Atslēgvārdi:

13.01.2009 16

Šī ir bijusi vēsturiska diena vairākās nozīmēs: 1) kā diena, kad tikai organizēta viena no visplašāk apmeklētajām demonstrācijām; 2) kā diena, kad Latvijā pirmo reizi notika nopietni grautiņi.

Iesaki citiem:

Es kopā ar daudziem kolēģiem biju klāt pasākuma, ja tā var teikt, "oficiālajā" daļā. Līdz brīdim, kad pasākuma rīktāji publiski aicināja cilvēkus mierīgi un disciplinēti izklīst. Tā arī izklīdām - visa pasākuma laikā vienīgais nedaudz biedējošais mirklis bija, šķiet, petardes šāviens ejot prom no laukuma pa Smilšu ielu.

Ja man jārezumē pasākums kopumā, tad es izvēlētos divus vārdus - Zaudētās Iespējas. Pasākums bija vienkārši sakot slikti noorganizēts. Ieradušos cilvēku skaits bija ļoti liels (uz acumēru - nedaudz lielāks par 2007.gada Tautas sapulci), taču organizētāji nespēja uzķert un pielāgoties viņu noskaņojumam, tā vietā vienkārši atskaņojot iepriekš sastādīto programmu. 2007.gadā līdzīga pieeja nostrādāja tikai divu iemeslu dēļ: (1) daudzi no runātājiem bija ļoti talantīgi un (2) auditorijas noskaņojums būtiski atšķīrās. Ir milzīga atšķirība starp auditoriju, kas ir atnākusi iebilst pret varas patvaļu, un auditoriju, kas lielā mērā ir ieradusies tādēļ, ka sajūt eksistenciālus apdraudējumus. Otrajā gadījumā auditorija nedziedās un patriotisku dziesmu atskaņošana to tikai kaitinās. Tai ir jādod daudz lielāka iespēja izkliegt savu sāpi, ar šādu auditoriju ir jākomunicē (jāprasa, ko cilvēki vēlas; jāuzdod citi jautājumi, uz kuriem iespējama kolektīva atbilde) nevis tai ziemas laikā jāstāsta par dažādu nozaru sociālajām problēmām. Rezultātā daudzi (arī es) pameta šo pasākumu pārsaluši, ar bezjēdzīgi pavadīta laika sajūtu. Radās iespaids, ka vienīgais mērķis, kādēļ cilvēki ir tikuši uzaicināti, ir lai pierādītu, ka kāda partija principā spēj sapulcēt tik lielu ļaužu skaitu.

Manuprāt, tas norāda uz problēmu ar sociāli kreisiem politiķiem Latvijā. Šķiet, ka šobrīd Latvijā "kreisums" ir ne tik daudz pārliecība, cik iespēja veidot savu karjeru. Sociāli "kreisām" partijām tradicionāli ir divi spēcīgi trumpji: emocionāli spēcīga retorika un atbalstītāju disciplīna (gan pasākumu apmeklētībā, gan dārdošu saukļu izkliegšanā). Ja nav pārliecības, tad arī retorika ir šķidra. Un ja kreisie politiķi kaunējas vai neprot izmantot ļaužu enerģiju (vai pat baidās no saviem working class atbalstītājiem un komunikācijas ar pūli), tad nav brīnums, ka rezultāts ir slikti izdevies pasākums, kura dalībnieku vēlme piedalīties (ar saukļu izkliegšanu) bija milzīga, bet neviens (izņemot huligānus pēc pasākuma) nevēlējās šo enerģiju virzīt.

