Latvijā tiek ļoti subsidēta – nav akcīzes nodokļa degvielai, PVN par biļetēm netiek maksāts, valsts subsidē arī lidostas izmaksas) ar zemiem nodokļiem.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (11) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Luīze 18.11.2007 14:00

Vēl viens no iemesliem, kāpēc rīdziniekiem ir mašīnas un viņi mīcās ar tām pa pilsētas centru varētu būt tāds, ka daudzi (kā piemēram, es) tās mašīnas sākotnēji iegādājas ar domu braukt nedēļas nogalē uz lauku mājām. Rīgas latviešiem gandrīz vai visiem ir lauku radi. Un laukos nokļūt ar sabiedrisko brīžam ir neiespējami. Nu un kad mašīnīte ir iegādāta, paliek žēl viņu visu cauru nedēļu turēt pagalmā vai stāvlaukumā. Un latvietis iesāk braukāt uz darbu, iepatīkas...:) Un izmaksas nemaz tik daudz lielākas nav nekā sabiedriskajam, ja tiek pirkts lietots, pavecs autiņš.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Jupis 07.11.2007 19:19

Domāju, ka braukāšana atsevišķā automobilī ir tikai sekas, nevis cēlonis. Cēlonis ir tas, ka cilvēkiem ir pārāk daudz naudas. Proti, mūsdienu ekonomika kļuvusi pārāk efektīva. Nu labi, panāksim, ka daļa šoferu pārsēdīsies autobusā. Bet viņi tad pa ietaupīto naudu nopirks vēl visvisādas mantas, vairāk uz kaut kurieni aizlidos ar lidmašīnām utt. Tas viss radīs nospiedumu dabā, kas būs aptuveni līdzīgs tam, ko būtu atstājis viņu automobilis. Manuprāt, neliekuļots veids, kā rūpēties par vidi savu ieradumu līmenī, ir vispār patērēt iespējami mazāk. A, kad turīgs cilvēks, kas tērē N-tās summas mēnesī, pēkšņi kļust varen videi draudzīgs un bērnam sāk lietot audekla autiņus - tā tāda liekulīga māžošanās vien ir.
P.S. Naudas likšana bankā arī nav nekāda labā izvēle, jo to tad tērē citi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

LK 07.11.2007 14:07

Kamēr Latvijā notiks sabiedrības sociālā pašidentificēšanās un savas "kastas" uztaustīšana un apdzīvošana, tikmēr braukšana ar privāto auto būs un paliks. Jo tā ir statusa lieta, nevis pārvietošanās jautājums. LV, piemēram, starptautiskas kompānijas vietējā uzņēmuma vadītājs brauc ar varen smalku auto un nezina, cik maksā biļete sabiedriskajā transportā. Bet viņa priekšnieks, piemēram, Londonā, par to brīnās nenobrīnīdamies, jo katru dienu brauc uz savu biroju vadīt Austrumeiropas filiāles, ar vilcienu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ievina afrika 07.11.2007 13:43

Francija ari vairakas pilsetas, ieskaitot Parizi, ir velosipedi par brivu, kurus var panemt no jebkuras stavvietas un kad esi ticis, kur velejies, tad vari novietot atkal cita tuveja stavvieta. Par brivu gan tikai pirma pusstunda, bet pec tam vari nemt nakamo. Un vini paslaik megina lidzigu sistemu ieviest ar masinam.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

autora 06.11.2007 20:24

Jā, transporta biļetes citus ir ap latu un vairāk. Domāju arī Rīgā tā drīz būs. Un ne jau cena ir tas, kas cilvēkus attur braukt ar sabiedrisko, bet gan dažādi sociālie un personiskās 'brīvības' aspekti. Taču pasažieru skaita pieaugums varētu samazināt sabiedriskā trasporta izmaksas uz vienu pasažieru (economy of scale).
Bezmaksas sabiedriskais transports, tāpat kā izglītība un veselības aprūpe, ir vairāk sociālā, kā vides politika.
Viens no piemēriem, kur sabiedriskais transports ir bezmaksas jau kopš 1997.g. ir Hasselt pilsēta Beļģijā (70 000 iedzīvotāju). Beļģu pieredze rāda, ka ir vērojams pasažieru skaita pieaugums, bet ne uz autovadītāju rēķina. Jaunie pasažieri pamatā ir bijušie autovadītāji (23%), velosipēdisti (18%) un gājēji (14%).
Par citām pilsētām ar bezmaksas sabiedrisko transportu var atrast šeit - http://en.wikipedia.org/wiki/Zero-fare_public_transport