*******************

Un tagad par grautiņiem. Atklāti sakot, esmu pārsteigta. Šāda veida pasākumiem nav raksturīgi turpināties ar grautiņiem. Ja pasākums būtu noticis pie Saeimas tās sēdes dienā, tad grautiņi būtu daudz vieglāk izskaidrojami: to iemesli parasti ir saistīti ar to, ka ir izveidojušās divas naidīgas grupas (piemēram, divu futbolkomandu atbalstītāji; anti-globālisti pret policistiem, kas neļauj piekļaut valstu galvām u.tml) un konflikts risinās uz to konfrontācijas pamata. 13.janvāra pasākuma oficiālajā daļā nekas neliecināja par to, ka turpinājumā varētu sekot grautiņi. Interesantais jautājums: kas pateica "fas"? Proti, pastāstīja agresīvi noskaņotajiem jauniešiem/izmisumā nokļuvušajiem cilvēkiem, ka tuvumā ir Saeima, kurai varētu uzbrukt? Vai tā ir ideja, kas radās pasākuma laikā/pēc pasākuma vai arī bija rūpīgi organizēta akcija?

Jebkurā gadījumā tā ir jauna parādība Latvijas politikā. Un ja grautiņi reiz ir sākušies, tad ir ļoti grūti nepieļaut to otrreizēju atkārtošanos - viens agresijas gadījums ir precedents, kas to kaut kādā ziņā "normalizē" citas situācijās (agresija vairs netiek uztverta par absolūti neiedomājamu rīcību). Jo lielākā izmisumā ļaudis nonāks, jo vairāk huligāniem pievienosies arī apzinīgi pilsoņi, kas palikuši bez iztikas līdzekļiem un kas vēlas atgādināt, ka arī viņi šajā valstī vēl dzīvo.

Es atceros, kā apmēram pirms gada kādam gudram cilvēkam jautāju, kādēļ dažās valstīs šķietami neizskaidrojami uzlabojas demokrātijas kvalitāte un citās - nē. Viņš atbildēja, ka pieredze liecina, ka jaunajās demokrātijās politiķu vairākums nereti ir gatavs pieņemt labus lēmumus tikai tad, ja atsevišķi deputāti jūtas fiziski apdraudēti. Proti, ja viņi vairs nevar mierīgi pārvietoties pa ielu, nebaidoties no satracināta vēlētāja uzbrukuma. Cerams, ka Latvijā tik tālu tomēr nenonāks. Tomēr skaidrs, ka 13.janvāris ir atnesis biedējošu vēsti par kaut ko jaunu Latvijas politikā.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (16) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Reinis 14.01.2009 16:12
Perfekts raksts.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

IM 14.01.2009 15:43
Tieši bailes no šādām nekārtībām liek politiķiem rūpēties par visiem sabiedrības locekļiem nevis tikai tiem, kas spēj atļauties apmaksāt viņu partiju darbību.
-----------------------------------
Nu nedomāju gan. Politiķi ļoti labi zina ka tādas nekārtības var rīkot neatkarīgi no tā par ko politiķi rūpējas vai nerūpējas. Politiķi labi zina arī ka vienā reizē tas var prasīt lielus upurus , tik lielus kas nav savienojami ar politiķu palikšanu amatos. Bet domāju ka nevienam nav nekādas receptes kā no tāda likteņa politiķim izvairīties , katrā ziņā nu nekādas rūpes te nelīdzēs. Ja konkurenti uz to iziet , un sabiedrība šādu iziešanu akceptē , tad ko tad vairs. Tad jau politiķis pats ir uz politiskās izdzīvošanas - neizdzīvošanas robežas nolikts , un par savu izdzīvošanu vai vismaz ilgāku dzīvošanu tad tās rūpes. Nevis bailes un uztraukums par ko citu.
Un vecie ta vecie , bet visi jaunpieteikušies kā reiz izskatās tieši tāda kaluma poliķi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Gatis 14.01.2009 15:28
Piekrītu lielā mērā JA sacītajam. Tur bija gan latvieši gan krievi. Par proporciju gan nepiekrītu, manuprāt latvieši un krievvalodīgie bija puse pret pusi. Protams, krievu nacionālisti ar Krievijas karogu arī izmantoja šo anarhiju, lai uz brīdi realizētu savas tieksmes parādīties kameru priekšā. Šo momentu izmantoja arī marodieri, lai gūtu materiālo labumu arī sev. Skaidrs, ka marodieriem protestēšana kā tāda bija pēdējā vietā. Tāpēc ir ļoti tumsonīgi sacīt, ka lielākā daļa protestētāji bija parasti laupītāji un vandāļi.

Tur bija visi - sākot no Rīgas ielu bērniem un skolniekiem, turpinot ar studentiem, kas ieradušies ar otrajām pusītēm novērot notikušo, tālāk ar agresīviem jauniem vīriešiem alkahola reibumā un beidzot ar parastiem krimināliem, kuru mērķis nozagt alkaholu vai ko vērtīgāku, ja iespējams.

Pēc apģērba spriežot, tur bija gan jaunieši no situētām ģimenēm gan arī trūcīgi cilvēki. Tomēr lielākā masa bija tādi, kurus redzam ikdienā autobusos, veikalos, uz ielām, vecrīgas klubos, skolās, universitātēs, autostacijās un citās sabiedriskās vietās.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

I.K. 14.01.2009 15:11
Drošībniekam,

Man šķiet, ka būtiskākā atšķirība starp 2007.gadu un 2009.gadu bija tāda, ka tad ļaudis kā reizi nebija agresīvi noskaņoti. Vienīgais brīdis, kad man šķita, ka situācija potenciāli var kļūt nekontrolējama, bija tad, kad pie Saeimas (lietussargu pasākums nr.1) kāda pensionāre skandēja "ar dakšām uz Saeimu!" ar cerību, ka sapulcējušies ļaudis šo saukli uzķers un atkārtos. Bet neuzķēra, jo tobrīd pēc šādas "iniciatīvas" vienkārši nebija pieprasījuma. Ļaudis bija sašutuši par notiekošo valstī, bet nesaskatīja tiešus riskus sev un savai ģimenei (kā tas ir šobrīd ekonomiskās krīzes ietekmē). Tādēļ nezinu, vai tas, ja 13.janvāra akcijas rīkotāji runātu ar cilvēkiem, kaut ko būtisku būtu mainījis.

JA,
Tik tiešām, masveida nekārtības mēdz būt vienīgais veids, kā tiem, kuru balsis politikā parasti vispār nav dzirdamas, dot "varai" uzzināt par savu klātbūtni un problēmām. Tieši bailes no šādām nekārtībām liek politiķiem rūpēties par visiem sabiedrības locekļiem nevis tikai tiem, kas spēj atļauties apmaksāt viņu partiju darbību.

Piekrītu arī , ka nav pareizi grautiņos vainot krievvalodīgos, latviski runājošo patiešām bija vairāk. Runājot par oficiālo pasākumu, jau ļoti ilgi nav bijusi demonstrācija, kur piedalās dažādu tautību pārstāvji - manuprāt, no organizētāju puses nebija pareizi vispār ne vārda nepateikt krieviski.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

JA 14.01.2009 12:00
Un vai shitas viss,kas notika vakar nemaz neliek Godmani kaut pat kaut ko aizdomaaties? Kaapeec mees taa riikojaamies, kaapeec notika tie grautinji?
Es zinu kaapeec!Taapeec,ka cilveekiem ir apnikusi plika dir*ana, gandriiz 20.g. no Latvijas neatkariibas atguushanas ir vestas sarunas, riikoti miermiiliigi miitinji, runaats par to un runaats par sho. Joprojaam tur seezh tie pashi,kas peec Latvijas neatkariibas atguushanas. Nekas nav mainijies. Mainaas tikai ienjemamie kreesli ministriem. Visur algas tiek apgrieztas, daudzi(ljoti daudzi paziistami) ir palikushi bez darba. Jaa,kriize. Un nez kaapeec visas pasaules kriizes Latvija izjuut vistrakaak, Latvijaa ir vislielaakaa inflaacija Eiropaa. Un neskatoties tam, vel tiek paaugstinaati nodoklji, apgrieztas algas skolotaajiem un policistiem. Iedomaajieties,skolotaajiem un policistiem. Vai taa nav pilniigi atchgaarna domaashana?Valsts droshiiba un elementaaraa izgliitiiba valstii tiek vispaar pamesta novaartaa. Pie kaa tas novediis,kad nebuus vairs skolotaaju,kas par 300Ls/meenesii gribees maaciit beernus? Ja straadaajot par paardeveeju var sanjemt tikpat!?