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Chevy 06.11.2007 16:03

Kad kādreiz jābrauc kaut kur ar sabiedrisko, jābūt pie rokas tiem 30 santīmiem, biļete liekas dārga, sevišķi, ja jābrauc tikai dažas pieturas vai jāpārsēžas. Mašīnai 2-3 reizes mēnesī uzpildu bāku līdz lūpai, pārējā laikā vienkārši nedomāju par to, ka braukšana kaut ko maksā. Par to jau esmu samaksājis iepriekš. Un, protams, komforts - garantēta sēdvieta, manā telpā nav neviena, kuru es tur varētu nevēlēties, kā arī varu klausīties savu mīļāko radiostaciju, cik skaļi gribu, bez austiņām.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Puukjis 06.11.2007 15:57

Autors raksta: "Par katru pakalpojumu ir jāsamaksā tik cik tas maksā." Baidos, ka tad biljetes cena vareetu buut arii augstaaka nekaa Ls 0,40.

Diezgan biezhi esmu Eiropas lielaas pilseetaas. Lai nu kaads, bet leets turienes sabiedriskais transports man neshkjita - zem lata nevienaa Rietumu galvaspilseetaa, kur esmu bijis, biljetiite nemaksaa. Taa kaa vinjiem veel "long way" liidz bezmaksas transportam.

Kaa reizi shoriit iznjeemuma kaartaa braucu ar trolejbusu. Noteikti neshkjita, ka to trolejbusu buutu izveeleejushies lietot paaraak maz cilveeku. Miiciijaas pa lielo. :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Helēna 06.11.2007 12:20

Pēdējos gados esmu kļuvusi par stingru sabiedriskā transporta atbalstītāju un izmantotāju, neskatoties uz tā radīto dažkārtējo diskomfortu, tas tomēr ir komfortablāks nekā vien doma par mīcīšanos pa centru ar privāto auto. Un arī 40 santīmu biļete neliks man mainīt paradumus. Taču mani nebeidz pārsteigt tas, ka neskatoties uz pilnīgi neiespējamo transporta situāciju centrā, cilvēki tomēr spītīgi brauc ar privāto auto, un turklāt arvien vairāk. Kāpēc? Tas nav racionāli, jo ir dārgāk un ilgāk. Reiz runājot par šo tēmu paziņu lokā, radās hipotēze, ka cilvēkiem atrašanās un nīkšana "korķī" mūsdienu hiperstraujajā laikā ir vienīgā leģitīmā iespēja nedarīt neko un pabūt vienam.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Peteris 06.11.2007 11:28

Varēja noprast, ka Eiropā notiek virzība uz to, lai pilsētu sabiedriskais transports būtu par velti. Vairākas Skandināvu pilsētas to jau veiksmīgi praktizē.
----

Redz ka? Kuras butu tad tas socialistiskas pilsetas, kuras shita njemas shkjerdet pilsonju nodoklju naudu?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ritvars 06.11.2007 10:30

Pilnībā piekrītu un pat ielieku trūkstošo komatu: "Par katru pakalpojumu ir jāsamaksā tik, cik tas maksā." RD daudzmiljonu subsīdijas "Rīgas satiksmei" ir jābeidz, un par ietaupīto varēs attiecīgi samazināt iedzīvotāju ienākuma nodokli. Izdalot subsīdijas ar rīdzinieku skaitu, katram tiek Ls62

Citi autora darbi
Paparde

Lai zemei sāpes nav Autors:Jānis Brizga

Janis brizga 165x152

attīstība vai izaugsme 15 Autors:Jānis Brizga