Un veel peec shii 900 sekundees Godmanim nav ne mazaakaas sajeegas, kaapeec taa notiek!Vinjam dereetu iemaaciit kombinaaciju "YOUTUBE.COM", lai paskataas, kaapeec taa notiek. Vinjs tikai malj savu:"Noraidu jebkaadus paarmetumus policijai utt.". Vinjs tieshaam nav sapiipeejies?

Un tie,kas grautinju novelj uz krievvalodiigo paarstaavjiem, ljoti smagi kljuudaas. Tie kas bija klaat,var par visiem 100% apgalvot,ka Latvieshu tur bija reizes 3 vairaak, kaa krievvalodiigo.Sheit krievvalodiigie un latvieshi un veel dazhaadu tautiibu paarstaavji staaveeja plecu pie pleca, par kopiigu meerkji - TIKT SADZIRDEETIEM.

Bet, ja joprojaam netiksim sadzirdeeti, tad - turies ne tikai Riiga, tas paaries masu grautinjos. Vai tieshaam saeimai ir tik gruuti saprast, ka vinjiem tieshaam laiks atkaapties. Un kaapeec vaina buutu jaauznjemaas pasaakuma riikotaajiem? Kaapeec 100 viiri nevar beidzot uznjemties pashi par kaut ko atbildiibu? Nenotiek tachu grautinji katru vakaru, neizdomaa 3000 cilveeku vienkaarshi iziet ielaas un kaut ko salauzt, vai ne!?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

drošībnieks 14.01.2009 11:24
Atceros 2007.gada novembri. Pūlis gribēja iet pie Saeimas. Bija aicinājumi sist logus un "parādīt viņiem". Bet organizatori spēja pierādīt, ka tas nebūtu pareizi. Atšķirībā no vakardienas toreiz organizatori bija pie cilvēkiem. No interneta komentāriem un iekšējā prieka par notikušo arī redzams, ka Ivetai Kažokai ir pilnīga taisnība. ļoti, ļoti daudzi cilvēki priecājas par katru Saeimas izsisto rūti.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

I.K. 14.01.2009 11:15
Johans,
Vai Jūs varētu, lūdzu, nosaukt konkrētu datumu, kad Latvijas kā valsts vēsturē ir bijuši lielāki grautiņi? 1905.gada janvāris neskaitās acīmredzamu iemeslu dēļ: LR tobrīd nepastāvēja.

Aigai,
Kolēģe stāstīja, ka jau oficiālā pasākuma laikā atsevišķas cilvēku grupas nēsāja sejas maskas un pēc sapulces beigām strauji devās Saeimas virzienā. Tā kā apzināti sarīkots grautiņš ir ļoti ticama iespēja.

Janekss,
Dažreiz grautiņu blakus efekti patiešām arī ir lielāka varas interese par "cilvēku parasto" likteni. Kaut vai pašaizsardzības apsvērumu rezultātā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

IM 14.01.2009 10:52
Interesantais jautājums: kas pateica "fas"?
------------------------------
Pats miermīlīgi domātais pasākums ar pateica to "fas".
Jo , cik reizes tad var prasīt atlaist Saeimu? Nu tīri tā loģiski katrs var izteikt skaidri un gaiši savu prasību vienu reizi. Lietussargu revolūcija , referendums faktiski par uzticību Saeimai , un tagadējais pasākums par Saeimas atlaišanu. Nu skaidrs tak ka tā vairs nav demokrātiska prasību izteikšana , tā jau ir nedemokrātiska paģērēšana. Skaidrs tak ka trīs reizes bez pietiekama atbalsta no visas tautas prasīt vienu un to pašu nav nekādas jēgas , ka tur demokrātiskā ceļā nekas nevar sanākt. Nu kāds šādus pasākumus cer izmantot savai reklāmai. Viena daļa laikam patiešām cer uz iebiedēšanas taktiku. Bet skaidrs tak ar ka viena daļa nav gatava vairākas reizes bezrezultatīvi kaut ko prasīt un iebiedēt, skaidrs tak ka te kaut kā pietrūkst.
Un ja pasākumā kā tādā bez iebiedēšanas un nerezultatīvas prasīšanas vairāk nekā nav iekšā? Gan jau kādi vienmēr atradīsies kas šādus neizdevušos pasākumus centīsies kā nu viņi māk pārvērst par "izdevušamies" , tā teikt glābt kas glābjams. Un ņemot vērā pasākuma gaisotni , pasākuma "glābšanas" līdzekļu izvēle šādos gadījumos nemaz nav liela , manuprāt.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Clash>Daiga 14.01.2009 10:19
Tad jau arī pēc hokeja spēlēm tiek organizēti gājieni uz pretinieka komandu vēstniecībām.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Janekss 14.01.2009 08:01
...skatoties to visu TV (grautiņus) , vienīgā vēlme bija steigties palīgā šiem jaunekļiem , jo uz mierīgām protesta akcijām mūsu ,,varenie,, jau sen nereaģē ...
...cilvēkus pārņem totālais pesimisms , vērojot valdības nemākulību , pofigismu un dirsā (sorry) līšanu ...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Daiga 14.01.2009 00:11
Man arī nešķiet ticami, ka tas bija pasākuma dalībnieku spontāns protests. Drīzāk izskatījās pēc organizēta / izziņota pasākuma. Viena daļa - jaunu vīriešu grupas, kas lielāko daļu pasākuma slaistījās gar sienām tuvējās ielās vai devās uz Doma laukumu jau laikā, kad dalībnieki izklīda vai arī paramilitāra izskata jaunieši ar Latvijas / Krievijas karogiem un citu nacionālu atribūtiku.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Johans 14.01.2009 00:10
Gribētu iebilst I.Kažokai. Latvijas teritorijā ir bijuši grautiņi un pat zīmīgajā 13.janvārī. Vēsturi vajag pārlasīt....

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aiga 13.01.2009 23:42
Pastaigājot gar dažādām Doma laukuma ieejām, manījām vairākas jaunas vīriešu grupas, kas izskatījās ļoti koordinētas. Nospriedām, ka varbūt tie policisti. Varbūt arī bija. Bet varbūt nebija.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

I.K. 13.01.2009 23:32
Andrim,

Attaisnojuma - nav. Izskaidrojums - noteikti ir, bet mēs to pagaidām nezinām.

Taču to vispirms vajag noskaidrot, lai nekļūditos ar diagnozi (ienaidnieki vai nē) un piemērotu risinājumu.

Ja skaidrojums ir neargumentēta agresija, tad risinājums patiešām ir policija.

Ja skaidrojums ir izmisums, tad risinājums ir nevis policija, bet izvērstāki sociālās aizsardzības pasākumi.

Profilakse gandrīz vienmēr ir labāks risinājums nekā sodi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Andris 13.01.2009 23:20
>>> Jo lielākā izmisumā ļaudis nonāks, jo vairāk huligāniem pievienosies arī apzinīgi pilsoņi, kas palikuši bez iztikas līdzekļiem un kas vēlas atgādināt, ka arī viņi šajā valstī vēl dzīvo.
======
Grautiņiem nevar būt nekāda leģitīma attaisnojuma. Kārtīgs cilvēks nekad nečurās pie Brīvības pieminekļa un nekad nemetīs Saeimas ēkai ar akmeni. Tāds ir "klusējošais vairākums" (Ričards Niksons ieviesa apritē šādu jēdzienu - "silent majority", kad sabiedrība bija pagurusi no Vjetnamas kara protestiem).

Otrā pusē atrodas mūsu valsts un latviešu tautas ienaidnieki. Ir vajadzīga koordinēta dažādu partiju politiķu rīcība; vajadzīga arī efektīva policija, kas ar tādiem spēj tikt galā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kristaps 13.01.2009 23:13
domāju ka turpinājums tam visam arī būs pietiekoši interesants!

Citi autora darbi